FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.09.17, 14:18

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 148 149 [150] 151 152 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470200 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #2980 on: 06.10.07, 12:37 »

Onhan se työtä, mutta miksei saisi kiittää?! Ketä se haittaa jos kiittää taputtamalla? Kyllä mulle hyvä mieli tulee kun matkustaja kiittää jäädessään kyydistä pois!
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #2981 on: 06.10.07, 14:19 »

Niin ehkäpä tossa on erona se, että autoa osaa ajaa kuka tahansa halutessaan. Mutta lentää lentokonetta ei kuka vaan ohjaakkaan. Ehkäpä ihmiset haluaa kiittää taputtaen lentäjiä, kun muulla tavalla eivät voi sitä tehdä. Onko se nyt niin kamalaa sitten?

Tässäkin ketjussa olevan valituksen määrästä päätellen lentokoneella lentäminen on paljon helpompaa kuin autolla ajo.

Minulle siitä taputtamisesta tulee sellainen mieli, että se laskun onnistuminen on jotenkin normaalista poikkeavaa ja sille sitten taputetaan. Jotenkin paremmin onnistunut kuin yleensä. Onneksi en ole tuohon taputtamiseen koskaan törmännyt. Taitaa olla vain suomalasiten lomalentojen juttu?

-JukSii-
ADEs80s
Former member
« Reply #2982 on: 06.10.07, 14:21 »

Miten joku voi ottaa pannuun sitä että toeisella on erilainen tekniikka eri tilanteita varten liikentessä jonka itse on todennut toimiviksi?   Cheesy

Vois kyllä puolet tästä porukasta vetää pään silmukkaan.
Se on sitä suomalaisen miehen joustamattomuutta! Kukaan toinenhan ei osaa tehdä mitään paremmin kuin minä itse... Shocked

Torstenille iso  thmbup

Ade  Smiley
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #2983 on: 07.10.07, 00:56 »

Ajele muutama vuosi tuolla katselemassa tilanteita, niin huomaat erinäisiä asioita, joihin myös haluttaa ottaa kantaa keskusteltaessa.

Jep, ja vielä kun katselet niitä tilanteita yläpuolelta niin sieltä näkee kummasti enemmän kuin katutasosta, mitä ne henkilöautot tekee.

Mikko, totta puhut; vedän asiasta liekit. Vihaan henkilöautoliikennettä yli kaiken, mielestäni 99,9% tuolla ajavat suoraan sanottuna pitkin vittua, sujuvasta saatika toimivasta liikenteestä tuolla ei ole kenelläkään harmainta aavistusta vaan kaikki ajavat minä ensin asenteella. Käytännössä kaikilta saisi ottaa kortin pois tai mikä parasta, kieltää henkilöautoliikenne kokonaan. En vaan jaksa ikinä ruveta avautumaan täällä tosissani, koska tekstistä tulee sen verta rankkaa että sensuuri käy kovana.

Ja ei, se ei vaikuta liikennekäyttäytymiseeni. Asia ilmentyy vain sankkana ikkunasta ulos puhaltavana savuna kun käyn kuumana autossa.
Tero Lähdesmäki

Date Registered: 06.04.02

« Reply #2984 on: 07.10.07, 05:25 »

Mikko, totta puhut; vedän asiasta liekit. Vihaan henkilöautoliikennettä yli kaiken, mielestäni 99,9% tuolla ajavat suoraan sanottuna pitkin vittua, sujuvasta saatika toimivasta liikenteestä tuolla ei ole kenelläkään harmainta aavistusta vaan kaikki ajavat minä ensin asenteella. Käytännössä kaikilta saisi ottaa kortin pois tai mikä parasta, kieltää henkilöautoliikenne kokonaan. En vaan jaksa ikinä ruveta avautumaan täällä tosissani, koska tekstistä tulee sen verta rankkaa että sensuuri käy kovana.

Heheheee.....   klassista "en minä, mutta ne muut" -ajattelua...  Grin  Grin

jeejee!  thmbup

Aaltonen
Former member
« Reply #2985 on: 07.10.07, 09:39 »

Etköhän Joona ole nyt jo uhonnut tarpeeksi pikkuhiljaa...
Aaltonen
Former member
« Reply #2986 on: 07.10.07, 10:07 »

Etköhän Ville ole ihan tarpeeksi provonnut ja viisastellut tähän topikkiin pikkuhiljaa.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #2987 on: 07.10.07, 10:09 »

Puhuttaisko liikenteestä välillä?

Itse ajelin tänään autolla, eikä jännittänyt yhtään...  Cool

-JukSii-
Sami Virkkula

Date Registered: 19.04.04

« Reply #2988 on: 07.10.07, 12:16 »

Pieni muistutus: Hirvet on taas matkalla talvehtimis paikoille eli tarkkana siellä liikenteessä.

Nimim. Moottoritiellä 130km/h vauhdissa vasta kolmannen mustan möykyn kohdalla tajusin että ojassa on hirviä parkissa.
ADEs80s
Former member
« Reply #2989 on: 07.10.07, 12:34 »

Puhuttaisko liikenteestä välillä?

Itse ajelin tänään autolla, eikä jännittänyt yhtään...  Cool
Itse tulin just skootterilenkiltä, mittariin kilahti 60km. Kävin EFTU:lla ja jatkoin siitä turun rautatieaseman kautta satamaan. Hmm. Vähän kyllä jännitti paikka paikoin.

Hitaasti (45km/h) liikkuva ajoneuvo on henkilöautokuskeille kirosana keskustan liikenteessä, jossa turussakin nopeusrajoitus on pääosin 60 tai alle. Otin paikkani kaistan oikeasta laidasta ja kas. Siitä mennään henkilöautolla ohitse niin läheltä, että meinaa skootterin peilit mennä mukana. On ne henkilöautot vaan niin leveitä, etteivät 3m kaistalle mahdu  Shocked Parempi olis kait ollu ajaa keskellä kaistaa ja jarruttaa letkaa perässä. Olihan siel kyllä muutamissa kohdin kaksikaistaa samaan suuntaan, mutta ei! Tilaa ei anneta...

Noh, kotona ollaan ja mitään ei käynyt, mutta entäs jos olisi... Kyllä muutamaan kertaan sormea heristin näille läheltä ohittajille, tottapahan edes huomasivat mokomat.

V*tun kylmä siel kyl oli  Grin Tais olla viimesiä ajokertoja tälle syksylle, jos ei kelit tee tepposia.

Ade
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #2990 on: 07.10.07, 12:39 »

Etköhän Joona ole nyt jo uhonnut tarpeeksi pikkuhiljaa...

Ei se ole uhoamista vain ihan tosiasioiden kertaamista Smiley
Hanna Räihä

Date Registered: 16.07.07

« Reply #2991 on: 07.10.07, 12:47 »

jep jep, viimeiset ajokelit alkaa olemaan tosiaan nyt. Juuri palauduin ajelulta kaverin harrikalla... ai hitsi, kyllä se on vaan hienoa kun on joku kapine alla joka menee kovaa tai korkealla, tai molempia... Smiley

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ADEs80s
Former member
« Reply #2992 on: 07.10.07, 13:10 »

jep jep, viimeiset ajokelit alkaa olemaan tosiaan nyt. Juuri palauduin ajelulta kaverin harrikalla... ai hitsi, kyllä se on vaan hienoa kun on joku kapine alla joka menee kovaa tai korkealla, tai molempia... Smiley
No mulla nyt ei tietenkään ollu mitään kunnon tuulta pitävää nahkarotsia päällä, vaikka pitkiä kerrastoja pari olikin päällekäin  Wink Varsin ajelis kaikki autot päin kun eivät siltä naurun remakaltaan saisi pidettyä kulkuneuvoaan kaistallaan, jos näkisivät tälläsen isohkon äijän körilään pienoisen kiinalaisvalmisteisen skootterin selässä nahkapuku päällä  Grin

Ade  Smiley
Hanna Räihä

Date Registered: 16.07.07

« Reply #2993 on: 07.10.07, 13:25 »

ei mullakaan nahkarotsia, mutta reiman kelkkatakki ajaa hyvin asiansa. Vielä kun keksittäisiin / tai jostain saisi windstopper-farkut... Smiley

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jan Fredriksson

Date Registered: 15.07.01

« Reply #2994 on: 07.10.07, 16:16 »

Terve Joona

Osittain samaa mieltä, että henkilöautoliikenne on kyl aika pihalla Suomessa, mutta kuten olen jo aikasemmin todennut niin Suomihan on autoilun kehitysmaa.  Grin

Mutta jotta saataisiin tähän jotain asiaakin ni mä olisin kyllä kieltämässä rekkaliikenteen Kehä III:n (mukaanluettuna Kehä III) sisäpuolella arkisin klo 1530-1800 välisenä aikana.  Tongue Sen lisäksi mun säädöksissä rekka ei koskaan saisi ajaa ajoradan vasemmalla kaistalla. Tämä on tietysti hypoteettista, koska en valitettavasti koskaan pääse siihen päättävään asemaan ja lisäksi tulisi hieman ongelmia mm. satamissa, missä ei ole tarpeeksi rekoille tilaa ootella. Mutta kyllä mun syke välillä nousee (valitettavasti) kun Kehä I:llä on kaks rekkaa paalulla liikennevaloissa ja molemmat lähtee niin penteleen hitaasti. Ja mitä olen pannut merkille, niin jostain kumman syystä (melkeen 90%) ne on aina suomalaisia rekkoja kun on siinä vasemmalla kaistalla. Toki se Kehä I:n ja Karhusaarentien mutka on jyrkkä, mutta ei tarttis sitä vasenta kaistaa ottaa jo Leppävaarassa. No juu, tästä oli pakko avautua hyvässä hengessä.

Toinen mistä täällä on puhuttu on tämä jarruttelu liikennevaloihin. Kyllä mä lähen siitä, että kun ajaa paljon ja ajokokemus karttuu niin sellanen liikenteen hahmottaminen ja tilannetietoisuus paranee. Ei siihen tarvii ees panostaa, eli ei se mitään resursseja vie. Jos lentämiseen haluttais joku vertauskuva, niin se on vähän sama kun kuuntelis radioliikennettä ja sitä kautta muodostais kuvan lähellä olevasta liikenteestä. Ihan samanlailla se kuva muodostuu niistä lähellä olevista autoista. Kärjistettynä sitä tietää koko ajan minkämerkkinen auto ajaa edessä, sivulla ja takana.

Tälläsiä mietteitä tällä kertaa. Ajakaaha turvallisesti.

T: Jani

When once you have tasted flying,  you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and you will always yearn to return- Leonardo da Vinci
Aaltonen
Former member
« Reply #2995 on: 07.10.07, 17:13 »

Hitaasti (45km/h) liikkuva ajoneuvo on henkilöautokuskeille kirosana keskustan liikenteessä, jossa turussakin nopeusrajoitus on pääosin 60 tai alle. Otin paikkani kaistan oikeasta laidasta ja kas. Siitä mennään henkilöautolla ohitse niin läheltä, että meinaa skootterin peilit mennä mukana. On ne henkilöautot vaan niin leveitä, etteivät 3m kaistalle mahdu  Shocked Parempi olis kait ollu ajaa keskellä kaistaa ja jarruttaa letkaa perässä. Olihan siel kyllä muutamissa kohdin kaksikaistaa samaan suuntaan, mutta ei! Tilaa ei anneta...

Ade

Tota mä en koskaan oo ymmärtänyt, että miksi autoilijat himottelee kaikkea mikä sielä kaistalla on?
Ajetaan pyöräilijöistä, kävelijöistä tai mopoilijoista 30cm päästä ohi vaikka tilaa ois mennä koko vastaantuleva kaista ohi, jos ketään ei vastaan tule?
No toi toiminta on varmasti monella ajattelemattomuutta, osaa taas ottaa päähän mopot niin paljon, että pitää sitten osottaa se tollasena typeryytenä. Tosiaan mitäs JOS se mopoilija/pyöräilijä/kävelijä horjahtaa, tai väistää jotain estettä, mitä takana tuleva 30cm vierestä menevä autoilija ei nää ja osuu tämän takia tähän? Mahtaa polisiille olla kiva selittää, että miksi piti ajaa niin läheltä ohi kun odottamalla kiltisti sitä tilaa kyllä aina saa siihen turvalliseen ohitukseen.
Ihmisillä ei vaan valitettavasti ole aikaa odottaa sitä 10s turvallista ohitusta, vaan ohi pitää päästä heti ja nyt, tuli vastaan joku tai ei. Surullista.
Aaltonen
Former member
« Reply #2996 on: 07.10.07, 17:16 »

Terve Joona

Osittain samaa mieltä, että henkilöautoliikenne on kyl aika pihalla Suomessa, mutta kuten olen jo aikasemmin todennut niin Suomihan on autoilun kehitysmaa.  Grin

Toinen mistä täällä on puhuttu on tämä jarruttelu liikennevaloihin. Kyllä mä lähen siitä, että kun ajaa paljon ja ajokokemus karttuu niin sellanen liikenteen hahmottaminen ja tilannetietoisuus paranee. Ei siihen tarvii ees panostaa, eli ei se mitään resursseja vie. Jos lentämiseen haluttais joku vertauskuva, niin se on vähän sama kun kuuntelis radioliikennettä ja sitä kautta muodostais kuvan lähellä olevasta liikenteestä. Ihan samanlailla se kuva muodostuu niistä lähellä olevista autoista. Kärjistettynä sitä tietää koko ajan minkämerkkinen auto ajaa edessä, sivulla ja takana.

Tälläsiä mietteitä tällä kertaa. Ajakaaha turvallisesti.

Niinpä, pitää kuitenkin muistaa, että suurimmalla osalla tuola ajavista ei ole mitään hajuakaan liikennesäännöistä. Joten se jarruttelu on ihan selvä juttu, että tehdään mitä viisaampia ratkasuita. Pahimmillaan käännytään valoista nuolivaloilla ja jäädään sitten saman risteyksen suojatien eteen odottamaan kun suoraa ajaville on luonnollisesti punaset. Suurin osa pärjää varmaan ihan tuurilla tuola, siltä joskus tuntuu.
No se siittä.  Smiley
Jan Fredriksson

Date Registered: 15.07.01

« Reply #2997 on: 07.10.07, 22:24 »

Pahimmillaan käännytään valoista nuolivaloilla ja jäädään sitten saman risteyksen suojatien eteen odottamaan kun suoraa ajaville on luonnollisesti punaset.

Terve.

Joo, siis tätä todellakin tapahtuu... aiva ihme juttu. Kehitysmaa mikä kehitysmaa.  Cool

When once you have tasted flying,  you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and you will always yearn to return- Leonardo da Vinci
Aaltonen
Former member
« Reply #2998 on: 08.10.07, 07:33 »

Noniin taas on yksi kaatosateinen maanantai-aamu saatu pakettiin ja tuloksena muutamat ketjukolarit ja risteyskolarit mm. Kehä 1:sellä ja Kehä 3:sella. Ja oli kuulemma jo aamu 7 aikaan spinnailtu Hämpälläkin nokka tulosuuntaan.
Okei tulihan sitä vettä toisinaan ihan kiitettävään tahtiin alas, mutta miksi ihmeessä se aiheuttaa aina kamalat ongelmat? Ylenaikaisen Harri Oksanenhan tuossa totesi, että lisätään tähän vielä pakkaset, niin mitä sitten tapahtuu?  Grin

Tosiaan joo raatiota kuunnellessa kävi selväksi, että ei se ihme ole jos kolisee. Oli erästä autoilijaa vastaan tullut Tapiolassa mies, joka ajeli samalla ajellessaan  partaansa. Ehkä nyt ymmärrämme ketjukolareitten syntyperiaatteen sitten vähän paremmin.  Cheesy

Tottahan tosiaan ajelin tuossa Laaksolahden kautta Otaniemeen ja siihen perinteisesti muodostuu sellanen "pienehkö" aamuruuhka kun porukka tahtoo Kehälle pelaamaan, joten siinä tuppasi tovi vierähtämään. No mutta ei siinä mitään, mitä lienee ollut sillä naiskuljettajalla mielessä kun päätti ilmeisesti jonoa vähän oikoa. Oli pientaretta ajellut ja ei vissiin sitten järki sanonut, että jos siinä ojassa on "tulva", niin sinne ei ehkä kannata uittaa auton oikeaa kylkeä. No sinne se oli sitten uponnut, makasi sielä puskuria myöten noin 45-50 asteen kulmassa mutaliejussa.  Grin
Ei ihan oikeesti ei voi olla noin kiire, että hinnalla millä hyvänsä pitää jonossa päästä eteenpäin. Ei siinä nyt mennyt kun sellanen vähän alle 10 minuuttia kun sen puolikilometriä siinä ootteli..... Roll Eyes

Noniin joo ja tosiaan kun oli näistä skoottereista puhetta eilen, niin tottahan se on tosiaan kun skootteri on eteen jostain tupsahtanut suoran aikana, niin siitähän pitää päästä heti paikalla nyt ohi, oli rajotus mikä tahansa. Eikä sitä ohitusta vastaantulevan kaistan kautta estä edes pysäkiltä lähtevä jo kaistalla lähestulkoon oleva bussi. Ohi on päästävä, muuten ei tule mistään mitään.  Cheesy

Jooh että ihan onnistunut maanantaiaamu, täytynee sanoa joops.  Smiley
Henkka
Former member
« Reply #2999 on: 08.10.07, 07:58 »

Itse ajoin eilen mökiltä takaisin Helsinkiin ruuhkaista nelostietä ja meni niin jouhevasti että oikein ihmetytti. Ei hiillostajia, törttöilijöitä, vaikka välillä metiinkin ohituskaistallakin 60-130km/h haitariliikettä, jne. Sama juttu Hämeenlinnanväylällä etelään päin.

Päivittäiset työmatkat Kehä III - Hämeenlinnanväylä akselilla ovat usein ruuhkaisia mutta eikö se tavallaan ole ns. normaalitila?
Ja kun ratin taakse menee niin on selvä ettei kaikilla ole samanlaista "käsialaa" ratin takana, eikä se ikinä muutu joten se ei itkemällä helpota.
On ajattelemattomuutta, huolimattomuutta ja höyrypäitäkin, mutta meidän liikenteessä se on kuitenkin harvinaisempaa. Kehitysmaaksi meidän liikennettä kutsuessa syyllistyy kyllä mielestäni räikeään yliampumiseen.

Tiedän henkilöitä jotka ovat lahjakkuuksia monissakin asioissa, mutta auton ratissa he eivät tunne oloaan niin varmaksi ja ehkä se epävarmuus näkyy liikennekäyttäytymisessäkin joskus.
Tyhmiä ja idiootteja he eivät missään nimessä ole, vaikka ratin takana eivät olekkaan omimmassaan ympäristössä.

Tuntuu että muiden autoilijoiden hyväksyminen on vaikeampaa niille jotka ammatikseen ajavat taikka ovat muuten kiinnostuneita autoilusta ja siihen liittyvästä. Vaikka olettaisi että se olisi enemmän toisinpäin. Tiestö on rakennettu kaikkien liikkumistarpeisiin ja valtaosa ei kuitenkaan liiku ammatikseen, saatikka suuren kokemuksen kera pyörien päällä tuolla ulkona. Jostain syystä sen käsittäminen tuntuu vaikeimmalta juuri edellämainitulta joukolta.

Eikä henkilöautot liiku ammattikseen ajavien työpaikoilla kiusana vaan ammattilaiset ns. tavallisen kansan keskellä. Siinä on vissi ero.

Kun osattais ottaa hieman rennommalla asenteella liikenteessä liikkuminen, niin ei ne muutkaan enään törttöile niin pahasti. Kummallista.
Enkä siis tarkoita rennommalla että huolimattomammin.

Se on vain jollain tavalla erikoista kun yleensä vain hoetaan sitä ettei muut osaa. Kun ne muutkin ihmettelee ihan samaa siellä omissa kahvipöytäkeskusteluissa.
Eikä mikään muutu niissä "muissa" ennen kuin osataan välillä miettiä ja mutustella sitäkin kysymystä vähän syvemmältä ja jopa eri näkövinkkeleistä...
Pages: 1 ... 148 149 [150] 151 152 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1