Keskustelua liikenteestä

<< < (601/3019) > >>

Aaltonen:
Noniin taas on yksi kaatosateinen maanantai-aamu saatu pakettiin ja tuloksena muutamat ketjukolarit ja risteyskolarit mm. Kehä 1:sellä ja Kehä 3:sella. Ja oli kuulemma jo aamu 7 aikaan spinnailtu Hämpälläkin nokka tulosuuntaan.
Okei tulihan sitä vettä toisinaan ihan kiitettävään tahtiin alas, mutta miksi ihmeessä se aiheuttaa aina kamalat ongelmat? Ylenaikaisen Harri Oksanenhan tuossa totesi, että lisätään tähän vielä pakkaset, niin mitä sitten tapahtuu? 

Tosiaan joo raatiota kuunnellessa kävi selväksi, että ei se ihme ole jos kolisee. Oli erästä autoilijaa vastaan tullut Tapiolassa mies, joka ajeli samalla ajellessaan  partaansa. Ehkä nyt ymmärrämme ketjukolareitten syntyperiaatteen sitten vähän paremmin. 

Tottahan tosiaan ajelin tuossa Laaksolahden kautta Otaniemeen ja siihen perinteisesti muodostuu sellanen "pienehkö" aamuruuhka kun porukka tahtoo Kehälle pelaamaan, joten siinä tuppasi tovi vierähtämään. No mutta ei siinä mitään, mitä lienee ollut sillä naiskuljettajalla mielessä kun päätti ilmeisesti jonoa vähän oikoa. Oli pientaretta ajellut ja ei vissiin sitten järki sanonut, että jos siinä ojassa on "tulva", niin sinne ei ehkä kannata uittaa auton oikeaa kylkeä. No sinne se oli sitten uponnut, makasi sielä puskuria myöten noin 45-50 asteen kulmassa mutaliejussa. 
Ei ihan oikeesti ei voi olla noin kiire, että hinnalla millä hyvänsä pitää jonossa päästä eteenpäin. Ei siinä nyt mennyt kun sellanen vähän alle 10 minuuttia kun sen puolikilometriä siinä ootteli.....

Noniin joo ja tosiaan kun oli näistä skoottereista puhetta eilen, niin tottahan se on tosiaan kun skootteri on eteen jostain tupsahtanut suoran aikana, niin siitähän pitää päästä heti paikalla nyt ohi, oli rajotus mikä tahansa. Eikä sitä ohitusta vastaantulevan kaistan kautta estä edes pysäkiltä lähtevä jo kaistalla lähestulkoon oleva bussi. Ohi on päästävä, muuten ei tule mistään mitään. 

Jooh että ihan onnistunut maanantaiaamu, täytynee sanoa joops. 

Henkka:
Itse ajoin eilen mökiltä takaisin Helsinkiin ruuhkaista nelostietä ja meni niin jouhevasti että oikein ihmetytti. Ei hiillostajia, törttöilijöitä, vaikka välillä metiinkin ohituskaistallakin 60-130km/h haitariliikettä, jne. Sama juttu Hämeenlinnanväylällä etelään päin.

Päivittäiset työmatkat Kehä III - Hämeenlinnanväylä akselilla ovat usein ruuhkaisia mutta eikö se tavallaan ole ns. normaalitila?
Ja kun ratin taakse menee niin on selvä ettei kaikilla ole samanlaista "käsialaa" ratin takana, eikä se ikinä muutu joten se ei itkemällä helpota.
On ajattelemattomuutta, huolimattomuutta ja höyrypäitäkin, mutta meidän liikenteessä se on kuitenkin harvinaisempaa. Kehitysmaaksi meidän liikennettä kutsuessa syyllistyy kyllä mielestäni räikeään yliampumiseen.

Tiedän henkilöitä jotka ovat lahjakkuuksia monissakin asioissa, mutta auton ratissa he eivät tunne oloaan niin varmaksi ja ehkä se epävarmuus näkyy liikennekäyttäytymisessäkin joskus.
Tyhmiä ja idiootteja he eivät missään nimessä ole, vaikka ratin takana eivät olekkaan omimmassaan ympäristössä.

Tuntuu että muiden autoilijoiden hyväksyminen on vaikeampaa niille jotka ammatikseen ajavat taikka ovat muuten kiinnostuneita autoilusta ja siihen liittyvästä. Vaikka olettaisi että se olisi enemmän toisinpäin. Tiestö on rakennettu kaikkien liikkumistarpeisiin ja valtaosa ei kuitenkaan liiku ammatikseen, saatikka suuren kokemuksen kera pyörien päällä tuolla ulkona. Jostain syystä sen käsittäminen tuntuu vaikeimmalta juuri edellämainitulta joukolta.

Eikä henkilöautot liiku ammattikseen ajavien työpaikoilla kiusana vaan ammattilaiset ns. tavallisen kansan keskellä. Siinä on vissi ero.

Kun osattais ottaa hieman rennommalla asenteella liikenteessä liikkuminen, niin ei ne muutkaan enään törttöile niin pahasti. Kummallista.
Enkä siis tarkoita rennommalla että huolimattomammin.

Se on vain jollain tavalla erikoista kun yleensä vain hoetaan sitä ettei muut osaa. Kun ne muutkin ihmettelee ihan samaa siellä omissa kahvipöytäkeskusteluissa.
Eikä mikään muutu niissä "muissa" ennen kuin osataan välillä miettiä ja mutustella sitäkin kysymystä vähän syvemmältä ja jopa eri näkövinkkeleistä...

ADEs80s:
Quote

Tota mä en koskaan oo ymmärtänyt, että miksi autoilijat himottelee kaikkea mikä sielä kaistalla on?
Ajetaan pyöräilijöistä, kävelijöistä tai mopoilijoista 30cm päästä ohi vaikka tilaa ois mennä koko vastaantuleva kaista ohi, jos ketään ei vastaan tule?
No toi toiminta on varmasti monella ajattelemattomuutta, osaa taas ottaa päähän mopot niin paljon, että pitää sitten osottaa se tollasena typeryytenä. Tosiaan mitäs JOS se mopoilija/pyöräilijä/kävelijä horjahtaa, tai väistää jotain estettä, mitä takana tuleva 30cm vierestä menevä autoilija ei nää ja osuu tämän takia tähän? Mahtaa polisiille olla kiva selittää, että miksi piti ajaa niin läheltä ohi kun odottamalla kiltisti sitä tilaa kyllä aina saa siihen turvalliseen ohitukseen.
Ihmisillä ei vaan valitettavasti ole aikaa odottaa sitä 10s turvallista ohitusta, vaan ohi pitää päästä heti ja nyt, tuli vastaan joku tai ei. Surullista.


Ja jotta asia ei olisi liian yksioikoinen, niin niistä eilisistä läheltä ohittajista 3 oli takseja. Lähinnä näille herroille / naisille sormeani heristin. En pitäisi heitä kovinkaan ammattimaisina kuskeina heidän käytöksensä perusteella, sillä kait heillekin se toisten turvallisuus on asia numero yksi.

Muutama vuosi sitten Joroisissa kävi puolitutulle taksikuskille tosi ikävä tapaus. Hän oli tulossa keikalta tyhjänä ja saavutti pitkällä suoralla leikkuupuimuria. Kyseessä oli tälläinen kapea, hiljainen, kestopäällysteinen maalaistie. Leikkuupuimuri oli kääntymässä oikealle ja taksikuski päätti nopeutta alentamatta ohittaa puimurin risteysalueella, koska ketään ei tullut vastaan. Tieosuudella oli 80-rajoitus. Mikä tapahtumasta tekee ikävän, oli se, että risteyksessä oli myös samaan aikaan 8-vuotias koulutyttö tulossa koulusta polkupyörällä. Hän oli ilmeisesti odotellut puimurin ajavan ohitse, mutta tyttö oli kuitenkin havainnut puimurin kääntyvän oikealle ja päättänyt lähteä ylittämään tietä. Lopputulosta ei varmaan tarvitse ääneen sanoa.

Puimuri ajoi kaistallaan luonnollisesti oikeaa laitaa blokaten täysin taksikuskin mahdollisuuden nähdä kevyttä liikennettä tien reunassa. Maltti olisi kuitenkin liikenteessä valttia.

Ade

PS: EI! Ja minä en sitten mitenkään halua mollata taksikuskeja. Nämä asiat ovat tositapahtumia.

Aaltonen:
Niin täälläkin aiemmin historian sivuilla teilattu "JOS".... ajattelu on ihan oikeasti fiksuutta tuola liikenteessä.

Jfredrik:
Quote

On ajattelemattomuutta, huolimattomuutta ja höyrypäitäkin, mutta meidän liikenteessä se on kuitenkin harvinaisempaa. Kehitysmaaksi meidän liikennettä kutsuessa syyllistyy kyllä mielestäni räikeään yliampumiseen.


Terve Henri.

Juu, tietysti se on kärjistämistä, mutta tuosta sanonnasta vain n. 1/3 menee autoilijoiden piikkiin, vaikkakin se liikennesilmä on kyllä kovasti kateissa välillä. Mutta lähinnä kokonaisuus.

Teitä ei ole varaa korjata, joten mitä tehdään -> vähennetään nopeuksia ja otetaan nollatoleranssi... 4km/h yli ja sakot! 

Helsinki ja Turku... Suomen mittakaavassa aika isoja kaupunkeja, mutta tähän päivään asti ei suoraa motaria. Nyt viimein jotain tapahtuu sillä saralla.

Päivittäiset ruuhkat Kehä I:llä ja III:lla johtuen liikennevaloista!! Ei elettäkään korjata tilannetta.

Autojen verotus... Yleensä Suomi on kaikessa EU:n mallioppilas ja sääntöjä noudatetaan pilkulleen... mutta yllättäen tässä tapauksessa sitä ei saada kuntoon EU:n monista varotuksista huolimatta.

Saksassa mm. näytetään hätävilkkuja jos motarilla liikenne hidastuu/pysähtyy. Täällä jos niin teet niin takanatuleva on aivan pihalla. Joku tähän tietysti, että no Saksassa ajetaan kovempaa - totta. Mutta ihan vaan symbolina mun mielestä on erikoista, että maassa missä tapahtuu hirvikolareita suht paljon niin meillä ei ole mitään kansallista tapaa varottaa vastaantulevia autoilijoita hirvistä. Jotkut näyttää pitkiä mutta siinä meni sekin pimeenäkö ja lisäksi se voi tarkottaa mitä vaan. Esim. ajovalojen räpäyttäminen parkeille vois olla kätevä.

Tässä nyt muutamia esimerkkejä miksi kutsun tätä autoilun kehitysmaaksi. Sinänsä on inhimillistä, että halutaan vähentää kuolonuhrejen määrää liikenteessä. Pitää kuitenkin muistaa, että nollatoleranssia tässä asiassa on mahdoton saavuttaa, vaikka síihen kovasti Suomessa pyritäänkin. Rapatessa roiskuu. Toisaalta voitais joko kieltää autoilu kokonaan tai sitte laittaa nopeusrajoitukset suoraan 30km/h koko maahan ja hidastetöyssyjä 20m välein - kuten on tehty Meilahdentiellä. Thaimaassa kysyin taksikuskilta, että montako ihmistä teillä kuolee liikenteessä vuodessa - vastaus oli noin 70000. Jep jep..toki väkeäkin on enempi.

Mitä tulee takseihin niin pakko myöntää, että huonoon suuntaan on menty. Taksikuskit ovat kivenalla tänä päivänä, johtuen huonoista työoloista ja työstä saatavasta huonosta korvauksesta -> yrittäjien olot vaikeita johtuen Suomen älyttömistä palkkauskustannuksista. Nyt siis myös kaikki hörhöt pääsee taksinrattiin, koska autoa ei myöskaan kannata seisottaa tallissa. Lisäksi nuorten opiskelijoiden määrä taksinratissa on räjähtänyt ja se valitettavasti näkyy. Ennen yöllä Mannerheimintiellä ajeltiin sellasta 60km/h kohti keskustaa - tänä päivänä nuo nopeudet pyörii välillä jopa 80-90kmh hujakoilla. Seurauksena näistä seikoista vakuutusten hinnat ovat nousseet kovasti vaikeuttaen edelleen yrittäjien elämää. Valitettavaa, mutta osa taksikuskeista ei todellakaan ole ammattiautoilijoita.

Tällästä tällä kertaa.

T: Jani (ajetaan edelleen turvallisesti)

Navigation

Up one level

Next page

Previous page