Keskustelua liikenteestä

<< < (425/3019) > >>

juksii:
Quote

Mitähän määritelmää herra mahtaa käyttää? Poliisilla on luvanvaraisia Ka-bandilla toimia radiolaitteistoja, jotka täyttävät tutkan määritelmän.
Jos joku koittaa väittää, että tutkan pitäisi osata kertoa etäisyyden lisäksi esimerkiksi suunta, niin hän on väärässä.


Juu, siis jos tutkan määritelmäksi riittää että sen toiminta perustuu radioaaltojen heijastumiseen kohteesta silloin poliisien käyttämät "tutkat" ovat tutkia. Tutka nimitys kuitenkin tulee sanoista RAdio Detecting And Ranging joilloin voidaan olettaa että tutka havaitsee kohteen ja määrittää etäisyyden jota poliisien tutka ei tee. Yleisesti myös tutkan määritelmään kuuluu että sillä voidaan mitata kohteiden etäisyys. suunta ja nopeus sekä seurata kohdetta.

Alunperinhän tutkasta käytettiin nimitystä RDF joka tulee sanoista Radio Direction Finder jonka tarkoitus oli nimenomaan kertoa missä suunnassa kohde on.

mkallas:
Quote

Juu, siis jos tutkan määritelmäksi riittää että sen toiminta perustuu radioaaltojen heijastumiseen kohteesta silloin poliisien käyttämät "tutkat" ovat tutkia. Tutka nimitys kuitenkin tulee sanoista RAdio Detecting And Ranging joilloin voidaan olettaa että tutka havaitsee kohteen ja määrittää etäisyyden jota poliisien tutka ei tee. Yleisesti myös tutkan määritelmään kuuluu että sillä voidaan mitata kohteiden etäisyys. suunta ja nopeus sekä seurata kohdetta.
Alunperinhän tutkasta käytettiin nimitystä RDF joka tulee sanoista Radio Direction Finder jonka tarkoitus oli nimenomaan kertoa missä suunnassa kohde on.


Jos sivuutetaan Maxwell yhtälöineen ja Hertz, joka osoitti, että radioaallot tosiaan heijastuvat metallipinnoista, niin varsinaisena tutkan keksijänä voidaan pitää Christian Hülsmeyeriä. Hülsmeyerin Telemobiloskoopille myönnettiin patentti 22.9.1904 nimellä Hertzian-wave Projecting and Receiving Apparatus Adapted to Indicate or Give Warning of the Presence of a Metallic Body, Such as a Ship or a Train, in the Line of Projection of Such Waves. Ja se tosiaan vain havaitsi, jos jossain edessä oli jotain metallista. Etäisyys- ja suuntatietoja ei saanut...

Lentokoneiden radiokorkeusmittaritkin ovat (mielestäni) tutkia, vaikka eivät suoranaisesti mittaa kohteen nopeutta ja suuntaa...

MikkO

sami:
Isoimmilta teiltä pitäisi kyllä nuo työkoneet ja muut pekkaniskan-ajan20kmh-vehkeet kieltää etenkin ruuhka-aikoihin.... Taas tuli eilen todistettua jopa kahteen kertaan matkalla Kehä 3:lla, että minkämoisen jonon tuommoinen hidas työkone saa aikaiseksi vaikkei muuten juuri ruuhkaa ollutkaan.

Jossainpäin Suomea noin taitaa ollakin tehty, ettei paikalliselle kehätielle tjsp saa ajaa noilla härveleillä tiettyihin kellonaikoihin. Olisi enemmän kuin tervetullut tänne eteläänkin...

ApoN:
Quote

Ei siviiliautolla ajavat poliisit suinkaan aina ole vormu päällä. Virkamerkki pitää olla ja sitä pitää pyydettäessä näyttää, jos siviileissä asioi asiakkaan kanssa.
Käsittääkseni tuo "mökille menossa" on pelkkää spekulaatiota.


No voi hyvänen aika sentään... Milloin olet nähnyt poliisin ratsaavan siviiliautolla ilman vormua? Minä en koskaan. Undercover-jutut erikseen, ja niitä tuskin järjestellään, että saataisiin yksittäisiä autoilijoita kiinni ylinopeudesta...

Eipäs nyt viitsitä saivarrella. Kyllä poikkeuksia löytyy joka rakoon, maalaisjärki käteen M.Virtanen.

mmniemi:
Quote

Milloin olet nähnyt poliisin ratsaavan siviiliautolla ilman vormua? Minä en koskaan. Undercover-jutut erikseen, ja niitä tuskin järjestellään, että saataisiin yksittäisiä autoilijoita kiinni ylinopeudesta...


Ainakin minä olen nähnyt vaikka kuinka monesti. Pyhäsalmen suunnalla on ihan normaalia, että tutka-Mondeota (Haapajärven lentävät) tai vastaavaa ajaa siviilipukuiset poliisit...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page