FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.07.17, 10:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 125 126 [127] 128 129 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465813 times)
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2520 on: 26.07.07, 05:11 »

No voi hyvät hyssykät ja tuhannen tussukat. Taas oikein ministeriltä puolto ehdotukselle,että itsetuhoisilta otettaisiin ajokortti pois, niin ei sitten pääse ajamaan päin rekkaa. Tuohon ehdotukseen ja sen kannatukseen ei voi kuin nauraa kai. Kuka luulee että jos joku aikoo päättää päivänsä niin sitä paljon kiinnostaa, onko silloin ajolupa vai ei. Toihan estää ajamista yhtä paljon kuin 20-kertaisilla rattijuopoilla, mutta silti niitä riittää tienpäällä.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2521 on: 26.07.07, 05:28 »

No voi hyvät hyssykät ja tuhannen tussukat. Taas oikein ministeriltä puolto ehdotukselle,että itsetuhoisilta otettaisiin ajokortti pois, niin ei sitten pääse ajamaan päin rekkaa. Tuohon ehdotukseen ja sen kannatukseen ei voi kuin nauraa kai. Kuka luulee että jos joku aikoo päättää päivänsä niin sitä paljon kiinnostaa, onko silloin ajolupa vai ei. Toihan estää ajamista yhtä paljon kuin 20-kertaisilla rattijuopoilla, mutta silti niitä riittää tienpäällä

Onneksi meillä on suomessa ammattitaitoiset ja asiantuntevat poliitikot.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2522 on: 26.07.07, 09:38 »

Joo kyllä mä Tatun ja Joonan kanssa samaa mieltä tästäkin olen, vaikka tuola vähän toista puhuinkin, olisi pitänyt vähän tarkentaa taas lauseita, niin olisi saman suuntasta ollut enemmän.

Aiemminhan sanoin, että 18v osaa ajaa, mutta tosiaan ei kaikki siltikään osaa vaikka miten paljon ajotunteja koulutuksessa annetaan. Tätä edesauttaa kokemus, ja jos tosiaan nolla tilanteesat lähdetään, ekaksi ajetaan B, sitten C ja heti perään D, niin kyllä siinä aika huulipyöreenä voi olla... eli ei se kyllä kovin hyvältä näin äkkiseltään kuullosta tuo näitten uusi lakiehdotus. Ja tuo liikennesilmä ja yleensäkin kaiken ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Kun se tuppaa jo henkilöautolla olemaan vaikeaa.....
Ja Tatu otti kyllä esiin hyvän seikan tossa, että ne ekat jääkelit. No itse pelkäsin kuollakseni tuota talvea ja se mentiin sitten läpi ilman kolareita. JOskin aika leuto talvi kyllä oli. Ja oli niitä tilanteita, joissa ainoa jäinen paikka koko linjalla sillä siivulla oli jyrkkä alamäki ja sitten olikin 20kmh nopeudessa ihan riittävästi perän kanssa tekemistä. Mutta niistä oppii.

Ja olen kyllä tosiaan Joonan kanssa samaa mieltä, että tuskin kukaan 18v on valmis, henkisesti tai kokemukseltaan linja-autonrattiin. Mutta katsotaan mitä nämä lait tuovat tullessaan.

Tästä soveltuvuudesta sen verran, että ainakin TTS kutsuu kursseille (oletan myös C kortti kursseille) hakiat haastatteluun, johon kuuluu pieni lenkki TTS:n pakulla, jolloin on kouluttaja vieressä. Uskon, että tästäkin rankataan ne ihan "ei alalle" kaverit veke. Jos ei peruuttaminen keilojen väliin onnistu ollenkaan, niin....

Mutta jäämme seuraamaan.




Ville Elomaa
Offline Offline

Posts: 1863
Date Registered: 17.12.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2523 on: 26.07.07, 10:06 »

Ja olen kyllä tosiaan Joonan kanssa samaa mieltä, että tuskin kukaan 18v on valmis, henkisesti tai kokemukseltaan linja-autonrattiin. Mutta katsotaan mitä nämä lait tuovat tullessaan.

Täsmälleen samaa mieltä. Mulla tosin ei ole kuin AB-kortti, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainoastaan autoa ajamalla oppii
ajamaan, autokoulussa saa vain perustaidot. Jollain 18-vuotiaalla ei voi vielä olla minkäänlaista ajokokemusta millään autolla,
joten minusta niin nuori on kyllä sillä perusteella soveltumaton bussikuskiksi.

Olisiko muuten liian vaativaa sellainen, että pitäisi tavallaan siityä autotyypistä toiseen, jos haluaa ajaa raskaampaa tai
muuten vaativampaa ajopeliä ammatikseen? Tarkoitan, että jotta nuori ajokortin saanut pääsisi kuorma-autokuskiksi pitäisi
ensin olla tietty ammattiajokokemus henkilöautolla tai pakulla ja jotain saman tapaista bussikuskiksi haluavalle, että koulutukseenkin
pääsemiseksi vaadittaisiin jotain peruskokemusta.

- Ville -

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2524 on: 26.07.07, 11:09 »

Täsmälleen samaa mieltä. Mulla tosin ei ole kuin AB-kortti, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainoastaan autoa ajamalla oppii
ajamaan, autokoulussa saa vain perustaidot. Jollain 18-vuotiaalla ei voi vielä olla minkäänlaista ajokokemusta millään autolla,
joten minusta niin nuori on kyllä sillä perusteella soveltumaton bussikuskiksi.

- Ville -

Niin tuo on valitettavasti totta, teoriaa voi lukea mielin määrin, voi tietää täsmälleen miten autoa pitää ajaa, miten sivuluisto korjaan, mitä tehdä kun jäät yhdistelmällä mäkeen kiinni tai vastaavaa, mutta vain ja ainoastaan ajamalla oppii. Joskus tällä foorumilla tuli luettua, että kun istuu kyydissä ja ajaa mikroautoa, niin on paljon parempi kuljettaja ym. No ehkä voi olla liikennesilmää sun muuta kun on penkiltä asiaa seurannut, mutta ei se tuo sitä ajamalla itse saatua kokemusta. Kun joutuu itse tekemään kaikki ratkaisut ja pahoissakin paikoissa itse niistä selviämään, saati sitten kun on läjä kavereita takapenkillä....

Eli kyllä tosiaan aika hurjalta tuntuu, että 18vuotias voisi linja-autoa tai rekkaa ym. ajaa.......yhdistelmää siis.



Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2525 on: 26.07.07, 12:28 »

Olisiko muuten liian vaativaa sellainen, että pitäisi tavallaan siityä autotyypistä toiseen, jos haluaa ajaa raskaampaa tai
muuten vaativampaa ajopeliä ammatikseen? Tarkoitan, että jotta nuori ajokortin saanut pääsisi kuorma-autokuskiksi pitäisi
ensin olla tietty ammattiajokokemus henkilöautolla tai pakulla ja jotain saman tapaista bussikuskiksi haluavalle, että koulutukseenkin
pääsemiseksi vaadittaisiin jotain peruskokemusta.

- Ville -
Pelkkää kuormuria varten ei imo pitäisi vaatia hirveitä ajokokemuksia, eikä ainakaan ammattiajoakokemusta henkilöautolla. Käytännössä se tarkottaisi taksin ajamista, eikä niitä hommia riittäisi edes fiksusti kaikille. Sen lisäksi jo se pelkkä taksin ajaminen vaatii vähintään pitkäaikaista ajokorttia ja niitä helkkarin taksillasuhauslupia. Raskaaseen yhdistelmään ja linja-autoon voitaisiin soveltaa tuota kokemuspuoltakin vähän järkevämmin jo, niiden kohdalla se on aika perusteltua. Nykyiset kokemusrajathan on 3 kk -> CE ja 12 kk -> D. Joku voisi pitää noitakin riittämättöminä, paljon mahdollista, että aikoja pitäisikin vähän pidentää.

Mutta minkäs siinä taas tekee, kun EU:n antama direktiivi sanelee sen, millä perustein pitää ajokortteja kuljettajille jaella.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2526 on: 26.07.07, 14:22 »

Sitten on sekin aspekti, että ajo-oikeus ei itsessään kerro mitään ajokokemuksesta. Omassakin tuttavapiirissäni on niitä, jotka ovat lähinnä pääkaupunkiseudulle muuttamisen jälkeen luopuneet kokonaan autostaan ja olleet ajamatta vuosia tai kymmeniä. Ajo-oikeus on edelleen voimassa, ja paperilta katsoen hätäinen voisi päätellä, että asianosaisella on ajokokemusta vaikka muille jakaa.

Ajotesti ajotaidon tarkistamiseksi lienee niitä ainoita mahdollisia keinoja varmistua ajotaidosta. Sen heikkous vain on siinä, että ei yhdellä ajotestillä selviä juurikaan muu kuin se, että liikennesäännöt ovat edes välttävästi muistissa. Ja ne voi jokainen lukutaitoinen kerrata ihan omalla kotisohvallaan.
Ajokokemus siltä osin kuin sillä viitataan "perstuntumaan" ja liikennesilmään on hyvin vaikea todeta yhdellä koelenkillä. Harvoin sille lenkille sattuu niitä tilanteita, joissa se todellinen kokemus tulisi esiin tai sitä tarvittaisiin.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2527 on: 26.07.07, 17:01 »

Lehdistä olen lukenut, että he ovat lähinnä somalialaisia, jotka jostain kurssilta valmistuneina ovat tarttuneet toimeen ja ryhtyneet veronmaksajiksi  thmbup

Tässä nyt esillä olevassa asiayhteydessä esitän taas sen kysymyksen, että mikä heidän kokemusmaailmansa on suomalaisesta (tai minkämaalaisesta tahansa) liikenteestä ennen sitä pikakoulutusjaksoa linja-auton kuljettajaksi?

Meidän täytyy muistaa, että hehän ovat kaikki moniosaajia, joka alan huippuammattilaisia jo syntyessään. Kohta voi meikäläinenkin palauttaa ajokortin poliisille ja ruveta käyttämään julkisia tietäessäni, että Etelä-Afrikkalaiset moniosaajat hoitavat minunkin työni. Voipi keskittyä sitten vaikkapa alkoholismiin.
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2528 on: 26.07.07, 18:43 »

Moikka!

Kyllä kai tuo ikärajan laskeminen tuohon 18 ikävuoteen D-korttilaisilla, ennakoi tuota jatkuvasti pahenevaa työvoimapulaa.

Ei kai tuossa muuten paljonkaan järkeä ole. Oikeasti tuo 21- ikävuotta tuntuu paljon sopivammalta. Minkähänlaista ajokokemusta mahtaa olla kyseisellä henkilöllä joka tuollaisia ehdotuksia ajaa läpi.

-Jukka  Shocked
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2529 on: 27.07.07, 03:36 »

Moikka!

Kyllä kai tuo ikärajan laskeminen tuohon 18 ikävuoteen D-korttilaisilla, ennakoi tuota jatkuvasti pahenevaa työvoimapulaa.

Ei kai tuossa muuten paljonkaan järkeä ole. Oikeasti tuo 21- ikävuotta tuntuu paljon sopivammalta. Minkähänlaista ajokokemusta mahtaa olla kyseisellä henkilöllä joka tuollaisia ehdotuksia ajaa läpi.

-Jukka  Shocked

Edelleen kannattaa muistaa, että tämä ei ole suomen oma päätös, vaan EU:n sanelema. Tietysti sitten, jos muualla EU:ssa on paha pula bussikuskeista.. Smiley

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2530 on: 27.07.07, 06:51 »

Minkähänlaista ajokokemusta mahtaa olla kyseisellä henkilöllä joka tuollaisia ehdotuksia ajaa läpi.

Olihan meillä tässä taannoin liikenneministeri, jolla ei edes ollut ajokorttia. Minkäs teet. On lottovoitto syntyä tänne junttilaan.
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2531 on: 27.07.07, 11:31 »

Olihan meillä tässä taannoin liikenneministeri, jolla ei edes ollut ajokorttia. Minkäs teet. On lottovoitto syntyä tänne junttilaan.
Ja eräässä suomen suurimmassa kaupungissa liikennesuunnittelija jolla ei ollut ajokorttia. Vastuualueella oli mm. liikennevalot.... Grin

Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2532 on: 27.07.07, 11:55 »

Olihan meillä tässä taannoin liikenneministeri, jolla ei edes ollut ajokorttia. Minkäs teet. On lottovoitto syntyä tänne junttilaan.

Onhan meillä myös puolustusvoimien ylipäällikkö joka ei ole käynyt armeijaa Wink

Kohta voi meikäläinenkin palauttaa ajokortin poliisille ja ruveta käyttämään julkisia tietäessäni, että Etelä-Afrikkalaiset moniosaajat hoitavat minunkin työni. Voipi keskittyä sitten vaikkapa alkoholismiin.

Suurin osa suomalaisista haluaa olla järjettömiä rahamääriä tienaavia suuria ja mahtavia päällikköitä niin täytyyhän sen joku hoitaa nämä oikeat työt.
Antti Rimpisalo
Offline Offline

Posts: 1246
Date Registered: 08.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2533 on: 29.07.07, 09:41 »

Selkeytetäänpäs hieman keskustelua, eli 18v sälli ei voi kohta enään suoraan vain hommata linjurikortin ja ruveta töihin.
Lainaus LVM:n sivuilta:
"Linja-autonkuljettajaksi pääsemisen ikäraja alenee 18 vuoteen. Kolmivuotisen linja-autonkuljettajan perustutkintokoulutuksen voi aloittaa heti peruskoulun jälkeen. Koulutuksen saanut 18-vuotias saa ajaa paikallisbussia tai enintään 16 matkustajan pienoislinja-autoa Suomessa. Nuorisoasteen koulutuksen aloittamisesta päättää opetusministeriö.

Suurten bussien ammattikuljettajaksi voi päästä 280 tunnin koulutuksella 21-vuotiaana. Jos kuljettaja on suorittanut nopeutetun 140 tunnin pätevyyskoulutuksen, hän pääsee ajamaan D-luokan bussia 23-vuotiaana.

280 tunnin kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyyskoulutuksella saa kuljettaa 18-vuotiaana C-luokan kuorma-autoa tai CE-ajoneuvoyhdistelmää. Nopeutetulla pätevyyskoulutuksella näitä ajoneuvoja saa kuljettaa 21-vuotiaana.

Kaikkien linja- ja kuorma-autonkuljettajien on osallistuttava jatkokoulutukseen viiden vuoden välein. Jatkokoulutuksessa annetaan opetusta muun muassa turvallisesta, taloudellisesta ja ympäristöystävällisestä ajotavasta.

Ammattipätevyysvaatimus koskee linja-autonkuljettajan ajokortin suorittavia ja alalle ryhtyviä kuljettajia 10. syyskuuta 2008 alkaen ja kuorma-autonkuljettajia 10. syyskuuta 2009 lähtien. Pätevyydestä tulee merkintä ajokorttiin tai erityiseen ammattipätevyyskorttiin.
"

Air Force Reserve
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2534 on: 29.07.07, 13:07 »

Jutellaampa hetki kevyenliikenteen kohtelusta.

Naantalin kokoisessakaan pikkukaupungissa (~15000 vakituista asukkia) ei ole polkupyörällä saati skootterilla turvassa terroristiautoilijoilta. Suurin osahan täällä olevista (terroristi)autoilijoista on turisteja, joilla on mahdoton kiire esim. Muumimaailmaan, eikä sitten jakseta välittää jääkö pyöräilijä alle vai ei. Väistämissäännöt tuntuvat unohtuvan sillä hetkellä täysin ja suojatie nyt ei ole ennenkään ollut suomalaiselle miesautoilijalle pysähdyksen arvoinen asia.

On toki pystytty tutkimuksilla osoittamaan, etteivät polkupyöräilijät (varsinkaan sellaiset, joilla ei ole auton ajokorttia) yleisesti osaa heitä koskevia liikennesääntöjä (etuajo-oikeudet pyörätiellä etc) tarpeeksi hyvin, vaan pyörällä ajellaan miten sattuu huvittamaan. Ei näin.

Täällä meillä keskusta-alueella pyöräilijä joutuu liikkumaan skootterikuskin tavoin autojen seassa ajoradalla, sillä pyörätietä ei ole voitu rakentaa ahtaan katusuunnittelun vuoksi. Kevyelle liikenteelle on ainoastaan jalkakäytäviä, joilla siis ei ole asiaa ajella polkupyörälläkään, mikäki on täyttänyt 12 vuotta. Tämäkään asia ei ikävä kyllä näytä olevan täällä(kään) kaikille aikuisille selviö ja jalkakäytävillä ajellaan pyörillä kuin pullope*sesiat.

Mutta minkäs teet, kun keskusta-asiointi ei välttämättä vaadi auton käyttöä (matkaa alle 3km) ja lisäksi se sitten on aikaa vievää, sillä parkkitilaakin on todella niukalti. Nämä reissut haluaisi heittää pyörällä tai skootterilla, koska pyörälle ja skootterille löytyy sitä pysäköintitilaa paljon helpommin. Täällä kun ei ole keskustassa sellaisia hypermarketteja, joissa auto olisi välttämätön ostettavan tavaramäärän takia, haluaisi nuo reissut tehdä turvallisesti kevyemmällä ja vähemmän saastuttavalla kulkupelillä. Se ei kuitenkaan näytä olevan itsestään selvää, päästä joka reissulta ehjänä takaisin turvallisuuden puutteen takia.

Nimim. 3 mersua ja 2 audia olisivat tänäänkin saaneet kylkikoristeet, jos olisin niin halunnut tehdä. Torville on hyvä soittaa torvea.  Wink

Kokemuksia muilta paikkakunnilta kevyemmän liikenteen kohtelusta.


Ade
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2535 on: 29.07.07, 13:28 »

Itse ainakin Oulussa olen kokenut ongelman toisinpäin. Pyöräilijät keskustassa ajaa mistä sattuu, miten sattuu tietämättä yhtään liikennesäännöistä, tai sitten niitä ei vain haluta noudattaa. Saa oikeasti varoa että tuleeko pyörää jalkakäytävää pitkin päin punaisia eteen(mun perään on ajettu jo kerran kun jarrutin tuommoisen takia).

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2536 on: 29.07.07, 13:45 »

Itse ainakin Oulussa olen kokenut ongelman toisinpäin. Pyöräilijät keskustassa ajaa mistä sattuu, miten sattuu tietämättä yhtään liikennesäännöistä, tai sitten niitä ei vain haluta noudattaa. Saa oikeasti varoa että tuleeko pyörää jalkakäytävää pitkin päin punaisia eteen(mun perään on ajettu jo kerran kun jarrutin tuommoisen takia).
Öö, enkös miekii kirjotellu osittain myös noin... Embarrassed Embarrassed

Ade
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2537 on: 29.07.07, 19:34 »

« Last Edit: 29.07.07, 19:55 by Juha Kalli »

Jere Rantala
Offline Offline

Posts: 500
Date Registered: 27.03.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2538 on: 30.07.07, 14:25 »


Näin ikkään? mitä mahtanet tarkoittaa?  Jos tarkoituksena on todeta, että onpa hassua, niin sitten niin. Itseäni lähinnä mietityttää, että miksi sen keltaisen viivan aikana on pakko ohittaa. Ei niitä ole siihen tiehen sen takia maalattu, että valkoinen sattui loppumaan...

Muutenkin nykyään tapahtuu liikaa vastaavanlaisia onnettomuuksia, joissa "auto on tuntemattomasta syystä ajautunut vastaantulevien kaistalle" ja juuri sen rekan alle. En vihjaile mitään, koska lehdetkään eivät tee niin. Silti olen varma, että ainakin tämän foorumin kaikki raskaan liikenteen kanssa tekemisissä olevat (Joona, Tatu jne.) tietävät mitä tarkoitan. 

Johannes Pietilä
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 01.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2539 on: 30.07.07, 14:52 »

Jos haluaa lopettaa päivänsä, niin ei tarvitsisi pilata toisten/toisen ihmisen elämää samalla. Voisi vaikka hypätä jyrkänteeltä, hirttäytyä ... Mutta mitä muuta vain, mutta ei tapaa, jossa joku kärsii loppu elämänsä tunnon tuskista, vaikka ei käytännössä voinutkaan vaikuttaa asiaan.  thmbdn thmbdn Tulee mieleen lehti juttu, jossa haastateltiin rekkamiestä jonka rekkaa päin oli ajettu itsemurha tarkoituksissa 3 (kolme) kertaa, voi vain miettiä niitä tunnon tuskia. En tiedä tuossa lehden jutusta, että miksi hän ajautui vastaan tulevien kaistalle, mutta joka tapauksessa tämä tapahtuma palaa monen yönä rekkamiehen uniin.  Undecided Cry
Pages: 1 ... 125 126 [127] 128 129 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1