FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 06:56

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 127 128 [129] 130 131 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475621 times)
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2560 on: 03.08.07, 10:18 »

Itselläni on noista liikennevalotolpissa olevista "laatikoista" sellainen käsitys, että ne on liiketunnistimia tai kameroita, jotkaa ohjaavat niitä liikennevaloja.
Jep, ja prätkän kanssa on paska homma, jos tunnistin ei huomaa sua, niin siinähän sitten venataan niin pitkään, että taakse tulee auto jonka tunnistin huomaa. Tongue

ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2561 on: 03.08.07, 10:48 »

Jep, ja prätkän kanssa on paska homma, jos tunnistin ei huomaa sua, niin siinähän sitten venataan niin pitkään, että taakse tulee auto jonka tunnistin huomaa. Tongue
Sitähän me ei tiedetä, onko siihen samaan mokkulaan integroitu muutakin. Näin todellisuudessa arvelinkin, että liittyvät pääasiassa liikennevalojen ohjaamiseen, esim yöaikaan kun on vähän liikennettä ja on järkevää polttaa vihreää sinne, missä on tulijoita. Jossain risteyksissä huomaa asfaltissa paljon bitumilla täytettyjä säännöllisen näköisiä railoja. Näissä tulee mieleen, onko sensoreina käytetty kapasitiivisia tai induktiivisia antureita, joilla tunnistus tehtäisiin. Induktiivisen tunnistamisen luulisi helpottavan moottoripyöränkin tunnistamista. Jos jolla kulla on tästä varmaan tietoa, kertokoon. Googlea ei jaksa vaivata  Grin

Ade
Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2562 on: 03.08.07, 12:19 »

Onko alla "sadantonninauto"...
.... Niin luulisi vaan, että nämä  ihmiset osaisivat myös käyttäytyä liikenteessä? ...
... Tulee keskisormea ja ties mitä kaikennäköstä humpuukki käsimerkkiä ....

...vai "sadantonninauto"...
...Torvea sai painaa KAUAN ja  PITKÄÄN, että herra siitä Märssulla lähti.
...Luulis, että jos on koulutusta (vai millä hemmetillä noi noita voi ... ajaa), ois myös aivot mitä ei tehdä liikenteessä...

Sepä on näköjään ihan sama, että minkälaisella "sadantonninautolla" siellä liikenteessä ollaan, niin käytöstavat on samat...   Embarrassed

MikkO
Jarmo Puntanen
Offline Offline

Posts: 341
Date Registered: 26.05.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2563 on: 03.08.07, 12:48 »

Uskoisin kyllä että häviäisit rahasi. Tarkoitan nyt lähinnä tilanteita jossa ajat vaikka hiljaisella kylällä arkiyönä, alueella on vaikka 50km/h nopeustajoitus, ei pimeitä risteyksiä, erillinen kevyenliikenteenväylä, ei suojateitä jne. Minusta siinä ei ole mitään moraalisesti väärää jos silloin ajaa vaikka 70 km/h kyseisellä tiellä, ja väitän että tuo on turvallisempaa kuin ajaa samalla tiellä ruuhka-aikaan 50km/h.
En toki valita jos poliisi antaa minulle sakot tuollaisessa tilanteessa,

Hannu

Eihän tuo ole mikään moraalinen kysymys!

Asia on täysin selvä,  nopeusrajoituksen ylittäminen on kaikkina aikoina ja kaikille henkilöille kiellettyä ja ylittäminen voidaan yksiselitteisesti mitata. Mitään harkintaa ei tarvita, oikeus määrittää rangaistuksen automaattisesti, kun todisteet esitetään.

Kysymys on siitä, miten yksilö suhtautuu yhteiskunnan hänelle asettamiin rajoituksiin. Jos niitä rikotaan tietoisesti, on kyseessä anarkia, joka on sinänsä eräs yhteiskunnallinen näkökulma. Se, mikä on rangaistavaa toimintaa, ei ole tässä yhteiskunnassa yksilön päätettävissä, vaan laeilla säädetty. Yksilö ei voi vapaasti valita "seisovan pöydän" periaatteella, mitä sääntöjä hän haluaa noudattaa, vaan säännöt on otettava huomioon sellaisinaan. Mikäli ne eivät miellytä, on olemassa demokraattinen prosessi niiden muuttamiseksi, johon prosessiin kaikki saavat osallistua.

 





Juha-Matti Keränen
Offline Offline

Posts: 939
Date Registered: 23.08.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2564 on: 03.08.07, 13:46 »

Alkaa mennä jo niin kauas metsään tämä "keskustelu", että olisikohan jo aika palata itse aiheeseen...

...good luck !
Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2565 on: 03.08.07, 13:49 »

Eihän tuo ole mikään moraalinen kysymys!

Asia on täysin selvä,  nopeusrajoituksen ylittäminen on kaikkina aikoina ja kaikille henkilöille kiellettyä ja ylittäminen voidaan yksiselitteisesti mitata. Mitään harkintaa ei tarvita, oikeus määrittää rangaistuksen automaattisesti, kun todisteet esitetään.

Kysymys on siitä, miten yksilö suhtautuu yhteiskunnan hänelle asettamiin rajoituksiin. Jos niitä rikotaan tietoisesti, on kyseessä anarkia, joka on sinänsä eräs yhteiskunnallinen näkökulma. Se, mikä on rangaistavaa toimintaa, ei ole tässä yhteiskunnassa yksilön päätettävissä, vaan laeilla säädetty. Yksilö ei voi vapaasti valita "seisovan pöydän" periaatteella, mitä sääntöjä hän haluaa noudattaa, vaan säännöt on otettava huomioon sellaisinaan. Mikäli ne eivät miellytä, on olemassa demokraattinen prosessi niiden muuttamiseksi, johon prosessiin kaikki saavat osallistua.
Olkoon sitten vaikka anarkiaa. Toki laissa määrätään mikä on sallittua ja mikä kiellettyä, mutta laki ei aina toimi käytännössä, eikä siitä ole mahdollista tehdä sellaista, että se kattaisi kaikki tilanteet.
Moderaattori voisi lohkaista offtopicit vaikka omaan ketjuun.

Hannu

Harri Nurmi
Offline Offline

Posts: 413
Date Registered: 26.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2566 on: 03.08.07, 15:07 »

Olkoon sitten vaikka anarkiaa. Toki laissa määrätään mikä on sallittua ja mikä kiellettyä, mutta laki ei aina toimi käytännössä, eikä siitä ole mahdollista tehdä sellaista, että se kattaisi kaikki tilanteet.
Moderaattori voisi lohkaista offtopicit vaikka omaan ketjuun.

Hannu

Off Topic alkuperäiseen aiheeseen viitaten, mutta...
Tänään harkitseva ja osaava autoilija, jonka mielestä nopeusrajoitukset ovat väärässä paikassa,
vetäisi tutkaan Jyskälän nurkilla 80 alueella yli 120 km/h. Onneksi muut väistelivät tätä osaajaa.
Nyt ei sitten tarvitse enää itse ajella, kun kortti on pyykkipojan nokassa.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2567 on: 03.08.07, 15:18 »

Ennen tällaisen postausta kannattaa aikuisten oikeasti hetki miettiä miksi tässä yhteiskunnassa on säännöt.

Kesälomareissulla ajelin moottoritietä. Ensin oli merkki työmaasta ja rajoitus 80 km/h. Porukka ajaa mun ohi kun hidastan. Sitten oli merkki 50 km/h. Kaikki pyyhkii ohi kun minä yritän noudattaa sääntöjä. Eräs rekkakuski painaa torvea ja vetää ohi tosi läheltä ja malkein vaunulla koukkaa päälle kun tulee omalle kaistalle takaisin. Parin kilometrin päästä on 120 km/h.
Mitään työmaata en matkalla nähnyt.
Pistää kyllä hetken miettimään että kumpihan on turvallisempaa, noudattaa sääntöjä vai rikkoa niitä? Samoin hiukan merkkien logiikkakin pistää mietittyttämään. Mikähän motivaatio ihmisillä on noudattaa merkityksettömiä merkkejä?

-JukSii-
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2568 on: 03.08.07, 16:08 »

Ensin oli merkki työmaasta ja rajoitus 80 km/h. Porukka ajaa mun ohi kun hidastan. Sitten oli merkki 50 km/h. Kaikki pyyhkii ohi kun minä yritän noudattaa sääntöjä. Eräs rekkakuski painaa torvea ja vetää ohi tosi läheltä ja malkein vaunulla koukkaa päälle kun tulee omalle kaistalle takaisin. Parin kilometrin päästä on 120 km/h.
Menee kyllä niin OT:n puolelle.

Tollakin kahen kilometrin matkalla kun se hidastaminen 120km/h-->50km/h tärvää aikaa vähän yli minuutin. Niin, hyvä kysymys, mihin on niin kiire?

Vaikkei siellä olisi työmiehen työmiestä/-naista, niin rajoitus on noudattamista varten. Kyseinen tieosuus voi muuten olla turvattomampi suuremmille nopeuksille, jonka takia nopeutta on alennettu väliaikaisesti (esim kaiteita puuttuu, maalaukset puuttuu, jotain muuta vastaavaa) Yleensä normaalirajoitus tieosuudelle pyritään palauttamaan voimaan siksi ajaksi vuorokaudesta, kun työntekijät eivät ole työssään paikalla.  En usko, että tahallaan olisi jätetty ns. "päivänopeudet" voimaan, ei ole ollut ainakaan meillä päin tapana.

Ja vielä Jukalle, tuo on pientä, mitä jouduit kokemaan, valitettavasti. Sitten kun olet siinä kuorma-autossa, joka on päivällä työmaa-alueella ajossa majakat päällä, sitten ne varsinaiset mallisuoritukset vasta nähdään. Autosta ei uskalla nousta pois edes kahvitunniksi, vaikka olisi kuinka kuuma (ei ilmastointia). Hyvä ettei tarvitse **sta oven raosta kesken matkan.  Undecided

Ade
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2569 on: 03.08.07, 16:49 »

Tollakin kahen kilometrin matkalla kun se hidastaminen 120km/h-->50km/h tärvää aikaa vähän yli minuutin. Niin, hyvä kysymys, mihin on niin kiire?

Monta kertaa todella hyvä kysymys.

Quote
Vaikkei siellä olisi työmiehen työmiestä/-naista, niin rajoitus on noudattamista varten. Kyseinen tieosuus voi muuten olla turvattomampi suuremmille nopeuksille, jonka takia nopeutta on alennettu väliaikaisesti (esim kaiteita puuttuu, maalaukset puuttuu, jotain muuta vastaavaa) Yleensä normaalirajoitus tieosuudelle pyritään palauttamaan voimaan siksi ajaksi vuorokaudesta, kun työntekijät eivät ole työssään paikalla.  En usko, että tahallaan olisi jätetty ns. "päivänopeudet" voimaan, ei ole ollut ainakaan meillä päin tapana.

Maalaukset olivat paikallaan, eikä paikka ollut mielestäni sellainen että siinä olisi kaiteita tarvittu.

Täytyy kyllä sanoa, että en ole yhtään työmaata nähnyt matkojeni varrella jossa työmiehien lähtiessä kotiin nostettaisiin rajoituksia. Tai sitten koko työmaa häviää vain niin täydellisesti ettei paikkaa edes tunnista työmaaksi neljän jälkeen.

Quote
Ja vielä Jukalle, tuo on pientä, mitä jouduit kokemaan, valitettavasti. Sitten kun olet siinä kuorma-autossa, joka on päivällä työmaa-alueella ajossa majakat päällä, sitten ne varsinaiset mallisuoritukset vasta nähdään. Autosta ei uskalla nousta pois edes kahvitunniksi, vaikka olisi kuinka kuuma (ei ilmastointia). Hyvä ettei tarvitse **sta oven raosta kesken matkan.  Undecided

Juu, olen kyllä itsekin noita suorituksia nähnyt muutamalla työmaalla käydessäni. Hullua se on ajaminen siellä ja työskentely. Siksi pyrinkin hidastamaan aina työmaa-alueella.

Yritin tuossa vain kommentoida sitä, että joskus tienpitäjän laittamat liikennemerkit eivät välttämättä ole järkeviä. Se ei tarkoita sitä ettei niitä pitäisi noudattaa mutta kyseenalaistaminen kuuluu länsimaiseen yhteiskuntaan ja se on yleensä jopa suotavaakin. Jos liikennemerkkejä lätkitään huolimattomasti ja ilman näkyvää syytä (tässä tapauksessa työmaan puuttuminen) se ei voi olla vaikuttamatta asenteisiin. Kyllä minua tympäsee hidastaa jos edessä ei olekaan yhtään mitään miksi hidastaa. Ainoastaan liikennemerkki.

Näistä asenteista on hyvä esimerkki talvinopeusrajoitukset. Edellisenä päivänä ihan paskassa kelissä pystyi ajamaan turvallisesti 100 km/h. Seuraavana päivänä kun ajaa auringonpaisteessa 100 km/h niin poliisi sanoo että se on liikenneturvallisuuden vaarantamista. Hiukan menee pienen kansalaisen oikeustaju sekaisin. Kun kuitenkin lait ja asetukset perustuvat tarpeeseen ja oikeudenmukaisuutaan. (Tai ainakin pitäisi)

-JukSii-
Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2570 on: 03.08.07, 17:50 »

Jaahas, jollain oli mennyt henkilökohtaiset rallit vähän persilleen Ruskolla.

1. Siinä Escortti nyt lepää.
[ attachment removed ]
 
2. Ohjaamo/matkustamo nyt sentään kohtuullisen kunnossa.
[ attachment removed ]
 
3. Toisesta suunnasta.
[ attachment removed ]

4. Pohjaa...
[ attachment removed ]

5. Sieltä ollaan tultu.
[ attachment removed ]

Toivottavasti ei pahemmin ole kuitenkaan käynyt. Auton kunnosta päätellen aika vähällä on saatettu selvitä.

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2571 on: 04.08.07, 00:21 »

Sitähän me ei tiedetä, onko siihen samaan mokkulaan integroitu muutakin. Näin todellisuudessa arvelinkin, että liittyvät pääasiassa liikennevalojen ohjaamiseen, esim yöaikaan kun on vähän liikennettä ja on järkevää polttaa vihreää sinne, missä on tulijoita. Jossain risteyksissä huomaa asfaltissa paljon bitumilla täytettyjä säännöllisen näköisiä railoja. Näissä tulee mieleen, onko sensoreina käytetty kapasitiivisia tai induktiivisia antureita, joilla tunnistus tehtäisiin. Induktiivisen tunnistamisen luulisi helpottavan moottoripyöränkin tunnistamista. Jos jolla kulla on tästä varmaan tietoa, kertokoon. Googlea ei jaksa vaivata  Grin

Ade

Niinhän sitä luulisi, mutta monet induktioon perustuvat tunnistimet jättävät juuri ne moottoripyörät, ainakin pienet, tunnistamatta. Näitä on Espoossakin ihan tarpeeksi..

Pääkaupunkiseudulla valoja ohjataan sentään ympäri vuorokauden noiden tunnistimien perusteella, monesti on ottanut päähän jossain kehä3:sen ulkopuolisessa syrjäkylässä (mm. lahti), jossa tunnistimilla ei ohjata liikennettä ainakaan kaikissa risteyksissä päivisin.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Seppo Kyllönen
Offline Offline

Posts: 1302
Date Registered: 18.09.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2572 on: 04.08.07, 05:47 »

Niinhän sitä luulisi, mutta monet induktioon perustuvat tunnistimet jättävät juuri ne moottoripyörät, ainakin pienet, tunnistamatta. Näitä on Espoossakin ihan tarpeeksi..

Pääkaupunkiseudulla valoja ohjataan sentään ympäri vuorokauden noiden tunnistimien perusteella, monesti on ottanut päähän jossain kehä3:sen ulkopuolisessa syrjäkylässä (mm. lahti), jossa tunnistimilla ei ohjata liikennettä ainakaan kaikissa risteyksissä päivisin.
Tässäpä linkki josta löytyy vastaukset lähes kaikkiin kysymyksiin liikennevaloista.  http://www.hel2.fi/liikenteenohjaus/liikennevalot/mp-ilmaisu.asp   Lisätietoa löytyy kun klikkaatte vasemmalta yläreunasta"etusivulle".
« Last Edit: 04.08.07, 05:53 by Seppo Kyllönen »

S Kyllönen MIK-Malmi
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2573 on: 04.08.07, 08:06 »

Mikolle: käytöstavoista sanoit. Joo jos täysin syyttä pysähtyy risteysalueella n.10s ajaksi, ei vilkkuja, ei mitään merkkiä mistään mitä aikoo tehdä, kerää jonon taakse ja lähtee kun jaksaa. Niin mitä siinä voit takana tehdä? Näin koko tilanteen, ei jalankulkijoita, ei väistettäviä kun on etuajo-oikettutie. Mulle tuo tilanne oli suuri ?-merkki että mitä tapahtuu kun mitään syytä pysähtymiseen tossa tilanteessa ei ollut. Toiminko väärin, jos tööttiä antaa merkiksi, että herätys, mitä teet, takana on jengiä...
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2574 on: 04.08.07, 09:10 »

Mikolle: käytöstavoista sanoit. Joo jos täysin syyttä pysähtyy risteysalueella n.10s ajaksi, ei vilkkuja, ei mitään merkkiä mistään mitä aikoo tehdä, kerää jonon taakse ja lähtee kun jaksaa. Niin mitä siinä voit takana tehdä? Näin koko tilanteen, ei jalankulkijoita, ei väistettäviä kun on etuajo-oikettutie. Mulle tuo tilanne oli suuri ?-merkki että mitä tapahtuu kun mitään syytä pysähtymiseen tossa tilanteessa ei ollut. Toiminko väärin, jos tööttiä antaa merkiksi, että herätys, mitä teet, takana on jengiä...
Kiusallinen tilanne, jotenkin vaikuttaisi, ettei ko autoilija ollut suomen kartalla. Niin, töötin käyttö, se ikuinen ongelma. Sitähän ei saisi käyttää "toisen hoputtamiseen" tai "toisen ajovirheen ilmaisemiseksi", mutta näin kuitenkin usein teemme. Käsittääkseni töötti on autossa varoittamista varten. Jos jono jo seisoo ja on helposti havaittavissa, vaaraahan ei ole?!? Jos siellä tutkittiin karttaa, mihin pitää mennä...

Kyllähän tuosta sinunkin viestistäsi kiire näkyy lävitse. Annetaan liikenteessä toisille aikaa ja tilaa, niin liikennekin muuttuu joustavammaksi. Toisen takapuskurissa roikkuminen kun vie kiihdytyskaistoilta tulijoiden liikennevirtaan pääsymahdollisuudet. Tämä sitten aiheuttaa ko tulijoilta sekaan väkisin tunkemista, kun heille ei ole tilaa annettu. Kiihdytyskaistan tarkoitushan ei ole kerätä tielle pyrkiviä autoja seisovaksi jonoksi, jotka sitten pyrkivät liittymään päätien liikenteeseen. Itse olen huomannut itseni toimivani tälläisen tilanteen kohdalla kaasua nostaen, jos perässäni ei ole ketään ja kiihdyttävä on jo menossa eteeni. Tilanne mutkistuu, jos omassa takapuskurissa on liimautuneena toinen ajoneuvo. Tällöin on "uhrattava" tielletulijan kohteliaskäytös ja jatkettava tasakaasulla. Kiihdyttäminen ei auta, koska puskurissaroikkuja kiihdytä mukana varmasti. Hidastamalla saan aikaan jopa vaaratilanteen puskurissaroikkujan takia. Tällöin on vain toivottava, että tielletulija pääsee mahdolliseen seuraavaan väliin.

Ja mitä tulee kaistan vaihtoon moottoritiellä tielletulijan pääsyn helpottamiseksi, näkemääni en useinkaan ymmärrä. 2-suuntaisella tiellä (1-kaista molempiin suuntiin, ei keskikaiteita/alueita) ollaan niin töykeitä, ettei tilaa anneta kiihdyttäjälle, mutta 2-kaistaisella tai moottori(liikenne)tiellä ollaan kyllä valmiita vaihtamaan kaistaa ollaksemme kohteliaita. Kyllä tuossa tilanteessa voi myös toimia samalla tavalla kuin 1-kaistan tapauksessa. Tilaa antamalla joudut itse hankalampaan asemaan, sillä joudut vilkuilemaan autosi molemmille puolille. Ja välttämättä et edes pääse antamaan tilaa, jos joku ohittaa sinua samalla hetkellä. Minulle ainakin autokoulussa opetettiin aikoinaan, että turhia kaistanvaihtoja pitää välttää. Itse luokittelen moottoritiellä kaistanvaihdon kohteliaisuussyitä tielletulijaa kohtaan turhaksi, joten en tee sitä. Ja keskikaistalla kun en muutenkaan kovin paljoa roiku. Tarvittava ohitus tehdään turvallisesti ja ohituksen jälkeen palataan oikean puoleiseen jonoon sopivaan "väliin". Mistäs tämmöinen löytyy?

Ade

PS: Vierailu Saksan maalle ja autobahnalle avartaisi meidän junttien suomalaisten liikennekäytöstä!  Embarrassed
« Last Edit: 04.08.07, 09:15 by Mikko Auvinen »
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2575 on: 04.08.07, 09:26 »

Tosta tapahtuneesta vielä, odotin sen Märsun menevän sinnä aikana kun lähestyin, kun mitään ei tapahtunut ja jouduin jarrulle, annoin merkin että herätys. Ei taaskaan reaktiota ja annoin toisen pidemmän merkin. Ei reaktiota ja jouduin pysähtymään. Uusi merkki, ei mitään vaikutusta. Pitkä merkinanto toi tuloksen ja Märsu lähti. Mutta oletin sen kuljettajan tajuavan, että takana on porukkaa ja tosiaan n.10s oli täysin paikallaan ja minä 5s sen takana pysähtyneenä. Kiire ei ollut mulla vaan oletin, että kuljettaja ymmärtää mitä tekee...  Ja tööttiä käytän työssäni vain ja ainoastaan sillon kun nään sen ainoaksi keinoksi viestittää toiselle, että "hei, älä vaihda kaistaa, olen aivan vieressä" tai jotain. Usein tuo on pelastanut syntyvän uhkatilanteen kun kaistaa vaihtaa aikova on merkin kuultuaan pysynyt omalla puolellaan. Tai jotain tollasta ym tilannetta kun on tapahtumassa, tööttiä kannattaa ihan lyhyesti painaa, jos siten vältät isomman ongelman syntymisen, esim. Kehä 1 ja Turunmotarin liittymä. 
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2576 on: 04.08.07, 12:12 »

lestäni ongelma on töötin käytössä se että meilläpäin se helposti otetaan melkein samana kuin näyttäisi keskaria.
Joskus kun joku nukkuu edessä valoissa, eli ei huomaa virhreän vaihtuneen niin tööttäys on paikoillaan, mutta sen voi tehdä "nätisti", eikä nojaamalla siihen torven kuvaan ratilla.

Joskus kymmenen vuotta sitten olin T-risteyksessä, kolmion takana. Edessä auto kääntymässä vasemmalle, kuten minäkin. Sitten lopui autot sivulta ja huomasin että kaveri lukee jotain tai räplää kännykkää, pää oli kumarassa alas. Kun mitään ei hetkeen tapahtunut niin hennosti töräytin että mentäiskös me nyt että oltais illaksi kotona?
Kaveri alkoi pälyilemeään oikealle ja vasemmalle huomatakseen että eihän enään ketään tulekkaan mistään. Sen jälkeen katsottiin taustapeiliin ja tämän tuumaustauuon jälkeen vasen käsi veivasi kiihkeästi ikkunankahvaa ja komea keskisormihan sieltä nousi. Sitten taas ikkunan veivausta kiinni, käkkäri veke ja menoksi minkä C-kadetista lähti.

Nää on niitä harvoja kertoja kun todella repesin liikenteessä. Herkässä oli nuoren miehen itsetunto  Grin
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2577 on: 04.08.07, 13:45 »

Joo töötti otetaan keskarina yleensä, mutta on todella aihetta tööttiä käyttää, jos sillä vältetään kolari.
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2578 on: 08.08.07, 08:36 »

Jo se tulikin sanottua jonkun toisen toimesta, mutta tosiaankin ne kameran näköiset laatikot liikennevalotolppien päissä ovat liiketunnistimia. Niissä ei ole mitään salaista "Isoveli valvoo"-tekniikkaa kylkiäisenä.

Mitä tulee työmaamerkintöihin maanteillä ja erityisesti moottoriteillä, niin olen itsekin taas lomakaudella tehnyt saman havainnon: merkit ovat tiellä, mutta yhtäkään työmiestä tai työajoneuvoa ei ole mailla eikä halmeilla. Helppo suhtautuminen on tietenkin se, että "nopeusrajoitusta pitää noudattaa kaikesta muusta riippumatta".
Tosielämässä on kuitenkin niin, että meissä suomalaisissakin se slaavilainen maaorjamenttaliteetti on kovaa vauhtia katoamassa, geenipoolin sekoittuessa paremmin, ja sen seurauksena niitä merkkejä ei enää oteta jumalan sanana. Mediassa on keskusteltu samasta aiheesta jo ties kuinka kauan sitten ensimmäisen kerran, ja on tultu siihen johtopäätökseen, että ne tilapäiset alennetut nopeusrajoitukset pitäisi peittää silloin, kun työmaa on pimeänä.
Kun niitä ei peitetä, rapauttaa se kansalaisten lainkuuliaisuutta entisestään, kun ne alennetut rajoitukset koetaan täysin tarpeettomiksi ja siksi niitä sitten rikotaan.
Ja kun siihen rikkomisen makuun pääsee, luonnistuu se helpommin sitten muillakin kuin työmaapätkillä.
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2579 on: 08.08.07, 10:57 »

Tai italialaisittain: tietyörajoitusmerkit moottoriteillä 10 km/h niin ihmiset hiljentävät edes 70 km/h...  Tongue

Pages: 1 ... 127 128 [129] 130 131 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1