FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 12:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1466047 times)
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #180 on: 16.11.05, 23:18 »


3. Jos on liukasta, kyseisessä mäessä ei paljon uskalla rekalla jarrutella. Vauhti on jopa 125km/h vastamäkeen tultaessa.
Ja talvikelillä jos jarruttelee, voipi pian aikaa ihailla perävaunun takavaloja...lähtee aika helposti linkkuuntumaan, varsinkin jos on dolly+puolikas yhdistelmä perässä...

Otto-Ville
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #181 on: 16.11.05, 23:52 »

2. Alamäessä vauhti nousee jarruttelemallakin tuollaisilla painoilla helposti 100-120km/h?
5. Kärry kyllä antaa vauhtia, vaikka jarrua polkee.

Ovatko nuo nyt muka juridisia syitä olla painamatta jarrua?
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #182 on: 16.11.05, 23:54 »

Ovatko nuo nyt muka juridisia syitä olla painamatta jarrua?
Käytäntö on aivan eri asia....lakihan esim sanoo että ajoneuvo on tarpeen vaatiessa saatava pysähtymään tien näkyvällä osalla, käytännössä tämä on mahdotonta...

Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #183 on: 17.11.05, 04:51 »

Ovatko nuo nyt muka juridisia syitä olla painamatta jarrua?

Iso auto on "hieman" eri asia kuin se pikkuauto. Jos sulla ei ole kokemusta isoista autoista, niin luota niihin, jotka niitä ajaa ja ole hiljaa. Tongue
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #184 on: 17.11.05, 05:59 »

Luulisin, että poliisilla on oikeus tarvittaessa puhua puhelimeen ajaessaan siinä kuin rikkoa nopeusrajoitusta tai ajokieltoakin. Poliisilaissa ja tieliikennelaissa on noita poliisia koskevia poikkeuksia ensi hätiin, sieltä voi haeskella jos kiinnostaa.
Juu, mutta eivät ole yksikään olleet hälyytysajossa, kun olet luurit korvalla nähnyt. Normaaliajossa heitä koskevat käsittääkseni normaalit liikennesäännöt.

EDIT: Tuohon tutkaamiseen alamäkeen olen kanssa kuullut jos jonkinlaisia selvityksiä. Sekään ei taida olla kuitenkaan ihan reilua peliä. Tutkaaminen pitäisi tapahtua tasamaalla, jotta voidaan pysyvästi osoittaa, että ylinopeutta ajava tahallisesti ajaa liian kovaa. Suurissa alamäissä en koe tarpeelliseksi jarrutella työllä ja vaivalla hankittua potentiaalienergiaa. Se, että jo muutenkin kallista naftaa palaa yhdistelmän saamiseksi mäelle, pitäisi vielä polttaa jarrutkin alamäessä.  Angry

Ade
« Last Edit: 17.11.05, 06:07 by Mikko Auvinen »
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #185 on: 17.11.05, 06:14 »

Normaaliajossa heitä koskevat käsittääkseni normaalit liikennesäännöt.

Väärä käsitys. Poliisit saavat ajaa ylinopeutta ja rikkoa sääntöjä jos tehtävä niin edellyttää ilmankin vilkkuja. Vilkut antavat vain pelastusajoneuvoille ja ambulansseille pieniä lisäoikeuksia ja niilläkin hälytysajoksi lasketaan vasta vilkut ja pillit yhdessä.
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #186 on: 17.11.05, 06:22 »

Väärä käsitys. Poliisit saavat ajaa ylinopeutta ja rikkoa sääntöjä jos tehtävä niin edellyttää ilmankin vilkkuja. Vilkut antavat vain pelastusajoneuvoille ja ambulansseille pieniä lisäoikeuksia ja niilläkin hälytysajoksi lasketaan vasta vilkut ja pillit yhdessä.
No sitten olkoont niin.

Ade
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #187 on: 17.11.05, 08:05 »

Tieliikennelaki, 2.  luku 48 §:
"Poliisimiehellä, tullimiehellä ja rajavartiomiehellä on tarkkailutehtävässä, poliisimiehellä ja tullimiehellä teknisen tarkkailun tehtävässä ja poliisimiehellä peitetoimintatehtävässä ja valeostotehtävässä toimiessaan erityistä varovaisuutta noudattaen sama oikeus kuin säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavan poliisiauton kuljettajalla poiketa tämän lain säännöksistä."

Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #188 on: 17.11.05, 11:44 »

Tieliikennelaki, 2.  luku 48 §:
"Poliisimiehellä, tullimiehellä ja rajavartiomiehellä on tarkkailutehtävässä, poliisimiehellä ja tullimiehellä teknisen tarkkailun tehtävässä ja poliisimiehellä peitetoimintatehtävässä ja valeostotehtävässä toimiessaan erityistä varovaisuutta noudattaen sama oikeus kuin säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavan poliisiauton kuljettajalla poiketa tämän lain säännöksistä."

Muistaakseni tuota lainpykälää on käyty kokeilemassa eri oikeusasteissa huonolla menestyksellä.
TarppiVertainen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #189 on: 17.11.05, 20:18 »

Ja talvikelillä jos jarruttelee, voipi pian aikaa ihailla perävaunun takavaloja...lähtee aika helposti linkkuuntumaan, varsinkin jos on dolly+puolikas yhdistelmä perässä...

Joo, pitää olla jarrupaineet akseleilla aikalailla tasapainossa, ettei tuo linkkuuntuisi.
Harvoin ne vaan on niin nätisti kohdillaan, ettei esim. taka-akseleilla pyörät lukkiinnu ennen kääntöpöytää tai toisin päin.
Isukkikin joutui ostamaan uuden kärryn, kun ei edes RasKonella saaneet tolkkua noihin vanhan kärryn jarruihin! (Kuka ostaa 7350kg romurautaa Wink?)

Tänään oli taas raskaankaluston tarkastusta polliisin toimesta kyseisen mäen jälkeen. Saas nähdä, milloin kyseisessä mäessä ryhdytään toimenpiteisiin? Luultavasti vaatii jonkun onnettoman onnettomuuden.

Ainakin poliisien urheat partiot tienaavat taas loppuvuodesta hyvän budjetin ja ensivuoden alussa on sitten varmaan hiljaista?!
Mää en ala taas yhtään mitään Angry
Otto-Ville
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #190 on: 17.11.05, 20:24 »

Iso auto on "hieman" eri asia kuin se pikkuauto. Jos sulla ei ole kokemusta isoista autoista, niin luota niihin, jotka niitä ajaa ja ole hiljaa. Tongue

Kyllä minä olen ihan sitä mieltä että iso auto on ajettavuudeltaan aivan samanlainen kuin pikkuauto.
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #191 on: 17.11.05, 20:25 »

Kyllä minä olen ihan sitä mieltä että iso auto on ajettavuudeltaan aivan samanlainen kuin pikkuauto.
Tervetuloa kokeileen....

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #192 on: 17.11.05, 20:29 »

Kyllä minä olen ihan sitä mieltä että iso auto on ajettavuudeltaan aivan samanlainen kuin pikkuauto.

Osoitat vaan sen, että et tiedä asiasta mitään...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Otto-Ville
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #193 on: 17.11.05, 20:30 »

Osoitat vaan sen, että et tiedä asiasta mitään...

Luultavasti enemmän kuin te yhteensä.
wolkke
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #194 on: 17.11.05, 20:32 »

Luultavasti enemmän kuin te yhteensä.

Hah Grin Vaikka ei nyt iän puolesta paljoa sanomista ole, niin eikö sen jo terve järkikin sano että rekka ja henkilöauto käyttäytyy täysin eri lailla. Miksi muuten B-luokan ja CE-luokan (vai mitkä ne nyt sitten olivatkaan) olisi niin radikaalisti erotettu toisistaan, jos ne samalla lailla käyttäytyisivät?
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #195 on: 17.11.05, 20:43 »

Hah Grin Vaikka ei nyt iän puolesta paljoa sanomista ole, niin eikö sen jo terve järkikin sano että rekka ja henkilöauto käyttäytyy täysin eri lailla. Miksi muuten B-luokan ja CE-luokan (vai mitkä ne nyt sitten olivatkaan) olisi niin radikaalisti erotettu toisistaan, jos ne samalla lailla käyttäytyisivät?
Taitaa O-V vain provoilla...

Otto-Ville
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #196 on: 17.11.05, 20:51 »

Miksi muuten B-luokan ja CE-luokan (vai mitkä ne nyt sitten olivatkaan) olisi niin radikaalisti erotettu toisistaan, jos ne samalla lailla käyttäytyisivät?

C ja E kortit ovat vain rekkamiästen munanjatke jota näyttää tietämättömille. Mitään oikeata eroahan ajettavuudessa tämän luokan autoilla normaaleihin B-kortin ajoneuvoihin ei ole, mitä nyt ajoneuvossa muutama vaihde ja pyörä ehkä enemmän.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #197 on: 17.11.05, 21:27 »

C ja E kortit ovat vain rekkamiästen munanjatke jota näyttää tietämättömille. Mitään oikeata eroahan ajettavuudessa tämän luokan autoilla normaaleihin B-kortin ajoneuvoihin ei ole, mitä nyt ajoneuvossa muutama vaihde ja pyörä ehkä enemmän.

OV:llä taitaa alkaa joku myöhäinen murrosikä tai jotain...

-JukSii-
Otto-Ville
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #198 on: 17.11.05, 21:32 »

OV:llä taitaa alkaa joku myöhäinen murrosikä tai jotain...

Itseasiassa ei, kunhan provoilen. Olen huomannut että rekkakuskit - ainakin täällä fsnordicissa - vetävät herneen nenään kovin pienestä, ja jos heidän kanssaan vähänkin hankaa vastaan heillä on myös kova tarve todistella "omaa erinomaisuuttaan", "et sinä tästä mitään keltanokka voi tietää painu takaisin sinne hiekkalaatikolle"yms.  Esim JM Korvanen suutahti "viattomasta" kysymyksestä niin paljon että samassa viestissä tuli olkinukke ja argumentum ad auctoritatem, joten päätin kokeilla kuinka monelta rekkamiäheltä saan verisuonet katkeamaan.

Itselläni on BC kortti.
« Last Edit: 17.11.05, 21:41 by Otto-Ville Lamminpää »
TarppiVertainen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #199 on: 17.11.05, 23:49 »

 Grin No hemeletti! Luin tuon jutun ja meinasi katketa kaksikin verisuonta!
Itse en ole enää (luojan kiitos) rekan ratissa, mutta aina hengessä mukana.
Tottakai vedetään herneet nenään, jos joku rekkaa ajamaton "märkäkorva" vetää omia johtopäätöksiä h-a:n ja yhdistelmän ajo-ominaisuuksista!

Pages: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1