FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
27.06.17, 22:41

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 92 93 [94] 95 96 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462926 times)
Sami Virkkula

Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1860 on: 20.04.07, 19:46 »

Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #1861 on: 20.04.07, 20:31 »

Siinä taas pilataan ammattikunnan mainetta. Eikä tästä ole pitkäkään aika, kun kaverin kaverin kaveri täräytti rekalla Herttoniemessä kerrostalon seinään ja puhalsi muistaakseni kanssa jotain lähemmäs 2 promillea.
kiza
Former member
« Reply #1862 on: 20.04.07, 20:37 »

About. kuukaus sitten uutisoitiin kun Saariselän ski bussin kuljettaja oli ajanut lievässä jurrissa. Seuraamuksia en sen enempää tiedä, mutta kuski oli tuttu.  Tongue
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #1863 on: 20.04.07, 22:08 »

Tuntuu olevan normaalin töihinmenoliikenteen aikaan lähes joka päivä, ainakin jos ei ole vielä ihan ruuhkan puolella.
-A-
Kun minä siellä klo 18-19 aikaan ajan kuorma-autolla vielä kohtalaisen liikenteen seassa, se nopeus ei tunnu olevan välillä leppävaara-malmi juuri koskaan yli 80 km/h oikeanpuoleisella kaistalla, aika paljon saisi ohitella jos haluaisi tasan 80 km/h ajaa siinä....  (toki henkilöauton mittarista katsottuna nopeus voi samaan aikaan olla jo 85 km/h)

klo 19 jälkeen liikenne on niin harvaa, ettei nopeuksien lievä kohoaminen voi aiheuttaa ongelmia liikenteen "sekaan" pääsyssä, kun tyhjää tietä on vaikka miten paljon.

edit: ja luulenpa, että ennen klo 18:sta se nopeus ei siellä ainakaan yhtään kovempi ole, ruuhkaisempaa siellä vain on ja nopeudet ovat pudonneet huomattavasti... Aamusta ja aamupäivästä en sano mitään, yleensä nukun silloin (lauantaiaamuna saatan ajaa, mutta sillon ei oo työpaikkaliikennettä)

Tekisipä suorastaan mieli laittomasti pysähtyä bussipysäkille kuorma-autolla, jossa tuo teho/paino-suhde on kuitenkin suhteellisen heikko (Väisäsen vakituisesti ajamasta yhdistelmästä puhumattakaan) ja kokeilla, miten sillä pääsee liikenteen sekaan, vaikka iso osa moottorin tehosta jää käyttämättä kun vaihdetta pitää vaihtaa..
« Last Edit: 20.04.07, 22:58 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Aaltonen
Former member
« Reply #1864 on: 21.04.07, 11:02 »

Joo o mie en kuulkaas enää jaksa sotia teijän kanssa siitä, että miten monta peiliä pitää olla ja miten hyviä tai huonoja kuljettajia on ja sen sellasta.
Tämä peili, C,D,E kortti, kiihdyskaista, kävellen alle kuski kattoi peiliä; asiat jää minun osaltani tähän. That's It.

Syystä että osalle on ihan turha edes selittää asiota, koska ei ole minuuttiakaan liikenteessä kuorkilla ym. laitteella oltu ajamassa. Eli yhtälö mahdoton ymmärtää. Sitten tämä C-E korttilaiset jyrää, D korttilaiset ei ; ajattelu saa multa edelleen pyyhettä kehään. Saahan sitä yleistää, vaikka tossa asiaa vähän avattiinkin. Yleistää nimenomaan kannattaa, se on fiksua se. Jos joku haluaa tosiaan ton asenteen ottaa, niin sitten ole hyvä vaan ja ota se asenne. Älä kuitenkaan mene ihan kenelle tahansa linja-auton kuljettajalle tota juttua sanomaan. Ymmärrän, jos mua pidetään täällä kokemattomana ja riskialttiina kuljettajana kun luonteenseeni kuuluu pohtia tapahtumia, jotta niistä voisi jotain oppia, mutta sitä ei kannata tosiaan ihan kaikille mennä sanomaan.

Mutta kuten sanoin, tämä keskustelu jää mun osalta nyt tähän. Ei tätä joopaseipäsjuuei osastoa enää jaksa yksinkertaisesti soutaa. Täällä kun tuntuu olevan yks sun toinen parempi kuljettaja kun muut, joten ehkä meikäläisen kaltasen kannattaa nyt hiljentyä sitten.  Smiley Antaa viisaampien jatkaa näistä aiheista.

« Last Edit: 21.04.07, 11:11 by Sami Aaltonen »
tornadof36
Former member
« Reply #1865 on: 21.04.07, 13:28 »

Tere!

Eilen taas katselin tuossa meitin valintatalolla,kun juoppo ukko osti mopopojille mäyräkoiran ja näkyi saavan edellisen päivän krapulaansa 2 pulloa olutta palkkioksi...

Joskus soitin noista,mutta se tuntuu jotenkin turhalta,kun hätäkeskus änkyttää jotain...

No,sitten poliisien raportteja edellisviikonvaihteen ajalta lehdestä katselin,niin kuinka ollakaan siellä oli mm.mopopojan käryäminen tangosta.Olikohan päälle 2 promillea.Että noita se sitten teettää.

Olipahan samalla palstalla uutisoitu joku kaaharikin.Oli ajanut la-su yöllä 01 aikaan 3-tiellä 215 km/t,ja neljä pelokasta kaveria kyydissään...
Todella hurjaa touhua.Vaikka olisi kuinka hieno tahansa se isin/äidin auto,tai olipa kenen hyvänsä,niin ei se hirvikään kattele milloin se (varsinkin juuri noissa liittymissä) sieltä eteen tulee.Eikä varmasti ehdi alta pois...

Se on todella ohut tuo elämän ja kuoleman raja noissa nopeuksissa,varsinkin yöllä.

No joo,se näistä....Mutta oikeasti ottakaa vastuuta ihmiset ja ilmoittakaa noista räikeimmistä tapauksista HETI,ettei tule niitä ikäviä suku"juhlia"....Eihän sitä ikinä tiedä sitäkään kenen päälle ne ajavat thmbdn! ([move][/move] Tuo ihan kommenttina sen takia,kun joku ajattelee,ettei se hänelle kuulu tuo asia..Ja sehän muuten kuuluu!!

-Jukka Huh
Tatu Koiranen

« Reply #1866 on: 21.04.07, 15:37 »

Sitten tämä C-E korttilaiset jyrää, D korttilaiset ei ; ajattelu saa multa edelleen pyyhettä kehään.

Mutta kuten sanoin, tämä keskustelu jää mun osalta nyt tähän.

Fiksua luopua tässä vaiheessa, alkuperäisen viestin kirjoittaja (=Väisänen) sekä minä ennen häntä olemme kumpikin painottaneet, ettei se kortin kirjain, vaan se, onko se ajokokemuksella vai työministeriön järkkäämällä kurssilla puoliväkisin saatu koulutettua. Tuntuu ihan siltä, että jonkun aivokapasiteetti kuluisi kokonaan pitskun liikenneympyrään kulutettuun ajatustyöhön...

edit: viitaten siis tähän alkuperäiseen viestiin:

Näinhän se suurimman osan kohdalla tuntuu olevan. Etenkin, jos mietitään, että minäkin ajoin D-kortin työkokemuksella, ja siihen tosiaan vaaditaan 12kk päätoimista ajoa. Aikkarin työllistämiskurssin kautta pääsee ajamaan D-kortin vaikka ei olisi kuin pelkkä B-kortti. Siinä se nähdään kuskien ammattitaidossa sitten, kun on hätäisesti ajatettu se pakollinen C alle ja sitten D päälle ja samantien ammattiliikenteeseen.

...ja kun kommentoit sitä seuraavasti....

Ja tästä viimisestä kappaleesta saa sen käsityksen, että ammattilaisia, taitavia ja hyviä kuskeja ovat vain ja ainoastaan C ja E kortin omaavat kuljettajat. Että näin no sovitaan sitten näin, ettei tule kellekkään paha mieli.

...sait kaksi vastausta, jotka tarkensivat / selvensivät sitä, mitä väisänen tuolla viestillä haki. Asian ei olisi pitänyt jäädä millään muotoa epäselväksi.

Jos tosta Joonan viimeisestä kappaleesta sai sen kuvan, että taitavia olisivat vain C/E-kuljettajat, niin on missannut pointin. Nähdäkseni siinä yritetään sanoa, että sellaiset D-kuljettajat ovat huomattavasti pätevämpiä, jotka ovat suorittaneet ajokortin ajokokemuksen perusteella, kuin sellaiset, joille se on puoliväkisin kurssitettu ja joilla ei ole lainkaan/juuri lainkaan ajokokemusta edes kuorma-autolla...

Näinhän en tarkoittanut, kuten Koiranen tuossa jo pointtini ymmärsikin.. En tiedä suljetko sitten silmäsi tosiasioilta, vai miksi koitat inttää vastaan, mutta kyllä se vain niin on, että kun kattelee noita joille on hätäisesti ajatettu ne C- ja D-luokat, etä ei siitä touhusta oikein tahdo tulla mitään. Kokemusta raskaasta kalustosta ei ole yhtään ja heti annetaan 100-paikkanen bussi alle ja käsketään liikenteeseen. Ei kiitos minulle, minä kyllä haluan kuljettajalta vähän sitä ammattitaitoakin.

Silti edelleen esität, että joku olisi väittänyt, että "C-E korttilaiset jyrää, D korttilaiset ei". Väisäsellä on muuten se D, on kyllä C ja E:kin. Mulla on vaan C ja E, mutta mullekin se D on vielä tulossa.
« Last Edit: 21.04.07, 15:59 by Tatu Koiranen »

Joona Väisänen

« Reply #1867 on: 21.04.07, 15:55 »

Joo o mie en kuulkaas enää jaksa sotia teijän kanssa siitä, että miten monta peiliä pitää olla ja miten hyviä tai huonoja kuljettajia on ja sen sellasta.
Tämä peili, C,D,E kortti, kiihdyskaista, kävellen alle kuski kattoi peiliä; asiat jää minun osaltani tähän. That's It.

Ei tässä ole kuule Sami kukaan sotinut mistään aiheesta. Sinun kanssasi vain on vaikea väitellä tai keskustella asioista, kun pidät sitä linja-autoasi jotenkin pirun vaikeana ajaa, koet se on olevan jotain äärimmäisen vaikeata jota ei moni osaa (muistutan, että mm. kulttuurinrikastuttajamme sekä moniosaajat afrikasta jotka eivät varmaankaan osaa edes lukea, osaavat kyseisen touhun..). Sori vaan, mutta annat kyllä ihan väärän kuvan siitä. Niillä autoilla ei ole massaa kuin ehkä 10-15tn, pituutta se 10-15m.  Ne kiihtyvät ***tun hyvin, taipuvat melkein mihin paikkaan tahansa. Kyllä niitä on 10m pidempiäkin vehkeitä jotka menee samasta paikasta kuin se sinun bussisi. Kiihtyvät huonommin, ja niillä oikeasti liitytään kehäliikenteen sekaan 40km/h toisin kuin bussilla joka on kiihtynyt jo sinne 100km/h.

Sitten tämä C-E korttilaiset jyrää, D korttilaiset ei ; ajattelu saa multa edelleen pyyhettä kehään. Saahan sitä yleistää, vaikka tossa asiaa vähän avattiinkin. Yleistää nimenomaan kannattaa, se on fiksua se. Jos joku haluaa tosiaan ton asenteen ottaa, niin sitten ole hyvä vaan ja ota se asenne. Älä kuitenkaan mene ihan kenelle tahansa linja-auton kuljettajalle tota juttua sanomaan.

Et siis edelleenkään ymmärtänyt pointtiani. Oletko yksinkertainen ihminen, vai missä on vikaa? Kyse oli edelleenkin siitä, että nämä kenellä on pohjalla B-ajolupa, käyvät aikuiskoulutuskeskuksen linja-autonkuljettajakurssin, suorittavat sinä aikana pikaisesti C-kortin alle ja D-kortin päälle, ajavat ehkä parisataa kilometriä. Sen jälkeen alkavat ajaa työkseen, ja elvistelevät tuolla jossain kun ajavat *****na pitkää autoa. Puukengät vain puuttuu. Autotkin on sen näköisiä sitten, että ei ole kuljettajalta löytynyt ammattitaitoa.

Yleistän kyllä ihan surutta. Tässä olen 5 vuotta itse ajanut pääkaupunkiseudun liikenteessä. Sitä ennen noin 10 vuotta olen istunut kyydissä. Kyyti on aina ollut ihan ***tun järkyttävää, ja vielä hirveämmältä se näyttää ulkopuolelta katottuna. Ihan ***tun turhaa jeesustelua että joo ei kannata yleistää. YTV-alueella ei muutakaan voi. Avaa Sami silmät joskus ja kattele puolueettomasti. Olen monelle bussikuskille asiasta sanonut, ja moni on itseasiassa ollut samaa mieltäkin. Tosin kyseessä on sitten ollut niitä vanhoja partoja, jotka oikeasti osaavatkin ajaa.

Ymmärrän, jos mua pidetään täällä kokemattomana ja riskialttiina kuljettajana kun luonteenseeni kuuluu pohtia tapahtumia, jotta niistä voisi jotain oppia, mutta sitä ei kannata tosiaan ihan kaikille mennä sanomaan.

En väitä, että olet kokematon ja riskialtis koska pohdit tapahtumia. On se hyvä, että niitä pohtii. Mutta kuten olen sanonut aikaisemmin, ajat kuolemaa halveksuen joka päivä tuolla teksteistäsi päätellen. Sulle on tapahtunut puolen vuoden aikana enemmän kuin mulle on tapahtunut 4 vuodessa. Sulle tapahtuu viikossa enemmän kuin mulle vuodessa. Sori vaan, mutta joko sä ajat silmät kiinni, olet ***tun röyhkeä, tai sitten et vain osaa ajaa. Mutta viestiesi perusteella sulla on kyllä ennakointi aika heikkoa, ennen kuin itse tilanne pääsee syntymään.

Mutta kuten sanoin, tämä keskustelu jää mun osalta nyt tähän. Ei tätä joopaseipäsjuuei osastoa enää jaksa yksinkertaisesti soutaa. Täällä kun tuntuu olevan yks sun toinen parempi kuljettaja kun muut, joten ehkä meikäläisen kaltasen kannattaa nyt hiljentyä sitten.  Smiley Antaa viisaampien jatkaa näistä aiheista.

Ei kukaan ole parempi, ja se joka itseään ammattilaiseksi väittää, on pahimman luokan amatööri.
Tatu Koiranen

« Reply #1868 on: 21.04.07, 16:01 »

Tere!

Eilen taas katselin tuossa meitin valintatalolla,kun juoppo ukko osti mopopojille mäyräkoiran ja näkyi saavan edellisen päivän krapulaansa 2 pulloa olutta palkkioksi...

Joskus soitin noista,mutta se tuntuu jotenkin turhalta,kun hätäkeskus änkyttää jotain...

No,sitten poliisien raportteja edellisviikonvaihteen ajalta lehdestä katselin,niin kuinka ollakaan siellä oli mm.mopopojan käryäminen tangosta.Olikohan päälle 2 promillea.Että noita se sitten teettää.

Olipahan samalla palstalla uutisoitu joku kaaharikin.Oli ajanut la-su yöllä 01 aikaan 3-tiellä 215 km/t,ja neljä pelokasta kaveria kyydissään...
Todella hurjaa touhua.Vaikka olisi kuinka hieno tahansa se isin/äidin auto,tai olipa kenen hyvänsä,niin ei se hirvikään kattele milloin se (varsinkin juuri noissa liittymissä) sieltä eteen tulee.Eikä varmasti ehdi alta pois...

Se on todella ohut tuo elämän ja kuoleman raja noissa nopeuksissa,varsinkin yöllä.

No joo,se näistä....Mutta oikeasti ottakaa vastuuta ihmiset ja ilmoittakaa noista räikeimmistä tapauksista HETI,ettei tule niitä ikäviä suku"juhlia"....Eihän sitä ikinä tiedä sitäkään kenen päälle ne ajavat thmbdn! ([move][/move] Tuo ihan kommenttina sen takia,kun joku ajattelee,ettei se hänelle kuulu tuo asia..Ja sehän muuten kuuluu!!

-Jukka Huh

En mä kyllä siitä lähde soittamaan, jos joku kaljaa trokaa, vaikka käyttäjä oliskin sitten moottoroidulla ajoneuvolla liikkuva.. Sitten kyllä, jos niitä juomia ruvetaan naatiskelemaan paikan päällä ja ollaan selkeesti lähdössä vielä ajamaan. Perjantaina (iltasin) se soittokynnys on muutenkin korkeammalla, koska poliisi on muutenkin aika työllistetty. Toisaalta, niitä on sillon myös vähän normaalia enemmän töissä, mutta määrä ei taida kasvaa ihan samassa suhteessa tehtävien määrään.

tornadof36
Former member
« Reply #1869 on: 21.04.07, 17:58 »

Juu,

On tuo soittokynnys noussut hiukan...Mutta..no,johan tuo tuli sanottua..

-Jukka Cool
Aaltonen
Former member
« Reply #1870 on: 21.04.07, 18:20 »

Jaah kai se on pakko sitten jotain tähän kommentoida. Rupes vaan päivällä tuntumaan, että ihan sama mitä sanoo niin aina tulee pyyhettä naamaan.

A. ei se pirun vaikea ajaa ole, mutta vaatii enemmän miettimistä kun Ford Siesta. Mutta ilmeisesti vähemmän kuin 25m yhdistelmä.
B. Massaa noilla on lähes 20 tonnia, ei 15t.
C. Niin kyllähän ne taipuu, minne vaan jos osaa ennalta miettiä miten sen sinne taittaa.
D. No kyllähän ne kiihtyy joo, en vaan tajua täällä sitä, että selitetään kun tullaan sitten alle. Miten hemmetissä tollasilla autoilla voi olla "alle" tulematta, jos ne ei vaan yksinkertaisesti kiihdy?
Kuten tuo Kehän pysäkiltäkin lähtö, miten se sitten pitäisi tehdä jos sieltä ei saa tulla ennen kun on niin pitkä väli, ettei kukaan takana tulevista joudu edes kaasua helläämään? Vaikka nämä linja-autot pääsääntösesit kiihtyy hyvin, niin ei ne silti raketteja ole......
E. en taida yksinkertainen olla, onhan varmaan tollasiakin tosi kuskeja, jotka osaavat jo sitten mukamas ajaa ekana päivänä kun 40 vuotta ajanut, mutta silti ei saa oikeesti yleistää tota hommaa. Ja on se kyllä niinkin, että jos väkipakolla linja-auton rattiin työllistetään, ei ne kyllä kauaa niissä hommissa ole......Nähty.
F. No sitten yleistä, ole sitten ihan fiksu ja yleistä. Olen tästä jyrkästi eri mieltä, mutta turha sitä on enempää tässä vatvoa. Yleistä pois vaan, että kaikki YTV alueen kuskit on ammattitaidottomia ja eivät osaa ajaa jos kerran kyyti on ollut kamalaa. Sovittu.
G. No jaa.... ois vaan pitäny olla hiljaa näistä tapahtumista, niin ois teijän suhtautuminenkin erilaista meikäläiseen tänään. Ja jos vielä tämä "ennakointisi on heikkoa" jutut jatkuu, niin tuuppas joku päivä kyytiin niin ei tartte tollasia mutulla kirjotella......

No se siitä. Kuten sanoin niin ei näistä jaksa joka päivä sotia, jos joku nyt sitten luovuttamisena tätä mun edellistä viestiä pitää, niin siitä vaan sitten. Lähinnä vaan turhaudun kun vähätellään ja sen sellasta. No joo. Se tästä. Tänään.
Tatu Koiranen

« Reply #1871 on: 21.04.07, 18:23 »

Ennakoin mieluumin itse raskaammalla autolla, jossa todennäköisesti on myös tehottomampi hidastin ja huonommat jarrut, kuin bussissa.

P.S. Olen liian monta vuotta matkustanut linja-autoilla, lähinnä linjoilla 5, 42 ja 43 (espoo), 160, 195, 128/158. Onneksi enää ei tarvi. Erityisesti tosta 42:sta pitää mainita, että siinä on pelottanut (erityisesti talvella) helv**** monta kertaa, kun ne finnoontiellä on rellestäny ja nöykkiöntiellä heitetty perää.

edit: Erityismaininnan ansaitsee kuitenkin ammattimainen linja-autonkuljettajanainen pohjolan liikenteeltä, joka ajoi tilausajona varusmiehiä Helsingistä KarPr:ään. Vetävältä akselilta petti vasemmalta puolen sisempi rengas, pinta ja joku bussin helmalevy irtos ja levis tielle. Onneksi oli leveäkaista, bussikuski vaan pysäytti tien laitaan ja jäi miettimään. Kysyttiin sitten, että helv****, eikö noi rojut pidä käydä hakemassa pois ja vähän helv**** äkkiä. Käytiin hakemassa rojut pois ja sit tultiin takasin ihmettelemään, miksei oo hätävilkut päällä. No eihän tää täti edes tiennyt, mistä ne laitetaan päälle. Seuraavaksi se ei osannu käyttää bussin ilmajousitusta. Ei tiennyt, onko siinä varapyörää ja jos on, missä se on. Löytyi hetken etsinnän jälkeen saranoidun etumaskin alta. Täti epäili kanssa 16 tonnin pullotunkin soveltuvuutta bussin nostoon. Muutenkin sellasta saatanan säätämistä. En tiiä, mistä se oli korttinsa saanu, mutta mitään käytännön osaamista (= renkaanvaihtotaitoa) ei tuntunyt löytyvän. Se, ettei varotuskolmiosta ja hätävilkusta ollut tietoakaan, järkytti jo riittävästi.

Parin varusmiestoverin kanssa sitten vaihdettiin se helkkarin rengas rautaisella ammattitaidolla. Bussista meni paskaksi lähinnä renkaan kotelointi ja toinen ilmajousipalje. Varapalje olisi ollut kyllä bussin mukana, mutta sitä ei sentään ruvettu vaihtamaan =)

Sitä ihmettelen kanssa, että miten niistä ei hajoa perä (=veto- ja tasauspyörästö) tai vaihteisto, kun pysäkiltä lähdetään liukkaalla kaasu pohjassa, laatikko vaihtaa ties mille vaihteelle ja pyörät tarraa yhtäkkiä kiinni tiehen. Tai hajoaahan niitä, mulla yllättävän harvoin hajosi.
« Last Edit: 21.04.07, 18:33 by Tatu Koiranen »

Aaltonen
Former member
« Reply #1872 on: 21.04.07, 18:28 »

Tere!

-Jukka Huh

Tämä oli kyllä asia kommentti.
Samaa mieltä, jos jotain hämärää näkee ym, niin miksei sitä saisi poliisille/hätänumeroon soittaa?
No justhan oli lehdessä tosta, että nuori jannu luksusautolla vetäny mettään, 4 kyydissä. Jaguari täysin romuksi, kyllä se kannattaa kovaa ajella.
No joo mutta Jukalta hyvä kommentti.
Aaltonen
Former member
« Reply #1873 on: 21.04.07, 18:29 »

Ennakoin mieluumin itse raskaammalla autolla, jossa todennäköisesti on myös tehottomampi hidastin ja huonommat jarrut, kuin bussissa.

P.S. Olen liian monta vuotta matkustanut linja-autoilla, lähinnä linjoilla 5, 42 ja 43 (espoo), 160, 195, 128/158. Onneksi enää ei tarvi. Erityisesti tosta 42:sta pitää mainita, että siinä on pelottanut (erityisesti talvella) helv**** monta kertaa, kun ne finnoontiellä on rellestäny ja nöykkiöntiellä heitetty perää.

Sitä ihmettelen kanssa, että miten niistä ei hajoa perä (=veto- ja tasauspyörästö) tai vaihteisto, kun pysäkiltä lähdetään liukkaalla kaasu pohjassa, laatikko vaihtaa ties mille vaihteelle ja pyörät tarraa yhtäkkiä kiinni tiehen. Tai hajoaahan niitä, mulla yllättävän harvoin hajosi.

Yleistäminen on kivaa voi pojat sentään. Kaikki YTV alueen kuskit siis kaahaa ja ajaa reikä päässä näköjään. Ei tällästä jaksa kyllä lukea enää oikeesti.
Tatu Koiranen

« Reply #1874 on: 21.04.07, 18:35 »

Yleistäminen on kivaa voi pojat sentään. Kaikki YTV alueen kuskit siis kaahaa ja ajaa reikä päässä näköjään. Ei tällästä jaksa kyllä lukea enää oikeesti.
Yleistäminen tuntuu oikealta, kun otanta alkaa olla aika suuri. Kaiken kaikkiaan olen tehnyt tuhansia bussimatkoja eri firmojen autoissa. Jatkuvat huonot kokemukset kertoo kyllä siitä, että jotain on pielessä. Ei se riitä, että kerran viikkoon tuntuu kyyti fiksulta.

Voin rehellisesti sanoa, etten tiedä, koska linja-auto olisi ajanut helsingin linja-autoaseman ja vt51:n välillä sallittua nopeutta, ellei ruuhka ole rajoittanut kaahaamista. Kovasti tuntuu vauhti nousevan kun ajetaan Mechelininkadun yli.

Samaten ne bussit ajaa törkeetä vauhtia siellä itse terminaalissa. Olen ko. tunnelissa itsekin aina satunnaisesti kuorma-autolla asioimassa.

Jos yleistäminen tekee pahaa, niin voin toki sanoa, että 95 % kuskeista ajaa pitkin vittua, eli tämähän ei toki ole koko ammattikunta, mutta lähes kaikki. Hohhoijaa.

Mutta odotetaan ensi talveen. Saan kyllä suhteilla selville työvuorosi ja hankkiudun kyytiisi ja tulen arvioimaan ajoa, luonnollisesti salaa.
« Last Edit: 21.04.07, 18:39 by Tatu Koiranen »

Joona Väisänen

« Reply #1875 on: 21.04.07, 18:44 »

A. ei se pirun vaikea ajaa ole, mutta vaatii enemmän miettimistä kun Ford Siesta. Mutta ilmeisesti vähemmän kuin 25m yhdistelmä.

Toki vaatii enemmän kuin Siesta, kunnes sen sisäistää selkärankaansa.

B. Massaa noilla on lähes 20 tonnia, ei 15t.

Normaali 2aks bussin maksimimassa 18tn, tyhjänä lienee varmaankin 10-12tn paikkeilla. Toki 3aks bussit ovatkin sitten jo tyhjänä huomattavasti painavampia, en kiistä sitä.

C. Niin kyllähän ne taipuu, minne vaan jos osaa ennalta miettiä miten sen sinne taittaa.

Totta tämäkin, mutta jos joutuu joka ikisessä risteyksessä miettimään, ts. tekemään erinäistä 'ajatustyötä' on jossain vikaa.

D. No kyllähän ne kiihtyy joo, en vaan tajua täällä sitä, että selitetään kun tullaan sitten alle. Miten hemmetissä tollasilla autoilla voi olla "alle" tulematta, jos ne ei vaan yksinkertaisesti kiihdy?
Kuten tuo Kehän pysäkiltäkin lähtö, miten se sitten pitäisi tehdä jos sieltä ei saa tulla ennen kun on niin pitkä väli, ettei kukaan takana tulevista joudu edes kaasua helläämään? Vaikka nämä linja-autot pääsääntösesit kiihtyy hyvin, niin ei ne silti raketteja ole......

Kyse on nyt siitä, että kun bussit tulevat pysäkiltä alle vaikka olisi joku 100-150m väli 80-90km/h ajavaan esim. täysperään. Totta kai, jos odotat niin pitkää väliä ettei kukaan joudu edes kaasua helläämään, saat odottaa yöhön asti. Tässäkin asiassa järjenkäyttö on sallittua. Henkilöauton kanssa nyt ei tarvitse niin tarkkana olla, kun ne kyllä pysähtyy 150 metrissä helposti tai mahdollisesti pystyy vaihtamaan kaistaa, mutta rekalla se on vähän eri asia. Moni bussikuski osaakin kyllä katsoa että jos tulee isompi auto niin ei tule, mutta enemmän on kyllä niitä jotka tulevat väkisin alle. Toki on niitä harvoja tapauksia, kun lähdet täysperällä valoista liikkelle niin edessä bussi on lähdössä pysäkiltä mutta tekee tilaa, ettei tarvitse sitä vitullista massaa pysäyttää heti, ja niitä tuleekin yleensä vilkulla kiitettyä. Mutta näitä tapauksia on valitettavasti äärimmäisen harvassa.

E. en taida yksinkertainen olla, onhan varmaan tollasiakin tosi kuskeja, jotka osaavat jo sitten mukamas ajaa ekana päivänä kun 40 vuotta ajanut, mutta silti ei saa oikeesti yleistää tota hommaa. Ja on se kyllä niinkin, että jos väkipakolla linja-auton rattiin työllistetään, ei ne kyllä kauaa niissä hommissa ole......Nähty.

Sellaisia ei olekaan jotka osaavat ajaa ekana päivänä yhtä hyvin, mutta on sellaisia jotka oppivat erittäin nopeasti paljon paremmaksi.  Ja kyse ei nyt ollut edelleenkään siitä, että väkipakolla työllistetään linja-auton rattiin, vaan siitä että kun ei ole kokemusta edes kuorma-autolla ajamisesta, ja heti ajetaan sitten pitkää bussia. Ei siinä mitään jos on nöyrällä oppivalla asenteella liikenteessä, mutta kun tässäkin tapauksessa taas suurin osa tuntuu olevan niitä jotka kulkevat nenä pystyssä. Rautaisia kuljetusalan ammattilaisia heti valmistuttuaan. Mutta sama ongelma on niilläkin, jotka valmistuvat logistiikan alan koulusta rahtipuolelle. Rautaisia kuljetusalan ammattilaisia heti ja valmiina neuvomaan 30 vuotta täysperää ajaneita. Mm. Kiitolinja on hyvä paikka tavata näitä räkänokkia.

G. Ja jos vielä tämä "ennakointisi on heikkoa" jutut jatkuu, niin tuuppas joku päivä kyytiin niin ei tartte tollasia mutulla kirjotella......

Selvä. Ajelen Hämeenlinnan suuntaan öisin klo 17-05 pääsääntöisesti, joten saatan olla päivisin väsynyt, mutta kunhan sovitaan etukäteen, niin mikä jottei.

PS. Jos sanon, että "ennakointisi on heikkoa", niin katso peiliin ja mieti mistä se johtuu. Mistä voin saada sellaisen käsityksen? En väitä että se on, mutta itse annat sellaisen kuvan. Tietysti äärimmäisen hienoa, jos se ei ole.
Aaltonen
Former member
« Reply #1876 on: 21.04.07, 18:48 »

Mutta odotetaan ensi talveen. Saan kyllä suhteilla selville työvuorosi ja hankkiudun kyytiisi ja tulen arvioimaan ajoa, luonnollisesti salaa.

Jaaha......tähän en sano sitten enää yhtään mitään.
Tatu Koiranen

« Reply #1877 on: 21.04.07, 18:55 »

Jaaha......tähän en sano sitten enää yhtään mitään.
Ei se mitään. Yksityisviestit on näppärä keksintö, todettiin, että voitais joonan kanssa tulla yhdessä kyytiin :D

Aaltonen
Former member
« Reply #1878 on: 21.04.07, 18:57 »

Kyse on nyt siitä, että kun bussit tulevat pysäkiltä alle vaikka olisi joku 100-150m väli 80-90km/h ajavaan esim. täysperään. Totta kai, jos odotat niin pitkää väliä ettei kukaan joudu edes kaasua helläämään, saat odottaa yöhön asti. Tässäkin asiassa järjenkäyttö on sallittua. Henkilöauton kanssa nyt ei tarvitse niin tarkkana olla, kun ne kyllä pysähtyy 150 metrissä helposti tai mahdollisesti pystyy vaihtamaan kaistaa, mutta rekalla se on vähän eri asia. Moni bussikuski osaakin kyllä katsoa että jos tulee isompi auto niin ei tule, mutta enemmän on kyllä niitä jotka tulevat väkisin alle. Toki on niitä harvoja tapauksia, kun lähdet täysperällä valoista liikkelle niin edessä bussi on lähdössä pysäkiltä mutta tekee tilaa, ettei tarvitse sitä vitullista massaa pysäyttää heti, ja niitä tuleekin yleensä vilkulla kiitettyä. Mutta näitä tapauksia on valitettavasti äärimmäisen harvassa.

Sellaisia ei olekaan jotka osaavat ajaa ekana päivänä yhtä hyvin, mutta on sellaisia jotka oppivat erittäin nopeasti paljon paremmaksi.  Ja kyse ei nyt ollut edelleenkään siitä, että väkipakolla työllistetään linja-auton rattiin, vaan siitä että kun ei ole kokemusta edes kuorma-autolla ajamisesta, ja heti ajetaan sitten pitkää bussia. Ei siinä mitään jos on nöyrällä oppivalla asenteella liikenteessä, mutta kun tässäkin tapauksessa taas suurin osa tuntuu olevan niitä jotka kulkevat nenä pystyssä. Rautaisia kuljetusalan ammattilaisia heti valmistuttuaan. Mutta sama ongelma on niilläkin, jotka valmistuvat logistiikan alan koulusta rahtipuolelle. Rautaisia kuljetusalan ammattilaisia heti ja valmiina neuvomaan 30 vuotta täysperää ajaneita. Mm. Kiitolinja on hyvä paikka tavata näitä räkänokkia.

Selvä. Ajelen Hämeenlinnan suuntaan öisin klo 17-05 pääsääntöisesti, joten saatan olla päivisin väsynyt, mutta kunhan sovitaan etukäteen, niin mikä jottei.

PS. Jos sanon, että "ennakointisi on heikkoa", niin katso peiliin ja mieti mistä se johtuu. Mistä voin saada sellaisen käsityksen? En väitä että se on, mutta itse annat sellaisen kuvan. Tietysti äärimmäisen hienoa, jos se ei ole.

Tää on kyllä sellanen asia johon yritän pysäkiltä lähtiessä kiinnittää huomiota. Jos nään peilistä rekan ym. vastaavan tulevan, niin kyllä siinä kaks kertaa miettii, että lähteekö vai ei. Toisinaan on havaittavissa sellastakin käytöstä, että yhdistelmän ym. kuljettajat ennakoivat sen bussin lähdön, joskus saa jopa valojen vilautuksen, että anna palaa. Hienoa toimintaa!  Smiley
Mutta jos vaan nään, että turvallisesti yhdistelmän alle ole menemistä, niin pidän kyllä sen vilkun poissa päältä niin kauan kun se on kohdalla ja sitten vasta vasemmalle vilkkua. Ei nyt ihan urpo saa olla, että sokeesti vaan sekaan. Ei todellakaan. Varmasti näitä ääliöitä on, jotka vaan laittaa vilkun ja lähtee, tuli sieltä sitten tukkirekka tai ei. Mutta tosiaan, itse kyllä yritän välttää noita tilanteita, että tulee rekankuljettajalle pakko jarrutus ym.

Itse yritän tätä nokkapystyssä asennetta välttää, en toivottavasti ole tänne sellasta asennetta itestäni antanut, sillä en todellakaan vieläkään sen enempää ajaa osaa. Tai siis ajaa osaa, mutta siihen se sitten jääkin. Sääli todella, jos jotkut ottaa sen asenteen, että "minä osaan kaiken heti", koska sellasta kuskia ei olekaan. Tuntuu, että B-kortin puolella noita asenteita on aika monella.

Vielä tosiaan tästä ennakoimisesta, niin voi sitten olla, että on annettu väärä kuva omasta ajotyylistä, mutta kyllä sitä ennakoitua tulee ihan riittämiin. Joka päivä oppii jotain uutta ja joka päivä tajuaa uusia juttuja, sitä se oppiminen on. Mutta tosiaan tästä kyytiin tulemisesta, niin no jos joku haluaa kyytiin tulla, niin siittä vaan, kivahan se ois nähdä muutenkin kenen kanssa täällä puhuu.
Tatu Koiranen

« Reply #1879 on: 21.04.07, 19:02 »

Tää on kyllä sellanen asia johon yritän pysäkiltä lähtiessä kiinnittää huomiota. Jos nään peilistä rekan ym. vastaavan tulevan, niin kyllä siinä kaks kertaa miettii, että lähteekö vai ei. Toisinaan on havaittavissa sellastakin käytöstä, että yhdistelmän ym. kuljettajat ennakoivat sen bussin lähdön, joskus saa jopa valojen vilautuksen, että anna palaa. Hienoa toimintaa!  Smiley

Turhan usein se bussi ei jostain syystä tajua pitkin vilautusta (kun liityn turuntieltä kehä1:lle ajaessa turuntietä helsinkiin päin ja bussi on ajanut kehää kohti länttä ja lähtee turuntielle kohti helsinkiä)), sit syntyy sellanen typerä tilanne, jossa molemmat jarruttaa kunnolla kun bussi ei tajua mennä. Ko. paikassahan sitä on pakko hiljentää muutekin auton nopeus sinne 30-40 tienoille, että voi ajaa kaarteen turuntieltä ylös kehälle... Olis älyttömyyden huippu tunkea siihen eteen ja jarruttaa siinä sitten... Noh, en sitten tiiä, miksei bussit huomioi sitä vilauttelua yleensä.. kohtuullisesti noi lisäpitkät kuitenkin häikäsee, eli pitäis niiden valosallakin näkyä peileistä..
« Last Edit: 21.04.07, 19:07 by Tatu Koiranen »

Pages: 1 ... 92 93 [94] 95 96 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1