FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.06.17, 10:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462654 times)
Mikko Sokero
Offline Offline

Posts: 2335
Date Registered: 07.12.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #220 on: 05.03.06, 10:05 »

Mulla ainaki ****ttaa suunnattomasti kun on porukka kolhii toisten  autoja parkkipaikoilla ja ei välitetä pätkääkään.
Totta. Myönnän kolhineeni HYKSin parkkihallissa yhtä ajokkia (sen parkkitiloihin pysäköinti on joskus kuin yrittäisi survoa sukkapuikolla sinappia kissaeläimen pakoputkeen). Jätin tietoni ja kaveri soitti. Sanoi, ettei asialla ole väliä, koska kyseessä oli firman auto ja ajokki oli juuri menossa vaihtoon. Oli ihmeissään, että olin jättänyt yhteystietoni.

No, itse sitten olen saanut nykyiseen autooni pusuja parista suunnasta. Syyllisistä ei tietoa. Vaikka kuinka ajelen työsuhdekärryllä, niin korjauttamisen vaiva on iso. Usein tulee jätettyä korjaamatta ovieniskut ja vetokoukkujen tökkäisyt. Viimeksi mainittuja saa kerättyä kivasti esimerkiksi Punavuoren kaupunginosassa Hgissä.

Ajoin Helsingissä aikoinaan puolison auton pizzerian seinään, kun en muistanut, että se oli manuaalivaihteinen. Tulivat tummat pojat äkkiä ulos katsomaan, mikä ihme jysäytti seinään... (Oli 9/11 aikoihin...) Niin kivasti mossahti, että puskuriin tuli vain pieniä naarmuja.
sasu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #221 on: 05.03.06, 12:13 »

Suomen taksihinnat ovat sen verran korkeat että kun kerran riistävät

Minä taas taksin kyydissä ihmettelen, miten sillä voi kukaan elää. Puolen tunnin keikasta asiakas maksaa 20-30€. Siitä pitäisi sitten maksaa kuskin palkka sivukuluineen (bruttopalkka x 1,5), bensat, auton pääomakulut, auton käyttökulut, helvetilliset vakuutukset (takseilla kuulemma tuhansia euroja vuodessa).

Auto ei tietenkään ole edes ajossa koko vuoroa, joten tehollinen tuntilaskutus ei ole järin iso.

Lähtisitkö itse noilla hinnoilla kuskaamaan ihmisiä?

Poliitikkojen suuntaan voisit kyllä laittaa kysymyksen, että miten ihmeessä nettopalkkasi ei meinaa riittää taksin käyttämiseen.

EDIT:

Rupesi taas asia kiinnostamaan joten kaivoin tilastotietoja (Tilastokeskus):

Vuonna 2004 oli Suomessa palkansaajia 2 365 000, joista julkisella sektorilla (kunta ja valtio) 656 000, eli julkisella sektorilla oli kaikista palkansaajista 28%, noin joka neljäs.

Suomen väkiluku oli 5 228 000, josta palkansaajia 45% ja koko väestöstä töissä yksityisellä sektorilla 33%, julkisella 12%.

Onko tuo julkisen sektorin osuus järkevä vai ei? Enpä osaa sanoa.

sasu
« Last Edit: 05.03.06, 14:50 by Sasu Mattila »
Osku
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #222 on: 12.04.06, 20:45 »

Lapsellista meininkiä, sanon mä. Hankkikaa semmotteet autot, ettei tartte todistella kulkeeko se.
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #223 on: 12.04.06, 20:48 »

Lapsellista meininkiä, sanon mä. Hankkikaa semmotteet autot, ettei tartte todistella kulkeeko se.

Kuka täällä mitään todistellu, eikö setä osaa ottaa läppää läppänä? Wink
Osku
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #224 on: 12.04.06, 21:01 »

No juu, anteeksi nyt vaan, mutta tän tiukkissedän mielestä on parempaakin huumoria kun tommonen autonrotiskoilla kaahailun brassailu. Sen voi jokainen pitää ihan omana tietonaan. Ja totta tosiaan, mitään sisäänajoja ei kyllä tarvitse enää nykyautoille tehdä.

En mä sitä sanonut, etteikö toi vauhti olis sopiva olosuhteisiin. Autobaanalla varmasti ihan hyvä nopeus. Olisi varsin hanurista jäädä takaa tulevan jalkoihin... En ole ikinä autobaanalla ajanut, mutta olen monen suusta kuullut, että se on yksi huonoimmista ja turvattomimmista moottoritien muodoista. Esim. Jenkkilässä niillä on sentään joku roti vielä, 60-75 mph rajoitukset laajalla Interstate-tieverkolla.
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #225 on: 12.04.06, 21:08 »

Jotenkin tuntuu että tästä paistaa läpi sen mitä päättäjät on saanu iskostettua jotenkin täällä ihmisiin että se vauhti on se kaiken pahan alku. Tästä sitten on seurannu se että poliisit lähinnä kyttää ylinopeuksia eikä esim. turvaväleistä, päin punasia ajamisesta ja muusta vaarallisemmastakin välitä niinkään. Onko se sitten kivaa että ajetaan rajoituksen mukaan, mutta toisten perseessä kiinni ja liikennevalojakin noudatetaan varsin heikosti.

Kyllä Saksassa on paljon järkvemmällä pohjalla tuo touhu jossa kiinnitetään enemmän huomiota muun muassa turvaväleihin ja liikenevalojen noudattamiseen kuin siihen jatkuvaan ylinopeuksien kyttäämiseen.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #226 on: 12.04.06, 21:27 »

Kylläpä sitä vaan liikenteessä liikkuessa eniten on tullut nähtyä niitä nimenomaan ylinopeuksia kyttäämässä ja jos olisi tilasto siitä mistä saadaan sakkoja niin varmaan samoilla linjoilla edelleen oltaisiin.

Ja tottakai pitää olla järkevä tilannenopeus, eihän sitä huonossa kelissä tai liikennetilanteesta johtuen ole järkevää ajaa kovaa. Mutta toisaalta taas kesäkelillä moottoritiellä voi ajaa kyllä huomattavasti reippaampaa kyytiä kuin 100km/h ja se on silti ihan turvallista. Ja mitä tulee näkökentän kaventumiseen niin 220 jälkeen se on semmoinen että se ei ole millään tavoin enää kivaa, mutta 150-200 on ihan hallittavissa oleva nopeus hyvällä tiellä. Oletko koskaan edes kokeillut ajaa yli 100km/h?

Sitä en tosiaan ymmärrä miksi pitää olla vain 100km/h rajat hyväkuntoisella moottoritiellä vaikka on vaihtuvat nopeusrajoitukset...miksei niitä voisi nostaa kerran voi laskeakkin?

Ja miksi yli 100km/h on aina "kaahailua"...mää en oikeasti näe mikä siinä on niin hirveän paha asia että ajetaan nopeampaa jos tien kunto ja tilanne sallii selkeästi sen.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #227 on: 13.04.06, 03:39 »

Kuka täällä mitään todistellu, eikö setä osaa ottaa läppää läppänä? Wink

Kumma juttu, että bemarikuskien pitää aina todistella, että auto kulkee...  Undecided Itse en ole vielä tuollaista tarvetta kokenut vaikka auto kulkeekin ihan riittävästi.
« Last Edit: 13.04.06, 03:44 by Jukka Siirilä »

-JukSii-
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #228 on: 13.04.06, 03:43 »

En mä sitä sanonut, etteikö toi vauhti olis sopiva olosuhteisiin. Autobaanalla varmasti ihan hyvä nopeus. Olisi varsin hanurista jäädä takaa tulevan jalkoihin... En ole ikinä autobaanalla ajanut, mutta olen monen suusta kuullut, että se on yksi huonoimmista ja turvattomimmista moottoritien muodoista. Esim. Jenkkilässä niillä on sentään joku roti vielä, 60-75 mph rajoitukset laajalla Interstate-tieverkolla.

Juu, toi onkin hyvä periaate muodostaa mielipide. Itse olen jonkin verran autobaanalla ajellut, eikä vielä ole turvattomuus iskenyt. Saksassa kuitenkin on liikennettä jonkinverran erimalliin kuin suomessa eikä niitä onnettomuuksia siellä nyt niin hirveesti tapahdu.
Tietysti normaali suomalainen kuski jota alkaa pelottamaan kun nopeus nousee yli 80 km/h ei varmaan tunne siellä oloaan kovinkaan kotoisaksi, samoin jos jatkaa perussuomalaisella linjalla ettei osaa edes peiliin katsoa niin voihan se iso mersu kiinni takapuskurissa säikäyttää kun kuvittelee että vasemmalla kaistalla voi painaa ihan rauhassa sen 130 km/h joka on suositusnopeus baanalla.

-JukSii-
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #229 on: 13.04.06, 03:46 »

Mistäs lähtien Suomessa on ollut poliisit vain jatkuvasti nopeuksia kyttäämässä? Kyllä se valvonta on ihan muillakin osa-alueilla. Eri asia on, mitä nämä tiedotusvälineet yrittävät tuputtaa. Kyllä ylinopeussakoista ollaan aina kertomassa, muttei muunlaisista rikkomuksista.

Juu, toi ylinopeus vaan tuntuu suomessa olevan se suurin synti ja syypää kaikkiin onnettomuuksiin.
Helsingissähän laskettiin keskustassa rajoitus 30 km/h jonka piti vaikuttaa onnettomuuksiin. Kaupungin mielestä se vaikutti positiivisesti mutta tilastojen mukaan onnettomuuksin määrä kasvoi. Miksi näin? No sen takia kun tämä onnettomuuksien lasku määriteltiin niin, että mitattiin nopeuksia parissa kohtaa muutoksen jälkeen ja kun keskinopeus niillä paikoilla oli laskenut siitä saatiin jollain kummallisella kaavalla tulos, että onnettomuudet ovat laskeneet niin ja niin paljon.

-JukSii-
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #230 on: 13.04.06, 04:03 »

Nonii tästä tuli taas Baijeri keskustelu...*haukotus*.  Wink
Niin ja tosta nopeuden vaikutuksesta onnettomuuksiin, tottahan se on. Ei sitä tartte ottaa kun 10kmh pois vauhdista, niin voi välttää osumisen eteen tulleeseen autoon, jota ei nähnyt kuin viime tipassa.

Eli, etenkin näissä taajamissa tapahtuneissa onnettomuuksissa jo 5-10 kmh:n nopeuden tiputus ehkäsis todennäkösesti useemmat onnettomuudet ja lisäksi antaisi sille esimerkiksi jalankulkijalle paremmat mahdollisuudet selvitä vähemmillä vammoilla.
Esimerkiksi jos tuut raskaammalla kalustolla 40kmh, huomaat 30m päässä yllättäen eteen tulevan jalankulkijan, sulla menee 1.5 sekkaa reagoimiseen, jarruviive on 0,5 sekkaa, silti saat sen pysähtymään vielä suht hallitusti sen 30m matkalla. Ja tässäkin, kuinka moni sitten osaa jarruttaa lähellä sitä maksimihidastuvuutta hallitusti, jolloin kyseessä on lähes 5m/s toiseen oleva hidastuvuus.....
Mutta kun tuut 50kmh, jarrutusmatka kaikenkaikkiaan onkin 40m, joten sillon kolisee. Ja vauhtia törmäysnopeus tossa kohtaa.....38kmh......Huom, vaan 10kmh lisää vauhtia........... Pistää miettimään.

No joo se siitä.
« Last Edit: 13.04.06, 04:13 by Sami Aaltonen »
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #231 on: 13.04.06, 08:25 »

TERE!

Yllättävän pienellä tuo bemari menee.Tosin diesel alkaa olemaan fiksuin vaihtoehto noilla pa hinnoilla.
Itsellä V70 2.5D ja kulutuslukemat eivät päätä huimaa.Tosin volvo ilmoittaa lukemat paljonkin korkeammiksi.

Itsellä maantiellä kk 4.7-5.1 l/100km,mutta ajan rajoitusten mukaan..Ja joskus alikin.Kun sitä kiirettä ei ole jos ei sitä itse tee..

Ja sitten kun on kaupunkiajoa joukossa hiukan enempi,niin mennään tuolla 5.3-5.7 välillä kk.

Ei paha! Smiley Olen laskenut että dieselistä kaikkineen alkaa nyt hyötymään jo tuolla alle 15000 km/vuosi.
Itsellä tulee joku 20-25000/vuosi.

Niin ja cruiserista sen verran että en käytä sitä kauhean mäkisillä teillä ja muutenkin jos on väsynyt tai muuta.Cruiseria kun käyttää esim Itä-Suomessa niin tietää sitä käyttäneensä...Mutta tasasella ihan ok.

Saapas nähdä että minkälainen on nyt motarilla meno,kun on kesänopeudet ainakin tuossa 3 tiellä. Ajavat siellä tietysti nyt 140 km/t...Kyllä joskus tuntuu,että 2 euroa/litra voisi hillitä hiukan menoa tuolla tien päällä. Grin

Saakohan taksimiehet muuten alhaisen kulutuksen mukaan mitään hyvän miehen lisää,kun joskus vaan katsellut kun osa ajaa aika lujaa...

Ja nämä lujaa ajavat suharit,muistavatko kuka maksaa viulut,jos asiakas loukkaantuu tai kuolee heidän kyydissään.   Kunhan aattelin vaan... Shocked

-Jukka Cheesy

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!!
Tero Partanen
Offline Offline

Posts: 3680
Date Registered: 14.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #232 on: 13.04.06, 09:45 »

Terve,

Itsellä on 523iA (eli 2.5 litranen suora bensakutonen, automaattilaatikolla), ja tämän yksilön kulutus on seuraava:

- maantie, talvirenkaat, nopeus 90km/h (todellinen), cruisella. Keskikulutus on n. 6.4l/100km.
- kaupunki, talvirenkaat, nopeus vaihteleva. Keskikulutus on n. 11-12 l/100km.

Kylillä syö, maantiellä ei paha. Mutta minä en olekaan tuota mobiilia valinnut sillä perusteella mitä se syö.

Tero


PPL(A)
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #233 on: 13.04.06, 10:59 »

Jaahas tällänen theaderi. Sattui mukavasti kun lähdin pois Paloheinästä pelaamasta lätkää parkkipaikalla joku helkarin Volvo s80 oli parkeerannu niin, että sen vieressä olevan Rellun kuljettajan puolelta ei päässy sisälle (aika pässiä toimintaa Volvo mieheltä  Angry vaikka ei ollu oma).

Se on muuten metkaa, miten nopeasti Volvon imago muuttui perheautosta mulkkumobiiliksi. Nykyään Volvo on ykkösmerkki törkeässä sikailussa. Ilmeisesti uusien malien urheilullisempi tyyli ja työsuhdeautolle otollinen verokohtelu ovat muutoksen syynä.

B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #234 on: 13.04.06, 11:01 »

ajan rajoitusten mukaan..Ja joskus alikin.

Tiesitkö, että rajoitusten alittaminen on yhtälailla vaarallista kun niiden ylittäminenkin, tai pikemminkin vastoin laikia? Miks helvetissä pitäis ajaa ALINOPEUTTA? (Jos siis olosuhteet eivät edellytä näin)
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #235 on: 13.04.06, 11:14 »

Poliisi kyllä puuttuukin alinopeuksiin, mutta saisi kyllä puuttua hanakammin. Toisaalta nopeusrajoitukset ovat myös hämärtäneet tilannenopeuden tajua. Kyllä meillä on välillä niinkin huonot kelit, että jopa rajoituksen mukainen nopeus on liikaa. Silloin pitää ajaa hiljempaa. Mutta hyvällä kelillä muita hitaammin mateleva jonontulppa vaarantaa kaikkien turvallisuuden. Sellaiseen en näe mitään järkevää syytä ainakaan 80 km/h alueilla ja hitaammilla. Sen nyt ehkä ymmärtää, jos joku ei uskalla ajaa 100 tai 120 km/h.

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #236 on: 13.04.06, 11:53 »

Sen nyt ehkä ymmärtää, jos joku ei uskalla ajaa 100 tai 120 km/h.

No, ei sitä kyllä ymmärrä. Jos autoa ei hallitse noissa nopeuksissa hyvässä kelissä niin sitten on ajotaidossa jo sen verran parantamisen varaa, että voisi mennä autokouluun.

-JukSii-
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #237 on: 13.04.06, 12:03 »

Mutta hyvällä kelillä muita hitaammin mateleva jonontulppa vaarantaa kaikkien turvallisuuden.

Omalla tavallaan kyllä. Mutta sen jonon muodostaa vasta sitten ne kakkosena ja kolmosena ajavat autot, jotka eivät uskalla lähteä sen tulpan ohi, mutta kuitenkin ajavat sitten niin lähellä sitä edellä menevää, että takaa tulevat ei sitten mahdu siihen väliin...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Virta
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #238 on: 13.04.06, 12:17 »

Olen Mikon kanssa asiasta täysin samaa mieltä! Toki muita huomattavasti hiljempaa ajava auto osaltaan vaikuttaa vaarallisten tilanteiden syntymiseen ainakin siinä mielessä, että takana saattaa pinna palaa ja sitten ryhdytään harkitsemattomiin ohituksiin. Kuitenkin taas toisaalta se, että yhden hiljaa ajavan auton perään kerääntyy yksi, kaksi tai useampikin autoilija, jotka eivät itse halua syystä tai toisesta ohittaa edellään ajavaa, nostavat edelleen perään tulevien kynnystä lähteä ohituksiin ohitettavien määrän tuntuessä suurelta. Ja ongelma korostuu erityisesti, jos turvavälit ovat olemattomat, jolloin omalla kaistalle paluu vaikeutuu huomattavasti, mikäli ei olekaan mahdollista ohittaa kaikkia jonossa olevia autoja kerralla.

Kuitenkin on tärkeää kunnioittaa sitä, että jos joku ei halua esimerkiksi huonon kelin vuoksi ajaa lujempaa kuin tuntee taitojensa edellyttävän. Jos tilanne sallii voi aina mennä ohi, mutta jos ei salli, niin edellä menevän perässä kiinni roikkuminen ei ohitse pääsemistä millään tavalla edistä. Sitä paitsi, hieman kauempaa on huomattavasti parempi näkyvyys eteenpäin ohi edellä ajavan auton, jolloin mahdollisen ohitustilanteen ennakointi on helpompaa.
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #239 on: 13.04.06, 12:42 »

On niitä teitä paljon, joissa ei normaaliliikenteen aikaan yksinkertaisesti pääse ohi. Aina kun on sulkuviivassa pieni katkos, tulee joku vastaan. Olen minäkin joskus juminut yli 10 km matkan hitaammin ajavan perässä, vaikka en ole mitenkään arka. Ei vaan tullut tilaisuutta ohittaa sekä turvallisesti että laillisesti. Pahimpia ovat kuitenkin taajama-alueet. Aina löytyy jonosta yksi, joka katsoo arvolleen sopimattomaksi ylittää 40 km/h, vaikka on tyhjää tietä edessä. Ja se yksi riittää, kaikki perässä tulevat ajavat sitten samaa vauhtia. Nämä lienevät niitä samoja, jotka hiljaisenakin aikana ajavat nelikaistaista tietä aina rinnakkain älyttömän hiljaa. Kokevat ilmeisesti itsensä tärkeäksi, kun pystyvät haittaamaan niin monen muun etenemistä.

Pages: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1