FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.10.17, 21:52

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 147 148 [149] 150 151 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473509 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2960 on: 04.10.07, 17:56 »

Mä kun en ole koskaan käynyt autokoulua, niin mulla on varmaan jäänyt sen takia aukko tietoihini tämmöisestä asiasta. Voitko pikaisesti kerrata ne tilanteet, joissa autoilijan pitää tarkastaa takana tulevan liikenteen tilanne ennen omia toimiaan?

Mä keksin äkkiseltään ainakin kaksi tilannetta: peruuttamaan lähteminen ja kaistan vaihtaminen. Mutta pitääkö mun jatkossa katsoa ensin taakse, ennen kuin jarrutan liikennevaloihin tai välttääkseni ajamasta edessä jarruttavan perään päin (ehtiiköhän siinä edes katsoa...)?

MikkO

No joo kivaa hauskaa huumoria näin iltaan.  Cheesy
Sie oot 32v ja jos vakavissasi väität, ettet omista ajokorttia niin haluan siitä kyllä todistekappaleen nähdä.  Roll Eyes
Mikko Kallas

Date Registered: 28.06.02

« Reply #2961 on: 04.10.07, 18:35 »

Sie oot 32v ja jos vakavissasi väität, ettet omista ajokorttia niin haluan siitä kyllä todistekappaleen nähdä.  Roll Eyes

Sanoin, etten ole käynyt autokoulua. Se ei tarkoita, ettei minulla voisi olla ajokorttia. A-kortin ajoin opetusluvalla. B-korttia varten en ole saanut ikinä yhtään mitään virallista opetusta. Silti minulla on sellainen täysin laillisesti hankittuna (tätä kuviota joutuukin ehkä hiukan enemmän miettimään). Ja pikku-e:n sai kunhan muisti hakea.

MikkO
Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

« Reply #2962 on: 04.10.07, 18:44 »

Niinpä, itse tuolla -60 luvulla ensin mp kortin sitten ka kortin ja pätkän matka joutunu ajeleen työn pakottamana ja huviksenikin aikoinaan.
Tänä vuonna USA nimisessä maassa ihmettelin miksi maassa josta auto melkein keksittiin ajeltiin kun perunapellossa, johtuu siitä mahdollisesti että preerialla ei tarkkoja väyliä ollut, ajeltiin siis pellolla, ei Pellossa.
Tarkoitin vain että jos sekoilee täysin ajatuksissaan tällaisella juttusivulla, miten hermo kestää tuolla autojen ym. sejassa.
Itse maailmalla koulutuksen saanneena katselen peilistä, siis auton mitä takana tapahtuu aivan yhtä suuresti kun eteenkin päin.
Tulee tuosta mieleen erään jollain tavoin arvostamani henkilön oppi, liikennevaloihin vedät takanatulevan pysähtymään.
No tämä kaikki jo "pitkällä lomalla" olevan ajatelmia, voi pistää Budweiser piikkiin tai oliko yhtiö Busch& Alzheimer tms.
Näitä en muuten äkkistenpäin juo.
t:aw

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
ADEs80s
Former member
« Reply #2963 on: 04.10.07, 21:16 »

Kaimalle:

Kyllä siinä ehtii katsoa, jos ylipäätään totuttelee katsomaan peileihin. Rekkamiehet katsoo vähintään 30% ajon aikana taaksepäin, ei tekisi pahitteeksi HA -kuskeillekaan vilkuilla taakseen samaa määrää.

Itelle on muotoutunut tuosta keltaista päin ajamisesta oma henkilökohtainen sääntö, että punanen ei saa keretä vaihtua risteyksen ryhmittymisvalo-opastimessa ennen kuin olen risteysalueella. Usein käy niin, että risteyksen jättävä valo-opastin kerkeää vaihtua punaiselle sinä aikana kun olen keskellä risteystä. Tälle ei sitten voi enää mitään. Nyrkkisääntönä siis 50-alueella (nopeus n.14m/s) pysähdyn valoihin, jos vihreä vaihtuu keltaiseksi pylväsväliä (50m) ennen risteystä. Tuosta matkasta hukkaantuu kuitenkin 20m havaitsemiseen ja päätöksentekoon. Jos matkaa on enää puoli pylväsväli (25m), ollaan tuolla nopeudella jo melkein risteyksessä, ennenkuin päätöstä aletaan sorvata... Viiveet risteävän liikenteen valoihin on kuitenkin sekuntien luokkaa, joten sieltä joutuu jo varastamaan selkeästi jos joku sattuu tulemaan kylkeen.

Sitä paitsi.

Luultavasti jos vilkaiset varmuuden vuoksi 200m ja 100m ennen risteystä sinne taustapeiliin, ehdit kartoittaa tilanteen takanasi. Harvemmin ne rekat sillä 200m matkalla ottaavat 50m takamatkaa kiinni, jos kysessä on 50-alue. Jos siellä ollaan aisatuntumalla roikkumassa, niin keltaisten kohdalla surutta yli vaan. Luultavasti rekkakuskia nolottaa vielä enempi olla se "viimeinen ehtijä" ja mennä kärrin osalta jo ainakin selkeästi päin punaisia valoja.

Ade

PS: Älkää tehkö minun tavallani, ne on ihan VÄÄRIN  Grin
Aaltonen
Former member
« Reply #2964 on: 05.10.07, 03:11 »

No joo, se vaan on niin ihan oman turvallisuudenkin takia. Stekkaat taustan niin tiedät mikä tilanne on. Asiaa helpottaa vielä se, että teet itselle selväksi, minkä "merkin, linjan, pisteen" jälkeen et enää jarrulle mene, vaikka valot vaihtuukin. Oli takana joku tai ei. Se tausta pitää stekata, kaikkien etu jos sen tajuaa tehdä.
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #2965 on: 05.10.07, 04:03 »

No joo kivaa hauskaa huumoria näin iltaan.  Cheesy

Äiti on 55 eikä omista ajokorttia. Kaveri täytti juuri 29, ei omista ajokorttia eikä aio koskaan hankkia. Ei kaikki sitä tarvitse. Etenkin pääkaupunkiseudulla sillä ei tee mitään.
Joona Väisänen

« Reply #2966 on: 05.10.07, 04:06 »

Itelle on muotoutunut tuosta keltaista päin ajamisesta oma henkilökohtainen sääntö, että punanen ei saa keretä vaihtua risteyksen ryhmittymisvalo-opastimessa ennen kuin olen risteysalueella. Usein käy niin, että risteyksen jättävä valo-opastin kerkeää vaihtua punaiselle sinä aikana kun olen keskellä risteystä. Tälle ei sitten voi enää mitään. Nyrkkisääntönä siis 50-alueella (nopeus n.14m/s) pysähdyn valoihin, jos vihreä vaihtuu keltaiseksi pylväsväliä (50m) ennen risteystä. Tuosta matkasta hukkaantuu kuitenkin 20m havaitsemiseen ja päätöksentekoon. Jos matkaa on enää puoli pylväsväli (25m), ollaan tuolla nopeudella jo melkein risteyksessä, ennenkuin päätöstä aletaan sorvata... Viiveet risteävän liikenteen valoihin on kuitenkin sekuntien luokkaa, joten sieltä joutuu jo varastamaan selkeästi jos joku sattuu tulemaan kylkeen.

Mahtaa olla vaikea elämä.
ADEs80s
Former member
« Reply #2967 on: 05.10.07, 10:19 »

Mahtaa olla vaikea elämä.
Ei tuo sinunkaan näytä olevan sen helpompi.

Ade
Hannuuotila
Former member
« Reply #2968 on: 05.10.07, 12:05 »

Minäkään en omista ajokorttia. Ikää on kuitenkin kohta 50. Pyörällä, bussilla ja taksilla kuljen. Säästyy pitkä penni ja ympäristö.

/Hannu
Joona Väisänen

« Reply #2969 on: 05.10.07, 12:31 »

Ei tuo sinunkaan näytä olevan sen helpompi.

No jos onnistut vetämään noin vaikeaksi päätöksenteon siitä, ajaako keltaisia päin vai ei, niin kyllä se aika vaikealta tuntuu. Ei millään pahalla tietenkään. Annat mennä vaan ja siinä vaiheessa kun keltainen syttyy, niin vilkaiset peiliin tuleeko ketään takana ja katsot paljonko on matkaa valoihin ja arvioit, että ehditkö pysähtyä. Turha se on diplomi-insinööriä alkaa miettimään. Mahtaa olla ***tun ressaavaa liikenteessä kun insinööriä joutuu leikkimään.
ADEs80s
Former member
« Reply #2970 on: 05.10.07, 23:18 »

No jos onnistut vetämään noin vaikeaksi päätöksenteon siitä, ajaako keltaisia päin vai ei, niin kyllä se aika vaikealta tuntuu. Ei millään pahalla tietenkään. Annat mennä vaan ja siinä vaiheessa kun keltainen syttyy, niin vilkaiset peiliin tuleeko ketään takana ja katsot paljonko on matkaa valoihin ja arvioit, että ehditkö pysähtyä. Turha se on diplomi-insinööriä alkaa miettimään. Mahtaa olla ***tun ressaavaa liikenteessä kun insinööriä joutuu leikkimään.
Kerro sitten omasi. Sivistyneeseen keskusteluun kuuluu vuorovaikutus.

Oi mahtava Rekkamiesihme Joona, kerro meille insinööriä leikkiville taviksille, kuinka keltaisten valojen kohdalla pitää toimia. Oi kerro!

Ade
Joona Väisänen

« Reply #2971 on: 06.10.07, 04:50 »

Kerro sitten omasi. Sivistyneeseen keskusteluun kuuluu vuorovaikutus.

Oi mahtava Rekkamiesihme Joona, kerro meille insinööriä leikkiville taviksille, kuinka keltaisten valojen kohdalla pitää toimia. Oi kerro!

Ade

Turha lähteä v1ttuilulinjalle tai vetää mitään rekkamieskortteja tähän väliin. Kerroin jo tuossa ylempänä. Valot kun vaihtuvat keltaisille niin kyllä sen aika tarkasti näkee sen enempiä miettimättä että meneekö vai pysähtyykö. Jos jännittää, niin katsoo peiliin tuleeko takana ketään, ja jos näkyy vain rekan etuvalot niin sitten jo järkikin sanoo, että antaa mennä. Toisaalta tuollaisessa tilanteessa kyllä pitäisi jo tietää etukäteen, jos tulee rekka tai joku muu ihan takapuskurissa kiinni. Sellainen ei voi tulla yllätyksenä kenellekään (paitsi suomalaiselle keskivertoa paremmalle autonkuljettajalle.) Kyllä sen yleensä tietää, pysähtyykö auto vai ei. Oli kyseessä sitten tuttu tai tuntematon auto.

On toki mullekin sitä käynyt rekalla että sekunnin murto-osan epäröi, mitä tekee ja lopulta päättää pysähtyä. Jarrupoljinta ehtii käytännössä hipaista kun ehtii jo todeta ettei pysähdy ja polkasee kaasun pohjaan ja vetää läpi.Mutta mitä sitten, sellaista sattuu. Ei se niin vakavaa ole eikä siitä mitään stressiä pidä ottaa.

Oletan, että toi esimerkkisi koski henkilöautoa. Jos oikeasti rupeaisi laskeskelemaan sekunnissa kuljettua matkaa ja tarkkailemaan tolppavälejä jne niin missä vaiheessa siinä sitten keskittyy liikenteeseen? Isommalla autolla ajaessa pitää se vaihdekin saada vaihdettua saman tien jollekin millä saattaisi ehkä vähän kiihtyäkin, pitäisi ehtiä sisäistämään silmänräpäyksessä risteyksen tilanne eli voiko joku tulla kylkeen (situation awareness, edelleen vaikeata keskivertoa paremmille suomalaisille autonkuljettajille.)

Mutta ehkä tuossa on se syy, miksi se auton ajaminen sujuvasti liikenteen seassa on suurimmalle osalle niin ylivoimaisen vaikeata. Mietitään kaiken maailman asioita ja ei sitten pystytä keskittymään siihen itse ajamiseen / liikenteeseen ja tämä näkyy jatkuvana nopeuden vaihteluna, auton seilaamisena kaistalla laidasta laitaan, yllättäviä tilanteita kun keksitään että mennään tonne ja sitten mennäänkin tänne eikä tiedetä mitä tehdään ja yksinkertaisesti arvotaan se seuraava saatanan peliliike tuolla.

Tai sitten vain kaikki ottavat mallia liikenneministeristämme ja pelkäävät tuolla liikenteessä. Ehkä se onkin se syy kyvyttömyydelle sujuvaan liikenteeseen. Mene ja tiedä.
« Last Edit: 06.10.07, 04:59 by Joona Vaisanen »
Joona Väisänen

« Reply #2972 on: 06.10.07, 04:56 »

Asiaa helpottaa vielä se, että teet itselle selväksi, minkä "merkin, linjan, pisteen" jälkeen et enää jarrulle mene, vaikka valot vaihtuukin. Oli takana joku tai ei. Se tausta pitää stekata, kaikkien etu jos sen tajuaa tehdä.

Nimenomaan EI NÄIN. Näillä niitä vaaratilanteita saadaan vain luotua. Aina pitää elää siinä sen hetkisessä tilanteessa ja unohtaa kaikki ***tun nyrkkisäännöt. Sama kuin koittaisi ajaa 100% liikennesääntöjen mukaan. Eihän siitä mitään tulisi. AINA täytyy elää juuri siinä tilanteessa ja toimia juuri sen mukaan miten parhaaksi näkee. Sitäpaitsi, eri autot pysähtyvät eri tavalla. Ei siinä voi minkään tietyn vakiopisteen mukaan elää.

Stekkaat taustan niin tiedät mikä tilanne on.

Voi kunpa henkilöautokuskitkin ottaisivat sen auton käyttöohjekirjan käteen ja tutustuisivat peilien tarkoitukseen ja niiden käyttöön. Ei tulisi sellaisia tilanteita että pitää erikseen tarkistaa tilanne takana jossain yllättävässä tilanteessa. Niitä peilejä täytyy jatkuvasti tarkkailla automaattisesti jotta tietää ajattelemattakin mitä takana tapahtuu. Se on yksi niistä asioista mitkä pitäisi iskostaa selkärankaan syvälle ja jota voitaisiin painottaa autokoulussa.
ADEs80s
Former member
« Reply #2973 on: 06.10.07, 06:58 »

Hyvä Joona!  Grin

Mun kirjotus meni taas ihan nappiin. Sain ilmeisesti yhden palstalaisen ihan liekkeihin...

Tahallani spesifioin noita asioita katsoakseni porukan reaktioita ja kas. Sieltähän löytyi se tikkuun tarttuja.  Semmonen tää boardi on, tikkuun tartutaan, muttei sitä osata laittaa ristiin oikein minkään asian puolesta. Tikulla vain osoitellaan muita...  Undecided Tein tän kokeilun sen vuoksi, et saako tässä aiheessa muutkin sapiskaa, ettei kaikki lankea Samille  Grin Onneksi täällä muutkin saa kehuja.

Ade

PS: Mulle on ihan sama mitä mieltä olet liikennekäyttäytymisestäni. Töhötä ite miten haluat  Wink
Juha-Matti Korvanen

Date Registered: 03.11.01

« Reply #2974 on: 06.10.07, 09:32 »

Kyllähän Joona on aivan oikeassa. Liikenteen pahimpia sekottajia/sekoilijoita on juuri nuo "ylimiettijät". Pari kertaa on tullut oltua sellaisten kyydissäkin, jotka puhuvat ajaessaan itsekseen mitä seuraavaksi. "Sitten kato peiliin. "Vilkku päälle" "Hiljaa toiselle kaistalle" Ja noiden kyydissä on saanu istua paskat housussa kun se ajokin on niin epävarmaa, että ei herran jumala! Niillä menee se liikenteen tarkkailuun tarkoitettu ajattelu siihen, että ne miettii mitä seuraavaksi tekisi. Sen verran voin vielä kärjistää, että astetta pahempia te taidatte olla jos alatte laskemaan siellä tolppien väliä ja kuljettuja metrejä sekunneissa. Tottakai voin olla väärässäkin, mutta hurjalta kuulostaa. Sen verran olen nähny suomalaisten ajotyyleistä että samanlaisia täällä on pilvin pimein. Epävarmaa ja tökkivää. Yritä siinä sitten esim. rekalla yrittää ajaa hidastelevan takana ja ottaa selvää mitä ne aikoo tehdä.
Voin kuvitella, että tästä maasta löytyy ihmisiä, jotka taputtavat kotipihaan laskeutuessaan. Samat ihmiset, jotka taputtavat Finnairin lomalennon laskeutuessa. Grin
« Last Edit: 06.10.07, 09:38 by Juha-Matti Korvanen »
Aaltonen
Former member
« Reply #2975 on: 06.10.07, 09:58 »

En minä mitään tolppia laske. Vaan sen kohdan teen itselleni selväksi, millon valojen vaihtuessa en enää jarrulle mene. Poistaa nääs juupaseipäs reaktion. Kyllä minä aina olen laskussa taputtanut kun ollaan laskeuduttu. Miksei taputtaa saisi.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #2976 on: 06.10.07, 11:23 »

En minä mitään tolppia laske. Vaan sen kohdan teen itselleni selväksi, millon valojen vaihtuessa en enää jarrulle mene. Poistaa nääs juupaseipäs reaktion. Kyllä minä aina olen laskussa taputtanut kun ollaan laskeuduttu. Miksei taputtaa saisi.

Miltä sinusta tuntuisi jos joka kerta kun onnistut pysäyttämään bussin pysäkille kaikki matkustajat taputtaisivat? Lisäksi vielä kun valot vaihtuvat keltaisesta punaiseksi ja saisit bussin pysäytettyä kaikki tapauttaisivat ihan kuin se olisi jotenkin ihmeellistä että se bussi pysähtyy valoihin?

-JukSii-
Aaltonen
Former member
« Reply #2977 on: 06.10.07, 11:32 »

Niin ehkäpä tossa on erona se, että autoa osaa ajaa kuka tahansa halutessaan. Mutta lentää lentokonetta ei kuka vaan ohjaakkaan. Ehkäpä ihmiset haluaa kiittää taputtaen lentäjiä, kun muulla tavalla eivät voi sitä tehdä. Onko se nyt niin kamalaa sitten?
Torsten Kihlman

Date Registered: 25.04.05

« Reply #2978 on: 06.10.07, 11:41 »

Miten joku voi ottaa pannuun sitä että toeisella on erilainen tekniikka eri tilanteita varten liikentessä jonka itse on todennut toimiviksi?   Cheesy

Vois kyllä puolet tästä porukasta vetää pään silmukkaan.

My photos on Airliners.net
Juha-Matti Korvanen

Date Registered: 03.11.01

« Reply #2979 on: 06.10.07, 11:54 »

Niin ehkäpä tossa on erona se, että autoa osaa ajaa kuka tahansa halutessaan. Mutta lentää lentokonetta ei kuka vaan ohjaakkaan. Ehkäpä ihmiset haluaa kiittää taputtaen lentäjiä, kun muulla tavalla eivät voi sitä tehdä. Onko se nyt niin kamalaa sitten?

Työtä se on heillekin ihan samalla lailla kuin bussin ajo sinulle. Paitsi lentäjät ei varmaan ota stressiä jokaisesta tilanteesta töissään. Tongue

Vois kyllä puolet tästä porukasta vetää pään silmukkaan.

Vedä kuule ihan keskenäs. Ei tulis mulla ainakaan ensimmäisenä ideana keskusteltaessa vetää päätä silmukkaan. Ajele muutama vuosi tuolla katselemassa tilanteita, niin huomaat erinäisiä asioita, joihin myös haluttaa ottaa kantaa keskusteltaessa.
Pages: 1 ... 147 148 [149] 150 151 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1