FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.05.17, 07:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 102 103 [104] 105 106 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1451364 times)
Petri Lehtovirta
Online Online

Posts: 4617
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2060 on: 30.05.07, 05:19 »

Saapa nähdä, miten tulee tulevaisuudessa käymään noiden "virtanopeuksien". Poliisi kun voi nykyään kirjoittaa sen rikesakon myös jälkikäteen. Eli riittää, kun paikan päällä tarkistavat ajokortin ja rekisteriotteen (tai kuvaavat auton niillä kamera-autoillaan), voivat sen jälkeen lähettää sen sakon kotiin jälkeenpäin. Tulee muuten vähentämään sakotuskynnystä huomattavasti ja sen jälkeen ei kyllä kannata siellä kehäteilläkään tuudittautua siihen, että tässä voi rauhassa ajaa 20km/h ylinopeutta liikennevirran mukana. Kun poliisin ei enää tarvitse kirjoittaa sitä rikesakkoa siinä paikanpäällä, ne tarkistaa sen 10 ajokorttia ja rekisteriotetta samassa ajassa, kuin tähän mennessä ovat kirjoittaneet sen yhden sakkolapun.

Ja jostakin luin, että esim. kameratolppien "napsauskynnystä" tullaan pudottamaan alaspäin silleen, että ne tolpat kuvaavat myös alle 10km/h ylinopeudet ja niistä tulee kotiin kirjallinen huomautus. Ja jos ja kun noita kertyy kolme kappaletta, tulee sitten sakkolappu kotiin...

"Poliisin liikenteen tehovalvonnassa havaittiin koko maassa yhteensä 3 979 ylinopeutta ajanutta ja 369 liikennejuopumusepäilyä, sisäministeriö ilmoitti tiistaina. Poliisi otti viikon aikana haltuunsa yhteensä 363 ajokorttia ajalla 21.–27.5.2007.

Valvontajakson aikana puhallutettiin yhteensä 54 225 ajoneuvon kuljettajaa ja tarkastettiin 25 515 ajoneuvoa. Ajo-oikeudetta tavattiin 292 kuljettajaa. Lisäksi poliisi sai kiinni 14 autovarasta, 131 etsintäkuulutettua henkilöä, havaitsi 60 huumausainerikosta sekä 336 muuta rikosta.

Ilman turvavöitä tavattiin liikenteessä yhteensä 753 henkilöä ajoneuvon etupenkiltä ja 55 takaistuimelta. Turvavyöttömiä lapsiakin havaittiin 18 kappaletta.

Matkapuhelimeen ilman hands free -välineitä puhuneita kuljettajia tavattiin viikon aikana liikenteestä yhteensä 207 kappaletta. Suojatien eteen pysähtyneen auton pysähtymättä ohittaneita ajoneuvoja poliisi havaitsi valvontajakson aikana 68. Lisäksi päin punaisia ajaneita autoja tavattiin 50 kappaletta sekä viisi päin punaista valoa kävellyttä jalankulkijaa. Muun liikenteen seassa liikkuneita viritettyjä mopoja poliisi havaitsi yhteensä 172. "
Helsingin Sanomat

Menikö se laki jo käsittelyt läpi? Eli että laskun saa laittaa ajoneuvon haltijalle, jos kuskia ei tavoiteta?
----klik---
- Satasen alueella jäävät rekat ja peräkärrylliset valvomatta. Moottoripyöriä ei tavoiteta pääsääntöisesti koskaan

Muutamissa maissa, ainakin Britanniassa nuo kamerat kuvaavat ajoneuvon takaapäin - näin kärähtää moottoripyörätkin.

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2061 on: 30.05.07, 06:18 »

Löytyy multa tallista isompaakin pyörää...Eihän siihen korttia tarvita. Grin

Asenne sen kun paranee....  Huh
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2062 on: 30.05.07, 06:22 »

Sanoppas muuta.

Joku päättävä setä/täti on vaan keksiny että YLINOPEUS on se hirveäkauheakamala asia niin tietenki nuita sitten tulee ja varmaan poliisin muu valvonta vähenee samaa tahtia. Ei kyllä oikeasti hyvä tilanne jos valvotaan vain niitä nopeuksia, oikeasti siellä liikenteessä on n+1 asiaa jotka on paljon vaarallisempia kuin 10-30km/h ylinopeus.

Hommahan on vaan siitä kiinni kun ylinopeutta on helppoa valvoa ja tuskimpa valtiokaan kovin pahana pitää sakkotuloja...

Hyvä vaan, että valovat. Saisivat valvoa taajamissa paljon enemmänkin, sielä niitä kameroita vasta saiskin olla.
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2063 on: 30.05.07, 06:38 »

Öö?  Mihin nyt jäi se yhteispeli?  Huh Sinä saat siis töötillä huomautella muille, jos eivät aja kanssasi yhtä "sujuvasti". Sinunko ei tarvitse ymmärtää niitä, jotka eivät aja juuri kuten sinä haluat? Taidat sinäkin olla semmoinen "maailman napa".

Aitoa yhteispeliin pyrkimistä olisi se, että toteaisit liikenteessä olevan niitäkin, joilla ei ole kiire ja jotka ajavat rauhallisemmin. Ja muistuttaisit muillekin, että näillä rauhallisillakin kuskeilla on ihan yhtäläinen oikeus huuttaa rattiensa takana "minäminäminäminä!"...

MikkO

Tämä nyt on tätä, eikä siihen sopua tässä ketjussa löydy. Mikko Kallas katsoo siis, että yhteispeli on sitä, että "kaikki sallitaan". Minä en näe sitä samalla tavalla.
Liikenteessä sen sujuvuus on tärkeää. Tätä asiaa ei välttämättä ymmärrä Kehä III:n tuolla puolen, mutta sen kyllä hitaampikin autoilija oppii ymmärtämään viimeistään autoiltuaan Kehä I:n sisäpuolella.
Liikenteen sujuvuutta haittaavat erilaiset kaahailijat ihan siinä kuin "narkoleptikotkin", puhumattakaan heistä, jotka eivät mitä ilmeisimmin osaa edes liikennesääntöjä.
Esimerkki1: tullaan avoimeen tyhjään liikenneympyrään, josta näkee läpi kun keskellä ei ole mitään: autoilija pysähtyy ennen ympyrään ajamista ikäänkuin tulisi Stop-merkin takaa. Olen kohdannut tämän tilanteen lukemattomia kertoja, kiitos sen että työmatkallani on kaksi suht vastikään rakennettua liikenneympyrää.
Esimerkki2: Kaksi kaistaa yhteensuuntaan, valo-ohjattu suojatie, vihreä valo autoilijoille. Oikealla kaistalla jono seisoo, vasen vetää hyvin. Autoilija pysähtyy suojatien eteen yhtäkkiä yllättäen, ikäänkuin kyseessä olisi suojatie ilman valo-ohjausta.

Molemmissa yo. tapauksissa saattaa joku jeesustelija alkaa selittää, että "koskaan ei voi olla liian varovainen, ei siis tuomita näitä saat anan tunareita". Mutta se on sitä kukkahattudemarimeininkiä.
Meillä on liikennesäännöt, joiden avulla liikenteestä pyritään saamaan sujuvaa ja toisten autoilijoiden käyttäytymisestä edes jotenkin ennustettavaa (huomatkaa tuo "edes jotenkin" ennenkuin alatte ulvoa ennustamisen riskeistä)
Tällaisiin tapauksiin äänimerkki on paikallaan.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2064 on: 30.05.07, 06:43 »

Hyvä vaan, että valovat. Saisivat valvoa taajamissa paljon enemmänkin, sielä niitä kameroita vasta saiskin olla.

Tottakai saisivat valvoa enemmän. Mutta nyt, kun se valvonta suuntautuu entistä enemmän noihin tolppiin, mennään väärään suuntaan. Kuten edellä todettu, noista tolpista ei ole mitään apua monessa muussa, paljon ylinopeuksia vakavammassa asiassa, kuten just rattijuopumustapauksissa jne...

Tuossa olet myös oikeassa, että taajama-alueilla niitä kameroita nimenomaan saisi olla enemmän, ja vieläpä silleen, että ottaisivat kuvan heti, jos nopeus menee vähänkään yli rajoituksen. Mutta eihän niitä taajamiin asenneta, vaan tuonne pääteille, joilla ne sitten aiheuttavat näitä lieveilmiöitä, kuten liikenteen jonoutumista ja niiden jonojen haitariliikettä. On omallekin kohdalle sattunut jopa muutamia vaaratilanteita, kun edellä ajava on polkaissutkin viime hetkellä tolpan huomattuaan jarrun pohjaan 100:n alueella, kun ei ole ollut varma, onko siinä 100 vai 80 rajoituksena. Ja nyt tosiaan, jos niitä tolppien toleransseja lasketaan ottamaan pienetkin ylinopeudet, kaikki nämä lieveilmiöt vain kertaantuvat entistä pahemmiksi. Siinä aletaan tulla siihen pisteeseen, että ne aiheuttaa kohta enemmän vaaratilanteita, kuin hyötyä. Ainakin itse koen tuon aaltoilun huomattavasti vakavampana asiana liikenneturvallisuuden kannalta, kuin sen, että joku nyt sattuu ajamaan vaikka sen 110 satasen alueella...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2065 on: 30.05.07, 07:10 »

Hyvä vaan, että valovat. Saisivat valvoa taajamissa paljon enemmänkin, sielä niitä kameroita vasta saiskin olla.
Kuten sanoin, olis tähdellisempiäkin asioita valvoa kuin ajonopeudet...eikä tarkota sitä etteikö nopeuksiaKIN voisi valvoa, mutta se jos kameroilla ruetaan korvaamaan poliiseja niin homma kusee pahasti. Todella pahasti. Edelleenkään niillä ei voi valvoa kuin sitä nopeutta.

Noh, toisaalta kameratolpissa on se kiva puoli että ne on suurimmaksi osaksi kovin kiinteitä ja ne voi tallentaa GPS:n muistiin...

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2066 on: 30.05.07, 08:28 »

Mikko Kallas katsoo siis, että yhteispeli on sitä, että "kaikki sallitaan".

Kyllä nyt taisi Matti Virtanen katsoa ihan itse Mikko Kallaksen puolesta. Mikko Kallas katsoo, että sujuva liikenne syntyy varmimmin silloin, kun jokainen muistaa olla vuorollaan myös se joustava osapuoli. Mikko Kallas on huomannut, että paljon löytyy niitä, jotka odottavat, että heidän vuokseen joustetaan.

Tätä asiaa ei välttämättä ymmärrä Kehä III:n tuolla puolen, mutta sen kyllä hitaampikin autoilija oppii ymmärtämään viimeistään autoiltuaan Kehä I:n sisäpuolella.
... Olen kohdannut tämän tilanteen lukemattomia kertoja, kiitos sen että työmatkallani on kaksi suht vastikään rakennettua liikenneympyrää.

Eikös noita ole viime aikoina rakennettu juuri tuonne Kehäteiden "tuolle puolen" lähiöihin ja taajamiin?  Toivottavasti Matti Virtanen siellä ajellessaan oppii ymmärtämään niitä rauhallisempiakin kuskeja. Siis niitä "maailman napoja", joilla ei ole kiire.

Tällaisiin tapauksiin äänimerkki on paikallaan.

minäminäminäminä. Jostain syystä Matti Virtanen onnistuu koko ajan luomaan kuvan, että "joustavuus liikenteessä" tarkoittaa samaa kuin "muut huolehtivat, että Matti Virtanen pääsee liikkumaan mahdollisimman nopeasti".

MikkO
joka jättää Matti Virtasen mielipiteet taas hetkeksi omaan arvoonsa
Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2067 on: 30.05.07, 08:37 »

Ainakin itse koen tuon aaltoilun huomattavasti vakavampana asiana liikenneturvallisuuden kannalta, kuin sen, että joku nyt sattuu ajamaan vaikka sen 110 satasen alueella...

Viitos- ja kuutosteillä oli jossain vaiheessa maalattu tiehen niitä korpraalinnatsoja, joiden avulla pystyi tarkkailemaan etäisyyttä edellä ajavaan. Idea oli siis se, että ajettaessa nopeusrajoituksen mukaisesti oman ja edellä ajavan auton väliin piti jäädä kaksi merkkiä.
Kaikki tietysti hidastivat niiden merkkien kohdalla, koska riittävää etäisyyttä ei ollut. Ja vaikka ajonopeus laski, niin ihmiset silti hidastivat, että saivat kaksi merkkiä oman ja edellä ajavan auton väliin. Siinäpä sitä aaltoliikettä sitten olikin...

Idea oli ihan hyvä, mutta se vaan ei toiminut käytännössä hirveän hyvin.

MikkO
AvS_MotorSports
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2068 on: 30.05.07, 08:44 »

On omallekin kohdalle sattunut jopa muutamia vaaratilanteita, kun edellä ajava on polkaissutkin viime hetkellä tolpan huomattuaan jarrun pohjaan 100:n alueella, kun ei ole ollut varma, onko siinä 100 vai 80 rajoituksena.

En nyt tiedä kuinka suuri tai lievä vaaratilanne tuo on ollut mutta mitäs sitten jos olisit ajanut perään? Kenen vika? Jos kaveri olisi tolpan takia jarruttanut ja olisit perään töräyttänyt olisit varmasti kovin vihainen hänelle. Jos kaveri olisi jarruttanut esim. hirven takia jota et nähnyt ja olisit ajanut perään et varmaankaan olisi niin kovin vihainen hänelle, kenties itsellesi.

Mutta näissä esimerkeissä lopputulos on sama?: Peräänajajan vika. Kenties ajaminen liian lähellä tai sitten muutenvaan keskittynyt johonkin muuhun. Eikös aina pitäisi pystyä välttämään osuman edellä ajavaan?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2069 on: 30.05.07, 09:17 »

Mutta näissä esimerkeissä lopputulos on sama?: Peräänajajan vika. Kenties ajaminen liian lähellä tai sitten muutenvaan keskittynyt johonkin muuhun. Eikös aina pitäisi pystyä välttämään osuman edellä ajavaan?

Odotinkin, koska joku ottaa tuon puheeksi Smiley

Ei, en lähde mitenkään sitä puolustelemaan, enkä kiertelemään. Itselläni on valitettavasti(?) tapana ajautua liian lähelle edellä menevää, mutta johtuen kuitenkin siitä, että tykkään ajaa sitä itselle sopivaa vauhtia (yleensä se 5-10km/h mittariylitys) ja väkisellä tulee tilanteita, joissa edellä ajava ajaa esim. tasan sitä mittarisatasta, jolloin tietenkin kyseisen auton väkisellä saavutan. En tietenkään halua jäädä tähän jöröttämään vaan haluan jatkaa matkaani sitä omaa leppoisaa tahtia. Mutta jos lähtisin sitten siinä pitämään sitä turvaväliä, suomalaisten teiden suoruuden ja tasaisuuden tuntien ohittaminen turvallisella aika- ja matkavälillä kävisi huomattavasti vaikeammaksi. Kuten olen jo aiemmin todennut, ajan mieluummin sitä omaa ajoani, kuin jään kenenkään perään roikkumaan. Koen sen yksinkertaisesti turvallisemmaksi, että pyyhkäisen lievällä ylinopeudella saavuttamani auton ohi, kuin että jään siihen sitten junnaamaan ja sen edessä olevan oikkujen (esim. nämä tolppiin jarruttamiset) armoille... Ehkä olen minäminäautoilija, mutta en varmasti ole ainoa.

Mutta, heitetäänpä myös yleinen kysymys ilmoille. Kuinka moni oikeasti pitää tuolla liikenteessä sen oikean turvavälin? Ja kuinka moni väittää, että hyvin se onnistuu käytännössä? Silloin varmaan voi väittää, että ruuhka-aikoina tilanne vaan paranee Grin Entäs mitä teet silloin, kun siihen turvaväliaukkoon tällää takaasi ohittaja? Jarrutatko, että turvaväli edelleen säilyy?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2070 on: 30.05.07, 09:26 »

Hyvä vaan, että valovat. Saisivat valvoa taajamissa paljon enemmänkin, sielä niitä kameroita vasta saiskin olla.

Lähdeppä joskus autoilulomalle vaikka Sveitsiin ja ajele Zürichin alueella niin tiedät mitä kameroilla saadaan aikaan. Kun liikennevaloissa edes välähtääkin keltainen painetaan jarru pohjaan kun muuten tulee sakko vanhoilla vihreillä ajamisesta.
Itse olen saanut kamerasta ylinopeussakon. 53 km/h 50 km/h alueella.
Jos joudut pysähtymään liikennevaloissa jostain syystä keskelle risteystä ja valot ehtii vaihtumaan ja sitten ajelet siitä pois muiden edestä niin tulee sakot.

Reilu meininki  thmbup

-JukSii-
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2071 on: 30.05.07, 09:27 »

Joo kameroilla ei poliisia korvata, tottahan se on.
No joo jos se tehdään tohon tyyliin, niin varmaankin homma menee pieleen. Tarkotin nyt lähinnä noita kyläteitä, joilla paikalliset tuntuu oikasevan kaikki hidasteet jalkakäytävien puolelta (nähty), tai vähät välittävät 30 rajotuksesta (nähty), tai hinnalla millä hyvänsä ohi vaikkei näkyvyyttä eteenpäin juurikaan olisikaan 30m enempää(nähty) ym tapauksia.....
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2072 on: 30.05.07, 09:29 »

Mutta, heitetäänpä myös yleinen kysymys ilmoille. Kuinka moni oikeasti pitää tuolla liikenteessä sen oikean turvavälin?
Minä ainakin yritän. Viime vuonna tuttu ajeli prätkällä jonkun naikkosen takana vähän liian lähellä 80km/h:n alueella ja sittenhän siitä tien yli vetäs joku kettu tjms ötökkä, naikkonen iski jarrut pohjaan kaveri ajo perseeseen ja lens komeessa kaaressa turvalleen sen auton eteen.

Oli sairaalassa hetken aikaa...hyvä että selvis hengissä.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2073 on: 30.05.07, 09:31 »

Minä ainakin yritän.

Siinäpä se taikasana tulikin. Yritän Wink

Kuulostaahan se muuten hassulta, että mies, joka on valmis esim. kiihdyttämään rinnalla, että ohittaja ei turvallisesti pääse ohi yms., kertoo yrittävänsä pitää turvavälin  Cool

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2074 on: 30.05.07, 09:41 »

Turvaväli on ihmisille kyllä yksi vaikeimmista asioista tuola liikenteessä. Se on kyllä kumma juttu, miten paljon rennommaksi matkan teko käy, kun jättääkin sen 1 sekunnin sijasta 2-3 tai 4:jäkin sekunttia edellä ajavaan väliä. Yhtäkkiä ei tarttekaan olla 100%:sen valppaana joka hetki, joka käy pitemmän päälle raskaaksi ja ressaavaksi.
Nyt kun pitää sitä 2-3 sekunnin väliä vähintään edellä ajavaan, ehtiiikin yllättäen nähdä kaikenlaista. "hei viereisellä kaistalla jarrutetaan.... mitäs tuola tapahtuu kappas joo rekka tulee tälle kaistalle, no mä vähän himmaan tässä niin ei tartte jarruihin mennä, vaihdampa vielä kakkoselle niin välimatkakin pysyy aika hyvin hallinnassa..ja HEI MITÄS TAKANA..aa joo sekin on hiffannu tän, että pitänee jarrutella, hyvä homma kun eilen meinasi tulla hanuriin tälläsessä paikassa huhuh se oli kyllä onni ettei tullu...hei täähän on rentoa tää homma näin.."... Cheesy
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2075 on: 30.05.07, 10:18 »

Pakonomainen tarve ajaa ylinopeutta? Ilmeisesti jopa niin lujaa, että räpsähtäis..eihän niitä muuten tarvis muistiin laittaa.. thmbup

Niin tätä muuten oon tässä toisinaan pohtinut, kun oon kuullut tästä jutusta muualtakin, että mitä tälläset kuljettajat miettivät, jos ne tosiaan pitää muistiin pistää? Jotainhan se kertoo jostain ja aika isolla kirjaimellakin, jos joku tollasta sanoo tehneensä.....?.....
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2076 on: 30.05.07, 10:22 »

Niin tätä muuten oon tässä toisinaan pohtinut, kun oon kuullut tästä jutusta muualtakin, että mitä tälläset kuljettajat miettivät, jos ne tosiaan pitää muistiin pistää? Jotainhan se kertoo jostain ja aika isolla kirjaimellakin, jos joku tollasta sanoo tehneensä.....?.....

No sanoppas nyt sitten, että mistä se kertoo, mitä kertoo ja kuinka isolla kirjaimella? Kas kun itse tunnen vaikka kuinka monia, jotka ajavat ihan rajoitusten mukaan, mutta silti heillä on navigaattoreissaan tolpat muistissa. Jos se tuo heille esim. rauhallisuuden tunteen, niin sekö on paha asia ja tekee kuskista jonkun gangsterin?

EDIT: Tuollaisen jeesustelun saattaisi jollain tapaa ymmärtää, jos siinä tolppien sijaintien ottamisessa netistä olisi jotain rikollista...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2077 on: 30.05.07, 10:28 »

No sanoppas nyt sitten, että mistä se kertoo, mitä kertoo ja kuinka isolla kirjaimella? Kas kun itse tunnen vaikka kuinka monia, jotka ajavat ihan rajoitusten mukaan, mutta silti heillä on navigaattoreissaan tolpat muistissa. Jos se tuo heille esim. rauhallisuuden tunteen, niin sekö on paha asia ja tekee kuskista jonkun gangsterin?

EDIT: Tuollaisen jeesustelun saattaisi jollain tapaa ymmärtää, jos siinä tolppien sijaintien ottamisessa netistä olisi jotain rikollista...

No se oletus lähinnä, että mistä syystä ne pitää ees sinne tunkea, kun niistä erikseen varotetaan? En tiie sitten mistä  jeesustelusta on kyse, mutta siis jos niistä kameroista varotetaan erillisellä isolla keltasella merkillä, niin miksi ne pitää vielä sitten tunkea navikaattoriin vielä muistiin erikseen?
Väistämättä tulee monta syytä mieleen, mutta tuskin kannattaa tänne kirjotella.
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2078 on: 30.05.07, 10:31 »

Kuulostaahan se muuten hassulta, että mies, joka on valmis esim. kiihdyttämään rinnalla, että ohittaja ei turvallisesti pääse ohi yms., kertoo yrittävänsä pitää turvavälin  Cool

Seuraavaksi varmaan kuulostaa hassulta, että minäkin nostan käden ylös tuon kysymyksen kohdalla. Mutta niin se vain on, huomaan ihan jatkuvasti että mun turvaväli on reippaasti suurempi kuin muiden. Kehä III sen kerran opetti viimeistään, kun vaihdeltiin autoon vasen kylki uusiksi, vaikka ei sitä ennenkään mun niskaan olisi voinut perässä roikkujan viittaa pukea.

Suurimmaksi osaksi tuo pitkä turvaväli on tietoinen valinta, joskaan ei kyllä tuolla Samin perusteella, ettei tarvitse olla 100% valppaana, vaan sen takia, että sen valppauden voi kohdistaa muihin asioihin kuin edellä ajavan takapuskurin kyttäämiseen. Matka-ajossa normaalilla maantiellä se on myös vakionopeudensäätimen sanelema pakko, jos on niin paljon liikennettä että joutuisi jatkuvasti ohittelemaan että saisi ajaa omaa vauhtia.

Mutta, heitetäänpä myös yleinen kysymys ilmoille. Kuinka moni oikeasti pitää tuolla liikenteessä sen oikean turvavälin? Ja kuinka moni väittää, että hyvin se onnistuu käytännössä? Silloin varmaan voi väittää, että ruuhka-aikoina tilanne vaan paranee Grin Entäs mitä teet silloin, kun siihen turvaväliaukkoon tällää takaasi ohittaja? Jarrutatko, että turvaväli edelleen säilyy?

Näihin vielä vastatakseni, kyllä onnistuu ihan hyvin käytännössä, myös ruuhka-aikana (kelailen jatkuvasti aamu- ja iltaruuhkassa rantatiellä, vaikken pk-seudulla asukaan). Kun joku tällää siihen väliin, niin ei se yleensä vaadi edes jarrun käyttöä. Käskytän tomaattiboksia laittamaan pari pykälää pienemmälle ja annan V8:n hoitaa jarrujen hommat, kun se pyörii kuitenkin koko ajan. Helppoa.

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2079 on: 30.05.07, 10:33 »

Tolppajuttuun toteaisin, että se voi olla ihan kiva olla olemassa navigaattorissa (itsellä ei kyllä ole, kun ei jaksa ja Tampereen tolpat muistaa ulkoa) jos tulee tarve ohittaa joku sillä tolppapätkällä. Varmaan kuitenkin melko harva voi tosissaan väittää, että ohitustilanteessa pitää vauhtinsa nopeusrajoituksen mukaisena, tai edes tolpan triggerin alla.

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Pages: 1 ... 102 103 [104] 105 106 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1