FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.08.17, 10:23

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 107 108 [109] 110 111 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468191 times)
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2160 on: 03.06.07, 06:38 »

Ensin olit sitä mieltä, että kommentin on laukonut joku, jolla ei olisi korttia. Seuraavaksi olet sitä mieltä, että piditkin kommenttia käsittämättömänä BECEDE-kortilliselta ammattikuljettajalta.
Voi teitä pikku Sherlockeja...  Mutta juuri noin siinä tapahtui kuten yllä kerrot. Onko siinä jotain kummallista ?
Ja joo. Miksi sitä jarrua tarvis käyttää? Ei siinä ruuhkassa kukaan kiilaa tyhjään väliin alhaisempaa nopeutta, kuin mitä se väli liikkuu. Tietysti turvaväli putoaa hetkellisesti alle 50 metrin, mutta niinhän se putoaa, vaikka jarrut polkaisisi pohjaan. Jos kiilaaja lyö liinat kiinni suoraa nokan edessä, voidaan taas miettiä, oliko sitä väliä 50 vaiko kenties 10 metriä.

Mutta hei, sovitaanko sillain kivasti, että käytämme jarruja silloin kun koemme niitä tarvittavan. Toinen kokee erilailla kuin toinen. Niinhän se on tuolla liikenteessä, että kukin taaplaa tyylillään ja loput luetaan sanomalehdistä.

EDIT: siellä mistä minä olen kotoisin, Länsi-Suomesta, sana "kiilata" pitää jo itsessään sisällä sen, että kyse ei ole normaalista kaistalle tulosta, vaan kiilaamisesta.
Tässä viimeisimmässä keskustelussa oli kyse eteen kiilaamisesta.
Eivät kaikki kaistanvaihdot ole kiilaamista sen jo kaistalla olevan kannalta Undecided
« Last Edit: 03.06.07, 08:16 by Matti Virtanen »
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #2161 on: 03.06.07, 09:57 »

Onko Joonalla jo ajokortti ?
Entä onko Joona ajellut paljon ruuhkissa ?

Veikkaanpa että molempiin vastaus on EI.

Jos ruuhkassa joku "kiilaa eteen", ei siinä ole turvavälillä mitään tekemistä asian kanssa, koska se "eteenkiilaaja" ei ollut siinä edessäsi ennen kuin siihen kiilasi.

Kehä I aamuisin ja alkuillasta on erinomainen paikka käydä ihan omakohtaisesti kokeilemassa, mitä se ruuhka-ajo meidän pieneksi käyneillä valtaväylillä on. Viereiseltä kaistalta tullaan eteen ja turhan usein ilman vilkkua. Kyllä siinä pitää jarrua käyttää, jos ei halua ajaa sen eteen tulleen perään.

Joonalla on BE CE DE kortti, ja Joona on 5 vuotta viikottain ajellut pk-seudun Kehäteiden ruuhkissa. Kuten Matti hyvä jo kirjoitin aikaisemmin, on totta että joku kiilaa eteesi ruuhkassa, mutta eihän sillä ole vitunkaan väliä, mikäli olet pitänyt enemmän väliä Totta kai jos sulla on se 5m väli siihen edellä menevään, niin jarruttamaan joudut kun joku tulee siihen. Mutta mitäs jos sitä väliä on 50m tai enemmänkin, kuten minulla aina kun en tykkää ajaa toisen takapuskurissa. Ei tarvitse kuin kaasua höllätä millimetrin verran niin asia on kuitattu sillä..
Joona Väisänen

« Reply #2162 on: 03.06.07, 10:00 »

Toisaalta en ole koskaan ollut siinä luulossa, että ammattikuskit noin kategorisesti ymmärtäisivät liikennettä paremmin kuin kukaan muukaan.

Ei tarvitsekaan. Mutta muista, että ammattikuskit ovat ne jotka siellä ajavat työkseen, ja joilla sitä liikennesilmää on loppupeleissä kuitenkin ihan vitusti enemmän kuin tavallisilla sunnuntaisuhareilla.
Henkka
Former member
« Reply #2163 on: 03.06.07, 11:08 »

Ei tarvitsekaan. Mutta muista, että ammattikuskit ovat ne jotka siellä ajavat työkseen, ja joilla sitä liikennesilmää on loppupeleissä kuitenkin ihan vitusti enemmän kuin tavallisilla sunnuntaisuhareilla.

Miksi tuntuu ettei sitä kuuluisaa "silmää" käytetä? Minä en ole havainnut liikenteessä ammattikuskien ajavan keskimääräisesti sen siivommin kuin siviilikuskitkaan.
En myöskään silloin kun itse ajoin työkseni.

On hyvä jos joukosta löytyy ammattilaisia asenteeltaan, mutta heitä voisi olla paljon, paljon enemmän. Pk-seudulla mielestäni taksit ajavat aika siivosti lukumäärään nähden, mutta paku/kontti/jakeluautot ovat usein aika "malttamattoman" oloisia. Ja mitä nuorempi ammattilainen ratissa niin sitä todennäköisemmin.

Se että ajaa työkseen ei tee yksistään sitä liikennesilmää vaan se asenne. Tottakai minusta tuntui sille, että kun aikansa ruuhkissa sahasi, niin itsehillintä kyllä kasvoi, sillä stressin saa helposti auton ratissa ilman että ajaa ammatikseenkin. Ja sellainen syö miestä pidemmän päälle. Mutta se asenne ei ole ammattikysymys vaan ihan persoonasta kiinni. Toki olisi toivottavaa että ammattikuskiksi hakeutuisi enemmänkin oikeaa materiaalia, mutta käytännössä sinne pääsee monenkirjavaa kuskia koittamaan uraa.

Ehkä olen nähnyt Ilmalassa aikoinaan liian monta "wannabe -rahtaria", jotka olivat niin kuskia kun laittoivat rahtariviirit lasiin ja nupit rattiin kiinni.
Ns. herrasmieskuskeja tuntuu olevan ammatikseen ajavissa vain koko ajan vähemmän...
Sami Virkkula

Date Registered: 19.04.04

« Reply #2164 on: 03.06.07, 11:23 »

Pakko hieman kommentoida, myyntimiehetkin ajavat niillä isoilla bemareillaan ja mersuillaan hurjia määriä tuolla tienpäällä mutta silti osa käyttäytyy kuin vajaaälyinen pikkulapsi. Kuten Henri edellä sanoi että se on ennemmin asenteesta kiinni kuin kortin vuosileimasta.

Itsellä ei ole mitään rahtareita tai muita kuskeja vastaan kunhan kaikki huomioivat muutkin tiellä olijat.
Masa
Former member
« Reply #2165 on: 03.06.07, 16:33 »

Voipi olla näinkin. Jos siis otetaan vertailuun ammattikuski ja sunnuntaisuhari. Niiden kahden väliin mahtuu toki suurin osa suomalaisista autoilijoista.
Masa
Former member
« Reply #2166 on: 05.06.07, 18:57 »

Haluaisin käynnistää kiihkottoman ja asiallisen arvokeskustelun siitä, miksi suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
Jouduin tänään odottamaan vasemmalle kääntymistä stadissa Pakilan nurkilla ja siinä vieressä toisessa suunnassa oli sellainen tilanne, jossa risteyksen jälkeen oli autoja pysähtyneenä suojatien eteen. Suojatien jälkeen olivat loput autot jonossa odottamassa valon vaihtumista. Eli siis jonossa oli suojatien kohdalla aukko, niinkuin olla pitää. Toinen samaan suuntaan kulkeva kaista oli vapaa. Siinä odotellessa 12 autoa ehti ajaa sitä ulompaa kaistaa minua vastaan, eikä yksikään pysähtynyt suojatien kohdalla vaan ajoivat sellaista normaalia noin 40 km/h ohi kuin eivät koskaan olisi moisesta tieliikennelain pykälästä kuulleetkaan.

Miksikö täällä asiasta mouhoan ? No siksi kun täällä näistä epäkohdista vuodatetaan muutenkin ja kun tämä asia on ihan oikeasti tärkeä.
Jos täällä on poliisin ylijohtoa kuulolla (!!!) niin laittakaa sinne piireihin sellainen pysyväismääräys, että siviileissä valvottava tätä suojatiekäyttäytymistä vähintään 6 tuntia viikossa ruuhka-aikoina. Siitä kun saa antaa päiväsakkoja, niin kyllä lyö leiville ainakin täällä etelässä.
Juha-Matti Korvanen

Date Registered: 03.11.01

« Reply #2167 on: 05.06.07, 20:19 »

On hyvä jos joukosta löytyy ammattilaisia asenteeltaan, mutta heitä voisi olla paljon, paljon enemmän. Pk-seudulla mielestäni taksit ajavat aika siivosti lukumäärään nähden, mutta paku/kontti/jakeluautot ovat usein aika "malttamattoman" oloisia. Ja mitä nuorempi ammattilainen ratissa niin sitä todennäköisemmin.

Se että ajaa työkseen ei tee yksistään sitä liikennesilmää vaan se asenne. Tottakai minusta tuntui sille, että kun aikansa ruuhkissa sahasi, niin itsehillintä kyllä kasvoi, sillä stressin saa helposti auton ratissa ilman että ajaa ammatikseenkin. Ja sellainen syö miestä pidemmän päälle. Mutta se asenne ei ole ammattikysymys vaan ihan persoonasta kiinni. Toki olisi toivottavaa että ammattikuskiksi hakeutuisi enemmänkin oikeaa materiaalia, mutta käytännössä sinne pääsee monenkirjavaa kuskia koittamaan uraa.

Ehkä olen nähnyt Ilmalassa aikoinaan liian monta "wannabe -rahtaria", jotka olivat niin kuskia kun laittoivat rahtariviirit lasiin ja nupit rattiin kiinni.
Ns. herrasmieskuskeja tuntuu olevan ammatikseen ajavissa vain koko ajan vähemmän...

Minä olen vetänyt havainnoillani selvän viivan rahtarien ja "jakorakettien" välille... Itse kummastelen päivittäin 60 tonnin ratissa miten joku jakoraketti luulee säästävänsä aikaa ajamalla ns. täysillä. Nekin vois muistaa että saa sillä pelkällä kuorma-autollakin, oli iso tai pieni, suurta vahinkoa aikaan pienempiin törmätessä.
Joona Väisänen

« Reply #2168 on: 06.06.07, 04:06 »

Haluaisin käynnistää kiihkottoman ja asiallisen arvokeskustelun siitä, miksi suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
Jouduin tänään odottamaan vasemmalle kääntymistä stadissa Pakilan nurkilla ja siinä vieressä toisessa suunnassa oli sellainen tilanne, jossa risteyksen jälkeen oli autoja pysähtyneenä suojatien eteen. Suojatien jälkeen olivat loput autot jonossa odottamassa valon vaihtumista. Eli siis jonossa oli suojatien kohdalla aukko, niinkuin olla pitää. Toinen samaan suuntaan kulkeva kaista oli vapaa. Siinä odotellessa 12 autoa ehti ajaa sitä ulompaa kaistaa minua vastaan, eikä yksikään pysähtynyt suojatien kohdalla vaan ajoivat sellaista normaalia noin 40 km/h ohi kuin eivät koskaan olisi moisesta tieliikennelain pykälästä kuulleetkaan.

Taitaa olla ainakin pääkaupunkiseudulla enemmän sääntö kuin poikkeus, että ei pysähdytä. Pari kertaa on meinannut joku tulla takapuskurista läpi, kun olen pysähtynyt. Mutta jos ajatellaan asiaa siltä kannalta, että perusliikennesääntöjen hallitseminen suurimmalle osalle keskivertoa paremmista autonkuljettajista on äärimmäisen vaikeata, ei tarvitse yhtään ihmetellä, miksi esim suojatien eteen ei pysähdytä..
Joona Väisänen

« Reply #2169 on: 06.06.07, 04:07 »

Minä olen vetänyt havainnoillani selvän viivan rahtarien ja "jakorakettien" välille... Itse kummastelen päivittäin 60 tonnin ratissa miten joku jakoraketti luulee säästävänsä aikaa ajamalla ns. täysillä. Nekin vois muistaa että saa sillä pelkällä kuorma-autollakin, oli iso tai pieni, suurta vahinkoa aikaan pienempiin törmätessä.

Niinhän se tuppaa menemään, että mitä pienempi auto, niin sitä törkeämpi ajotyyli. Jakeluautot, pulla-autot jne ovat niitä pahimpia. Aina mennään kaasu pohjassa tilanteessa kuin tilanteessa, ja kiire on aina. Ratissa usein 18v räkänokka, joka luulee täyspitkää moduulia ajavansa.
Masa
Former member
« Reply #2170 on: 06.06.07, 07:44 »

Taitaa olla ainakin pääkaupunkiseudulla enemmän sääntö kuin poikkeus, että ei pysähdytä. Pari kertaa on meinannut joku tulla takapuskurista läpi, kun olen pysähtynyt. Mutta jos ajatellaan asiaa siltä kannalta, että perusliikennesääntöjen hallitseminen suurimmalle osalle keskivertoa paremmista autonkuljettajista on äärimmäisen vaikeata, ei tarvitse yhtään ihmetellä, miksi esim suojatien eteen ei pysähdytä..

Minulle on käynyt stadissa sillä tavalla joku vuosi sitten, että kun pysähdyin Mannerheimintiellä suojatien eteen pysähtyneen auton viereen, oli yksi sitä kaistaa ajava "citymaasturikuski" ajaa minun takana tulevan auton perään. Kuului kovaa jarruttamista. Ei se mitään, oma vika, mitäs läksi liikenteeseen jos ei tiedä miten siellä ajetaan.
Seuraavissa valoissa tämä citymaasturi ajoi viereisellä kaistalla kohdalleni ja pysähtyi siihen, vaikka tilaa olisi ollut jatkaa. Avasin pelkääjän puolen ikkunan kun ihan selvästi kaverilla oli asiaa. Kehotti ajamaan parkkiin että voisi vetää minua turpaan. Sanoin jotain sen suuntaista vastineeksi kuin että "ime sitä pientä munaasi mutta pidä turpasi kiinni". Kaveri sylkäisi autoni katolle. Minä laitoin hätävilkut päälle ikäänkuin poistuakseni autostani, ja citymaasturikuski päätti jatkaa matkaansa Tullinpuomin valoista päin punaista.
Tällaisten tapausten jälkeen juurikaan mikään ei pysty yllättämään, mitä tulee ihmisten käyttäytymiseen ja "tieraivon" ilmentymiin.
Aaltonen
Former member
« Reply #2171 on: 06.06.07, 08:07 »

No huh huh. Noita perustolloja riittää. Ehkä osa niistä perustolloista omaavat korkean koulutuksen, isokekäsen duunin, mutta liikenteen ymmärtämiseen niillä ei riitä aivot. Mene ja tiedä.
Mikko Kallas

Date Registered: 28.06.02

« Reply #2172 on: 06.06.07, 08:51 »

Noita perustolloja riittää. Ehkä osa niistä perustolloista omaavat korkean koulutuksen, isokekäsen duunin, mutta liikenteen ymmärtämiseen niillä ei riitä aivot. Mene ja tiedä.

Onko mainitsemasi osa perustolloista pienempi kuin se osa, jotka "omaavat matalan koulutuksen ja pienikenkäisen duunin"?  Huh

Olin pari päivää Pariisissa. Siellä tuntui joustoa löytyvän liikenteessä. En huomannut kertaakaan, että kenelläkään olisi ollut tarve "opettaa" ketään muuta äänimerkillä tai vastaavalla. Ei vaikka toinen olisi blokannut risteyksen autollaan tai kävellyt punaisia päin. Tööttiä sai ainoastaan hääseurueiden autot.

Mutta Pariisi (kuten maailman kaikki muutkin miljoonakaupungit) onkin Kehä-III:n ulkopuolella.  Wink

MikkO
Masa
Former member
« Reply #2173 on: 06.06.07, 10:04 »

Olin pari päivää Pariisissa. Siellä tuntui joustoa löytyvän liikenteessä. En huomannut kertaakaan, että kenelläkään olisi ollut tarve "opettaa" ketään muuta äänimerkillä tai vastaavalla. Ei vaikka toinen olisi blokannut risteyksen autollaan tai kävellyt punaisia päin. Tööttiä sai ainoastaan hääseurueiden autot.

Mutta Pariisi (kuten maailman kaikki muutkin miljoonakaupungit) onkin Kehä-III:n ulkopuolella.  Wink

Mulle on jäänyt vähän erilainen kuva Pariisista, kun olen siellä "joutunut" vuokra-autolla sombailemaan. Äänimerkkiä käytetään huomattavasti enemmän kuin meillä Suomessa, ja siellä myös ilmehditään ja levitellään käsiä milloin missäkin tilanteessa. Mutta liikenne sujuu kuitenkin suht hyvin, kun sitä tilanantamiskykyä ja -halua kuitenkin löytyy eri tavalla kuin täällä Suomessa.
Meillä kaupungistuminen on vasta niin nuori ilmiö, että ihmisillä täällä pk-seudullakin on hyvin pajon vielä sellaista maalaisen reviiriajattelua, jossa ei haluta kenenkään tulevan siihen "minun ikiomaan tilaan". Uskon että sukupolvien kuluesa se meissä suomalaisissa oleva metsäläisgeeni peittyy oleellisempien ominaisuuksien alle.
Aaltonen
Former member
« Reply #2174 on: 06.06.07, 18:19 »

Onko mainitsemasi osa perustolloista pienempi kuin se osa, jotka "omaavat matalan koulutuksen ja pienikenkäisen duunin"?  Huh

MikkO

En tiedä, mutta pistäähän se mietityttämään, jos kuljettaja ajaa 150 000e autolla kuin idiootti.............
Sami Vainionpää

Date Registered: 30.10.01

« Reply #2175 on: 06.06.07, 20:13 »

En tiedä, mutta pistäähän se mietityttämään, jos kuljettaja ajaa 150 000e autolla kuin idiootti.............

Mitä ihmettä sä nyt siinä sitten mietit?
Mä ainakin ajan rallia tonnin autollani aivan miten sattuu, kun ei paljoa tarvitse pellistä välittää.
Ehkä sun pitäisi vaan hyväksyä että toisille se 150000 euroa ei vain ole niin iso raha kuin se on sinulle ja minulle.
Aaltonen
Former member
« Reply #2176 on: 07.06.07, 01:29 »

Tuskin siinä rahasta on kyse, vaan asenteista.
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #2177 on: 07.06.07, 03:29 »

Onko nyt kyse jostakusta bussikuskista?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Aaltonen
Former member
« Reply #2178 on: 07.06.07, 04:25 »

Voi hellanlettas miten sulonen kommentti... Huoh.
Aaltonen
Former member
« Reply #2179 on: 07.06.07, 04:30 »

Pakko kysyä vielä, että miten ammattikuskina itseään pitävä jaksaa viesti viestin perään mollata linja-autojen kuljettajia? Mahtaa tuntua hyvältä? Joku ongelma sulla varmaan on asian suhteen...
Pages: 1 ... 107 108 [109] 110 111 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1