Keskustelua liikenteestä

<< < (601/3033) > >>

ADEs80s:
Quote

Tota mä en koskaan oo ymmärtänyt, että miksi autoilijat himottelee kaikkea mikä sielä kaistalla on?
Ajetaan pyöräilijöistä, kävelijöistä tai mopoilijoista 30cm päästä ohi vaikka tilaa ois mennä koko vastaantuleva kaista ohi, jos ketään ei vastaan tule?
No toi toiminta on varmasti monella ajattelemattomuutta, osaa taas ottaa päähän mopot niin paljon, että pitää sitten osottaa se tollasena typeryytenä. Tosiaan mitäs JOS se mopoilija/pyöräilijä/kävelijä horjahtaa, tai väistää jotain estettä, mitä takana tuleva 30cm vierestä menevä autoilija ei nää ja osuu tämän takia tähän? Mahtaa polisiille olla kiva selittää, että miksi piti ajaa niin läheltä ohi kun odottamalla kiltisti sitä tilaa kyllä aina saa siihen turvalliseen ohitukseen.
Ihmisillä ei vaan valitettavasti ole aikaa odottaa sitä 10s turvallista ohitusta, vaan ohi pitää päästä heti ja nyt, tuli vastaan joku tai ei. Surullista.


Ja jotta asia ei olisi liian yksioikoinen, niin niistä eilisistä läheltä ohittajista 3 oli takseja. Lähinnä näille herroille / naisille sormeani heristin. En pitäisi heitä kovinkaan ammattimaisina kuskeina heidän käytöksensä perusteella, sillä kait heillekin se toisten turvallisuus on asia numero yksi.

Muutama vuosi sitten Joroisissa kävi puolitutulle taksikuskille tosi ikävä tapaus. Hän oli tulossa keikalta tyhjänä ja saavutti pitkällä suoralla leikkuupuimuria. Kyseessä oli tälläinen kapea, hiljainen, kestopäällysteinen maalaistie. Leikkuupuimuri oli kääntymässä oikealle ja taksikuski päätti nopeutta alentamatta ohittaa puimurin risteysalueella, koska ketään ei tullut vastaan. Tieosuudella oli 80-rajoitus. Mikä tapahtumasta tekee ikävän, oli se, että risteyksessä oli myös samaan aikaan 8-vuotias koulutyttö tulossa koulusta polkupyörällä. Hän oli ilmeisesti odotellut puimurin ajavan ohitse, mutta tyttö oli kuitenkin havainnut puimurin kääntyvän oikealle ja päättänyt lähteä ylittämään tietä. Lopputulosta ei varmaan tarvitse ääneen sanoa.

Puimuri ajoi kaistallaan luonnollisesti oikeaa laitaa blokaten täysin taksikuskin mahdollisuuden nähdä kevyttä liikennettä tien reunassa. Maltti olisi kuitenkin liikenteessä valttia.

Ade

PS: EI! Ja minä en sitten mitenkään halua mollata taksikuskeja. Nämä asiat ovat tositapahtumia.

Aaltonen:
Niin täälläkin aiemmin historian sivuilla teilattu "JOS".... ajattelu on ihan oikeasti fiksuutta tuola liikenteessä.

Jfredrik:
Quote

On ajattelemattomuutta, huolimattomuutta ja höyrypäitäkin, mutta meidän liikenteessä se on kuitenkin harvinaisempaa. Kehitysmaaksi meidän liikennettä kutsuessa syyllistyy kyllä mielestäni räikeään yliampumiseen.


Terve Henri.

Juu, tietysti se on kärjistämistä, mutta tuosta sanonnasta vain n. 1/3 menee autoilijoiden piikkiin, vaikkakin se liikennesilmä on kyllä kovasti kateissa välillä. Mutta lähinnä kokonaisuus.

Teitä ei ole varaa korjata, joten mitä tehdään -> vähennetään nopeuksia ja otetaan nollatoleranssi... 4km/h yli ja sakot! 

Helsinki ja Turku... Suomen mittakaavassa aika isoja kaupunkeja, mutta tähän päivään asti ei suoraa motaria. Nyt viimein jotain tapahtuu sillä saralla.

Päivittäiset ruuhkat Kehä I:llä ja III:lla johtuen liikennevaloista!! Ei elettäkään korjata tilannetta.

Autojen verotus... Yleensä Suomi on kaikessa EU:n mallioppilas ja sääntöjä noudatetaan pilkulleen... mutta yllättäen tässä tapauksessa sitä ei saada kuntoon EU:n monista varotuksista huolimatta.

Saksassa mm. näytetään hätävilkkuja jos motarilla liikenne hidastuu/pysähtyy. Täällä jos niin teet niin takanatuleva on aivan pihalla. Joku tähän tietysti, että no Saksassa ajetaan kovempaa - totta. Mutta ihan vaan symbolina mun mielestä on erikoista, että maassa missä tapahtuu hirvikolareita suht paljon niin meillä ei ole mitään kansallista tapaa varottaa vastaantulevia autoilijoita hirvistä. Jotkut näyttää pitkiä mutta siinä meni sekin pimeenäkö ja lisäksi se voi tarkottaa mitä vaan. Esim. ajovalojen räpäyttäminen parkeille vois olla kätevä.

Tässä nyt muutamia esimerkkejä miksi kutsun tätä autoilun kehitysmaaksi. Sinänsä on inhimillistä, että halutaan vähentää kuolonuhrejen määrää liikenteessä. Pitää kuitenkin muistaa, että nollatoleranssia tässä asiassa on mahdoton saavuttaa, vaikka síihen kovasti Suomessa pyritäänkin. Rapatessa roiskuu. Toisaalta voitais joko kieltää autoilu kokonaan tai sitte laittaa nopeusrajoitukset suoraan 30km/h koko maahan ja hidastetöyssyjä 20m välein - kuten on tehty Meilahdentiellä. Thaimaassa kysyin taksikuskilta, että montako ihmistä teillä kuolee liikenteessä vuodessa - vastaus oli noin 70000. Jep jep..toki väkeäkin on enempi.

Mitä tulee takseihin niin pakko myöntää, että huonoon suuntaan on menty. Taksikuskit ovat kivenalla tänä päivänä, johtuen huonoista työoloista ja työstä saatavasta huonosta korvauksesta -> yrittäjien olot vaikeita johtuen Suomen älyttömistä palkkauskustannuksista. Nyt siis myös kaikki hörhöt pääsee taksinrattiin, koska autoa ei myöskaan kannata seisottaa tallissa. Lisäksi nuorten opiskelijoiden määrä taksinratissa on räjähtänyt ja se valitettavasti näkyy. Ennen yöllä Mannerheimintiellä ajeltiin sellasta 60km/h kohti keskustaa - tänä päivänä nuo nopeudet pyörii välillä jopa 80-90kmh hujakoilla. Seurauksena näistä seikoista vakuutusten hinnat ovat nousseet kovasti vaikeuttaen edelleen yrittäjien elämää. Valitettavaa, mutta osa taksikuskeista ei todellakaan ole ammattiautoilijoita.

Tällästä tällä kertaa.

T: Jani (ajetaan edelleen turvallisesti)

kiikaroija:
Quote


 Kyseessä oli tälläinen kapea, hiljainen, kestopäällysteinen maalaistie. Leikkuupuimuri oli kääntymässä oikealle ja taksikuski päätti nopeutta alentamatta ohittaa puimurin risteysalueella, koska ketään ei tullut vastaan.

Ikävä juttu. Herää vaan kysymys että millainen risteys oli kyseessä, oliko sulkuviivat vai pienempi liittymä yms ilman viivoja. Tai oliko kuinka kapea tie, meinaan tuollaisen puimurin perä heittää melkoisen kaaren ulospäin kun tiukasti kääntää. Sama on jollain nostolaite kiinnitteisellä äkeellä ja monisiipiset kyntöaurat on oikein vekkuleita vehkeitä. Eli tilannetta yhtään tuntematta ei voi sanoa onko liikennesääntöjä rikottu rajusti risteyksessä ohittamalla vai onko havainnut liittymän paikan ja tiennyt ehtivänsä ohi ennen kuin perä heittää(mahdollisesti) eteen. Melkoista venäläistä rulettia, koska silloinhan on ollut vielä aika kaukana perässä, koska ei ole tarvinnut hiljentää reilusti ennen ohitusta, jolloin tuollainen arviointi on aika vaikeaa.
 Ihan toisena asiana tuli vaan mieleen että kun eilen ajoin 2-tietä Karkkilasta kohti Forssaa niin siinä on noin 15km matkan  80-rajoitus ollut vuoden verran missä oli ennen 100:nen. Ajelin siinä hissukseen 85-90 lasissa eli siis ei mitään alinopeutta ollenkaan niin kyllä siinä tunsi melkoisena pujottelukeppinä olevansa. Ei minua ohittajat haittaa, kunhan se tehdään turvalllisesti, mitä varsinkaan pari kpl ei ollut. Miksi pitää ohittaa silloin kun toinen ajaa jo rajoituksen yli, tosin erittäin vähän. En kyllä sinänsä sitä rajoituksen järkeä sillä pätkällä ymmärrä, kuulemma joku kiintiörajoitus,kun kukkahatut vaati että niin paljon kilometrejä pitää rajoittaa.(Voi olla ruraalilegendaa, mutta näin kerrottiin yhden paikallisen suulla.)

Henkka:
Se on kyllä minuakin ihmetyttänyt kun täällä sallitaan monet turvallisuutta lisäävät varusteet usein vasta jälkijunassa.

Mm. lisäjarruvalo aikanaan ja nyt on uusista autoista jouduttu kytkemään pois se varuste että hätävilkut syttyvät ns. paniikkijarrutuksessa. Tai en tiedä onko ne nyt jo sallitut mutta ainakin jokin aika sitten tilanne oli vielä tämä. Vaikka olemme vielä samaa EU:ta. Uusimmissa autoissa jarruvalot vilkkuvat nopeaan tahtiin kun jarrutetaan voimakkaasti, mikä arvatenkin on myös täällä maahantuojan toimesta koodattava pois autoista joissa sellainen on.

Tässä suhteessa pidän kyllä itsekkin maamme jäykkää suhtautumista järjettömänä.

Pääkaupunkiseudulla mm Kehä III:n liikennevalot on todella ruuhkauttava tekijä ja tulppa E18 väylällä. Nythän rahoitusta valtion puolelta taas lykättiin ja ainakin Vantaa tutkii nyt mahdollisuutta tehdä asialle omin voimin jotain. Ykköskehällä asiat alkaa olla jo niin kuin pitää mutta on sielläkin vielä pullonkaulansa Espoon puolella.
Näillä liikennemäärillä nämä olisi jo pitänyt hoitaa pois alta. Ehkäpä yksityinen rahoitusmalli pitäisi ottaa yleisemmin käyttöön. Nelostiellä siitä saatiin ainakin pelkästään positiivisia tuloksia kun muutettiin moottoriliikennetie moottoritieksi Järvenpää-Heinola välillä. Näistä urakosita suoriuduttiin jopa etuajassa, jos oikein muistan.

Yhtä tulppaa ollaan taas rakentamassa Hakamäentien parannuksen voimin. Idea on hyvä mutta kun se toteutetaan vajaana se vesittyy osittain.
Kun Hakamäentien parannus valmituu se lisää liikennettä tällä Helsingin poikittaisväylällä mikä ruuhkautta jäljelle jääviä pullonkauloja. Ykse sellainen on täällä Munkkivuoressa kun ennestään tukossa oleva osuus Turuntieltä- Vihdintielle säilyy muuttumattomana. Lapinmäentie on 1+1 kaistainen ja ei vain vedä noita liikennemääriä nytkään ruuhka-aikaan.
Alun perin Turuntieltä oli tunneli suoraan Vihdintielle, Haagan palo-aseman kohdalle ja samoin Hakamäentien Koskelan päässä. Nämä rakennetaan varmasti ajan kanssa sitten jälkikäteen, mutta tässäkin mietityutti se että miksei tehdä kerralla homma oikein? No rahan takia tietysti, mutta en ole kuullut että tässäkään olisi pohdittu sitä yksityisen rahoituksen mallia asian jouduttamiseksi.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page