Keskustelua liikenteestä

<< < (305/3019) > >>

juksii:

Nopealla etsimisellä löysin pari tällaista väitettä, mutten perusteluja. Haluan kyllä tuohon väitteeseen fysikaaliset perustelut ennen kuin uskon, sen verran oudolta kuulostaa äkkiseltään.

Fysikaalisia perusteluita minulla ei ole. Liittynee varmaan jotenkin rengastekniikkaan.
Luulisin että vapaasti rullaava pyörä hiukan "jarruttaa" koska kitkan voimastahan se rengas pyörii. Nelivedossa kun veto on kaikilla pyörillä saadaan tämä "jarruttava" voima pois. (En tiedä, spekulaatiota)

Itse olen tuota kokeillut ja toimivaksi kokenut. Mutkaa ajetaan ihan pidon rajamailla. Kun löysää vetoa lähtee auto luistamaan.

MasterBaziz:

Fysikaalisia perusteluita minulla ei ole. Liittynee varmaan jotenkin rengastekniikkaan.
Luulisin että vapaasti rullaava pyörä hiukan "jarruttaa" koska kitkan voimastahan se rengas pyörii. Nelivedossa kun veto on kaikilla pyörillä saadaan tämä "jarruttava" voima pois. (En tiedä, spekulaatiota)

Itse olen tuota kokeillut ja toimivaksi kokenut. Mutkaa ajetaan ihan pidon rajamailla. Kun löysää vetoa lähtee auto luistamaan.

Kyse on etu- ja taka-akselien painojakauman muuttumisesta autoon kohdistuvan pitkittäissuuntaisen voiman johdosta. Kun kaasu nostetaan, kitkavoimat alkavat hidastaa autoa, painoa tulee enemmän etuakselille eli perä kevenee ja seurauksena takapyörät menettävät pidon. Kun kurvissa hieman lisätään kiihtyvyyttä - tai vähennetään hidastuvuutta - painojakauma pysyy edullisempana ja perä kiinni tiessä. Tällä ei ole tekemistä auton vetotavan kanssa, kyseisen ilmiön voimakkuuteen vaikuttaa lähinnä auton yli-/aliohjaustaipuvuus.

//b

MasterBaziz:

Omista kokemuksista puheen ollen. Olen itse testannut tätä "neliveto ja mutka" -dilemmaa vanhalla S4:llä ja M-Sport E39 535i:llä, jotka eivät nyt toki ole aivan on par suoralla, mutta kurveissa yllättävän samankaltaiset. En pidä itseäni minään testikuskina joka oikeasti haltsaa homman, mutta silti sanon etten saanut millään todellista eroa noihin kahteen kurvissa.

//b

juksii:

Kyse on etu- ja taka-akselien painojakauman muuttumisesta autoon kohdistuvan pitkittäissuuntaisen voiman johdosta. Kun kaasu nostetaan, kitkavoimat alkavat hidastaa autoa, painoa tulee enemmän etuakselille eli perä kevenee ja seurauksena takapyörät menettävät pidon. Kun kurvissa hieman lisätään kiihtyvyyttä - tai vähennetään hidastuvuutta - painojakauma pysyy edullisempana ja perä kiinni tiessä. Tällä ei ole tekemistä auton vetotavan kanssa, kyseisen ilmiön voimakkuuteen vaikuttaa lähinnä auton yli-/aliohjaustaipuvuus.

Muttakun se lähtee puskemaan kun nostaa kaasua... Tai oikeastaan pito lähtee sekä edestä että takaa ja auto lähtee liukumaan tangentin suuntaan.

MasterBaziz:

Muttakun se lähtee puskemaan kun nostaa kaasua... Tai oikeastaan pito lähtee sekä edestä että takaa ja auto lähtee liukumaan tangentin suuntaan.

Toi voi olla seurausta joko mun mainitsemasta ilmiöstä tai sitten kokonaisvoiman sivuttaiskomponenttikin varmaan vaikuttaa syntyvän luiston tyyppiin kaiken muun lisäksi. Kaiken kaikkiaan mielenkiintonen asia, tuli ihan mieli soittaa fysiikan opettajalle ja pähkäillä tätä enemmänkin. Ehkäpä teenkin sen, mutta palailen asiaan illalla, nyt on ihan pakko lähtee valmistautumaan yo-kirjotuksiin, kun on mennyt tässä boardilla lojumisessa jo niin paljon aikaa..

//b

Navigation

Up one level

Next page

Previous page