FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.09.17, 00:19

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470066 times)
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #20 on: 06.09.05, 09:00 »

Ehkäpä se yleisin syy on se, että edellä menee täydessä kuormassa painava yhdistelmä ja takana tulee tyhjänä kevyt yhdistelmä.  Kevyen yhdistelmän vauhti tippuu koko ajan mäissä raskaamman takia. Ja on hyvin stressaavaa ajaa tyhjänä ja vauhti vaihtelee koko ajan 60-90kmh. Joten mieluummin menee ohi, jotta voi ajaa tasaisesti sitä omaa tasaista vauhtia. Kummassakin yhdistelmässä se rajoitin vain on valitettavasti asetettu siihen 89km/h, joten siitä syntyy se, että ohitus kestää pitkään ja lähes samalla vauhdilla kun kumpikin ajaa rajoitinta vasten.

Joo, kun asia olisikin aina noin, mutta kun näkee myös, että kaksi täydessä lastissa olevaa rekkaa ajaa rintarinnan. Ihan silkkaa piittaamattomuutta. Tosi miehillä ei ole rajoittimia muuta kuin katsastuksissa. Namiskoita on koelaudassa muutenkin niin paljon, ettei ne kytät tiedä, mistä etsiä laitonta katkaisijaa. Ja tuo 89 ei pidä paikkaansa kaikkien osalta. Enonkin soraSisu menee sen 93 ja katsastuksessa menee läpi. Sillä tavalla POJAT! Wink

Ade
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #21 on: 06.09.05, 09:10 »

Joo, kun asia olisikin aina noin, mutta kun näkee myös, että kaksi täydessä lastissa olevaa rekkaa ajaa rintarinnan. Ihan silkkaa piittaamattomuutta. Tosi miehillä ei ole rajoittimia muuta kuin katsastuksissa. Namiskoita on koelaudassa muutenkin niin paljon, ettei ne kytät tiedä, mistä etsiä laitonta katkaisijaa. Ja tuo 89 ei pidä paikkaansa kaikkien osalta. Enonkin soraSisu menee sen 93 ja katsastuksessa menee läpi. Sillä tavalla POJAT! Wink

Ade
Ei MIKÄÄN rajoitin pidä nopeutta täydellä kuormalla alamäessa.Siinä alkaa massa työntään autoa eteenpäin eikä rajoitin enään pysty pitämään nopeutta kurissa.Joskus talvella varsinkin täys kuorma ja liukas alamäki voi olla petollista, jos jarruun koskee lähdetään luisteleen.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #22 on: 06.09.05, 09:37 »

Joo, kun asia olisikin aina noin, mutta kun näkee myös, että kaksi täydessä lastissa olevaa rekkaa ajaa rintarinnan. Ihan silkkaa piittaamattomuutta. Tosi miehillä ei ole rajoittimia muuta kuin katsastuksissa. Namiskoita on koelaudassa muutenkin niin paljon, ettei ne kytät tiedä, mistä etsiä laitonta katkaisijaa. Ja tuo 89 ei pidä paikkaansa kaikkien osalta. Enonkin soraSisu menee sen 93 ja katsastuksessa menee läpi. Sillä tavalla POJAT! Wink

Entäs sitten, kun se poliisisetä katsoo kiekosta, että jaahans, poika on ajellut satasta autolla, jolla saa ajaa 80:ä? Voiko polliisi puuttua ylinopeuksiin jälkikäteen?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Juha Huvilinna
Offline Offline

Posts: 988
Date Registered: 29.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #23 on: 06.09.05, 10:19 »

Kummassakin yhdistelmässä se rajoitin vain on valitettavasti asetettu siihen 89km/h, joten siitä syntyy se, että ohitus kestää pitkään ja lähes samalla vauhdilla kun kumpikin ajaa rajoitinta vasten.

Niin sitten voidaankin miettiä kumpi kuskeista on se tyhmempi... Ei varmasti ole ohitettavaltakaan pois jos vaikka nostaa sen kaasun rajottimelta ohituksen ajaksi...
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #24 on: 06.09.05, 11:07 »

Entäs sitten, kun se poliisisetä katsoo kiekosta, että jaahans, poika on ajellut satasta autolla, jolla saa ajaa 80:ä? Voiko polliisi puuttua ylinopeuksiin jälkikäteen?
Empä ole ainuttakaan sakkoa saanut, vaikka kiekossa on ollut 80 ylityksiä. Se 93 on mitattu nopeusnäyttöön tasamaalla. Älkää saivarrelko joka  ***tanan asiasta.

Ade
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #25 on: 06.09.05, 11:13 »

Entäs sitten, kun se poliisisetä katsoo kiekosta, että jaahans, poika on ajellut satasta autolla, jolla saa ajaa 80:ä? Voiko polliisi puuttua ylinopeuksiin jälkikäteen?
Lain mukaan poliisi ei voi antaa sakkoa kiekkojen perusteella.Kiekoista katsotaan vain ajoaika ja kokonaistyöaika.
edit: niin ja tietysti onnettomuustilanteissa nopeus mutta sakotustilanteessa poliisin on todettava ylinopeus tutkasta.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #26 on: 06.09.05, 11:13 »

Empä ole ainuttakaan sakkoa saanut, vaikka kiekossa on ollut 80 ylityksiä. Se 93 on mitattu nopeusnäyttöön tasamaalla.

Niihin nopeusnäyttöihin nyt ei ole luottamista. Ne ovat vain suuntaa-antavia. Ouluunkin etelästäpäin mennessä se näyttö näytti 3km/h enemmän, kuin se näyttö, joka on Oulusta poispäin tulijoille. GPS:n mukaan ajoin molempiin suuntiin juuri samaa nopeutta...

Quote
Älkää saivarrelko joka  ***tanan asiasta.

Kukaan mitään ole saivarrellut. Rehellinen suora kysymys se oli, kun en asiaan vastausta itse tiedä...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #27 on: 06.09.05, 11:14 »

Lain mukaan poliisi ei voi antaa sakkoa kiekkojen perusteella.Kiekoista katsotaan vain ajoaika ja kokonaistyöaika.

Kiitän. Tulihan sieltä se asiallinen vastauskin, eikä mitään kettuiluja Wink

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #28 on: 06.09.05, 11:16 »

Lain mukaan poliisi ei voi antaa sakkoa kiekkojen perusteella.Kiekoista katsotaan vain ajoaika ja kokonaistyöaika.
Juurikin näin. Kiekoilla valvotaan lepo- ja taukoaikojen noudattamista, nopeus piirtyy siihen ohessa. Tuohon GPS asiaan en ota kantaa. Voihan olla, että nopeusnäytössä on kalibrointi kellallaan... Kuka uskaltaa ottaa kisat peltipoliisien kanssa? Wink

Ade

ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #29 on: 06.09.05, 11:18 »

Kiitän. Tulihan sieltä se asiallinen vastauskin, eikä mitään kettuiluja Wink
Saivartelu syytös olisi pitänyt nimetä koskemaan kallin alamäki vierintä vauhtiennätyksiä. Ladankin saa kulkemaan liki 300 kun tiputtaa sen taivaalta alas. Ollaan näsäviisaita kaikki, jos se teinien mieltä helpottaa Wink

Ade
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #30 on: 06.09.05, 14:41 »

Tosi miehillä ei ole rajoittimia muuta kuin katsastuksissa. Namiskoita on koelaudassa muutenkin niin paljon, ettei ne kytät tiedä, mistä etsiä laitonta katkaisijaa. Ja tuo 89 ei pidä paikkaansa kaikkien osalta. Enonkin soraSisu menee sen 93 ja katsastuksessa menee läpi.

Eipä ole vielä yhtään autoa tullut vastaan, missä olisi oikein oma katkaisija rajoittimelle. Ja kyllä tuolla muutenkin lähestulkoon kaikki ajavat kyllä toimivalla rajoittimella.

Joihinkin autoihin rajoitin on säädetty siihen 92-93km/h, mutta tuo 89 on se yleisin.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #31 on: 06.09.05, 14:46 »

Voihan olla, että nopeusnäytössä on kalibrointi kellallaan...

Eipä täällä stadissa(kaan) muistaakseni ole kuin yksi nopeusnäyttö joka näyttää nopeuden oikein.
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #32 on: 07.09.05, 10:41 »

Nuista nopeusrajottimista kun oli puhetta...

http://www.iltalehti.fi/2005/09/07/autot/200509073432327_au.shtml

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #33 on: 07.09.05, 11:02 »

Nuista nopeusrajottimista kun oli puhetta...

http://www.iltalehti.fi/2005/09/07/autot/200509073432327_au.shtml

Lobotomiaan tuommonen pitäisi lähettää...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #34 on: 07.09.05, 11:09 »

Lobotomiaan tuommonen pitäisi lähettää...
About samaa tasoa itsekkin tuon ajattelin olevan. Sitten ois kivaa kun ois kaikilla rajottimet 130:ssä ja pitäis ohituksissa ym. päästä hetkellisesti kovempaa. Tai jos tulisi kulttuuri että ajetaan aina rajotinta vasten...jeejee. Tongue

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Finski
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #35 on: 07.09.05, 13:11 »

Nuista nopeusrajottimista kun oli puhetta...

http://www.iltalehti.fi/2005/09/07/autot/200509073432327_au.shtml

Siinä on taas yksi kyttä, jolla on valo sammunut.
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #36 on: 07.09.05, 13:12 »

Itse asiassa on olen insinöörin alkuna miettinyt ns älyteitä Wink Tien varsilla olisi lähettimiä, jotka lähettävät autoihin signaalia suurimmasta sallitusta nopeudesta. Jos ajoneuvo pyrkii ajamaan tätä suuremmalla nopeudella, auton keskustietokone voisi vaikka katkaista sytysjärjestelmästä sähköt vartiksi (loppuu se kiire Wink ). Kun meitä suomalaisia on niin vaikea saada tajuamaan, että rajoitus on rajoitus ja sitä ei saisi koskaan ylittää. Tiedän, että tämä kommentti aiheuttaa porinaa, mutta kun ei ole varaa lisätä aktiivista liikenteenvalvontaa, niin rakennetaan sitten passiivinen kiinteäjärjestelmä. Näillä järjestelmillä voitaisiin ainakin kattaa vilkkaimmat valtatiet, samoin kaupunkialueet, jonne etenkin toivon ihmisiltä ajokuria. Ei ole mitenkään harvinaista, että kaupungeilla näkee autoja, jotka liikkuvat siellä sadan paremmalla puolella. Tämän päivän tekniikalla älytie olisi helppo rakentaa, kustannuksia voisi maksattaa autoilijoilla. Sama kai se maksaako valtiolle rahaa sakkoina vai veroina Wink. Älkää ottako tätä liian vakavasti, insinöörit on insinöörejä juuri siksi, että heillä on hulluja aivoituksia.

Ade
Finski
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #37 on: 07.09.05, 13:15 »

Quote
Itse asiassa on olen insinöörin alkuna miettinyt ns älyteitä  Tien varsilla olisi lähettimiä, jotka lähettävät autoihin signaalia suurimmasta sallitusta nopeudesta. Jos ajoneuvo pyrkii ajamaan tätä suuremmalla nopeudella, auton keskustietokone voisi vaikka katkaista sytysjärjestelmästä sähköt vartiksi (loppuu se kiire  ). Kun meitä suomalaisia on niin vaikea saada tajuamaan, että rajoitus on rajoitus ja sitä ei saisi koskaan ylittää. Tiedän, että tämä kommentti aiheuttaa porinaa, mutta kun ei ole varaa lisätä aktiivista liikenteenvalvontaa, niin rakennetaan sitten passiivinen kiinteäjärjestelmä. Näillä järjestelmillä voitaisiin ainakin kattaa vilkkaimmat valtatiet, samoin kaupunkialueet, jonne etenkin toivon ihmisiltä ajokuria. Ei ole mitenkään harvinaista, että kaupungeilla näkee autoja, jotka liikkuvat siellä sadan paremmalla puolella. Tämän päivän tekniikalla älytie olisi helppo rakentaa, kustannuksia voisi maksattaa autoilijoilla. Sama kai se maksaako valtiolle rahaa sakkoina vai veroina . Älkää ottako tätä liian vakavasti, insinöörit on insinöörejä juuri siksi, että heillä on hulluja aivoituksia.

Otanpas vakavasti. Älytiet kaupunki-alueilla voisi olla ok, mutta valtatiet tuolla mainitsemalla systeemillä olisi aivan sieltä ja syvältä. Niin ja eikö sinun mielestä autoilijoita veroteta jo ihan riittävästi vai pitäisikö maksuja vielä lisätä???  Angry
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #38 on: 07.09.05, 13:18 »

Otanpas vakavasti. Älytiet kaupunki-alueilla voisi olla ok, mutta valtatiet tuolla mainitsemalla systeemillä olisi aivan sieltä ja syvältä. Niin ja eikö sinun mielestä autoilijoita veroteta jo ihan riittävästi vai pitäisikö maksuja vielä lisätä???  Angry
Otetaan mallia Saksasta...siellä on kuorma-autoissa ja rekoissa kilometrivero.Autossa mittari joka lähettää Saksan maksullisilla teillä ajetut kilsat automaattisesti Saksan viranomaisille ja sieltä tulee kuljetusliikkeille lasku automaagisesti.Suomeen samanlainen kaikille autoille. Grin Grin Grin

ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #39 on: 07.09.05, 13:20 »

Otanpas vakavasti. Älytiet kaupunki-alueilla voisi olla ok, mutta valtatiet tuolla mainitsemalla systeemillä olisi aivan sieltä ja syvältä. Niin ja eikö sinun mielestä autoilijoita veroteta jo ihan riittävästi vai pitäisikö maksuja vielä lisätä???  Angry
Minkä takia valtateillä pitäisi päästä vielä suurinta sallittua nopeutta kovempaa? Kaikki turvallisuus näkökohdat huomioiden, niiden maksiminopeudet ovat nykyisin aika lailla rajoilla. Se, että on leveää piennarta ja leveää kaistaa on nimen omaan sitä varten, että maksimivauhtia ajava kerkeäisi vielä äkkitilanteessa tekemään tarvittavia toimenpiteitä onnemuuksien välttämiseksi. Jos vauhtia lisättäisiin, pitäisi turva-alueita kasvattaa vielä lisää. Sittenkö on kaunista, kun moottoritien viereen ei voi rakentaa kilometriä lähemmäs yhtään mitään? Kysyn vaan.

Ade
Pages: 1 [2] 3 4 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1