Keskustelua liikenteestä

<< < (557/3033) > >>

Welmu:
Quote

Olisi mielenkiintoista kuulla kenttäjohtajan kommentti tuonkin takaa-ajon tarpeellisuudesta keskellä vilkkainta Helsinkiä, ja pysäytyksen tarpeellisuudesta keskellä vilkasta Länsiväylää.
Epäiltyä voi seurata näköetäisyydeltä ja suorittaa kiinnioton rauhallisemmissa ympäristössä, sen sijaan että epäiltyä provosoidaan yhä hurjempiin suorituksiin, puhumattakaan poliisin omista suorituksista.


Jaa että suorittaa kiinnioton rauhallisemmassa ympäristössä, kun auto oli menossa suoraan keskustaan?
Minusta tässä toimittiin ihan oikein, että auto pysäytettiin ennen kuin se pääsi kaahaamaan keskustan vilkkailla kaduilla
ja ymmärtääkseni tuosta pystäytyksestä itsestään ei aiheutunut vaaraa kellekään.

Pakoon lähtenyttä kuskiako ei pitäisi pysäyttää? Jos joku lähtee poliisia pakoon pienen liikennerikkomuksen jälkeen,
on ihan luonnollista, että poliisit olettavat, ettei kaikki ole kohdallaan kuskin tai auton tai molempien kohdalla.

Mitähän tekemistä sillä mainitsemallasi peräänajolla muuten on tämän asian kanssa?
Itse en löytänyt Iltasanomien enkä Hesarin sivuilta mitään uutista, jossa kerrotaan takaa-ajon aiheuttaneen onnettomuuden.
Useimmiten peräänajo johtuu siitä, että peräänajaja ajaa liian lähellä edellä olevan takapuskuria.

Minusta tuo "auton käyttövarkaus" muuten on tosi naurettava rikosnimike, varkaus kuin varkaus minun mielestäni.
Tuolla nimityksellä vain jotenkin yritetään vähätellä tuota rikosta. Eikös samalla logiikalla, sen että varastan joltakulta
lompakon, pitäisi olla "rahojen käyttövarkaus"? Johonkinhan se taskuvaraskin varmaan ne rahat käyttää.

- Ville -

tornadof36:
Kaikki tuki poliiseille 

Kyllä tässä maassa liikaa muutenkin höösätään rikollisia.

-Jukka

Mikon kanssa samaa mieltä myös siitä, että mitä kauemmin rikollinen aiheuttaa vaaratilanteita sen pahempi. Ja jos vaikkapa joku kamoissa tuolla ajelee, niin tilanne ei todellakaan odottelulla parane.

Henkka:
Quote

Te ette ole vaan niin pohtivia yksilöitä, jos jotain tapahtuu, oli se miten mitätöntä tahansa, joskus kannattaa pohtia, mitä kävi, mitä ois toisin voinut tehdä ym. Osaksi siksi tuonkin tänne sepostin. Saatiin taas keskustelua käyntiin.


Kyllä mä pohdin asioita ja tapahtunutta kun jotain tapahtuu. Mutta tänäänkin töihin ajaessa ei tarvinut pohtia sillä tapahtumat ja "häiriöt" olivat monesti koettuja ja kästeltyjä. Joka kerran jälkeen en pohdi niitä uudestaan, ellei ole todella jotain syytä.

Quote

En millään usko, että haluat alkaa jarrulle menemään kun olet sen 25m yhdistelmän saanut juuri kiihdytettyä melkeen tavote nopeuteen. Eikö tollasessa aiheudu iso soppa jos kiihdytys kaistan päässä lyö jarrut kiinni. Vai miten? Jotenkin järjen vastaista, joustavuuttahan tossa pitäs olla, vaikka miten ajaa etuajo-oikeutettua Kehää.

Sitäkö tämä onkin, että ei olisi kiva jarruttaa kun on päässyt vauhtiin? Että miksei muut voisi joustaa, kun itse en haluaisi? 

Vaikka itse pyrin joustamaan ja toivon muilta joustoa, en voi sille mitään jos toinen pitää kiinni oikeuksistaan. Vaikka järki sanoisi mitä. Sitä voi ihmetellä joskus, mutta mitä noita enempää pohtimaan, kun niille ei mitään voi. Matka jatkuu ja parempi että skarppina seuraaviin "haasteisiin".

Masa:
Quote


Mikon kanssa samaa mieltä myös siitä, että mitä kauemmin rikollinen aiheuttaa vaaratilanteita sen pahempi.


Samaa mieltä. Pointti on vain se, että tuollainen takaa-ajettu aiheuttaa huomattavasti enemmän niitä vaaratilanteita paetessaan kirjaimellisesti kuin viimeistä päivää.
Ja myös poliisi aiheuttaa niitä vaaratilanteita tuollaisissa takaa-ajotilanteissa.

Tiedän ihan "ensi käden tiedon" perusteella, että tässäkin maassa on ennen vanhaan lopetettu takaa-ajoja kesken ihan vain siksi, että takaa-ajava partio arvioi takaa-ajon liian vaaralliseksi. Kummasti hidastuu takaa-ajetun vauhti siinä vaiheessa, kun huomaa, ettei poliisi enää seuraa. Näissä asioissa kyse on hyötyjen ja haittojen punnitsemisesta.
Joitain vuosia sitten oli televisiossa jossain A-studiossa/vast. juttu poliisin takaa-ajoista ja niihin liittyvistä riskeistä. Siinä ohjelmassa eräs komisario totesi sen, minkä moni tiesi jo ennestään; vapaaehtoisia ei tarvitse kysellä, kun poliisiradiossa mainitaan takaa-ajosta, vaan sitä osallistujien määrää pitää käskemällä rajoittaa.

LISÄYS: Olikohan se Mikko Kallas, joka kysyi, miksi se jälkimmäinen uutinen oli mukana kirjoituksessani.
Poliisin mukaan onnettomuus tapahtui Länsiväylällä eilen kello 11.15, kun Saarelan ohjaaman henkilöauton perään törmäsi toinen henkilöauto.
Lukkojarrutuksesta huolimatta Saarelan takana ajanut auto ei pysähtynyt ja se törmäsi rajusti elokuvaohjaajan auton perään.
Saarela sekä perään ajaneen auton kuljettaja saivat vammoja ja heidät kiidätettiin ambulanssilla Töölön sairaalaan tutkimuksiin.
Hetkeä aiemmin poliisi oli tehnyt tiesulun Ruoholahteen kovan takaa-ajon vuoksi. Saarela ei liity takaa-ajoon, vaan hän oli Länsiväylällä sattumalta samaan aikaan.

Se oli mukana osoittamassa esimerkkinä elävästä elämästä, että aina kun vilkkaan ajoväylän liikenne pannaan äkillisesti poikki, niinkuin tässäkin tapauksessa tehtiin, kasvaa onnettomuuksien riski. Poliisi kyllä tietää sen, ja varmaan suurin osa täysi-ikäisistä siviileistä kanssa.

Joona:
Quote

Joonalta haluan kysyä, mitä olisit itse tehnyt tossa "kohu" tilanteessa. En millään usko, että haluat alkaa jarrulle menemään kun olet sen 25m yhdistelmän saanut juuri kiihdytettyä melkeen tavote nopeuteen. Eikö tollasessa aiheudu iso soppa jos kiihdytys kaistan päässä lyö jarrut kiinni. Vai miten? Jotenkin järjen vastaista, joustavuuttahan tossa pitäs olla, vaikka miten ajaa etuajo-oikeutettua Kehää.

Turha se on alkaa kommentoimaan mitään sinun yksittäisiä tilanteitasi, mutta kuitenkin.. Vastaus kysymykseesi on, että kaasu pohjaan vilkku vasemmalle ja sekaan. Jos te ootte ajanu samaa vauhtia siinä kiihdytyskaistalla toinen auto sun takanas, niin omaa tyhmyyttäs on jos et oo mennyt sekaan. Kuitenkin ehdit arvioida 1-2s etäisyydeksi. On se jo jonkin verran. Silti nussit siinä kaistalla niin että toinen auto pääsee sitten rinnalle. Viimeistään siinä vaiheessa luulisi järjen käskevän hidastamaan ajoissa ja arvioimaan uuden välin johon menee, tässä tapauksessa kyseisen auton taakse. Mutta ei, sä rupeat itkemään joustamattomuudesta ja kun sulle ei tehty tilaa.

Eipä sitä kuule päästä mihinkään tavoitenopeuteen. Kiihdytyskaistalla päästään ehkä johonkin 40-50km/h nopeuteen korkeintaan. Vasen vilkku päällä ja kaasu pohjassa kiihdyttelyä, niin joka kerta olen päässyt liikenteen sekaan, jopa 40km/(h pääsee liittymään 140km/h liikenteen sekaan ilman, että aiheuttaa vaaratilanteita. Henkilöautolla, kuorma-autolla, yhdistelmällä ja bussilla. Ikinä ei ole ongelmia ollut. Ja jos kiihdytyskaistan päässä löisi jarrut pohjaan, niin eihän se putki sillä matkalla pysähtyisi. En ole ikinä joutunut jarruttamaan kiihdytyskaistalla. Hidastuskaista on sitten erikseen. Kyllä suomalaiset tekevät tilaa. Jos sulle silloin tällöin joku jää eteen, niin ei sun tartte itkeä täällä jatkuvasti siihen malliin, ihan kuin kaikki tekisi sitä, En muista että mulle olisi kertaakaan käynyt niin 5 vuoden aikana. Mutta toisaalta taas, mä ajan silmät auki, keskityn liikenteeseen ja siihen mitä ympärillä tapahtuu enkä hakemalla hae jotain erikoistilanteita joista voisi tulla taas fsnordicciin vinkumaan kuin pikkulapsi.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page