Keskustelua liikenteestä

<< < (433/3019) > >>

Masa:
Quote

Ensin olit sitä mieltä, että kommentin on laukonut joku, jolla ei olisi korttia. Seuraavaksi olet sitä mieltä, että piditkin kommenttia käsittämättömänä BECEDE-kortilliselta ammattikuljettajalta.

Voi teitä pikku Sherlockeja...  Mutta juuri noin siinä tapahtui kuten yllä kerrot. Onko siinä jotain kummallista ?
Quote

Ja joo. Miksi sitä jarrua tarvis käyttää? Ei siinä ruuhkassa kukaan kiilaa tyhjään väliin alhaisempaa nopeutta, kuin mitä se väli liikkuu. Tietysti turvaväli putoaa hetkellisesti alle 50 metrin, mutta niinhän se putoaa, vaikka jarrut polkaisisi pohjaan. Jos kiilaaja lyö liinat kiinni suoraa nokan edessä, voidaan taas miettiä, oliko sitä väliä 50 vaiko kenties 10 metriä.


Mutta hei, sovitaanko sillain kivasti, että käytämme jarruja silloin kun koemme niitä tarvittavan. Toinen kokee erilailla kuin toinen. Niinhän se on tuolla liikenteessä, että kukin taaplaa tyylillään ja loput luetaan sanomalehdistä.

EDIT: siellä mistä minä olen kotoisin, Länsi-Suomesta, sana "kiilata" pitää jo itsessään sisällä sen, että kyse ei ole normaalista kaistalle tulosta, vaan kiilaamisesta.
Tässä viimeisimmässä keskustelussa oli kyse eteen kiilaamisesta.
Eivät kaikki kaistanvaihdot ole kiilaamista sen jo kaistalla olevan kannalta

Joona:
Quote

Onko Joonalla jo ajokortti ?
Entä onko Joona ajellut paljon ruuhkissa ?

Veikkaanpa että molempiin vastaus on EI.

Jos ruuhkassa joku "kiilaa eteen", ei siinä ole turvavälillä mitään tekemistä asian kanssa, koska se "eteenkiilaaja" ei ollut siinä edessäsi ennen kuin siihen kiilasi.

Kehä I aamuisin ja alkuillasta on erinomainen paikka käydä ihan omakohtaisesti kokeilemassa, mitä se ruuhka-ajo meidän pieneksi käyneillä valtaväylillä on. Viereiseltä kaistalta tullaan eteen ja turhan usein ilman vilkkua. Kyllä siinä pitää jarrua käyttää, jos ei halua ajaa sen eteen tulleen perään.


Joonalla on BE CE DE kortti, ja Joona on 5 vuotta viikottain ajellut pk-seudun Kehäteiden ruuhkissa. Kuten Matti hyvä jo kirjoitin aikaisemmin, on totta että joku kiilaa eteesi ruuhkassa, mutta eihän sillä ole vitunkaan väliä, mikäli olet pitänyt enemmän väliä Totta kai jos sulla on se 5m väli siihen edellä menevään, niin jarruttamaan joudut kun joku tulee siihen. Mutta mitäs jos sitä väliä on 50m tai enemmänkin, kuten minulla aina kun en tykkää ajaa toisen takapuskurissa. Ei tarvitse kuin kaasua höllätä millimetrin verran niin asia on kuitattu sillä..

Joona:
Quote

Toisaalta en ole koskaan ollut siinä luulossa, että ammattikuskit noin kategorisesti ymmärtäisivät liikennettä paremmin kuin kukaan muukaan.


Ei tarvitsekaan. Mutta muista, että ammattikuskit ovat ne jotka siellä ajavat työkseen, ja joilla sitä liikennesilmää on loppupeleissä kuitenkin ihan vitusti enemmän kuin tavallisilla sunnuntaisuhareilla.

Henkka:
Quote

Ei tarvitsekaan. Mutta muista, että ammattikuskit ovat ne jotka siellä ajavat työkseen, ja joilla sitä liikennesilmää on loppupeleissä kuitenkin ihan vitusti enemmän kuin tavallisilla sunnuntaisuhareilla.


Miksi tuntuu ettei sitä kuuluisaa "silmää" käytetä? Minä en ole havainnut liikenteessä ammattikuskien ajavan keskimääräisesti sen siivommin kuin siviilikuskitkaan.
En myöskään silloin kun itse ajoin työkseni.

On hyvä jos joukosta löytyy ammattilaisia asenteeltaan, mutta heitä voisi olla paljon, paljon enemmän. Pk-seudulla mielestäni taksit ajavat aika siivosti lukumäärään nähden, mutta paku/kontti/jakeluautot ovat usein aika "malttamattoman" oloisia. Ja mitä nuorempi ammattilainen ratissa niin sitä todennäköisemmin.

Se että ajaa työkseen ei tee yksistään sitä liikennesilmää vaan se asenne. Tottakai minusta tuntui sille, että kun aikansa ruuhkissa sahasi, niin itsehillintä kyllä kasvoi, sillä stressin saa helposti auton ratissa ilman että ajaa ammatikseenkin. Ja sellainen syö miestä pidemmän päälle. Mutta se asenne ei ole ammattikysymys vaan ihan persoonasta kiinni. Toki olisi toivottavaa että ammattikuskiksi hakeutuisi enemmänkin oikeaa materiaalia, mutta käytännössä sinne pääsee monenkirjavaa kuskia koittamaan uraa.

Ehkä olen nähnyt Ilmalassa aikoinaan liian monta "wannabe -rahtaria", jotka olivat niin kuskia kun laittoivat rahtariviirit lasiin ja nupit rattiin kiinni.
Ns. herrasmieskuskeja tuntuu olevan ammatikseen ajavissa vain koko ajan vähemmän...

svirkkul:
Quote

Ei tarvitsekaan. Mutta muista, että ammattikuskit ovat ne jotka siellä ajavat työkseen, ja joilla sitä liikennesilmää on loppupeleissä kuitenkin ihan vitusti enemmän kuin tavallisilla sunnuntaisuhareilla.


Pakko hieman kommentoida, myyntimiehetkin ajavat niillä isoilla bemareillaan ja mersuillaan hurjia määriä tuolla tienpäällä mutta silti osa käyttäytyy kuin vajaaälyinen pikkulapsi. Kuten Henri edellä sanoi että se on ennemmin asenteesta kiinni kuin kortin vuosileimasta.

Itsellä ei ole mitään rahtareita tai muita kuskeja vastaan kunhan kaikki huomioivat muutkin tiellä olijat.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page