Keskustelua liikenteestä

<< < (385/3019) > >>

irakviper:
Quote

Lehden mukaan liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee selvitystä, jossa tarkastellaan liikenneverotuksen muuttamista muun muassa uutta satelliittipaikannus- ja matkapuhelintekniikkaa hyödyntämällä.

Aamulehden mukaan ministeriö tutkii mallia, jossa jokaisen autoilijan liikkumista tarkkailtaisiin reaaliaikaisesti ja euroja kertyisi maksettaviksi ajettujen kilometrien mukaan.

Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys tienkäyttömaksuista julkaistaan ensi kuussa.

Kaikkeen nekin aikaansa ja rahaa hukkaavat...jotenkin tuntuu että noilla valtion virkamiehillä on päässä lihaksia, kun pitää yrittää kehitellä maksusysteemejä joiden ylläpito maksaisi suurimman osan kerätyistä maksuista

Ei tuo voi olla niin vaikeaa, jos halutaan rokottaa eniten saastuttavia, kaikki muut maksut ja verot pois autoilusta ja lätkäistään polttoaineen hintaan "ympäristövero", ja ammattiliikenteelle vähennysoikeus verosta. Kaikki tarvittavat tuon hoitamiseen on jo olemassa ja voitaisiin purkaa monta nykyistä systeemiä, näin kerätyistä rahoista suurin osa jäisi todelliseksi tuloksi valtiolle.

hynkel:
Quote

Kaikkeen nekin aikaansa ja rahaa hukkaavat...jotenkin tuntuu että noilla valtion virkamiehillä on päässä lihaksia, kun pitää yrittää kehitellä maksusysteemejä joiden ylläpito maksaisi suurimman osan kerätyistä maksuista

Ei tuo voi olla niin vaikeaa, jos halutaan rokottaa eniten saastuttavia, kaikki muut maksut ja verot pois autoilusta ja lätkäistään polttoaineen hintaan "ympäristövero", ja ammattiliikenteelle vähennysoikeus verosta. Kaikki tarvittavat tuon hoitamiseen on jo olemassa ja voitaisiin purkaa monta nykyistä systeemiä, näin kerätyistä rahoista suurin osa jäisi todelliseksi tuloksi valtiolle.


Eiköhän tietosuojavaltuutettu sano tuosta oman sanansa, seuraavaksi varmaan ehdotetaan, että saman järjestelmän perusteella laskutettaisiin myös ylinopeudesta jne... Tiehallinnon kamerajärjestelmä kykenisi tallentamaan rekisterinumerot ohi ajavista autoista, mutta tietosuojavaltuutettu tuominnut moisen toiminnan aika jyrkin sanoin ja sellaista ei ainakaan virallisesti tässä maassa tehdä.

P.S. Kuka Concordian bussikuski tunnustaa mulkanneensa mua Nihtisillan valoissa joskus myöhään illalla?

hynkel:
Quote

Siihen sitten mopokortillinen julli tai lyyli tankoon, niin sepä siitä turvallisuudesta... 

Toisaalta itsekin aika pitkään mopolla ajaneena olen sitä mieltä, että se nopeusrajoitus pitäisi nostaa ainakin 50 km/h, ehkä jopa 60 km/h asti. Tämä sen takia, että ko. nopeuksia käytetään taajamissa ja vieressä kulkeva kävely/pyörätie on vain harvoin sallittu myös mopolla kuljettavaksi. Pientareet ovat olemattomia ja liikennetiheys melkoinen --> järkyttävä määrä ohituksia pienellä sivuttaissuuntaisella turvavälillä.

mmniemi:
Quote

Toisaalta itsekin aika pitkään mopolla ajaneena olen sitä mieltä, että se nopeusrajoitus pitäisi nostaa ainakin 50 km/h, ehkä jopa 60 km/h asti. Tämä sen takia, että ko. nopeuksia käytetään taajamissa ja vieressä kulkeva kävely/pyörätie on vain harvoin sallittu myös mopolla kuljettavaksi. Pientareet ovat olemattomia ja liikennetiheys melkoinen --> järkyttävä määrä ohituksia pienellä sivuttaissuuntaisella turvavälillä.


Siinä vaiheessa ehkä kyllä, kun PV:t jne "tossumopot" ovat poistuneet liikenteestä ja kun mopokorttiin oikeuttavaa "koulutusta" on parannettu...

Joskaan sekään ei poista sitä ongelmaa, että niillä mopoilla ja skoottereilla ajetaan myös ihan vastaavia ohituksia, kuin autoilla. Ainoana erona vain se, että niillä ohitetaankin sieltä pientareen puolelta! Tuolla kun ajelee autolla keskustassa keskustarajoitusten mukaan 40-50km/h, on enemmän sääntö kuin poikkeus, että sieltä aina joku mopojannu tykittää pientareen puolelta ohi. Kuten varmasti hyvin tiedät, pientareen puolelta ohittaminen on kiellettyä. Ja tähän se mopojen nopeuden kasvattaminen ei takuulla auta...

hynkel:
Quote

Siinä vaiheessa ehkä kyllä, kun PV:t jne "tossumopot" ovat poistuneet liikenteestä ja kun mopokorttiin oikeuttavaa "koulutusta" on parannettu...

Joskaan sekään ei poista sitä ongelmaa, että niillä mopoilla ja skoottereilla ajetaan myös ihan vastaavia ohituksia, kuin autoilla. Ainoana erona vain se, että niillä ohitetaankin sieltä pientareen puolelta! Tuolla kun ajelee autolla keskustassa keskustarajoitusten mukaan 40-50km/h, on enemmän sääntö kuin poikkeus, että sieltä aina joku mopojannu tykittää pientareen puolelta ohi. Kuten varmasti hyvin tiedät, pientareen puolelta ohittaminen on kiellettyä. Ja tähän se mopojen nopeuden kasvattaminen ei takuulla auta...


Pientareen puolelta ohittaminen on kielletty niiltä ajoneuvoilta, joiden paikaksi on säädetty ajorata. Jos mopo pysyy tosiaan täydellisesti pientareen puolella (eli ajokaistan (eli sulkuviivan) ulkopuolella), niin sillä saa myös "ohittaa". Tämän jälkeen haluankin ihmetellä, missä ihmeen keskustassa on tilaa pientareille? Ei ainakaan pääkaupunkiseudun kunnissa.

Mitä tulee koulutuksen parantamiseen.. en kannata. Autokoulussa en oppinut B-teoriatunneilla kuin yhden uuden asian, mutta en edes muista, mikä se oli. Sen kuitenkin muistan, että yksi juttu siellä tuli uutena. Taisi kuitenkin olla ns. poikkeuskäännös. C-teorioissa tulikin sitten jotain uutta tietoa o_O

Ennemmin ehdottaisin, että vaadittavasta kokeesta tehdään haastavampi. Mahdollisen ajokokeen voisi sisällyttää myös, sen hinta ei kuitenkaan olisi lähellekään sitä, mitä autokoulu ottaisi parista teoriatunnista.

Ja vielä noista PV:eistä sun muista. Suurimman sallitun nopeuden korottaminen voidaan tehdä niinkin, että se sallitaan vain tietyt vaatimukset täyttäville mopoille, joko rekisteröinnin yhteydessä tai sitten automaattisesti... Tässä voitaisiin käyttää mittapuuna mm. jarrujen tehoa, kantavuutta, rengaskokoa ja moottorin tehoa.

P.S. Keskustoissa näkee mielestäni aika paljon enemmän kahden kaistan välissä kulkevia moottoripyöriä (lane splitting).

Navigation

Up one level

Next page

Previous page