Keskustelua liikenteestä

<< < (533/3033) > >>

hynkel:
Quote

Onhan noilla linjurikuskeilla, ainakin oli joskus aika tiukaksi vedetyt nuo aikataulut, joten joustoa, joustoa  :thmbup: !

Tuskin ne urakalla kuitenkaan ajaa. Jos ei kerkeä niin ei kerkeä.

Mitä tulee itse etuajo-oikeusjuttuun pysäkiltä lähdettäessä.. Turhan usein se vilkku tosiaan lyödään päälle ja lähdetään heti liikkeelle. Paras tapa olisi sellainen, että pysäkillä ollessa vilkku oikealla, vähän ennen lähtöä vilkku pois (vaikka kun viimenen ukko kömpii sisään tms) ja muutama sekunti ennen liikkeellelähtöä vilkku vasemmalle.

Enivei. Suurempana ongelmana kuin tuota pysäkiltä lähtöä pidän sitä tapaa, joilla bussikuskit vaihtavat kaistaa. "Vaaratilanteen" saa aikaiseksi todella helposti, kun päättää vaan olla antamatta tilaa röyhkeälle kuljettajalle. Viimeksi eilen mannerheimintiellä joku mulkero HELBin kuski koitti ohittaa oikealta ja vaihtaa sitten suoraa eteen (+ jarruttaa tulevaan risteykseen). Sillä oli pidempi auto, mulla vain kymppimetrinen jakari. Akseleitakin sillä oli enemmän. Sillä oli siis selkeästi isomman oikeus. Ajettiin siis manskua kohti etelää ja kumpikin oltiin kääntymässä vasemmalle siitä eduskuntatalon nurkalta, Elielinaukiolle päin musiikkitalon rakennustyömaan vierestä/läpi. Muutama sata metriä ennen risteystä tää bussi oli oikealla kaistalla, ohjaamo suunnilleen itseni ajaman auton perän kohdalla. Sieltä piti sitten kiihdyttää väkisin ohi ja kovasti se koitti tunkea vilkun kanssa mun eteen. En päästänyt. Jäi sitten molemmat kaistat manskusta tukkoon kun se urpo ei tajunnu, etten rupea jarruttelemaan tollasen ohituskiilailupelleilyn takia. Kovasti se huito jotain sieltä omasta ohjaamostaan mulle...

En todellakaan väitä käyttäytyneeni järkevästi enkä yleensä toimikaan noin, mutta bussit kiilaavat tuossa kohdassa jatkuvasti eikä senkään pelleilyn katsominen loputtomiin nappaa.

edit: vielä selvennykseksi tilanteesta: mun edessä oli jono omalla kaistallani. Takanani ei ollut ketään ainakaan alle 50 metrin etäisyydellä. Miksei bussikuski voinut höllätä kaasua ja vaihtaa siihen, kun oli muutenkin melkein kohdalla. Ei voi olla noin helvetillinen kiire kun on vielä ulkopuolisia ihmisiä kyydissä..

edit2: Pohjolan liikenne ajaa Espoossa 42:sta. Suunnassa Jorvi -> Espoonlahti ajettaessa käännytään Espoontieltä vasemmalle, Kirkkokadulle (tämä on siis se Muuralan liikennevaloristeys, Laurea AMK:n ja K-raudan vieressä). Homma on suunniteltu hiukan typerästi, Espoontien pysäkki on todella lähellä risteystä ja siitä pitää ajaa ryhmittymiskaistojen yli toiselle puolen jos meinaa kääntyä vasemmalle. Pohjolan liikenteen kuljettajien mielestä heillä on rajaton etuajo-oikeus pysäkiltä lähtiessään risteyksen yli. En ajanut itse, mutta meidän firman päivävuoro on ajanu siinä jakarilla bussin kylkeen, kun liikennevalot olivat eteenpäin vihreät ja bussi päätti tempasta enempää katselematta siitä suoraa yli. Ei osunut pahasti, bussista ei hajonnut ainutkaan lasi, alalaitaan tuli jotain pientä osumaa... jakarikuski kerkesi tällä kertaa jarruttaa. Mutta mitäs sitten, kun sieltä tulee täysperä talvella sallittua 50 km/h nopeutta? 15-20 tonnin bussi lähtee kuin leppäkeihäs.

edit3: tuli vielä tosta joonan kirjotuksesta mieleen, että itsellänikin on meinannut käydä niin, että bussikuski on lähteny liikkelle kärryn alle.. Huomas sentään että joku ***kele siellä vetoauton takana ei kunnioita sen vilkkua ja paino jarrua ajoissa :D

Aaltonen:
Quote

Joo, ei noille tilanteille nyt mitään voi, jos joku henkilöautoilija yrittää väkisin ehtiä bussin edelle, kun se lähtee pysäkiltä. Se on tietenkin henkilöautoilijan ihan oma moka, jos koittaa johonkin ihan älyttömään väliin ehtiä. Mutta noita tilanteita, kun bussit lähtee ihan päättömästi palloilemaan sieltä pysäkiltä liikenteen sekaan, heti vilkkua näytettyään näkee aivan liian usein. Samoin on niitä, jotka koittavat väkisin tunkea liikenteen sekaan, jos eivät saa latua heti ja silloin tuntuu olevan ihan sama, että onko siinä vierellä jo autoa. Minusta sen bussin pitää odottaa siellä pysäkillä vaikka tunnin putkeen jos ketään ei kusipäisyyttään suostu antamaan tietä, mutta ei ***kele lähdetä sillä helv**** veturilla kiilailemaan ja kolaroimaan pienempiä henkilöautoja. Se on kyllä todella idiottimaista myös, jos ei voi antaa bussille tietä, kun se lähtee pysäkiltä. Itse ainakin koitan aina antaa bussille tietä, kun näen sen olevan lähdössä pysäkiltä.


Niin joo ei sieltä väkisin päälle lähdetäkään. Nämä "et muuten alle tule kerkee kerkee vielä" kuskit sen itse aiheuttaa, että meinaa kanttarit ja liikenteenjakajat hypätä alle. Syykin tohon on ihan yksinkertainen, ei seurata, ei havannoida, ei mietitä. Kaikki tulee päin naamaa yllättäen. Nyt tossa lomalla ajellessa henkilöautolla totesin, että ei se kyllä paljoa vaadi se bussin lähdön ennakoiminen. Usein riittää, että katsot sen 300m eteenpäin autoletkassa ajessa, teet havainnon, että 3 matkustajaa menee sisään, yhtään ei tule ulos, todennäkösesti se sieltä lähtee. Ja aika monet kuskit tekee sen, että pitävät vilkuttoman hetken kun ovat sieltä lähdössä. Pari sekunttia taukoa ennen kun vasemmalle se vilkku tulee. Ja silti se tulee joillekin kuljettajille täytenä slaagina, että se bussi lähteekin sieltä.... Se kertoo vaan aika paljon kaikesta tuollanen ajattelu työn puuttuminen.

Joo ja se nopeusrajotus on se 60kmh, jossa saadaan pysäkiltä lähteä varovaisuutta noudattaen. Tämä sääntö on tosiaan ihan hyvä, ilman sitä työ ois paljon vaikeampaa. Tämänkin säännön pilaa nämä, joilla on kiire seisomaan bussin eteen seuraaviin liikennevaloihin, siis "eteen et tule" kuljettajat.

Aaltonen:
Jukalle:
Joo eurooppassa on eri meininki, minkäs sille voi. Täällä se ei vaan valitettavasti toimi. Erehdyt antamaan jalankulkijalle tilaa, niin kauhulla katsot peiliä kun viereisen kaistan auton vauhti ei vaan hiljene. MInkäs sille voi täällä.

Joonalle:
Lusikka pohjassa mennään ehkä hetki, että saadaan se sieltä pysäkiltä enempää tökkimättä liikkeelle. Itse en kyllä lusikka pohjassa aja muuten ollenkaan. Sillonhan ois kokoajan 80kmh taulussa? Ja tähän lusikka pohjassa ajamiseen sen verran, että ehkä se sitten siltä tuntuu, jos kuski ajaa kun ralliautoa. Mutta mielummin minä sieltä ripeästi lähden ja sitten höllään kun saavutetaan sellanen "autoletkan" nopeus, mikä edessä sitten meneekin.

Toi vilkku juttu on kyllä itselle sen verran iso juttu, että sitä en todellakaan itse laiminlyö. Muista en tiedä, mutta itse sen yritän aina tehdä niin, ettei siitä päästä sanomaan, ettei ollut vilkkua.
Ne tilanteet, joissa on silti tultu kuppi tiskissä kiilaten välitämättä siitä, että bussilla on ollut jo vilkku 5 sekunttia ja se on JO kaistalla puoliksi, olen tuon vilkun kanssa pelannut pelin niin, että se todella on tehty selväksi, että se lähtö ei yllätyksenä tule. Eli ovia laittaessa kiinni vilkku pois oikealta, sekuntti-kaks taukoa ja vasemmalle ja sitten liikkeelle, jos tilaa on.
Tuli mieleen yks tapaus Tuusulantien sillalta, jossa tapahtui kummia. 50 rajotus ja takana tulevaan oli sellanen 4 sekunttia kun vilkun vasemmalle pistin ja lähdin liittymään takaisin kaistalle. Tuli seurattua vasentapeiliä, koska tuntui, että tuo takana tullut laitos tuli varsin lujaa, jotenkin etuvalojen kirkastus osui silmään peiliä katsoessa.  Seurasin tarkemmin, että "mitä helv****ä", ja lopputulos oli se, että mun oli lyötävä jarrut kiinni, ihan kunnolla. Herra tuli sillä S-Mersulla arviolta 80kmh keulan vierestä ohi. Nää on niitä hetkiä, kun teet itse kaiken oikein, mutta takana ollaan eri mieltä. Ja niin Herra S-Mersulla kääntyi seuraavasta vasemmalle joutuen odottamaan edestä päin tulevan jonon menon, joten minä seisoin sielä takana sitten loppuenlopuksi odottamassa, että kiireinen Herra poistuu tieltä. 
Eli kaiken oikein tehneenä sain tätä Märsu kuskia väistää. Ei sen ois tarttenu sielä takana kun katsoa sillan toiseen päähän (n.200m) ja nostaa jalka kaasulta, todeta, että jaaha, se lähtee ja antaa sen laatikon rullata, mutta herra pisti kupin lattiaan ja aiheutti varsin mielenkiintosen tilanteeen. Että näin.

Noita vaaratilanteita, edellä mainitun kaltasia vältän, mutta minkäs sille mahdan kun oletetuista säännöistä poiketaan. En minä sille mitään voi jos joku haluaa kokeilla, väistääkö bussi vai ei.
Eikä tuo "odota sielä niin kauan kun pitää" ole liikaa vaadittu. On sitä kuule ooteltu kauankin joskus. Huomaa vaan, että kun et työksesi aja linja-autoa, etenkään YTV alueella, meillä on eri näkökulmat tähän hommaan. Et voi millään tietää sitä kaikkea, minkä minä tiedän ja olen nähnyt, vaikka koulutuksessa oletkin pysäkiltä lähtenyt. Sitä ei auta sivusta katsominen tai kyydissä istuminen. SE on vaan Fakta.
Enhän minäkään tule sinua neuvomaan, että miten peruutat rekan laituriin, kun olen sitä tehnyt tasan yhden kerran. Eikös?
Enhän minä voi millään tietää niitä niksejä ja tärkeitä juttuja tossa hommassa, kun en sitä työkseni joka päivä tee, toisin kuin sinä, joka peruutat laituriin sata kertaa päivässä. Joten todennäköisesti katsoisimme tätäkin asiaa eri kantilta jos tästä alettaisiin vääntämään tarinaa. Niin se vaan on.

Tatulle:
Jos ei kerkeä aikatauluihin, niin ei kerkeä. Turha siitä ressiä ottaa. Siinä olet täysin oikeassa ja sekään kiire ei oikeuta mitään laittomuuksia mennä tekemään. Viimeeksi viime viikolla olin lähdöstä jo myöhässä noin 15 minuuttia ja kun Turuntielle pääsin tuli takkiin lisää 15 minuuttia. Minkäs siinä mahtaa kun ruuhkassa nojailet rattiin. Sellasta se on. 

Tatun kanssa edelleen samalla linjalla vilkun kanssa, noin minä sen yritän ja pyrin tekemään joka ikinen kerta kun pysäkiltä lähden. Ja olen huomannut, että se tehoaa niihin, jotka sen haluavat havaita. Kun se vilkku oikealta napsahtaa pois ja pidät tauon ovien mennessä kiinni ja sitten 1-2 päästä vilkku vasemmalle, erittäin usein se takana tuleva auto on jo antamassa tilaa. Hemmetin hyvä tapa viestittää, että nyt mie aattelin lähteä tästä pysäkiltä.

Kerroit Tatu tuosta Manskusta, se on yksi painajainen nykyään tuon Musiikkitalon työmaan takia. Siinä menee aamusin vähintään kolmet, neljät valot, että siitä läpi pääset. Eli jonot on pitkiä. Ei sillä bussilla mitään oikeutta sieltä ollut noin tulla, itse olisin toisin toiminut tuossa tilanteessa ja mennyt sinne taakse, enkä yrittää eteen kiilata. Ymmärrän täysin kyllä, että sulla meni kuppi nurin tossa hommassa. Ei siinä kumpaakaan puolustella voi, mutta se paikka on niin syvältä tänäpäivänä, että on ihme, ettei siinä kolise pelti.

Nyt en tota Espoontietä saa päähäni, että mikä linja Pohjolanliikenteellä menee minekin siitä, mutta itse 42/31 ajaneena tuota tietä tiedän, että se on vähän veemäinen toisinaan se Muuralansairaalan kohta. Enempää kommentoimatta, koska lienee selvää, että linjurissahan se syy oli.

Ja tästä kärryyn osumisesta, se on muuten oikeasti yllättävän vaikeaa havaita tuo kärry, etenkin henkilöauton peräkärryyn olen meinannut useasti osua, koska sitä ei välttämättä nää sieltä peilistä ja et oleta, että sielä on sellanen lisäpätkä vielä perän jälkeen tulossa auton kanssa. Olkaa mitä mieltä olette, mutta näin se vain on. Ja näistä yhdistelmistä sun muista raskaista autoista, niin pyrin kyllä ne huomioimaan, se on järjen köyhyyttä, jos tollasen 25m yhdistelmän alle lähtee "mulla on oikeus, aivan sama" tyylillä.

hynkel:
Quote

että se on vähän veemäinen toisinaan se Muuralansairaalan kohta.
Espoontie on siis se tie, joka kulkee Ikean ja McDonaldsin välistä ja turuntien yli. Ja nuo tarkoittamani valot ovat seuraavat liikennevalot sen turuntien ylityksen jälkeen, kun mennään länteen eli kohti Espoon keskusta. EDIT: tässä se risteys.

Quote

Ja tästä kärryyn osumisesta, se on muuten oikeasti yllättävän vaikeaa havaita tuo kärry, etenkin henkilöauton peräkärryyn olen meinannut useasti osua, koska sitä ei välttämättä nää sieltä peilistä ja et oleta, että sielä on sellanen lisäpätkä vielä perän jälkeen tulossa auton kanssa. Olkaa mitä mieltä olette, mutta näin se vain on. Ja näistä yhdistelmistä sun muista raskaista autoista, niin pyrin kyllä ne huomioimaan, se on järjen köyhyyttä, jos tollasen 25m yhdistelmän alle lähtee "mulla on oikeus, aivan sama" tyylillä.

Voihan se olla, varsinkin, jos kärryä vetävä auto kaartaa vasemmalle, jolloin kärry jää käytännössä auton taa piiloon. Vähän osviittaa voi kuitenkin saada jo vetoauton koosta, vaikka eipä sillä, kyllähän jotkut hullut vetää 2-akselisilla autoilla kärryjä =)

Joona:
Quote

Lusikka pohjassa mennään ehkä hetki, että saadaan se sieltä pysäkiltä enempää tökkimättä liikkeelle. Itse en kyllä lusikka pohjassa aja muuten ollenkaan. Sillonhan ois kokoajan 80kmh taulussa? Ja tähän lusikka pohjassa ajamiseen sen verran, että ehkä se sitten siltä tuntuu, jos kuski ajaa kun ralliautoa. Mutta mielummin minä sieltä ripeästi lähden ja sitten höllään kun saavutetaan sellanen "autoletkan" nopeus, mikä edessä sitten meneekin.

Kyllä tässä nyt on kyse siitä, että kun ajetaan koko ajan kaahaavalla ja aggressiivisella tavalla. Kanttareitten yli oiotaan jne. Näkeehän noista busseista sen, että mennään eikä välitetä. Joka paikka on kolhittu.

Quote

Huomaa vaan, että kun et työksesi aja linja-autoa, etenkään YTV alueella, meillä on eri näkökulmat tähän hommaan. Et voi millään tietää sitä kaikkea, minkä minä tiedän ja olen nähnyt, vaikka koulutuksessa oletkin pysäkiltä lähtenyt. Sitä ei auta sivusta katsominen tai kyydissä istuminen. SE on vaan Fakta.

Ei kaikki asiat kyllä ole sellaisia että niitä tarvitsee tehdä työkseen, jotta saa yhtään näkökulmaa asiaan. Hkl:n bussikuskin töitä on toki tarjottu useaampaan otteeseen mutta olen toistaiseksi kieltäytynyt kohteliaasti. Ennemmin helv**** jäätyy kuin niihin hommiin lähden. Mutta joka tapauksessa, annan sinulle mahdollisuuden kertoa mitä kaikkea sinä tiedät tästä tapahtumasta Kun kuitenkin ajat työksesi linja-autoa YTV alueella. Minä olen nyt kuitenkin vähän yli 4 vuotta katsellut bussien toimintaa pk-seudulla eikä se koskaan ole ollut mitään kehuttavaa. Kyllä siinä kuule oppii näkemään ja hahmottamaan yksiä jos toisiakin asioita, teki sitä itse tai ei.

Quote

Jos ei kerkeä aikatauluihin, niin ei kerkeä. Turha siitä ressiä ottaa.

Pari kaveria sai aikanaa connexilta kenkää kun eivät pysyneet aikatauluissa. Eivät suostuneet kaahaamaan. Kyse ei ollut siis mistään ruuhkasta vaan siitä, että olisi pitänyt kaahata pysyäkseen aikatauluissa.

Quote

Hemmetin hyvä tapa viestittää, että nyt mie aattelin lähteä tästä pysäkiltä.

Mielestäni "hemmetin hyvä" tai ei, niin käytännössä se järkevä ja ainoa oikea tapa lähteä sieltä. Turha sitä on sen enempää hehkuttaa. Vai hehkutatko myös, että manuaalivaihteisella autolla on hemmetin hyvä tapa lähteä liikkeelle nostamalla kytkin ja painamalla kaasua? Huomaatko vertauskuvan?

Quote

Ja tästä kärryyn osumisesta, se on muuten oikeasti yllättävän vaikeaa havaita tuo kärry, etenkin henkilöauton peräkärryyn olen meinannut useasti osua, koska sitä ei välttämättä nää sieltä peilistä ja et oleta, että sielä on sellanen lisäpätkä vielä perän jälkeen tulossa auton kanssa. Olkaa mitä mieltä olette, mutta näin se vain on. Ja näistä yhdistelmistä sun muista raskaista autoista, niin pyrin kyllä ne huomioimaan, se on järjen köyhyyttä, jos tollasen 25m yhdistelmän alle lähtee "mulla on oikeus, aivan sama" tyylillä.


Nyt tähän on aivan pakko kommentoida. Meinaan nyt tulee kyllä sellasta tekstiä että eihän jumalauta tuolla uskalla ajaa enää. Siis, herra bussikuski ihan tosissaan väittää, ettei 25m moduuliyhdistelmän perävaunua näe? Siis ihan oikeasti väität noin? Ja ajat työksesi kymmeniä ihmisiä kyydissä? Trollaatko vai oletko ihan oikeasti tosissasi? Joku henkilöauton 700kg kärsä nyt voikin jäädä huomaamatta mutta tommonen 12-15m! Ei semmonen tule yllättäen. Ei voi tulla. Ja vaikka tulisikin, ja se aiheuttaa vaaratilanteita pysäkiltä lähdettässä, niin sehän tarkoittaa että koitat käytännössä veturin perseeseen päästä. Kyllä sen kärsän huomaa viimeistään siinä vaiheessa kun veturi on jo tai lähestulkoon kohdalla.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page