Keskustelua liikenteestä

<< < (549/3033) > >>

hynkel:
Quote

Kerrataan vähän vielä faktaa.

Autonkuljettajan yhtämittainen pisin työaika on 5,5 tuntia, jonka jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko.
Autonkuljettajan yhtämittainen pisin ajoaika on 4,5 tuntia, jonka jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko.

Millä tavalla aikataulussa myöhässä oleminen syö nämä tauot? Kerro nyt ihan suoraan. Jooko.

Aika lojaali täytyy olla isäntää kohtaan, että ruokatunnin tekee töitä. Maksetaanko siitä erikseen, että ruokatunnin tekee töitä vai onko ruokatunti palkaton?


Työaikalain 605/1996 6 luvun "Lepoajat ja sunnuntaityö" 28 § 3 momentti kuuluu:

Moottoriajoneuvon kuljettajalle on annettava jokaista 5 tunnin 30 minuutin pituista työjaksoa kohti vähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai kahdessa erässä.

Aaltonen:
Quote

Miksi vilkutetaan vasemmalle kun ovet ovat vielä auki?

Lukihäiriöstä tässä nyt selkeästi taitaa olla kysymys. Puhehan oli siitä että posotetaan kiihdytyskaistaa tai jotian muuta tilapäistä kaistaa oikealta kaikista ohi ja sitten siellä kaistan lopussa tullaan takaisin sekaan. Kyllä se ****ttaa katsoa kun ruuhkassa ajelet alle 20km/h ja sitten joku ajaa 80km/h oikealta ohi ja parin sadan metrin päässä kiilaa siellä eteen sitten. Kyllähän sillä tavalla saa omaa ruuhkassa ajoa nopeutettua mutta se on epäreilua kaikkia muita kohtaan.



Joskus nuo ovet saattaa tehdä jäynät, ovet menee kiinni mutta ponnahtavat takas auki, kun olet juuri vasemmalle pistänyt vilkun. Tällästä kun sattuu niin siinä saattaa mennä "rytmi" sekasin ja sitten menee hetki, että taas tajuaa mitä tapahtuu. Nyt varmasti joku ajattelee, että miten voi huomata myöhässä tollaset jutut, mutta jos olet jo keskittynyt liikkeelle lähtöön ja tuleekin tollanen "TÖKS" kohta rytmiin, niin siinä voi hyvinkin unohtua vilkku vasemmalle, vaikka laittaa ovia kiinni vasta uudemman kerran.


No joo noin kun sen selitit, niin pattiinhan tuo ottaa muakin. Ja on todellakin syvältä.
Silti hyväksyn tuon linja-autojen puolelta täysin, koska ei niillä taida oikeen mahdollisuutta pysäkiltä takaisin Kehälle tulla?
Mutta kyllä tossa joka kerta kun olen Tuupakan suoralla jonotellut, niin kyllä se huvituttaa katsoa niitä, jotka posottaa sen bussipysäkkikaistan miljoonaa ja takasin sinne vilkkupäällä. Tai sitten niitä, jotka kiertää tämän "rikoksen" ajamalla liittymän ylös ja samantien alas ja takasin jonoon.

Aaltonen:
Quote

Kerrataan vähän vielä faktaa.

Autonkuljettajan yhtämittainen pisin työaika on 5,5 tuntia, jonka jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko.
Autonkuljettajan yhtämittainen pisin ajoaika on 4,5 tuntia, jonka jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko.

Millä tavalla aikataulussa myöhässä oleminen syö nämä tauot? Kerro nyt ihan suoraan. Jooko.

Aika lojaali täytyy olla isäntää kohtaan, että ruokatunnin tekee töitä. Maksetaanko siitä erikseen, että ruokatunnin tekee töitä vai onko ruokatunti palkaton?


Fakta ymmärretty ja tiedetty. No jos sulla on lähtö 17.45 Martsarista ja olet 17.40 vielä Kehä 3:Sella, niin kaipa siinä aikalailla myöhässä seuraavalle kiekalle lähdetään, joten tauko mennyttä ja ehkä jopa seuravankin siivun tauko samantien, jos huonosti käy.
No oli lojaali tai ei, mutta jos olet vaikkapa Turuntiellä Karakallion kohdalla kellon ollessa 12.30, jolloin ruokatauon pitäisi alkaa, niin ei siinä voi muuta kun ajaa sinne Leppävaaraan, meni niin kauan kuin meni ja se on pois ruokatauosta se. Koska ei sitä ruokatauon jälkeistä lähtöä siirrellä.
Riippuu vähän tauon pituudesta onko palkaton tai ei, mutta jos pahasti menee yli, niin työajaksi merkitään ylittynyt osa.

Joona:
Quote

No jos sulla on lähtö 17.45 Martsarista ja olet 17.40 vielä Kehä 3:Sella, niin kaipa siinä aikalailla myöhässä seuraavalle kiekalle lähdetään, joten tauko mennyttä ja ehkä jopa seuravankin siivun tauko samantien, jos huonosti käy.

Mutta yllä minun ja Tatun mainitsemia taukoja et menetä kuitenkaan ja sinulla on täysi oikeus jättää vuoro ajamatta, jos päälle pukkaa ajolepoaika-asetuksen määräämä tauko.

Quote

No oli lojaali tai ei, mutta jos olet vaikkapa Turuntiellä Karakallion kohdalla kellon ollessa 12.30, jolloin ruokatauon pitäisi alkaa, niin ei siinä voi muuta kun ajaa sinne Leppävaaraan, meni niin kauan kuin meni ja se on pois ruokatauosta se. Koska ei sitä ruokatauon jälkeistä lähtöä siirrellä.

Kyllähän sitä siirrellään. Eihän sitä ajeta, jos on tauko. Sitä paitsi, milläs ne ajattaa kun kieltäydyt. Ihme mies olet kun tuolla tavalla olet valmis luopumaan omista sinulle kuuluvista tauoista ja ruokatunneista. Ajat Leppävaaraan, lyöt bussin parkkiin ja lähdet Selloon ruokatunnille. Minkäs ne tekee. Siinä vaiheessa kun antavat lopputilin, niin viet asian liittoon. Laittomasta irtisanomisesta saa 6-24kk palkan.

EDIT: Lisäystä vielä sen verran, että vaikka oletkin yhteiskunnan kannalta periaatteessa tärkeässä työssä, sillä joukkoliikennettä tarvitaan ja olet siellä kansalaisten takia, niin se ei poista sitä faktaa, että olet vain töissä ja sinua koskee samat oikeudet kuin rekkakuskejakin.

hynkel:
Quote

Mutta yllä minun ja Tatun mainitsemia taukoja et menetä kuitenkaan ja sinulla on täysi oikeus jättää vuoro ajamatta, jos päälle pukkaa ajolepoaika-asetuksen määräämä tauko.

Tässä ei pitäisi edes puhua oikeudesta, vaan velvollisuudesta jättää vuoro ajamatta, koska sen ajaminen rikkoo lakia ja sen voi katsoa olevan myös jossain määrin vaarallista, varsinkin, jos sillä bussilla sohlaa vilkkaassa liikenteessä 10 tuntia putkeen.

Tietysti asia erikseen, jos nämä menetetyt tauot ovat jotain täysin ylimääräisiä, mutta voisin kuvitella, ettei sellaisia ole kuljettajille kuitenkaan suotu :)


Palkka juoksee - minä en.
(ja tämä ei tarkoita, että töissä laiskotellaan. tämä tarkoittaa sitä, että hoidan mahdollisimman ammattimaisesti työnjohdon minulle antamat tehtävät kelvollisella nopeudella, mutta en rupea kirjaimellisesti juoksemaan töiden takia tai luopumaan omista oikeuksistani)

Navigation

Up one level

Next page

Previous page