FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.06.17, 10:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 105 106 [107] 108 109 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1463000 times)
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2120 on: 31.05.07, 06:40 »

Mitähän määritelmää herra mahtaa käyttää? Poliisilla on luvanvaraisia Ka-bandilla toimia radiolaitteistoja, jotka täyttävät tutkan määritelmän.
Jos joku koittaa väittää, että tutkan pitäisi osata kertoa etäisyyden lisäksi esimerkiksi suunta, niin hän on väärässä.

Juu, siis jos tutkan määritelmäksi riittää että sen toiminta perustuu radioaaltojen heijastumiseen kohteesta silloin poliisien käyttämät "tutkat" ovat tutkia. Tutka nimitys kuitenkin tulee sanoista RAdio Detecting And Ranging joilloin voidaan olettaa että tutka havaitsee kohteen ja määrittää etäisyyden jota poliisien tutka ei tee. Yleisesti myös tutkan määritelmään kuuluu että sillä voidaan mitata kohteiden etäisyys. suunta ja nopeus sekä seurata kohdetta.

Alunperinhän tutkasta käytettiin nimitystä RDF joka tulee sanoista Radio Direction Finder jonka tarkoitus oli nimenomaan kertoa missä suunnassa kohde on.

-JukSii-
Mikko Kallas

Date Registered: 28.06.02

« Reply #2121 on: 31.05.07, 07:59 »

Juu, siis jos tutkan määritelmäksi riittää että sen toiminta perustuu radioaaltojen heijastumiseen kohteesta silloin poliisien käyttämät "tutkat" ovat tutkia. Tutka nimitys kuitenkin tulee sanoista RAdio Detecting And Ranging joilloin voidaan olettaa että tutka havaitsee kohteen ja määrittää etäisyyden jota poliisien tutka ei tee. Yleisesti myös tutkan määritelmään kuuluu että sillä voidaan mitata kohteiden etäisyys. suunta ja nopeus sekä seurata kohdetta.
Alunperinhän tutkasta käytettiin nimitystä RDF joka tulee sanoista Radio Direction Finder jonka tarkoitus oli nimenomaan kertoa missä suunnassa kohde on.

Jos sivuutetaan Maxwell yhtälöineen ja Hertz, joka osoitti, että radioaallot tosiaan heijastuvat metallipinnoista, niin varsinaisena tutkan keksijänä voidaan pitää Christian Hülsmeyeriä. Hülsmeyerin Telemobiloskoopille myönnettiin patentti 22.9.1904 nimellä Hertzian-wave Projecting and Receiving Apparatus Adapted to Indicate or Give Warning of the Presence of a Metallic Body, Such as a Ship or a Train, in the Line of Projection of Such Waves. Ja se tosiaan vain havaitsi, jos jossain edessä oli jotain metallista. Etäisyys- ja suuntatietoja ei saanut...

Lentokoneiden radiokorkeusmittaritkin ovat (mielestäni) tutkia, vaikka eivät suoranaisesti mittaa kohteen nopeutta ja suuntaa...

MikkO

Sami Puro
Administrator

Date Registered: 03.07.01

« Reply #2122 on: 31.05.07, 10:33 »

Isoimmilta teiltä pitäisi kyllä nuo työkoneet ja muut pekkaniskan-ajan20kmh-vehkeet kieltää etenkin ruuhka-aikoihin.... Taas tuli eilen todistettua jopa kahteen kertaan matkalla Kehä 3:lla, että minkämoisen jonon tuommoinen hidas työkone saa aikaiseksi vaikkei muuten juuri ruuhkaa ollutkaan.

Jossainpäin Suomea noin taitaa ollakin tehty, ettei paikalliselle kehätielle tjsp saa ajaa noilla härveleillä tiettyihin kellonaikoihin. Olisi enemmän kuin tervetullut tänne eteläänkin...

Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Tero Lähdesmäki

Date Registered: 06.04.02

« Reply #2123 on: 31.05.07, 11:40 »

Ei siviiliautolla ajavat poliisit suinkaan aina ole vormu päällä. Virkamerkki pitää olla ja sitä pitää pyydettäessä näyttää, jos siviileissä asioi asiakkaan kanssa.
Käsittääkseni tuo "mökille menossa" on pelkkää spekulaatiota.

No voi hyvänen aika sentään... Milloin olet nähnyt poliisin ratsaavan siviiliautolla ilman vormua? Minä en koskaan. Undercover-jutut erikseen, ja niitä tuskin järjestellään, että saataisiin yksittäisiä autoilijoita kiinni ylinopeudesta...

Eipäs nyt viitsitä saivarrella. Kyllä poikkeuksia löytyy joka rakoon, maalaisjärki käteen M.Virtanen.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #2124 on: 31.05.07, 11:58 »

Milloin olet nähnyt poliisin ratsaavan siviiliautolla ilman vormua? Minä en koskaan. Undercover-jutut erikseen, ja niitä tuskin järjestellään, että saataisiin yksittäisiä autoilijoita kiinni ylinopeudesta...

Ainakin minä olen nähnyt vaikka kuinka monesti. Pyhäsalmen suunnalla on ihan normaalia, että tutka-Mondeota (Haapajärven lentävät) tai vastaavaa ajaa siviilipukuiset poliisit...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Petri Lehtovirta

Date Registered: 05.04.04

« Reply #2125 on: 31.05.07, 12:12 »

No voi hyvänen aika sentään... Milloin olet nähnyt poliisin ratsaavan siviiliautolla ilman vormua? Minä en koskaan. Undercover-jutut erikseen, ja niitä tuskin järjestellään, että saataisiin yksittäisiä autoilijoita kiinni ylinopeudesta...

Tuo edellisellä sivulla mainitsemani siviili-golf -juttu oli nimenomaan tällainen, villatakkimies siellä oli ilman mitään uniformuja. Ohittanut olisin kuitenkin.

Ilkka Mäkelä

Date Registered: 02.04.04

« Reply #2126 on: 31.05.07, 13:04 »

Milloin olet nähnyt poliisin ratsaavan siviiliautolla ilman vormua?

Undercover-jutut erikseen,

Vastaus 1): vuonna 1970  Wink

Vastaus 2): 70-luvulla Helsingin RP:n huumeryhmä sai omat undercover-siviiliautot. Muusikkopiireissä ne opittiin kyllä tuntemaan heti:

1) Auton merkki ja malli oli Lada 1200. 2) Autojen väri oli vihreä, kaikissa sama. 3) Autojen rekisterinumerot olivat saman sarjan peräkkäisiä numeroita 4) Autojen takaikkunalaudalla ei ollut mitään (ylimääräistä) tavaraa.

Ratsattiin mitä ratsattiin, todella under cover  Grin ja silleen.

Tero Lähdesmäki

« Reply #2127 on: 31.05.07, 13:06 »

Ainakin minä olen nähnyt vaikka kuinka monesti. Pyhäsalmen suunnalla on ihan normaalia, että tutka-Mondeota (Haapajärven lentävät) tai vastaavaa ajaa siviilipukuiset poliisit...

Itselläni ei kuopion seudulla ole tullut koskaan vastaan siviilipukuista poliisia siviiliautossa. Tai sitten niitä ei vaan huomaa....  Grin

Mutta ainakin aina kun tutka on siellä hattuhyllyllä ollut tai muuten on huomannut kyseessä olevan poliisiauto, on siellä äijät myös istuneet vormut päällä.

Mutta palatakseni siihen asiaan, mihin alunperin otin kommenttia; minusta jos poliisisetä yksin mittaa oman autonsa mittarilla ylinopeuden , ilman minkäänlaista muuta todistusta  (kuin hänen sanansa). Ei mahdolliset sakot kestä asian riitauttamista oikeusasteessa. Toki jos joku ennakkotapaus asiasta on, niin näen sen mielellään ja myönnän erehtyneeni...
« Last Edit: 31.05.07, 13:11 by Tero Lähdesmäki »

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #2128 on: 31.05.07, 16:12 »

Itselläni ei kuopion seudulla ole tullut koskaan vastaan siviilipukuista poliisia siviiliautossa. Tai sitten niitä ei vaan huomaa....  Grin

No nytpä näet kerralla kolme. Loput pari-kolme on jossain juoksemassa loppujen rosvojen perässä Tongue

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Tuo on siitä kevään incidentistä, kun jahtasivat tätä autoa kaupungilta asti ja pojat ajoivat lopulta meidän pihaan umpikujaan.

[ attachment removed ]

Tuossa oli tosiaan parhaimmillaan neljä siviiliautoa ja tuo maija pihassa. En vaan siitä ehtinyt saada kuvaa.

Tero Lähdesmäki

« Reply #2129 on: 31.05.07, 17:58 »

No nytpä näet kerralla kolme. Loput pari-kolme on jossain juoksemassa loppujen rosvojen perässä Tongue

Joo arvelinkin, että otat tämän esille. Eikös tämä ollut kuitenkin osa jotain isompaa operaatiota? Ainakin lehtietojen (luotettavia?) mukaan niin ymmärsin. Silloinhan tuo siviilipukuisten poliisien läsnäolo olisi ymmärrettävää.

Toki uskon kun sanotaan, että siviilivehkeissä myös liikennerikkomuksia kytätään. Itse en ole sitä vaan nähnyt, enkä suoraan sanoen sitä ymmärräkään. Jos niin lähelle ajat tutka-autoa, että näet onko siellä poliiseja vai mitä, niin alkaa olla jo myöhäistä hiljentää...

Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator

Date Registered: 31.07.01

« Reply #2130 on: 31.05.07, 18:03 »

Mikko hyvä...

Peitäpä nyt ne kaikkien siviiliautojen rekkarit samoin tein,jooko?

-Jukka Huh

Johan ne on peitetty. Tai no, jos pinnistelee, niin tuon Primeran rekkarista saattaa saada selvää. Smiley

My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Tero Ekholm

Date Registered: 20.11.02

« Reply #2131 on: 31.05.07, 19:05 »

No joo...

Tämä on nyt vaan minun mielipiteeni asiasta...

Tuosta navista sekä kameratolppahälystä....Herättää tosiaan ajatuksia...Jos seuraat ajaessasi liikennettä,ja kuten itse sanot et aja tolppien välilläkään merkittävää ylinopeutta,niin mitä tee niillä hälyillä?

Eli,joko et seuraa liikennettä lainkaan(kun et kerran rajoitusmerkkejä huomaa),tai sitten ajat huomattavaa ylinopeutta(ilmeisen jatkuvasti),tai käynti optikolla riittää...

Oikeasti ihmiset hyvät,te ette ole tuolla tien päällä yksin....Ja mitä eräskin lääkäri joskus sanoi tällä palstalla ettei säälitä yhtään ne nuoret humalaiset kuskit/kaaharit,vaan ne syyttömät uhrit...

Ja tässä tulee mielestäni ne avainsanat,eli ylinopeus sekä syyttömät sivulliset uhrit...

No joo.Onhan näistä puhuttu...

Te jostka ette voi,halua,osaa tjtn ajaa liikennesääntöjen.Edes suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan suosittelen pikaista itsetutkiskelua...

Jos joku ottaa provona,niin siitä vaan.Asiaa tämä kuitenkin oli... Wink

-Jukka Cool

Ajotapani ei ole oleellisesti muuttunut navigaattorin oston jälkeen, ajelen suurinpiirtein rajoitusten mukaan. Pieniä ylityksiä tulee, mutta kuka täällä rohkenee väittää ajavansa pilkulleen sääntöjen mukaan? Yleensä pyrin ajamaan virran mukana, usein jopa alinopeuttakin mikäli ohittamisella ei saavuta vastaavaa hyötyä. Ja kyllä minä ne liikennemerkitkin pääsääntöisesti näen, jos en näkisi, niin todennäköisesti olisin ollut jo pitkän aikaa joko työntämässä koiranputkea tai vankilassa.

Kari Virtanen tuossa edellä puki aika hyvin sanoiksi sen mihin minäkin tolppavaroituksia käytän. Pärjäisin ihan hyvin ilmankin, mutta jos tuollainen mahdollisuus on, niin miksen sitä käyttäisi?

Melko rohkeaa yleistää kaikki navigaattorin käyttäjät vastuuttomiksi kaahareiksi. Jotkuthan jopa käyttävät navigaattoria paikasta toiseen suunnistamiseen, ja onhan niissä myös helkkarin tarkka nopeusmittari...
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #2132 on: 31.05.07, 20:05 »

Mikko hyvä...

Peitäpä nyt ne kaikkien siviiliautojen rekkarit samoin tein,jooko?

-Jukka Huh

Miksi?

tornadof36
Former member
« Reply #2133 on: 31.05.07, 20:56 »

Moikka,

en kylläkään tarkoittanut tuota navin käyttöä muuten kritisoida,kuin noiden kamerahälytysten osalta...En muita navin käyttäjiä leimannut.

Omista jutuistasi sai sen kuvan,että ajat aika säännöllisesti ylinopeuksia.

Ja kyllä mielestäni silloin voi jo puhua jonkinasteisesta asennevammasta...

Turhapa näistä on täällä jauhaa....Lopputulos on aina sama...Ei mitään vaikutusta!

-Jukka thmbdn
Masa
Former member
« Reply #2134 on: 01.06.07, 01:01 »

No voi hyvänen aika sentään... Milloin olet nähnyt poliisin ratsaavan siviiliautolla ilman vormua? Minä en koskaan.

Eipäs nyt viitsitä saivarrella. Kyllä poikkeuksia löytyy joka rakoon, maalaisjärki käteen M.Virtanen.

Olen aikaisemminkin ihmetellyt, että onko osa porukasta edes mukana tuolla liikenteessä, kun kommentit ovat tätä tasoa, että "voi hyvänen aika, koska olet nähnyt..."

Itselläni on ollut jo 90-luvulta alkaen suorastaan harrastuksena bongailla poliisien sivareita liikenteessä, ja siinä yhteydessä olen lukemattomia kertoja nähnyt siviilipukuisten poliisien suorittavan liikennevalvontaa siviilivaatteissa. Viimeisen sakkoni sain 4 vuotta sitten (103km/h 80-alueella) ja silloinkin pysäyttäjä oli siviilipukuinen EDIT: siviiligolfissa (tuskin niillä Passatteja edes on, ainakaan liikennevalvonnassa).

Anekdoottina sellainen, ikäänkuin bensaa liekkeihin näille tämän palstan jeesustelijoille: Kuulin tuon minua sittemmin sakottaneen tutkapartion skannerilla jo kauan ennen kuin kuulin oman autoni mainittavan pysäytettäväksi. Sitä vain tulee sillain vauhtisokeaksi, että 103 tuntuu matelulta kun on ennen sitä ajanut vähän sillain isommin kovaa laugh Grin
« Last Edit: 02.06.07, 13:50 by Matti Virtanen »
Henkka
Former member
« Reply #2135 on: 01.06.07, 05:19 »

Ajotapani ei ole oleellisesti muuttunut navigaattorin oston jälkeen, ajelen suurinpiirtein rajoitusten mukaan. Pieniä ylityksiä tulee, mutta kuka täällä rohkenee väittää ajavansa pilkulleen sääntöjen mukaan? Yleensä pyrin ajamaan virran mukana, usein jopa alinopeuttakin mikäli ohittamisella ei saavuta vastaavaa hyötyä. Ja kyllä minä ne liikennemerkitkin pääsääntöisesti näen, jos en näkisi, niin todennäköisesti olisin ollut jo pitkän aikaa joko työntämässä koiranputkea tai vankilassa.

Kari Virtanen tuossa edellä puki aika hyvin sanoiksi sen mihin minäkin tolppavaroituksia käytän. Pärjäisin ihan hyvin ilmankin, mutta jos tuollainen mahdollisuus on, niin miksen sitä käyttäisi?

Melko rohkeaa yleistää kaikki navigaattorin käyttäjät vastuuttomiksi kaahareiksi. Jotkuthan jopa käyttävät navigaattoria paikasta toiseen suunnistamiseen, ja onhan niissä myös helkkarin tarkka nopeusmittari...

Sama täällä.

Navin hankinnan jälkeen ajotapaan ei ole tullut muutoksia.
Itse arvostan laitetta siksi, että tiedän prikulleen mittarivirheen. En ole ajanut ennenkään mittarin mukaan tasan sitä nopeutta mikä seisoo liikennemerkissä, sillä tiedän että auton oma mittari näyttää liikaa. Liian vähää nopeusmittari ei kai lainkaan mukaan saisi osoittaa? Itse olen pitänyt rajana max +10% vauhtia rajoituksen päälle, siis todellista nopeutta.

Navicoressa tuli mukana kameratolppavaroitukset ja itse olen kiitollinen siitä sen takia että ei ajatuksissaankaan aja ylinopeutta juuri tolpan kohdalla. Mitään "kaahaamista" en harrasta muutenkaan, eikä tolpat ole olleet häiritsemässä itsemässä menoa, mutta tätä ominaisuutta arvostan, koska laite  huomauttaa ikään kuin tarkistamaan ettei nopeus ole sillä huomautusrajan väärällä puolella. Edes vahingossa. Koska aina sitä ei ole silmä siinä mittarissa kiinni ja tolppa on siinä mielessä huono homma että se ei seuraa ajotapaa ja vauhtia kuin juuri siinä kohdalla.

Eli itse pidän tuota hyvänä palveluna, en niinkään minään välineenä kiertää sakkoja. Ja aina on (onneksi) nuo kissalan pojat liikeenä itsekkin, kertomatta missä lymyävät. Että ei nuo navigaattorit pelasta pidemmän päälle jos ajotapa on ns. malttamaton.
Tero Lähdesmäki

« Reply #2136 on: 01.06.07, 08:57 »

Itselläni on ollut jo 90-luvulta alkaen suorastaan harrastuksena bongailla poliisien sivareita liikenteessä, ja siinä yhteydessä olen lukemattomia kertoja nähnyt siviilipukuisten poliisien suorittavan liikennevalvontaa siviilivaatteissa.

Onks nää miten usein olleet yksin?

Mutta itse itseäni toistaen; uskon kun vahat ja kokeneet niin sanoo...  Wink

Ei ole tullut siviilipoliiseja bongailtua, niin paljon ei ne kiinnosta kun rajoitusten mukaan ajelee...
« Last Edit: 01.06.07, 09:11 by Tero Lähdesmäki »

Osku
Former member
« Reply #2137 on: 01.06.07, 09:15 »

Lisää vettä myllyyn: saisivat päivittää ne kameratolpat mittaamaan keskinopeutta eri tolppien välillä. Skotlannissa näin tällaisen systeemin käytössä viime kesänä Stranraer - Glasgow -välin jollain tiellä. Siinä ei paljon auta "Navicore-nynnyttely" tolpan kohdalla, kun jos nopeutesi on ollut 80 km/h tiellä keskimäärin 90 km/h ja joka kameran kohdalla kuitenkin hiljennät nynnytykseen alle rajoituksen. Grin Vaatisi tietysti kiinteät kamerat joka tolppaan ja rekisterikilven tunnistukset ja nopeuslaskennan, mutta enää ei voitaisi esittää juuri mitään niitä argumentteja joita kameratolppia vastustavat ovat täällä esittäneet.
Henkka
Former member
« Reply #2138 on: 01.06.07, 09:34 »

Vaikka Navicore onkin kojelaudalla, niin eipä tuolla keskinopeuden mittaamisella olisi mitään vaikutusta ajotapaani. Edelleenkään  Wink

Mutta tähdennetään vielä, etten tuota Navicorea pidä päällä tutuilla teillä. Hyöty tuosta tollppahuomautuksesta on hyvä kun ajelee paikoissa jotka eivät ole tuttuja. Juuri näiden "vahinkojen" välttämiseksi. Keskinopeus ei kuitenkaan kapua yli sallititun. Tai mitä nyt suunnilleen sen +10% verran maksimissaan.

Mielestäni tuo mittaustapa olisi ainakin kokeilemisen arvoinen. Esimerkiksi Kehä I:llä mitataan jo ajoaikoja näinkin, mutta vain liikenteen sujuvuuden seuraamiseksi (Kameroita on ylikulkusiltoihin asennettuna, kunkin ajokaistan päälle).
Data tuhoutuu automaattisesti järjestelmästä kun siitä on saatu haluttu info.
Käsittääkseni lain mukaan ei ole mahdollista että viranomaiset voisivat käyttää tämän kaltaista tietoa, vaikka haluaisivatkin. Mm. juuri liikenteen valvontaan.

Tero Ekholm

Date Registered: 20.11.02

« Reply #2139 on: 01.06.07, 20:19 »

Moikka,

Omista jutuistasi sai sen kuvan,että ajat aika säännöllisesti ylinopeuksia.

Ja kyllä mielestäni silloin voi jo puhua jonkinasteisesta asennevammasta...

-Jukka thmbdn

Kasikympin alueella ajan yleensä 80-90 km/t ja satasen alueella n. 105 km/t jos tie on vapaa. Onhan siinä ylinopeutta, myönnetään. Jos se tekee minusta rikollisen ja asennevammaisen, olkoon sitten niin. Väittäisin että tuolla periaatteella tässä maassa ajelee aika moni muukin kuin minä.

Olen minä samaisella tiellä ajanut kasikympin alueella alle kuuttakymppiä kun kovempaa ei uskaltanut/pystynyt ajamaan. Eli kelin ja muun liikenteen mukaan pyritään menemään.
Pages: 1 ... 105 106 [107] 108 109 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1