FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.08.17, 08:56

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 136 137 [138] 139 140 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1467746 times)
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2740 on: 10.09.07, 13:16 »

Kerrataan vähän vielä faktaa.

Autonkuljettajan yhtämittainen pisin työaika on 5,5 tuntia, jonka jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko.
Autonkuljettajan yhtämittainen pisin ajoaika on 4,5 tuntia, jonka jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko.

Millä tavalla aikataulussa myöhässä oleminen syö nämä tauot? Kerro nyt ihan suoraan. Jooko.

Aika lojaali täytyy olla isäntää kohtaan, että ruokatunnin tekee töitä. Maksetaanko siitä erikseen, että ruokatunnin tekee töitä vai onko ruokatunti palkaton?

Työaikalain 605/1996 6 luvun "Lepoajat ja sunnuntaityö" 28 § 3 momentti kuuluu:

Moottoriajoneuvon kuljettajalle on annettava jokaista 5 tunnin 30 minuutin pituista työjaksoa kohti vähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai kahdessa erässä.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2741 on: 10.09.07, 13:22 »

Miksi vilkutetaan vasemmalle kun ovet ovat vielä auki?

Lukihäiriöstä tässä nyt selkeästi taitaa olla kysymys. Puhehan oli siitä että posotetaan kiihdytyskaistaa tai jotian muuta tilapäistä kaistaa oikealta kaikista ohi ja sitten siellä kaistan lopussa tullaan takaisin sekaan. Kyllä se ****ttaa katsoa kun ruuhkassa ajelet alle 20km/h ja sitten joku ajaa 80km/h oikealta ohi ja parin sadan metrin päässä kiilaa siellä eteen sitten. Kyllähän sillä tavalla saa omaa ruuhkassa ajoa nopeutettua mutta se on epäreilua kaikkia muita kohtaan.


Joskus nuo ovet saattaa tehdä jäynät, ovet menee kiinni mutta ponnahtavat takas auki, kun olet juuri vasemmalle pistänyt vilkun. Tällästä kun sattuu niin siinä saattaa mennä "rytmi" sekasin ja sitten menee hetki, että taas tajuaa mitä tapahtuu. Nyt varmasti joku ajattelee, että miten voi huomata myöhässä tollaset jutut, mutta jos olet jo keskittynyt liikkeelle lähtöön ja tuleekin tollanen "TÖKS" kohta rytmiin, niin siinä voi hyvinkin unohtua vilkku vasemmalle, vaikka laittaa ovia kiinni vasta uudemman kerran.


No joo noin kun sen selitit, niin pattiinhan tuo ottaa muakin. Ja on todellakin syvältä.
Silti hyväksyn tuon linja-autojen puolelta täysin, koska ei niillä taida oikeen mahdollisuutta pysäkiltä takaisin Kehälle tulla?
Mutta kyllä tossa joka kerta kun olen Tuupakan suoralla jonotellut, niin kyllä se huvituttaa katsoa niitä, jotka posottaa sen bussipysäkkikaistan miljoonaa ja takasin sinne vilkkupäällä. Tai sitten niitä, jotka kiertää tämän "rikoksen" ajamalla liittymän ylös ja samantien alas ja takasin jonoon.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2742 on: 10.09.07, 13:25 »

Kerrataan vähän vielä faktaa.

Autonkuljettajan yhtämittainen pisin työaika on 5,5 tuntia, jonka jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko.
Autonkuljettajan yhtämittainen pisin ajoaika on 4,5 tuntia, jonka jälkeen on pidettävä 45 minuutin tauko.

Millä tavalla aikataulussa myöhässä oleminen syö nämä tauot? Kerro nyt ihan suoraan. Jooko.

Aika lojaali täytyy olla isäntää kohtaan, että ruokatunnin tekee töitä. Maksetaanko siitä erikseen, että ruokatunnin tekee töitä vai onko ruokatunti palkaton?

Fakta ymmärretty ja tiedetty. No jos sulla on lähtö 17.45 Martsarista ja olet 17.40 vielä Kehä 3:Sella, niin kaipa siinä aikalailla myöhässä seuraavalle kiekalle lähdetään, joten tauko mennyttä ja ehkä jopa seuravankin siivun tauko samantien, jos huonosti käy.
No oli lojaali tai ei, mutta jos olet vaikkapa Turuntiellä Karakallion kohdalla kellon ollessa 12.30, jolloin ruokatauon pitäisi alkaa, niin ei siinä voi muuta kun ajaa sinne Leppävaaraan, meni niin kauan kuin meni ja se on pois ruokatauosta se. Koska ei sitä ruokatauon jälkeistä lähtöä siirrellä.
Riippuu vähän tauon pituudesta onko palkaton tai ei, mutta jos pahasti menee yli, niin työajaksi merkitään ylittynyt osa.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6089
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2743 on: 10.09.07, 13:43 »

No jos sulla on lähtö 17.45 Martsarista ja olet 17.40 vielä Kehä 3:Sella, niin kaipa siinä aikalailla myöhässä seuraavalle kiekalle lähdetään, joten tauko mennyttä ja ehkä jopa seuravankin siivun tauko samantien, jos huonosti käy.

Mutta yllä minun ja Tatun mainitsemia taukoja et menetä kuitenkaan ja sinulla on täysi oikeus jättää vuoro ajamatta, jos päälle pukkaa ajolepoaika-asetuksen määräämä tauko.

Quote
No oli lojaali tai ei, mutta jos olet vaikkapa Turuntiellä Karakallion kohdalla kellon ollessa 12.30, jolloin ruokatauon pitäisi alkaa, niin ei siinä voi muuta kun ajaa sinne Leppävaaraan, meni niin kauan kuin meni ja se on pois ruokatauosta se. Koska ei sitä ruokatauon jälkeistä lähtöä siirrellä.

Kyllähän sitä siirrellään. Eihän sitä ajeta, jos on tauko. Sitä paitsi, milläs ne ajattaa kun kieltäydyt. Ihme mies olet kun tuolla tavalla olet valmis luopumaan omista sinulle kuuluvista tauoista ja ruokatunneista. Ajat Leppävaaraan, lyöt bussin parkkiin ja lähdet Selloon ruokatunnille. Minkäs ne tekee. Siinä vaiheessa kun antavat lopputilin, niin viet asian liittoon. Laittomasta irtisanomisesta saa 6-24kk palkan.

EDIT: Lisäystä vielä sen verran, että vaikka oletkin yhteiskunnan kannalta periaatteessa tärkeässä työssä, sillä joukkoliikennettä tarvitaan ja olet siellä kansalaisten takia, niin se ei poista sitä faktaa, että olet vain töissä ja sinua koskee samat oikeudet kuin rekkakuskejakin.
« Last Edit: 10.09.07, 13:48 by Joona Vaisanen »
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2744 on: 10.09.07, 13:46 »

Mutta yllä minun ja Tatun mainitsemia taukoja et menetä kuitenkaan ja sinulla on täysi oikeus jättää vuoro ajamatta, jos päälle pukkaa ajolepoaika-asetuksen määräämä tauko.
Tässä ei pitäisi edes puhua oikeudesta, vaan velvollisuudesta jättää vuoro ajamatta, koska sen ajaminen rikkoo lakia ja sen voi katsoa olevan myös jossain määrin vaarallista, varsinkin, jos sillä bussilla sohlaa vilkkaassa liikenteessä 10 tuntia putkeen.

Tietysti asia erikseen, jos nämä menetetyt tauot ovat jotain täysin ylimääräisiä, mutta voisin kuvitella, ettei sellaisia ole kuljettajille kuitenkaan suotu :)


Palkka juoksee - minä en.
(ja tämä ei tarkoita, että töissä laiskotellaan. tämä tarkoittaa sitä, että hoidan mahdollisimman ammattimaisesti työnjohdon minulle antamat tehtävät kelvollisella nopeudella, mutta en rupea kirjaimellisesti juoksemaan töiden takia tai luopumaan omista oikeuksistani)
« Last Edit: 10.09.07, 14:07 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2745 on: 10.09.07, 14:00 »

Kysyn kyllä tosissani, missä vaiheessa linja-auto tulee alle ja missä vaiheessa takanatuleva ajaa päälle? Missä toi raja menee? Olen muutaman kerran tänne kirjoittanut, että kuka siinä tekee väärin, jos takana tuleva runttaa pedaalin lattiaan tarkotuksena estää bussin pääsy tämän auton eteen. MIssä se raja menee, kuka tuli alle ja kuka ei tullut alle?

Miksi ihmeessä vedät aina äärimmäiset skenaariot esiin etkä pitäydy niissä joita kommentoit? Alunperin oli puhetta siitä että ajetaan vierekkäisillä kaistoilla ja bussi vaihtaa kaistaa päälle. Ollaan siis jo ajettu samalla kohdalla pitempi aika ja bussikuski vain haluaa vaihtaa kaistaa välittämättä vierellä ajavasta henkilöautosta vaikka henkilöauton takana olisi tilaa.

Voipi olla, mene ja tiedä.

En jaksa kuitenkaan ihan uskoa että sinne katveeseen sopii isommanpuoleinen henkilöauto ja yhdistelmä samaan aikaan. Jos sopii niin sitten pitäisi kyllä mennä jo kertomaan työnantajalle että uusia peilejä autoon tai alkaa kolisemaan jossain vaiheessa.

-JukSii-
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2746 on: 10.09.07, 16:05 »

No joo noin kun sen selitit, niin pattiinhan tuo ottaa muakin. Ja on todellakin syvältä.
Silti hyväksyn tuon linja-autojen puolelta täysin, koska ei niillä taida oikeen mahdollisuutta pysäkiltä takaisin Kehälle tulla?
Mutta kyllä tossa joka kerta kun olen Tuupakan suoralla jonotellut, niin kyllä se huvituttaa katsoa niitä, jotka posottaa sen bussipysäkkikaistan miljoonaa ja takasin sinne vilkkupäällä. Tai sitten niitä, jotka kiertää tämän "rikoksen" ajamalla liittymän ylös ja samantien alas ja takasin jonoon.
Joo, tuota rallia on oikeesti mielenkiintoista seurata. Eräs nimeltä mainitsemattoman firman lähettiauto päätti oikaista tuon kohdan "laillisesti" liittymän kautta, mutta kolmio siellä kaistan päässä sai vilkkaan risteyksen ylittämisen liian hankalaksi.
No, siinä meni varmaan pari minuuttia, kunnes pääsi vilkuttelemaan takaisin jonoon, vielä suoraan eteeni, joka oli sama järjestys ennen ramppia.
Mitään järkeä?
Eikä siinä voita kuin max 2.minuuttia, jos ajaa sen pysäkin kautta. Itse en ole sitä tehnyt, mutta kyydissä ollut.

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2747 on: 10.09.07, 18:58 »

No oli lojaali tai ei, mutta jos olet vaikkapa Turuntiellä Karakallion kohdalla kellon ollessa 12.30, jolloin ruokatauon pitäisi alkaa, niin ei siinä voi muuta kun ajaa sinne Leppävaaraan, meni niin kauan kuin meni ja se on pois ruokatauosta se. Koska ei sitä ruokatauon jälkeistä lähtöä siirrellä.
Riippuu vähän tauon pituudesta onko palkaton tai ei, mutta jos pahasti menee yli, niin työajaksi merkitään ylittynyt osa.

Ruokatauko ?? Mikä ihmeen ruokatauko, kun siitä täytyy pitää kiinni noin tiukkaan ? Meillä työpaikalla syödään, jos ehditään - usein seisten haukataan leipää. Ja ainakaan se ei tuntia kestä koskaan...

Arttu
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2748 on: 10.09.07, 19:04 »

Ruokatauko ?? Mikä ihmeen ruokatauko, kun siitä täytyy pitää kiinni noin tiukkaan ? Meillä työpaikalla syödään, jos ehditään - usein seisten haukataan leipää. Ja ainakaan se ei tuntia kestä koskaan...

Kato jos ajaa autoa ne ruokatauot on lakisääteisiä. Jos pelastaa henkiä ei oo niin väliä.

Tästä voidaan huomata että bussikuski on ehdottomasti tärkeämpi ihminen kuin lääkäri... Jos lääkäri edes ihminen on.  Tongue

-JukSii-
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2749 on: 11.09.07, 12:31 »

Näistä tauoista tosiaan, se ei vaan niin mene, että sitten siirtelee sitä ruokatunin lopetusta miten huvittaa. Se ei vaan niin mene. Ikäväkyllä ja ei meillä ole sellasta tilannetta toisaalta, että alkaisi noi ajo/työajat paukkumaan, eli nuo 4h jutut.

Arttu tosiaan joo, teillä se on vähän eri meininki, syötte kun ehditte joo. Niin mekin toisaalta, toisaalta ei. Ja lakisääteisiähän ne, joka on ihan hyvä juttu. Ikävä kuulla jos teillä ei ole sellaisia.

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2750 on: 11.09.07, 12:42 »

Miksi ihmeessä vedät aina äärimmäiset skenaariot esiin etkä pitäydy niissä joita kommentoit? Alunperin oli puhetta siitä että ajetaan vierekkäisillä kaistoilla ja bussi vaihtaa kaistaa päälle. Ollaan siis jo ajettu samalla kohdalla pitempi aika ja bussikuski vain haluaa vaihtaa kaistaa välittämättä vierellä ajavasta henkilöautosta vaikka henkilöauton takana olisi tilaa.


Nyt pitää kyllä mainita tänään sattuneesta tapauksesta.  Tongue Voi että voi joku olla sitten Tyhyhmä. Kaikki varmaan tietää Länsi-Väylän rampin Kehä 2:selle kun tulet Stadista päin siis, sellanen pitähkö jyrkähkö oikea mutka josta avautuu baana kohti Kehä 2:sta. Kehällähän on 80 rajotus ja linja-autolla saat sen 70-80kmh nopeutta siihen kiihdytyskaistalle, eli liikennevirran mukainen vauhti, eikös? Smiley

No joo mie tänään siitä tulin, mittarissa tuo 70-80kmh, vilkun pistin jo ennen kun sielä liittymiskaistalla edes kunnolla vielä olin. Kahttelin peilistä sitten kun herra Honda ajelee siinä takakulman tuntumassa. No mie kattelin, että alkaa tuo kaista kohta loppumaan ja vilkku on päällä edelleen. Honda setä ei reagoi mitenkään tähän. Outoa, eikös hän tahdo joustaa vai mistä kiikastaa?
No mulla sitten tosiaan oikeasti se kaista alkoi loppumaan ja oli pakko tehdä ratkaisu. Vasenkaistahan tässä Kehä 2:sella on ja se oli täysin tyhjä, kuten myös Hondan takana oli täysin tyhjää. Ja tämä Hondahan oli mut nähnyt noin 2-3s ennen kun ees vilkkua pystyi sieltä havaitsemaan johtuen tästä betonivallista. Eli ajeltiin siinä intiimissä lähituntumassa sellanen 2-4 sekunttia vähintään mukaan lukien tämä havainto aika kun tuo kiihdytys/liittymiskaista alkaa Kehä 2:selle. 

No enivei, tosiaan mulla loppu kaista ja Honda setä ei tunnu näkevän vilkkua vaan antaa lisää hanaa kun tuppasi tuossa kohtaa alkaa lähenemään. No oli siinä tilaa ihan henkilöauton verran vielä joten hiljakseen sitten vaihdoin sitä kaistaa kun muuten siitä vasta soppa syntyisi, jos sinne kaistan päähän liinat kiinni löisin. No joo takasin tapahtuman kulkuun. Honda sedällä tippu keula maahan, eli hän siis jarrutti ja aika kovasti näköjään. Nykäsi vilkutta vasemmalle kaistalle ja veti keskisormi ojossa ohi ja taas kerran vilkutta eteen ja jäi siihen sitten ajelemaan sellasta 85-90kmh, kadoten hiljakseen horisonttiin.

Kyllä pitää nyt ihmetellä, mistä hänellä rypisti, oliko syntynyt väärästä reijästä vai mistä kun hänelle olisi riittänyt kaasun kevennys, jos edes se, jotta olisin sieltä nätisti voinut liittyä. Tilaahan hänellä oli vaikka miten paljon ja aikaa vaikka miten paljon. Silti piti vetää rako kiinni ja ottaa pultti ottaan ja vielä keskisormea pit heiluttaa, että alle tulet.  thmbup

Nää on näitä, ***seestä syntyneitä, ei maha mitään. On se kyllä jumalavita rankkaa joillain, tai sitten on pakko mielle päästä näyttämään kerran päivässä keskisormea.  Cheesy

Että sellasta, tästä varmaan nousee taas sota tila, mutta oikeesti pistää miettimään tollanen toiminta. Miten voi olla noin jumalattoman vaikeeta joillain. Olisi sitä kaistaa sitten suoraan vaihtanut, jos kerran ei halunnut bussia eteensä päästää. Mie en tajua, joku voi selittää, että mitä minä en tajunnut tässä.  Tongue

Miten Joona tai Tatu tässä olisi toiminut, tahtoo tietää.  Smiley
Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2751 on: 11.09.07, 13:09 »

Tuohon Honda aiheeseen... tietty voi olla että kuski ajeli ajatuksissaan ja ei välttämättä huomannut kiihdytyskaista loppuva vaan ehkä outona autoilija tuolla kehäkakkosella oletti siinä olevan linja-auto kaistan, ehkä ei nähnyt vilkkua ja siksi tuli yllärinä kun tuuppasit eteen. -> tästä tietty sappi kiehahtaa.
Tai mikäli oli tietoinen sinun aikeista tulla tuohon kaistalle ja halusi tehdä kiusaa niin tuon tilanteen havaittuasi olisi tietty voinut siitä B10M vollesta hiukan nostaa pedaalia lattiasta ja rullailla hondan taakse.

Itsekkin ammatikseen liikenteessä aikanaan ajaneena olen sitä mieltä että omalla käytöksellä voidaan aika paljon vaikuttaa siihen provosoituuko kanssaautoilija vai provosoituuko itse "ammattiautoilija".




-make-
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2752 on: 11.09.07, 13:22 »

Tuohon Honda aiheeseen... tietty voi olla että kuski ajeli ajatuksissaan ja ei välttämättä huomannut kiihdytyskaista loppuva vaan ehkä outona autoilija tuolla kehäkakkosella oletti siinä olevan linja-auto kaistan, ehkä ei nähnyt vilkkua ja siksi tuli yllärinä kun tuuppasit eteen. -> tästä tietty sappi kiehahtaa.
Tai mikäli oli tietoinen sinun aikeista tulla tuohon kaistalle ja halusi tehdä kiusaa niin tuon tilanteen havaittuasi olisi tietty voinut siitä B10M vollesta hiukan nostaa pedaalia lattiasta ja rullailla hondan taakse.

Itsekkin ammatikseen liikenteessä aikanaan ajaneena olen sitä mieltä että omalla käytöksellä voidaan aika paljon vaikuttaa siihen provosoituuko kanssaautoilija vai provosoituuko itse "ammattiautoilija".



Joo kyllä kaikki merkit siihen viittaa, että kiusaa teki. Ei muuten aleta mittamaan, että kumpi väistää. Joo olisi pitänyt jarrutella varmaankin ennen joutumista tohon tilanteeseen, mutta tosiaan hetken näytti siltä, että tilaa tulee. Ja sitten hetki meni siihen, että sitä tilaa ei taida tullakaan ja sitten oltiin kaistan päässä, ja olisi vaatinut melkosen jarrutuksen kun tosiaan tajusin, ettei sitä tilaa tule. Kun minä tosiaan oletin, että kun matkaakin oli 1-2 sekunttia hänen ja minun välillä, että hän tajuaa vilkun ja päästää liittymään. Olisi pitänyt varmaan sitten hiljempaa siihen tulla, mutta jos jos jos jos. Siinä kuitenkin mentiin 80kmh melkeenpä ja aika/matka kulkee turhan nopeesti kun tollseen ÖÖÖ tilanteeseen joutuu.

Jos vaan olisin tajunnut, ettei tilaa tule, olisin kyllä taakse mennyt. Mutta tosiaan siitä ei oikeen tolkkua ottanut, että tuleeko tilaa vai ei. Ja oletin, että no sitä tilaa tuli, muttei sitä sitten tullutkaan kun sentteri alkoi heilumaan. Ja eniten ihmetyttää, että olin tosiaan vähintään 2 sekunnin etäisyydellä kun hän minut näki ja vilkun kera.
Nää on näitä kivoja tilanteita  Huh
Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2753 on: 11.09.07, 13:38 »

Näin on, tsemppiä vaan tienpäälle ja pitkää pinnaa, kohta alkaa liukaat kelit ja taas saa raskaalla väistellä kolmion takaa eteen tulevia, ennakointi tulee olemaan taas arvossaan kun lähestytään talvea.


-make-
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2754 on: 11.09.07, 13:49 »

Näin on, tsemppiä vaan tienpäälle ja pitkää pinnaa, kohta alkaa liukaat kelit ja taas saa raskaalla väistellä kolmion takaa eteen tulevia, ennakointi tulee olemaan taas arvossaan kun lähestytään talvea.



Juuh kiitän joo. Stemppiä oikeastaan kaikille näin talvea kohti mentäessä. Turvaväli ja ennakointi kunniaan tosiaankin.  Cheesy
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2755 on: 11.09.07, 15:02 »

Nyt pitää kyllä mainita tänään sattuneesta tapauksesta.  Tongue Voi että voi joku olla sitten Tyhyhmä. Kaikki varmaan tietää Länsi-Väylän rampin Kehä 2:selle kun tulet Stadista päin siis, sellanen pitähkö jyrkähkö oikea mutka josta avautuu baana kohti Kehä 2:sta. Kehällähän on 80 rajotus ja linja-autolla saat sen 70-80kmh nopeutta siihen kiihdytyskaistalle, eli liikennevirran mukainen vauhti, eikös? Smiley

No joo mie tänään siitä tulin, mittarissa tuo 70-80kmh, vilkun pistin jo ennen kun sielä liittymiskaistalla edes kunnolla vielä olin. Kahttelin peilistä sitten kun herra Honda ajelee siinä takakulman tuntumassa. No mie kattelin, että alkaa tuo kaista kohta loppumaan ja vilkku on päällä edelleen. Honda setä ei reagoi mitenkään tähän. Outoa, eikös hän tahdo joustaa vai mistä kiikastaa?
No mulla sitten tosiaan oikeasti se kaista alkoi loppumaan ja oli pakko tehdä ratkaisu. Vasenkaistahan tässä Kehä 2:sella on ja se oli täysin tyhjä, kuten myös Hondan takana oli täysin tyhjää. Ja tämä Hondahan oli mut nähnyt noin 2-3s ennen kun ees vilkkua pystyi sieltä havaitsemaan johtuen tästä betonivallista. Eli ajeltiin siinä intiimissä lähituntumassa sellanen 2-4 sekunttia vähintään mukaan lukien tämä havainto aika kun tuo kiihdytys/liittymiskaista alkaa Kehä 2:selle. 

No enivei, tosiaan mulla loppu kaista ja Honda setä ei tunnu näkevän vilkkua vaan antaa lisää hanaa kun tuppasi tuossa kohtaa alkaa lähenemään. No oli siinä tilaa ihan henkilöauton verran vielä joten hiljakseen sitten vaihdoin sitä kaistaa kun muuten siitä vasta soppa syntyisi, jos sinne kaistan päähän liinat kiinni löisin. No joo takasin tapahtuman kulkuun. Honda sedällä tippu keula maahan, eli hän siis jarrutti ja aika kovasti näköjään. Nykäsi vilkutta vasemmalle kaistalle ja veti keskisormi ojossa ohi ja taas kerran vilkutta eteen ja jäi siihen sitten ajelemaan sellasta 85-90kmh, kadoten hiljakseen horisonttiin.

Kyllä pitää nyt ihmetellä, mistä hänellä rypisti, oliko syntynyt väärästä reijästä vai mistä kun hänelle olisi riittänyt kaasun kevennys, jos edes se, jotta olisin sieltä nätisti voinut liittyä. Tilaahan hänellä oli vaikka miten paljon ja aikaa vaikka miten paljon. Silti piti vetää rako kiinni ja ottaa pultti ottaan ja vielä keskisormea pit heiluttaa, että alle tulet.  thmbup

Nää on näitä, ***seestä syntyneitä, ei maha mitään. On se kyllä jumalavita rankkaa joillain, tai sitten on pakko mielle päästä näyttämään kerran päivässä keskisormea.  Cheesy

Että sellasta, tästä varmaan nousee taas sota tila, mutta oikeesti pistää miettimään tollanen toiminta. Miten voi olla noin jumalattoman vaikeeta joillain. Olisi sitä kaistaa sitten suoraan vaihtanut, jos kerran ei halunnut bussia eteensä päästää. Mie en tajua, joku voi selittää, että mitä minä en tajunnut tässä.  Tongue

Jos vaan olisin tajunnut, ettei tilaa tule, olisin kyllä taakse mennyt. Mutta tosiaan siitä ei oikeen tolkkua ottanut, että tuleeko tilaa vai ei. Ja oletin, että no sitä tilaa tuli, muttei sitä sitten tullutkaan kun sentteri alkoi heilumaan. Ja eniten ihmetyttää, että olin tosiaan vähintään 2 sekunnin etäisyydellä kun hän minut näki ja vilkun kera.
Nää on näitä kivoja tilanteita  Huh

Pienellä kaasun löysäyksellä olisit itse päässyt sen Hondan perään. Miksi on niin vaikeaa joustaa? Tyhjää oli vaikka muille jakaa.

En paikkaa tiedä mutta oletan että tulet kolmion takaa kun kerran kiihdytyskaista on kyseessä. Silloin ei todellakaan voi olettaa että joku antaa tilaa. Silloin liitytään liikennevirtaan siten kuin pystytään. Tässä tapauksessa oikea paikka olisi ollut Hondan takana eikä väkisin tunkea eteen.

Kummallinen tarina taas. Kerrot että tulet kolmion takaa ja "päätietä" ajava ei väistä sinua. Ja kun sitten tunget eteen (kun et osannut joustaa) niin tämä päätiellä rauhassa körötellyt (viestisi mukaan ei kiihdyttänyt päättömästi alle niinkuin aina tähän mennessä) onkin syyllinen joustamattomuuteen...

Hurjaa menoa täytyy vaan sanoa. Onneksi meilläpäin ei juuri bussit kulje niin ei tartte pelätä kyytis.

-JukSii-
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6089
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2756 on: 11.09.07, 15:20 »

Näistä tauoista tosiaan, se ei vaan niin mene, että sitten siirtelee sitä ruokatunin lopetusta miten huvittaa. Se ei vaan niin mene.

Mitä sä ajat takaa tuolla kommentilla? Mutta kuten sanoin jo aikaisemmin, aika lojaali olet työnantajaasi kohtaan kun olet valmis jättämään omat tauot väliin. Kuitenkin kun ne tauot on tärkeämpiä kuin asiakkaiden kyyditseminen, sanoin työnantaja mitä tahansa.  Mutta joo, tästä aiheesta on turha kiistellä sen enempää. Asia kun heijastaa kuitenkin koko bussialan ongelmia. Äläkä nyt ala inttää vastaan, ettei niitä ole.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2757 on: 11.09.07, 15:53 »

Jukalle: Niin, toisin ois pitänyt menetellä, kuten aiemmin sanoin. Hurjasta menosta en tiedä, joka tapauksessa kaikki tapahtuu nopeasti kun on 80kmh mittarissa ja aikaa ei ole. Oletin vain, että kun hän 2s takanani ajoi, ei ala kiusaa tekemään. Henkilöautolla siinä ei ois ongelmaa varmaan tullutkaan, tuskin. Mutta tosiaan en ylläty tuomiosta. Ois pitäny tulla 60kmh siihen ja olla kiihdyttämättä ennakkoon ennen liittymiskaistaa ja kiihdyttää vasta siinä. Hassua miten sitä uskoo, että liittymällä 80kmh 80 rajosalueelle, ois vähemmän esteenä, kuin alkaa kiihdyttää ja juuri ja juuri sen sallitun ehkä saavuttaa kun on pakko sekaan mennä. Ajattelin vaan, ettei ole nopeuseroja... Ja onhan kolmio toki. No se tästä. Joonalle: ongelmia on kuljetusalalla ja paljon. Oli rahtia tai linjaa.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2758 on: 11.09.07, 16:38 »

Pakko Jukalta vielä kysyä, liityt kehälle, mittarissa n.80kmh. Katsot kiihdytyskaistalla peiliin, auto n.1-2s päässä susta liityttävällä kaistalla, jonka nopeus on suunilleen sama kuin sulla. Mitä teet? Jarrutatko suosiolla ja väistät, ja koitat sitten uuteen väliin nyt kuitenkin huomattavasti alhasemmalla nopeudella kuin kiihdytyskaistalle tullessa. Vai lyötkö lisää hanaa olettaen viereisen kaistan autoilijan joustavan ja antavan tilaa. Tällänen se tilanne oli periaatteessa. Kuinka moni lyö jarrun kiinni? Kuinka moni antaa lisää happea ja toivoo reilua peliä? Entäpä takana olevat, mitä ne tuumaa siitä jos tossa jarruttais? Kysymyksiä, jotka tuli mieleen...
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2759 on: 11.09.07, 16:44 »

Pakko Jukalta vielä kysyä, liityt kehälle, mittarissa n.80kmh. Katsot kiihdytyskaistalla peiliin, auto n.1-2s päässä susta liityttävällä kaistalla, jonka nopeus on suunilleen sama kuin sulla. Mitä teet? Jarrutatko suosiolla ja väistät, ja koitat sitten uuteen väliin nyt kuitenkin huomattavasti alhasemmalla nopeudella kuin kiihdytyskaistalle tullessa. Vai lyötkö lisää hanaa olettaen viereisen kaistan autoilijan joustavan ja antavan tilaa. Tällänen se tilanne oli periaatteessa. Kuinka moni lyö jarrun kiinni? Kuinka moni antaa lisää happea ja toivoo reilua peliä? Entäpä takana olevat, mitä ne tuumaa siitä jos tossa jarruttais? Kysymyksiä, jotka tuli mieleen...

Tuo riippuu ihan siitä, että mikä se tilanne on ja miltä se näyttää peilistä. Kumpikin on mahdollista riippuen tilanteesta. Yleensä varmaan törkkään siihen eteen. 1 - 2 sekuntia on kuitenkin ihan riittävästi eli parikymmentä metriä.
Jos etäisyys on tommonen niin ei siinä nyt tartte jarrutella, hiukan löysää kaasua niin pääsee perään, takana tulevat sopeutuu siihen mitä teet. Se on elämää se.
Ainakin jos mokaan tuollaisessa tilanteessa ja tungen jonkun eteen niin pystyn sen suoraan ottamaan omaksi syykseni enkä viitsi ruveta toista arvostelemaan jos hän tosiaan on ajanut tasaisella nopeudella kokoajan.

-JukSii-
Pages: 1 ... 136 137 [138] 139 140 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1