FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 19:15

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1476014 times)
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #260 on: 15.04.06, 07:58 »

Huomenia!

Mä olen jo vuosikaudet "tehnyt"/jättänyt aika löysät aikataulut kaikissa menemisissä.Niin työn kuin lomankin suhteen.

Ja kyllähän jokainen voi asiaa kokeilla ja miettiä,muuttuiko omat reissut vähemmän stressittömiksi yms.kun ei ole pakko TEHDÄ sitä kiirettä.Eihän noi asiat ole kuitenkaan kuin organisointikyvystä kiinni.

Kannattaa joskus ajella hissukseen ja tarkoitan oikeasti rajoitusten mukaan joku pidempikin reissu,ja katsella kun kaheleilla on kiire jonnekin.Mihinkä? Sukulaisen hautajaisiin? Vaiko omiinsa??

Oikeasti vauhti tappaa ja edelleenkään nuo yleiset tiet ei ole kilparatoja...Eihän siinä ole mitään järkeä,että tuolla maanteillä jotkut ajavat niin kuin tykkäävät.... Huh

...Kun ajattelee esim tuota ikääntyvää väestöä jonka on siellä joukossa pakko ajaa,jotta pääsevät esim siihen lähikauppaansa tms.Ja kun ajattelee jonkun maantiekiitäjän vauhtia suhteessa siihen vanhuksen huomiokykyyn ja se vanhus on tulossa siihen "pikatielle" kolmion takaa.Vrt jarrutusmatkat! Shocked

Se kannattaisi jokaisen,jolla sitä kiirettä pukkaa laskea,jos ei tiedä:kuinka paljon:MONIA KYMMENIÄ SEKUNTEJA kenties,tai kuten Sami jo mainitsi,ehtii seuraavaan kaupunkiin jonon ekax niihin samoihin liikennevaloihin...

Ja kun ajattelee noita polttoaineen hintoja yms.

Eilen ajeltiin tuolla Leppävaaran(Espoosssa),tienoilla ja katselin yhden suharin menoa,kun oli pakkko vanhalla turuntiellä päästellä 60 alueella yli 80 ja jokaisiin punaisiin sitten joutui (3 valot sama matka meidän kanssa) tekemään sähäkänpuoleiset jarrutukset,ja sitten taas hanaa.Asiakkaalla oli varmasti nautinnollinen matka.

Pari juttua vielä kun tuo kevät on tullut ja ne HIRVET lähtevät liikkeelle.

Tuossa isomman auton ratissa viime vuodet ajaessani on tullut aika selväksi että esim tuolla 3 tiellä niitä sarvipäitä riittää.Ja hämärän ja pimeän aikaan ne oikeasti liikkuvat sankoin joukoin.JA TULEVAT SEN HIRVIAIDAN YLI.

Niin peurat kuin hirvetkin.

Paras tai karmein näkemäni tapaus(tähän mennessä) on ollut sellainen tuossa Keimolan pohjois-puolella kun etelästä päin tuli oikeaa kaistaa,eli pientareen vieressä henkilöauto,yöllä 01-02 aikaan ja luultavasti sitä 120 vähintään.No eihän siinä mitään muuten,mutta se kuski ei nähnyt niitä kahta isoa hirveä jotka seisoivat vajaa metrin päässä sen autosta siinä pientareella...No kävi tuuri,en joutunut elvyttämään!

Ja se toinen asia on tuosta ohituksesta palaamisesta.Vaikka tuossa motarilla.Kun nyt on niin että niissä autoissa ei niitä roiskeläppiä liiemmälti ole,niin kannattaisi ajatella sitä kaverin tuulilasia.


No joo.Toivottavasti edes osa näistä tarinoista kulkeutuu jonnekin isomman joukon korviin...Meinaan että ihmiset saadaan yhä laajemmin ajattelemaan näitä asioita...

Niin ja jos ja kun sitä vauhdinnälkää on,niin kannattanee hakeutua ajoissa,kun kortti vielä on tallella ja henkikin pihisee johonkin autourheiluseuraan.Googlettamalla niitä löytyy varmasti joka pitäjästä...

Huh,johan oli stoorit taas....Ei voi mitään,kun tuo asia on jo pitkään kokeman ja näkemän perusteella ollut aika lähellä.

Kauniin kevätpäivän jatkoa kaikille,oletkos Sami menossa illalla Luxia kuvaamaan?

-Jukka Cheesy
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #261 on: 15.04.06, 10:54 »

Ei ei...

Kateudella ei ole sen asian kanssa,mistä minä kirjoittelin mitään tekemistä...

Yleisellä tasolla vain meinasin sitä kuinka paljon harmia liikenneonnettomuuksien yms kautta ns.kaahailijat aiheuttavat.Kaikkihan me maksetaan niistä sitten autovakuutusten hintojen kohoamisen yms muodossa. Myös sinä Ville! Ja eihän sitäkään tiedä milloin se kaahari ajaa esim.Sinun (kenen tahansa) läheisen yli esim.suojatiellä...

Kaikella kunnioituksella ei kandee kaahauksilla ihan hirveästi rehvastellakaan täällä omalla nimellään.. Wink

No,kaippa se liikenne sitten jossain vaiheessa opettaa,tai poliisi tjtn...Vastuuta kannattaa kaikin puolin yrittää ottaa tekemisistään MYÖS siellä liikenteessä... Wink.Ei kait se ole keneltäkään pois?

-Jukka Cheesy
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #262 on: 15.04.06, 11:11 »

Kuten jo itse aiemmin kirjoitin, on liikenteessä muitakin vaarallisempiakin ongelmakohtia kuin ylinopeus...ei se meno muutu maagisesti n potenssia vaarallisemmaksi jos ajaa 120 vaikka on moottoritiellä rajoituksena 100 ellei nyt sitten tilanne ole jotenkin heikko. Tilannenopeus...monesti talvella 60 on liikaa ja monesti kesällä voi ihan hyvin sen 120-140 vetää.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #263 on: 15.04.06, 11:38 »

No joo...oikeestaan kaikki, joilla on Mersu, Volvo, iso Saabi, Bemari, sun muita....aika usein käyttätyvät muita tiellä olijoita kohtaan ihan miten niitä huvittaa. Ei vilkkua, suoraan eteen, kiilausta ties mitä. Ei voi olla 2 auton takana valoissa, vaan on pakko vetää miljonaa eteen ja pahimmillaan sitte jäädä siihen ajamaan alinopeutta.....
Se vaan leimaa, kun uus hieno tuore ESP auto poukkoilee kaistalta kaistalle ja kiilailee ilman vilkkuja...
Tottakai noita tekee muutkin, mutta huomiota se tuo enemmän kun alla on vaikkapa uus kallis Mersu, jos saman tekee Uudella Opel Vectralla, ei kukaan liiemmin mitään huomaa ees.

Oikeestaan jos ihan mietitään, jos tuut pihaan uudella S500 Mersulla, susta ajatellaan heti, että
"tolla on rahaa..voi hel...toi kehtaaki ajaa sen noin leveesti tohon, oikee S500 merkit, toi on varmasti niiku kallis auto....kattokaa mitkä aurinkolasitki kuskilla, varmasti 1000e lasit.."

Mutta kun ajat pihaan uudella Opel Vectralla, oli sitten vaikka GTS Turbolla, "jaa oooppeli...tossa on hassut vanteet....no joo...tylsää mennään"

Tai ajat pihaan 56 vuoden Eldorado Biarriz Cadilacilla..."juma....että on hieno...hitto vanhaki toi on...no joo huhuh joha kiiltää....no vanha autoha toi on joo juu mennään"....

Asenteet, mielikuvat, brändit..kaikki vaikuttaa tohon. Toi Cadillac voi hyvinkin maksaa 50 000-100 000e, mutta kukaan arki ihminen ei vaan tajua sitä.....


No joo...oikeestaan kaikki, joilla on Mersu, Volvo, iso Saabi, Bemari, sun muita....aika usein käyttätyvät muita tiellä olijoita kohtaan ihan miten niitä huvittaa. Ei vilkkua, suoraan eteen, kiilausta ties mitä. Ei voi olla 2 auton takana valoissa, vaan on pakko vetää miljonaa eteen ja pahimmillaan sitte jäädä siihen ajamaan alinopeutta.....
Se vaan leimaa, kun uus hieno tuore ESP auto poukkoilee kaistalta kaistalle ja kiilailee ilman vilkkuja...
Tottakai noita tekee muutkin, mutta huomiota se tuo enemmän kun alla on vaikkapa uus kallis Mersu, jos saman tekee Uudella Opel Vectralla, ei kukaan liiemmin mitään huomaa ees.

Oikeestaan jos ihan mietitään, jos tuut pihaan uudella S500 Mersulla, susta ajatellaan heti, että
"tolla on rahaa..voi hel...toi kehtaaki ajaa sen noin leveesti tohon, oikee S500 merkit, toi on varmasti niiku kallis auto....kattokaa mitkä aurinkolasitki kuskilla, varmasti 1000e lasit.."

Mutta kun ajat pihaan uudella Opel Vectralla, oli sitten vaikka GTS Turbolla, "jaa oooppeli...tossa on hassut vanteet....no joo...tylsää mennään"

Tai ajat pihaan 56 vuoden Eldorado Biarriz Cadilacilla..."juma....että on hieno...hitto vanhaki toi on...no joo huhuh joha kiiltää....no vanha autoha toi on joo juu mennään"....

Asenteet, mielikuvat, brändit..kaikki vaikuttaa tohon. Toi Cadillac voi hyvinkin maksaa 50 000-100 000e, mutta kukaan arki ihminen ei vaan tajua sitä.....


Ja parille muillekkin, HUH HUH ja HOhhoijjaa siis ziizuz.

Ripatti heittänytkin ihan hyviä kommentteja. Siis jos joku sanoo, että näistä kommenteista ei paista läpi eräs asia niin pitää olla tyhmä tai sokea. Annoin parin kaverin lukea joka ei tiedä teistä yhtään mitään, eikä ole mitään ennakkoasetelmia ketään kohtaan niin kyllä oli suupielet ylhäällä muutamaa kommenttia lukiessa Wink

Kaikista hauskimpia on nämä kommentit, että "kiihdyttää ja menee turhaa bensaa" jne, jos joku kuluttaa enemmän bensaa niin miten hitossa se suhun mitään vaikuttaa? Näitä kommentteja luettaessa tulee pakosti mieleen, että ****ttaa vaan kun ei itse voi/viitsi. Koska eihän se muuten ärsyttäis.

Turha tänne on enempää avautua, kun suurin osa porukasta tuntuu olevan aika yleistävää ja stereotypioihin kangistuneita.. Siis ei huh huh laugh
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9060
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #264 on: 15.04.06, 11:52 »

...
Kaikista hauskimpia on nämä kommentit, että "kiihdyttää ja menee turhaa bensaa" jne, jos joku kuluttaa enemmän bensaa niin miten hitossa se suhun mitään vaikuttaa?

Mitä (ja miksi) kuljettajakoulutuksen II-vaihe pitää sisällään?

'Don't panic'
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #265 on: 15.04.06, 13:20 »

Ja parille muillekkin, HUH HUH ja HOhhoijjaa siis ziizuz.

Ripatti heittänytkin ihan hyviä kommentteja. Siis jos joku sanoo, että näistä kommenteista ei paista läpi eräs asia niin pitää olla tyhmä tai sokea. Annoin parin kaverin lukea joka ei tiedä teistä yhtään mitään, eikä ole mitään ennakkoasetelmia ketään kohtaan niin kyllä oli suupielet ylhäällä muutamaa kommenttia lukiessa Wink

Kaikista hauskimpia on nämä kommentit, että "kiihdyttää ja menee turhaa bensaa" jne, jos joku kuluttaa enemmän bensaa niin miten hitossa se suhun mitään vaikuttaa? Näitä kommentteja luettaessa tulee pakosti mieleen, että ****ttaa vaan kun ei itse voi/viitsi. Koska eihän se muuten ärsyttäis.

Turha tänne on enempää avautua, kun suurin osa porukasta tuntuu olevan aika yleistävää ja stereotypioihin kangistuneita.. Siis ei huh huh laugh
Jospa hommaisit eka B-luokan ajokortin ja pari vuotta kokemusta ennenkuin tulet puhumaan... Grin

tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #266 on: 15.04.06, 13:55 »

Jösses joo...

...noo,joillain se järki tulee siinä vaiheessa kun asiat tapahtuu niin sanotusti kantapään kautta... Cry

...Kyllähän tuolla kokeneita motoristejakin näkee,joilla ei pätkääkään ole näyttämisen halua,vaikka esim. kovissakin vauhdeissa ajokkinsa hallitsevat...

Juu,lähinnä sitä huvittuneena/säälien tuota joidenkin viimeisen päivän menoa katselee...Eikä yhtään kateellisena.Nyt jotain varmaan harmittaa ihan kauheasti!!!

Ville (ja moni muukin),voit olla ihan hyvä kuski,eipä siinä mitään,mutta koeta jo aikuistua ja tajuta että Sinä et todellakaan ole yksin siellä liikenteessä....Se on se pointti!! Jos menee jakeluun,mutta ei taida, voi voi...

Onhan näistä kilpurikuskeista esimerkkejä,mm.se taksiasiakas joka turhaan kuoli kilpa-ajojen seurauksena sörnäisten rantatiellä muutama vuosi sitten...

...puhumattakaan niistä lukuisista lapsista,jotka ovat JONKUN h...tin idiootin kiireen tähden kuolleet suojatiellä,jopa vihreiden valojen turvin luottavaisena sitä tietä ylittäessään

Joo.Taitaapa olla autokoulujen tasossakin eroja....Huh huh!!!

-Jukka Cheesy
Joona Väisänen
Online Online

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #267 on: 15.04.06, 16:13 »

Eikä näitä kaahareita nyt niin hirveästi ole, koska en ole nähnyt 20 ikävuoteni aikana kuin ehkä yhden kaaharin kaupungissa.

Ja mikä tästä 20 vuodesta on se aika jolta muistat kaiken? Vai aloitko jo synnytyssairaalassa tarkkailemaan kaahareita. Ja jos asiaa hieman fiksummin ajatellaan, niin kuinka monen vuoden ajan olet tarkkaillut sekä kiinnittänyt huomiota koko asiaan. Mitä olen itse raskasta ajanut 3 vuotta pääkaupunkiseudulla, niin kyllä suurin osa henkilöautoilijoista kaahailee. Silmät auki. On ihan turha sanoa ettei täällä kaahailla. Asia on aivan varmasti sama joka puolella suomea.

Quote
nykysellään saan ihan luvan kanssa kaahailla maastossa missä ei muut kärsi kuin puut.

Intissä vai? Meillä kun opetetaan, että maastossa ajetaan nimenomaan hitaasti ja erittäin varovasti.

EDIT: On aivan ***tun naurettavaa kuinka valoista pitää lähteä kaasu pohjassa jotta ehtii pysähtymään seuraaviin valoihin. Aivan sama asia pahentaa liikenneruuhkia. Jokainen ajaa aivan edelläajavan takapuskurissa, ja kun yksi vähän kiihdyttää niin kaikki muutkin kiihdyttävät perässä ja kun yksi sattuukin jarruttamaan niin kaikki muut perässä joutuvat myös jarruttamaan jolloin lopulta jossain kohdassa jonon liike pysähtyy kokonaan ja koko jonon liike muuttuu nykiväksi; välillä seistään ja välillä ajetaan pari metriä eteenpäin. Sen sijaan kun pidät ruuhkassa koko ajan vähän pidempää väliä ja tasaista vauhtia, ei edelläajavien kiihdytysjarrutusleikki vaikuta omaan matkantekoosi yhtään. Ja jos eteen sattuu joku kiilaamaan ja pienentämään väliä niin riittää kun nostat kaasua puoli senttiä ja taas on sopiva väli.

Totta on myös se, että yleensä tähän(kin) asiaan syyllistyy hieman kalliimpien autojen kuskit. BMW, Audi, Mersu, VW, Volvo jne. On se huomattu päivittäin useita kertoja, että mitä kalliimpi auto niin sitä törkeämpi ajotyyli. Ilmeisesti asia on niin, että kun on rahaa ostaa kallis auto, saa myös joustaa liikennesäännöistä ja olla piittaamatta muusta liikenteestä. Toki poikkeuksiakin löytyy mutta näitä mulkkuja riittää kyllä ainakin pk-seudulla paljon enemmän kuin fiksusti ajavia.
« Last Edit: 15.04.06, 16:29 by Joona Vaisanen »
Flyer
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #268 on: 15.04.06, 16:33 »

Eilen illalla ajelin Kokkolaan ja kun keli oli kuiva ja oli kesärajotukset, niin ajelin vähän reippaammin mutta en kuitenkaan kaahannut. Niin vain oli, että 10km takapuskurissa kiinni ajoi sitten joku Renault Mungo/Mondo/Modva tai joku tämmönen, ja tämä kaveri lähti joka ohituksessa suoraan perään kiinni että aloin jo ihmettelemään, että mikä sitä vaivaa. Sitten kun hidastin hetkeksi 100:n alueella tasan 100:een niin sillä palo hermot ja jätkä teki pari täysin reikäpäistä ohitusta oikealle kaartuvassa ylämäessä rekkojen väliin, että pääsi minusta ohi. Olen myös ihan hiljan nähnyt toisen Renaultin (Laguna), joka ajoi kuin ei olis huomista ollut (moottoritiellä). Pitäiskö mun nyt alkaa paasaamaan maailman toreilla, että kaikki Renaulttikuskit on mulkkuja ja ne vaarantaa liikennettä ? Ei.
Paasaa mieluummin, että jättäisivät reikäpäiset ohitukset ja keskittyisivät turvallisuuteen. Itse kävin ojan puolella 80km/h nopeudesta Vaasan eteläpuolella vajaat kolme viikkoa sitten, en tosin itse ajanut. Keli ei ollut kovin hyvä, mutta siksak-liike suoralla tienpätkällä tuli silti täytenä yllätyksenä. Ajauduimme vastaantulevien puolelle ojaan kyljelleen, mutta onneksi ei kevyitä niskakipuja ja tavaravahinkoja vakavempaa sattunut. Tarkkana siis liikenteessä!
Joona Väisänen
Online Online

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #269 on: 15.04.06, 19:24 »

Ajan panssarivaunua, joten hieman eri asia kuin se sun pikku rekka..

Onko tämä kaahaamista?

Mikä mun pikku rekka? Koitatko uhota jotain sillä että ajat liikkuvaa ruumisautoa? Kyllä tuosta ainakin uho paistaaa rivien välistä läpi..Ja kyllä, jos lähdet valoista kaasu pohjassa ja taas lyöt jarrut kiinni 200m päässä valoissa ja jatkat tätä niin kyllä, se on juuri sitä kaahaamista

Quote
Tietääkseni olin kyllä 20 vuotta sitten tarkkailemassa kaahareita

Ottaen huomioon että tämänhetkinen ikäsi on 20, rohkenen kohtuullisen suuresti epäillä tätäkin väittämääsi. 20 vuotta sitten et ollut kuin vauva pinnasängyssä autuaan tietämätön kaahareista. Mitä ihmeen todistelun tarvetta sulla on?
« Last Edit: 15.04.06, 19:27 by Joona Vaisanen »
Jukka Palander
Offline Offline

Posts: 2411
Date Registered: 29.11.04

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #270 on: 15.04.06, 19:51 »

Ja vaikka bensankulutus ei olisikaan huolena, niin yhteistä tulevaisuuttahan tässä myös ajetaan liikenteen kautta, nimittäin otsonikerros. Mitä enemmän ajat sitä epätaloudellista ajoa, sitä enemmän saastutat ja näin myös kulutat osallasi otsoonikerrosta. Kun jokainen meistä ajattelisi näin, pystyisimme sekä säästämään rahassa, että myös elämässä. Jos ei omassa, niin muiden tulevaisuudessa.  Roll Eyes

Jahavat tulloo! Pois alta!
Tännehän niitä lihaleikkureita lentää päivittäin!
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #271 on: 15.04.06, 20:00 »

TERE!

Juu,kyllä noi taloudellisuusasiat on ainakin minulla vähän myös sieltä globaalimmalta kannalta ajateltu.

Tietysti tällä lailla kun yleensä niitä ajattelee,niin tulee pikkaisen enemmän tuota kukkaroa ajateltua...

Ja off-topiccina yhä vaan enemmän,toisaalta kasvihuoneilmiön vastapainoksi ennustavat uutta jääkautta ja Golf-virran kääntymistä yms,ettei ehkä liikaa kannata sitä ilmojen lämpenemistä ajatella...

Toisaalta tuo ilma lämpiää aikas vauhdilla!


-Jukka Cheesy
« Last Edit: 15.04.06, 20:11 by Mikko Maliniemi »
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #272 on: 15.04.06, 20:24 »

Ei kai voi eritellä että mikä on vaarallista tai ei ja missä.

Mielestäni  turvallisuudessa on se pointti, että  on yhteiset pelisäännöt liikenteessä.
Turvallisuutta tuo etenkin se, että muiden pitäisi voida olettaa, että muut(kin) toimii sääntöjen puitteissa.

Esimerkiksi, kun tulee vaikka komion takaa sivutieltä viidenkympin tielle, ettei kukaan tule mutkan takaa satasta, tai ohitettaessa rekkaa suoralla, satasen alueella, ettei se vastaantulija tulekkaan 150km/h lasissa. Tai motarilla 120 lasissa, ohittamaan lähtiessä pitäisi voida luottaa, ettei se valopiste kaukana taustapeilissä, olekkaan kohta takakontissa kiinni.

Moni tuntuu ajattelevan, että turvallisuus on sitä kuinka itse osaa ajaa ja kuinka hyvälla autolla. Mutta se on siis paljon sitäkin, että muiden kanssakulkijoiden pitäisi luottaa omia ratkaisuja tehdessään, että muutkin pelaavat samoilla säännöillä. Että ei ne rajoitukset ja muut merkit ole aina kiusaksi laitettu.

Kun liikutaan täällä Ilmailuhenkisten parissa, niin tässä tulee mieleen sen kapun haastattelu, joka oli selvinnyt onnettomuudesta ja lentää yhä, kun häneltä kysyttiin etteikö pelota lentää? Mies totesi että häntä pelottaa enemmän ajaa autolla typaikalleen kentälle, kuin olla ilmassa. Taivaalla liikkuessa kun on pelisäännöt ja niitä kaikki noudattavat "ylhäällä". Hän voi luottaa, ettei kukaan ala sooloilemaan missään vaiheessa.

Tyhjällä motarilla, kun ei ole ristin sielua, ei se kaasun painaminen ole niin vaarallista, mutta kuinka moni, joka sitä "rajaa" venyttää usein, osaa ottaa ajatusmallia ns. takaisipäin? Harvoin se onnistuu, ennen kuin kopsahtaa, melkein kopsahtaa tai virkavalta antaa muistutuksen (vaikka voisi jahdata ennemmin "oikeita" rikollisia  Wink ) Itse otin aikoinaan lyhyessä ajassa parit muistutukset vanhoilla vihreillä ajosta, ennen kuin osasin katsoa itseäni peilistä oikeassa valossa. Oli muuten vaikea myöntää että se raja  oli siirtynyt ajan kanssa, kun se vielä sujui niin helposti, ennen kuin tuli piiskaa. Voi kuullostaa pöntölle mutta näin jälkikäteen oli hyvä että ne sakot tuli.
Asenneremontti ei ole ainakaan vielä alkanut pettää, kun ei anna enään "siimaa" näille ns. väärille joustoille  Wink

Ihmisotus on vain sellainen, pitemmän päälle, ettei se opi kuin ankaralla kädellä. Ainakaan liikenteessä. Ja silloinkin unohtaa valitettavan usein liian nopeasti. Kun lapsi ajetaan kulkiessaan vihreillä  suojatiellä kuoliaaksi, tai tulee isoja ketjukolareita, esitetään jokin päivä muille ja ehkä itselleenkin, että "osataan" ajaa, mutta ennen kuin lööpit haalenevat, valtaosalle taas tärkeämpää on se, että ollaanko työmatkalla aikataulusta sen ja sen paikan kohdalla taas minuutti myöhässä tai edellä. Vaikkei sillä ole oikeasti hevon karvan väliä.

Autoillessa tulee varmasti eniten näitä pakkomielteitä ja mieltymyksiä päähän. Se selittäää varmasti monia näistä ihmeliikkeistä tien päällä.






« Last Edit: 15.04.06, 20:28 by Henri Laitinen »
Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #273 on: 15.04.06, 20:41 »

...ei se meno muutu maagisesti n potenssia vaarallisemmaksi jos ajaa 120 vaikka on moottoritiellä rajoituksena 100

Ei siinä ole mitään maagista eikä potenssi ole n vaan 2.

 Ek=0.5mv2   Wink
 
MikkO
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #274 on: 15.04.06, 20:58 »

Ei siinä ole mitään maagista eikä potenssi ole n vaan 2.

 Ek=0.5mv2   Wink
 
MikkO
Toki energiamäärä kasvaa ja jarrutusmatkat pitenevät, sehän on selvää. Mutta onko se sitten oikeasti vaarallisempaa heti? Varmasti ainakin vähän kun jarrutusmatkan myötä on vähemmän aikaa reagoida erilaisiin juttuihin, mutta jossain moottoritiellä hyvällä kesäkelillä en näe syytä miksei voisi ajaa 120 tai jopa 140...

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #275 on: 15.04.06, 21:23 »

TERE!

Onko se sama ajaa 120 tai 140?

NO eiii...Ajattelepa jos hirvi ryntää tielle eteesi kun ajat 140...Oletetaan että se tekee sen aika lähellä.

No,nythän käy tietenkin niin että et ehdi kun nostaa kaasulta jalan tai jos cruiseri on päällä,niin ehdit vaikkapa laittaa siihen jarrupolkimelle sen oikean jalkasi,mutta autosi vauhti ei ehdi hidastua,ennen kuin jo törmäät siihen otukseen...

Ja taas jos ajat 120,niin autosi vauhti on hyvinkin voinut,jos olet ollut valppaana hidastua jopa 90 km/t.

Kannattaa muistaa että esim hirvieläinkolareissa autoilija yleensä kuolee jos törmätessä vauhti on 90 km/t tai enemmän...

Ja jos malttaa esim öisellä TYHJÄLLÄ,ihmisistä(mutta huomaa,ei välttämättä hirvistä)moottoritiellä ajaa vaikkapa 100 km/t,sen sijaan että ajaisi 140km/t,kun ei ole liikennettä....

...niin silloin oikeasti on aika paljon paremmat mahdollisuudet selvitä siitä hirven kanssa törmäyksestä jopa hengissä...

Otin tämän hirven tähän nyt ihan vain sen vuoksi kun ajankohta on sellainen että ne lähtevät liikkeelle kohti kesälaitumiaan ja toisaalta,kun joku ihmettelee että eikö ole sama ajaa 140 kun on tyhjä tie....

Juu.Pelisäännöt on kaikkia tien käyttäjiä varten tehty ja ihan kaikkien edun vuoksi.Ei kenenkään kiusaksi..

Kyllä Suomen teillä joka vuosi aivan riittävästi tulee orpoja ja Äidit ja ISit menettävät lapsiaan,moni sisariaan ja ystäviään.

Mielestäni on vähintäänkin järkyttävää,että ihmiset joilla on jo ajokortti joutuvat tällaisia asioita täällä pohtimaan ja ennen kaikkea se että jotkut miettivät,että miksei heillä ole oikeutta tehdä sitä tai tätä.

No joo.Taidan lähteä höyhensaarille.Siellä liikenne pääsääntöisesti sujuu hyvin,kun siellä ei ole autoja laisinkaan...heh... Grin

-Jukka Cheesy

Tulipas taas paatoksella,mutta minkäs sille mahtaa.Asiaa ainakin!
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #276 on: 16.04.06, 04:33 »

Se hirvi jonka kohtaa tiellä 90km/h ajaessa rämpisi vielä pusikossa jos olisi ajanut 120km/h Grin Oikeasti, ne kerrat kun on hirvi osunut tiellä lähes kohdalle, on ollut sen verran kiire tilanteesta selviämiseen, että pikkasen hiljaisempi vauhti olisi helpottanut huomattavasti.
Joona Väisänen
Online Online

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #277 on: 16.04.06, 08:50 »

Pikku rekka se on.. Wink

Niin mikä?
Tero Partanen
Offline Offline

Posts: 3680
Date Registered: 14.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #278 on: 17.04.06, 18:36 »

Joop.. 1200km viimeisen 4 päivän aikana taas tullut kahlattua Suomen maanteitä, ja aivan samalla tavalla siellä mentiin taas tänään porojen seassa 100 ja jotain lasissa rankkasateessa ohi autojonojen, oli autona sitten Volvo tai ikivanha Passat. Kuskit niitä autoja ajaa ei autot.

Matille: Ajoin tammikuun lopussa uudehkon bemarin tuusannuuskaksi moottoritien kaiteeseen kun suoralla tiellä jostain 90:n vauhdista lähti mopo alta. Oli viimeset kitkarenkaat, mitkä minun autossa oli. Joten tiedossa on, miltä tuntuu kun joutuukin yhtäkkiä matkustajaksi omassa autossa. Itsellä on kohtsillään 9 vuotta ollut kortti, ja abaut 15-20tkm tulee joka vuosi kilometrejä, joten niitä on jo muutama itselläkin takana. Itellä ei mitään tarvetta kaahata, jos on pieninkään riski siitä, että voi vaarantaa joko itteni tai jonkun muun. Esim just liukas talvikeli ja ohitukset on iso EIEI minulle. Täysin turhaa riskeerausta. Toisaalta, kesäkeli, hyvä tie ja ilo ajaa vähän reippaammin niin mikä ettei.. taas kunhan vaan ei vaaranna ketään eikä mitään sillä ajamisella.

Meitä kuskeja on moneen tyyliin ja minusta jokainen saa ajaa justiin siten kun parhaaks näkee kunhan ei vaaranna muita tielläliikkujia. Jos tykkää kaahata liikennevalojen välejä kaasu pohjassa niin siitä vaan. Mutta jos on suojateitä välissä ja vilkas taajamaliikenne niin toivon, että kytät odottaa kulman takana ja saa mahdollisimman makeat lukemat tutkan ruutuun.. kele

Tero


PPL(A)
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #279 on: 17.04.06, 20:23 »


Nyt moottoriteillä huomaa että ihmiset ajavat vanhasta tottumuksesta talvirajoituksin vaikka 120km/h taulut on kaivettu esiin. 125km/h vauhdilla tulee porukkaa jonossa perä edellä vastaan. No kuukauden päästä 130km/h vauhdilla porukka on puskurissa kiinni.  Sad
Pages: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1