Keskustelua liikenteestä

<< < (533/3031) > >>

tornadof36:

Siis jos rajoitus on 60 km/h tai sitä pienempi

Niin...

Sitähän juuri kirjoittelin. Vain hieman eri sanoilla  !

Lisätään nyt tähän jatkoksi, että keskieuroopassa jalankulkoillakin on paremmat olot. Siellä annetaan aina tietä jalankulkijoille. Täällä saa aina jäädä odottamaan, ajaako se auto päälle vai ei. Kun auto hidastaa suojatien kohdalla, sitä ajattelee, että se antaa tietä, mutta sitten auto meneekin nyrkkiä puistaen ennen jalankulkijaa. Mutta nämäkin asenteet ovat mielestäni muutaman vuoden sisällä kehittyneet

Niin,

...ja monesti kuulee Suomessa tapauksista joissa jopa kiihdytetään auton vauhtia, kun huomataan, että jalankulkija on ehtimässä suojatielle ennen autoa. Kyllä sellaiset tapaukset ovat mielestäni sieltä törkeimmästä päästä

-Jukka

Joona:

Kyydissä olet varmasti istunut, näkemättä sitä sivupeiliä sen enempää, mikä se todellinen tilanne sielä on ollut, kun pysäkiltä ollaan bussilla lähdetty. Sivusta katsominen on tottakai paljon avarampaa näkökulmaa tarjoava juttu, mutta usein kun itse ei ratin takana sillon istu, ei sitä kaikkea voi ihan niin nähdä kun ratin takana näkisi.
Ja sinä todella näköjään tiedät, miten bussia ajetaan, millasta työtä se on, niin kerroppa ihmeessä mulle se, että miten tota pysäkiltälähtemisoikeutta pitäisi käyttää, kun sinä asian näköjään tiedät. MIkä on oikea tapa ja mikä on se väärin tehty tapa.

Kyllä se sieltä penkiltä näyttää juuri samalta kuin miltä se näyttää ulkopuoleltakin. Erona vain se, että penkiltä myös tuntee kuinka mennään lusikka pohjassa koko ajan. Toisekseen, tiedän miten bussia ajetaan. Minulla on BECEDE-kortti. Sitä ajetaan juuri samalla tavalla kuin mitä tahansa muuta pitkää autoa. Joissakin vehkeissä tietysti keulaylitys pitää ottaa huomioon, mutta pääosin sitä ajetaan ihan samalla tavalla kuin tavallista jakeluautoakin.

Tuohon pysäkiltälähtemisasiaan minulla ei juurikaan lisättävää ole. Jukka jo kertoikin juuri samat asiat kuin olisin itsekin kirjoittanut. Pysäkiltä tullaan päälle ilman vilkkua tai sitten vilkku välähtää samalla kuin bussi lähtee liikkeelle, koitetaan kiilata päälle kun ollaan jo rinnalla. Kuten olen tainnut aikaisemminkin jo kertoa, meinasi bussi kerran tulla kärryn kylkeen. Ei liene epäselvyyksiä kummassa oli vikaa? Ja joskus on jopa väistetty vastustajien kaistalle pysäkiltä lähtevää bussia samalla kun kuski haahuilee sinne oikeaan peiliin katsomatta lainkaan mitä vasemmalla tapahtuu. Rekalla se ei ole enää turvallista. Sitten taas toinen ääripää on se, että vasenta vilkkua näytetään vaikka ovet ovat vielä auki ja matkustajia lappaa sisään.

Ovet kiinni, sitten vilkku vasemmalle ja kun on tilaa niin lähdetään liikkeelle. Mikä siinä voi olla niin ***tun vaikeata? Ihan turha on yrittää jauhaa paskaa, että kun vilkaisee matkustamopeiliä tai perää jne niin tilanne muuttuu radikaalisti. Sitten on kuljettajassa vikaa ja pahasti jos näin nopeasti tilanteet muuttuvat ehtimättä reagoida niihin. Kyllä minäkin lukemattomia kertoja lähdin linja-autolla pysäkiltä liikkeelle ajotunneilla. En tietysti yhtä monta kertaa kuin sinä, mutta kuitenkin. Etenkin kun ottaa huomioon kuinka usein sinä teet sitä, luulisi asian sujuvan jo rutiinilla ilman vaaratilanteita.

Jo tieliikennelaki määrittelee, että linja-auton kuljettajan on "noudatettava erityistä varovaisuutta pysäkiltä lähtiessään." Se tarkoittaa sitä, että sinä odotat siellä juuri niin ***tun kauan kuin koet tilanteen turvalliseksi liittyä liikenteeseen. Se vain on monilta bussikuskeilta yksinkertaisesti liikaa vaadittu. Ei se tarkoita, että tässä mollattaisiin jotain tiettyä ammattikuntaa. Tässä vain esitetään faktoja joita sinä kerta toisensa jälkeen koitat epätoivoisesti kumota. Ehkä juuri sinussa ei ole vikaa, mutta monissa muissa on.

hynkel:

Onhan noilla linjurikuskeilla, ainakin oli joskus aika tiukaksi vedetyt nuo aikataulut, joten joustoa, joustoa  :thmbup: !

Tuskin ne urakalla kuitenkaan ajaa. Jos ei kerkeä niin ei kerkeä.

Mitä tulee itse etuajo-oikeusjuttuun pysäkiltä lähdettäessä.. Turhan usein se vilkku tosiaan lyödään päälle ja lähdetään heti liikkeelle. Paras tapa olisi sellainen, että pysäkillä ollessa vilkku oikealla, vähän ennen lähtöä vilkku pois (vaikka kun viimenen ukko kömpii sisään tms) ja muutama sekunti ennen liikkeellelähtöä vilkku vasemmalle.

Enivei. Suurempana ongelmana kuin tuota pysäkiltä lähtöä pidän sitä tapaa, joilla bussikuskit vaihtavat kaistaa. "Vaaratilanteen" saa aikaiseksi todella helposti, kun päättää vaan olla antamatta tilaa röyhkeälle kuljettajalle. Viimeksi eilen mannerheimintiellä joku mulkero HELBin kuski koitti ohittaa oikealta ja vaihtaa sitten suoraa eteen (+ jarruttaa tulevaan risteykseen). Sillä oli pidempi auto, mulla vain kymppimetrinen jakari. Akseleitakin sillä oli enemmän. Sillä oli siis selkeästi isomman oikeus. Ajettiin siis manskua kohti etelää ja kumpikin oltiin kääntymässä vasemmalle siitä eduskuntatalon nurkalta, Elielinaukiolle päin musiikkitalon rakennustyömaan vierestä/läpi. Muutama sata metriä ennen risteystä tää bussi oli oikealla kaistalla, ohjaamo suunnilleen itseni ajaman auton perän kohdalla. Sieltä piti sitten kiihdyttää väkisin ohi ja kovasti se koitti tunkea vilkun kanssa mun eteen. En päästänyt. Jäi sitten molemmat kaistat manskusta tukkoon kun se urpo ei tajunnu, etten rupea jarruttelemaan tollasen ohituskiilailupelleilyn takia. Kovasti se huito jotain sieltä omasta ohjaamostaan mulle...

En todellakaan väitä käyttäytyneeni järkevästi enkä yleensä toimikaan noin, mutta bussit kiilaavat tuossa kohdassa jatkuvasti eikä senkään pelleilyn katsominen loputtomiin nappaa.

edit: vielä selvennykseksi tilanteesta: mun edessä oli jono omalla kaistallani. Takanani ei ollut ketään ainakaan alle 50 metrin etäisyydellä. Miksei bussikuski voinut höllätä kaasua ja vaihtaa siihen, kun oli muutenkin melkein kohdalla. Ei voi olla noin helvetillinen kiire kun on vielä ulkopuolisia ihmisiä kyydissä..

edit2: Pohjolan liikenne ajaa Espoossa 42:sta. Suunnassa Jorvi -> Espoonlahti ajettaessa käännytään Espoontieltä vasemmalle, Kirkkokadulle (tämä on siis se Muuralan liikennevaloristeys, Laurea AMK:n ja K-raudan vieressä). Homma on suunniteltu hiukan typerästi, Espoontien pysäkki on todella lähellä risteystä ja siitä pitää ajaa ryhmittymiskaistojen yli toiselle puolen jos meinaa kääntyä vasemmalle. Pohjolan liikenteen kuljettajien mielestä heillä on rajaton etuajo-oikeus pysäkiltä lähtiessään risteyksen yli. En ajanut itse, mutta meidän firman päivävuoro on ajanu siinä jakarilla bussin kylkeen, kun liikennevalot olivat eteenpäin vihreät ja bussi päätti tempasta enempää katselematta siitä suoraa yli. Ei osunut pahasti, bussista ei hajonnut ainutkaan lasi, alalaitaan tuli jotain pientä osumaa... jakarikuski kerkesi tällä kertaa jarruttaa. Mutta mitäs sitten, kun sieltä tulee täysperä talvella sallittua 50 km/h nopeutta? 15-20 tonnin bussi lähtee kuin leppäkeihäs.

edit3: tuli vielä tosta joonan kirjotuksesta mieleen, että itsellänikin on meinannut käydä niin, että bussikuski on lähteny liikkelle kärryn alle.. Huomas sentään että joku ***kele siellä vetoauton takana ei kunnioita sen vilkkua ja paino jarrua ajoissa :D

Aaltonen:

Joo, ei noille tilanteille nyt mitään voi, jos joku henkilöautoilija yrittää väkisin ehtiä bussin edelle, kun se lähtee pysäkiltä. Se on tietenkin henkilöautoilijan ihan oma moka, jos koittaa johonkin ihan älyttömään väliin ehtiä. Mutta noita tilanteita, kun bussit lähtee ihan päättömästi palloilemaan sieltä pysäkiltä liikenteen sekaan, heti vilkkua näytettyään näkee aivan liian usein. Samoin on niitä, jotka koittavat väkisin tunkea liikenteen sekaan, jos eivät saa latua heti ja silloin tuntuu olevan ihan sama, että onko siinä vierellä jo autoa. Minusta sen bussin pitää odottaa siellä pysäkillä vaikka tunnin putkeen jos ketään ei kusipäisyyttään suostu antamaan tietä, mutta ei ***kele lähdetä sillä helv**** veturilla kiilailemaan ja kolaroimaan pienempiä henkilöautoja. Se on kyllä todella idiottimaista myös, jos ei voi antaa bussille tietä, kun se lähtee pysäkiltä. Itse ainakin koitan aina antaa bussille tietä, kun näen sen olevan lähdössä pysäkiltä.

Niin joo ei sieltä väkisin päälle lähdetäkään. Nämä "et muuten alle tule kerkee kerkee vielä" kuskit sen itse aiheuttaa, että meinaa kanttarit ja liikenteenjakajat hypätä alle. Syykin tohon on ihan yksinkertainen, ei seurata, ei havannoida, ei mietitä. Kaikki tulee päin naamaa yllättäen. Nyt tossa lomalla ajellessa henkilöautolla totesin, että ei se kyllä paljoa vaadi se bussin lähdön ennakoiminen. Usein riittää, että katsot sen 300m eteenpäin autoletkassa ajessa, teet havainnon, että 3 matkustajaa menee sisään, yhtään ei tule ulos, todennäkösesti se sieltä lähtee. Ja aika monet kuskit tekee sen, että pitävät vilkuttoman hetken kun ovat sieltä lähdössä. Pari sekunttia taukoa ennen kun vasemmalle se vilkku tulee. Ja silti se tulee joillekin kuljettajille täytenä slaagina, että se bussi lähteekin sieltä.... Se kertoo vaan aika paljon kaikesta tuollanen ajattelu työn puuttuminen.

Joo ja se nopeusrajotus on se 60kmh, jossa saadaan pysäkiltä lähteä varovaisuutta noudattaen. Tämä sääntö on tosiaan ihan hyvä, ilman sitä työ ois paljon vaikeampaa. Tämänkin säännön pilaa nämä, joilla on kiire seisomaan bussin eteen seuraaviin liikennevaloihin, siis "eteen et tule" kuljettajat.

Aaltonen:
Jukalle:
Joo eurooppassa on eri meininki, minkäs sille voi. Täällä se ei vaan valitettavasti toimi. Erehdyt antamaan jalankulkijalle tilaa, niin kauhulla katsot peiliä kun viereisen kaistan auton vauhti ei vaan hiljene. MInkäs sille voi täällä.

Joonalle:
Lusikka pohjassa mennään ehkä hetki, että saadaan se sieltä pysäkiltä enempää tökkimättä liikkeelle. Itse en kyllä lusikka pohjassa aja muuten ollenkaan. Sillonhan ois kokoajan 80kmh taulussa? Ja tähän lusikka pohjassa ajamiseen sen verran, että ehkä se sitten siltä tuntuu, jos kuski ajaa kun ralliautoa. Mutta mielummin minä sieltä ripeästi lähden ja sitten höllään kun saavutetaan sellanen "autoletkan" nopeus, mikä edessä sitten meneekin.

Toi vilkku juttu on kyllä itselle sen verran iso juttu, että sitä en todellakaan itse laiminlyö. Muista en tiedä, mutta itse sen yritän aina tehdä niin, ettei siitä päästä sanomaan, ettei ollut vilkkua.
Ne tilanteet, joissa on silti tultu kuppi tiskissä kiilaten välitämättä siitä, että bussilla on ollut jo vilkku 5 sekunttia ja se on JO kaistalla puoliksi, olen tuon vilkun kanssa pelannut pelin niin, että se todella on tehty selväksi, että se lähtö ei yllätyksenä tule. Eli ovia laittaessa kiinni vilkku pois oikealta, sekuntti-kaks taukoa ja vasemmalle ja sitten liikkeelle, jos tilaa on.
Tuli mieleen yks tapaus Tuusulantien sillalta, jossa tapahtui kummia. 50 rajotus ja takana tulevaan oli sellanen 4 sekunttia kun vilkun vasemmalle pistin ja lähdin liittymään takaisin kaistalle. Tuli seurattua vasentapeiliä, koska tuntui, että tuo takana tullut laitos tuli varsin lujaa, jotenkin etuvalojen kirkastus osui silmään peiliä katsoessa.  Seurasin tarkemmin, että "mitä helv****ä", ja lopputulos oli se, että mun oli lyötävä jarrut kiinni, ihan kunnolla. Herra tuli sillä S-Mersulla arviolta 80kmh keulan vierestä ohi. Nää on niitä hetkiä, kun teet itse kaiken oikein, mutta takana ollaan eri mieltä. Ja niin Herra S-Mersulla kääntyi seuraavasta vasemmalle joutuen odottamaan edestä päin tulevan jonon menon, joten minä seisoin sielä takana sitten loppuenlopuksi odottamassa, että kiireinen Herra poistuu tieltä. 
Eli kaiken oikein tehneenä sain tätä Märsu kuskia väistää. Ei sen ois tarttenu sielä takana kun katsoa sillan toiseen päähän (n.200m) ja nostaa jalka kaasulta, todeta, että jaaha, se lähtee ja antaa sen laatikon rullata, mutta herra pisti kupin lattiaan ja aiheutti varsin mielenkiintosen tilanteeen. Että näin.

Noita vaaratilanteita, edellä mainitun kaltasia vältän, mutta minkäs sille mahdan kun oletetuista säännöistä poiketaan. En minä sille mitään voi jos joku haluaa kokeilla, väistääkö bussi vai ei.
Eikä tuo "odota sielä niin kauan kun pitää" ole liikaa vaadittu. On sitä kuule ooteltu kauankin joskus. Huomaa vaan, että kun et työksesi aja linja-autoa, etenkään YTV alueella, meillä on eri näkökulmat tähän hommaan. Et voi millään tietää sitä kaikkea, minkä minä tiedän ja olen nähnyt, vaikka koulutuksessa oletkin pysäkiltä lähtenyt. Sitä ei auta sivusta katsominen tai kyydissä istuminen. SE on vaan Fakta.
Enhän minäkään tule sinua neuvomaan, että miten peruutat rekan laituriin, kun olen sitä tehnyt tasan yhden kerran. Eikös?
Enhän minä voi millään tietää niitä niksejä ja tärkeitä juttuja tossa hommassa, kun en sitä työkseni joka päivä tee, toisin kuin sinä, joka peruutat laituriin sata kertaa päivässä. Joten todennäköisesti katsoisimme tätäkin asiaa eri kantilta jos tästä alettaisiin vääntämään tarinaa. Niin se vaan on.

Tatulle:
Jos ei kerkeä aikatauluihin, niin ei kerkeä. Turha siitä ressiä ottaa. Siinä olet täysin oikeassa ja sekään kiire ei oikeuta mitään laittomuuksia mennä tekemään. Viimeeksi viime viikolla olin lähdöstä jo myöhässä noin 15 minuuttia ja kun Turuntielle pääsin tuli takkiin lisää 15 minuuttia. Minkäs siinä mahtaa kun ruuhkassa nojailet rattiin. Sellasta se on. 

Tatun kanssa edelleen samalla linjalla vilkun kanssa, noin minä sen yritän ja pyrin tekemään joka ikinen kerta kun pysäkiltä lähden. Ja olen huomannut, että se tehoaa niihin, jotka sen haluavat havaita. Kun se vilkku oikealta napsahtaa pois ja pidät tauon ovien mennessä kiinni ja sitten 1-2 päästä vilkku vasemmalle, erittäin usein se takana tuleva auto on jo antamassa tilaa. Hemmetin hyvä tapa viestittää, että nyt mie aattelin lähteä tästä pysäkiltä.

Kerroit Tatu tuosta Manskusta, se on yksi painajainen nykyään tuon Musiikkitalon työmaan takia. Siinä menee aamusin vähintään kolmet, neljät valot, että siitä läpi pääset. Eli jonot on pitkiä. Ei sillä bussilla mitään oikeutta sieltä ollut noin tulla, itse olisin toisin toiminut tuossa tilanteessa ja mennyt sinne taakse, enkä yrittää eteen kiilata. Ymmärrän täysin kyllä, että sulla meni kuppi nurin tossa hommassa. Ei siinä kumpaakaan puolustella voi, mutta se paikka on niin syvältä tänäpäivänä, että on ihme, ettei siinä kolise pelti.

Nyt en tota Espoontietä saa päähäni, että mikä linja Pohjolanliikenteellä menee minekin siitä, mutta itse 42/31 ajaneena tuota tietä tiedän, että se on vähän veemäinen toisinaan se Muuralansairaalan kohta. Enempää kommentoimatta, koska lienee selvää, että linjurissahan se syy oli.

Ja tästä kärryyn osumisesta, se on muuten oikeasti yllättävän vaikeaa havaita tuo kärry, etenkin henkilöauton peräkärryyn olen meinannut useasti osua, koska sitä ei välttämättä nää sieltä peilistä ja et oleta, että sielä on sellanen lisäpätkä vielä perän jälkeen tulossa auton kanssa. Olkaa mitä mieltä olette, mutta näin se vain on. Ja näistä yhdistelmistä sun muista raskaista autoista, niin pyrin kyllä ne huomioimaan, se on järjen köyhyyttä, jos tollasen 25m yhdistelmän alle lähtee "mulla on oikeus, aivan sama" tyylillä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page