FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 12:15

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 104 105 [106] 107 108 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475984 times)
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2100 on: 30.05.07, 17:17 »

Ei ne otakkaan kuin jostain +20km/h ylityksestä..



Kaverille rapsahti sakot 97km/h - 80km/h alueella kamerasta, efhk:lta keskustaanpäin ajaessaan.

My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2101 on: 30.05.07, 18:14 »

Käsittääkseni varsinaiset nopeusvalvontatolpat välähtävät hieman alle kympin ylityksestä(?).

Ei vielä, ainakaan joka paikassa, joskin huhu kertoo, että esim. Oulun eteläpuolella ne tolpat poimii jo pienempiäkin nopeuksia. Mulla valehtelee Golffin mittari 80:n vauhdissa 4km/h ja olen ajanut (epähuomiossa kylläkin, kun oli puhelin korvalla Grin) n. 97km/h mittarinopeutta kameralliseen tolppaan, eikä välähtänyt, tai jälkikäteen kuulunut kutsua ihailemaan naamaa valokuvasta...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tero Ekholm
Offline Offline

Posts: 700
Date Registered: 20.11.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2102 on: 30.05.07, 18:26 »

Itselläni on navigaattori autossa ja siinä hälytykset kameratolpille. En aja merkittävästi ylinopeutta tolppien välilläkään, mutta yleensä tolpat on laitettu paikkoihin jossa nopeus alenee tilapäisesti, esimerkiksi risteykset. Varsinkin vakionopeussäätimellä ajaa helposti ylinopeutta rajoituksen hetkellisesti aletessa. Tutulla tiellä tämä ei ole ongelma, mutta vieraalla tiellä ajaa helposti johonkin poliisin virittämään ansaan (esim. Arolan tolppa Vt. 12:lla Kouvolasta tullessa hieman ennen Nastolaa). Todella inhottavaan paikkaan laitettu tolppa, mutkan taakse ja alamäkeen missä nopeus putoaa 80 ->60.

Kaverille kävi näin kun ajoi Tuusulantietä Hyvinkäälle päin kun kahdeksankympin alue vaihtui kuudeksikympiksi, tolppa oli tietysti kuudenkympin alueella. Vakionopeussäädin oli säädetty n. 85 km/t ja käry, tai oikeastaan välähdys, kävi kun ei huomannut hiljentää ja edessä oli käynti poliisiasemalla palkintojen jaossa.  Kaverille ensimmäinen ylinopeussakko urallaan ja ikää n. neljäkymmentä.

Mainittakoon että itse olen ajanut autoa parikymmentä vuotta ja yhtään ylinopeussakkoa en ole saanut. Pari kertaa olisin sellaisen kyllä ansainnut mutta kyläpoliisit päästivät suullisella varoituksella. Yksi kirjallinen huomautus on tullut kun ajoin neljänkympin alueella noin viittäkymppiä.
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2103 on: 30.05.07, 19:46 »

Mainittakoon että itse olen ajanut autoa parikymmentä vuotta ja yhtään ylinopeussakkoa en ole saanut. Pari kertaa olisin sellaisen kyllä ansainnut mutta kyläpoliisit päästivät suullisella varoituksella. Yksi kirjallinen huomautus on tullut kun ajoin neljänkympin alueella noin viittäkymppiä.

Mainittakoon että oma äitini on ajanut autoa päivittäin viimiset 30 vuotta, eikä häntä koskaan ole edes pysäytetty, ei edes rutiini ratsiassa. Vielä päälle se että äidillä se kaasujalka ei ihan keveimmästä päästä ole.

My photos on Airliners.net
kiza
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2104 on: 30.05.07, 20:43 »

Kylmistäpoliiseista sen verran että, eikös ne rajat ole sen henkilön päätettävissä, joka noiden kameroiden kanssa puuhailee? Kameroitahan siis siirrellään tolpista tolppiin tietyin väliajoin.
Finski
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2105 on: 30.05.07, 20:45 »

Kylmistäpoliiseista sen verran että, eikös ne rajat ole sen henkilön päätettävissä, joka noiden kameroiden kanssa puuhailee? Kameroitahan siis siirrellään tolpista tolppiin tietyin väliajoin.

Siis puhutko nyt niistä rajoista mistä kamera nappasee kuvan vai?
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2106 on: 30.05.07, 20:52 »

Itselläni on navigaattori autossa ja siinä hälytykset kameratolpille. En aja merkittävästi ylinopeutta tolppien välilläkään, mutta yleensä tolpat on laitettu paikkoihin jossa nopeus alenee tilapäisesti, esimerkiksi risteykset. Varsinkin vakionopeussäätimellä ajaa helposti ylinopeutta rajoituksen hetkellisesti aletessa. Tutulla tiellä tämä ei ole ongelma, mutta vieraalla tiellä ajaa helposti johonkin poliisin virittämään ansaan (esim. Arolan tolppa Vt. 12:lla Kouvolasta tullessa hieman ennen Nastolaa). Todella inhottavaan paikkaan laitettu tolppa, mutkan taakse ja alamäkeen missä nopeus putoaa 80 ->60.

Kaverille kävi näin kun ajoi Tuusulantietä Hyvinkäälle päin kun kahdeksankympin alue vaihtui kuudeksikympiksi, tolppa oli tietysti kuudenkympin alueella. Vakionopeussäädin oli säädetty n. 85 km/t ja käry, tai oikeastaan välähdys, kävi kun ei huomannut hiljentää ja edessä oli käynti poliisiasemalla palkintojen jaossa.  Kaverille ensimmäinen ylinopeussakko urallaan ja ikää n. neljäkymmentä.

Mainittakoon että itse olen ajanut autoa parikymmentä vuotta ja yhtään ylinopeussakkoa en ole saanut. Pari kertaa olisin sellaisen kyllä ansainnut mutta kyläpoliisit päästivät suullisella varoituksella. Yksi kirjallinen huomautus on tullut kun ajoin neljänkympin alueella noin viittäkymppiä.

No joo...

Tämä on nyt vaan minun mielipiteeni asiasta...

Tuosta navista sekä kameratolppahälystä....Herättää tosiaan ajatuksia...Jos seuraat ajaessasi liikennettä,ja kuten itse sanot et aja tolppien välilläkään merkittävää ylinopeutta,niin mitä tee niillä hälyillä?

Eli,joko et seuraa liikennettä lainkaan(kun et kerran rajoitusmerkkejä huomaa),tai sitten ajat huomattavaa ylinopeutta(ilmeisen jatkuvasti),tai käynti optikolla riittää...

Oikeasti ihmiset hyvät,te ette ole tuolla tien päällä yksin....Ja mitä eräskin lääkäri joskus sanoi tällä palstalla ettei säälitä yhtään ne nuoret humalaiset kuskit/kaaharit,vaan ne syyttömät uhrit...

Ja tässä tulee mielestäni ne avainsanat,eli ylinopeus sekä syyttömät sivulliset uhrit...

No joo.Onhan näistä puhuttu...

Te jostka ette voi,halua,osaa tjtn ajaa liikennesääntöjen.Edes suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan suosittelen pikaista itsetutkiskelua...

Jos joku ottaa provona,niin siitä vaan.Asiaa tämä kuitenkin oli... Wink

-Jukka Cool
kiza
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2107 on: 30.05.07, 20:52 »

Siis puhutko nyt niistä rajoista mistä kamera nappasee kuvan vai?
Juuri niistä  Tongue Olen kuullut että 5-tiellä (Mikkeli-Juva) joku piällikkö niitä kameroita tietyin väliajoin siirtelee.
Finski
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2108 on: 30.05.07, 20:54 »

Juuri niistä  Tongue Olen kuullut että 5-tiellä (Mikkeli-Juva) joku piällikkö niitä kameroita tietyin väliajoin siirtelee.

No se tuskin on sen kaverin päätettävissä, mistä nopeudesta kamera ottaa kuvan. Eiköhän se ole hieman ylempien tahojen asia.
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2109 on: 31.05.07, 01:59 »

Tuosta navista sekä kameratolppahälystä....Herättää tosiaan ajatuksia...Jos seuraat ajaessasi liikennettä,ja kuten itse sanot et aja tolppien välilläkään merkittävää ylinopeutta,niin mitä tee niillä hälyillä?

100....alamäki..80..60..kamera..risteys, noinhan tuo yleensä menee. Kyllähän sen vauhdin jarruilla tappaa, mutta on paljon mukavampaa matkan tekoa, kun jo ylämäkeen mennessä tietää, että edessä on tuppukylän risteys(vakkari pois päältä ja moottorijarrutuksella vauhtia pois ajoissa). Mukavuus ja turvallisuus lisääntyy oudoilla teillä ajellessa, kun navigaattorin avulla saa paljon ennakkotietoa, ja noilla kameratolppateillä se hälytys tarkoittaa 95% varmuudella 60 nopeusrajoitusta.
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2110 on: 31.05.07, 03:48 »

Tämäpä perin hämmästyttävää. Millaisilla (yli)nopeuksilla muut olette saaneet sakkoja tolpista?

Oma kokemukseni ja luuloni on se, että näillä tolpilla pyritään saamaan kiinni ne kaikkein törkeimmät ylinopeudet. Sellaiset, jotka ei voi tulla "vahingossa". Kamerallinen tolppa ei ole itselläni välähtänyt edes 15km/h ylinopeudesta, kun rajoitus on ollut 80km/h....

Tolppien kuvanottokynnys säädetään lähinnä odotetun työkuorman mukaan. Monessa "poliisipiirissä" ollaan oltu helisemässä kuvien kanssa, niiden käsittely kun vie käsipareja.
Viime aikoina ovat poliisit uhonneet medioita myöden, kuinka käsittely koko ajan automatisoituu ja siksi kynnystä voidaan alentaa. Tavoitteena on tilanne, jossa kone tunnistaa rekisterin, hakee haltijan osoitteen ja tulostaa valmiiksi taitellun leimatun kirjeen.
Sinänsä se on kaikille autokoulun käyneille selvä asia, että ylinopeus on sitä, että ajetaan yli suurimman sallitun. Eli jos 80-alueella ajat yli 80, voidaan sinusta ottaa kuva ja lähettää sakko. Sakon luonne riippuu ylityksen suuruudesta.

Nopeusmittarin ei saa näyttää liian pientä lukemaa, ja katsastuksessa se tarkastetaan tai ainakin pitäisi tarkastaa, viimeistään sen katsastusmiehen tekemän lenkin aikana.

Ja lisätään vielä sille yhdelle kirjoittajalle, että ei poliisi ylinopeuden todentamiseen tutkaa tarvitse. Ylinopeusteen voidaan tuomita myös poliisiauton nopeusmittarilla mitatun perusteella, samoin kuin keskinopeusmittauksella tahi laaserilla mitaten (laser ei ole tutka). Lienee sanomattakin selvää, että poliisilla on virkatehtävissä oikeus ajaa asian vaatimaa nopeutta. Siihen ei tarvita hälytysvaloja eikä sireeniä.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2111 on: 31.05.07, 04:52 »

Ja lisätään vielä sille yhdelle kirjoittajalle, että ei poliisi ylinopeuden todentamiseen tutkaa tarvitse. Ylinopeusteen voidaan tuomita myös poliisiauton nopeusmittarilla mitatun perusteella, samoin kuin keskinopeusmittauksella tahi laaserilla mitaten (laser ei ole tutka). Lienee sanomattakin selvää, että poliisilla on virkatehtävissä oikeus ajaa asian vaatimaa nopeutta. Siihen ei tarvita hälytysvaloja eikä sireeniä.

Juu, ei tutkaa tarvita mutta poliisilla pitää kuitenkin olla luotettava tapa määrittää nopeus. Siihen ei riitä se, että mitataan satunnaisen henkilöauton mittarilla nopeutta ja poliisista nyt tuntuu siltä että kovaa se meni.
Keskinopeusmittarit ovat sitten jo erikseen. Ne on tehty nopeuden mittaamiseen ja ovat kalibroituja ja luotettavia. Samoin laaserit. Ja jos nyt ihan oikeesti ruvetaan sitä pilkkua viilaamaan niin ei taida poliisilla olla nopeuden mittauksessa käytössä yhtään tutkaa ainakaan tutkan määritelmän mukaan.

Toi ilman hälytysvaloja ja sireeniä ylinopeuden ajaminen on poliiseilla varsin yleistä. En edelleenkään laista ole löytänyt kohtaa johon toi perustuu. Tieliikennelaista löysin yhden kohdan jossa tämä sallitaan mutta nopeusvalvontaan se ei kyllä taida soveltua.

Tieliikennelaki 2.luku 48§
Quote
Poliisimiehellä, tullimiehellä ja rajavartiomiehellä on tarkkailutehtävässä, poliisimiehellä ja tullimiehellä teknisen tarkkailun tehtävässä ja poliisimiehellä peitetoimintatehtävässä ja valeostotehtävässä toimiessaan erityistä varovaisuutta noudattaen sama oikeus kuin säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavan poliisiauton kuljettajalla poiketa tämän lain säännöksistä.

-JukSii-
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2112 on: 31.05.07, 05:42 »

Mutta miksi pitää joku sielä ohittaa? Jos edellä ajava ajelee 80 alueella 85-90 ja silti pitää joittenkin vaan ohi päästä, niin miksi pitää päästä ohi? Miksei voi vaan sitten jättää sitä turvaväliä? Eri asia on sitten raktorit, mutta se on hieman eri asia ohittaa 20kmh menevä raktori kun melkeen 90 ajava henkilöauto.
Entä se rekka, joka ajaa 80 km/h kuten kuuluu ja hyytyy joka helkkarin mäkeen?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tero Lähdesmäki
Offline Offline

Posts: 3222
Date Registered: 06.04.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2113 on: 31.05.07, 05:45 »


Lienee sanomattakin selvää, että poliisilla on virkatehtävissä oikeus ajaa asian vaatimaa nopeutta. Siihen ei tarvita hälytysvaloja eikä sireeniä.


Selvää on tietysti. Mutta siinä aiemmassa tapauksessa jäi se vaikutelma että ko. vallesmanni ei ollut varsinaisesti virkatehtävää suorittamassa. Siviiliautollakin ajavat poliisit pitävät kuitenkin univormun päällä ja ilmeisesti tämä vallesmanni oli nk. "mökille menossa"? Sattui vaan suivaantumaan ylinopeutta ajaneeseen kansalaiseen?

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2114 on: 31.05.07, 05:47 »

Tuosta navista sekä kameratolppahälystä....Herättää tosiaan ajatuksia...Jos seuraat ajaessasi liikennettä,ja kuten itse sanot et aja tolppien välilläkään merkittävää ylinopeutta,niin mitä tee niillä hälyillä?

Eli,joko et seuraa liikennettä lainkaan(kun et kerran rajoitusmerkkejä huomaa),tai sitten ajat huomattavaa ylinopeutta(ilmeisen jatkuvasti),tai käynti optikolla riittää...

Jos se herättää sinussa ajatuksia ja vaivaat sillä päätäsi, oma vikasihan se vain on Smiley

Kyllähän varmasti melko moni on ottanut nuo tolppakoordinaatit navigaattoriinsa juuri siksi, että pystyy ajelemaan tarvittaessa/haluttaessa ylinopeutta. Mutta et voi millään sanoa, että kaikki olisi ne ottanut noiden mainitsemiesi syiden takia tai niitä niihin tarkoituksiin käyttäisivät. Et, vaikka kuinka haluaisit...


Quote
Jos joku ottaa provona,niin siitä vaan.Asiaa tämä kuitenkin oli... Wink

Ei provo, mutta paskapuhetta ja turhaa yleistämistä (osittain) kuitenkin Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2115 on: 31.05.07, 05:47 »

Ja jos nyt ihan oikeesti ruvetaan sitä pilkkua viilaamaan niin ei taida poliisilla olla nopeuden mittauksessa käytössä yhtään tutkaa ainakaan tutkan määritelmän mukaan.

Mitähän määritelmää herra mahtaa käyttää? Poliisilla on luvanvaraisia Ka-bandilla toimia radiolaitteistoja, jotka täyttävät tutkan määritelmän.

Jos joku koittaa väittää, että tutkan pitäisi osata kertoa etäisyyden lisäksi esimerkiksi suunta, niin hän on väärässä.

Ps: toki poliisin tutkaan on integroitu myös laitteisto, joka määrittää kulmakertoimen etäisyydestä ajan funktiona... (=nopeuden)

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2116 on: 31.05.07, 05:49 »

Siviiliautollakin ajavat poliisit pitävät kuitenkin univormun päällä ja ilmeisesti tämä vallesmanni oli nk. "mökille menossa"? Sattui vaan suivaantumaan ylinopeutta ajaneeseen kansalaiseen?

Ei siviiliautolla ajavat poliisit suinkaan aina ole vormu päällä. Virkamerkki pitää olla ja sitä pitää pyydettäessä näyttää, jos siviileissä asioi asiakkaan kanssa.
Käsittääkseni tuo "mökille menossa" on pelkkää spekulaatiota.
piitu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2117 on: 31.05.07, 05:59 »

Juu, ei tutkaa tarvita mutta poliisilla pitää kuitenkin olla luotettava tapa määrittää nopeus. Siihen ei riitä se, että mitataan satunnaisen henkilöauton mittarilla nopeutta ja poliisista nyt tuntuu siltä että kovaa se meni.

Joskus muinoin Tampereen poliisilla oli tutka-autona punainen Golf, mutta tarinahan ei tosin kertonut, että oliko kyseessä juuri tämä punainen Golf.
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2118 on: 31.05.07, 06:00 »

Juu, ei tutkaa tarvita mutta poliisilla pitää kuitenkin olla luotettava tapa määrittää nopeus. Siihen ei riitä se, että mitataan satunnaisen henkilöauton mittarilla nopeutta ja poliisista nyt tuntuu siltä että kovaa se meni.

Niin siis että mitataan JA tuntuu ?
Olen samaa mieltä siinä, että ei niitä sakkoja tuomita millään "satunnaisen henkilöauton mittarilla". Poliisin siviilikaluston mittareiden tarkkuus on tsekattu ja se täyttää luotettavan mittaustavan vaatimukset tässä asiassa.

Tässä kohtaa lienee paikallaan todeta, mahdollisen inttämisen vähentämiseksi, että mitä tässä kerron nopeusvalvonnan realiteeteista, ei ole sitä mistä minä välttämättä pitäisin, vaan se on vain sitä mitä se tosielämässä on.
AvS_MotorSports
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2119 on: 31.05.07, 06:40 »

Jos poliisi tai siviilipoliisi on yksin ilman työpartneria niin saako hän läimästä sakon kouraan vaikka todistaisi sen millä vehkeellä tahansa paitsi jollain kameralla? Olen kuullut että hänellä pitää olla ns. todistaja mutta onko tämä vain huhupuhetta?
Pages: 1 ... 104 105 [106] 107 108 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1