FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.06.18, 12:00

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 137 138 [139] 140 141 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1510450 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2760 on: 11.09.07, 17:50 »

Noin minäkin asian ajattelen. Tilaa oli ja olisi ollutkin, mutta Honda kuski oli eri mieltä. En yksinkertasesti nää mitään järkeä tollasessa tilanteessa lyödä jarruja kiinni, siitä syntyy varsin mielenkiintonen soppa, jos tossa niin tekee. MUTTA, jos tuo Honda kuski olisi vieressä ajanut, ei olisi ollut edes mielessä yrittää hänen eteensä mennä, mutta kun ajoikin 1-2s päässä minusta viereistä kaistaa, tilanne on sillon täysin eri.
« Last Edit: 11.09.07, 18:06 by Sami Aaltonen »
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2761 on: 11.09.07, 18:29 »

Näistä tauoista tosiaan, se ei vaan niin mene, että sitten siirtelee sitä ruokatunin lopetusta miten huvittaa. Se ei vaan niin mene. Ikäväkyllä ja ei meillä ole sellasta tilannetta toisaalta, että alkaisi noi ajo/työajat paukkumaan, eli nuo 4h jutut.

Arttu tosiaan joo, teillä se on vähän eri meininki, syötte kun ehditte joo. Niin mekin toisaalta, toisaalta ei. Ja lakisääteisiähän ne, joka on ihan hyvä juttu. Ikävä kuulla jos teillä ei ole sellaisia.


Siis hmm? Sinäkö et aja päivässä yli 4,5 tuntia? Käsitinkö nyt oikein. 4,5 tunnin liukuvaa ajojaksoa varten täytyy pitää vähintään 45 minuuttia puhdasta taukoa, siis LEPOA. Sen aikana saa tehdä mitä lystää, vaikka homoilla. Aika, jolloin olet määrätty istumaan vaikka autossa, ei ole taukoa. Tauon saa jakaa kahteen osaan, mutta liukuvalla jaksolla jälkimmäisen pituuden tulee olla vähintään 30 minuuttia.

Voisi kuvitella, ettei tuollaista riittävää puolen tunnin paussia tule aikataulujen puitteissa ihan sattumalta.


PS: valvovan viranomaisen tulkinta on, että myös liikennevaloissa seisominen yms. luetaan ajoajaksi, vaikka piirturi piirtäisi kiekkoon mitä - eli ruuhkassa jonottaminen ja pysäkille pysähtyminen kasvattavat ajoaikaa...
« Last Edit: 11.09.07, 18:35 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2762 on: 11.09.07, 20:27 »

Yksi kysymys tähän aivottoman keskustelun väliin.

Mistäköhän johtuu että aina kun olen liikenteessä täällä suomessa autolla jossa on venäjän kilvet kanssa autoilijat menevät aivan sekaisin. Tullaan viereen hastamaan kisaa, pakottamalla on päästävä ohi, ei anneta sitten millään tilaa, ei edes rekat.

Yritetään jotenkin näyttää? Minusta on huvittavaa kun joskus minut parkkeerattiin tukkoon. Kävelin ulos autosta kun auto ei siirtynyt vaikka näki minut hyvin. Koputin ikkunaan ja kysyin että mitä v'ttua tämä on olevinaan. Kuski punasti ja pyysi anteeksi yllättyneenä siitä näköjään että olinkin suomalainen.

En tajua.

My photos on Airliners.net
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2763 on: 11.09.07, 22:27 »

Yksi kysymys tähän aivottoman keskustelun väliin.

Mistäköhän johtuu että aina kun olen liikenteessä täällä suomessa autolla jossa on venäjän kilvet kanssa autoilijat menevät aivan sekaisin. Tullaan viereen hastamaan kisaa, pakottamalla on päästävä ohi, ei anneta sitten millään tilaa, ei edes rekat.

Yritetään jotenkin näyttää? Minusta on huvittavaa kun joskus minut parkkeerattiin tukkoon. Kävelin ulos autosta kun auto ei siirtynyt vaikka näki minut hyvin. Koputin ikkunaan ja kysyin että mitä v'ttua tämä on olevinaan. Kuski punasti ja pyysi anteeksi yllättyneenä siitä näköjään että olinkin suomalainen.

En tajua.

Joku ottaa varmasti nokkiinsa, mutta se on hänen ongelmansa. Kyllä luulisi jokaisen suomalaisen tajuavan sen, että ryssäviha on aivan todellinen asia. Ainakin siellä mistä päin minä olen kotoisin. En minä silti liikenteessä kiinnitä huomiota auton rekkariin ennen kuin auto tekee jotain "tyhmää". Sitten sen voi leimata turistiksi, ryssäksi tai idiootiksi. Tongue
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2764 on: 11.09.07, 23:04 »

Noin minäkin asian ajattelen. Tilaa oli ja olisi ollutkin, mutta Honda kuski oli eri mieltä. En yksinkertasesti nää mitään järkeä tollasessa tilanteessa lyödä jarruja kiinni, siitä syntyy varsin mielenkiintonen soppa, jos tossa niin tekee. MUTTA, jos tuo Honda kuski olisi vieressä ajanut, ei olisi ollut edes mielessä yrittää hänen eteensä mennä, mutta kun ajoikin 1-2s päässä minusta viereistä kaistaa, tilanne on sillon täysin eri.
Latase seuraavan kerran kiihdytyskaistalta sen minkä saat tauluun, ohita vaikka pari autoa siin samalla oikealta...

Siis OIKEESTI!

Kiihdyttäjä tulee lähes poikkeuksetta kolmion takaa, joten oikealla kaistalla olevan ei tartte väistyä. Näin mulle autokoulussa opetettiin vajaa 10v sitten ja siitä olen aina pitäny kiinni. Joskus on kiilattu sieltä kiihdytyskaistalta eteen puskureita hipoen, mutta pienellä ennakoinnilla kolinoilta on vältytty.

Tämä kohtelias vasemmalle kaistalle siirtyminen kun ei aina onnistu ja vaikka se onnistuisikin, se on omalla tavallaan turha ja aiheuttaa ylimääräistä vilkkupolttimoiden, renkaiden ja ohjausnivelten kulumista. Vältä sitä!

Miettikää, oliko provoa vai ei...

Ade
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2765 on: 12.09.07, 03:27 »

Latase seuraavan kerran kiihdytyskaistalta sen minkä saat tauluun, ohita vaikka pari autoa siin samalla oikealta...

Siis OIKEESTI!

Kiihdyttäjä tulee lähes poikkeuksetta kolmion takaa, joten oikealla kaistalla olevan ei tartte väistyä. Näin mulle autokoulussa opetettiin vajaa 10v sitten ja siitä olen aina pitäny kiinni. Joskus on kiilattu sieltä kiihdytyskaistalta eteen puskureita hipoen, mutta pienellä ennakoinnilla kolinoilta on vältytty.

Tämä kohtelias vasemmalle kaistalle siirtyminen kun ei aina onnistu ja vaikka se onnistuisikin, se on omalla tavallaan turha ja aiheuttaa ylimääräistä vilkkupolttimoiden, renkaiden ja ohjausnivelten kulumista. Vältä sitä!

Miettikää, oliko provoa vai ei...

Ade

Hei ei sitä nyt pidä isokihojen kikkoja mennä tekemään  Grin Niitä kertoja on monta kun on takaa tultu miljoonaa ja nipin napin ennen kaistan loppua eteen, vaikka takana olisi tilaa.

Tosiaan joo kolmion takaa tultiin, en vaan usko, että kukaan olisi tällä palstalla eilisessä tilanteessa jarruja kiinni lyönyt. Välimatkaa oli kuitenkin niin paljon, kunnes kaistan lopussa se välimatka oli kurottu kiinni. Korostan vielä, etten vaan sokeasti alle mennyt, vaan koko sen kaistan katsoin, että mitä herra takana tekee. Aika epäselvä tilanne, joskin mulla kolmio mutta ottaen huomioon sen välimatkan, moni olisi aiemmin jo kaistaa vaihtanut. Hämpän ja Kehän liittymissä tollanen väli mikä mullakin eilen oli, jengi tulee sieltä lusikkia pohjassa liittyen, ettei aiheuteta enempää harmia.

Mutta joo liikenne on tätä.
Antti Rimpisalo
Offline Offline

Posts: 1246
Date Registered: 08.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2766 on: 12.09.07, 04:17 »

Voi voi...pitipä pitkästä aikaa selata taas tätä threadia....
Pakko sanoa, Samille kyllä sattuu ja tapahtuu jatkuvasti....ihme ku mulla tuntuu olevan aika rauhallista tienpäällä  Huh

Air Force Reserve
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2767 on: 12.09.07, 06:07 »

Hei ei sitä nyt pidä isokihojen kikkoja mennä tekemään  Grin Niitä kertoja on monta kun on takaa tultu miljoonaa ja nipin napin ennen kaistan loppua eteen, vaikka takana olisi tilaa.

Tosiaan joo kolmion takaa tultiin, en vaan usko, että kukaan olisi tällä palstalla eilisessä tilanteessa jarruja kiinni lyönyt. Välimatkaa oli kuitenkin niin paljon, kunnes kaistan lopussa se välimatka oli kurottu kiinni. Korostan vielä, etten vaan sokeasti alle mennyt, vaan koko sen kaistan katsoin, että mitä herra takana tekee. Aika epäselvä tilanne, joskin mulla kolmio mutta ottaen huomioon sen välimatkan, moni olisi aiemmin jo kaistaa vaihtanut. Hämpän ja Kehän liittymissä tollanen väli mikä mullakin eilen oli, jengi tulee sieltä lusikkia pohjassa liittyen, ettei aiheuteta enempää harmia.

Mutta joo liikenne on tätä.
Tarkemmin miettien itelle kävi eilen Turku-Naantali välillä sama juttu. Ajoin letkassa viimeisenä noin 30m TURVAVÄLILLÄ  Embarrassed 80km/h. Härkämäen rampista kiihdyttäjän piti päästä mun eteen, ihan väkisin. 3km myöhemmin hän sitten eroaa parin muun auton perässä Raision jarrukaistalle. Mihin lie oli kiire? Mun perässä olis ollu pari minuuttia tyhjää ja hän olis saanu sen letkan kiinni siinä jarrukaistalla...

Noh, kusipääkunoli, piti pilata toisen "turva"väli tyhmällä toiminnalla. Jos kyseinen mulkero lukee palstaa, ilmoittautukoon julkisesti tässä ketjussa ja hävetköön koko sukunsa puolesta  Wink Wink

Ade
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2768 on: 12.09.07, 06:08 »

Sattuu noita muillekin, eivät vaan jaksa pohtia asiaa sen enempää. Sellasta kuljettajaa ei ole, jolle ei sattuisi viikon mittaan mitään! 
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6207
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2769 on: 12.09.07, 06:10 »

Sattuu noita muillekin, eivät vaan jaksa pohtia asiaa sen enempää. Sellasta kuljettajaa ei ole, jolle ei sattuisi viikon mittaan mitään! 

Mutta harvassa on varmasti sellaiset, kenelle sattuu yhtä paljon kuin sinulle. Toisaalta, en sitten tiedä sinulle sattuvien tilanteiden vaarallisuudesta ja hektisyydestä kun ehdit kuitenkin joka tilanteesta arvioida kaikki yksityiskohdat ja mm. välimatkan sekunteina.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2770 on: 12.09.07, 06:45 »

Sattuu noita muillekin, eivät vaan jaksa pohtia asiaa sen enempää. Sellasta kuljettajaa ei ole, jolle ei sattuisi viikon mittaan mitään! 

Mikä on ns. sattumista? Normaalit liikennetilanteet? Kun kaikki ei mene niin kuin itse haluaisi?

Minusta sinä teet vain arkipäiväisistä liikennetilanteista itsellesi "tilanteita" ja edelleen mietin että kuinka jaksat tuota tahtia vielä vuosikausia? Vähemmälläkin pääsisi kuin pohtimalla jälkikäteen arkisia liikennetilanteita. Teet työpäivistäsi itsellesi stressitekijän, ellei se olekkin jo?

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2771 on: 12.09.07, 07:11 »

Eipä ole, mulla on vaan tapana pohtia asioita jälkeenpäin, ja toisinaan siitä oppiikin. Joonalta haluan kysyä, mitä olisit itse tehnyt tossa "kohu" tilanteessa. En millään usko, että haluat alkaa jarrulle menemään kun olet sen 25m yhdistelmän saanut juuri kiihdytettyä melkeen tavote nopeuteen. Eikö tollasessa aiheudu iso soppa jos kiihdytys kaistan päässä lyö jarrut kiinni. Vai miten? Jotenkin järjen vastaista, joustavuuttahan tossa pitäs olla, vaikka miten ajaa etuajo-oikeutettua Kehää.
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2772 on: 12.09.07, 11:19 »

Mutta harvassa on varmasti sellaiset, kenelle sattuu yhtä paljon kuin sinulle. Toisaalta, en sitten tiedä sinulle sattuvien tilanteiden vaarallisuudesta ja hektisyydestä kun ehdit kuitenkin joka tilanteesta arvioida kaikki yksityiskohdat ja mm. välimatkan sekunteina.
Ja vielä harvemmassa ovat ne, jotka edes huomaavat mitä sattui tai mitä olisi voinut sattua, vaikkei kolahtaisikaan. Hyvin kertoo tuo sinun kommentti kaiken.

Jokainen tekee liikenteessä "virheen" noin joka toinen minuutti, tutkittua tietoa. Kaivelkoot se sen esille, jota kiinnostaa. Kuka meistä huomaa ne omat 30 liikennevirhettä tunnin ajosuorituksen aikana??? Kysynpä vaan.  Roll Eyes

Ade
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2773 on: 12.09.07, 11:35 »

Te ette ole vaan niin pohtivia yksilöitä, jos jotain tapahtuu, oli se miten mitätöntä tahansa, joskus kannattaa pohtia, mitä kävi, mitä ois toisin voinut tehdä ym. Osaksi siksi tuonkin tänne sepostin. Saatiin taas keskustelua käyntiin.
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2774 on: 12.09.07, 11:49 »

Kyllä taas panivat poliisit parastaan. Ei voi kuin ihmetellä sitä järjen vähäisyyttä tämänkin poliisioperaation kenttäjohdossa.

Netti-Hesarista:
Päivystävän komisarion Dennis Pastersteinin mukaan useita partioita Helsingistä ja Espoosta osallistui takaa-ajoon.
Poliisi sai auton lopulta kiilatuksi pysähdyksiin Lapinlahden sillan päässä.
Poliisi kiinnitti autoon huomiota alunperin siksi, että se ajoi esiin kärkikolmien takaa muita väistämättä.
Auto lähti karkuun ja ajoi ylinopeutta sekä päin punaisia useissa paikoissa pääkaupunkiseudulla. Paikoin ihmiset joutuivat hyppimään pois auton tieltä.


Iltalehdestä:
Poliisin mukaan onnettomuus tapahtui Länsiväylällä eilen kello 11.15, kun Saarelan ohjaaman henkilöauton perään törmäsi toinen henkilöauto.
Lukkojarrutuksesta huolimatta Saarelan takana ajanut auto ei pysähtynyt ja se törmäsi rajusti elokuvaohjaajan auton perään.
Saarela sekä perään ajaneen auton kuljettaja saivat vammoja ja heidät kiidätettiin ambulanssilla Töölön sairaalaan tutkimuksiin.
Hetkeä aiemmin poliisi oli tehnyt tiesulun Ruoholahteen kovan takaa-ajon vuoksi. Saarela ei liity takaa-ajoon, vaan hän oli Länsiväylällä sattumalta samaan aikaan.


Olisi mielenkiintoista kuulla kenttäjohtajan kommentti tuonkin takaa-ajon tarpeellisuudesta keskellä vilkkainta Helsinkiä, ja pysäytyksen tarpeellisuudesta keskellä vilkasta Länsiväylää.
Epäiltyä voi seurata näköetäisyydeltä ja suorittaa kiinnioton rauhallisemmissa ympäristössä, sen sijaan että epäiltyä provosoidaan yhä hurjempiin suorituksiin, puhumattakaan poliisin omista suorituksista.
Masa
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2775 on: 12.09.07, 11:52 »

Jokainen tekee liikenteessä "virheen" noin joka toinen minuutti, tutkittua tietoa. Kaivelkoot se sen esille, jota kiinnostaa. Kuka meistä huomaa ne omat 30 liikennevirhettä tunnin ajosuorituksen aikana??? Kysynpä vaan.  Roll Eyes

Ade
Korjataan sen verran, että 38.6 prosenttia autoilijoista tekee alle kaksi virhettä vuorokaudessa keskimääräisellä ajosuoritteella. Tutkittua tietoa, kaivakaa tulokset esille jos kiinnostaa Shocked
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2776 on: 12.09.07, 12:03 »

Moiks,

Ja kannattaa muistaa, että tiettyihin asioihin tuudittautuminen ( ei minulle mitään satu, tai en ikinä tee virheitä ) varmasti johtaa jossain vaiheessa onnettomuuksiin. Vaikka olisi kuinka huolellinen, niin ei kannata tuudittautua liian hyvään fiilikseen.

-Jukka Wink

Se että ottaa tuolla muutkin huomioon on jo aika hyvä lähtökohta. Siis minun mielestäni...
Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2777 on: 12.09.07, 12:13 »

Kyllä taas panivat poliisit parastaan. Ei voi kuin ihmetellä sitä järjen vähäisyyttä tämänkin poliisioperaation kenttäjohdossa.

Olisi mielenkiintoista kuulla kenttäjohtajan kommentti tuonkin takaa-ajon tarpeellisuudesta keskellä vilkkainta Helsinkiä, ja pysäytyksen tarpeellisuudesta keskellä vilkasta Länsiväylää.
Epäiltyä voi seurata näköetäisyydeltä ja suorittaa kiinnioton rauhallisemmissa ympäristössä, sen sijaan että epäiltyä provosoidaan yhä hurjempiin suorituksiin, puhumattakaan poliisin omista suorituksista.

Oliko tuo jälkimmäinen uutinen mukana siitä syystä, että se johtui mielestäsi poliisin toiminnasta?

Mitä tulee takaa-ajoon "keskellä vilkkainta Helsinkiä", niin poliisihan lopetti takaa-ajotilanteen ennen kuin vilkkaimpaan Helsinkiin päädyttiin.  Kehätiellä ja Länsiväylällä on toki vilkas ajoneuvoliikenne, mutta keskustan alueella riskit ovat isommat, koska tilaa on vähemmän, näkyvyys heikompi ja jalankulkijoita enemmän. Uutisessa toki mainittiin, että pakenijan alta jouduttiin hyppimään pois, mutta tämän on pitänyt tapahtua Turuntiellä (-väylää ei taidettu edes ajaa, vaikka uutinen niin kertookin), sillä ainakaan mulle ei äkkiseltään tule mieleen missä Kehällä tai Länsiväylällä pääsisi ajamaan jalankulkijoiden päälle (jos ei koukkaa tieltä pois, joka sekään ei tietenkään ole poissuljettua...).

Kuinka kauan liikennerikkojaa pitää mielestäsi seurata rauhallisesti ennen kuin kiinniottoa voidaan yrittää? Ja jos kiinniotettava päättää siinä tilanteessa paeta, niin miten poliisin pitäisi mielestäsi toimia? Antaa paeta ja kirjoittaa rekisterinumero muistiin, jotta voidaan lähettää nuhtelukirje varastetun auton omistajalle? Vai miten?

MikkO
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2778 on: 12.09.07, 12:27 »

Korjataan sen verran, että 38.6 prosenttia autoilijoista tekee alle kaksi virhettä vuorokaudessa keskimääräisellä ajosuoritteella. Tutkittua tietoa, kaivakaa tulokset esille jos kiinnostaa Shocked
Minun tutkimus onkin tehty silloin kuin liikennevalot ja kiertoliittymät alkoivat yleistyä kaupungeissa  Grin

Tutkimus se on vanhempikin tutkimus, se voi todellakin olla todella vanha, johon viittasin. Ei se silti vähennä sen(kään) arvoa.

Ade
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2779 on: 12.09.07, 12:35 »

Kuinka kauan liikennerikkojaa pitää mielestäsi seurata rauhallisesti ennen kuin kiinniottoa voidaan yrittää? Ja jos kiinniotettava päättää siinä tilanteessa paeta, niin miten poliisin pitäisi mielestäsi toimia? Antaa paeta ja kirjoittaa rekisterinumero muistiin, jotta voidaan lähettää nuhtelukirje varastetun auton omistajalle? Vai miten?

MikkO
3 minuuttia 27 sekuntia, sen jälkeen riista on vapaa pyydystettäväksi  Wink

Miten pitempään sitä pysäytystä pitkittää, sen enemmän pakenia kerkeää omalla toiminnallaan liikennettä vaarantamaan. Kyllä minä uskon, että poliiseilla on homma hallussa vaikeita tapauksia varten. Jokainen tapaus on kuitenkin uniikki ja opetettua mallia pitää pystyä soveltamaan tarpeen mukaan. Poliisin tulee toimia siten, että toiminnan tarkoituksena on pysäyttää pakeneva ajoneuvo mahdollisimman turvallisesti olosuhteet huomioiden.  Tongue

Ade
Pages: 1 ... 137 138 [139] 140 141 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1