Keskustelua liikenteestä

<< < (505/3031) > >>

hynkel:
Quote

Joo menee mielenkiintoseksi kyllä, ei siinä mitään että 18v osaa varmasti ajaa linja-autoa, mutta mites tämä vastuu. Onko 18v valmis vastaamaan parhaimmillaan lähes 100 ihmisen hengestä?


Ei kun juuri siinä se ongelma mielestäni on, että 18v ei osaa ajaa linja-autoa. Kyllä nuorikin ihminen pystyy ottamaan paljon vastuuta töissä. Ihmiset käyttäytyvät ja toimivat hieman eri tavalla töissä ja ns. viihteellä.

Suurin proplematiikka on siinä, ettei näillä tyypeillä tule olemaan mitään ajokokemusta ja kun jokaiselta se auto kumminkin ennemmin tai myöhemmin lähtee enemmän tai vähemmän alta liukkailla, niin soisi kyllä, että se eka kerta tapahtuisi kuorma-autolla (ei sen ojaan tarvitse mennä) ja vasta sitten bussilla.

Joskus lähtee takavetoisella autolla pito ensimmäistä kertaa takarenkailta vauhdissa, joskus puoliperävaunu määrää ensimmäistä kertaa vetoauton suunnan, joskus moduliyhdistelmän dolly ei käännykään vetoauton perässä niinkun aina ennen... Joskus (oma) täysperävaunu matkustaa naapurin kaistaa pitkin jarrutuksessa...

Kokemattomuutta liikenteessä pidän siis suurempana ongelmana, kuin tuota kuljettajan ikää. Nopeasti kun vilkaisin noita nykyisiä koulutuksia, niin työharjoitteluvaihekin on sijoitettu aika usein kesään. Mites, kun tulee ekat liukkaat...

Itse olenkin ollut pitkään sitä mieltä, ettei tuollaista kurssipohjaista linja-autokuskikoulutusta pitäisi olla olemassakaan, vaan aina pitäisi vaatia vähintään se 1 vuosi >12 tonnin kuormurilla päätoimista kuljettajan työtä...

Joona:
Quote

Ei kun juuri siinä se ongelma mielestäni on, että 18v ei osaa ajaa linja-autoa. Kyllä nuorikin ihminen pystyy ottamaan paljon vastuuta töissä. Ihmiset käyttäytyvät ja toimivat hieman eri tavalla töissä ja ns. viihteellä.

Juuri näin. 18v ei osaa ajaa linja-autoa, eikä omaa minkäänlaista liikennesilmää tai liikennekokemusta. Vie vähintään parisen vuotta, että liikennesilmä alkaa olla kohdallaan ja kykenee tosissaan jo ennakoivaan ajotyyliin. Puhutaan siis ihan todellisesta ennakoivasta ajotavasta. Ei autokoulun haistapaskajarrutaajoissapunaisiinvaloihin-tyylistä.

Enkä kyllä itse antaisi esim 18-vuotiaalle nuorelle miehelle 100 paikkaista telibussia alle. Varmasti moni koulutukseen hakeutuvista kuitenkin tulevat olemaan niitä joiden mielestä on äijää ajaa isoa autoa, ja kun ei nyt muutakaan tekemistä ole niin lähdetään sitten bussikuskiksi. Kyseessä on siis täysin väärä asenne työtä kohtaan. Vielä se päivä koittaa kun täysi 15m 100 paikkanen telivehje tulee sivuluisussa vastaan poppivehkeet täysillä karvanopat tuulilasissa ja kuskin paikalta loistaa vain ruutulippulippalakki.

Tai jos ajatellaan asiaa näin päin: Kuinka moni 18-vuotias voi rehellisesti myöntää itsellensä olevansa tarpeeksi ammattitaitoinen, kokenut ja turvallinen kuljettaja linja-autonkuljettajan ammattiin.

Aivan.

Roskakoriin joutaisi mokoma haistapaskalaki. Kaikenlaista sontaa se eduskunta suoltaa.

kiikaroija:
No voi hyvät hyssykät ja tuhannen tussukat. Taas oikein ministeriltä puolto ehdotukselle,että itsetuhoisilta otettaisiin ajokortti pois, niin ei sitten pääse ajamaan päin rekkaa. Tuohon ehdotukseen ja sen kannatukseen ei voi kuin nauraa kai. Kuka luulee että jos joku aikoo päättää päivänsä niin sitä paljon kiinnostaa, onko silloin ajolupa vai ei. Toihan estää ajamista yhtä paljon kuin 20-kertaisilla rattijuopoilla, mutta silti niitä riittää tienpäällä.

Joona:
Quote

No voi hyvät hyssykät ja tuhannen tussukat. Taas oikein ministeriltä puolto ehdotukselle,että itsetuhoisilta otettaisiin ajokortti pois, niin ei sitten pääse ajamaan päin rekkaa. Tuohon ehdotukseen ja sen kannatukseen ei voi kuin nauraa kai. Kuka luulee että jos joku aikoo päättää päivänsä niin sitä paljon kiinnostaa, onko silloin ajolupa vai ei. Toihan estää ajamista yhtä paljon kuin 20-kertaisilla rattijuopoilla, mutta silti niitä riittää tienpäällä

Onneksi meillä on suomessa ammattitaitoiset ja asiantuntevat poliitikot.

Aaltonen:
Joo kyllä mä Tatun ja Joonan kanssa samaa mieltä tästäkin olen, vaikka tuola vähän toista puhuinkin, olisi pitänyt vähän tarkentaa taas lauseita, niin olisi saman suuntasta ollut enemmän.

Aiemminhan sanoin, että 18v osaa ajaa, mutta tosiaan ei kaikki siltikään osaa vaikka miten paljon ajotunteja koulutuksessa annetaan. Tätä edesauttaa kokemus, ja jos tosiaan nolla tilanteesat lähdetään, ekaksi ajetaan B, sitten C ja heti perään D, niin kyllä siinä aika huulipyöreenä voi olla... eli ei se kyllä kovin hyvältä näin äkkiseltään kuullosta tuo näitten uusi lakiehdotus. Ja tuo liikennesilmä ja yleensäkin kaiken ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Kun se tuppaa jo henkilöautolla olemaan vaikeaa.....
Ja Tatu otti kyllä esiin hyvän seikan tossa, että ne ekat jääkelit. No itse pelkäsin kuollakseni tuota talvea ja se mentiin sitten läpi ilman kolareita. JOskin aika leuto talvi kyllä oli. Ja oli niitä tilanteita, joissa ainoa jäinen paikka koko linjalla sillä siivulla oli jyrkkä alamäki ja sitten olikin 20kmh nopeudessa ihan riittävästi perän kanssa tekemistä. Mutta niistä oppii.

Ja olen kyllä tosiaan Joonan kanssa samaa mieltä, että tuskin kukaan 18v on valmis, henkisesti tai kokemukseltaan linja-autonrattiin. Mutta katsotaan mitä nämä lait tuovat tullessaan.

Tästä soveltuvuudesta sen verran, että ainakin TTS kutsuu kursseille (oletan myös C kortti kursseille) hakiat haastatteluun, johon kuuluu pieni lenkki TTS:n pakulla, jolloin on kouluttaja vieressä. Uskon, että tästäkin rankataan ne ihan "ei alalle" kaverit veke. Jos ei peruuttaminen keilojen väliin onnistu ollenkaan, niin....

Mutta jäämme seuraamaan.




Navigation

Up one level

Next page

Previous page