Keskustelua liikenteestä

<< < (413/3019) > >>

PeteL:
Quote

Saapa nähdä, miten tulee tulevaisuudessa käymään noiden "virtanopeuksien". Poliisi kun voi nykyään kirjoittaa sen rikesakon myös jälkikäteen. Eli riittää, kun paikan päällä tarkistavat ajokortin ja rekisteriotteen (tai kuvaavat auton niillä kamera-autoillaan), voivat sen jälkeen lähettää sen sakon kotiin jälkeenpäin. Tulee muuten vähentämään sakotuskynnystä huomattavasti ja sen jälkeen ei kyllä kannata siellä kehäteilläkään tuudittautua siihen, että tässä voi rauhassa ajaa 20km/h ylinopeutta liikennevirran mukana. Kun poliisin ei enää tarvitse kirjoittaa sitä rikesakkoa siinä paikanpäällä, ne tarkistaa sen 10 ajokorttia ja rekisteriotetta samassa ajassa, kuin tähän mennessä ovat kirjoittaneet sen yhden sakkolapun.

Ja jostakin luin, että esim. kameratolppien "napsauskynnystä" tullaan pudottamaan alaspäin silleen, että ne tolpat kuvaavat myös alle 10km/h ylinopeudet ja niistä tulee kotiin kirjallinen huomautus. Ja jos ja kun noita kertyy kolme kappaletta, tulee sitten sakkolappu kotiin...


"Poliisin liikenteen tehovalvonnassa havaittiin koko maassa yhteensä 3 979 ylinopeutta ajanutta ja 369 liikennejuopumusepäilyä, sisäministeriö ilmoitti tiistaina. Poliisi otti viikon aikana haltuunsa yhteensä 363 ajokorttia ajalla 21.–27.5.2007.

Valvontajakson aikana puhallutettiin yhteensä 54 225 ajoneuvon kuljettajaa ja tarkastettiin 25 515 ajoneuvoa. Ajo-oikeudetta tavattiin 292 kuljettajaa. Lisäksi poliisi sai kiinni 14 autovarasta, 131 etsintäkuulutettua henkilöä, havaitsi 60 huumausainerikosta sekä 336 muuta rikosta.

Ilman turvavöitä tavattiin liikenteessä yhteensä 753 henkilöä ajoneuvon etupenkiltä ja 55 takaistuimelta. Turvavyöttömiä lapsiakin havaittiin 18 kappaletta.

Matkapuhelimeen ilman hands free -välineitä puhuneita kuljettajia tavattiin viikon aikana liikenteestä yhteensä 207 kappaletta. Suojatien eteen pysähtyneen auton pysähtymättä ohittaneita ajoneuvoja poliisi havaitsi valvontajakson aikana 68. Lisäksi päin punaisia ajaneita autoja tavattiin 50 kappaletta sekä viisi päin punaista valoa kävellyttä jalankulkijaa. Muun liikenteen seassa liikkuneita viritettyjä mopoja poliisi havaitsi yhteensä 172. "
Helsingin Sanomat

Quote

Menikö se laki jo käsittelyt läpi? Eli että laskun saa laittaa ajoneuvon haltijalle, jos kuskia ei tavoiteta?
----klik---
- Satasen alueella jäävät rekat ja peräkärrylliset valvomatta. Moottoripyöriä ei tavoiteta pääsääntöisesti koskaan


Muutamissa maissa, ainakin Britanniassa nuo kamerat kuvaavat ajoneuvon takaapäin - näin kärähtää moottoripyörätkin.

Aaltonen:
Quote

Löytyy multa tallista isompaakin pyörää...Eihän siihen korttia tarvita.


Asenne sen kun paranee.... 

Aaltonen:
Quote

Sanoppas muuta.

Joku päättävä setä/täti on vaan keksiny että YLINOPEUS on se hirveäkauheakamala asia niin tietenki nuita sitten tulee ja varmaan poliisin muu valvonta vähenee samaa tahtia. Ei kyllä oikeasti hyvä tilanne jos valvotaan vain niitä nopeuksia, oikeasti siellä liikenteessä on n+1 asiaa jotka on paljon vaarallisempia kuin 10-30km/h ylinopeus.

Hommahan on vaan siitä kiinni kun ylinopeutta on helppoa valvoa ja tuskimpa valtiokaan kovin pahana pitää sakkotuloja...


Hyvä vaan, että valovat. Saisivat valvoa taajamissa paljon enemmänkin, sielä niitä kameroita vasta saiskin olla.

Masa:
Quote

Öö?  Mihin nyt jäi se yhteispeli?  Sinä saat siis töötillä huomautella muille, jos eivät aja kanssasi yhtä "sujuvasti". Sinunko ei tarvitse ymmärtää niitä, jotka eivät aja juuri kuten sinä haluat? Taidat sinäkin olla semmoinen "maailman napa".

Aitoa yhteispeliin pyrkimistä olisi se, että toteaisit liikenteessä olevan niitäkin, joilla ei ole kiire ja jotka ajavat rauhallisemmin. Ja muistuttaisit muillekin, että näillä rauhallisillakin kuskeilla on ihan yhtäläinen oikeus huuttaa rattiensa takana "minäminäminäminä!"...

MikkO


Tämä nyt on tätä, eikä siihen sopua tässä ketjussa löydy. Mikko Kallas katsoo siis, että yhteispeli on sitä, että "kaikki sallitaan". Minä en näe sitä samalla tavalla.
Liikenteessä sen sujuvuus on tärkeää. Tätä asiaa ei välttämättä ymmärrä Kehä III:n tuolla puolen, mutta sen kyllä hitaampikin autoilija oppii ymmärtämään viimeistään autoiltuaan Kehä I:n sisäpuolella.
Liikenteen sujuvuutta haittaavat erilaiset kaahailijat ihan siinä kuin "narkoleptikotkin", puhumattakaan heistä, jotka eivät mitä ilmeisimmin osaa edes liikennesääntöjä.
Esimerkki1: tullaan avoimeen tyhjään liikenneympyrään, josta näkee läpi kun keskellä ei ole mitään: autoilija pysähtyy ennen ympyrään ajamista ikäänkuin tulisi Stop-merkin takaa. Olen kohdannut tämän tilanteen lukemattomia kertoja, kiitos sen että työmatkallani on kaksi suht vastikään rakennettua liikenneympyrää.
Esimerkki2: Kaksi kaistaa yhteensuuntaan, valo-ohjattu suojatie, vihreä valo autoilijoille. Oikealla kaistalla jono seisoo, vasen vetää hyvin. Autoilija pysähtyy suojatien eteen yhtäkkiä yllättäen, ikäänkuin kyseessä olisi suojatie ilman valo-ohjausta.

Molemmissa yo. tapauksissa saattaa joku jeesustelija alkaa selittää, että "koskaan ei voi olla liian varovainen, ei siis tuomita näitä saat anan tunareita". Mutta se on sitä kukkahattudemarimeininkiä.
Meillä on liikennesäännöt, joiden avulla liikenteestä pyritään saamaan sujuvaa ja toisten autoilijoiden käyttäytymisestä edes jotenkin ennustettavaa (huomatkaa tuo "edes jotenkin" ennenkuin alatte ulvoa ennustamisen riskeistä)
Tällaisiin tapauksiin äänimerkki on paikallaan.

mmniemi:
Quote

Hyvä vaan, että valovat. Saisivat valvoa taajamissa paljon enemmänkin, sielä niitä kameroita vasta saiskin olla.


Tottakai saisivat valvoa enemmän. Mutta nyt, kun se valvonta suuntautuu entistä enemmän noihin tolppiin, mennään väärään suuntaan. Kuten edellä todettu, noista tolpista ei ole mitään apua monessa muussa, paljon ylinopeuksia vakavammassa asiassa, kuten just rattijuopumustapauksissa jne...

Tuossa olet myös oikeassa, että taajama-alueilla niitä kameroita nimenomaan saisi olla enemmän, ja vieläpä silleen, että ottaisivat kuvan heti, jos nopeus menee vähänkään yli rajoituksen. Mutta eihän niitä taajamiin asenneta, vaan tuonne pääteille, joilla ne sitten aiheuttavat näitä lieveilmiöitä, kuten liikenteen jonoutumista ja niiden jonojen haitariliikettä. On omallekin kohdalle sattunut jopa muutamia vaaratilanteita, kun edellä ajava on polkaissutkin viime hetkellä tolpan huomattuaan jarrun pohjaan 100:n alueella, kun ei ole ollut varma, onko siinä 100 vai 80 rajoituksena. Ja nyt tosiaan, jos niitä tolppien toleransseja lasketaan ottamaan pienetkin ylinopeudet, kaikki nämä lieveilmiöt vain kertaantuvat entistä pahemmiksi. Siinä aletaan tulla siihen pisteeseen, että ne aiheuttaa kohta enemmän vaaratilanteita, kuin hyötyä. Ainakin itse koen tuon aaltoilun huomattavasti vakavampana asiana liikenneturvallisuuden kannalta, kuin sen, että joku nyt sattuu ajamaan vaikka sen 110 satasen alueella...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page