Author
|
Topic: Keskustelua liikenteestä (Read 1503502 times)
|
Aaltonen
Former member
|
Mitä huonompi keli, sitä kovempaa? Älä nyt oikeesti viitsi.
No siltä se tuntuu kun tuola ajelee. Mökkireissullakin kun oon Hämppää ajanut Klaukkalaan, niin turvavälit 1s luokkaa nopeudella 140kmh, sato tai paisto.
|
|
|
|
Jone
Former member
|
Näinpä näinpä. Turvavälit 0 ja nopeudet kovia. Kumma vaan, AINA SE VASEN KAISTA on se, jossa kolahtaa. Luulisi, että oikea se ongelma olisi kun siihen rampeilta liitytään. Nastarenkaista joo pitää työaikojen takia itsekin olla ajoissa. Muttei vielä ihan kuitenkaan.
En tiiä oliko sama kolari, mutta iltapäivällä oli ilmakehän rampissa etelään päin tullessa kolissut kanssa. Sinivilkkua tien täydeltä ja pari autoa ainakin oli sikinsokin keskellä tietä. Siis tuusulantiellä tämäkin.
|
|
|
|
Henkka
Former member
|
No noita ketjukolareita noilla isoilla teillä tapahtuu ihan puhtaasti siitä syystä, että ihmiset on yksinkertasesti niin helvatan tyhmiä. Mitä huonompi keli, sitä kovempaa ja sitä lähempänä.
Jopas! En ole itse huomannut moista tapaa pääkaupunkiseudun ruuhkaliikenteessä. Liioittelemalla et voita täällä mitään, vaan "meuhkaajan" mielikuva vain syvenee, valitettavasti. Tyhmyys ja ajattelemattomuus ovat eri asioita. Ajattelematon yksilö voi vielä oppia virheistään, vaikka muut ajattelemattomat ei anna tilaisuutta sen huomaamiseen 
|
|
|
|
Aaltonen
Former member
|
Vai meuhkaaja olen. Selvä. Pidä Henri minua vaan meuhkaajana kun minut tunnet näköjään ja ajotapani ja suhtautumiseni näytät tietävän. Hyvä niin.
|
|
|
|
Henkka
Former member
|
Vai meuhkaaja olen. Selvä. Pidä Henri minua vaan meuhkaajana kun minut tunnet näköjään ja ajotapani ja suhtautumiseni näytät tietävän. Hyvä niin.
Sinua en tunne, saatikka ajotapaasi. En edes tiedä sitä mutta en myöskään ymmärrä että miten ne liittyvät tähän? Kirjoitustapasi täällä antaa vain toistuvasti sen kuvan helposti. En siis väitä että se on niin, mutta vaikea on välttyä siltä päätelmältä tässä vuosien saatossa, koska toistuva sävysi kirjoituksissasi (juuri liikenne/autoasioissa) vain vahvistaa sitä mielikuvaa. Tuo väite että turvavälit pienenevät ja nopeudet lisääntyvät kelin huonontuessa on mielestäni juuri sitä 100 % huttua joka peittää alleen ehkä monta asiallistakin ajatusta. Ja tämähän oli sitten vain minun mielipide. Sulta tulee tosi paljon hyvääkin antia tällä foorumilla, eli mulla ei ole sua vastaan mitään, vaikka näissä tietyissä asioissa onkin ollut kieltämättä paljon ajatusten vaihtoa... 
|
|
|
|
Lasse Nygren
Offline
Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04
|
Tuo väite että turvavälit pienenevät ja nopeudet lisääntyvät kelin huonontuessa on mielestäni juuri sitä 100 % huttua joka peittää alleen ehkä monta asiallistakin ajatusta. Ja tämähän oli sitten vain minun mielipide.
Joo, en itsekkään kyllä usko, että nopeudet varsinaisesti mihinkään nousevat. Mutta, uskon kyllä siihen, että tilannenopeudet pysyvät usein aivan liian korkeina huonolla säällä. Vaikka nopeudet pysyisivät sallituissa vaikka jossain huonossa säässä, niin saattaa se, että ajaa vaikka satasta satasen alueella olla aivan liian kova vauhti joihinkin olusuhteisiin. Mielestäni väärät tilannenopeudet ovatkin huonolla säällä todella vaarallisia, jos ei vaan malta yhtään hidastaa, vaikka olosuhteet sitä vaatisivatkin. Enkä nyt koita olla mikään liikenneasiantuntija kahden vuoden ajokokemuksella, mielestäni asiat vain ovat niin ja tietyillä keleillä ihmiset vain ajavat aivan liian kovaa. 
|
|
|
|
tornadof36
Former member
|
Olet aivan oikeassa... Vaikka ei minullakaan ole kuin 20 vuotta kokemusta. Ja aina oppii uutta. Mutta sehän on vain hyvä. Kunhan ei kantapään kautta opi.... -Jukka 
|
|
|
|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline
Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01
|
Kunhan ei kantapään kautta opi....
Joskus sekään ei riitä...
|
|
|
|
Ville Elomaa
Offline
Posts: 1863
Date Registered: 17.12.01
|
Vaikka nopeudet pysyisivät sallituissa vaikka jossain huonossa säässä, niin saattaa se, että ajaa vaikka satasta satasen alueella olla aivan liian kova vauhti joihinkin olusuhteisiin. Tuossa olet kyllä harvinaisen oikeassa ja valitettavasti moni ei tuota liikenteessä tajua. Muistan kun kerran muutama vuosi sitten ajelin Länsiväylää töistä kotiin ja oli sellainen lumipyry, että edessä ajavan takavaloja oli vaikea nähdä miltään järkevältä etäisyydeltä, joten turvallisuussyistä oli pakko hidastaa kahdeksankympin alueella kuuteen kymppiin. Sitten yht'äkkiä ohituskaistaa suhahtaa auto ohi, phiut vain. Siinä vähän aikaa ihmettelin monttu auki, että oli kyllä kylmäverinen tyyppi, kun siinä kelissä sitä nopeutta ajoi.  - Ville -
|
|
|
|
Aaltonen
Former member
|
Niin se vaan siltä tuntuu. Mitä huonompi keli, nopeudet ei tipu. Ehkä se sitten noin on paremmin sanottu. Jokatapauksessa, tota hanurissa kiinni motarilla ajamista voi jokainen mennä ylikulkusilloilta katsomaan. Ja eiköhän se tämän topikin uhoaja ja meuhkaaja ole joku ihan muu kuin minä.
|
|
|
|
Jukka Siirilä
Offline
Posts: 6025
Date Registered: 17.04.02
|
Muistan kun kerran muutama vuosi sitten ajelin Länsiväylää töistä kotiin ja oli sellainen lumipyry, että edessä ajavan takavaloja oli vaikea nähdä miltään järkevältä etäisyydeltä, joten turvallisuussyistä oli pakko hidastaa kahdeksankympin alueella kuuteen kymppiin. Sitten yht'äkkiä ohituskaistaa suhahtaa auto ohi, phiut vain. Siinä vähän aikaa ihmettelin monttu auki, että oli kyllä kylmäverinen tyyppi, kun siinä kelissä sitä nopeutta ajoi.  Tulee elävästi mieleen luokkaa 5 vuotta sitten (vai oliskohan kauemmin) oli pääkaupunkiseudulla hiukan huono keli talvella ja kolareita oli sattunut siellä täällä. Uutisissa haastateltiin jotain nelikymppistä naishenkilöä joka ihan kirkkain silmin kertoi että "Ihan rajoitusten mukaan ajoin ja kun painoin jarrua niin mitään ei tapahtunut!!" Ja onnistui näyttämään vielä siltä että se olisi jotenkin kummallista ja outoa.
|
-JukSii-
|
|
|
Aaltonen
Former member
|
Toi tais olla Kehä 3:sen kolarista toi haastattelu. Sillon OLI HELVATAN liukasta. Ite ajoin samaa Kehää tuntia aiemmin n.60-70kmh ja silti tuntu, että koska lähetään.
|
|
|
|
Aaltonen
Former member
|
Niin joo ja tuo sillonen kolari kävi jossain Koskelon kohdilla.
|
|
|
|
Jukka Siirilä
Offline
Posts: 6025
Date Registered: 17.04.02
|
Toi tais olla Kehä 3:sen kolarista toi haastattelu. Sillon OLI HELVATAN liukasta. Ite ajoin samaa Kehää tuntia aiemmin n.60-70kmh ja silti tuntu, että koska lähetään.
Juu varmasti oli, mutta toi kommentti oli niin uskomaton että en ole ennen kuullut. Se nainen oli ilmiselvästi ihmeissään, että kun hän ajaa rajoitusten mukaan ja auto ei pysy tiellä.
|
-JukSii-
|
|
|
Henkka
Former member
|
Niin se vaan siltä tuntuu. Mitä huonompi keli, nopeudet ei tipu. Ehkä se sitten noin on paremmin sanottu. Jokatapauksessa, tota hanurissa kiinni motarilla ajamista voi jokainen mennä ylikulkusilloilta katsomaan. Ja eiköhän se tämän topikin uhoaja ja meuhkaaja ole joku ihan muu kuin minä.
Mistä moinen johtopäätös? Kun luet viestini kunnolla, niin huomaat etten sellaista väittänytkään. Arvelin että kyse on juuri tuosta mistä nyt kirjoitat. Mutta minäkin näen vain sen sen mitä kirjoitat tänne, en sitä miten ajattelet asiasta. Siinäpä on tämän ilmaisun vaikeutta, kun kommunikoidaan vain tekstin välityksellä.
|
|
|
|
Aaltonen
Former member
|
Ehkä siksi se haastattelu mullakin mieleen jäi. Muistan hyvin sen koko uutisen. Henrille, niinhän tämä olla juu.
|
|
|
|
Juha-Matti Korvanen
Offline
Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01
|
Rapatessa roiskuu. Hyvähän se on kemissä mussuttaa että kuinka täällä ei ole ketjukolareita.. eivät oo vielä hoksanneet, etteivät ne saa ajettua ketjukolaria ennen kun hommaavat vähintään sen kolmannen auton niille teille ajelemaan..
Annetaanpa Tsadilaiselle opetus. Jos herra kaikkitietävä fiksu ei ole koskaan kuullut niin Suomen pääväylätie Ruotsiin menee yllätys, yllätys: Kemissä!  Sama tie vielä sattuu olemaan hyvän mittasen pätkän Kemin seudulla nelostietäkin. Ei ne Suomen ainoat autot ole pk-seudulla. Ja nimenomaan Kemissä ohitustie on ketjukolareille riskialtis paikka, koska ennen kuin tie muuttuu Kemi-Tornio -välin moottoritieksi, se tie on vain kaksikaistaista ja rampit ovat olemattomat ja liikennettä on ajoittain todella runsaasti. [/tsadimode=on] Ainiin. Ja eilen ajelin Rovaniemenkin läpi muutaman kilometrin matkaa klo 16.10 aikoihin melkeen puoli tuntia kun nelostiellä oli kaksi kaistaa suuntaansa täysin tukossa. Ja herran jumala, ne ihmiset olivat menossa vielä pohjoiseen menevällä kaistalla! Poroalueelle voi hullut. Eihän siellä ole kuin tundraa ja jääkarhuja. Niin ja Veijon Esso. [/tsadimode=off]
|
|
|
|
Tape
Former member
|
Meuhkaus ja pulina on mukavaa mutta yksinkertaisesti vaan eteläläiset (minäkin) eivät osaa ajaa autoa nykyään liukkaalla. Suolavellissä aikansa kaasutelleet jahtaavat liukkaallakin sitä edellämenijän takapuskuria tajuamatta että alusta on liukas , kiire on tekaistu , pitäisi miettiä lausetta "toiminta tilanteen mukaan". Citymaasturin käyttöohjeessa kun ei siitä lue mitään. Toisaalta Lapissa ei ole niin liukaskaan kun ei siellä ole sulaa merta mistä se kosteus nousee ja jäätyy talvisen tien pintaan , etelässä "talvista tietä" ole kiitos ajokulttuurin mukanaan tuoman suolauspakotteen. Lapissa luminen tie on yleensä vähän "nihkeä" ja siis hyvä kulkea. Pohjanlahdenrantahan kyllä suolataan , talvi alkaa kun kääntyy Kemistä Rovaniemelle tai jatkaa Iisalmesta pohjoiseen. - Am I right ? - Edit: Nimim. Ensiliukkaissa 100 , 200 vai 6+ sataa kolaria...veikkauksen peleihin voisi jo lisätä.
|
|
|
|
Aaltonen
Former member
|
Ville: kyllä. Siiviilissä ajan keskisormi pystyssä haukkuen kaikki jotka edessä sattuu olemaan. Olet täysin oikeassa. Töissä ajan kuin enkeli.
|
|
|
|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline
Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01
|
Luulis että mielipiteet olis samat molempien ratissa, No sehän se vasta metkaa olis  Hyvä vaan, jos se ammattisami on sitä siviilisamia "rajoittuneempi". ei tarvis sit ihmetellä muiden tekemisiä liikenteessä.
Jos se onkin se ammattisami, joka ihmettelee. Ja siviilisami ei vain kirjoittele ajatuksiaan julki  Ja Sami, tätä ei nyt tartte ottaa henkilökohtaisesti. Alkaa vaan tämä väkisellä vänkääminen ja asioiden vääntely haukotuttamaan...
|
|
|
|
|
|
|
|