FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.11.17, 11:01

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 80 81 [82] 83 84 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1476118 times)
Mikko Sokero
Offline Offline

Posts: 2335
Date Registered: 07.12.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1620 on: 12.03.07, 18:55 »

Sun pitää siis pitää oikee kädellä kii, mun tarttee pitää vaan etusormee ratissa, ei tunnu 200 missään...... Wink *Huoh*
Itse asiassa niin teenkin kun en osaa enää ajaa kuin automaattilootaisella autolla... "Vasuri" oli tässä tapauksessa niin kuin että pidän kiinni ratista juuri ja juuri... Smiley
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1621 on: 12.03.07, 19:22 »

Ei. Saksassakin ajelee ihan yhdellä kädellä "vasurilla" 170-180 km/h eikä tunnu missään. Kun nostaa vauhdin yli 200 km/h:iin, alkaa käsi hikoilla. Vartin "kaahaamisen" päästä armahtaa vauhtisokeus...
Kyllä sitä ajelee kolmatta sataa täällä Suomessakin ihan vaan yhdellä kädellä, mutta ei siinä hirveästi järkeä ole. Jos rengas pettää tai pyörä irtoaa tai tapahtuu jotain muuta odottamatonta, niin hyvä olla ne molemmat kädet ohjauspyörällä jo valmiiksi.
Eikä sitten mitään jeesustelua siitä, että tuollaisissa nopeuksissa ei olisi muutenkaan mitään järkeä.
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1622 on: 12.03.07, 19:24 »

Kyllä se joillekin huonoille talvirenkaille voi ollakin kova vauhti. Joskus jopa liian kova. Siksi niillä moottoriteillä onkin se satasen rajoitus talviaikaan...
Niin, siksi ei semmosilla pitäiskään ajaa sitä kyytiä. Jokaisen pitäisi tiedostaa mimmosessa kunnossa auto ja tie on ja nopeus toki sen mukaan.

Itse kyllä ajan moottoritiellä talvellakin 120-130 jos keli on ok..

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1623 on: 12.03.07, 19:25 »

Kyllä sitä ajelee kolmatta sataa täällä Suomessakin ihan vaan yhdellä kädellä, mutta ei siinä hirveästi järkeä ole. Jos rengas pettää tai pyörä irtoaa tai tapahtuu jotain muuta odottamatonta, niin hyvä olla ne molemmat kädet ohjauspyörällä jo valmiiksi.
Eikä sitten mitään jeesustelua siitä, että tuollaisissa nopeuksissa ei olisi muutenkaan mitään järkeä.

Ei siinä taida paljon olla hyötyä vaikka löis ratin kettingillä kiinni.

Ajoneuvoksella loppui kantti 270km/h nopeudessa
arzzi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1624 on: 12.03.07, 20:34 »

Niin, siksi ei semmosilla pitäiskään ajaa sitä kyytiä. Jokaisen pitäisi tiedostaa mimmosessa kunnossa auto ja tie on ja nopeus toki sen mukaan.

Itse kyllä ajan moottoritiellä talvellakin 120-130 jos keli on ok..
Itselläni ei tule ajettua moottoritiellä edes hyvälläkään kelillä yli 105km/h. Pelkästään bensankulutus nousee niin paljon ettei menetetty bensamäärä korvaa ajansäästöä. Ajassa ei säästä kovinkaan monta sekuntia.  Lähes päivittäin tulee ajettua moottoritiellä, joten siitä ois hyvä laskea bensankulutus kahdelle nopeudelle/vuosi, kun ajetaan esim. 100km/h vs. 125km/h. Veikkaan, ettei ihan kymmenissä euroissa pysytä vuositasolla, jos päivittäinen ajomatka moottoritiellä on esim. 30km.  Silläkin rahalla voi ostaa jotain muuta kuin "sekunteja"Wink
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1625 on: 12.03.07, 21:25 »

Itselläni ei tule ajettua moottoritiellä edes hyvälläkään kelillä yli 105km/h. Pelkästään bensankulutus nousee niin paljon ettei menetetty bensamäärä korvaa ajansäästöä. Ajassa ei säästä kovinkaan monta sekuntia.  Lähes päivittäin tulee ajettua moottoritiellä, joten siitä ois hyvä laskea bensankulutus kahdelle nopeudelle/vuosi, kun ajetaan esim. 100km/h vs. 125km/h. Veikkaan, ettei ihan kymmenissä euroissa pysytä vuositasolla, jos päivittäinen ajomatka moottoritiellä on esim. 30km.  Silläkin rahalla voi ostaa jotain muuta kuin "sekunteja"Wink
Niin, ei se kyllä ihan sekunteja ole jos esim. täältä Kaijonharjusta lähtee lentokentälle...jos sillä hintaerolla saa jonkun erikoisen koneen kuvattua niin so be it. Jos joskus sattuu saamaan sakot niin s**t happens.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1626 on: 12.03.07, 21:31 »

Itselläni ei tule ajettua moottoritiellä edes hyvälläkään kelillä yli 105km/h. Pelkästään bensankulutus nousee niin paljon ettei menetetty bensamäärä korvaa ajansäästöä. Ajassa ei säästä kovinkaan monta sekuntia.  Lähes päivittäin tulee ajettua moottoritiellä, joten siitä ois hyvä laskea bensankulutus kahdelle nopeudelle/vuosi, kun ajetaan esim. 100km/h vs. 125km/h. Veikkaan, ettei ihan kymmenissä euroissa pysytä vuositasolla, jos päivittäinen ajomatka moottoritiellä on esim. 30km.  Silläkin rahalla voi ostaa jotain muuta kuin "sekunteja"Wink
Kyllä se kymmenissä euroissa pysyy.

Hannu

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1627 on: 13.03.07, 04:49 »

Itselläni ei tule ajettua moottoritiellä edes hyvälläkään kelillä yli 105km/h. Pelkästään bensankulutus nousee niin paljon ettei menetetty bensamäärä korvaa ajansäästöä. Ajassa ei säästä kovinkaan monta sekuntia.  Lähes päivittäin tulee ajettua moottoritiellä, joten siitä ois hyvä laskea bensankulutus kahdelle nopeudelle/vuosi, kun ajetaan esim. 100km/h vs. 125km/h. Veikkaan, ettei ihan kymmenissä euroissa pysytä vuositasolla, jos päivittäinen ajomatka moottoritiellä on esim. 30km.  Silläkin rahalla voi ostaa jotain muuta kuin "sekunteja"Wink

Laskeskelin omalle autolleni, että säästää noin 60 EUR vuodessa jos ihan oikeesti ajaa 365:nä päivänä vuodessa. Jos lasketaan pelkästään työpäivinä niin tippuu puoleen tosta.

Ajansäästöä suuremmalla nopeudella tulisi 18,25 tuntia. Ei tolla säästämisellä ihan tuntipalkoille pääse.

-JukSii-
arzzi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1628 on: 13.03.07, 13:24 »

Laskeskelin omalle autolleni, että säästää noin 60 EUR vuodessa

+ sakot


Jos joskus sattuu saamaan sakot niin s**t happens.
No rahamiehet on erikseen  Wink
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1629 on: 13.03.07, 13:29 »

No rahamiehet on erikseen  Wink
Rahamiehiähän sitä vasta harmittaakin...
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1630 on: 13.03.07, 13:41 »

No rahamiehet on erikseen  Wink
Ei kannata saada rahaa ansiotuloina kovin paljoa. Wink

Ja varmaan se joskus osuu kohdalle, mutta moottoritiellä kyllä poliisit ei puutu ylinopeuksiin kovin helpolla...monesti ajanu ihan kohtuullista kyytiä niistä ohi eikä oo mitään tullu.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1631 on: 13.03.07, 13:50 »

+ sakot

Eihän motarilla sakkoa saa 125 km/h nopeudesta. Rajoitushan on 120 km/h. Talvella voi saada mutta silloinhan muutenkin ajetaan se 105 km/h.

Eli jos oletetaan että talvinopeusrajoituksilla ajetaan se 105 km/h aina niin toi säästö vieläkin pienenee.

-JukSii-
Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1632 on: 13.03.07, 14:43 »

Eihän motarilla sakkoa saa 125 km/h nopeudesta. Rajoitushan on 120 km/h. Talvella voi saada mutta silloinhan muutenkin ajetaan se 105 km/h.
Paitsi että Oulussa ei muistaakseni ole 120km/h rajoitusta motarilla.

Hannu

B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1633 on: 13.03.07, 14:55 »

Eihän motarilla sakkoa saa 125 km/h nopeudesta. Rajoitushan on 120 km/h. Talvella voi saada mutta silloinhan muutenkin ajetaan se 105 km/h.

Eli jos oletetaan että talvinopeusrajoituksilla ajetaan se 105 km/h aina niin toi säästö vieläkin pienenee.

+ vielä mittariheitto. Uusissa autoissa sitä ei paljoa enää ole (tietäen suomen autokannan iän..), mutta niissä vanhemmissa sitä heittoa on jo 100km/h nopeuksissa aika huolella. Voi ihan varmasti ajaa 120 mittarin mukaan 100 alueella saamatta sakkoja. Monet poliisit on sanonut, että rupeevat sakottamaan 21km/h ylinopeuksista, koska menee päiväsakosta, ja rikesakkoja ei paljoa motareilla jaeta..
Jukka Övermark
Offline Offline

Posts: 1762
Date Registered: 10.12.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1634 on: 13.03.07, 16:13 »

Ite ajelen motarilla usein hieman alle rajoitusten. En näe yhtään järkevää syytä ajaa niillä "sakkorajoilla", koska se aika jonka siinä voittaa ei millään tavalla pysty kompensoimaa sitä häviötä, joka kovaa ajamisessa syntyy: kulutus, moottorin kuluminen, päästöt, jarrutusmatkan runsas pidentyminen, yms. Nää tietysti kuulostaa joltain kukkahattutädin selityksiltä, mutta ite en yhtään arvosta sitä, että ajetaan niin kovaa kuin mahdollista. thmbdn

I love the smell of kerosene in the morning
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1635 on: 13.03.07, 16:18 »

Ite ajelen motarilla usein hieman alle rajoitusten.

Ja tuolla toiminnalla aiheutat vaaratilanteita ja hämmennystä vähintäänkin yhtä paljon kuin ne jotka ajaa hieman päälle. Toivottavasti ajat kuitenkin oikealla kaistalla etkä vasemmalla niinkuin suurin osa..
Jukka Övermark
Offline Offline

Posts: 1762
Date Registered: 10.12.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1636 on: 13.03.07, 17:58 »

Ja tuolla toiminnalla aiheutat vaaratilanteita ja hämmennystä vähintäänkin yhtä paljon kuin ne jotka ajaa hieman päälle.

Toki, mutta niin hitaasti en kuitenkaan aja, että siitä voisi vaaratilanteita aiheutua, eikä myöskään jää muiden jalkoihin.

I love the smell of kerosene in the morning
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1637 on: 13.03.07, 18:48 »

Niin no, jos ajaa 100 alueella 105, niin se on liikaa. 120 alueella 105 on ihan OK. Tietenki jos takaa tulllaan 140 niin sitten saa tämä takaa tuleva kattoa peiliin, että miksi tulee kiire väistää....
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1638 on: 13.03.07, 18:51 »

Ite ajelen motarilla usein hieman alle rajoitusten. En näe yhtään järkevää syytä ajaa niillä "sakkorajoilla", koska se aika jonka siinä voittaa ei millään tavalla pysty kompensoimaa sitä häviötä, joka kovaa ajamisessa syntyy: kulutus, moottorin kuluminen, päästöt, jarrutusmatkan runsas pidentyminen, yms. Nää tietysti kuulostaa joltain kukkahattutädin selityksiltä, mutta ite en yhtään arvosta sitä, että ajetaan niin kovaa kuin mahdollista. thmbdn
Tuossa jo edellä taidettiin todeta että päivittäin 30 kilsaa motaria tarkoittaa kulutuksessa 60 EUR säästöä vuodessa jos nopeusero on luokkaa 20 km/h jos ajat vähän alle rajoitusten on kulutusero vieläkin pienempi. Moottori ei nyt varsinaisesti kulu enempää vaikka kierroksia onkin enemmän. Itseasiassa voit jopa säästää moottoria ajamalla kovempaa jos moottori pääsee toimimaan paremman väännön kierrosalueella. Päästöt per ajettu kilometri varmaan kasvaa hivenen. Jarrutusmatka kyllä pidentyy mutta kumpi on vaarallisempaa: Ajaa motarilla samaa nopeutta kuin muutkin jolloin ei aiheita ohitustarvetta vai se että ajaa hiukan hiljempaa ja muut ohittelee jatkuvasti?

-JukSii-
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1639 on: 13.03.07, 19:40 »

Niin no, jos ajaa 100 alueella 105, niin se on liikaa.

Teoriassa ja poliisin mukaan kyllä, mutta käytännössä ei aivan...

Quote
120 alueella 105 on ihan OK.

Tai sitten ei. Riippuu tilanteesta. Voi tuo aiheuttaa ihan samalla tavalla vaaratilanteita, kuin se, että joku ajaa hieman ylinopeutta. Optimitilannehan olisi, että kaikki ajaisivat tasan samaa nopeutta, eli yleensä rajoituksen määräämää...

Quote
Tietenki jos takaa tulllaan 140 niin sitten saa tämä takaa tuleva kattoa peiliin, että miksi tulee kiire väistää....

Jos minä ajan 130km/h mittarin mukaan (mittari valehtelee +7km/h kesärenkailla) moottoritiellä ja olen ohittamassa vaikka jotain pidempää letkaa, en todellakaan rupea tiiraamaan koko ajan peiliä ja väistämään takaisin oikealle kaistalle, jos sieltä joku vielä kaahaa takaa tuota kovempaa kantaan kiinni. Saa luvan sen verran siellä perässä hillitä vauhtiaan, kuten hänen kuuluukin, että saan ohitettua sen letkan tai auton ihan omaa tahtiani. Ei todellakaan kuulu minun tehtäviin ruveta sitä takaa tulevaa väistämään...

Muuten tuosta moottoritieajosta voi mainita sen seikan, että siellä jos jossakin pitää mahdollisuuksian mukaan sopeutua siihen ympärillä vallitsevaan virtaan. Jos se liikennevirta menee sen 130-140km/h, aja siinä mukana sitä nopeutta, mutta älä rupea kyyläämään omaa nopeusmittaria, että voi voi kun nyt menee taas yli 120km/h. Säästyy paljon vähemmällä vaivalla ja stressillä, kun antaa vaan mennä muiden mukana...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 80 81 [82] 83 84 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1