FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.06.17, 03:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 91 92 [93] 94 95 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462950 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1840 on: 19.04.07, 09:20 »

Miltä muuten tuntuu lähteä esim. Kehä III:n varrella olevalta kiihdytyskaistattomalta pysäkiltä bussilla sinne liikenteen sekaan? Varsinkin liikenteen ollessa vilkkaan, mutta nopeuksien ollessa yhä siellä 80:n "paremmalla" puolen. Matkustajan näkökulmasta tuntui välillä aika hurjalta, kun sahasin viime kesänä väliä Träskända Helsinki-Vantaa bussilla lähes päivittäin.

Jaa tosta ei ole kokemusta, mutta kiihdytyskaistalla liityttäessä ei muuta kun vilkku päälle ja vauhtia mittariin, peilistä seuraten mitä tapahtuu. Ei siinä muuta mahda. Usein ne tilanteet on matkustajan näkökulmasta paljon hurjempia, mitä kuljettajan paikalta, syystä että matkustaja ei peilejä nää, mitä takana tapahtuu.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1841 on: 19.04.07, 09:22 »

Eihän tuossa mitään vaikeeta ole.

Seuraavasta rampista ylös ja etsimään reittiä takaisin linjalle. Peruuttaminen on mielestäni se vastuuttomin vaihtoehto ja Samia lainatakseni "Entä Jos....". Tuossahan voi tapahtua peruutellessa vaikka mitä. Jossain kehällä jo eteenpäin ajaminenkin on minun mielestäni riittävän vaarallista saati sitten väärään suuntaan peruuttaminen.

Jep samaa mieltä itsekin olen. Liikenne kuitenkin on mitä on, sielä voi tapahtua ihan mitä tahansa. Jopa näitä moottoritietä väärällä puolella vastaliikenteeseen ajavia on aika usein lehdissä. Mutta se on helppoa sanoa tässä mitä siinä teet kun huomaat ohi ajaneesi.
« Last Edit: 19.04.07, 09:30 by Sami Aaltonen »
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1842 on: 19.04.07, 10:24 »

Jep samaa mieltä itsekin olen. Liikenne kuitenkin on mitä on, sielä voi tapahtua ihan mitä tahansa. Jopa näitä moottoritietä väärällä puolella vastaliikenteeseen ajavia on aika usein lehdissä. Mutta se on helppoa sanoa tässä mitä siinä teet kun huomaat ohi ajaneesi.

Juu, en minäkään sanonut että se helppoa olisi. Helpointa lienee kuitenkin ajaa siitä oikeasta rampista   Wink

-JukSii-
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1843 on: 19.04.07, 10:59 »

Juu, en minäkään sanonut että se helppoa olisi. Helpointa lienee kuitenkin ajaa siitä oikeasta rampista   Wink

Jep niinhän ne kovasti väittää ne.  Smiley
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1844 on: 19.04.07, 12:31 »

Eihän tuossa mitään vaikeeta ole.

Seuraavasta rampista ylös ja etsimään reittiä takaisin linjalle.

Kaikki eivät kykene ajattelemaan noin yksinkertaisesti ja loogisesti.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1845 on: 19.04.07, 12:35 »

Miltä muuten tuntuu lähteä esim. Kehä III:n varrella olevalta kiihdytyskaistattomalta pysäkiltä bussilla sinne liikenteen sekaan? Varsinkin liikenteen ollessa vilkkaan, mutta nopeuksien ollessa yhä siellä 80:n "paremmalla" puolen. Matkustajan näkökulmasta tuntui välillä aika hurjalta, kun sahasin viime kesänä väliä Träskända Helsinki-Vantaa bussilla lähes päivittäin.

Kokeilepa vaikka henkilöautolla. Eihän tuossa mitään ihmeellistä ole. Vasen vilkku päälle vaan ja katselee peiliä ja odottaa, että kun tulee isompi rako niin kaasu pohjaan ja urku auki liikenteen sekaan. Jos joutuu odottamaan 10 minuuttia, niin sitten odottaa.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1846 on: 19.04.07, 12:45 »

Heillä ei voi olla yksinkertaisesti tälläsen liikennekäyttäytymisen jälkeen käsitystä siitä, mitä henkilöautosta, linja-autosta tai rekasta oikeasti näkee, miten paljon sielä on katveita ja miten yllättäen tollaset urpoteot voi tulla näiden ajoneuvojen kuljettajille, vaikka tilannenopeudet olisivatkin pienet.
Aika hyvin sieltä oikeasti näkee, katveet on ohjaamon molemmin puolin, aivan nokan alla ja tietysti takana. Laajakulmapeilit on keksitty ja ammattiliikenteen ajoneuvoissa (kuorma-autot / rekat) niitä myös käytetään. Liikkuva pyörä ei jää pilareiden tms. taakse kuin erittäin tilapäisesti, ja luonnollisesti esim. pysäkiltä lähtiessäsi olet velvollinen väistämään niitä, jotka ovat rinnallasi silloin, kuin suuntamerkkiä näytät ja näin ollen tarkkailet vasenta peiliä huolellisesti aina ennen liikkeellelähtöä. Tämän lisäksi suuntamerkki tulee näyttää ajoissa, eikä millisekuntia ennen liittymistä muun liikenteen sekaan.

Johtuen siitä, että niin moni linja-auto rikkoo väistämisvelvollisuuttaan pysäkiltä lähtiessään, uskon, ettei monella linja-autokuskilla ole mitään käytännön kokemusta liikenteestä ja se D-kirjain on saatu siihen korttiin jonkun aikkarin työllistämiskurssin avustuksella. Toinen vaihtoehto on se, että kuljettajat ovat lähes järjestäen ylimielisiä muita kohtaan.
« Last Edit: 19.04.07, 12:51 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1847 on: 19.04.07, 16:18 »

Kokeilepa vaikka henkilöautolla. Eihän tuossa mitään ihmeellistä ole. Vasen vilkku päälle vaan ja katselee peiliä ja odottaa, että kun tulee isompi rako niin kaasu pohjaan ja urku auki liikenteen sekaan. Jos joutuu odottamaan 10 minuuttia, niin sitten odottaa.
Mutta kun bussit eivät odota. Väliin tullaan vaikka väkisin.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1848 on: 20.04.07, 04:34 »

Mutta kun bussit eivät odota. Väliin tullaan vaikka väkisin.

Sepä se. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun on Kehä 3:lla tai esim. Vihdintiellä tai Hämeenlinnanväylällä saanut rekalla yrittää väistää johonkin suuntaan kun joku bussi ykskaks keksii lähteä pysäkiltä suoraan eteen. Kaverille kävi Hämeenlinnanväylällä näin. Syyllistä ei tarvinnut etsiä kun bussin vasen etukulma osui kärryn puoleen väliin. Bussikuskin kommentti oli kyllä mainio: "etkö sä seuraa liikennettä yhtään? Mistä sä oot ton korttis oikein saanut?" Nopeusrajoitus alueella oli muuten 80km/h. Tuntuu olevan aika yleinen aasenne YTV-alueen bussikuskeilla.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1849 on: 20.04.07, 04:40 »

Aika hyvin sieltä oikeasti näkee, katveet on ohjaamon molemmin puolin, aivan nokan alla ja tietysti takana. Laajakulmapeilit on keksitty ja ammattiliikenteen ajoneuvoissa (kuorma-autot / rekat) niitä myös käytetään.

Busseissa ei valitettavasti laajakulmapeilejä kovinkaan paljoa ole näkynyt. Tosin, kyllä niillä pelkillä sivupeileilläkin näkee, mikäli säätää ne kunnolla. Siinä olet kyllä oikeassa, että ne katvealueet on loppujen lopuksi aika pienet. Etenkin linja-autossa, missä istut suhteellisen katutasossa, ei katvetta pääse eteen syntymään juuri ollenkaan. Tapahtumat takanakin näkee loppupeleissä aika hyvin. En ole vielä sellaista autoa ajanut, jossa oikeasti jäisi niin suuret katvealueet, ettei pysyisi tilanteen tasalla. Etenkin, jos tarkkailee muutakin kuin pelkästään edessä tapahtuvaa liikennettä.

Quote
D-kirjain on saatu siihen korttiin jonkun aikkarin työllistämiskurssin avustuksella.

Näinhän se suurimman osan kohdalla tuntuu olevan. Etenkin, jos mietitään, että minäkin ajoin D-kortin työkokemuksella, ja siihen tosiaan vaaditaan 12kk päätoimista ajoa. Aikkarin työllistämiskurssin kautta pääsee ajamaan D-kortin vaikka ei olisi kuin pelkkä B-kortti. Siinä se nähdään kuskien ammattitaidossa sitten, kun on hätäisesti ajatettu se pakollinen C alle ja sitten D päälle ja samantien ammattiliikenteeseen.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1850 on: 20.04.07, 05:06 »

Sepä se. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun on Kehä 3:lla tai esim. Vihdintiellä tai Hämeenlinnanväylällä saanut rekalla yrittää väistää johonkin suuntaan kun joku bussi ykskaks keksii lähteä pysäkiltä suoraan eteen. Kaverille kävi Hämeenlinnanväylällä näin. Syyllistä ei tarvinnut etsiä kun bussin vasen etukulma osui kärryn puoleen väliin. Bussikuskin kommentti oli kyllä mainio: "etkö sä seuraa liikennettä yhtään? Mistä sä oot ton korttis oikein saanut?" Nopeusrajoitus alueella oli muuten 80km/h. Tuntuu olevan aika yleinen aasenne YTV-alueen bussikuskeilla.

Yleistäminen on fiksua tässä kohtaa kyllä.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1851 on: 20.04.07, 05:08 »

Busseissa ei valitettavasti laajakulmapeilejä kovinkaan paljoa ole näkynyt. Tosin, kyllä niillä pelkillä sivupeileilläkin näkee, mikäli säätää ne kunnolla. Siinä olet kyllä oikeassa, että ne katvealueet on loppujen lopuksi aika pienet. Etenkin linja-autossa, missä istut suhteellisen katutasossa, ei katvetta pääse eteen syntymään juuri ollenkaan. Tapahtumat takanakin näkee loppupeleissä aika hyvin. En ole vielä sellaista autoa ajanut, jossa oikeasti jäisi niin suuret katvealueet, ettei pysyisi tilanteen tasalla. Etenkin, jos tarkkailee muutakin kuin pelkästään edessä tapahtuvaa liikennettä.

Näinhän se suurimman osan kohdalla tuntuu olevan. Etenkin, jos mietitään, että minäkin ajoin D-kortin työkokemuksella, ja siihen tosiaan vaaditaan 12kk päätoimista ajoa. Aikkarin työllistämiskurssin kautta pääsee ajamaan D-kortin vaikka ei olisi kuin pelkkä B-kortti. Siinä se nähdään kuskien ammattitaidossa sitten, kun on hätäisesti ajatettu se pakollinen C alle ja sitten D päälle ja samantien ammattiliikenteeseen.

Eipä niissä näy, syitä voi sitten jokainen ruveta pohtimaan ihan itse, että miksi niissä ei ole laajakulmia ja saman verran peilejä kun yhdistelmissä.
Ja tästä viimisestä kappaleesta saa sen käsityksen, että ammattilaisia, taitavia ja hyviä kuskeja ovat vain ja ainoastaan C ja E kortin omaavat kuljettajat. Että näin no sovitaan sitten näin, ettei tule kellekkään paha mieli.
« Last Edit: 20.04.07, 05:13 by Sami Aaltonen »
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1852 on: 20.04.07, 05:10 »

Mutta kun bussit eivät odota. Väliin tullaan vaikka väkisin.

No mietippä ittesi sinne linja-auton rattiin. Kehällä nopeus 80-100kmh siinä kaistalla minne olet menossa. Oma vauhtisi on noin 70 kun olet kiihdyttänyt sen mitä olet voinut kaistan pituudesta käyttää. Laitat vilkun ja toivot, että saat tilaa. Tilaa ei ala tulemaan, kaista loppuu ellet tee nopeita päätöksiä. Mitä teet? 1. Hivuttaudut vilkun kanssa sovinnolla liikenteen sekaan toivoen yhteistyötä muilta osapuolilta? 2. Lyöt jarrut kiinni kaistan päähän ja aiheutat vuosisadan ruunkan A. siitä syystä, että takana olevat ovat hieman liemessä toimintasi takia  B. Kun yrität siitä sitten joskus lähteä, se linja-autohan kiihtyy saman ajan 0-80 kmh kun naapurin V12 Mersu...eikö?
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1853 on: 20.04.07, 06:06 »

Vai on kehällä nopeus 80-100 km/h sellaseen aikaan, että sieltä ei tahdo tilaakaan löytyä.  Luuletko, että rekoissa on sitä tehoa tonnia kohden enemmän kuin busseissa? Päinvastoin, sitä on vähemmän. Allekirjoittanut pyytääkin tarkentamaan, mitkä pysäkit esimerkiksi kehä1:llä ovat näitä todellisia ongelmiakohtia, kun raskaalla kalustolla mallia rahti siellä tuntuu pärjäävän (lyhyiltäkin kiihdytyskaistoilta pääsee ongelmitta liikenteen sekaan, ilman, että siellä kenenkään tarvii jarrutella terävästi).

Sitten noista laajakulmista, niitä taidetaan vaatia kohta pakollisena kuorma-autoon molemmille puolin yksi kappale, ellei jo vaadita. Täysin riippumatta siitä, onko ko. ajoneuvon vetopalkkiin asennettu vetokytkintä. Tämän lisäksi tulee kaiken maailman nurkkapeiliä (näyttämään auton oikean etukulman katvealuetta) sun muuta.. On se vaan ihme, että busseja ajataan edelleen kahdesta korin ulkopuolisesta peilistä.

Jos tosta Joonan viimeisestä kappaleesta sai sen kuvan, että taitavia olisivat vain C/E-kuljettajat, niin on missannut pointin. Nähdäkseni siinä yritetään sanoa, että sellaiset D-kuljettajat ovat huomattavasti pätevämpiä, jotka ovat suorittaneet ajokortin ajokokemuksen perusteella, kuin sellaiset, joille se on puoliväkisin kurssitettu ja joilla ei ole lainkaan/juuri lainkaan ajokokemusta edes kuorma-autolla...
« Last Edit: 20.04.07, 06:15 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1854 on: 20.04.07, 07:17 »


Vai on kehällä nopeus 80-100 km/h sellaseen aikaan, että sieltä ei tahdo tilaakaan löytyä. 


Tuntuu olevan normaalin töihinmenoliikenteen aikaan lähes joka päivä, ainakin jos ei ole vielä ihan ruuhkan puolella. Ei sinne sekaan meinaa välillä päästä henkilöautollakaan. Sitä minä vaan tossa bussitouhussa ihmettelen, että vaikka se oikeus tulla kaistalle eteen max. 60:n rajotuksella onkin, miksi suuri liuta kuskeja kuvittelee sen olevan voimassa suuremmillakin nopeuksilla. Saati, että kuvittelevat sen koskevan myös kaistanvaihtoja. Eteen pitää tunkea väkipakolla, vaikka olisi vain auto tai kaksi tulossa takaa - ja vauhdilla. Sitten kökitään kolmeakymppiä eteenpäin, loukkuun jääneet henkilöautoilijaparat eivät näe, mitä edessä tapahtuu ja niin eespäin. Sori, arvoisat bussikuskit, mutta sitä saa mitä tilaa. Niin moni lajin edustaja on tärvännyt maineen, ettei vaan heru kauheasti sympatioita tuollaiselle touhulle. Sami nyt tuossa pyrkii jo etukäteen vastaamaankin tähän, muttei se selitä suurtakaan osaa tapauksista. Näitä vaan näkee lähes päivittäin.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1855 on: 20.04.07, 08:43 »

Quote
Vai on kehällä nopeus 80-100 km/h sellaseen aikaan, että sieltä ei tahdo tilaakaan löytyä. 
Tuntuu olevan normaalin töihinmenoliikenteen aikaan lähes joka päivä, ainakin jos ei ole vielä ihan ruuhkan puolella.

Että nyt on sitten viimeistään hyvä hetki hieman keventää sitä kaasujalkaa, varmaan nähdään taas kamerapakua bussipysäkeillä vilkkumassa joulukuusena:

Poliisi valvoo tehostetusti ajonopeuksia ensi viikon ajan.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Poliisi+valvoo+tehostetusti+ajonopeuksia+ensi+viikolla/1135226694845

Ville Elomaa
Offline Offline

Posts: 1863
Date Registered: 17.12.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1856 on: 20.04.07, 11:23 »

No mietippä ittesi sinne linja-auton rattiin. Kehällä nopeus 80-100kmh siinä kaistalla minne olet menossa. Oma vauhtisi on noin 70 kun olet kiihdyttänyt sen mitä olet voinut kaistan pituudesta käyttää. Laitat vilkun ja toivot, että saat tilaa. Tilaa ei ala tulemaan, kaista loppuu ellet tee nopeita päätöksiä. Mitä teet? 1. Hivuttaudut vilkun kanssa sovinnolla liikenteen sekaan toivoen yhteistyötä muilta osapuolilta? 2. Lyöt jarrut kiinni kaistan päähän ja aiheutat vuosisadan ruunkan A. siitä syystä, että takana olevat ovat hieman liemessä toimintasi takia  B. Kun yrität siitä sitten joskus lähteä, se linja-autohan kiihtyy saman ajan 0-80 kmh kun naapurin V12 Mersu...eikö?

Täytyy myöntää, että tuollaisessa tapauksessa pitäisi kehää ajavien älytä antaa tietä, koska on tosiaan ihan mahdollista että kun on tarpeeksi liikennettä, bussi ei muuten pääse ollenkaan pois pysäkiltä.
Vaikkei motarilla tarvitsekaan normaalisti väistää rampeilta tulevia, kyllä sielläkin on järkevää päästää rampeilta tulevat mukaan liikenteeseen, jos on ihan posketon ruuhka. Sellainen ei edes pahemmin hidasta omaa matkantekoa.

- Ville -

Ville Elomaa
Offline Offline

Posts: 1863
Date Registered: 17.12.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1857 on: 20.04.07, 11:26 »

Kokeilepa vaikka henkilöautolla. Eihän tuossa mitään ihmeellistä ole. Vasen vilkku päälle vaan ja katselee peiliä ja odottaa, että kun tulee isompi rako niin kaasu pohjaan ja urku auki liikenteen sekaan. Jos joutuu odottamaan 10 minuuttia, niin sitten odottaa.

Tulipa tuosta mieleen, että olen kerran meinannut jäädä bussin alle, kun ylitin kadun pysäkillä olevan bussin edestä (väliä ainakin 5 metriä, en mennyt suoraan keulan vierestä)
ja kuski tuijotti sivupeiliin ja lähti eteenpäin katse vankasti sivupeilissä. Onneksi ehdin palata takaisinpäin jäämättä minkään muun auton alle.

- Ville -

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1858 on: 20.04.07, 12:52 »

Eipä niissä näy, syitä voi sitten jokainen ruveta pohtimaan ihan itse, että miksi niissä ei ole laajakulmia ja saman verran peilejä kun yhdistelmissä.

No johan on.. Kun MB Sprinterissäkin on niitä peilejä enemmän kuin bussissa·

Quote
Ja tästä viimisestä kappaleesta saa sen käsityksen, että ammattilaisia, taitavia ja hyviä kuskeja ovat vain ja ainoastaan C ja E kortin omaavat kuljettajat.

Näinhän en tarkoittanut, kuten Koiranen tuossa jo pointtini ymmärsikin.. En tiedä suljetko sitten silmäsi tosiasioilta, vai miksi koitat inttää vastaan, mutta kyllä se vain niin on, että kun kattelee noita joille on hätäisesti ajatettu ne C- ja D-luokat, etä ei siitä touhusta oikein tahdo tulla mitään. Kokemusta raskaasta kalustosta ei ole yhtään ja heti annetaan 100-paikkanen bussi alle ja käsketään liikenteeseen. Ei kiitos minulle, minä kyllä haluan kuljettajalta vähän sitä ammattitaitoakin.

« Last Edit: 20.04.07, 18:25 by Joona Vaisanen »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1859 on: 20.04.07, 12:56 »

No mietippä ittesi sinne linja-auton rattiin. Kehällä nopeus 80-100kmh siinä kaistalla minne olet menossa. Oma vauhtisi on noin 70 kun olet kiihdyttänyt sen mitä olet voinut kaistan pituudesta käyttää. Laitat vilkun ja toivot, että saat tilaa. Tilaa ei ala tulemaan, kaista loppuu ellet tee nopeita päätöksiä. Mitä teet? 1. Hivuttaudut vilkun kanssa sovinnolla liikenteen sekaan toivoen yhteistyötä muilta osapuolilta? 2. Lyöt jarrut kiinni kaistan päähän ja aiheutat vuosisadan ruunkan A. siitä syystä, että takana olevat ovat hieman liemessä toimintasi takia  B.

Kyse oli nyt siitä, että pelkältä pysäkiltä lähtee sekaan, ei miltään kiihdytyskaistalta. Mahtaa olla jännää liikenteessä, kun koko ajan keksitään mitä ihmeellisempiä vaaratilanteita. Jos joudut koko ajan tekemään nopeita päätöksiä, niin on aika hiljaista ollut ennakoinnin suhteen.

Quote
Kun yrität siitä sitten joskus lähteä, se linja-autohan kiihtyy saman ajan 0-80 kmh kun naapurin V12 Mersu...eikö?

Itseasiassa ne linja-autothan kiihtyvät yllättävän hyvin. Kaasu pohjaan vaan ja menoksi. Koita sama kärryn kanssa 4-kertaisella painolla. Lähet paikaltas liikkeelle ja hämmennät esim. 10 vaihdetta siinä kiihdytyksen aikana ja minuutin päästä vauhtia on jo se 60. Kyllä niilläkin sekaan pääsee ilman nopeita päätöksiä tai vaaratilanteita.Vähän pitää silmiä auki.

PS. Sori vaan Sami, en halua mollata, eikä se ole edes tarkoitukseni, vaikka siltä saattaakin ehkä tuntua. Mutta kun tuntuu vaan, että sulla menee noi jutut vähän yli ja liioittelet vähän turhan paljon.
Pages: 1 ... 91 92 [93] 94 95 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1