FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.08.17, 00:54

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 95 96 [97] 98 99 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468133 times)
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1920 on: 26.04.07, 02:22 »

Lehden mukaan liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee selvitystä, jossa tarkastellaan liikenneverotuksen muuttamista muun muassa uutta satelliittipaikannus- ja matkapuhelintekniikkaa hyödyntämällä.

Aamulehden mukaan ministeriö tutkii mallia, jossa jokaisen autoilijan liikkumista tarkkailtaisiin reaaliaikaisesti ja euroja kertyisi maksettaviksi ajettujen kilometrien mukaan.

Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys tienkäyttömaksuista julkaistaan ensi kuussa.

Kaikkeen nekin aikaansa ja rahaa hukkaavat...jotenkin tuntuu että noilla valtion virkamiehillä on päässä lihaksia, kun pitää yrittää kehitellä maksusysteemejä joiden ylläpito maksaisi suurimman osan kerätyistä maksuista Tongue

Ei tuo voi olla niin vaikeaa, jos halutaan rokottaa eniten saastuttavia, kaikki muut maksut ja verot pois autoilusta ja lätkäistään polttoaineen hintaan "ympäristövero", ja ammattiliikenteelle vähennysoikeus verosta. Kaikki tarvittavat tuon hoitamiseen on jo olemassa ja voitaisiin purkaa monta nykyistä systeemiä, näin kerätyistä rahoista suurin osa jäisi todelliseksi tuloksi valtiolle.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1921 on: 26.04.07, 04:28 »

Kaikkeen nekin aikaansa ja rahaa hukkaavat...jotenkin tuntuu että noilla valtion virkamiehillä on päässä lihaksia, kun pitää yrittää kehitellä maksusysteemejä joiden ylläpito maksaisi suurimman osan kerätyistä maksuista Tongue

Ei tuo voi olla niin vaikeaa, jos halutaan rokottaa eniten saastuttavia, kaikki muut maksut ja verot pois autoilusta ja lätkäistään polttoaineen hintaan "ympäristövero", ja ammattiliikenteelle vähennysoikeus verosta. Kaikki tarvittavat tuon hoitamiseen on jo olemassa ja voitaisiin purkaa monta nykyistä systeemiä, näin kerätyistä rahoista suurin osa jäisi todelliseksi tuloksi valtiolle.

Eiköhän tietosuojavaltuutettu sano tuosta oman sanansa, seuraavaksi varmaan ehdotetaan, että saman järjestelmän perusteella laskutettaisiin myös ylinopeudesta jne... Tiehallinnon kamerajärjestelmä kykenisi tallentamaan rekisterinumerot ohi ajavista autoista, mutta tietosuojavaltuutettu tuominnut moisen toiminnan aika jyrkin sanoin ja sellaista ei ainakaan virallisesti tässä maassa tehdä.

P.S. Kuka Concordian bussikuski tunnustaa mulkanneensa mua Nihtisillan valoissa joskus myöhään illalla?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1922 on: 26.04.07, 04:31 »

Siihen sitten mopokortillinen julli tai lyyli tankoon, niin sepä siitä turvallisuudesta...  Roll Eyes
Toisaalta itsekin aika pitkään mopolla ajaneena olen sitä mieltä, että se nopeusrajoitus pitäisi nostaa ainakin 50 km/h, ehkä jopa 60 km/h asti. Tämä sen takia, että ko. nopeuksia käytetään taajamissa ja vieressä kulkeva kävely/pyörätie on vain harvoin sallittu myös mopolla kuljettavaksi. Pientareet ovat olemattomia ja liikennetiheys melkoinen --> järkyttävä määrä ohituksia pienellä sivuttaissuuntaisella turvavälillä.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1923 on: 26.04.07, 05:19 »

Toisaalta itsekin aika pitkään mopolla ajaneena olen sitä mieltä, että se nopeusrajoitus pitäisi nostaa ainakin 50 km/h, ehkä jopa 60 km/h asti. Tämä sen takia, että ko. nopeuksia käytetään taajamissa ja vieressä kulkeva kävely/pyörätie on vain harvoin sallittu myös mopolla kuljettavaksi. Pientareet ovat olemattomia ja liikennetiheys melkoinen --> järkyttävä määrä ohituksia pienellä sivuttaissuuntaisella turvavälillä.

Siinä vaiheessa ehkä kyllä, kun PV:t jne "tossumopot" ovat poistuneet liikenteestä ja kun mopokorttiin oikeuttavaa "koulutusta" on parannettu...

Joskaan sekään ei poista sitä ongelmaa, että niillä mopoilla ja skoottereilla ajetaan myös ihan vastaavia ohituksia, kuin autoilla. Ainoana erona vain se, että niillä ohitetaankin sieltä pientareen puolelta! Tuolla kun ajelee autolla keskustassa keskustarajoitusten mukaan 40-50km/h, on enemmän sääntö kuin poikkeus, että sieltä aina joku mopojannu tykittää pientareen puolelta ohi. Kuten varmasti hyvin tiedät, pientareen puolelta ohittaminen on kiellettyä. Ja tähän se mopojen nopeuden kasvattaminen ei takuulla auta...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1924 on: 26.04.07, 06:00 »

Siinä vaiheessa ehkä kyllä, kun PV:t jne "tossumopot" ovat poistuneet liikenteestä ja kun mopokorttiin oikeuttavaa "koulutusta" on parannettu...

Joskaan sekään ei poista sitä ongelmaa, että niillä mopoilla ja skoottereilla ajetaan myös ihan vastaavia ohituksia, kuin autoilla. Ainoana erona vain se, että niillä ohitetaankin sieltä pientareen puolelta! Tuolla kun ajelee autolla keskustassa keskustarajoitusten mukaan 40-50km/h, on enemmän sääntö kuin poikkeus, että sieltä aina joku mopojannu tykittää pientareen puolelta ohi. Kuten varmasti hyvin tiedät, pientareen puolelta ohittaminen on kiellettyä. Ja tähän se mopojen nopeuden kasvattaminen ei takuulla auta...

Pientareen puolelta ohittaminen on kielletty niiltä ajoneuvoilta, joiden paikaksi on säädetty ajorata. Jos mopo pysyy tosiaan täydellisesti pientareen puolella (eli ajokaistan (eli sulkuviivan) ulkopuolella), niin sillä saa myös "ohittaa". Tämän jälkeen haluankin ihmetellä, missä ihmeen keskustassa on tilaa pientareille? Ei ainakaan pääkaupunkiseudun kunnissa.

Mitä tulee koulutuksen parantamiseen.. en kannata. Autokoulussa en oppinut B-teoriatunneilla kuin yhden uuden asian, mutta en edes muista, mikä se oli. Sen kuitenkin muistan, että yksi juttu siellä tuli uutena. Taisi kuitenkin olla ns. poikkeuskäännös. C-teorioissa tulikin sitten jotain uutta tietoa o_O

Ennemmin ehdottaisin, että vaadittavasta kokeesta tehdään haastavampi. Mahdollisen ajokokeen voisi sisällyttää myös, sen hinta ei kuitenkaan olisi lähellekään sitä, mitä autokoulu ottaisi parista teoriatunnista.

Ja vielä noista PV:eistä sun muista. Suurimman sallitun nopeuden korottaminen voidaan tehdä niinkin, että se sallitaan vain tietyt vaatimukset täyttäville mopoille, joko rekisteröinnin yhteydessä tai sitten automaattisesti... Tässä voitaisiin käyttää mittapuuna mm. jarrujen tehoa, kantavuutta, rengaskokoa ja moottorin tehoa.

P.S. Keskustoissa näkee mielestäni aika paljon enemmän kahden kaistan välissä kulkevia moottoripyöriä (lane splitting).

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1925 on: 26.04.07, 06:29 »

Tämän jälkeen haluankin ihmetellä, missä ihmeen keskustassa on tilaa pientareille? Ei ainakaan pääkaupunkiseudun kunnissa.

Sinäpä sen sanoit. Mutta sieltä oikealta kun ajetaan ohi, vaikka siellä ei olisi oikeasti tilaakaan. Parikin kertaa on kopissut mopojannun nyrkit meikäläisen auton sivupeiliin. Eikä minulla toisaalta ole mitään intressiä (eikä mitään velvollisuuttakaan) kyylätä sitä oikean puoleista sivupeiliä tuolla ajellessa, sillä lähtökohtaisesti sieltä oikealta ei kenenkään pitäisi tulla ohi. Varsinaisiin lakipykäliin en sen kummemmin ota kantaa, koska en tuota osaa sinällään koskaan ole miettinyt (enkä jaksa nyt tarkistaa), mitä laki sanoo pientareen puolelta ohittamisesta kevyen liikenteen osalta. Mutta siinä vaiheessa, kun sillä skootterilla sieltä joku vilahtaa sen 60km/h minusta ohi, on kuitenkin selvää, että se ei ole silloin enää kevyttä liikennettä...

Se, että joku motoristi ohittaa minut vasemmalta puolelta ja vaikka samalla kaistalla ajaen, ei kuitenkaan riko lakia ja vasenta peiliä kun tulee liikenteessä seurattua muutenkin sattuneesta syystä huomattavasti tarkemmin, ei se ole mikään varsinainen ongelmakaan...

Koulutukseen liittyvistä asioista en jaksa ruveta edes kinaamaan. Sanon vain sen, että jos niiden mopojen ja skoottereiden maksiminopeutta halutaan nostaa, pitää koulutustakin parantaa. Sillä, että oletko sinä siellä mitään uutta oppinut, ei ole merkitystä. Inssi pakolliseksi jokaiseen ajokorttiluokkaan! Mutta siitä ei tule mitään, että niitä mopoja ruvettaisiin luokittelemaan vielä erikseen eri nopeusluokkiin erilaisen varustuksen mukaan. Ei esim. autoilijan tehtävä ole miettiä, kulkeekohan tuo mopo nyt 45 vai 60km/h. Lähtökohdan pitää olla se, että kaikki mopoiksi luokiteltavat kulkevat maksimissaan sitä yhtä ja samaa määrättyä nopeutta...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1926 on: 26.04.07, 07:44 »

Se, että joku motoristi ohittaa minut vasemmalta puolelta ja vaikka samalla kaistalla ajaen, ei kuitenkaan riko lakia ja vasenta peiliä kun tulee liikenteessä seurattua muutenkin sattuneesta syystä huomattavasti tarkemmin, ei se ole mikään varsinainen ongelmakaan...
Niin no, Helsingin kantakaupungin alueella ne varsinkin ohittavat kahden kaistan välissä, toisesta kaistasta katsoen vasemmalta, mutta toisesta oikealta puolelta, yleensä toki autojen seistessä liikennevaloissa tai matelemassa ruuhkassa... Poliisi tietysti sakottaa jatkuvasta kaistaviivan päällä ajamisesta tai liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Quote
Koulutukseen liittyvistä asioista en jaksa ruveta edes kinaamaan. Sanon vain sen, että jos niiden mopojen ja skoottereiden maksiminopeutta halutaan nostaa, pitää koulutustakin parantaa. Sillä, että oletko sinä siellä mitään uutta oppinut, ei ole merkitystä. Inssi pakolliseksi jokaiseen ajokorttiluokkaan!
Inssin pakollisuudella ja koulutuksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Autokoulu ottaisi samantien varmaan n. 500 euroa jo parista oppitunnista. Hyhhyh.. Suurimmat ongelmat liittyvät muutenkin väistämisiin ja pääsääntöisesti sellaiset tiet, joilla rajoitus on 50-60 km/h, ovat etuajo-oikeutettuja tai väistämisvelvollisia, ts, tasa-arvoisia risteyksiä on aika vähän.
Quote
Mutta siitä ei tule mitään, että niitä mopoja ruvettaisiin luokittelemaan vielä erikseen eri nopeusluokkiin erilaisen varustuksen mukaan. Ei esim. autoilijan tehtävä ole miettiä, kulkeekohan tuo mopo nyt 45 vai 60km/h. Lähtökohdan pitää olla se, että kaikki mopoiksi luokiteltavat kulkevat maksimissaan sitä yhtä ja samaa määrättyä nopeutta...
Kuinka niin ei tule mitään? Et sinä nytkään erota esimerkiksi Peuget Speedfightin runkoon tehtyä skootteria ja kevytmoottoripyörää toisistaan liikenteessä. Edelleen, mitä hittoa se autoilijalle kuuluu, paljonko jonkun kyylän ajaman menopelin suurin sallittu nopeus on? Saa autollakin ajaa 45 km/h 50 km/h alueella, eikä siitä voi valittaa, paitsi yleisönosastolla. Ammattikuljettajana en todellakaan käsitä, miksi kenenkään pitäisi tietää, mikä on jonkun romun suurin mahdollinen nopeus. Se voi aina tulla hiljempaa, mutta se voi aina tulla myös pientä ylinopeutta - mikä sellaisenaan ei aiheuta automaattista syyllistymistä mahdollisessa konfliktissa. Eli kysyn: miksi autoilijan pitäisi voida tietää, saako sillä kevyellä 2-pyöräisellä vehkeellä ajaa korkeintaan 45 vai 60 km/h? Mihin se vaikuttaa?


Itse katsonkin tärkeimmän koulutuksen liittyvän väistämisiin, toisaalta, sekään ei hirveästi vaadi, että ymmärtää, että raitiovaunua ja oikealta tulevia väistetään oletusarvoisesti.. TOISAALTA, nämäkin pitää kyllä osata jollain tasolla teoriakokeen kuvakokeessa...
« Last Edit: 26.04.07, 07:50 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1927 on: 26.04.07, 19:12 »

Täytyy kyllä sanoa, että kohtasin elämääkin taitavemman motoristin kotia päin ajellessa torstai-iltana. Kova jätkä, ei voi muuta sanoa. Veti vaihteita sinne 3.selle asti tappiin keula kohti taivasta. Jarruvalosta ei ollu hajuakaan, tätä parit liikennevalot katsoin perässä cruisaillen. Täytyy kyllä sanoa, että rupes ihan pelottamaan kun sitä vaappumista ja keulan nytkyttämistä katteli, vaikka sitä rakoa tulikin hetkessä paljon meikäläiseen, niin ei se kyllä kovin myönteisiä tunteita herättänyt kun kokoajan odotin, että koska kippaa ympäri..... thmbdn
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1928 on: 05.05.07, 08:27 »

Pääkaupunkiseudun autoilijat loistavat taas. Vaikka oikein oli setä varoittamassa että on liukasta niin kuitenkin pitää painaa kaasua ja törmäillä  Shocked

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=107859

-JukSii-
Olli Mattila
Offline Offline

Posts: 566
Date Registered: 12.03.04

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1929 on: 05.05.07, 08:36 »

Pääkaupunkiseudun autoilijat loistavat taas. Vaikka oikein oli setä varoittamassa että on liukasta niin kuitenkin pitää painaa kaasua ja törmäillä  Shocked

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=107859

"Liukkaus yllätti autoilijat". Jälleen kerran!

- Olli
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1930 on: 05.05.07, 19:35 »

Moikka!

Juu,illalla kyläilin tuossa H:gin ja Vantaan rajamailla ja jo tuossa 21 aikaan hengitys höyrysi ulkoilmassa..Ja eilen satoikin aiemmin,kovastikin...

Mikähän on niin vaikeatajuista,että se pakkanen jäädyttää ne märät tiet vaikka keskellä kesää..

Ja toinen asia...Eilen jäi kiinni kolme ulkolaista rekkakuskia erittäin vahvassa humalassa.Taisi kaikki olla autojenkuljetusyhdistelmien kuskeja ja itään menossa.Ja promillelukemat olivat aika korkeita.Taisipa ne yhdellä hipoa 3 promillea..

Nyt poliisi huolestuneena pohtii tehoiskujen järjestämistä...

Kuinka moni tämän palstan lukijoista,minun lisäkseni pitää vesiselvää linjaa liikenteessä?Itse en ota edes ykkösolutta ennen ajoa.Koska mielestäni liikenteessä pitää aina olla täysin selvänä.

-Jukka Huh
« Last Edit: 06.05.07, 09:59 by Jukka Harstela »
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1931 on: 06.05.07, 07:52 »

Ei ole tapana ottaa kyllä alkoholia edes lain sallimissa rajoissa ennen liikenteeseen lähtöä. Mielestäni sitä ei tarvita siinä vaiheessa ollenkaan ja toisaalta en myöskään yhtään osaa arvioida kuinka paljon sitä voi juoda ennenkun rattijuopumuksen raja menee rikki (joten parempi ettei lähde edes kokeilemaan). Käsittääkseni ei se ajaminen kuitenkaan ole turvallista edes vaikka raja ei rikkoontuisi mutta silti olisi ottanut hieman.

Tehovalvontaa näytti olevan ainakin lauantai-aamuna Lahdentiellä ennen Viikkiä klo 08:00 aikoihin. Helsinkiin päin menijöille poliisit viittelehtivät motarin reunoilla käsillään jonkinlaisia hidastamiskehotteita kaikille ja toisella puolella Lahteen päin mentäessä oli moottoritiellä liikenne pysäytetty ilmeisesti puhallutuksia varten. Mitään kolaria en ainakaan huomannut ja autoja oli melkoinen jono.

Dankke
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1932 on: 06.05.07, 08:28 »

 Embarrassed


[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 06.05.07, 08:39 by Dani Branthin »
Harri Koskinen
Offline Offline

Posts: 9021
Date Registered: 10.06.04

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1933 on: 06.05.07, 14:36 »

Tehovalvontaa näytti olevan ainakin lauantai-aamuna Lahdentiellä ennen Viikkiä klo 08:00 aikoihin. Helsinkiin päin menijöille poliisit viittelehtivät motarin reunoilla käsillään jonkinlaisia hidastamiskehotteita kaikille ja toisella puolella Lahteen päin mentäessä oli moottoritiellä liikenne pysäytetty ilmeisesti puhallutuksia varten. Mitään kolaria en ainakaan huomannut ja autoja oli melkoinen jono.

Taisi olla kuitenkin kyse yllättävästä siitä liukkaudesta varoittamisesta, josta on juttua pari-kolme viestiä ylempänä.
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1934 on: 07.05.07, 13:30 »


"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1935 on: 07.05.07, 14:26 »


Jep, sinne vaan keskusteluosioon naureskelemaan jälkiviisaiden mussutuksille... uskomatonta  p**kaa Grin
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1936 on: 07.05.07, 18:04 »

Tollei siinä käy, kun on vetoauto ja sen päällä "12 metriä rautaa", eikä osata ajaa tarpeeksi hiljaa tai kuorma (mahdollisesti sinetöidyssä) kontissa on kaatunut/irronnut/jotain. Noh, noita sattuu.
« Last Edit: 07.05.07, 18:23 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Otto Kilpirinne
Offline Offline

Posts: 1098
Date Registered: 02.03.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1937 on: 08.05.07, 19:29 »

Ei näin thmbdn

[ attachment removed / expired ]

Mä vaan oon täsä.
J.H
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1938 on: 08.05.07, 22:48 »

Ei näin thmbdn


Totta. Jätteet kierrätykseen!
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1939 on: 15.05.07, 04:49 »

Quote
Bemarilla kahtasataa poliisia vastaan

Vuonna 1978 syntynyt mies jäi maanantaina iltapäivällä kiinni valtavasta ylinopeudesta Tammisaaressa Uudellamaalla.

Poliisin mukaan mies päästeli BMW-urheiluautolla valtatie 25:ttä kahtasataa poliisipartiota vastaan. Paikalla on sadan kilometrin nopeusrajoitus.

Miestä epäillään liikenneturvallisuuden törkeästä vaarantamisesta.

Lähde: Iltalehti

Way to go!  Shocked

-JukSii-
Pages: 1 ... 95 96 [97] 98 99 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1