Keskustelua liikenteestä

<< < (633/3019) > >>

Masa:

Oho, ihmeitä sattuu sittenkin. Olin aivan varma, että tätä ei tulla suomessa koskaan näkemään. Tosin, yksi ***tun vitsihän tuo on että valvotaan pääteillä tällä viikolla. Pitäisi valvoa kaikilla teillä kaikilla viikoilla eikä vain silloin tällöin ja mitä järkeä siitäkin on sitten etukäteen ilmoittaa julkisesti.

Kauanpa niiltä kesti havahtua siihen, mitä mieltä kansa on.

Kyllä LP valvoo ajoetäisyyksiä koko ajan, vuodet ympäri. Se valvonta onnistuu vain siviiliautosta, koska kaikista perässäroikkujista tulee kuoropoikia siinä vaiheessa, kun poliisiauton näkevät. Ja sitten kun siviilillä ollaan liikenteessä, tulee niitä ylinopeustapauksia sen verran paljon, että aika ei riitä kaikkeen muuhun. Niin ja sitten ovat ne paikallispoliisille virka-apuna annettavat keikat tyyliin "kaikille partioille: humalainen perheenäiti pahoinpitelee aviomiestään ja lapsia, kuka ehtisi mennä paikalle."
Eli valvonnan tehostamiseksi pitäisi lisätä partioiden määrää ja siihen eivät rahkeet riitä.

Aaltonen:
Hyvä, että tuotakin nyt vähän tarkemmin valvotaan. Jos se vaikka ehkäsis parit ekojen liukkaiden kolarit. No toisaalta eiköhän se ole se sama laulu taas..... Ja saisivat tota bussikaistalla notkumista myös valvoa, tarkemmin ja tehokkaammin....

Autopilot:
Siis v*ttu, poliisi on varmasti suomen korruptoitunein instanssi. En tarkoita rahassa vaan moraalissa.

Kun poliisi itse kertoo ajaneensa kilpaa kaverin kanssa (sivarikyttäautolla) yli 150km/h motarilla on jo...en tiedä mitä pitäisi sanoa.

hynkel:

Henri Stschukin kirjoitti:
Johon minä kommentoin:
Jukka Harstela kommentoi
Ja taas minä
Ja sitten sinä
Sitten joulupukki
Tähän minä
Johon Roope Ankka
Ja niin edelleen.

Ajoneuvossa olevalla nesteellä on paria erikoistapausta lukuunottamatta muuttuva kineettinen energia.

Nämä erikoistapaukset ovat vielä hyvin samankaltaisia ja ne ovat
1) tasaisessa liikkessä (=tasainen nopeus JA suunta) oleva ajoneuvo, sekä
2) tasaisen liikkeen erikoistilanne v=0, eli ajoneuvon oleminen paikallaan.

Kaikissa muissa tilanteissa, joissa se ajoneuvo suurimman osan ajasta on tiellä kulkiessaan, nesteen kineettinen energia muuttuu. Keskimääräisesti tarkasteltuna se on kyllä sama, kuin (kiinteällä) teräksellä, mutta tietyllä ajanhetkellä tarkasteltuna nesteen kineettinen energia on nopeuden kasvun nopeutuessa eli kiihtyvyyden kasvaessa (v^3) suhteellisesti pienempi (yksinkertaistus, jossa tarkastellaan levosta ekspotentiaaliseen kiihtyvyyteen lähtenyttä ajoneuvoa). Sama pätee myös negatiivisen kiihtyvyyden pienemiseen, eli jarrutuksen tiukentumiseen.

Edellämainituissa tilanteissa nesteen kuvitteellinen painopiste nimittäin siirtyy (kiihdyttäessä taemmas, jolloin nesteen keskimääräinen vauhti on ajoneuvon vauhtia pienempi) ja jarruttaessa päin vastoin.

Ja kyllä. ajoneuvo joutuu tekemään työtä sitä siirtynyttä painopistettä vastaan. Jos painopiste olisi siirtynyt keskimääräistä taemmas ja kaasu nostettaisiin ylös (vaikka kitkat ja ilmanvastukset yms = 0), ajoneuvon vauhdi hidastuisi välittömästi, kun neste pyrkii leviämään säilöön tasaisesti ja saa samalla lisää kineettistä energiaa, jonka se "ottaa" ajoneuvolta.

Yksinkertaisimmillaan tämä ilmiö näkyy talvella (=liukkaalla), kun vajaassa kuormassa oleva säiliöauto pysähtyy hiukan rivakammin esimerkiksi liikennevaloihin. Vauhti pysähtyy aluksi, sitten yht'äkkiä säiliöauto hyppääkin metrin-pari eteenpäin, vaikka renkaat ovat lukossa. Sillon tällön henkilöautot törttöilevät ja koukkaavat tälläisen eteen. Länsiväylän päätepisteessä ruoholahdessa olen kerran ollut todistamassa, kun säiliökontti kuormana ollut rekka jysäytti tuolla tavalla henkilöauton päälle, joka vaihtoi kaistaa (vieläpä sulkuviivan yli..)

Siellä kontissa olevalla nesteellä tosiaan piilee mahtavat liike-energiat suhteessa ajoneuvoon.

Jos yhdistelmän kokonaispaino on vaikka 50 tonnia ei sillä ole merkitystä mitä siellä on kyytissä. Liike-energia on riippuvainen vain vauhdista ja massasta.

Herra Siirilä ottaa ensi kerralla sitten huomioon sen, että nesteen vauhti ei ole vakio ja tulee vasta sitten kertomaan meille lisää IBC-konttien tasaisista liike-energiamääristä. Oletko muuten koskaan edes ajanut säiliöautoa / autoa, jossa on ollu IBC-kontti päällä (ja siis nimenomaan IBC-kontti, ei -pakkaus)

edit: ja onko säiliöissä ollut vielä vajaa kuorma sisällä, sanotaan vaikka sellanen 1/3 säiliön tilavuudesta.
edit2: ja vieläpä jotain raskasta suhteellisen herkkäliikkeistä nestettä, sellaista, että säiliön 1/3 tilavuuskuorma = täysi kantavuuskuorma :P

Pääsinpähän pätemään oikein urakalla \o/ Jippii! Nyt tiedän miltä *********sta tuntuu =)

Aaltonen:

Siis v*ttu, poliisi on varmasti suomen korruptoitunein instanssi. En tarkoita rahassa vaan moraalissa.

Kun poliisi itse kertoo ajaneensa kilpaa kaverin kanssa (sivarikyttäautolla) yli 150km/h motarilla on jo...en tiedä mitä pitäisi sanoa.

Tarkotatko nyt Suomen poliisia tässä?

Oli miten oli, ajat sen kolarin niin ensiksi sä sinne poliisin soitat ja oot kovin kiitollinen niitten avusta.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page