FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.06.17, 10:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 88 89 [90] 91 92 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462655 times)
Mikko Sokero

Date Registered: 07.12.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1780 on: 04.04.07, 16:30 »

Koska autoilijan on VÄISTETTÄVÄ suojatiellä tai suojatielle astumaisillaan olevaa ihmistä?
Minua v*tuttaa autot jotka vaan painaa suunilleen varpaitten yli vaikka on jo ylittänyt puoli katua..
Ja kyllä, minulla on myös autoilijan näkökulma asiasta, onhan minulla kortti parin kuukauden sisään taskussa.
Asun varsin rauhallisella omakotitaloalueella Hgissä ja täällä liikkuu paljon koululaisia. Suojateitä autoilijan on kunnioitettava - tai oikeastaan suojateiden käyttäjiä. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin häikäilemätön suojatien yli jyrääminen. Onneksi täällä on aika usein poliisit ratsaamassa juuri suojateiden kunnioitusta.

Ja kyllä, minulla on myös jalankulkijan näkökulma asiasta, olenhan kävellyt kaupunginosassani muutamia kertoja 12 vuoden aikana.  Cheesy
Aaltonen
Former member
« Reply #1781 on: 04.04.07, 16:31 »

Koska autoilijan on VÄISTETTÄVÄ suojatiellä tai suojatielle astumaisillaan olevaa ihmistä?

Minua v*tuttaa autot jotka vaan painaa suunilleen varpaitten yli vaikka on jo ylittänyt puoli katua..

Ja kyllä, minulla on myös autoilijan näkökulma asiasta, onhan minulla kortti parin kuukauden sisään taskussa.

Tää on sellanen monimutkanen asia, tottakai väistetään jos se on turvallista jalankulkijalle. Mutta ihan järjettömän kohteliaaksi ei kannata ryhtyä, etenkin jos on se 2 kaistanen tie samaansuuntaan. Tässä hiljattain näin tilanteen himan ikkunasta kun annettiin tilaa rekan toimesta. No toista kaistaa tultiin miljoonaa, mutta onneksi tajuttiin sitten melkeenpä myöhässä tilanne ja ketään ei kuollut.
Kuka tossakin sitten vastuussa on, jos ohjaamalla ohjaat jalankulkijan suojatielle sen takia, että se oli ikään kuin astumassa ja stoppaat siihen suojatien eteen, vasenta kaistaa tullaankin säännöistä piitaamatta miljoonaa ja sattuu vielä niin olemaan, että jalankulkija luottaa ja olettaa, että sääntöjä noudatetaan ja jää vastenta kaistaa tuleen auton alle.

Eli aikalailla tilanteesta kiinni. Oikeesti ihmiset tekee mitä uskomattominpia asioita autossa ajaessaan ja ei todellakaan voi olettaa, että se 3. osapuoli on tilanteen tasalla näissä todella pahoissa paikoissa. Pahaa jälkeä tulee, jos........................
Joten todella kun on jalankulkijoita odottelemassa tien ylitystä suojatiellä, niin kyllä siinä kannattaa miettiä riskit.

Eri asia on sitten kääntyminen, tottakai väistetään. Eikä näissä usein mitään ongelmia tule. JOS vaan jalankulkijan havaitsee ja jalankulkija itsekin on tilanteen tasalla eikä katsele taivaalla lentäviä lintuja kun autoilija samaan aikaan odottaa jalankulkijan heräämistä, että ole hyvä ylitä tie.

Vaikeita juttuja, monta asiaa voi mennä todella nopeasti pieleen ja sitten kolisee.  Undecided

Itseasiassa tänään viimeeksi kävi tollanen "oletus juttu". Minä kääntymässä vasemmalle suojatien edessä bussin kanssa kun viereistä kaistaa oikealle kääntyvän olisi pitänyt pysähtyä suojatien eteen mutta eipäs pysähtynytkään vaan veti siitä miljoonaa läpi sen enempää murehtimatta, että mitäs jos sieltä tuleekin 7 vuotias kundi fillarilla... Mitä siinä voit tehdä? Olisin voinut tietenkin blokata sen suojatien, mutta mitäs jos siinäkin olisi sitten kestänyt oma aikansa ja sillon juuri tulee se fillaristi joka sitten noituu minut alimpaan helvettiin kun blokkaan suojatien.... Vaihtoehto tuokin, hyvä sellanen jos sillä ihmis hengen säästää mutta..... Niin.

Itse en voinut muuta kun katsoa oikeaa peiliä ja todeta, että onneksi ei ketään ole suojatielle pyrkimässä. Täysin syvältä tollaset tilanteet, pistää aika hyvin vihaksi, että miksi ollaan niin kiireisiä ja välinpitämättömiä!  Angry Kuitenkin poliisille selityksenä on se, että " en mä huomannu, en mä tajunnu, mulla oli kiire, luulin ettei sieltä ketään tuu" shaissea. Todellisuudessa ei vaan tajuta mistään mitään, ajetaan aivot hanurissa ja ihmetellään kun kolahti. Sitä se on, aika monella.  Angry
« Last Edit: 04.04.07, 16:39 by Sami Aaltonen »
Virta
Former member
« Reply #1782 on: 04.04.07, 17:11 »

Tuostapa tulikin mieleeni: Hälytysajoneuvo saa ajaa punaisia päin, ollessaan kiireellisessä hälytystehtävässä, ja sekä siniset vilkut, että sireeni päällä VAROVAISUUTTA noudattaen. Mutta on olemassa jokin "liikennemerkki", jota edes hälytysajoneuvo ei saa ohittaa. Mikä ?

Arttu

Lisäksi nykyään on myös tietyissä tarkkailutehtävissä olevalla poliisilla on oikeus poiketa kaikista liikennesäännöistä myös tunnuksettomalla ns. siviiliautolla ilman ääni- tai valomerkkejä. Paitsi tietenkin tuo junan väistäminen, mutta sen taitaa sanoa jo järkikin! Lähteenä Tieliikennelaki 48§.
arttula
Former member
« Reply #1783 on: 04.04.07, 17:33 »

Ah ! Tuo oli minulle uutta. Olen kerran ajanut Helsinki-Turku välin koko matkan 170 lasissa omalla autollani. Tosin tuolloin edellä ajoi polliisiauto, jota seurasin... Tongue Ehkä jatkossa ei enää tarvita tuota saattajaakaan.

Arttu

Lisäksi nykyään on myös tietyissä tarkkailutehtävissä olevalla poliisilla on oikeus poiketa kaikista liikennesäännöistä myös tunnuksettomalla ns. siviiliautolla ilman ääni- tai valomerkkejä. Paitsi tietenkin tuo junan väistäminen, mutta sen taitaa sanoa jo järkikin! Lähteenä Tieliikennelaki 48§.
Virta
Former member
« Reply #1784 on: 04.04.07, 17:42 »

Joo, tuo pykälä tuli voimaan muistaakseni heinäkuussa 2005, ja se koskee joiltakin osin myös vastaavissa tehtävissä olevia tullin ja rajan miehiäkin.
Ville Elomaa

Date Registered: 17.12.01

« Reply #1785 on: 04.04.07, 20:18 »

No saattoihan sen arvata, että tällaista kommenttia tulee. Siis kyse ei ollut mistään varpaille ajamisesta vaan siitä,
että 10 sekunnin odotuksella kaikki jalankulkijat olisivat päässeet ihan turvallisesti yli ja minusta tuollaisessa
tilanteessa pysähtely on aika tarpeetonta. Kukaan jalankulkija ei ollut tullessani kokonaan eikä osittain suojatiellä
vaan kuvailemani henkilö tuli sieltä odottelijoiden joukosta yhtäkkiä eteen.

Asun varsin rauhallisella omakotitaloalueella Hgissä ja täällä liikkuu paljon koululaisia. Suojateitä autoilijan on kunnioitettava - tai oikeastaan suojateiden käyttäjiä. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin häikäilemätön suojatien yli jyrääminen. Onneksi täällä on aika usein poliisit ratsaamassa juuri suojateiden kunnioitusta.

Lasten kohdalla on tietysti oltava tavallista tarkempi ja siihen pyrin itsekin liikenteessä ollessani.  Smiley

Olen tämän ja kaiken muunkin täällä ja muualla suojateistä käydyn keskustelun pohjalta sitä mieltä, että
tieliikennelaki olisi syytä tarkistaa näitten suojatiemääräysten osalta ja kirjoittaa niitä ainakin osittain uusiksi.
Enkä tarkoita niitten muuttamista autoilijoille edullisimmiksi vaan tarkentamista siten, että määräykset ovat selkeitä.

- Ville -

Timo Koski

Date Registered: 11.02.04

« Reply #1786 on: 05.04.07, 06:53 »

No saattoihan sen arvata, että tällaista kommenttia tulee. Siis kyse ei ollut mistään varpaille ajamisesta vaan siitä,
että 10 sekunnin odotuksella kaikki jalankulkijat olisivat päässeet ihan turvallisesti yli ja minusta tuollaisessa
tilanteessa pysähtely on aika tarpeetonta. Kukaan jalankulkija ei ollut tullessani kokonaan eikä osittain suojatiellä

Säännöt on sääntöjä, mutta jo kansantaloudellisesti ajatellen ei ole kyllä paljon järkeä siinä että jos auto ja kävelijä ovat tulossa samoihin aikoihin suojatielle, niin kyllä itse annan sen auton ihan mieluusti mennä ensin ja sitten itse, koska ei se kävelijän muutama sekunti tunnu missään ja sen saa helposti kiinni muutamalla reippaalla askeleeella risteyksen jälkeen, kun taas auton pysäyttäminen ja kiihdyttäminen kuluttaa turhaan bensaa ja vie aikaakin enemmän, ja sen kiinni kurominen on paljon vaikeampaa. Lisäksi suurin osa kävelijöistä ei edes lähde ylittämään tietä, ennen kuin auto jo ehtinyt seisomaan paikoillaan jonkin tovin, ja homma seisoo.
Mikko Kallas

Date Registered: 28.06.02

« Reply #1787 on: 05.04.07, 07:02 »

...mutta jo kansantaloudellisesti ajatellen ei ole kyllä paljon järkeä...
...kun taas auton pysäyttäminen ja kiihdyttäminen kuluttaa turhaan bensaa...

Kun auton pysäyttäminen ja kiihdyttäminen kuluttaa bensaa, kuten sanot, niin bensaa pitää silloin siis ostaa enemmän, kuin ilman tuota kyseistä pysäyttämistä ja kiihdyttämistä. Bensan myynnin lisääntyminen kasvattaa valtion tuloja mm. erilaisten verojen muodossa (+ mahdolliset kerrannaisvaikutukset). Kansantaloudellisesti järjetöntä? Vai halusitko sanoa, että "autoilijan henkilökohtaisen talouden kannalta..."?

Wink

MikkO
Timo Koski

Date Registered: 11.02.04

« Reply #1788 on: 05.04.07, 07:45 »

Kansantaloudellisesti järjetöntä? Vai halusitko sanoa, että "autoilijan henkilökohtaisen talouden kannalta..."

Tietysti henkilökohtaisen(kin) talouden kannalta(joskin ongelma täällä maalla on aika pieni itsellä),mutta kun ei Suomella ole tuota omaa öljylähdettä, niin ulkoa se raaka-aine joudutaan ostamaan. Ja erittäin ajankohtaisena OT:a, asiasta en mitään ymmärrä, tuottaahan tuo Alkokin aika paljon veroja valtiolle, mutta haitatkin ovat kyllä tosi suuret, kun kaikki lasketaan.
Aaltonen
Former member
« Reply #1789 on: 05.04.07, 17:18 »

Tuli tossa torstaina töissä ollessa kuunneltua liikenneradiota. Sinne soitti joku tienpäältä ja puhu suurinpiirtein näin:
"Kyllä muuten menee ihan hyvin mutta aivan kaistapää ohituksen näin juuri. Joku Volvo kuski se oli, aivan järjettömässä paikassa lähti ohi ylämäkeen ja näkyvyys nolla, joten jos Volvo kuski kuulet tämän niin anna olla sen viiminen kerta kun tollasen ohituksen teet. Vaaransit siinä itsesi lisäksi monen muun autoilijan hengen, toivottavasti kuulet tämän puhelun".  Grin  thmbup

Muutenkin asialliset tollaset liikenneradiot, Ylen kanavilla on muutenkin nyt tollanen kunnon liikennetiedotussysteemi käytössä, TA RDS toiminnosta päälle niin saa liikennetietoa sille paikkakunnalle missä olet menossa, vaikka olisi CD soimassa niin kunhan radio on vaan Ylen taajuuksilla ollut niin katkee musisointi ja tulee ajankohtanen liikennetiedote.  thmbup Hjyvä homma.!

Ajellaanhan kiltisti, kyllä sinne pyhien viettoon ehtii minuutin myöhemminkin! Smiley
tornadof36
Former member
« Reply #1790 on: 05.04.07, 21:10 »

No johan oli volvo-kuski...

Se en ollut minä Wink...

Viime yönä töistä tullessa oli puhallusratsia Nurmijärven Myllykukon liittymässä.Pysäyttivät kaikki ajoneuvot molempiin suuntiin thmbup...

Ja tänään töistä tullessa seurailin rattijuoppoa(siis todennäköistä,ajotavasta päättelin,tai huumekuskia)...

Ja kyllähän nuo poliisit sitten aika nopeasti perääni ilmestyivät,kun ohjeita annoin...Ei siinä tainnut mennä kuin 2-3 minuuttia.

Sitten tämä kuski vielä meni yhdestä stop-merkillä varustetusta risteyksestä pysähtymättä.Ja tuossa vaiheessa nuo poliisit olivat jo siinä näköetäisyydellä...

Sellaisia torstaina...

-Jukka Shocked
niko korpela
Former member
« Reply #1791 on: 05.04.07, 21:14 »

Tuli tossa torstaina töissä ollessa kuunneltua liikenneradiota. Sinne soitti joku tienpäältä ja puhu suurinpiirtein näin:
"Kyllä muuten menee ihan hyvin mutta aivan kaistapää ohituksen näin juuri. Joku Volvo kuski se oli, aivan järjettömässä paikassa lähti ohi ylämäkeen ja näkyvyys nolla, joten jos Volvo kuski kuulet tämän niin anna olla sen viiminen kerta kun tollasen ohituksen teet. Vaaransit siinä itsesi lisäksi monen muun autoilijan hengen, toivottavasti kuulet tämän puhelun".  Grin  thmbup

Muutenkin asialliset tollaset liikenneradiot, Ylen kanavilla on muutenkin nyt tollanen kunnon liikennetiedotussysteemi käytössä, TA RDS toiminnosta päälle niin saa liikennetietoa sille paikkakunnalle missä olet menossa, vaikka olisi CD soimassa niin kunhan radio on vaan Ylen taajuuksilla ollut niin katkee musisointi ja tulee ajankohtanen liikennetiedote.  thmbup Hjyvä homma.!

Ajellaanhan kiltisti, kyllä sinne pyhien viettoon ehtii minuutin myöhemminkin! Smiley

Hienoa että myös täällä Suomessa nuo liikennetiedotukset pelaa, mutta toisaalta, jos itse kuuntelisin radio Suomea, niin kokisin itseni vanhaksi jarruksi, no ehkä tuo vielä tulee tuonne radio rockinkin jaksoille?
niko korpela
Former member
« Reply #1792 on: 05.04.07, 21:18 »

Ja tänään töistä tullessa seurailin rattijuoppoa(siis todennäköistä,ajotavasta päättelin,tai huumekuskia)...

Sellaisia torstaina...

-Jukka Shocked

Itse en hyväksy ketään ajamassa kännissä tai huumeissa, mutta päättelyt sikseen, koska ketään ei voida todeta syylliseksi ilman näyttöä asiasta, tälläistä oikeusvaltiossa
tornadof36
Former member
« Reply #1793 on: 05.04.07, 21:23 »

Juu...

Ymmärrän kyllä asian juridisen puolen,mutta varmaan ymmärrät myös sen realiteetin,että tuolla tien päällä on joka hetki,kenties jopa tuhansia rattijuoppoja...

...ja se on erittäin huono asia...

Kerran soitin meidän kaupan p-paikalta yhdestä kuskista joka istui autossaan,kuskin paikalla kaljapullo kädessään ja naukkaili siitä...

No,poliisit tulivat,puhalluttivat ja soittivat viellä ja kertoivat miten kävi...Tulos oli yli 2 promillea...

Eikä ole kauhean mukavaa,jos ja kun tuollaisia tuolla autoilee...

Mielestäni on rikollista jättää näistä ilmoittamatta...ja varmaan se lain mukaankin on jollain nimikkeellä...

-Jukka Smiley
niko korpela
Former member
« Reply #1794 on: 05.04.07, 21:31 »

Ei kun asiaa, näin pitääkin tehdä, mutta , turhaa byrokratiaa, turhaa tuosta enää käräjiä käydä, jos ajaa kännissä, kortti pois (pysyvästi) ja that`s it?
tornadof36
Former member
« Reply #1795 on: 05.04.07, 21:48 »

Juu...

Mieluiten pysyvästi....Niin paljon tappavat sivullisia...

No,ehkä nuo alkolukot jossain vaiheessa hiukan auttavat tuohon ongelmaan...

-Jukka Undecided
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #1796 on: 05.04.07, 22:54 »

jos ajaa kännissä, kortti pois (pysyvästi) ja that`s it?

No jaa. Jos joka vuosi paljastuu näitä kymmenestä jopa yli neljäänkymmeneen kertaan vuodessa kärynneitä, niin onko sillä kortin pois ottamisella juurikaan merkitystä?

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Henkka
Former member
« Reply #1797 on: 06.04.07, 05:42 »

Valitettavasti epäilen, ettei tuo autoilija tuosta viisastunut, jos sen sattui kuulemaankin. Jos toiminta on ollut tietoista, niin ei radion kautta kuullut nuhteet varmaankaan saa aikaiseksi minkäänlaista asennemuutosta. Ehkäpä se jopa ruokkii jakamaan samaa ajotapaa, eli uho nostaa entisestään päätään?

Sitten kun sormia heristellään kissalan poikien autossa, voi ehkä toivoa olla paremmasta. Ja sekin luultavasti johtuu enemmän taloudellisesta painostuksesta tai kortin menettämisen pelosta. Ei silloinkaan moni välttämättä herää miettimään, että olisiko omassa liikenne käyttäytymisessä mitään parannettavaa. Vaan enemmän että tutkanpaljastin, tms. olisi ollut paikallaan. Umpiluuhun on joskus vaikea takoa mitään uutta näkemystä asioihin.

Liikenteessä on ja tulee aina olemaan tämä ns. marginaaliryhmä joka toimii välillä hiuksia nostattavalla tavalla. Siihen ei mitkään valistukset tai sakot auta. Syyt lienevät lopulta niin syvällä sisimmässä, että niitä harvoin sieltä ulos saa. Moni voi jollain tavoin huonosti ihan muutenkin ja osalla asiat purkautuvat liikenteessä, mikä on tietysti äärimmäisen huono varaventtiili, mutta niin se auton avaimen kääntö meistä monista vain saa tunteet ja jänniteet pintaan, vaikka ne nimenomaan pitäisi osata silloin jättää taka-alalle.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #1798 on: 06.04.07, 06:42 »

Hienoa että myös täällä Suomessa nuo liikennetiedotukset pelaa, mutta toisaalta, jos itse kuuntelisin radio Suomea, niin kokisin itseni vanhaksi jarruksi, no ehkä tuo vielä tulee tuonne radio rockinkin jaksoille?

Itselläni ainakin tulevat noi liikennetiedotukset läpi vaikka olisi radio millä kanavalla tahansa. En itsekään radio suomea koskaan kuuntele.

-JukSii-
Aaltonen
Former member
« Reply #1799 on: 06.04.07, 07:07 »

No joo Radio Suomessa puhutaan asiaa ilman kaupallisia tiedotteita ja noi liikennetiedotukset on mun mielestä hyvä homma, etenkin jos ajaa työkseen.
Pages: 1 ... 88 89 [90] 91 92 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1