Keskustelua liikenteestä

<< < (505/3033) > >>

kiikaroija:
No voi hyvät hyssykät ja tuhannen tussukat. Taas oikein ministeriltä puolto ehdotukselle,että itsetuhoisilta otettaisiin ajokortti pois, niin ei sitten pääse ajamaan päin rekkaa. Tuohon ehdotukseen ja sen kannatukseen ei voi kuin nauraa kai. Kuka luulee että jos joku aikoo päättää päivänsä niin sitä paljon kiinnostaa, onko silloin ajolupa vai ei. Toihan estää ajamista yhtä paljon kuin 20-kertaisilla rattijuopoilla, mutta silti niitä riittää tienpäällä.

Joona:

No voi hyvät hyssykät ja tuhannen tussukat. Taas oikein ministeriltä puolto ehdotukselle,että itsetuhoisilta otettaisiin ajokortti pois, niin ei sitten pääse ajamaan päin rekkaa. Tuohon ehdotukseen ja sen kannatukseen ei voi kuin nauraa kai. Kuka luulee että jos joku aikoo päättää päivänsä niin sitä paljon kiinnostaa, onko silloin ajolupa vai ei. Toihan estää ajamista yhtä paljon kuin 20-kertaisilla rattijuopoilla, mutta silti niitä riittää tienpäällä

Onneksi meillä on suomessa ammattitaitoiset ja asiantuntevat poliitikot.

Aaltonen:
Joo kyllä mä Tatun ja Joonan kanssa samaa mieltä tästäkin olen, vaikka tuola vähän toista puhuinkin, olisi pitänyt vähän tarkentaa taas lauseita, niin olisi saman suuntasta ollut enemmän.

Aiemminhan sanoin, että 18v osaa ajaa, mutta tosiaan ei kaikki siltikään osaa vaikka miten paljon ajotunteja koulutuksessa annetaan. Tätä edesauttaa kokemus, ja jos tosiaan nolla tilanteesat lähdetään, ekaksi ajetaan B, sitten C ja heti perään D, niin kyllä siinä aika huulipyöreenä voi olla... eli ei se kyllä kovin hyvältä näin äkkiseltään kuullosta tuo näitten uusi lakiehdotus. Ja tuo liikennesilmä ja yleensäkin kaiken ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Kun se tuppaa jo henkilöautolla olemaan vaikeaa.....
Ja Tatu otti kyllä esiin hyvän seikan tossa, että ne ekat jääkelit. No itse pelkäsin kuollakseni tuota talvea ja se mentiin sitten läpi ilman kolareita. JOskin aika leuto talvi kyllä oli. Ja oli niitä tilanteita, joissa ainoa jäinen paikka koko linjalla sillä siivulla oli jyrkkä alamäki ja sitten olikin 20kmh nopeudessa ihan riittävästi perän kanssa tekemistä. Mutta niistä oppii.

Ja olen kyllä tosiaan Joonan kanssa samaa mieltä, että tuskin kukaan 18v on valmis, henkisesti tai kokemukseltaan linja-autonrattiin. Mutta katsotaan mitä nämä lait tuovat tullessaan.

Tästä soveltuvuudesta sen verran, että ainakin TTS kutsuu kursseille (oletan myös C kortti kursseille) hakiat haastatteluun, johon kuuluu pieni lenkki TTS:n pakulla, jolloin on kouluttaja vieressä. Uskon, että tästäkin rankataan ne ihan "ei alalle" kaverit veke. Jos ei peruuttaminen keilojen väliin onnistu ollenkaan, niin....

Mutta jäämme seuraamaan.

Welmu:

Ja olen kyllä tosiaan Joonan kanssa samaa mieltä, että tuskin kukaan 18v on valmis, henkisesti tai kokemukseltaan linja-autonrattiin. Mutta katsotaan mitä nämä lait tuovat tullessaan.

Täsmälleen samaa mieltä. Mulla tosin ei ole kuin AB-kortti, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainoastaan autoa ajamalla oppii
ajamaan, autokoulussa saa vain perustaidot. Jollain 18-vuotiaalla ei voi vielä olla minkäänlaista ajokokemusta millään autolla,
joten minusta niin nuori on kyllä sillä perusteella soveltumaton bussikuskiksi.

Olisiko muuten liian vaativaa sellainen, että pitäisi tavallaan siityä autotyypistä toiseen, jos haluaa ajaa raskaampaa tai
muuten vaativampaa ajopeliä ammatikseen? Tarkoitan, että jotta nuori ajokortin saanut pääsisi kuorma-autokuskiksi pitäisi
ensin olla tietty ammattiajokokemus henkilöautolla tai pakulla ja jotain saman tapaista bussikuskiksi haluavalle, että koulutukseenkin
pääsemiseksi vaadittaisiin jotain peruskokemusta.

- Ville -

Aaltonen:

Täsmälleen samaa mieltä. Mulla tosin ei ole kuin AB-kortti, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainoastaan autoa ajamalla oppii
ajamaan, autokoulussa saa vain perustaidot. Jollain 18-vuotiaalla ei voi vielä olla minkäänlaista ajokokemusta millään autolla,
joten minusta niin nuori on kyllä sillä perusteella soveltumaton bussikuskiksi.

- Ville -

Niin tuo on valitettavasti totta, teoriaa voi lukea mielin määrin, voi tietää täsmälleen miten autoa pitää ajaa, miten sivuluisto korjaan, mitä tehdä kun jäät yhdistelmällä mäkeen kiinni tai vastaavaa, mutta vain ja ainoastaan ajamalla oppii. Joskus tällä foorumilla tuli luettua, että kun istuu kyydissä ja ajaa mikroautoa, niin on paljon parempi kuljettaja ym. No ehkä voi olla liikennesilmää sun muuta kun on penkiltä asiaa seurannut, mutta ei se tuo sitä ajamalla itse saatua kokemusta. Kun joutuu itse tekemään kaikki ratkaisut ja pahoissakin paikoissa itse niistä selviämään, saati sitten kun on läjä kavereita takapenkillä....

Eli kyllä tosiaan aika hurjalta tuntuu, että 18vuotias voisi linja-autoa tai rekkaa ym. ajaa.......yhdistelmää siis.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page