FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
12.12.17, 02:40

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 103 104 [105] 106 107 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477297 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2080 on: 30.05.07, 10:41 »

Tolppajuttuun toteaisin, että se voi olla ihan kiva olla olemassa navigaattorissa (itsellä ei kyllä ole, kun ei jaksa ja Tampereen tolpat muistaa ulkoa) jos tulee tarve ohittaa joku sillä tolppapätkällä. Varmaan kuitenkin melko harva voi tosissaan väittää, että ohitustilanteessa pitää vauhtinsa nopeusrajoituksen mukaisena, tai edes tolpan triggerin alla.

Mutta miksi pitää joku sielä ohittaa? Jos edellä ajava ajelee 80 alueella 85-90 ja silti pitää joittenkin vaan ohi päästä, niin miksi pitää päästä ohi? Miksei voi vaan sitten jättää sitä turvaväliä? Eri asia on sitten raktorit, mutta se on hieman eri asia ohittaa 20kmh menevä raktori kun melkeen 90 ajava henkilöauto.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2081 on: 30.05.07, 10:42 »


Suurimmaksi osaksi tuo pitkä turvaväli on tietoinen valinta, joskaan ei kyllä tuolla Samin perusteella, ettei tarvitse olla 100% valppaana, vaan sen takia, että sen valppauden voi kohdistaa muihin asioihin kuin edellä ajavan takapuskurin kyttäämiseen. Matka-ajossa normaalilla maantiellä se on myös vakionopeudensäätimen sanelema pakko, jos on niin paljon liikennettä että joutuisi jatkuvasti ohittelemaan että saisi ajaa omaa vauhtia.


Ei välttämättä suoraan muihin asioihin, vaan siihen, mitä edessä pidemmällä tapahtuu. Ajamalla toisen hanurissa 1 sekunnin välimatkalla, et nää liiemmin yhtään mitään. Mutta jätät sen 2-3 sekunttia niin ehtii hyvin näkemään kauempana tapahtuvat asiat ja ennakoimaan niihin jo parhaimmillaan jo ennen edellä olevan reaktioita.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6023
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2082 on: 30.05.07, 10:49 »

Mutta miksi pitää joku sielä ohittaa? Jos edellä ajava ajelee 80 alueella 85-90 ja silti pitää joittenkin vaan ohi päästä, niin miksi pitää päästä ohi? Miksei voi vaan sitten jättää sitä turvaväliä? Eri asia on sitten raktorit, mutta se on hieman eri asia ohittaa 20kmh menevä raktori kun melkeen 90 ajava henkilöauto.

Mistä ihmeestä taas nappasit tuon 85 - 90? Ei siitä ainakaan Joonaksen viestissä mitään puhuttu.

Miksi ihmeessä sinun aina pitää vetää joku käsittämätön vaaratilanne liikenteessä mukaan ja lisätä siihen puolet omaa mielikuvitusta tilanteessa jossa joku puhuu vain yksinkertaisesti ohittamisesta?

-JukSii-
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2083 on: 30.05.07, 10:52 »

Mistä ihmeestä taas nappasit tuon 85 - 90? Ei siitä ainakaan Joonaksen viestissä mitään puhuttu.

Miksi ihmeessä sinun aina pitää vetää joku käsittämätön vaaratilanne liikenteessä mukaan ja lisätä siihen puolet omaa mielikuvitusta tilanteessa jossa joku puhuu vain yksinkertaisesti ohittamisesta?

Oliko tossa joku vaaratilanne?  Huh En kyllä huomannu mitään vaaratilannetta?
No siis oletuksena, että jos tollasella kamera pätkällä rajotus on 80, niin miksi pitää päästä ohi, etenkin jos tämä ohitettava ajaa jopa vähän yli?
Tero Lähdesmäki
Offline Offline

Posts: 3222
Date Registered: 06.04.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2084 on: 30.05.07, 10:53 »


Itse olen saanut kamerasta ylinopeussakon. 53 km/h 50 km/h alueella.


Tämäpä perin hämmästyttävää. Millaisilla (yli)nopeuksilla muut olette saaneet sakkoja tolpista?

Oma kokemukseni ja luuloni on se, että näillä tolpilla pyritään saamaan kiinni ne kaikkein törkeimmät ylinopeudet. Sellaiset, jotka ei voi tulla "vahingossa". Kamerallinen tolppa ei ole itselläni välähtänyt edes 15km/h ylinopeudesta, kun rajoitus on ollut 80km/h....

Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2085 on: 30.05.07, 11:05 »

Tarkotin nyt lähinnä noita kyläteitä, joilla paikalliset tuntuu oikasevan kaikki hidasteet jalkakäytävien puolelta (nähty), tai vähät välittävät 30 rajotuksesta (nähty), tai hinnalla millä hyvänsä ohi vaikkei näkyvyyttä eteenpäin juurikaan olisikaan 30m enempää(nähty) ym tapauksia.....
Ja näistä vain 1 asia on valvottavissa sillä kameralla.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2086 on: 30.05.07, 11:11 »

Ja näistä vain 1 asia on valvottavissa sillä kameralla.

Voi hyvin olla.
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2087 on: 30.05.07, 11:12 »

Tämäpä perin hämmästyttävää. Millaisilla (yli)nopeuksilla muut olette saaneet sakkoja tolpista?

Oma kokemukseni ja luuloni on se, että näillä tolpilla pyritään saamaan kiinni ne kaikkein törkeimmät ylinopeudet. Sellaiset, jotka ei voi tulla "vahingossa". Kamerallinen tolppa ei ole itselläni välähtänyt edes 15km/h ylinopeudesta, kun rajoitus on ollut 80km/h....
GPS:n mukaan 119km/h 100 alueella ei myöskään ole johtanut sakkoihin vaikka ko. tolpassa ihan varmasti oli kyllä kamera...

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2088 on: 30.05.07, 11:13 »

Voi hyvin olla.
Mitä voimista siinä on? Kameroilla valvotaan vain nopeuksia ja nuo 2 muuta ei liity ajonopeuksiin mitenkään. Tätä oon tässä koittanu kokoajan sanoa...

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2089 on: 30.05.07, 11:19 »

Niin no ois taas pitäny kirjottaa enemmän, että jos noita kameroita taajamiin laitettaisiin, ne voisivat vaikkapa kuvata suojatie näkymiä ja yleistä tienäkymää, jos sielä jotain sattuu ym tollasta. Hidastustöyssykäyttäytymistä jne juttuja, ei pelkästään nopeuksia........
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2090 on: 30.05.07, 11:58 »

Niin tätä muuten oon tässä toisinaan pohtinut, kun oon kuullut tästä jutusta muualtakin, että mitä tälläset kuljettajat miettivät, jos ne tosiaan pitää muistiin pistää? Jotainhan se kertoo jostain ja aika isolla kirjaimellakin, jos joku tollasta sanoo tehneensä.....?.....

Minulla ne on ihan sitä varten etten vetäise esim. rekasta ohi suoraan kuvattavaksi....ja ei, en tosiaan ohita nopeusrajoituksia noudattaen, vaan painan reippaasti ohi ja sitten takaisin matkavauhtiin, sanoo laki mitä vaan.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2091 on: 30.05.07, 12:16 »

Ei siinä mitään, jos nyt joku ottaa ne navigaattoriinsa, mutta perusteluna "rauhallisuus" viittaa siihen, että saattais joskus lipsua..

Aivan. Kenellä tahansa saattaa välillä lipsua täysin tahattomasti. Jos joku haluaa sitten pitää huolen, että ei sen lipsumisen takia sakkoja saa, en näe siinä mitään pahaa...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2092 on: 30.05.07, 12:21 »

Tämäpä perin hämmästyttävää. Millaisilla (yli)nopeuksilla muut olette saaneet sakkoja tolpista?

Jukan tapaus sattui Sveitsissä Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2093 on: 30.05.07, 12:23 »

Minulla ne on ihan sitä varten etten vetäise esim. rekasta ohi suoraan kuvattavaksi....ja ei, en tosiaan ohita nopeusrajoituksia noudattaen, vaan painan reippaasti ohi ja sitten takaisin matkavauhtiin, sanoo laki mitä vaan.

Yksi loistava esimerkki. Mutta turhapa noitakaan on täällä sanoa, kun se saa sinut näyttämään tietyissä silmissä edesvastuuttomalta roistolta. Eihän siitä rekasta tarvitse päästä ohi, kait  Huh

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2094 on: 30.05.07, 12:29 »

Mutta miksi pitää joku sielä ohittaa? Jos edellä ajava ajelee 80 alueella 85-90 ja silti pitää joittenkin vaan ohi päästä, niin miksi pitää päästä ohi? Miksei voi vaan sitten jättää sitä turvaväliä? Eri asia on sitten raktorit, mutta se on hieman eri asia ohittaa 20kmh menevä raktori kun melkeen 90 ajava henkilöauto.

Jos sinä ajat nyt vaikka sitten sitä 90 mittarinopeutta ja edessä ajava ajaa 88 lasissaan, sinä saavutat sen, eikö niin? No sehän on sitten ihan sun oma valinta, jäätkö siihen perään kykkimään. Itse en jää, vaan haluan siitä mahdollisimman nopeasti ohi (kuitenkin turvallisessa paikassa), jotta voin jatkaa rauhassa samaa ajoani, jota ajoin ennen sitä edellä olevan saavuttamista. Mielestäni minimoin riskejä sillä, että en turhaan jää köröttelemään sen toisen perään ja joudu siten jatkuvasti seuraamaan, mitä se toinen puuhaa siinä edessä...

Terv. Ilmeisesti asennevammainen Grin

EDIT: Aivan varmasti sinullakin tulee tilanteita, joissa pitää päästä jonkun ohi. Otetaan nyt vaikka esimerkkinä joku mummeli, joka Samarallaan koröttää 80:iä satasen alueella. Kerroppa, mitä siinä vaiheessa teet, kun sen mummelin saavutat?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2095 on: 30.05.07, 12:50 »

Jos sinä ajat nyt vaikka sitten sitä 90 mittarinopeutta ja edessä ajava ajaa 88 lasissaan, sinä saavutat sen, eikö niin? No sehän on sitten ihan sun oma valinta, jäätkö siihen perään kykkimään. Itse en jää, vaan haluan siitä mahdollisimman nopeasti ohi (kuitenkin turvallisessa paikassa), jotta voin jatkaa rauhassa samaa ajoani, jota ajoin ennen sitä edellä olevan saavuttamista. Mielestäni minimoin riskejä sillä, että en turhaan jää köröttelemään sen toisen perään ja joudu siten jatkuvasti seuraamaan, mitä se toinen puuhaa siinä edessä...

Terv. Ilmeisesti asennevammainen Grin

Heh, ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta menin kerran vuosia sitten oikein kunnolla naruun.

Ajelin talvinopeusaikakautena Tampere  - Lahti väliä jossain Pälkäneen paikkeilla ja saavutin pikku hiljaa punaisen Golffin ajamalla suurinpiirtein 90 kmh mittarinäyttämää, joka kokemukseni mukaan vastasi noin 84 kmh nopeutta. Kun siitä eteenpäin alkoi suorempi tieosuus (joka kesäaikaan on satasen tietä), ohitin tuon golffin reippaasti, mutten "silmittömällä" vauhdilla, ja palasin omalle kaistalle hidastaen vauhdin pikku hiljaa takaisin aiemmin ajamaani nopeuteen. Ensin näytti että golf jää jälkeen hitaasti ja varmasti, sen mukaisesti kuin nopeuseron piti ollakin. Oli joku talvinen arkipäivä ja liikenne oli hyvin hiljaista.

Mutta parin kilometrin jälkeen golf-kuski alkoi selvästi tarjota lisää ruokaa ja se saavutti minut. Jatkoin tasaisesti edellä mainitulla nopeudella ja ajattelin että minkähän kohtauksen se sai. Se roikkuin puskurissa - ajoi siis oikeasti häkellyttävän lähellä perässä luokkaa 10 kilometriä, kunnes tuli suora ja se lähti ohittamaan.

Yllättäen se ei ajanutkaan ohi reippaasti vaan hidasti rinnalle. Ihmettelin tilannetta ja junnasin edelleen tasavauhtia eteenpäin - en edes viitsinyt vilkaista että mikä ku...pää siellä istuu. Mutta kun se sitkeästi pysyi vierellä, niin vilkaisin viereiseen autoon. No siellä kuski heilutteli "tikkaria" jossa luki että "stop".

Pysäytin bussipysäkille, kaveri tuli golfista ja esittäytyi siviilipukuiseksi vallesmanniksi ja läimäsi sakot, muistaakseni golffin nopeusmittarin mukaan se oli luokkaa 87 kmh, jonka hinta oli tuolloin luokkaa 600 - 700 mk. Tunsin itseni suureksi roistoksi...

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6023
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2096 on: 30.05.07, 12:56 »

Oliko tossa joku vaaratilanne?  Huh En kyllä huomannu mitään vaaratilannetta?
No siis oletuksena, että jos tollasella kamera pätkällä rajotus on 80, niin miksi pitää päästä ohi, etenkin jos tämä ohitettava ajaa jopa vähän yli?

Okei, ei ollut vaaratilannetta vaikka kirjoituksesi sävy niin antoikin olettaa. Eli sitten oli vain 100% mielikuvitusta.

Eikai tarvitsekaan välttämättä ohi päästä jos joku ajelee hiukan yli, mutta tästähän ei alkuperäisessä viestissä ollut mitään puhetta. Oli vain puhe siitä että mennään ohi. Missään ei kerrottu mitä nopeutta ohitettava ajaa ja sinä rupesit ihmettelemään että miksi ohi pitää päästä.

-JukSii-
Tero Lähdesmäki
Offline Offline

Posts: 3222
Date Registered: 06.04.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2097 on: 30.05.07, 13:16 »


Pysäytin bussipysäkille, kaveri tuli golfista ja esittäytyi siviilipukuiseksi vallesmanniksi ja läimäsi sakot, muistaakseni golffin nopeusmittarin mukaan se oli luokkaa 87 kmh, jonka hinta oli tuolloin luokkaa 600 - 700 mk. Tunsin itseni suureksi roistoksi...


Oliks tää nyt joku vitsi? Eihän tuollaista tarvitse maksaa?!? Samalla lailla se vallesmannikin on ajanut ylinopeutta, jos on oman autonsa mittarilla sen mitannut. Ja milläs pirulla se sen raastuvassa todistaa, jos ei ole tutkalla otettu...

Tää oli siis provo johon tartuin kuin mato koukkuun, eiks jee?  Grin

Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2098 on: 30.05.07, 13:24 »

Tää oli siis provo johon tartuin kuin mato koukkuun, eiks jee?  Grin

Valitettavasti ei ollut, mutta potutus pisti harkitsemaan että provosoitiinko tässä tilanteessa ja ketä.

Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2099 on: 30.05.07, 14:47 »

Mutta miksi pitää joku sielä ohittaa? Jos edellä ajava ajelee 80 alueella 85-90 ja silti pitää joittenkin vaan ohi päästä, niin miksi pitää päästä ohi? Miksei voi vaan sitten jättää sitä turvaväliä? Eri asia on sitten raktorit, mutta se on hieman eri asia ohittaa 20kmh menevä raktori kun melkeen 90 ajava henkilöauto.

No kuinkahan monta muuta nopeutta siellä 80:n alueella voi ajaa välillä 20-90? Aika usein ihmiset ajavat myös alinopeutta, esim. 70km/h. Edessä saattaa olla myös raskaasti lastattu pakettiauto tai rekka, jonka nopeus heittelee ja ymmärrettävästi semmosen perässä on hieman turhauttavaa ajaa. Kuitenkin 70km/h ajavasta on vähän naurettavaa ajaa ohi rajoituksen mukaan 80km/h. Puhumattakaan tempun vaarallisuudesta.

Ei välttämättä suoraan muihin asioihin, vaan siihen, mitä edessä pidemmällä tapahtuu. Ajamalla toisen hanurissa 1 sekunnin välimatkalla, et nää liiemmin yhtään mitään. Mutta jätät sen 2-3 sekunttia niin ehtii hyvin näkemään kauempana tapahtuvat asiat ja ennakoimaan niihin jo parhaimmillaan jo ennen edellä olevan reaktioita.

Just edellisessä viestissä kyllä sanoin näin, mutta hyvä kun kertasit vielä. Sehän on opintojen äiti ja sitä rajaa...

Tämäpä perin hämmästyttävää. Millaisilla (yli)nopeuksilla muut olette saaneet sakkoja tolpista?

Oma kokemukseni ja luuloni on se, että näillä tolpilla pyritään saamaan kiinni ne kaikkein törkeimmät ylinopeudet. Sellaiset, jotka ei voi tulla "vahingossa". Kamerallinen tolppa ei ole itselläni välähtänyt edes 15km/h ylinopeudesta, kun rajoitus on ollut 80km/h....

Tampereen tolpat välähtävät vasta 25km/h ylityksestä, tämä ilmeisesti sen takia, että ne on tarkoitettu pääasiallisesti valvomaan liikennevalojen kunnioittamista. Käsittääkseni varsinaiset nopeusvalvontatolpat välähtävät hieman alle kympin ylityksestä(?).

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Pages: 1 ... 103 104 [105] 106 107 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1