Keskustelua liikenteestä

<< < (509/3033) > >>

Juha:
Quote

Muutenkin nykyään tapahtuu liikaa vastaavanlaisia onnettomuuksia, joissa "auto on tuntemattomasta syystä ajautunut vastaantulevien kaistalle" ja juuri sen rekan alle. En vihjaile mitään, koska lehdetkään eivät tee niin. Silti olen varma, että ainakin tämän foorumin kaikki raskaan liikenteen kanssa tekemisissä olevat (Joona, Tatu jne.) tietävät mitä tarkoitan. 

Kommentilla siis tarkoitin että "taas yksi tälläinen". Näitä on nyt tänä vuonna turhan paljon taas sattunut. Tämä oli yksi syy miksi lopetin itse autohommat. Toki näissä "tuntemattomasta syystä vastaantulevien kaistalle" onnettomuuksissa voi olla myös syynä sairaskohtaus tai nukahtaminen.

juksii:
Täytyy taas ihmetellä pääkaupunkiseudun busseja. Mikä ihme on niin vaikeaa siinä vilkun käyttämisessä?

Ovet menee kiinni vielä on vilkku oikealle. Bussi liikkuu, vilkku oikealle... Käännetään rattia ja samalla vilkku vasemmalle, että mä tuun ny päälle. Pienemmät pois alta 

Kaksi bussia tuli jopa kaistalle asti vilkku oikealle.

En tiedä bussin ajamisesta mitään mutta onko se jotenkin fyysinen mahdottomuus laittaa se vilkku päälle vaikka samalla kun laittaa ovet kiinni? Olis edes hiukan aikaa reagoida ennenkuin se tulee sieltä päälle.

Täytyy vielä kehua niitä kahta(!) bussikuskia jotka osasivat laittaa vilkun päälle riittävän aikaisin eivätkä aiheuttaneet vaaratilannetta. Kuitenkin on taas tullut ajettua semmoinen 200 kilsaa kehä III:n sisäpuolella, että muutama bussi tullut nähtyä.

Toivottavasti vielä pari päivää selviää hengissä. 

auranen:
Quote

Täytyy taas ihmetellä pääkaupunkiseudun busseja. Mikä ihme on niin vaikeaa siinä vilkun käyttämisessä?

Ovet menee kiinni vielä on vilkku oikealle. Bussi liikkuu, vilkku oikealle... Käännetään rattia ja samalla vilkku vasemmalle, että mä tuun ny päälle. Pienemmät pois alta 

Kaksi bussia tuli jopa kaistalle asti vilkku oikealle.

En tiedä bussin ajamisesta mitään mutta onko se jotenkin fyysinen mahdottomuus laittaa se vilkku päälle vaikka samalla kun laittaa ovet kiinni? Olis edes hiukan aikaa reagoida ennenkuin se tulee sieltä päälle.

Täytyy vielä kehua niitä kahta(!) bussikuskia jotka osasivat laittaa vilkun päälle riittävän aikaisin eivätkä aiheuttaneet vaaratilannetta. Kuitenkin on taas tullut ajettua semmoinen 200 kilsaa kehä III:n sisäpuolella, että muutama bussi tullut nähtyä.

Toivottavasti vielä pari päivää selviää hengissä. 


Juu, paitsi tätä näyttää olevan sitten toistakin "koulukuntaa"...sellaiset bussikuskit, jotka tavallaan "varaavat" vasemman kaistan jo etukäteen varmuudeksi. Eli vasen vilkku päälle, vaikka vielä on ovi auki ja asiakkaita menossa sisään. Kymmeniä kertoja olen tällaisia nähnyt, siis tilanteita, joissa sitten autot pysähtyvät bussin taakse odottamaan ja päästämään (kuten kuuluukin) sen eteensä, mutta bussipa ei tulekaan kun businekset ovat vielä kesken.

Eli ei se liian aikaisinkaan ole hyvä....tai ei siitä vaaratilanteita synny, mutta liikenteen sujuvuus tökkii.

t. tero

Aaltonen:
Quote

Täytyy taas ihmetellä pääkaupunkiseudun busseja. Mikä ihme on niin vaikeaa siinä vilkun käyttämisessä?

Ovet menee kiinni vielä on vilkku oikealle. Bussi liikkuu, vilkku oikealle... Käännetään rattia ja samalla vilkku vasemmalle, että mä tuun ny päälle. Pienemmät pois alta 

Kaksi bussia tuli jopa kaistalle asti vilkku oikealle.

En tiedä bussin ajamisesta mitään mutta onko se jotenkin fyysinen mahdottomuus laittaa se vilkku päälle vaikka samalla kun laittaa ovet kiinni? Olis edes hiukan aikaa reagoida ennenkuin se tulee sieltä päälle.

Täytyy vielä kehua niitä kahta(!) bussikuskia jotka osasivat laittaa vilkun päälle riittävän aikaisin eivätkä aiheuttaneet vaaratilannetta. Kuitenkin on taas tullut ajettua semmoinen 200 kilsaa kehä III:n sisäpuolella, että muutama bussi tullut nähtyä.

Toivottavasti vielä pari päivää selviää hengissä. 


Jukka, olet törmännyt leipääntyneisiin ja ammattitaidottomiin linja-autonkuljettajiin kun noin ajavat. Tollaset ottaa muakin päähän, vaikka samaa hommaa heidän kanssa teenkin. Silti noin välinpitämätön ei saisi näissä hommissa olla.

Itse en tollasta harrastele. Ei tulisi mieleenkään. Itse kun pysäkiltä olen lähdössä, laitan vilkun oikealta pois siinä vaiheessa kun ovet pistän kiinni, kun ne on menneet kiinnii, laitan vilkun vasemmalle. Tässä saattaa hyvinkin olla lähes 2-3 sekunnin viive, jonka jälkeen tulee se vilkku sinne vasemmalle. Eli yritän näin toimiessani kyllä kertoa riittävän aikasin, että olen pysäkiltä lähdössä. Aina on vaan niitä urpoja, jotka ei joko nää mitään, ei jaksa välittää mistään mitään, tai ei vaan yksinkertaisesti tajua sitä asiaa ja meinaavat kylkeen napsahtaa. Osa noista kylkeen meinaa napsahtaa- tilanteista johtuu siitä, että siinä vaiheessa kun laitan vilkun pois ja hetken päästä vasemmalle, auto on ollut 100m päässä ja on siinä samalla ajalla kun minä tuon vilkun sitten ovien kiinni menemisen jälkeen vasemmalle laitan, tämä autoilija onkin laittanut lusikan pohjaan ja tulee miljoonaa, etten vaan kerkeä lähtemään. Sitten JOS ja KUN käykin niin, että lähdenkin siitä sitten liikkeelle, niin melkosia äkkijarrutuksia joutuvat miljonaa tullessa tekemään. Toisinaan se on peilistä katsottuna melkosen turhauttavaa katsoa kun varovasti siitä pysäkiltä lähdet, olet valmiina jarruttamaan jos tämä takaa tuleva kiireinen urpo ei tajua mistään mitään, tulee miljoonaa vaarantaen monen muun kuin itsensä siinä ohi mennen. Se vaan turhauttaa.

Mulla on se periaate, että jos siltä sitten tosiaan näyttää, että takaa tuleva auto (60 rajotus) kyseessä tulee miljonaa eikä reagoi siihen, että lähden liikkeelle vilkun kanssa pysäkiltä, niin sitten väistetään, mutta kyllä se kun tota tarpeeksi näkee, alkaa niin sanotusti ottamaan päähän. MIkä siinä on niin vaikeaa tajuta se asia? Pahimmillaan ja aivan liian usein nämä kiilaajat ajavat sen 200m edessäsi ja kääntyvät sitten vasemmalle, teillä joilla aiheutat jonon jos et siitä suoraan pääse kääntymään.... mitä näitten kuskien mielessä liikkuu? Kiilaavat liikennettä vaarantaen jopa vastaantulevan kaistan kautta pysäkiltä lähtevän linja-auton, 200m ja kääntyvät vasemmalle pysäyttävät koko jonon sillä hommalla jos hyvä tuuri käy ja mahtaa olla kiva katsoa sitä linja-auton keulaa sitten peilistä.....

No tämä oli tällänen tarinoinpas ohi mennen teksti mutta vilkun käytöstä kuitenkin vielä yleisesti on pakko sanoa, että se varmaan niin on, ettei ihmisillä ole tuo vilkun käyttö asenteellisesti taottu sinne päähän, että sitä pitää käyttää. Kaistaa vaihdetaan ilman vilkkua ja sitten hetken päästä tulee motarin liittymä missä sillä itse vilkulla ei ole merkitystä niin paljoa kun toisen eteen et toiselta kaistalta tule, sitten sitä käytetään kyllä. MIkä logiikka tossa on, kertokaa mulle?

Eli kaistanvaihdossa vilkku on tuntematon käsite, mutta sitten motarin rampille ajaessa jonossa sitä käytetään... jotenkin outo logiikka mun mielestä.

NIin joo ja Tero kertoili tuosta kaistan varaamisesta. Joo se on myöskin väärin noin tehdä. Mutta on myös tilanteita, joissa tuo on tahatonta. Ei siinä tarvitse kun oviautomatiikka tehdä kepposet ja lyökin ne ovet takas auki kun olet juuri ne kiinni saanut ja vilkun vasemmalle laittanut. Sitten kun et pääsekään siitä minnekkän (pysäkkijarrulliset linja-autot), niin tulee hämminki että mikä nyt tuli, katsot oikean peilin ja toteet, että ovet auki samalla sulla on kuitenkin vilkku vasemmalle.... eli ymmärrät varmaan tilanteen, että siinä voi vähän mennä rytmi sekasin?
Mutta tahallisesti kun ton tekee, niin ei hyvä ollenkaan.

hynkel:
Quote

Täytyy taas ihmetellä pääkaupunkiseudun busseja. Mikä ihme on niin vaikeaa siinä vilkun käyttämisessä?

Ovet menee kiinni vielä on vilkku oikealle. Bussi liikkuu, vilkku oikealle... Käännetään rattia ja samalla vilkku vasemmalle, että mä tuun ny päälle. Pienemmät pois alta 

Kaksi bussia tuli jopa kaistalle asti vilkku oikealle.

En tiedä bussin ajamisesta mitään mutta onko se jotenkin fyysinen mahdottomuus laittaa se vilkku päälle vaikka samalla kun laittaa ovet kiinni? Olis edes hiukan aikaa reagoida ennenkuin se tulee sieltä päälle.

Täytyy vielä kehua niitä kahta(!) bussikuskia jotka osasivat laittaa vilkun päälle riittävän aikaisin eivätkä aiheuttaneet vaaratilannetta. Kuitenkin on taas tullut ajettua semmoinen 200 kilsaa kehä III:n sisäpuolella, että muutama bussi tullut nähtyä.

Toivottavasti vielä pari päivää selviää hengissä. 


Jännä juttu, kun itse asuu, ei vain kehä3:n, vaan myös kehä1:n sisäpuolella, eikä huomaa moista ongelmaa samalla tavalla. Kai siihen on sitten vain tottunut.

Joissain busseissa on hieno automatiikka, joka estää liikkeellelähdön ovien avaamisen jälkeen, ennen kun vilkkua on käytetty vasemmalla. Tai estää ja estää, järjestelmä vapauttaa seisontajarrun vasta kun vilkku lyödään päälle. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö se auto voisi liikkua ennen tätä, kyllä automaattilaatikolla vääntöä saadaan sen verran, että pari jousijarrua ei liikkumista estä...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page