FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.10.17, 15:21

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 96 97 [98] 99 100 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473731 times)
Sami Virkkula

Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #1940 on: 15.05.07, 05:49 »

Eräs moottoripyöräpoliisi näytti toissapäivänä "loistavaa" esimerkkiä lahden moottoritiellä. Hiljennys vasemman kaistan pientareelle josta sitten nurmikon yli vastaantulijoiden puolella ja menoksi  Shocked
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #1941 on: 15.05.07, 05:57 »

Eräs moottoripyöräpoliisi näytti toissapäivänä "loistavaa" esimerkkiä lahden moottoritiellä. Hiljennys vasemman kaistan pientareelle josta sitten nurmikon yli vastaantulijoiden puolella ja menoksi  Shocked

Eihän tuossa mitään, jos on vilkut päällä ja homma tehdään ketään vaarantamatta. Mutta nyt ei tainnut niin olla viestisi sävystä päätellen?

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Joonas Häkkinen

Date Registered: 16.09.02

« Reply #1942 on: 15.05.07, 07:54 »

Otatko sä mallia kaikesta mitä poliisi joutuu työssään tekemään?

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Sami Virkkula

Date Registered: 19.04.04

« Reply #1943 on: 15.05.07, 08:27 »

Otatko sä mallia kaikesta mitä poliisi joutuu työssään tekemään?

En, koska ei ole moottoripyörää, saatika mopokorttia Tongue

Tuli vain mieleen kun julkisuudessa suureen ääneen toitotetaan että jo pelkästään yhdystiellä kääntäminen on super vaarallista. Mulle se on yks hailee missä ne kytät kääntyy mutta kun tekevät jotain poikkeavaa niin käyttäisivät edes vilkkuja.
« Last Edit: 15.05.07, 08:33 by Sami Virkkula »
Joonas Häkkinen

« Reply #1944 on: 15.05.07, 11:50 »

Tuli vain mieleen kun julkisuudessa suureen ääneen toitotetaan että jo pelkästään yhdystiellä kääntäminen on super vaarallista. Mulle se on yks hailee missä ne kytät kääntyy mutta kun tekevät jotain poikkeavaa niin käyttäisivät edes vilkkuja.

Vaarallista ja vaarallista, riippuu lähinnä siitä joka siellä on kääntymässä. Poliiseilla lienee riittävästi kokemusta tuossa manööverissä tarvittavan jarrutus- ja kiihdytysmatkan arvioimiseen, jolloin se on täysin turvallista kun on hyvät olosuhteet.

Vilkkujen käyttämättä jättämisenkin ymmärrän, koska se todennäköisesti ehkäisee harkitsemattomia tyhmyyksiä esimerkiksi tilanteessa, jossa tullaan poliisia vastaan rajulla ylinopeudella. Jos ne vilkut nakkaa heti kohdattaessa päälle, niin takaa-ajettava tietää heti poliisin olevan perässä ja saattaa innostua alkuvauhtinsa turvin yrittämään pakoa. Jos kääntää ilman vilkkuja, ajaa vähän matkaa kiinni ja sytyttää joulukuusen vasta saavutettaessa, melko harva alkaa enää yrittämään pakenemista siinä vaiheessa, varsinkaan jos on jo vähän löysäillyt vauhtia. Tietysti pitää ottaa huomioon liikennetilanne ymsyms, mutta tämmöisiä syitä minä keksisin hälytysajoon vilkuitta.

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Joonas Häkkinen

« Reply #1945 on: 15.05.07, 11:51 »

Näköjään oot ajanut jo niin kauan, että on tarvis päteä joka asiasta..  =)

Mä en kyllä taaskaan pysy sun kärryillä, eikä ole eka kerta. Mutta ehkä parempi ettet edes yritä selittää.

Masa
Former member
« Reply #1946 on: 15.05.07, 15:09 »

Olen itsekin saanut muutaman kerran todistaa poliisin u-käännöstä maanteillämme. Tuo yllä kuvattu moottoripyöräpoliisin tekemä u-käännös kuulostaa kuvauksen perusteella varsin tavanomaiselta eikä edes vaaralliselta, ainakaan muille tielläliikkujille.
Sen sijaan minä, niin kuin varmaan kaikki muutkin, jotka luemme sanomalehtiä, olemme jo oppineet sen, että kyllä poliisikin tekee liikenteessä virhearviointeja; poliisiautoja on ajettu ulos tieltä milloin liian kovan vauhdin ja milloin liukkaan kelin (eli liian kovan vauhdin) seurauksena.

Olen itse taustapeilistä seurannut, kun perässä ajanut poliisiauto tekee 8-tiellä u-käännöksen keskellä tietä siten, että vastaantuleva liikenne saa jarruttaa ja ketjukolari vältettiin vain sen ansiosta, että kaikki vastaantulleet sattuivat olemaan valppaina. Poliisi kyllä laittoi vilkut päälle juuri ennen käännöstä, mutta mielestäni se kääntyminen oli kuitenkin suorastaan vastuutonta kaikessa vaarallisuudessaan. Tämä tapahtui siihen aikaan, kun poliisiradio oli vielä salaamattomana POVI-verkossa. Minulla oli siihen aikaan aina poliisiradion kuuntelu päällä autossa, erityisesti partiokanavat ja erityisen erityisesti kanava 4, jolla LP:n tutkapartiot ilmiantoivat itsensä. En kuitenkaan saanut mitään osviittaa tuon kääntymisen syystä radion kautta. Olisiko joku A1-haettu ajanut vastaan tai jotain Undecided
tornadof36
Former member
« Reply #1947 on: 15.05.07, 18:08 »

. Tämä tapahtui siihen aikaan, kun poliisiradio oli vielä salaamattomana POVI-verkossa. Minulla oli siihen aikaan aina poliisiradion kuuntelu päällä autossa, erityisesti partiokanavat ja erityisen erityisesti kanava 4, jolla LP:n tutkapartiot ilmiantoivat itsensä. En kuitenkaan saanut mitään osviittaa tuon kääntymisen syystä radion kautta. Olisiko joku A1-haettu ajanut vastaan tai jotain Undecided

Just...

Kuinkas nykyään?  CD levyt roikkuu ikkunoissa vai onko oikea tutkanpaljastin?

-Jukka thmbdn
Masa
Former member
« Reply #1948 on: 15.05.07, 18:16 »

Kuinkas nykyään?  CD levyt roikkuu ikkunoissa vai onko oikea tutkanpaljastin?

No joo, kyllä ne on ne CD-levyt ja muutama savikiekko mukana thmbup thmbup

Eihän niitä tutkia nyt kai voi edes paljastaa kun ne on niin hienoja laitteita. Eikä sitä VIRVE-signaaliakaan varmaan pysty kuulemaan kun se on niin digitaalista.
Ja ne kameratolppavaroittimetkin lienevät lähinnä humbuukia, kun ei kai niitä nyt oikeasti sellaisia Undecided
arttula
Former member
« Reply #1949 on: 15.05.07, 18:24 »

Hyvin kuuluu ainakin täällä. Tosin vaatii kuuluakseen VIRVE-päätelaitteen... Grin

Arttu

Eikä sitä VIRVE-signaaliakaan varmaan pysty kuulemaan kun se on niin digitaalista.
Masa
Former member
« Reply #1950 on: 15.05.07, 18:40 »

Hyvin kuuluu ainakin täällä. Tosin vaatii kuuluakseen VIRVE-päätelaitteen... Grin

Arttu

Vaihteeksi vakavammin: ei se vaadi VIRVE-päätelaitetta se VIRVE-signaalin kuuleminen. Mikä tahansa VIRVE:n taajuuksilla kuunteleva skanneri kyllä kuulee sen signaalin.
VIRVE (so. TETRA) on onneksi kapeakaistainen radiorajapinnaltaan, mahtuu siihen tavanomaiseen 25kHz kaistaan, ja skanneri poimii sen ihan "iloisesti". Toiset paremmin, toiset huonommin. On se hyvä että eivät valinneet sen sijaan GSM-R:ää tai jotain CDMA-varianttia. Se kun olisi hankaloittanut harrastuksia thmbup
arttula
Former member
« Reply #1951 on: 15.05.07, 18:46 »

Joo, näinhän se on. Itse signaalin varmaan kuulee millä tahansa sopivalla skannerilla. Järjellisen lähetyksen kuunteleminen sitten vaatii päätelaitteen, ja oikeudet kuunnella ko. puheryhmää. Ja se on tehty erittäin hankalaksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnassa olevaan päätelaitteeseen on todella hankala saada poliisin puheryhmiä, ja toisin päin. Viranomaisten väliseen yhteistyöhön on varattu muutamia puheryhmiä. Niiden kuuntelu on kuitenkin vähän niin ja näin puolin ja toisin.

Arttu
Masa
Former member
« Reply #1952 on: 15.05.07, 18:49 »

Joo, näinhän se on. Itse signaalin varmaan kuulee millä tahansa sopivalla skannerilla. Järjellisen lähetyksen kuunteleminen sitten vaatii päätelaitteen, ja oikeudet kuunnella ko. puheryhmää. Ja se on tehty erittäin hankalaksi.

Näin juuri.
Reserviläisenä olen itsekin "saanut" osallistua sellaiseen harjoitukseen, jossa sai ihan luvan kanssa käyttää VIRVE-kapulaa viikon ajan aika lailla yötä päivää. Ja myönnän kyllä, että se oikeanlainen päätelaite tuo huomattavasti enemmän "sisältöä" siihen kuunteluun. Mutta niillä korteilla pelataan, jotka jaossa saa Cry
Masa
Former member
« Reply #1953 on: 15.05.07, 18:53 »

Nämä tällaiset saa kyllä näkemään punaista:
Nettihesarista 15.5.2007:
Yli 130 kilometrin tuntinopeutta viidenkympin rajoitusalueella kaahannut moottoripyöräilijä yritti ajaa poliisin yli Espoonlahdessa perjantai-iltana.

Tapaus sattui Ruukintiellä kello 22 aikaan, kun konstaapeli yritti saada moottoripyöräilijää pysähtymään. Konstaapeli oli hetkeä aiemmin saanut toiselta partiolta tiedon roimaa ylinopeutta ajavasta pyörästä.
<clip>
Tapausta tutkitaan murhan yrityksenä ja törkeänä liikenteen vaarantamisena sekä liikennerikkomuksena. Moottoripyörä oli väriltään oranssinpunainen ja todennäköisesti KTM-merkkinen.

Poliisi pyytää ilmoittamaan havainnoista moottoripyörästä ja sen kuljettajasta Espoon poliisin väkivaltarikosyksikköön numeroon 09 525 4380.
arttula
Former member
« Reply #1954 on: 15.05.07, 18:58 »

Joo, itselläni on parikin tuollaista kapulaa, ja niihin sekä poliisin, että sosterin puheryhmiä. Helpottaa sisällön hahmottamista suuresti... Roll Eyes
Sinänsä tuo TETRA-standardi oli mielestäni ehkä virhe suunniteltaessa tuota viranomaisverkkoa. Itse standardi on speksattu -80 -luvulla, eikä siinä ole tietoakaan nykyaikaisista multimediamahdollisuuksista yms. Helpottaisi suuresti, jos yksikkö tai partio voisi lähettää vaikka elävää kuvaa tapahtumapaikalta.

Menee muuten pahasti off-topicciin juuri nyt. Siksi lopetan... Tongue

Arttu

Näin juuri.
Reserviläisenä olen itsekin "saanut" osallistua sellaiseen harjoitukseen, jossa sai ihan luvan kanssa käyttää VIRVE-kapulaa viikon ajan aika lailla yötä päivää. Ja myönnän kyllä, että se oikeanlainen päätelaite tuo huomattavasti enemmän "sisältöä" siihen kuunteluun. Mutta niillä korteilla pelataan, jotka jaossa saa Cry
Kari Virtanen
Jari Pozz

Date Registered: 05.07.01

« Reply #1955 on: 16.05.07, 02:05 »

Ja ne kameratolppavaroittimetkin lienevät lähinnä humbuukia, kun ei kai niitä nyt oikeasti sellaisia Undecided

Navicore Embarrassed
Jari Mikkilä
Säätäjä

Date Registered: 04.07.01

« Reply #1956 on: 16.05.07, 06:48 »

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
Joonas Häkkinen

« Reply #1957 on: 16.05.07, 08:40 »

Jospa se pysyis kärryillä sen koulun jälkeen.

Minkä koulun? Oon pari kuukautta sitten lopettanu 12 vuoden koulunkäynnin ja vuoden päästä alkaa toinen yhtä pitkä urakka kauppakorkeassa ja teknillisessä korkeakoulussa. Mikä on se tutkinto, joka tarvitaan näiden asioiden kommentoimiseen korkeakoulutettu Ripattia tyydyttävästi?

Anyway..viittasin vaan siihen, että vois sen kärkkäiden kommenttien heittämisen lopettaa, kun sitä ajokokemustakin on niin vähän..

Entäs mikä on se kilometrimäärä, joka tarvitaan riittävään ymmärrykseen ajoneuvon kääntämisestä moottoritien ajoratojen välillä? Vaikka sulla varmasti on satoja tuhansia kilometrejä takana ja se epäilemättä tuntuu hienolta, niin huomauttaisin suurimman osan oppimisesta tien päällä tapahtuvan hyvissä ajoin ennen kuin on edes ensimmäinen sata tonnia täyttynyt. Tärkeimmät opittavat on niitä asioita, jotka tulevat alati vastaan liikenteessä. Ne myös opitaan nopeasti, koska esiintymistiheys on suuri. Sen jälkeen oppiminen hidastuu merkittävästi, koska kokonaan uusia tilanteita esiintyy harvoin ja tapahtuu enemmän yksityiskohtien hiomista tutuissa tilanteissa. En siis välttämättä lähtisi kyseenalaistamaan nuorien kuljettajien ymmärrystä ja taitoa liikenteessä, ainakaan sellaisten, jotka paneutuvat touhuun 100% aina ajaessaan ja ovat aidosti kiinnostuneita autoilusta myös muun liikenteen seassa.

Enemmän varoisin tuollaista tyypillistä "paljon ajaneen ja kaiken kokeneen" asennetta.

Joonas Häkkinen

« Reply #1958 on: 16.05.07, 14:11 »

Jospa se kommentti oli sarkastinen..

Niin, jospa. Yleensä kuitenkin sarkastisuus pyritään esittämään sarkastiseen tapaan, jolloin muillakin kuin kirjoittajalla on mahdollisuus ymmärtää se sarkasmiksi. Olen muutaman yleisesti mieleltään terveiksi ja normaaleiksi miellettyjen ihmisen kanssa keskustellut näistäkin sun kommenteista, eikä niistä ole löydetty sarkasmia.

Mutta kyllähän se kaiteeseen vetäminen vaatii nuorilta paljon taitoa..

Itse ainakin olen tyytyväinen, että jo silloin oli riittävästi taitoa ohjata auto kaidetta raapien edessä olevan ohi ilman, että toisen osapuolen autoon osui tai olisi mennyt kaide ja sitä myöten oma autokin kunnolla kasaan. Enkä kyllä katso tuon ainakaan vähentäneen kokemustani liikenteestä, vaan pikemminkin se toimi ihan hyvänä opetuksena.

Janne Andersson

Date Registered: 16.10.03

« Reply #1959 on: 16.05.07, 18:15 »

Nuorilla on tapana oppia kantapään kautta.  Roll Eyes

Pages: 1 ... 96 97 [98] 99 100 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1