FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.12.17, 23:10

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 132 133 [134] 135 136 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1478095 times)
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2660 on: 03.09.07, 02:19 »

Onhan noilla linjurikuskeilla, ainakin oli joskus aika tiukaksi vedetyt nuo aikataulut, joten joustoa, joustoa  :thmbup: !
Tuskin ne urakalla kuitenkaan ajaa. Jos ei kerkeä niin ei kerkeä.

Mitä tulee itse etuajo-oikeusjuttuun pysäkiltä lähdettäessä.. Turhan usein se vilkku tosiaan lyödään päälle ja lähdetään heti liikkeelle. Paras tapa olisi sellainen, että pysäkillä ollessa vilkku oikealla, vähän ennen lähtöä vilkku pois (vaikka kun viimenen ukko kömpii sisään tms) ja muutama sekunti ennen liikkeellelähtöä vilkku vasemmalle.

Enivei. Suurempana ongelmana kuin tuota pysäkiltä lähtöä pidän sitä tapaa, joilla bussikuskit vaihtavat kaistaa. "Vaaratilanteen" saa aikaiseksi todella helposti, kun päättää vaan olla antamatta tilaa röyhkeälle kuljettajalle. Viimeksi eilen mannerheimintiellä joku mulkero HELBin kuski koitti ohittaa oikealta ja vaihtaa sitten suoraa eteen (+ jarruttaa tulevaan risteykseen). Sillä oli pidempi auto, mulla vain kymppimetrinen jakari. Akseleitakin sillä oli enemmän. Sillä oli siis selkeästi isomman oikeus. Ajettiin siis manskua kohti etelää ja kumpikin oltiin kääntymässä vasemmalle siitä eduskuntatalon nurkalta, Elielinaukiolle päin musiikkitalon rakennustyömaan vierestä/läpi. Muutama sata metriä ennen risteystä tää bussi oli oikealla kaistalla, ohjaamo suunnilleen itseni ajaman auton perän kohdalla. Sieltä piti sitten kiihdyttää väkisin ohi ja kovasti se koitti tunkea vilkun kanssa mun eteen. En päästänyt. Jäi sitten molemmat kaistat manskusta tukkoon kun se urpo ei tajunnu, etten rupea jarruttelemaan tollasen ohituskiilailupelleilyn takia. Kovasti se huito jotain sieltä omasta ohjaamostaan mulle...

En todellakaan väitä käyttäytyneeni järkevästi enkä yleensä toimikaan noin, mutta bussit kiilaavat tuossa kohdassa jatkuvasti eikä senkään pelleilyn katsominen loputtomiin nappaa.

edit: vielä selvennykseksi tilanteesta: mun edessä oli jono omalla kaistallani. Takanani ei ollut ketään ainakaan alle 50 metrin etäisyydellä. Miksei bussikuski voinut höllätä kaasua ja vaihtaa siihen, kun oli muutenkin melkein kohdalla. Ei voi olla noin helvetillinen kiire kun on vielä ulkopuolisia ihmisiä kyydissä..

edit2: Pohjolan liikenne ajaa Espoossa 42:sta. Suunnassa Jorvi -> Espoonlahti ajettaessa käännytään Espoontieltä vasemmalle, Kirkkokadulle (tämä on siis se Muuralan liikennevaloristeys, Laurea AMK:n ja K-raudan vieressä). Homma on suunniteltu hiukan typerästi, Espoontien pysäkki on todella lähellä risteystä ja siitä pitää ajaa ryhmittymiskaistojen yli toiselle puolen jos meinaa kääntyä vasemmalle. Pohjolan liikenteen kuljettajien mielestä heillä on rajaton etuajo-oikeus pysäkiltä lähtiessään risteyksen yli. En ajanut itse, mutta meidän firman päivävuoro on ajanu siinä jakarilla bussin kylkeen, kun liikennevalot olivat eteenpäin vihreät ja bussi päätti tempasta enempää katselematta siitä suoraa yli. Ei osunut pahasti, bussista ei hajonnut ainutkaan lasi, alalaitaan tuli jotain pientä osumaa... jakarikuski kerkesi tällä kertaa jarruttaa. Mutta mitäs sitten, kun sieltä tulee täysperä talvella sallittua 50 km/h nopeutta? 15-20 tonnin bussi lähtee kuin leppäkeihäs.

edit3: tuli vielä tosta joonan kirjotuksesta mieleen, että itsellänikin on meinannut käydä niin, että bussikuski on lähteny liikkelle kärryn alle.. Huomas sentään että joku ***kele siellä vetoauton takana ei kunnioita sen vilkkua ja paino jarrua ajoissa :D
« Last Edit: 03.09.07, 03:13 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2661 on: 03.09.07, 05:02 »

Joo, ei noille tilanteille nyt mitään voi, jos joku henkilöautoilija yrittää väkisin ehtiä bussin edelle, kun se lähtee pysäkiltä. Se on tietenkin henkilöautoilijan ihan oma moka, jos koittaa johonkin ihan älyttömään väliin ehtiä. Mutta noita tilanteita, kun bussit lähtee ihan päättömästi palloilemaan sieltä pysäkiltä liikenteen sekaan, heti vilkkua näytettyään näkee aivan liian usein. Samoin on niitä, jotka koittavat väkisin tunkea liikenteen sekaan, jos eivät saa latua heti ja silloin tuntuu olevan ihan sama, että onko siinä vierellä jo autoa. Minusta sen bussin pitää odottaa siellä pysäkillä vaikka tunnin putkeen jos ketään ei kusipäisyyttään suostu antamaan tietä, mutta ei ***kele lähdetä sillä helv**** veturilla kiilailemaan ja kolaroimaan pienempiä henkilöautoja. Se on kyllä todella idiottimaista myös, jos ei voi antaa bussille tietä, kun se lähtee pysäkiltä. Itse ainakin koitan aina antaa bussille tietä, kun näen sen olevan lähdössä pysäkiltä.

Niin joo ei sieltä väkisin päälle lähdetäkään. Nämä "et muuten alle tule kerkee kerkee vielä" kuskit sen itse aiheuttaa, että meinaa kanttarit ja liikenteenjakajat hypätä alle. Syykin tohon on ihan yksinkertainen, ei seurata, ei havannoida, ei mietitä. Kaikki tulee päin naamaa yllättäen. Nyt tossa lomalla ajellessa henkilöautolla totesin, että ei se kyllä paljoa vaadi se bussin lähdön ennakoiminen. Usein riittää, että katsot sen 300m eteenpäin autoletkassa ajessa, teet havainnon, että 3 matkustajaa menee sisään, yhtään ei tule ulos, todennäkösesti se sieltä lähtee. Ja aika monet kuskit tekee sen, että pitävät vilkuttoman hetken kun ovat sieltä lähdössä. Pari sekunttia taukoa ennen kun vasemmalle se vilkku tulee. Ja silti se tulee joillekin kuljettajille täytenä slaagina, että se bussi lähteekin sieltä.... Se kertoo vaan aika paljon kaikesta tuollanen ajattelu työn puuttuminen.

Joo ja se nopeusrajotus on se 60kmh, jossa saadaan pysäkiltä lähteä varovaisuutta noudattaen. Tämä sääntö on tosiaan ihan hyvä, ilman sitä työ ois paljon vaikeampaa. Tämänkin säännön pilaa nämä, joilla on kiire seisomaan bussin eteen seuraaviin liikennevaloihin, siis "eteen et tule" kuljettajat.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2662 on: 03.09.07, 05:38 »

Jukalle:
Joo eurooppassa on eri meininki, minkäs sille voi. Täällä se ei vaan valitettavasti toimi. Erehdyt antamaan jalankulkijalle tilaa, niin kauhulla katsot peiliä kun viereisen kaistan auton vauhti ei vaan hiljene. MInkäs sille voi täällä.

Joonalle:
Lusikka pohjassa mennään ehkä hetki, että saadaan se sieltä pysäkiltä enempää tökkimättä liikkeelle. Itse en kyllä lusikka pohjassa aja muuten ollenkaan. Sillonhan ois kokoajan 80kmh taulussa? Ja tähän lusikka pohjassa ajamiseen sen verran, että ehkä se sitten siltä tuntuu, jos kuski ajaa kun ralliautoa. Mutta mielummin minä sieltä ripeästi lähden ja sitten höllään kun saavutetaan sellanen "autoletkan" nopeus, mikä edessä sitten meneekin.

Toi vilkku juttu on kyllä itselle sen verran iso juttu, että sitä en todellakaan itse laiminlyö. Muista en tiedä, mutta itse sen yritän aina tehdä niin, ettei siitä päästä sanomaan, ettei ollut vilkkua.
Ne tilanteet, joissa on silti tultu kuppi tiskissä kiilaten välitämättä siitä, että bussilla on ollut jo vilkku 5 sekunttia ja se on JO kaistalla puoliksi, olen tuon vilkun kanssa pelannut pelin niin, että se todella on tehty selväksi, että se lähtö ei yllätyksenä tule. Eli ovia laittaessa kiinni vilkku pois oikealta, sekuntti-kaks taukoa ja vasemmalle ja sitten liikkeelle, jos tilaa on.
Tuli mieleen yks tapaus Tuusulantien sillalta, jossa tapahtui kummia. 50 rajotus ja takana tulevaan oli sellanen 4 sekunttia kun vilkun vasemmalle pistin ja lähdin liittymään takaisin kaistalle. Tuli seurattua vasentapeiliä, koska tuntui, että tuo takana tullut laitos tuli varsin lujaa, jotenkin etuvalojen kirkastus osui silmään peiliä katsoessa.  Seurasin tarkemmin, että "mitä helv****ä", ja lopputulos oli se, että mun oli lyötävä jarrut kiinni, ihan kunnolla. Herra tuli sillä S-Mersulla arviolta 80kmh keulan vierestä ohi. Nää on niitä hetkiä, kun teet itse kaiken oikein, mutta takana ollaan eri mieltä. Ja niin Herra S-Mersulla kääntyi seuraavasta vasemmalle joutuen odottamaan edestä päin tulevan jonon menon, joten minä seisoin sielä takana sitten loppuenlopuksi odottamassa, että kiireinen Herra poistuu tieltä.  Roll Eyes
Eli kaiken oikein tehneenä sain tätä Märsu kuskia väistää. Ei sen ois tarttenu sielä takana kun katsoa sillan toiseen päähän (n.200m) ja nostaa jalka kaasulta, todeta, että jaaha, se lähtee ja antaa sen laatikon rullata, mutta herra pisti kupin lattiaan ja aiheutti varsin mielenkiintosen tilanteeen. Että näin.

Noita vaaratilanteita, edellä mainitun kaltasia vältän, mutta minkäs sille mahdan kun oletetuista säännöistä poiketaan. En minä sille mitään voi jos joku haluaa kokeilla, väistääkö bussi vai ei.
Eikä tuo "odota sielä niin kauan kun pitää" ole liikaa vaadittu. On sitä kuule ooteltu kauankin joskus. Huomaa vaan, että kun et työksesi aja linja-autoa, etenkään YTV alueella, meillä on eri näkökulmat tähän hommaan. Et voi millään tietää sitä kaikkea, minkä minä tiedän ja olen nähnyt, vaikka koulutuksessa oletkin pysäkiltä lähtenyt. Sitä ei auta sivusta katsominen tai kyydissä istuminen. SE on vaan Fakta.
Enhän minäkään tule sinua neuvomaan, että miten peruutat rekan laituriin, kun olen sitä tehnyt tasan yhden kerran. Eikös?
Enhän minä voi millään tietää niitä niksejä ja tärkeitä juttuja tossa hommassa, kun en sitä työkseni joka päivä tee, toisin kuin sinä, joka peruutat laituriin sata kertaa päivässä. Joten todennäköisesti katsoisimme tätäkin asiaa eri kantilta jos tästä alettaisiin vääntämään tarinaa. Niin se vaan on.

Tatulle:
Jos ei kerkeä aikatauluihin, niin ei kerkeä. Turha siitä ressiä ottaa. Siinä olet täysin oikeassa ja sekään kiire ei oikeuta mitään laittomuuksia mennä tekemään. Viimeeksi viime viikolla olin lähdöstä jo myöhässä noin 15 minuuttia ja kun Turuntielle pääsin tuli takkiin lisää 15 minuuttia. Minkäs siinä mahtaa kun ruuhkassa nojailet rattiin. Sellasta se on.  Huh

Tatun kanssa edelleen samalla linjalla vilkun kanssa, noin minä sen yritän ja pyrin tekemään joka ikinen kerta kun pysäkiltä lähden. Ja olen huomannut, että se tehoaa niihin, jotka sen haluavat havaita. Kun se vilkku oikealta napsahtaa pois ja pidät tauon ovien mennessä kiinni ja sitten 1-2 päästä vilkku vasemmalle, erittäin usein se takana tuleva auto on jo antamassa tilaa. Hemmetin hyvä tapa viestittää, että nyt mie aattelin lähteä tästä pysäkiltä.

Kerroit Tatu tuosta Manskusta, se on yksi painajainen nykyään tuon Musiikkitalon työmaan takia. Siinä menee aamusin vähintään kolmet, neljät valot, että siitä läpi pääset. Eli jonot on pitkiä. Ei sillä bussilla mitään oikeutta sieltä ollut noin tulla, itse olisin toisin toiminut tuossa tilanteessa ja mennyt sinne taakse, enkä yrittää eteen kiilata. Ymmärrän täysin kyllä, että sulla meni kuppi nurin tossa hommassa. Ei siinä kumpaakaan puolustella voi, mutta se paikka on niin syvältä tänäpäivänä, että on ihme, ettei siinä kolise pelti.

Nyt en tota Espoontietä saa päähäni, että mikä linja Pohjolanliikenteellä menee minekin siitä, mutta itse 42/31 ajaneena tuota tietä tiedän, että se on vähän veemäinen toisinaan se Muuralansairaalan kohta. Enempää kommentoimatta, koska lienee selvää, että linjurissahan se syy oli.

Ja tästä kärryyn osumisesta, se on muuten oikeasti yllättävän vaikeaa havaita tuo kärry, etenkin henkilöauton peräkärryyn olen meinannut useasti osua, koska sitä ei välttämättä nää sieltä peilistä ja et oleta, että sielä on sellanen lisäpätkä vielä perän jälkeen tulossa auton kanssa. Olkaa mitä mieltä olette, mutta näin se vain on. Ja näistä yhdistelmistä sun muista raskaista autoista, niin pyrin kyllä ne huomioimaan, se on järjen köyhyyttä, jos tollasen 25m yhdistelmän alle lähtee "mulla on oikeus, aivan sama" tyylillä.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2663 on: 03.09.07, 06:25 »

että se on vähän veemäinen toisinaan se Muuralansairaalan kohta.
Espoontie on siis se tie, joka kulkee Ikean ja McDonaldsin välistä ja turuntien yli. Ja nuo tarkoittamani valot ovat seuraavat liikennevalot sen turuntien ylityksen jälkeen, kun mennään länteen eli kohti Espoon keskusta. EDIT: tässä se risteys.

Quote
Ja tästä kärryyn osumisesta, se on muuten oikeasti yllättävän vaikeaa havaita tuo kärry, etenkin henkilöauton peräkärryyn olen meinannut useasti osua, koska sitä ei välttämättä nää sieltä peilistä ja et oleta, että sielä on sellanen lisäpätkä vielä perän jälkeen tulossa auton kanssa. Olkaa mitä mieltä olette, mutta näin se vain on. Ja näistä yhdistelmistä sun muista raskaista autoista, niin pyrin kyllä ne huomioimaan, se on järjen köyhyyttä, jos tollasen 25m yhdistelmän alle lähtee "mulla on oikeus, aivan sama" tyylillä.
Voihan se olla, varsinkin, jos kärryä vetävä auto kaartaa vasemmalle, jolloin kärry jää käytännössä auton taa piiloon. Vähän osviittaa voi kuitenkin saada jo vetoauton koosta, vaikka eipä sillä, kyllähän jotkut hullut vetää 2-akselisilla autoilla kärryjä =)

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2664 on: 03.09.07, 07:46 »

Lusikka pohjassa mennään ehkä hetki, että saadaan se sieltä pysäkiltä enempää tökkimättä liikkeelle. Itse en kyllä lusikka pohjassa aja muuten ollenkaan. Sillonhan ois kokoajan 80kmh taulussa? Ja tähän lusikka pohjassa ajamiseen sen verran, että ehkä se sitten siltä tuntuu, jos kuski ajaa kun ralliautoa. Mutta mielummin minä sieltä ripeästi lähden ja sitten höllään kun saavutetaan sellanen "autoletkan" nopeus, mikä edessä sitten meneekin.

Kyllä tässä nyt on kyse siitä, että kun ajetaan koko ajan kaahaavalla ja aggressiivisella tavalla. Kanttareitten yli oiotaan jne. Näkeehän noista busseista sen, että mennään eikä välitetä. Joka paikka on kolhittu.

Quote
Huomaa vaan, että kun et työksesi aja linja-autoa, etenkään YTV alueella, meillä on eri näkökulmat tähän hommaan. Et voi millään tietää sitä kaikkea, minkä minä tiedän ja olen nähnyt, vaikka koulutuksessa oletkin pysäkiltä lähtenyt. Sitä ei auta sivusta katsominen tai kyydissä istuminen. SE on vaan Fakta.

Ei kaikki asiat kyllä ole sellaisia että niitä tarvitsee tehdä työkseen, jotta saa yhtään näkökulmaa asiaan. Hkl:n bussikuskin töitä on toki tarjottu useaampaan otteeseen mutta olen toistaiseksi kieltäytynyt kohteliaasti. Ennemmin helv**** jäätyy kuin niihin hommiin lähden. Mutta joka tapauksessa, annan sinulle mahdollisuuden kertoa mitä kaikkea sinä tiedät tästä tapahtumasta Kun kuitenkin ajat työksesi linja-autoa YTV alueella. Minä olen nyt kuitenkin vähän yli 4 vuotta katsellut bussien toimintaa pk-seudulla eikä se koskaan ole ollut mitään kehuttavaa. Kyllä siinä kuule oppii näkemään ja hahmottamaan yksiä jos toisiakin asioita, teki sitä itse tai ei.

Quote
Jos ei kerkeä aikatauluihin, niin ei kerkeä. Turha siitä ressiä ottaa.

Pari kaveria sai aikanaa connexilta kenkää kun eivät pysyneet aikatauluissa. Eivät suostuneet kaahaamaan. Kyse ei ollut siis mistään ruuhkasta vaan siitä, että olisi pitänyt kaahata pysyäkseen aikatauluissa.

Quote
Hemmetin hyvä tapa viestittää, että nyt mie aattelin lähteä tästä pysäkiltä.

Mielestäni "hemmetin hyvä" tai ei, niin käytännössä se järkevä ja ainoa oikea tapa lähteä sieltä. Turha sitä on sen enempää hehkuttaa. Vai hehkutatko myös, että manuaalivaihteisella autolla on hemmetin hyvä tapa lähteä liikkeelle nostamalla kytkin ja painamalla kaasua? Huomaatko vertauskuvan?

Quote
Ja tästä kärryyn osumisesta, se on muuten oikeasti yllättävän vaikeaa havaita tuo kärry, etenkin henkilöauton peräkärryyn olen meinannut useasti osua, koska sitä ei välttämättä nää sieltä peilistä ja et oleta, että sielä on sellanen lisäpätkä vielä perän jälkeen tulossa auton kanssa. Olkaa mitä mieltä olette, mutta näin se vain on. Ja näistä yhdistelmistä sun muista raskaista autoista, niin pyrin kyllä ne huomioimaan, se on järjen köyhyyttä, jos tollasen 25m yhdistelmän alle lähtee "mulla on oikeus, aivan sama" tyylillä.

Nyt tähän on aivan pakko kommentoida. Meinaan nyt tulee kyllä sellasta tekstiä että eihän jumalauta tuolla uskalla ajaa enää. Siis, herra bussikuski ihan tosissaan väittää, ettei 25m moduuliyhdistelmän perävaunua näe? Siis ihan oikeasti väität noin? Ja ajat työksesi kymmeniä ihmisiä kyydissä? Trollaatko vai oletko ihan oikeasti tosissasi? Joku henkilöauton 700kg kärsä nyt voikin jäädä huomaamatta mutta tommonen 12-15m! Ei semmonen tule yllättäen. Ei voi tulla. Ja vaikka tulisikin, ja se aiheuttaa vaaratilanteita pysäkiltä lähdettässä, niin sehän tarkoittaa että koitat käytännössä veturin perseeseen päästä. Kyllä sen kärsän huomaa viimeistään siinä vaiheessa kun veturi on jo tai lähestulkoon kohdalla.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6120
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2665 on: 03.09.07, 07:49 »

Voihan se olla, varsinkin, jos kärryä vetävä auto kaartaa vasemmalle, jolloin kärry jää käytännössä auton taa piiloon. Vähän osviittaa voi kuitenkin saada jo vetoauton koosta, vaikka eipä sillä, kyllähän jotkut hullut vetää 2-akselisilla autoilla kärryjä =)

Eipä se sullakaan hyvin mene, jos kärry häviää noinkin helposti.

Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2666 on: 03.09.07, 08:14 »

On sitten rengasratsia -viikko.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/67EE517095791257C225734500394F3B?opendocument

Aamun kuurosateessa olikin jo joku sankari muotoillut Porvoon moottoritiellä valopylvästä.....

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2667 on: 03.09.07, 08:47 »

Tatulle:
Aaa joo tuo on aika hankala paikka. Kiitos havaintokartasta!

Joonalle:

1. Niin jotkut ajaa lusikka tiskissä kokoajan, jotkut ei. Jos tosiaan joku ajaa bussilla kun ralliautolla, on vähän asenteessa vikaa. Kaikki ei tosin sellasta asennetta omaa. Yleistäminen ei kannata edelleenkään.

2. Enköhän minä ole jo kertonut ihan riittävästi tästä tapahtumasta, mitä pysäkiltä lähtiessä tapahtuu, sinäkin sen tiedät.
Niin olen minäkin katsellut pkseudulla bussien toimintaa 26 vuotta, ja on kehuttavaa ja ei ole kehuttavaa. Mutta älä yleistä.
Sama koskee henkilöautojen toimintaa, ei paljoa ole kehuttavaa kun ruuhka pukkaa päälle....tätäkin on tullut katsottua 26 vuotta.

3. Jos firmasta saa kenkää sen takia, että ajaa turvallisesti niin eiköhän siinä vaihteessa firmassa pitäisi peiliin katsoa. Uskon, että Connex, se mikä joskus oli on täysin eri firma tänä päivänä, nimeään myöten.

4. Niin no vilkulla voi viestittää järkevästi tai ei järkevästi. Paras tapa tuo on mitä Tatukin tuossa kertoili aiemmin, jota myös itse noudatan. Tiedän niitä olevan, jotka vähät välittää, mutta ei saa yleistää edelleenkään.

5. Tarkotin tuossa peräkärry hommassa nimenomaan henkiöauton kärryjä, en yhdistelmän kärryjä. Tottakai jos sieltä tulee iso Scania viereistä kaistaa on syytä olettaa, että sielä myös kärry on ja sen myös kyllä näkeekin, toisin kuin pientä peräkärryä vaikkapa farmariauton takana.
Mutta luulisi sunkin tietävän, että ihmisiä me kaikki vaan ollaan. Vaikka olisi 50 miljoonaa kilsaa takana yhdistelmällä, linja-autolla ym ja ajokokemusta 60 vuotta, voi sen virheen tehdä silti, ettei vaan havaitse jotain asiaa. Ihmisiä me vaan ollaan.



Sitten yksi kysymys, ajelin tuossa perjantaina onnellisena mökille ja saavutin sitten caravaanarin. No joo ei siinä mitään, ajeli ihan nätisti 80-90kmh joten matka taittui varsin nätisti 132:sta. Mutta pisti silmään vaan, että tässä vetoautossa, joka oli farmari mallin Renault Megane, ei ollut minkäänlaisia lisäpeilejä. Ei lokasuojissa, ei sivupeileissä. Eli käytännössä katsoen tämä kaveri ei nähnyt mitenkään suoraa etenkään suoraa ajaeassa taakseen. Mutkissa tottakai jonkin verran varmasti, mutta jos asuntovaunu tulee sen 30cm ulos auton kylkilijasta (arviolta), niin aika heikkoa mutkissakin tuo näkeminen on.
Näytti meinaa vaan aika hurjalta toi homma, jos itsensä sinne ratin taakse miettisin, en sillä ajaisi metriäkään ilman niitä lisäpeilejä.

Joten kymysys kuuluu, määrääkö laki tollaset lisäpeilit, mikäli vedät tollasta asuntovaunua henkilöautolla?
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2668 on: 03.09.07, 09:19 »

Eipä se sullakaan hyvin mene, jos kärry häviää noinkin helposti.

http://www.joona.org/phpgallery/Images/At%20work/IMAGE_088.jpg

Riippumatta siitä, meneekö mulla hyvin vai ei, niin

1) melkein arvasin, että kommentoisit asiaa joko tuolla kuvalla tai sitten vaan oisit kertonut kuinka hienolla yhdistelmällä ajoin grasshopperilla
2) jos ajat yhdistelmän kaarelle jompaan kumpaan suuntaan, niin kyllä se kärry tietystä pisteestä tarkkaillessa katoaa näkyvistä kokonaan, ellei sitten auton ali/yli näe sitä.

edit:typo
« Last Edit: 03.09.07, 09:49 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2669 on: 03.09.07, 09:24 »

Joten kymysys kuuluu, määrääkö laki tollaset lisäpeilit, mikäli vedät tollasta asuntovaunua henkilöautolla?


Vaatii, jos omista peileistä peittyy kärryn takia yli puolet (eli molemmin puolin käytännössä yli 50 % peilien pinta-alasta kuluu kärryn etuseinän katseluun).

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2670 on: 03.09.07, 09:51 »

Samille,,,

Juu, harkinnan varaisia aina nuo kohteliaisuus vrt liikenneturvallisuus asiat. Eli aina ensin ajattelen liikenneturvallisuutta päätöksissäni. Ja se on luissa ja ytimissä

-JUkka
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2671 on: 03.09.07, 09:59 »

Vaatii, jos omista peileistä peittyy kärryn takia yli puolet (eli molemmin puolin käytännössä yli 50 % peilien pinta-alasta kuluu kärryn etuseinän katseluun).

Ok, eli tuo Megane-asuntovaunu yhdistelmä oli laiton siis. Kiitän!
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2672 on: 03.09.07, 15:15 »

Eli aina ensin ajattelen liikenneturvallisuutta päätöksissäni. Ja se on luissa ja ytimissä

-JUkka

Paljon luvattu. Tosi paljon.
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2673 on: 03.09.07, 15:21 »

Eipä tuossa mitään erillisiä lupauksia tarvita...

Vaatii vaan järkevää suhtautumista, vastuuta yms. kun tuolla liikkuu.
Eihän se niin kauhean vaikeaa ole, vai onko se ?

-Jukka Wink
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2674 on: 04.09.07, 10:11 »

Missä on pääkaupunkiseudulla sellaisia moottoriratoja jonne voi mennä omalla autolla ajelemaan. Ja minkä hintaisia mahtavat olla?

My photos on Airliners.net
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2675 on: 04.09.07, 10:33 »

Missä on pääkaupunkiseudulla sellaisia moottoriratoja jonne voi mennä omalla autolla ajelemaan. Ja minkä hintaisia mahtavat olla?

Ahvenisto on lähin moottorirata, Hämeenlinnassa. Onhan noita radalle.com päiviä kait, jolloin saa mennä ajamaan omalla autolla sinne. Enempää en asiasta tiedä.
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2676 on: 04.09.07, 15:52 »

Eipä tuossa mitään erillisiä lupauksia tarvita...

Vaatii vaan järkevää suhtautumista, vastuuta yms. kun tuolla liikkuu.
Eihän se niin kauhean vaikeaa ole, vai onko se ?

-Jukka Wink
Kyllä se mitä ilmeisimmin on, kun katsoo tuota liikennettä ratin takaa. Lisäksi kun ihmisten kanssa asioista keskustelee, niin en muista sellaista tavanneeni, joka voisi/kehtaisi väittää, että aina ensin ajattelee sitä luissa ja ytimissä olevaa liikenneturvallisuutta, mitä tahansa sitten päättääkin tuolla liikenteessä. Siellä tulee jos jonkunlaista pikatilannetta ja sitä on liikkeellä jos minkälaisissa mielentiloissa ja paineissa.
Mutta en todellakaan moiti sinua, vaan päinvastoin. Kunpa sitä pystyisikin samaan.
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2677 on: 04.09.07, 18:57 »

Juups,

Eihän siihen tarvita kuin päätös toimia tietyn mallin mukaan ja pitää sitten sanansa.

Ja kun noin toimii, niin varmaan aina joku katsoo tuolla, että hei minähän voisin toimia samalla lailla  thmbup.

Kaikkein vähiten tajuan niitä vanhempia, jotka antavat sitä väärää mallia lapsilleen.

-Jukka Roll Eyes
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2678 on: 04.09.07, 19:02 »

Juups,

Eihän siihen tarvita kuin päätös toimia tietyn mallin mukaan ja pitää sitten sanansa.

Ja kun noin toimii, niin varmaan aina joku katsoo tuolla, että hei minähän voisin toimia samalla lailla  thmbup.

Kaikkein vähiten tajuan niitä vanhempia, jotka antavat sitä väärää mallia lapsilleen.

-Jukka Roll Eyes
Sehän se liikkumisen tuolla muiden seassa vasta vaikeaksi tekeekin, kun siellä seassa liikkuvat nämä toiset, jotka muuttavat päätöksiään N sekunnin välein. Onneksi nämä "tietyn kaavan mukaan" päätöksen tehneet ovat luoneet tähänkin tilanteeseen sopivan toimintamallin...

Ade
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2679 on: 04.09.07, 19:08 »

Jahas...

Minä ainakin tuolla omalla päätökselläni tarkoitan turvallista liikkumista. En tarkoita, että joka tilanteessa mennään juuri lain kirjan mukaan. Tarkoitan joustavuutta, jossa turvallisuus on etusijalla.

Taisit jostain syystä, provona tai muuten tulkita tahallaan asian väärin  thmbdn... EDIT: ei kuulemma ollut provoa. Käsitin väärin. Asia korjattu.

-Jukka laugh

Kyllä tuota liikennesilmää on 20 vuodessa, mitä erilaisemmilla laitteilla, ja mitä kummallisemmissa kulttuureissa liikkuessa jonkin verran tullut. Joten se siitä  Shocked ..
« Last Edit: 04.09.07, 19:15 by Jukka Harstela »
Pages: 1 ... 132 133 [134] 135 136 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1