FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.11.17, 17:29

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 117 118 [119] 120 121 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475863 times)
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2360 on: 04.07.07, 00:50 »

Siinä mielessä voi poliisi toki liikenneasioissa katsoa itseään peiliin, että tiukempi linja mm. ylinopeuksien suhteen olisi pitänyt ottaa jo aikoja sitten. Jos ei resurssit muuten riitä nopeusvalvontaan, niin kameroita sitten riittävästi teiden poskeen.
http://www.youtube.com/watch?v=2jI1j3_flrM

Tuo illustroi aika hyvin miksi nopeusvalvontakamerat Ei Vaan Toimi oikeasti.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2361 on: 04.07.07, 03:40 »

Tilastot osoittavat liikennekuolemien lisääntyneen 49% viime vuoteen verrattuna (tammi-huhtikuu). 

Samoin Concorde-onnettomuuden jälkeen maailman turvallisin lentokone muuttui parissa sekunnissa maailman vaarallisimmaksi.

-JukSii-
Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2362 on: 04.07.07, 06:15 »

Tuo illustroi aika hyvin miksi nopeusvalvontakamerat Ei Vaan Toimi oikeasti.

Kiinnihän jäi ne, jotka ajoivat ylinopeutta. Ja sitähän noi nopeusvalvontakamerat valvoo. Joten Kyllä Ne Vaan Toimii oikeasti. Tai jos noudatetaan EiVaanToimi-logiikkaa, niin huumetestitkään EiVaanToimi, koska ne ei paljasta vaimonhakkaajia ja muita huligaaneja. Mutta eipä se olekkaan niiden tarkoitus.

Koska kameravalvonnalla ei voida puuttua känni/huumekuskeihin, niin kameroihin laitetut rahat eivät mielestäni saisi olla pois poliisin toimintarahoista. Kameroiden pitäisi tukea liikennevalvontaa vapauttaen poliisit muuhun kuin nopeusvalvontaan. Kamera ei saa olla poliisin liikenteenvalvontaa korvaava tuote, vaan täydentävä ja tehostava.

MikkO
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2363 on: 04.07.07, 06:20 »

Muotilin asiani ehkä vajaavaisesti. Kyllä nopeudenvalvontaan ne toimii.

Se minkä näen tässä ongelmana on että kuvitelllaan kameroiden ja todella tiukan nopeusvalvonnan kameroilla poistavan maagisesti ongelmia. Kun ne ei edelleenkään tosiaan valvo kuin sitä nopeutta. Käviän keississäkin ne olis ajanu sitä 200 vaan kameran ohi ja sitten seuraavan päivänä ehkä olis poliisi soittelemassa korttia pois. Ja olisivat sen koko matkan ajaneet liikenteessä.

Niitä oikeita poliiseja sinne liikenteeseen, kameratolpat eivät niitä korvaa.

Jos oikeasti kuvittelee että nopeudenvalvonnalla estetään maagisesti onnettomuudet niin olis aika ottaa reality check.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2364 on: 04.07.07, 06:43 »

Laitetaan vielä lisää. Kuolleet vuosille 1931-2005:

Excel on kiva peli, yhdistin nuo ilmoittamasi kuolonuhrit AKEn sivuilta löytyviin rekisteröintitilastoihin, niin saatiin suhdeluvut kuolleita/rekisteröity ajoneuvo. Olkaa hyvä!

[ attachment removed / expired ]

arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2365 on: 04.07.07, 08:03 »

Käännäpä tuo vielä siten, että graafi kertoo liikennekuolemia/autoja liikenteessä, niin näyttää nätimmältä, kun on laskeva kurva.


Arttu
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2366 on: 04.07.07, 08:58 »

Piti rajoittaa ulottuvaksi vuoteen -65 saakka, kun sitä aiemmat nostaa käyrän tangenttiin..

Kuolemien lukumäärä/ miljoonaa autoa:
[ attachment removed / expired ]
Kun minä olen kortin saanut joskus 80-luvun puolivälissä niin turvallisuuskehitys näyttää hetkellisesti pysähtyneen... laugh


« Last Edit: 04.07.07, 09:03 by Petri Lehtovirta »

Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2367 on: 04.07.07, 09:06 »

Olis muuten jännä nähdä Saksasta vastaava tilasto kun siellä autoja on oikeasti paljon ja niillä liikutaan paljon ja ollaan paljon vapaamielisempiä nopeuksien suhteen.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2368 on: 04.07.07, 09:11 »

Onko tilastoihin liittyen termi "trendi" tuttu?


Heh, olipa hyvä syötti  Grin

Vastaus: On. Ja tilastoilla voi osoittaa mitä vaan.

Quote
On se kumma, kun nopeudet, automäärät ja ajokilometrit lisääntyy, mutta samalla mm. rattijuoppojen tappamien uhrien lukumäärä / vuosi pienenee...

Nopeudet pikemminkin ovat hidastumaan päin. 1970-luvulla oli vielä maanteillä vapaa ajonopeus, kunnes "mustien vuosien" seurauksena nopeusrajoitukset tulivat käyttöön. Ja ruuhkautuva liikenne alentaa myös nopeusrajoituksia. Vielä viitisentoista vuotta sitten sai esim. Länsiväylällä ajaa 120 km/h paikoissa missä nyt on 80/100 km/h rajoitus.

Eri asia on sitten uudet moottoritiet, jotka ovat turvallisempia kuin vanhat. Sekä uusien autojen huimasti parantunut rakenteellinen kolariturvallisuus.
Ja eri asia on myös se että ylinopeudet taitavat olla kasvussa.

Nuorten liikennekuolemien määrä on ollut kasvussa jo pitkään ja lähentelee jo huipputasoaan. Linkki



Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2369 on: 04.07.07, 09:21 »

Olis muuten jännä nähdä Saksasta vastaava tilasto kun siellä autoja on oikeasti paljon ja niillä liikutaan paljon ja ollaan paljon vapaamielisempiä nopeuksien suhteen.

Asuin Saksassa 1,5 vuotta ja ajoin sen aikana noin 50 000 km. Mielenkiintoista oli että moottoritiet olivat kaikkein turvallisimmat.

Siihen oli tosin useita syitä. Mm. vanhemmat maantiet on suunniteltu hevoskärryjen aikaan ja näkyvyydet, ohituspaikat ym. ovat sen mukaiset. Lisäksi niitä reunustavat usein isojen puiden rivistöt, joihin monen autoilijan elämä on ulosajossa päättynyt.

Autobahnitkin ovat turvallisemmin rakennetut kuin Suomessa. Turvakaiteet ajoradan kummallakin puolella pitävät auton poissa vastaantulijoista tai ojanpohjasta, ja piennar on riittävän leveä. Baarijuttujen mukaan 250 km/h vauhdista auto ehtii pomppia kaiteesta toiseen noin viisi kertaa ennen pysähtymistä  Cry .  Ja kyllä niitä romuja välillä näkyikin, mutta ihmeen vähän henkilövahinkoja noista tosin seurasi.

Muistetaanpa myös että vaikka nopeuden suhteen on Saksassa vapaampaa, muu liikennekulttuuri on korkealla tasolla. Tilaa annetaan, eteen ei kiilata.

hel_flyer
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2370 on: 04.07.07, 09:40 »

...
Tilaa annetaan, eteen ei kiilata.
(Vain) Kerran Saksan läpi ajelleena on omat kokemukset hiukan erilaiset. Koskaan en ole nähny niin törkeitä kiilaamisia kuin Saksassa. 5-kastaisella autobahnilla mentiin aivan vasenta kaistaa ihan kohtuullista nopeutta. Viereisellä kaistalla perävaunullinen rekka päättääkin lähteä ohittamaan siitä viereiseltä kaistalta suoraan meidän eteen. Matkaa tähän rekkaan oli oikeasti joku 20 metriä. Ei siinä voi muuta kuin liinat kiinni. Ja tätä sattui siis useamman kerrankin.

Noin muuten liikenne näytti ihan asialliselta, mutta nämä rekat on jääny erityisesti mieleen.
kiza
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2371 on: 04.07.07, 09:44 »

Muistetaanpa myös että vaikka nopeuden suhteen on Saksassa vapaampaa, muu liikennekulttuuri on korkealla tasolla. Tilaa annetaan, eteen ei kiilata.
Joskus tuli dokumenttia saksan autobahneista...tilaa annetaan, vilkkua käytetään ja katsotaan ympärille, koska tiedetään mahdollisen vahingon määrä mikä tapahtuu suurilla nopeuksilla.
Juho Penttilä
Offline Offline

Posts: 1202
Date Registered: 02.01.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2372 on: 04.07.07, 10:39 »

Joskus tuli dokumenttia saksan autobahneista...tilaa annetaan, vilkkua käytetään ja katsotaan ympärille, koska tiedetään mahdollisen vahingon määrä mikä tapahtuu suurilla nopeuksilla.

Useinhan sanotaan, että Saksassa moottoriteillä pitää ajaa sekä eteen, että taaksepäin. Tarkoittaen tietysti sitä, että tosiaan sitä taustapeiliä on käytettävä erittäin paljon nopeempien ohi päästämiseksi. Tuon homman saksalaiset kyllä osaavat.

bemari
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2373 on: 04.07.07, 10:50 »

(Vain) Kerran Saksan läpi ajelleena on omat kokemukset hiukan erilaiset. Koskaan en ole nähny niin törkeitä kiilaamisia kuin Saksassa. 5-kastaisella autobahnilla mentiin aivan vasenta kaistaa ihan kohtuullista nopeutta. Viereisellä kaistalla perävaunullinen rekka päättääkin lähteä ohittamaan siitä viereiseltä kaistalta suoraan meidän eteen. Matkaa tähän rekkaan oli oikeasti joku 20 metriä. Ei siinä voi muuta kuin liinat kiinni. Ja tätä sattui siis useamman kerrankin.

Noin muuten liikenne näytti ihan asialliselta, mutta nämä rekat on jääny erityisesti mieleen.
Minkähän laista nopeutta sä oikeen oot ajanu, jos kerran rekatkin kiilaa eteen?
hel_flyer
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2374 on: 04.07.07, 10:58 »

Minkähän laista nopeutta sä oikeen oot ajanu, jos kerran rekatkin kiilaa eteen?
No vaikka ajais 200 lasissa niin ei se sitä rekkaa estä kaistaa vaihtamasta... Roll Eyes

Kyse oli nyt vaan siitä, että kukaan järkevä kuljettaja ei tollasessa tilanteessa ryhdy vaihtamaan kaistaa toisen eteen, kun kyse on kuitenkin ns. nopeesta kaistasta. Eihän sille rekalle mitään olisi käynyt, jos minä olisin ajanut sen perään. Ja kuten sanoin etäisyys tähän rekkaan oli mitä nyt se oli (=erittäin vähän) ja nopeusero oli huomattava. Tuntuu ainoastaan siltä, että rekkakuski ei vaan viitsinyt yhtään vilkasta peiliin ennen kaistan vaihtoa.
« Last Edit: 04.07.07, 11:05 by Sami Kämäräinen »
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2375 on: 04.07.07, 11:17 »

No vaikka ajais 200 lasissa niin ei se sitä rekkaa estä kaistaa vaihtamasta... Roll Eyes

Sarjassamme tyypillisiä autobahn-tilanteita:

Pitkä ylämäki alkamassa, ja rekkaletka oikealla kaistalla. Tehokkaammat turbo-rekat yrittävät "keinolla millä hyvänsä" päästä heikompien rekkojen ohi ennen kuin mäki alkaa, jotta ei mäessä jämähtäisi niiden taakse 60 km/h matelemaan.

Rekkakuski ajaa 110 km/h ja katsoo peilistä. Jos ohittaja tulee 150 km/h tai yli hän jää oikealle, mutta jos ohittaja tulee vain 130 km/h hän saattaakin tulla eteen. Ajatus lienee se että se henkilöauto hidastuu vain hetkeksi, mikä on pienempi paha kuin jos rekka joutuu ajamaan 60 km/h monta minuuttia.

(Itselleni joskus kävi epähuomiossa niin että pysyin oikealla kaistalla turhan kauan rekkojen takana. Kun vauhti ylämäessä oli sitten jo pudonnut alle 90 km/h, ohitus ei noin vain enää onnistunutkaan kun vasemmalta meni ohi tasainen tiheä 130 km/h virta, johon liittymiseen ei kiihtyvyys ylämäessä sen ajan henkilöautodieselillä riittänyt. Siinä sai sitten istua sen rekan takana  Tongue)

Toisin sanoen ylämäkien ennakointi kannattaa tehdä jo pitkälle etukäteen.

Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2376 on: 04.07.07, 11:23 »

Tuulilasi-lehdessä oli "matkakertomus" Saksasta juuri vastikään. Siinä ajoivat pitkät pätkät saksalaisilla motareilla ja kiinnittivät huomiota tuohon käsittämättömään rekkojen toimintaan, jossa lähdetään ohittamaan milloin halutaan ja missä halutaan. Vasemmanpuoleisinta kaistaa ajettaessa pitää osata lukea sitä liikennettä pidemmältä matkalta juurikin tuon holtittoman saksalaisen raskaan liikenteen moottoritiekäyttäytymisen vuoksi.

Itse olen ajanut yllättävän vähän saksalaisilla autobahnoilla, mutta siitä huolimatta on mieleen piirtynyt sellainen kuva, että vasemmanpuoleisimmalla kaistalla ajamisessa pitää Ranskassa olla vielä Saksaakin valppaampi. Siitä huolimatta että Ranskassa ei ole vapaita nopeuksia. Jos ajat vasemmanpuoleisimmalla kaistalla sitä mitä se vuokradieseli kulkee ja takaa tullaan esim. 200km/h, valoja vilkutetaan jo kauempaa eikä meinatakaan hidastaa kuin vasta lähes kohdalla. Paikalliset osaavat homman, me turistit emme aina ymmärrä, kuinka tärkeästä asiasta on kyse. Vaikka kierrokset ovat kutosvaihteella niin korkealla kuin kone jaksaa kiertää, ei se tarkoita etteikö jollain toisella voisi olla vielä enemmän kiire. Pitää ottaa muut huomioon liikenteessä eikä kuvitella olevansa maailman napa.
Mielestäni Suomessa pitäisi mennä samaan, ja jo muutaman sukupolven päästä täkäläiset metsäläiset olisivat oppineet ajamaan moottoritiellä.
Toki joillakin alueilla (esim. Kuortanneen-Alavuden seutu) sukurutsa on vaikuttanut siinä määrin älynlahjoihin, että siinä saattaa mennä vähän enemmän niitä sukupolvia. Toisaalta siellä ei ole moottoriteitäkään Shocked
Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2377 on: 04.07.07, 11:47 »

Toki joillakin alueilla (esim. Kuortanneen-Alavuden seutu) sukurutsa on vaikuttanut siinä määrin älynlahjoihin, että siinä saattaa mennä vähän enemmän niitä sukupolvia.

Kylläpä sua tuntuu liikenne ahdistavan, kun välillä pitää arvuutella pienimunaisuutta ja välillä epäillä kokonaisia seutukuntia... Oletko kyseiseltä seudulta kotoisin, kun tiedät asiantilan noin hyvin?

MikkO
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2378 on: 04.07.07, 11:49 »

Piti rajoittaa ulottuvaksi vuoteen -65 saakka, kun sitä aiemmat nostaa käyrän tangenttiin..

Kuolemien lukumäärä/ miljoonaa autoa:
115529_liikenneturmat3.gif
Kun minä olen kortin saanut joskus 80-luvun puolivälissä niin turvallisuuskehitys näyttää hetkellisesti pysähtyneen... laugh

Jeps. Seuraavaksi, kun vielä ihan oikeasti ymmärtävät siellä liikenneturvassa, ettei noihin arvoihin sommiteltu käyrä voi ikinä mennä kuitenkaan tuonne nollaan, niin hyvä on...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2379 on: 04.07.07, 12:06 »

Jeps. Seuraavaksi, kun vielä ihan oikeasti ymmärtävät siellä liikenneturvassa, ettei noihin arvoihin sommiteltu käyrä voi ikinä mennä kuitenkaan tuonne nollaan, niin hyvä on...

Kyllä se on Liikenneturvassa ihan hyvin ymmärretty. Liikenneturva viittasi omilla sivuillaan Liikenneturvallisuussuunnitelmaan, josta seuraavat lainaukset:
Valtioneuvosto asetti tavoitteeksi vuonna 2001 tekemässään periaatepäätöksessä, että vuonna 2010 liikennekuolemien vuotuisen määrän tulee olla alle 250. ... Suomen liikennepolitiikan tavoitteena on vision mukaisesti parantaa turvallisuutta jatkuvasti kohti tasoa, joka on enintään 100 tieliikennekuolemaa vuonna 2025.

Visio nostaa ihmisten hengen ja terveyden ensisijaisiksi arvoiksi. Niitä tavoitellaan myös tieliikenteessä, vaikka arkikäytännössä ei kyettäisikään täysin eliminoimaan tapaturmien riskiä.

MikkO
Pages: 1 ... 117 118 [119] 120 121 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1