Keskustelua liikenteestä

<< < (49/3031) > >>

cabdriver:
Quote

Suomen taksihinnat ovat sen verran korkeat että kun kerran riistävät niin saavat kyllä luvan tarjotakin kunnon oleskelutilat rahan vastineeksi, muuten ei kyllä haittaisi vaikka matka taittuisi ruosteen raiskaamalla ladalla jos se näkyisi myös hinnassa.


Tähän oli pakko kommentoida. Ensinnäkin Olli taitaa kuulua siihen kategoriaan suomalaisista jotka luulevat taksiyrityksen olevan jokin kultakaivos vaan korjaampaa tuota harhaluuloa. Tässä maassa ajetaan liikenneministeriön määräämillä maksimihinnoilla joten halvemmallakin ajelutettaisiin "pokaa" jos olisi taloudellisesti siihen varaa.

Taksiauto on ns. veroalennettu auto kun se otetaan ammattiliikenteeseen. No tämä tarkoittaa sitä että autolla tulee ajaa 3 vuotta jotta tämän hyödyn täydellisesti saa.  Alennus on autoverosta maksimissaan 75 prosenttia ( ei siis koko hinnasta ). No pääkaupunkiseudun taksi ajaa vuodessa 80 000 - 200 000 kilometriä riippuen siitä onko yrityksellä palveluksessaan ulkopuolista renkiä vai ei ja onko autolla tilausajoa esim. maakuntiin toistuvasti. Paras tilanne on se kun isäntä ajaa suurimman osan itse välttääkseen työntekijämaksut jotka tässä maassa ovat järkyttävät kun ajatellaan pk. yrityksiä. Ajovelvoite eli aika mitä auton tulisi olla töissä oli aikoinaan Espoossa noin 450 tuntia / kuukausi mutta tuskimpa se siitä on muuttunut. Joten ajappa ihmeessä nuo tunnit yrittäjänä itse. ( turvallista matkantekoa?? ) Itse ajoin aikoinaan tuon "mahdollisimman suuren osan" ja menetin siinä terveyteni. 

Taksien keskimääräinen tuotto per kilometri on oltava vähintään 45-50 cent jolloin verottaja katsoo autoa käytetyn pääasiassa duuniin eikä omiin ajoihin. Ja tätä se yleensä onkin. Puolet työajasta ja kilometreistä kuluu asiakkaan hakemiseen, toiminta-alueelle palaamiseen yms. eli tyhjänä ajeluun joten ei yrittäjä tienaa todellakaan tuota reilua euroa kilometri joka on tätä nykyä perustaksa suomalaisessa taksissa Hangosta Utsjoelle.

No ensin maksetaan joka kyydistä valtiolle ALV. , polttoaineet, huollot, vakuutukset ( alkaen täyskasko muutama tonni per vuosi ilman suurempia bonuksia), auton lyhennykset,  yrittäjäeläkkeet, kirjapitokustannukset, renkaat, pesut yms. yms. ja lista jatkuu. Kun nuo kulut on maksettu aletaan katsoa yrittäjän henkilökohtaista verotusta joten matkan varrella tuo huima rahapotti on supistunut kovinkin pieneen. Ja mikäli olet palkannut kuljettajan niin kaikkien työntekijäkustannusten jälkeen isännnälle jää 10-15 prosenttia ajoista verotettavaa tuloa.  Eli esim. Helsingissä kuski ajaa 11 tuntia vkl yövuoron tuoden kassaan n. 450 euroa joten voit laskea sen mitä autoilijalle jää. 55 euroa miinus verot. Asiaa!!  Isännän itse ajaessa voit tarkkaan laskemalla ja riippuen yrityksen kuluista päästä 30 prosenttiin palkkaa brutto per kilometri joten itse ajettuna 80 000 km vuosi on verotettava ansio noin 24 000 euroa. .. Ja rahaahan tuli sisään joka ovesta ja ikkunasta; näinhän se oli? 

No miksi sitten suomalaiset taksit eivät aja niillä ruppasilla Ladoilla. Kuten vihjailin syy on autoverotuksessa. 3 vuotta ja auton veroale on kuitattu. Jokainen kuukausi vähemmän tuosta kolmesta vuodesta niin veroa on maksettava takaisin progresiivisesti. En viitsi tuota laskennallista kaavaa tässä kerrata mutta laskennallinen totuus on että neljässä vuodessa yksi E-sarjan mersu tulee halvemmaksi autoilijalle kuin 4-5 Ladaa. Tässä otetaan huomioon liikenteen aiheuttamat kilometrit, verotuskäytäntö ja laskennallinen poisto verotuksessa.  Et vain pysty ajamaan sillä Samaralla kolmea vuotta ja vähintään 250 000 kilometriä..

Joten kun istut seuraavan kerran suomalaiseen taksiin voit kertomastani ymmärtää miksi täällä ajetaan paremmilla autoilla kuin nuo Ladat. On syy myös siinä että se on kuskin työpaikka; tervemenoa koittamaan miltä 80 000 kilometriä kehä kolmosen sisäpuolella ajettuna vuodessa tuntuu Samaran ratissa. Syy ei ole "elvistelyn" vaan Arkadianmäelle voi lähettää tästä terveisiä. PK-yritykset ovat tässä maassa polvia myöten ureassa ja silti kannustetaan yrittäjyyteen. Toivottavasti tämä muutti edes jonkun mielipidettä ja käsitystä takseista ja/tai taksiyrittäjyydestä.

Teemu S.
Taksiyrittäjänä Espoossa  98-03 , ja terveytensä yrittäjyyteen uhrannut

Otto-Ville:
Quote

No ensin maksetaan joka kyydistä valtiolle ALV. , polttoaineet, huollot, vakuutukset ( alkaen täyskasko muutama tonni per vuosi ilman suurempia bonuksia), auton lyhennykset,  yrittäjäeläkkeet, kirjapitokustannukset, renkaat, pesut yms. yms. ja lista jatkuu. Kun nuo kulut on maksettu aletaan katsoa yrittäjän henkilökohtaista verotusta joten matkan varrella tuo huima rahapotti on supistunut kovinkin pieneen. Ja mikäli olet palkannut kuljettajan niin kaikkien työntekijäkustannusten jälkeen isännnälle jää 10-15 prosenttia ajoista verotettavaa tuloa.  Eli esim. Helsingissä kuski ajaa 11 tuntia vkl yövuoron tuoden kassaan n. 450 euroa joten voit laskea sen mitä autoilijalle jää. 55 euroa miinus verot. Asiaa!! 


Demarit ovat kehittäneet järjestelmän jolla työnteosta rangaistaan maksimaalisesti, ja tämä pätee näemmä myös taksikuskin-ammattiin.

cabdriver:
Quote

Demarit ovat kehittäneet järjestelmän jolla työnteosta rangaistaan maksimaalisesti, ja tämä pätee näemmä myös taksikuskin-ammattiin.

Olet tuossa O-V täsmälleen oikeassa! En tiedä kuka lopulta tuohon on syyllinen mutta rehellisellä työnteolla tässä maassa on harvinaisen vaikea rikastua...

-- sori off-topic --

tornadof36:
No joo!

Yhtä hyvin voisi väittää vaikkapa skoda kuskeja mulkuiksi....

Ennenhän oli saabismi sairautta yms.

Ei se kuulkaa automerkistä ole kiinni se mulkkuus,vaan ihan siitä kuskista...

Ja mitä tuolla maantiellä sikailusta tulee mieleen on,että joka tuollaisia lausumia palstalla antaa niin kandee sitten itse ajella nätisti siellä ettei käy huonosti..

Itse ajellut jo ihan työkseni tien päällä yli 10 vuotta.Rikkeettä ja kolareitta,myös muut tien käyttäjät huomioiden,muuuutta.Huomenna saattaa rysähtää.

Kyllä siitä ajoneuvon merkistä ja koosta riippumatta olisi syytä kaikkien omaksua sellainen muita kunnioittava tyyli tuolla LIIKENTEESSÄKIN,niin kuin muuallakin.

Ja on tullut ajeltua autobaanoilla ja aika monta kertaa Meksikonkin tieverkoilla,joten tiedän kyllä mistä puhun.

-Jukka

Kevään jatkoja vaan!

hannu87:
Minusta tuntuu että bemari on saanut jatkeen maineensa lähinnä näitten teinituunaajien bemareiden kautta. Tai ainakin itsestä tuntuu siltä kun katselee vaikka perjantai-iltana liikennettä, niin lähinnä siellä ärsyttää nämä teinibemari kuskit jotka ajaa kaikenmaailman sumuvalot sunmuut päällä, kun taas nämä muut bemarikuskit ovat varsin asiallista porukkaa.

Hannu

Navigation

Up one level

Next page

Previous page