Keskustelua liikenteestä

<< < (541/3019) > >>

Aaltonen:
Quote

Samille: Miksi useat bussikuskit ajavat ruuhkassa aivan kiihdytyskaistan päähän ja siten yrittävät päästä jonossa "paalupaikalle"?, vaikka bussinmentävä tila olisi heti kaistan alkupäässä.
Tämä vain lisää ruuhkaa, kun sitten mietitään, että päästäiskö bussin vai ei. Minä itse en ole koskaan väistänyt tuollaista etuilijaa, enkä tule väistämäänkään. Tulkoon kylkeen, EVVK (käsittääkseni sillä on väistämisvelvollisuus, ainakin kehä 3:lla, jossa rajoitus 80km/h.


Ensimmäiseksi, kuinka paljon se sun matkaa hidastuttaa, jos sen linja-auton sieltä kaistan päästä päästät liittymään Kehälle? Paljonko häviät siinä aikaa?

Jaa olisikohan tässä kenties kyseessä etenkin painajaismaisen Kehä 3:sen ollessa kyseessä selkeesti sellanen aikataulullinen juttu?
Minä en Kehä 3:sella aja linjaa kun ihan pieniä pätkiä ja nekin ruuhkattomasti, mutta kysytääs nyt sulta, että miten itse tekisit? Olet 15 minuuttia myöhässä ja seuraava lähtö pukkaa päälle, matkaa päättärille on vielä ajallisesti vähintään 10-15 minuuttia. Haluatko sinä huviksesi sielä jonon takana istuskella ja todeta, että meni muutaman siivun tauot siinä kun istuskelin jonossa?

Joo eihän sitä tartte väistää, kolmiohan niillä sieltä kiihdytyskaistalta tullessa on, mutta varsin kypsymättömän kuvan annat, jos tilaa et anna bussille, jolla on vilkku päällä kiihdytyskaistan lopussa. Se kuski sielä ohjaamossa ihan oikeasti kiittää, jos sitä tilaa saa. Ja tällästen "minähän en tilaa anna kun ei voi jonottaa rauhassa tuola takana" kuljettajien takia tuola noita oho-tilanteita sattuu. Tilaa et saa vaikka sitä kauniisti pyydät.
Ne kuskit on tuola töissä, kuinka moni Kehä 3:sen iltapäivä ruuhkassa olevista henkilöautoilijoista on tuola töissä, ajamassa aikataulun mukaan himisiä himaan?

Voi näyttää varsin "törkeältä" mutta mietippä ittes sinne kuskin asemaan, tekisitkö itse ihan samoin jos tosiaan tilanne ois edellä mainittu?

Aaltonen:
Quote

Terve

Minua harmittaa erityisesti bussikuskit, jotka kiilaavat ruuhkaisella kadulla suoraan eteen törkeästi. Ymmärrän ja hyväksyn, että minun pitää antaa pysäkiltä lähtevälle bussille tilaa, mutta ymmärtääkseni tuo etuajo-oikeus ei koske kaistanvaihtotilannetta enää. Vai koskeeko ? Helppohan se on isotella, kun on isompi kärry alla. Muutaman kerran olen joutunut lyömään liinat kiinni, kun bussi kiilaa eteen ilmeisesti katsomatta lainkaan peiliin. Harmittaisi suuresti, jos äkkijarrutukseni seurauksena joku tömäyttäisi perään. Joskus olen äänimerkeillä protestoinut bussikuskille, ja saanut ystävällisen kansainvälisen käsimerkin sivupeilin kautta vastaukseksi. Jotenkin sympatiani bussikuskeille on kadonnut.

Arttu


Ei koske kaistanvaihtotilannetta.
Mutta otetaan esimerkki Kehä 1 ja Otaniemen risteys. Mitäs mieltä olet, lähdet pysäkiltä ja sun pitäisi sen ruuhkan läpi päästä tukkimatta ja aiheuttamatta paniikkijarrutustilanteita 2 kaistan yli kolmannelle vasemmalle liittyvälle kaistalle. Jos et saa tilaa, niin tottakai voit linjaa ajaessasi käydä kääntymässä seuraavassa risteyksessä 2 kilsan päässä ja ajaa takasin?
Ei se bussi varmaan huvikseen vilkkupäällä aja Kehä 1:sellä tai Kehä 3:sella, yleensäkään jos bussilla on vilkku päällä kaistaa vaihtaakseen, niin ei se huvikseen kyllä ole päällä, etenkin ennen tulevaa risteystä.

Näitä näkee jotka vaihtaa kaistaa kun bussi "hyppääkin" sieltä pysäkiltä eteen käyttäen kiihdytyskaistana bussikaistaa ja sitten yrittäen liittyä Kehän liikennevirtaan. No ratkaisuhan on se, että vaihdetaan se vasen kaista ja sitten ollaankin täysin kusessa kun se bussi on edelleen vilkku päällä, risteys, josta sen pitäisi vasemmalle päästä on jo niin lähellä, että kohta on pakko tehdä jomman kumman jotain. Jos tossakin on tultu 100-150m vilkkupäällä ja tilaa et vasemmalta kaistalta saa, niin missä se vika oikeastaan on? Kuka ei ole nyt ymmärtänyt ja mitä kun tällänen epämiellyttävä tilanne tulee?

Sitten jos tosiaan tullaan suoraan kaistan yli poikittain alle, niin se on väärin, tottakai. Mutta toi Kehä on sellanen kohta, missä todella on välillä ihan työn takana päästä sinen Otaniemeen.....

Aaltonen:
Quote

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Toisinsanoen, taitaa ne bussit olla niitä jotka tuolla ajaa röyhkeästi mistään lainkaan välittämättä. Eli siis ihan rautalangasta väännettynä, itepä se teidän ammattikunta aiheuttaa sen, että sitä mollataan niin paljon. Ei tässä voi kuin peiliin katsoa. Ja kuten olen sanonut, minä mollaan myös omaa ammattikuntaani tarpeen niin vaatiessa. En puolustele yhtään väärin toimivaa rekkakuskia. Mutta silti, bussit ovat ne röyhkeämmät. Mutta kuten on jo tullut selväksi, ei ole mikään ihmekään, kun puolet kuljettajista ovat kielitaidottomia moniosaajia. Eikä niiltä voida vaatia täyttä liikennesääntöjen osaamista eikä voida sakottaa. Sehän olisi rasismia, herranen aika.

EDIT: Onpa surullista luettavaa Ajolinjassa jossa oli juttu HelB:stä.  Yleinen kommentti ihan artikkelin lopussa:

"Seuraavassa pesäpallon valistuskampanjassa voitaisiin aloittaa vaikka ajolähdön kuvaaminen. Se ei ole muuten sitä, että kuski vinguttaa lätkä tiskissä seisovien matkustajien tehdessä tahattomasti aaltoja. Se Stadissa jo osataan."

Sanoisinpa, että aika äärimmäisen huonoa mainosta ytv-seudun bussiliikenteelle. Ajolinjaa kun luetaan aika paljon ympäri suomea. Vai kiistätkö Sami tuon ylläolevankin asian?


Selvä, tulihan se vastaus sieltä. Hyvä, että olet tota mieltä ja leimaat kaikki linja-autokuskit aivottomiksi kuljettajiksi. Pidä tosta kiinni, hyvä asenne.
HELB:iin en ota kantaa, koska en ole kyseisessä firmassa töissä ja en tiedä heidän asioistaan yhtään mitään, joten paha mennä kommentoimaan yhtään mitään tollaseen lauseeseen kun en tiedä mistä tuo on lähtöisin.

Aaltonen:
Quote

Näin se menee. Hyvä, että sinäkin olet huomannut bussikuskien röyhkeän käytöksen.


Sulla ei oikeasti taida olla paljoakaan henkilökohtasta ajokokemusta, ihan itsenäistä ajoa takana liikenteessä?
Seuraileppa aikasikuluksi henkilöautojen toimintaa ja mietiskele niitten tekemisten motiiveja, mahdollisia seurauksia ja piittaamattomuuksia. Mutta olikos se niin, että sulla ei vielä ole ajokorttia vai miten tämä nyt meni?

arttula:
Joo, purnaukseni ei koskenut tuota risteteystä, vaan monia tilanteita Helsingin keskustassa. Annan kyllä tilaa kaistaa vaihtaville autoille mielelläni, mutta busseille enää en. Sen verran pännii tuollainen kyynärpäätaktiikka.

Arttu

Navigation

Up one level

Next page

Previous page