FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 22:40

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 76 77 [78] 79 80 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465202 times)
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1540 on: 02.03.07, 09:52 »

Jossain rallifoorumeilla oli juttua että noin 10% sutiva pyörä pitää parhaiten.

Itse muistan kuulleeni, että tarkka luku on 8%( Tongue) ja näin ollen esim. superautojen, tai urheiluautojen "launch control"- järjestelmät sallivat nimenomaan sen 8% luiston lähdettäessä jolloin kiihtyvyyden pitäisi olla maksimaalinen.

Mihinkään fysikaalisiin asioihin tms. en ota kantaa.
Joonas Häkkinen

Date Registered: 16.09.02

« Reply #1541 on: 02.03.07, 13:18 »

En käsitä mistä Joonas repii näitä hienoja analyysejaan, kun sen ihan itse kokeilemalla huomaa, että veto päällä pito on parempi kurvissa.

En käsitä mistä Salenius repii sen, että olisin väittänyt ettei kannata pitää vetoa kurvissa.

En oikein Joonas luota noihin sun S4 ja 535i testeihisi.

Itse olin Kuopiossa eräänä talvena nelivetoisen evo mitsun kyydissä ja kaupungissa perään liimautui 540i. Ei siinä takapotkulla hirveästi sanomista ollut liikennevaloista lähdettäessä ja kurviin mentäessä, sekä ulos tultaessa. Ja kumpaisessakin autossa tuntui olevan ihan peli-ukko ratissa.

Ensinnäkään en pyytänyt ketään luottamaan niihin, tahdoin vain tuoda esille vähän mistä mun paranoiani nelivetojen mutkajuttuja kohtaa osittain kumpuaa. Toiseksi, en paljoo luottaisi sunkaan kokemuksiin, jos oot ollut kyytiläisenä ja tuntunut siltä, että omassa ja vieraassa autossa on osaavat kuskit. Lisäksi olis ihan mielenkiintoista tietää onko siellä ollu joku vakio 540i vai tiukennettu ja minkä ikäinen... Lopuksi, jos jaksat lukea mun postit vähän enemmän ajatuksella, huomannet minun olleen koko ajan sillä kannalla, että nelivedot ovat tavallisten tallaajien käsissä nopeampia talvella.

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Joonas Häkkinen

« Reply #1542 on: 02.03.07, 13:20 »

Nyt olis tarjolla faktaakin siitä mitä edellä sanoin. (Nauramista saa jatkaa ihan vapaasti tämänkin jälkeen)

Renkaiden tapauksessa puhutaan ns. kitkaympyrästä jonka pinta-ala on vakio. Jos renkaaseen kohdistuu paljon pitkittäisvoimaa muuttuu ympyrä soikioksi jolloin rengas ei pysty tarjoamaan parasta mahdollista sivuttaispitoa. Samoin tapahtuu jarrutettaessa.

Kun ajetaan mutkaan ja pidetään veto päällä, on renkaan kitkaympyrä ympyränmuotoinen, vapaasti rullaavalla renkaalla se taas on hieman soikea koska vapaasti rullaava pyörä jarruttaa hiukan. Tällöin saadaan myös paras sivuttaispito renkaalla jossa on veto päällä.

Jokainen formulakisoja katsonut varmasti on huomannut että ennen mutkaa jarrutetaan ja mutka ajetaan veto päällä.

Kiitos, tämä oli hyvä postaus, kun oppi jotain uutta thmbup

Vielä kun saisi tietää tämän ja painojakauman siirtymisen suhteen, niin aijai!

//b

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Tuomas Ritari

Date Registered: 08.04.03

« Reply #1543 on: 02.03.07, 14:28 »

Tuohon ajolinjakysymykseen löytää todella kuvaavasti vastauksen, kun käy jossain mikroautoradalla kokeilemassa. Yleensä noissa kaupallisilla radoilla joista voi vuokrata autoja / rata-aikaa on seinällä tai jossakin näkyvissä kartta optimaalisesta ajolinjasta. Itse muistan hämmästyneeni suurta eroa, kun ensimmäisellä kerralla olin ajanut ns. oman pään mukaan niitä mutkia ja sitten toisella kerralla lunttasin vähän kuinka niitä kannattaa ajaa ja missä painetaan hieman jarrua, ero oli yllättävän suuri.
Juha Hepokangas

Date Registered: 04.07.01

« Reply #1544 on: 02.03.07, 15:24 »

Nyt tuntuu vähän siltä, että yksi puhuu aidasta ja toinen aidanseipäistä. Miten maksimaalinen kiihtyvyys liittyy sivuttaispitoon kaarteessa? Miten sutiva pyörä voi pitää paremmin kuin sellainen, joka ei sudi yhtään?

Kitkaympyrästä sen verran, että sen muotoon eivät vaikuta renkaaseen vaikuttavat voimat (jarrutus tai kiihdytys) vaan nimensä mukaisesti kitka eli renkaan pito. Ja jos yhden renkaan pito poikkeaa muista, muuttuu muoto jopa epäsymmetriseksi, eli ei ole ympyrä eikä soikio. Kitkaympyrässä ei oteta huomioon painojakaumaa eikä painopisteen siirtymistä.

Renkaaseen vaikuttava voima voi kyllä aiheuttaa sen, että joudutaan kitkaympyrän ulkopuolelle, jolloin rengas luistaa, pituus- tai sivusuunnassa tai molemmissa.

Sitä paitsi Jukan teorian mukaan myös vetävä pyörä aiheuttaisi kitkaympyrän muuttumisen soikeaksi, mutta toiseen suuntaan, koska renkaaseen vaikuttavan voimavektorin suuntakin on päinvastainen. Tosin vasta sitten, kun veto aiheuttaa kiihtyvyyttä.

Mikäli vedolla on tarkoitus mutkassa ajettaessa kompensoida käännettyjen etupyörien jarrutusvaikutus, niin miten siinä neliveto on tavallista etuvetoa parempi?

Ja jokainen formulakisoja katsonut varmasti on huomannut myös sen, ettei niissä ole nelivetoa...  Wink
« Last Edit: 02.03.07, 15:45 by Juha Hepokangas »

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

Harri Lonnqvist

Date Registered: 15.11.01

« Reply #1545 on: 02.03.07, 16:11 »

Moi!

Rystyset verillä!!!Oletteko muuten huomannut miten moni uusikin kinneri ajaa silmäpuolena liikenteessä!Voihan vidura miten on osaan
uusia autoja vaihtaa se ajovalopolttimo!!

Pikainen kysely pääkaupunkiseudulla ko. osan vaihdosta 36-180eur,revi siitä!!(Corolla WRC Roll Eyes)

Harri

[center]"It is important to understand that the sign of the early Finnish Air Force has nothing to do with the Nazi Germany.The blue swastika was the symbol of good fortune used by the Swedish Count Eric von Rosen!"[/cente
B777
Former member
« Reply #1546 on: 02.03.07, 16:14 »

Miten sutiva pyörä voi pitää paremmin kuin sellainen, joka ei sudi yhtään?

Missä sanoin, että sutiessa on maksimaalinen pito tai kitka? Sanoin vain maksamaalinen kiihtyvyys. Lisäksi, en väittänyt niitä absoluuttisiksi totuuksiksi vaan asioiksi joista olen lukenut tai kuullut, ja lisäksi sanoin, että en ota kantaa fysikaalisiin asioihin.

Oli miten oli, niin aika jännä jos launch controllin ainoa funktio on saada auto kiihtymään niin nopeasti kuin mahdollista niin miksi antaa sitten niiden pyörien sutia edes sen 8% verran jos se hidastaisi kiihtyvyyttä, ts. tekisi koko ohjelman olemassaolon turhaksi..
Harri Lonnqvist

« Reply #1547 on: 02.03.07, 16:22 »

Missä sanoin, että sutiessa on maksimaalinen pito tai kitka? Sanoin vain maksamaalinen kiihtyvyys. Lisäksi, en väittänyt niitä absoluuttisiksi totuuksiksi vaan asioiksi joista olen lukenut tai kuullut, ja lisäksi sanoin, että en ota kantaa fysikaalisiin asioihin.

Oli miten oli, niin aika jännä jos launch controllin ainoa funktio on saada auto kiihtymään niin nopeasti kuin mahdollista niin miksi antaa sitten niiden pyörien sutia edes sen 8% verran jos se hidastaisi kiihtyvyyttä, ts. tekisi koko ohjelman olemassaolon turhaksi..

Siis ihan totta!!

Aikoinaan kepitettiin "Liha-Salmisen" ZR-1 Vetteä luistoneston kanssa että ilman...tarviiko kertoa enempää,paskat jostain muutaman prossan luistoista ym...
Vähän tolkkua nyt "ydinfyysikot"

Harri

P.S GN Buick eli "Nationaali" oli lähes Veten veroinen,se vaan että eri yksilöt kulki eri tahtiin...

[center]"It is important to understand that the sign of the early Finnish Air Force has nothing to do with the Nazi Germany.The blue swastika was the symbol of good fortune used by the Swedish Count Eric von Rosen!"[/cente
B777
Former member
« Reply #1548 on: 02.03.07, 16:27 »

Siis ihan totta!!

Aikoinaan kepitettiin "Liha-Salmisen" ZR-1 Vetteä luistoneston kanssa että ilman...tarviiko kertoa enempää,paskat jostain muutaman prossan luistoista ym...
Vähän tolkkua nyt "ydinfyysikot"

Harri

P.S GN Buick eli "Nationaali" oli lähes Veten veroinen,se vaan että eri yksilöt kulki eri tahtiin...

No tottakai jokainen joka on autoa ajanut vaikka liukkaissa olosuhteissa tajuaa sen, että sutiva pyörä ei paljoa autoa liikuta. Veikkaan, että launch controllin toimintaperiaate ja 8% luisto on laskettu niin, että se on maksimaalinen kiihtyvyys silloin, koska ihminen ei pysty autoa kiihdyttämään kuitenkaan niin, että mennään nimeomaan _just_ siinä rajalla, missä kitka on murtumassa, jolloin se kiihtyvyys olisi nopein. Joten, varmaan tällänen minimaalinen luisto on silloin se nopein tapa lähteä toistuvasti liikkeelle. Ehkä sitä kerran sadasta voisi lähettää nopeammin kuin tälläinen launch control jos sattuu "tuurilla" löytämään sen kitkan rikkoutumisen rajan ja syöttämään tehoa sitä mukaa miten kitkaa ja pitoa riittää.

Ongelma vain on se, että eipä pysty ihminen tähän..

Ja ihan totta!!! pakko vielä näemmä kerran toistaa, että en missään vaiheessa ole sanonut että tämä on nopein tapa vaan kuhan syyllistynyt spekulointiin ja miettimään miksi näin kirjoitetaan tai opetetaan.. Joten ihan totta! voisi(tte) ottaa hieman kevyemmin nämä kirjoutukset, eikä ehdottomina totuuksina thmbdn
Harri Lonnqvist

« Reply #1549 on: 02.03.07, 16:37 »

No tottakai jokainen joka on autoa ajanut vaikka liukkaissa olosuhteissa tajuaa sen, että sutiva pyörä ei paljoa autoa liikuta. Veikkaan, että launch controllin toimintaperiaate ja 8% luisto on laskettu niin, että se on maksimaalinen kiihtyvyys silloin, koska ihminen ei pysty autoa kiihdyttämään kuitenkaan niin, että mennään nimeomaan _just_ siinä rajalla, missä kitka on murtumassa, jolloin se kiihtyvyys olisi nopein. Joten, varmaan tällänen minimaalinen luisto on silloin se nopein tapa lähteä toistuvasti liikkeelle. Ehkä sitä kerran sadasta voisi lähettää nopeammin kuin tälläinen launch control jos sattuu "tuurilla" löytämään sen kitkan rikkoutumisen rajan ja syöttämään tehoa sitä mukaa miten kitkaa ja pitoa riittää.

Ongelma vain on se, että eipä pysty ihminen tähän..

Ja ihan totta!!! pakko vielä näemmä kerran toistaa, että en missään vaiheessa ole sanonut että tämä on nopein tapa vaan kuhan syyllistynyt spekulointiin ja miettimään miksi näin kirjoitetaan tai opetetaan.. Joten ihan totta! voisi(tte) ottaa hieman kevyemmin nämä kirjoutukset, eikä ehdottomina totuuksina thmbdn

Ajoin ammatikseni noin 15-17v isoa autoa ja en ymmärrä pöläystäkään mitä ajat takaa kitkoilla ja luistoilla.Jonain paskana päivänä vaan tajuat ettei ole pitoa ja ihmettelet miten tavara saadaan ajoissa asiakkaalle,toisaalta kaipaan niitä kesäyön herätyksiä ja tuttuja taukopaikkoja elämää nähdeiden tuhtien "mammojen" huolenpitoa...

Harri

P.S Aamuyöllä 45t. päällä lumisateessa ei enää oikein innosta...tai...kevät tulee..

B777
Former member
« Reply #1550 on: 02.03.07, 16:45 »

Ajoin ammatikseni noin 15-17v isoa autoa ja en ymmärrä pöläystäkään mitä ajat takaa kitkoilla ja luistoilla.Jonain paskana päivänä vaan tajuat ettei ole pitoa ja ihmettelet miten tavara saadaan ajoissa asiakkaalle,toisaalta kaipaan niitä kesäyön herätyksiä ja tuttuja taukopaikkoja elämää nähdeiden tuhtien "mammojen" huolenpitoa...

Harri

P.S Aamuyöllä 45t. päällä lumisateessa ei enää oikein innosta...tai...kevät tulee..

Ööhh? Huh Onko sulla nyt kaikki hyvin..? En tiedä miten koko tuo juttu nyt liittyi mitenkään mihinkään viimesimpään 20 viestiin koko ketjussa, mutta toivottavasti kotona on kaikki kuitenkin ok siellä päin?
B777
Former member
« Reply #1551 on: 02.03.07, 16:50 »

LaunchControllista ja sen toimintaperiaatteesta vielä sen verran, että tuo 8% luisto mahdollistaa sen, että moottori pääsee nopeammin paremmalle tehoalueelle ja kitkahäviö voitetaan aikaisemmalla tehonsaannilla jolloin _kiihtyvyys_ esim. nollasta satkuun on nopeampi. Vaihtoehtoisesti niin, että kitkaa ei menetettäisi alussa ollenkaan ja tehon saanti moottorista kestäisi kauemmin ja näin ollen myös kiihtyvyys olisi hitaampi.

Tämähän ei enää kitkaan liittynyt mitenkään vaan kiihtyvyyteen, mutta että tulee selväksi kuitenkin miten sutimalla voi lähteä nopeemmin 0-100km/h kuin taas sillä tavalla, että sutimista ei tapahtuisi ollenkaan.
Finski
Former member
« Reply #1552 on: 02.03.07, 17:35 »

Ensinnäkään en pyytänyt ketään luottamaan niihin, tahdoin vain tuoda esille vähän mistä mun paranoiani nelivetojen mutkajuttuja kohtaa osittain kumpuaa. Toiseksi, en paljoo luottaisi sunkaan kokemuksiin, jos oot ollut kyytiläisenä ja tuntunut siltä, että omassa ja vieraassa autossa on osaavat kuskit. Lisäksi olis ihan mielenkiintoista tietää onko siellä ollu joku vakio 540i vai tiukennettu ja minkä ikäinen... Lopuksi, jos jaksat lukea mun postit vähän enemmän ajatuksella, huomannet minun olleen koko ajan sillä kannalla, että nelivedot ovat tavallisten tallaajien käsissä nopeampia talvella.

Juu et pyytänyt. En sitä missään väittänytkään, että näin olisit sanonut. Sanoin, etten itse luottaisi.

En tiedä oliko tiukennettu 540i vai vakio, mitä väliä? Takana olisi pysynyt silti. E39 oli korimalli.

Tässä mainitsemassani tapauksessa olen ollut kyytiläisenä ja se, että olen ollut kyytiläisenä ei mitenkään hämärrä tajuntaani siitä, etteikö kyseessä olisi olleet osaavat kuskit. Missä mun muuten olisi pitänyt sitten olla, että olisin erottanut hyvät kuskit? Sylissä istumassa vai pientareella katsomassa?

Jonkun verran itsekin olen harrastanut "kahva edellä" ajoa ja muutenkin sinua enemmän olen varmasti ajanut tähän mennessä autolla, niin erotan kyllä kuka on hyvä kuski ja kuka ei. Ja en siis missään tapauksessa väitä, ettetkö sinä pysty erottamaan. Varmasti pystyt. Ei siihen tarvitse olla mikään rallikuskin kokemus ja tietämys erottaakseen.
Juha Hepokangas

« Reply #1553 on: 02.03.07, 18:02 »

Nytpä oppi vanhakin koira äsken jotain uutta.  Huh

Nimittäin (vähän) luistava rengas tosiaan pitää paremmin, niin oudolta kuin se kuulostaa. Paras alue on noin 4-10% ja maksimi saavutetaan juuri suunnilleen 8 prosentin luistolla. Tarkat arvot pystytään teoriassa ihan laskemaan, mutta käytännössä kaikkia vaikuttavia asioita ei voida ottaa huomioon. Itse asiassa pintarakenteen joustamisesta johtuen rengas "luistaa" aina jonkin verran.

Mielenkiintoinen fysikaalinen juttu on myös se, että ilman luistoa ei voi olla pitoakaan ja päin vastoin. Tämän sulattaminen ei olekaan ihan helppoa. Se omena taisi kopauttaa Isaac Newtonia kalloon tosi kovaa.  Grin

Ja sama toimii käänteisesti myös jarrutettaessa eli vähän luistava pyörä myös jarruttaa parhaiten.

P.S. Harri taitaa vain ajaa takaa sitä, että pipoa löysemmälle. Ja Vetestä ja GeeäNnästä tuli mieleen, että eipä sitä tosiaan nuorempana paljoa kiinnostanut luistonestot sun muut. Pääasia oli (hauskanpidon lisäksi) että kuutiotuumat voittivat aina tarvittaessa kitkakertoimet.  Cool

Right by the moon

Joonas Häkkinen

« Reply #1554 on: 02.03.07, 18:05 »

En tiedä oliko tiukennettu 540i vai vakio, mitä väliä? Takana olisi pysynyt silti. E39 oli korimalli.

No sitä väliä, että nyt kun mutkasta oli kysymys, niin vakio 540i ja samanlainen vehje M-varusteilla tai parhaimmillaan Kellenersin osilla suoriutuu mutkista hieman eri tavalla.

Tässä mainitsemassani tapauksessa olen ollut kyytiläisenä ja se, että olen ollut kyytiläisenä ei mitenkään hämärrä tajuntaani siitä, etteikö kyseessä olisi olleet osaavat kuskit. Missä mun muuten olisi pitänyt sitten olla, että olisin erottanut hyvät kuskit? Sylissä istumassa vai pientareella katsomassa?

Sun pitäisi tuntea kuskit jotenkuten ja olla ollut molempien kyydissä, niin voisit esittää arvion siitä, kumpi auto alisuoritti enemmän kuskin takia. Tai sitten jos on vertailukelpoisia numeroita saatavilla, mutta se on aika harvinaista. Pointti on kuitenkin se, että jos joku random-baijerilainen tulee viereen kisaamaan, niin ei sen kuskista pysty tekemään kiihdytyksen ja muutaman kurvin perusteella niin tarkkaa arviota, että voisi olettaa kuskien olevan samalla viivalla.

Muutenkaan toi koko kisa ei anna oikein mitään tietoa nelivedon ja takavedon eroista kurvissa (josta tässä oli kyse), jos nelivedolla on ensin ymmärrettävästi viety lähdössä jonka jälkeen menty ekana kurviin ja luonnollisesti sen jälkeen taas viety kiihdytyksessä. Ja olisi viety kuivallakin kiihdytyksissä koko ajan, kun EVO:t on sen verta jotain perus-femmaa tiukempia.

//b

Masa
Former member
« Reply #1555 on: 02.03.07, 18:12 »

Sitä voi ajaa koko ikänsä työkseen autoa ilman että koskaan ymmärtää luistoista ja niiden oikaisemisista yhtään mitään.
Radalla olen omakätisesti oppinut, että ajokokemus vuosissa ei mitenkään oletusarvoisesti korreloi auton käsittelytaidon kanssa.
Osalla porukasta on ollut kortti muutaman vuoden ja alla joku 50tkm ja autoa viedään ihan rallikuskin ottein.

Sama ilmiö pätee melkein mihin tahansa muuhunkin taitoon ja sen kehittämiseen; se vaatii aktiivista halua kehittää sitä taitoa, että se taito ihan oikeasti kehittyisi.
Lisätään vielä, että se halukaan ei vielä riitä, vaan pitää ryhtyä tekoihin.
Masa
Former member
« Reply #1556 on: 02.03.07, 18:16 »

Kyllä ainakin volkkarin esp nakkaa auton pieneen peräluisuun jos auto ei muuten meinaa kääntyä, enkä usko että siinä vaiheessa käsijarrun kiskominen enää auttaa mitenkään.

Hannu

Varmaan se noin tekee, joo. Volkkarinkaan esp ei kuitenkaan tiedä, että kuinka kaukana edessä se penkka on.
Käsijarrulla voi aikaistaa sitä kääntymistä, jos aletaan olla tilan suhteen "limitissä".
Juha Hepokangas

« Reply #1557 on: 02.03.07, 18:27 »

Mikko on oikeassa siinä, että LähtöKontrollisysteemin sallima luisto mahdollistaa myös sen, että moottori saadaan "alueelle" helpommin. Ja kun koko vääntöä ei päästetä pyörille kertalaakilla kuten "Texas sidekick"-tyylissä, niin pitoakaan ei hukata niin helposti kokonaan.

"Texas sidekick" lyhyesti: kytkin pohjaan, ykkönen silmään, kierrokset tappiin ja sitten vain siirretään vasen jalka sivuun.  Wink

Ja saas nähdä koska omassa Saabissa alkaa kytkin luistaa. Tulee köyhän miehen "launch control"...   Grin

Right by the moon

Masa
Former member
« Reply #1558 on: 02.03.07, 18:39 »

"Texas sidekick" lyhyesti: kytkin pohjaan, ykkönen silmään, kierrokset tappiin ja sitten vain siirretään vasen jalka sivuun.  Wink

... ja aletaan keräillä niitä voimansiirron osia sieltä pientareilta.  Muistan jonkun vuoden takaa eräästä amerikkalaisesta autolehdestä, kuinka heille kävi juuri tuolla tavalla upouuden raaserin kanssa made in USA.
Neuvoivat siinä vaiheessa, että ei niitä kierroksia pidä ihan tappiin laittaa. Minä tiesin sen jo ennestään thmbup
Aaltonen
Former member
« Reply #1559 on: 02.03.07, 19:25 »

Vauhti, taitamaton ja kokematon kuljettaja asennevammalla on kiva juttu.

http://www.rs6.com/forum/showthread.php?t=11342&page=2
Pages: 1 ... 76 77 [78] 79 80 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1