FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.06.17, 22:18

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 90 91 [92] 93 94 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462014 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1820 on: 16.04.07, 01:45 »

Neljä loukkaantui rajussa tieltäsuistumisessa

15.04.2007 21.54


Neljä ihmistä loukkaantui sunnuntai-iltana kello 20.05 tapahtuneessa onnettomuudessa Helsinki-Tampere moottoritiellä, muutama kilometri Linnatuulesta pohjoiseen päin.

Tampereen suuntaan matkalla ollut henkilöauto lähti ohittamaan edessä ajanutta hevoskuljetusajoneuvoa huomaamatta takaa ohituskaistaa pitkin lähestynyttä toista henkilöautoa.

Kylkikosketuksen seurauksena ohituskaistaa ajanut auto suistui tieltä, pyörähti poliisin arvion mukaan kolme kertaa ympäri ja päätyi moottoritien keskialueelle.

Autossa oli kuusi pääkaupunkiseudulta kotoisin olevaa matkustajaa, joista kaikki kuskia lukuun ottamatta sinkoutuivat ulos auton sivuikkunoista. Heistä neljä kuljetettiin ambulansseilla sairaalaan tutkimuksiin.

Onnettomuuden toisena osapuolena ollut auto sai pieniä peltivaurioita. Sen neljästä matkustajasta kukaan ei loukkaantunut.

Pelastustoimenpiteet sulkivat toisen etelään menevistä kaistoista liikenteeltä noin tunnin ajaksi. (HäSa)



Taas yksi tällainen tapaus. Koskaan ei voi korostaa tarpeeksi sitä, että katsoo peiliin ennen kuin lähtee 80km/h vauhdista kiihdyttelemään takana tulevan 120-140km/h ajavan auton eteen. Olen aika yllättynyt, ettei kukaan kuollut. Ajoin paikan ohi pohjoiseen päin n. 2030 ja toisesta henkilöautosta puuttui keulasta ja perästä molemmista puolet ja kyljet olivat aivan rusentuneet, ja näytti että joku taistelee elämästään keskellä moottoritien välissä ja 7 lääkäriä/hoitajaa oli kaverin ympärillä. Siinä autossa olleista kukaan ei kyllä varmana kävele enää ikinä. Oli se auto sen verran musertunut kasaan. Onni onnettomuudessa..
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1821 on: 16.04.07, 05:06 »



Autossa oli kuusi pääkaupunkiseudulta kotoisin olevaa matkustajaa, joista kaikki kuskia lukuun ottamatta sinkoutuivat ulos auton sivuikkunoista. Heistä neljä kuljetettiin ambulansseilla sairaalaan tutkimuksiin.


Onkohan turvavyöt olleet jälleen hinausköysinä tai muussa hyötykäytössä?

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1822 on: 16.04.07, 07:36 »

Taas yksi tällainen tapaus. Koskaan ei voi korostaa tarpeeksi sitä, että katsoo peiliin ennen kuin lähtee 80km/h vauhdista kiihdyttelemään takana tulevan 120-140km/h ajavan auton eteen.

Niin tai jos kuski edes edellyttäisi, että autossa olijat pitävät turvavöitä. Jutun perusteella olis syytä epäillä, ettei olis käynyt käytännössä mitään silloin.

Siinä autossa olleista kukaan ei kyllä varmana kävele enää ikinä.

Mielenkiintoinen johtopäätös, kun uutisessa kerrotaan, että neljä kuudesta vietiin sairaalaan tutkimuksiin...

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1823 on: 16.04.07, 13:13 »

Mielenkiintoinen johtopäätös, kun uutisessa kerrotaan, että neljä kuudesta vietiin sairaalaan tutkimuksiin...

Eipä näyttänyt ihan pieneltä, mitä siinä moottoritien keskialueella tapahtui. Ja tosiaan, 7 kaveria oli siinä yhden ympärillä.. Vähän epäilen, että on vähän lievään sävyyn kirjoitettu tuo artikkeli. Näytti aika ***tun häijyltä se jälki kyllä.. Ja tuskinpa ihan pelkistä tutkimuksista on kyse, kun ambulanssit paahtoivat sairaalaan päin valot päällä varmaan 150km/h lasissa. Yksi painoi Hyvinkään suuntaan ja toinen minkä näin, Hämeenlinnaan päin.
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1824 on: 16.04.07, 14:21 »

Eipä näyttänyt ihan pieneltä, mitä siinä moottoritien keskialueella tapahtui. Ja tosiaan, 7 kaveria oli siinä yhden ympärillä.. Vähän epäilen, että on vähän lievään sävyyn kirjoitettu tuo artikkeli. Näytti aika ***tun häijyltä se jälki kyllä.. Ja tuskinpa ihan pelkistä tutkimuksista on kyse, kun ambulanssit paahtoivat sairaalaan päin valot päällä varmaan 150km/h lasissa. Yksi painoi Hyvinkään suuntaan ja toinen minkä näin, Hämeenlinnaan päin.

En ollut paikalla, joten tämä on puhdasta spekulointia ja yleistystä.

Se, että potilaan ympärillä pyörii puolenkymmentä auttajaa, ei vielä tarkoita mitään pahaa. Tuollaisen mällin jälkeen vaan todennäköisesti jokaista potilasta kohdellaan rankavammapotilaana ihan varmuuden vuoksi. Se taas sitoo helposti useamman ihmisen nostamaan potilasta tyhjiöpatjalle jne. Samoin täysin romuttuneista autoista voi selvitä jopa naarmuitta.

Mutta kuten sanoin, niin tämä on täysin yleispätevää kommentointia, eikä kerro tuosta tapahtumasta mitään. Tällä palstalla olevat ammattilaiset (Arttu ainakin) osannevat kertoa tarkemmin toimintaperiaatteista ja käytännön esimerkkejä, jos haluavat.

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1825 on: 17.04.07, 05:41 »

Eilen tuli kyllä fillaristeja ihmeteltyä. Ajelin linjaa Helsingissä ja täytyy kyllä sanoa, että aivan uskomattomia oletuksia ja uskomuksia eräillä pyöräilijöillä on. Itselle ei tulisi mieleenkään ajaa autokaistaa fillarilla pysäkillä olevan bussin vierestä. Tapauksen uskomattomuutta lisää se, että etenkin kun varmasti tämäkin kaveri näki, että olin sielä jo tovin ollut ja mitä todennäkösemmin (itseasissa tästä bussista näkee takaovista, helposti koska menevät kiinni) näki, että en kauaa sielä ole enää. No ei muuta kun vasemman kyljen viertä ohi, vauhtiakin sellaset 20kmh arvelisin, jolloin linja-autonkuljettajan havaintoaika jää hyvin pieneksi, melkeempä tuuripeliksi. Rupes vaan mietityttämään, että luuleeko nämä tosiaan, että ne havaitaan aina? Meinaa mulla ei ollu hajuakaan siitä, että sielä ees joku pyöräilijä oli.

Ja toinen tapaus, oltiin siinä henkilöauton kanssa punasissa oottelemassa vihreitä, jalankulkijoilla vihreät. Eli siis 2 kaistaa samaan suuntaan. Ja mitä tekee fillaristi, henkilöauton ja linja-auton välistä, sulkuviivaapitkin ohi, pysähtymättä punasiin, tai suojatien eteen....... Huh
Onko multa mennyt jotain ohi vai koskeeko punaset valot ajoväylällä vain moottorisoituja ajoneuvoja?  Huh

Melkosia riskejä ottavat, itsellä ei olisi pokkaa noihin riskeihin. Mutta ne, jotka fillarilla tollasia riskejä ottavat, on ihan selvää ettei heillä ole ajokorttissa kirjaimia yhtäkään. Heillä ei voi olla yksinkertaisesti tälläsen liikennekäyttäytymisen jälkeen käsitystä siitä, mitä henkilöautosta, linja-autosta tai rekasta oikeasti näkee, miten paljon sielä on katveita ja miten yllättäen tollaset urpoteot voi tulla näiden ajoneuvojen kuljettajille, vaikka tilannenopeudet olisivatkin pienet.
arzzi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1826 on: 17.04.07, 08:19 »

No kyllähän sen huomaa kun kaapunkissa on lunta 10 senttiä

No ei kyllä lunta ole Oulussa 10cm. Talon varjopuolella 5cm korkeintaan  Grin
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1827 on: 18.04.07, 14:53 »

Tänään sattui kohdalleni ehkäpä kaikkien aikojen omituisin ja vaarallisin tapaus auton ratissa. Soitto poliisillekin oli paikallaan. Ajelin kaikessa rauhassa Kehä III:sta länteen päin, kun pientareella peruutti auto vastaan. No, katselin hieman kummissaan tuota, mutta sitten olikin vuorossa nopea väistöliike, kun vastaan tuli - kaistaa pitkin peruuttaen - toinen auto aivan älytöntä vauhtia. Töötti pohjaan, ohituskaistalle, josta sitten heti Turun moottoritielle Helsinkiin päin ja soitto poliisille. Todella kaistapäistä meininkiä, miksei voi ajaa sinne seuraavaan liittymään ja heittää ympäri, jos on vaikkapa ajanut liittymän ohi? Nuo autot näyttivät olevan täynnä tavaraa ja ulkomaalaisissa rekkareissa, joten en usko minkään järjettömän kilpailunkaan olleen kyseessä.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1828 on: 18.04.07, 19:08 »

Joo noita urpoja näkee toisinaan kun pitää motarien rampeissa peruutella. Sitä se on.....parempi etten jatka.  thmbdn
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1829 on: 18.04.07, 19:51 »

Jopas!

Nyt huomasin että herra Pietarinen on karistanut foorumin tomut jaloistaan.
Harmi menettää hyvä keskustelija, tässäkin ketjussa.
Ja niitä auto- ja flygarikuvia olisin katsellut jatkossakin ilolla...

Kaikkea hyvää vaan jatkossakin, jos Mikko täällä vielä käy kurkistelemassa.

-Henkka
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1830 on: 18.04.07, 19:57 »

Joo noita urpoja näkee toisinaan kun pitää motarien rampeissa peruutella. Sitä se on.....parempi etten jatka.  thmbdn


Olin pari kuukautta sitten linja-auton kyydissä, joka meni sekaisin rampeissa ja pisti sit pakin päälle moottoritiellä ja peruuteltiin vastakarvaan piennarta pitkin kattomaan oliko pysäkillä matkustajia.

Laitoin palautetta yhtiöön. Siinä matkalla oli muutenkin "vauhtia ja vaarallisia tilanteita"

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1831 on: 18.04.07, 20:07 »

Nuo autot näyttivät olevan täynnä tavaraa ja ulkomaalaisissa rekkareissa, joten en usko minkään järjettömän kilpailunkaan olleen kyseessä.
Itänaapurin rekkojen kans saa varautua mitä ihmeellisempiin oikkuihin. Saattavat lyödä motarilla liinat kii ja peruuttaa iltapäiväruuhkas rampin kohdalle....

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1832 on: 19.04.07, 05:01 »

Olin pari kuukautta sitten linja-auton kyydissä, joka meni sekaisin rampeissa ja pisti sit pakin päälle moottoritiellä ja peruuteltiin vastakarvaan piennarta pitkin kattomaan oliko pysäkillä matkustajia.

Laitoin palautetta yhtiöön. Siinä matkalla oli muutenkin "vauhtia ja vaarallisia tilanteita"

Sitäkin varmasti sattuu, mutta miten sen nyt sanoo. Matkustajan on aina vaikea ymmärtää miksi kuljettaja ajaa ohi, oli se sitten motarin ramppi tai joku risteys.
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1833 on: 19.04.07, 06:45 »

Sitäkin varmasti sattuu, mutta miten sen nyt sanoo. Matkustajan on aina vaikea ymmärtää miksi kuljettaja ajaa ohi, oli se sitten motarin ramppi tai joku risteys.
Kyllä tuollaisen inhimillisen erehdyksen vielä ymmärtää (rampista / risteyksestä ohi ajaminen), mutta tuota peruuttamista en ymmärrä alkuunkaan. Joku kertahan kuski kysyi matkustajilta, että olisiko joukossa päätepysäkille saakka tulevia, jotta voisi neuvoa reitin.
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1834 on: 19.04.07, 06:55 »

Nyt huomasin että herra Pietarinen on karistanut foorumin tomut jaloistaan.
Harmi menettää hyvä keskustelija, tässäkin ketjussa.
Ja niitä auto- ja flygarikuvia olisin katsellut jatkossakin ilolla...

Miksu on hieman vaihtanut alaa: http://irc-galleria.net/archive.php?nick=Unzki-&album_id=732391 ;)

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1835 on: 19.04.07, 07:15 »


ja näköjään löytänyt vuorilta karkkinapin  Grin
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1836 on: 19.04.07, 07:28 »

Kyllä tuollaisen inhimillisen erehdyksen vielä ymmärtää (rampista / risteyksestä ohi ajaminen), mutta tuota peruuttamista en ymmärrä alkuunkaan. Joku kertahan kuski kysyi matkustajilta, että olisiko joukossa päätepysäkille saakka tulevia, jotta voisi neuvoa reitin.

No ihan rehellisesti jos tähän vastaan, niin muutaman kerran olen neuvoa kysynyt matkustajilta. Jos ei ole koskaan ennen jossain paikassa edes henkilöautolla käynyt, ja on edellisenä päivänä sielä käynyt tutustumassa linjaan niin kukaan ei voi olettaa, että se jää kerrasta päähän jos ees taas linja-auton kyydissä tai henkilöautolla sen reitin ajaa. Jos seutu on vierasta, niin se on huomattavasti vaikeampaa oppia, kun vaikkapa kotiympäristössä menevät linjat. Mun mielestä tossa ei ole mitään noloa, väärää, tai väärintoimimista, jos matkustajilta kysyy, oliko se tästä oikealle vai vasemmalle.

Tohon peruuttamiseen haluan sanoa vielä sen, että ne päätökset pitää tehdä nopeasti, pitää tietää kiertoreitti jos ajaa ohi, pitää myös tietää tai on hyvä tietää mahdollisen kiertoreitin väliin jäävät pysäkit, jos niitä on niin kuinka monta. Jos seutua ei tunne, (ei kukaan voi millään tietää jokaista tienpätkää, jos sielä 3 kertaa kuussa ajaa samaa linjaa), niin mitä siinä sitten voit tehdä?
Hiljentää vilkku päällä oikeaan reunaan, pysähtyä Laitaa hätävilkut päälle ja peruuttaa hiljaa kävelyvauhtia seuraten taustaa mitä tapahtuu? Vai mitä muuta siinä voi tehdä? Ajaa 10km ohi ja tulla takasin, tai kiertää itselle tuntematonta seutua 15 minuuttia ympyrää, ettien reittiä takaisin linjalle? Vai kääntääkö sitten jossain risteyksessä minuutin tai kahen ajan tollasen 13-15m auton ympäri turvallisesti?

Ei se peruuttaminen laillista ole missään nimessä, mutta kuten tossa juuri sanoin, niin tulee aika monta kysymysmerkkiä samantien kun huomaa ohi ajaneensa. Mikä on se kaikkein turvallisin ja fiksuin tapa tosta selvitä? Kertokaa ne jotka tietää.
« Last Edit: 19.04.07, 07:34 by Sami Aaltonen »
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1837 on: 19.04.07, 07:48 »

Ei se peruuttaminen laillista ole missään nimessä, mutta kuten tossa juuri sanoin, niin tulee aika monta kysymysmerkkiä samantien kun huomaa ohi ajaneensa. Mikä on se kaikkein turvallisin ja fiksuin tapa tosta selvitä? Kertokaa ne jotka tietää.

Eihän tuossa mitään vaikeeta ole.

Seuraavasta rampista ylös ja etsimään reittiä takaisin linjalle. Peruuttaminen on mielestäni se vastuuttomin vaihtoehto ja Samia lainatakseni "Entä Jos....". Tuossahan voi tapahtua peruutellessa vaikka mitä. Jossain kehällä jo eteenpäin ajaminenkin on minun mielestäni riittävän vaarallista saati sitten väärään suuntaan peruuttaminen.

-JukSii-
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1838 on: 19.04.07, 07:49 »

Joo, sori. Epäselvästi kirjoitettu tuo oma viestini. Missään tapauksessa ei ollut tarkoitukseni kritisoida avun pyytämistä matkustajilta, vaan nimen omaan kannustaa siihen. Paljon mielummin katselen ajoa, jossa matkustaja neuvoo kuljettajalle reittiä kuin ajoa, jossa kuljettaja peruuttelee vilkasliikenteisen tien piennarta piktin! Bussit ovat vieläpä sen verran leveitä, että tuo peruuttaminen pientareella ei ole mielestäni missään tapauksessa suotavaa, varsinkaan vilkkaan liikenteen aikaan. Siinä kaistaa pitkin eteenpäin ajava kuljettaja väistää äkkiä - peileihin ja sivulle vilkaisematta - suoraan viereiselle kaistalle, ja ehkäpä jopa jonkun kylkeen. Useilla teillä kun se normaalikokoinen bussi ei sinne pientareelle täysin mahdu.
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1839 on: 19.04.07, 07:53 »

Miltä muuten tuntuu lähteä esim. Kehä III:n varrella olevalta kiihdytyskaistattomalta pysäkiltä bussilla sinne liikenteen sekaan? Varsinkin liikenteen ollessa vilkkaan, mutta nopeuksien ollessa yhä siellä 80:n "paremmalla" puolen. Matkustajan näkökulmasta tuntui välillä aika hurjalta, kun sahasin viime kesänä väliä Träskända Helsinki-Vantaa bussilla lähes päivittäin.
Pages: 1 ... 90 91 [92] 93 94 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1