Keskustelua liikenteestä

<< < (593/3033) > >>

Aaltonen:
Quote

Mä kun en ole koskaan käynyt autokoulua, niin mulla on varmaan jäänyt sen takia aukko tietoihini tämmöisestä asiasta. Voitko pikaisesti kerrata ne tilanteet, joissa autoilijan pitää tarkastaa takana tulevan liikenteen tilanne ennen omia toimiaan?

Mä keksin äkkiseltään ainakin kaksi tilannetta: peruuttamaan lähteminen ja kaistan vaihtaminen. Mutta pitääkö mun jatkossa katsoa ensin taakse, ennen kuin jarrutan liikennevaloihin tai välttääkseni ajamasta edessä jarruttavan perään päin (ehtiiköhän siinä edes katsoa...)?

MikkO


No joo kivaa hauskaa huumoria näin iltaan. 
Sie oot 32v ja jos vakavissasi väität, ettet omista ajokorttia niin haluan siitä kyllä todistekappaleen nähdä. 

mkallas:
Quote

Sie oot 32v ja jos vakavissasi väität, ettet omista ajokorttia niin haluan siitä kyllä todistekappaleen nähdä. 


Sanoin, etten ole käynyt autokoulua. Se ei tarkoita, ettei minulla voisi olla ajokorttia. A-kortin ajoin opetusluvalla. B-korttia varten en ole saanut ikinä yhtään mitään virallista opetusta. Silti minulla on sellainen täysin laillisesti hankittuna (tätä kuviota joutuukin ehkä hiukan enemmän miettimään). Ja pikku-e:n sai kunhan muisti hakea.

MikkO

susiluoto:
Niinpä, itse tuolla -60 luvulla ensin mp kortin sitten ka kortin ja pätkän matka joutunu ajeleen työn pakottamana ja huviksenikin aikoinaan.
Tänä vuonna USA nimisessä maassa ihmettelin miksi maassa josta auto melkein keksittiin ajeltiin kun perunapellossa, johtuu siitä mahdollisesti että preerialla ei tarkkoja väyliä ollut, ajeltiin siis pellolla, ei Pellossa.
Tarkoitin vain että jos sekoilee täysin ajatuksissaan tällaisella juttusivulla, miten hermo kestää tuolla autojen ym. sejassa.
Itse maailmalla koulutuksen saanneena katselen peilistä, siis auton mitä takana tapahtuu aivan yhtä suuresti kun eteenkin päin.
Tulee tuosta mieleen erään jollain tavoin arvostamani henkilön oppi, liikennevaloihin vedät takanatulevan pysähtymään.
No tämä kaikki jo "pitkällä lomalla" olevan ajatelmia, voi pistää Budweiser piikkiin tai oliko yhtiö Busch& Alzheimer tms.
Näitä en muuten äkkistenpäin juo.
t:aw

ADEs80s:
Kaimalle:

Kyllä siinä ehtii katsoa, jos ylipäätään totuttelee katsomaan peileihin. Rekkamiehet katsoo vähintään 30% ajon aikana taaksepäin, ei tekisi pahitteeksi HA -kuskeillekaan vilkuilla taakseen samaa määrää.

Itelle on muotoutunut tuosta keltaista päin ajamisesta oma henkilökohtainen sääntö, että punanen ei saa keretä vaihtua risteyksen ryhmittymisvalo-opastimessa ennen kuin olen risteysalueella. Usein käy niin, että risteyksen jättävä valo-opastin kerkeää vaihtua punaiselle sinä aikana kun olen keskellä risteystä. Tälle ei sitten voi enää mitään. Nyrkkisääntönä siis 50-alueella (nopeus n.14m/s) pysähdyn valoihin, jos vihreä vaihtuu keltaiseksi pylväsväliä (50m) ennen risteystä. Tuosta matkasta hukkaantuu kuitenkin 20m havaitsemiseen ja päätöksentekoon. Jos matkaa on enää puoli pylväsväli (25m), ollaan tuolla nopeudella jo melkein risteyksessä, ennenkuin päätöstä aletaan sorvata... Viiveet risteävän liikenteen valoihin on kuitenkin sekuntien luokkaa, joten sieltä joutuu jo varastamaan selkeästi jos joku sattuu tulemaan kylkeen.

Sitä paitsi.

Luultavasti jos vilkaiset varmuuden vuoksi 200m ja 100m ennen risteystä sinne taustapeiliin, ehdit kartoittaa tilanteen takanasi. Harvemmin ne rekat sillä 200m matkalla ottaavat 50m takamatkaa kiinni, jos kysessä on 50-alue. Jos siellä ollaan aisatuntumalla roikkumassa, niin keltaisten kohdalla surutta yli vaan. Luultavasti rekkakuskia nolottaa vielä enempi olla se "viimeinen ehtijä" ja mennä kärrin osalta jo ainakin selkeästi päin punaisia valoja.


Ade

PS: Älkää tehkö minun tavallani, ne on ihan VÄÄRIN 

Aaltonen:
No joo, se vaan on niin ihan oman turvallisuudenkin takia. Stekkaat taustan niin tiedät mikä tilanne on. Asiaa helpottaa vielä se, että teet itselle selväksi, minkä "merkin, linjan, pisteen" jälkeen et enää jarrulle mene, vaikka valot vaihtuukin. Oli takana joku tai ei. Se tausta pitää stekata, kaikkien etu jos sen tajuaa tehdä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page