Keskustelua liikenteestä

<< < (309/3019) > >>

B777:
Quote

Jossain rallifoorumeilla oli juttua että noin 10% sutiva pyörä pitää parhaiten.

Itse muistan kuulleeni, että tarkka luku on 8%( ) ja näin ollen esim. superautojen, tai urheiluautojen "launch control"- järjestelmät sallivat nimenomaan sen 8% luiston lähdettäessä jolloin kiihtyvyyden pitäisi olla maksimaalinen.

Mihinkään fysikaalisiin asioihin tms. en ota kantaa.

MasterBaziz:
Quote

En käsitä mistä Joonas repii näitä hienoja analyysejaan, kun sen ihan itse kokeilemalla huomaa, että veto päällä pito on parempi kurvissa.


En käsitä mistä Salenius repii sen, että olisin väittänyt ettei kannata pitää vetoa kurvissa.

Quote

En oikein Joonas luota noihin sun S4 ja 535i testeihisi.

Itse olin Kuopiossa eräänä talvena nelivetoisen evo mitsun kyydissä ja kaupungissa perään liimautui 540i. Ei siinä takapotkulla hirveästi sanomista ollut liikennevaloista lähdettäessä ja kurviin mentäessä, sekä ulos tultaessa. Ja kumpaisessakin autossa tuntui olevan ihan peli-ukko ratissa.


Ensinnäkään en pyytänyt ketään luottamaan niihin, tahdoin vain tuoda esille vähän mistä mun paranoiani nelivetojen mutkajuttuja kohtaa osittain kumpuaa. Toiseksi, en paljoo luottaisi sunkaan kokemuksiin, jos oot ollut kyytiläisenä ja tuntunut siltä, että omassa ja vieraassa autossa on osaavat kuskit. Lisäksi olis ihan mielenkiintoista tietää onko siellä ollu joku vakio 540i vai tiukennettu ja minkä ikäinen... Lopuksi, jos jaksat lukea mun postit vähän enemmän ajatuksella, huomannet minun olleen koko ajan sillä kannalla, että nelivedot ovat tavallisten tallaajien käsissä nopeampia talvella.

MasterBaziz:
Quote

Nyt olis tarjolla faktaakin siitä mitä edellä sanoin. (Nauramista saa jatkaa ihan vapaasti tämänkin jälkeen)

Renkaiden tapauksessa puhutaan ns. kitkaympyrästä jonka pinta-ala on vakio. Jos renkaaseen kohdistuu paljon pitkittäisvoimaa muuttuu ympyrä soikioksi jolloin rengas ei pysty tarjoamaan parasta mahdollista sivuttaispitoa. Samoin tapahtuu jarrutettaessa.

Kun ajetaan mutkaan ja pidetään veto päällä, on renkaan kitkaympyrä ympyränmuotoinen, vapaasti rullaavalla renkaalla se taas on hieman soikea koska vapaasti rullaava pyörä jarruttaa hiukan. Tällöin saadaan myös paras sivuttaispito renkaalla jossa on veto päällä.

Jokainen formulakisoja katsonut varmasti on huomannut että ennen mutkaa jarrutetaan ja mutka ajetaan veto päällä.


Kiitos, tämä oli hyvä postaus, kun oppi jotain uutta

Vielä kun saisi tietää tämän ja painojakauman siirtymisen suhteen, niin aijai!

//b

tritari:
Tuohon ajolinjakysymykseen löytää todella kuvaavasti vastauksen, kun käy jossain mikroautoradalla kokeilemassa. Yleensä noissa kaupallisilla radoilla joista voi vuokrata autoja / rata-aikaa on seinällä tai jossakin näkyvissä kartta optimaalisesta ajolinjasta. Itse muistan hämmästyneeni suurta eroa, kun ensimmäisellä kerralla olin ajanut ns. oman pään mukaan niitä mutkia ja sitten toisella kerralla lunttasin vähän kuinka niitä kannattaa ajaa ja missä painetaan hieman jarrua, ero oli yllättävän suuri.

hepis:
Nyt tuntuu vähän siltä, että yksi puhuu aidasta ja toinen aidanseipäistä. Miten maksimaalinen kiihtyvyys liittyy sivuttaispitoon kaarteessa? Miten sutiva pyörä voi pitää paremmin kuin sellainen, joka ei sudi yhtään?

Kitkaympyrästä sen verran, että sen muotoon eivät vaikuta renkaaseen vaikuttavat voimat (jarrutus tai kiihdytys) vaan nimensä mukaisesti kitka eli renkaan pito. Ja jos yhden renkaan pito poikkeaa muista, muuttuu muoto jopa epäsymmetriseksi, eli ei ole ympyrä eikä soikio. Kitkaympyrässä ei oteta huomioon painojakaumaa eikä painopisteen siirtymistä.

Renkaaseen vaikuttava voima voi kyllä aiheuttaa sen, että joudutaan kitkaympyrän ulkopuolelle, jolloin rengas luistaa, pituus- tai sivusuunnassa tai molemmissa.

Sitä paitsi Jukan teorian mukaan myös vetävä pyörä aiheuttaisi kitkaympyrän muuttumisen soikeaksi, mutta toiseen suuntaan, koska renkaaseen vaikuttavan voimavektorin suuntakin on päinvastainen. Tosin vasta sitten, kun veto aiheuttaa kiihtyvyyttä.

Mikäli vedolla on tarkoitus mutkassa ajettaessa kompensoida käännettyjen etupyörien jarrutusvaikutus, niin miten siinä neliveto on tavallista etuvetoa parempi?

Ja jokainen formulakisoja katsonut varmasti on huomannut myös sen, ettei niissä ole nelivetoa... 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page