Keskustelua liikenteestä

<< < (57/3031) > >>

Aaltonen:
Eilen ainakin uhmattiin vesiliirtoa illalla varsin tehokkaasti. Miljoonaa ohi vaan, ite ajelin satasen alueella 80-100kmh kun ohi mentiin niin että heilahti.
+ Sitten se yksi värisokee, joka tuli 70 alueella about 100 lasissa punasiin, kun mulla palo vihree. Tapahtumarikas päivä siis. 

juksii:
Quote

Pikku rekka se on..


Juu, sen lavalla Lepardikin liikkuu mukavasti... Ja taitaa kuitenkin olla kokonaispainoa enemmän kuin pikku taistelupanssarivaunussa...

tornadof36:
Moikka!

Sen verran noista nopeuksista vielä,että on se mukavaa kun samat ihmiset(poliitikot),jotka puhuvat paatoksella liikenneturvallisuudesta hehkuttavat "seuraavissa" lauseissaan siitä että kyllä Suomen moottoritienopeudet voidaan nostaa 130 km/t.

No nyt nämä kuuliaiset ajavat tuolla jo sitä 130 km/t ja prosentit päälle.

No ei kaikki tietenkään...

Oli muuten tuossa 3 tiellä Hanko-Mäntsälä iten rampin tolpassa aikas rusinan oloinen ha.Oli kattoa leikattu pois yms.Toivottavasti on tuon auton kyytiläiset hengissä.Näytti aikas pahalta..

Niin ja se on kanssa kaikkea muuta mutta ei hauskan näköistä,kun lukevat kirjaa/lehteä ajaessaan tai pitävät muuten vain toimistoa.Läppärit auki ja kansiot...

No juu.Sellaisia tänään...

-Jukka

Esa:
Kaahaaminen on tietenkin edesvastuutonta. Mutta mitä on kaahaaminen? Sitä, että ajaa sellaisella tavalla, ettei näkyvyys, sääolosuhteet ja muu liikenne huomioiden ole kohtuullisen varmalla pohjalla, että pystyy hallitsemaan ajokkinsa ja väistämään vaaratilanteet. Tyhjällä moottoritiellä, jolla piennar on raivattu kymmenien metrien matkalla kuivalla kelillä hyvässä valaistuksessa voisi ajaa turvallisesti paljon lujempaa kuin rajoitus sallii. Mutta samalla tiellä pimeässä sakeassa lumisteessa jouluruuhkassa on edesvastuutonta ajaa edes sitä 100 km/h, jonka talvirajoitus sallii. Tähän juuri yleensä puutun, että nopeusrajoituksella ei ole mitään tekemistä kaahaamisen kanssa, paitsi että jos 50 km/h alueella ajaa 120 km/h, muut tiellä liikkujat eivät osaa sellaiseen varautua.

Toinen mihin puutun on tuo meillä niin yleinen mentaliteetti, että on sitä turvallisempaa mitä hiljempaa ajaa. Ei ole. Jonossa on turvallisinta ajaa samaa vauhtia kuin kaikki muutkin. Muita hitaammin ajaminen on törkeää liikenteen vaarantamista.

Lisäksi tuntuu olevan vallalla käsitys, että valoista pääsee sitä paremmin, mitä hiljemmin ajaa. Kaupungeissa tuppaa olemaan kyllä pääväylien valot ajastettu älyttömän hitaalle niin, että pysähtymättä läpi pääsee 30 km/h, mutta ei niin pidä olettaa, ellei tiedä kyseisellä tieosuudella kyseiseen aikaan niin olevan. Normaalisti 50 km/h alueella ajetaan 50 km/h eikä yhtään hitaammin. Ja joskus se ohitettu ehtii samoihin valoihin, joskus taas jää punaisiin kun ohittanut ehtii vihreillä. Ei ohittamisen hyöty siis automaattisesti mitätöidy valoihin. Ohittaminen on täysin laillista, ja niin sopii tehdä jos huvittaa ja siihen turvallisesti pystyy. Itse mieluummin ohitan kuin ajan toisen perässä hitaammin kuin järkevältä tuntuu. Jonossa kiilaajat ovat eri asia, heidän käytöksensä on melkein yhtä piittaamatonta kuin jonontukkojenkin.

Auton kiihdyttäminen tiettyyn nopeuteen vaatii saman verran energiaa, tekipä sen hitaasti tai nopeasti. Vaikutus polttoaineenkulutukseen ei ole siis suuri. Kyllä sen kaasun ihan saa painaa pohjaan asti, ei se siitä mene rikki. Tietty ei kannata suotta sudittaa, eikä ehkä muutenkaan rytkyttää voimansiirtoa pikkuvaihteilla täydellä teholla ihan joka liikkeellelähdössä.

akahonen:
Tulipa taas tuossa pääsiäisliikenteessä huomattua yksi ärsyttävä asia, joka tulee vastaa joka ainoa kerta kun kohdalle sattuu. Nimittäin ohituskaistakiihdyttelijät.

Ohituskaistallahan saa ajaa lujempaa kun ohittaa, mutta selittäkääpä joku, miksi ajetaan 5-10 km/h alle annetun rajoituksen, ja sitten kun alkaa ohituskaista ja tulisi takanaolijalle turvallinen paikka ohittaa, kiihdytetäänkin ihan reiluun ylinopeuteen siinä oikeanpuoleisella kaistalla. Että ihan vahingossakin olisi hitaampaa ja vaikeampaa päästä ohi siitä vierestä. Eikä tämä koske vaan yhtä autoa, vaan usein huomaa, kun koko letka lähtee ohituskaistan alkaessa tolkuttomaan kiihdytykseen. Sitten taas kaistan päätyttyä hidastellaan siihen tuttuun ja turvalliseen alkuperäiseen vauhtiin.

Tuossahan menee v****ksi koko ohituskaistan idea. Mieli ohittaa joitakin 80 km/h -rajoituksen kohdalla, pitää itse ajaa 110:ä jotta pääsee ohi siitä vierellä yhdeksäänkymppiin hetkellisesti kiihdyttäneeseen. 

Mutta hyvät ilmailijat ja muutkin foorumilaiset, mehän käyttäydymme liikenteessä rauhallisesti, emmekä syyllisty moiseen, emmehän?!

Navigation

Up one level

Next page

Previous page