Keskustelua liikenteestä

<< < (673/3019) > >>

Autopilot:
Quote

Mutta se pitää aina muistaa ajo-uran alussa, aina, että ajaa ei osaa pätkääkään. Sitä ei opi koskaan.


Pakkohan se on näin olla kun pelkän ylinopeudenkin takia joutuu uudestaan vetämään inssin...

Miten voi sanoa että ei osaa pätkääkään ajaa kun on vasta saanut kortin...miten määrittelet sen että osaa ajaa? Osaan liikuttaa ja pysäyttää auton ja ajaa liikenteessä kolisematta, eikö se ole sitä ajamista?


Varmaan toi että ei koskaan opi ajamaan on ollut enemmänkin jotain huulenheittoa. Varmasti oikeampi muoto olisi että täydelliseksi kuskiksi ei tule koskaan.

juice:
Quote

Miten voi sanoa että ei osaa pätkääkään ajaa kun on vasta saanut kortin...miten määrittelet sen että osaa ajaa? Osaan liikuttaa ja pysäyttää auton ja ajaa liikenteessä kolisematta, eikö se ole sitä ajamista?


Kyllä voin sanoa, ettei 18-vuotiaana osaa ajaa vaikka se siltä silloin ehkä tuntuukin.

Autopilot:
Quote

Kyllä voin sanoa, ettei 18-vuotiaana osaa ajaa vaikka se siltä silloin ehkä tuntuukin.


Edelleenkin...mitä se ajaminen on?

TarppiVertainen:
Niin ajaminen= ajonautinto
Tänään oli ajonautintoa kerrakseen.. Iveco oli senttien päässä mennä syrjälleen!
Ei, minä en ajanut, vaan omistaja, jolla kokemusta on ehkä 35-vuotta puutavara-autoista.

Kääntöpaikka oli merkitty erään metsätien päähän ja sinnehhän me pojjaat puskimme ilman ketjuja menemään...
Noh, paikkahan oli loistava   Reippaassa ylämäessä, liian lyhyt kärryn kanssa kääntelyyn, kalteva joka suuntaan, peruutettava väärälle puolelle ja kaikenlisäksi aivan vesijäässä!
Raapaistiin ketjut vetosiin ja yrittämään linkuttamalla.
Etupäästä loppui heti pito ja keula valahti ojan penkalle!
Noh, kärry irti ja hiekkaa kehiin...
Vetoset raapivat tyhjää ja eikös  peräpääkin valunut penkalle

Meillä oli tässä vaiheessa paha kallistuma oikealle ja penkkakin alkoi pettää, kun ei routaa siinä ole!
Hiekkaa lisää ja yritystä, mutta keula valui edelleenkin kohti kivikkoista hunttaa...
Nosturi käännettiin vasemmalle ja uusi yritys.  Edelleenkin turha!

Tässä vaiheessa nostettiin kädet ylös ja ryhdyttiin soittamaan apuvoimia.
Metsäkoneita ei ollut lähistöllä, joten seuraavaksi maa-jussille soittoja.
Eräs urhea mies lupasi tulla Valametilla auttamaan. KIITOS Raimo!

Reilu tunti odoteltiin ja sieltähän Rami saapui.
Ketju Ivecon keulaan kiinni ja toinen pää valmettiin.
Pari hiljaista yritystä ja nuppihan sieltä jontkasta hyppäsikin tien puolelle!
Sitten vaan kärryn kääntöön ja hyvin onnistuikin, kun valmetti veti kärryä takaa sivuuttain ja isäntä vaan peruutteli hiljakseen..
Huh. Olipa taas reissu, mutta oli kyllä hemmetin liukastakin tuolla metsässä!

Harmi, kun yleensä on kamera mukana,niin nyt jätin kotiin

Joona:
Quote

Edelleenkin...mitä se ajaminen on?

Kyllä sen tietää sitten, kun on muutaman vuoden pyörinyt liikenteen seassa ensin. Mutta kyllä se kokonaisuus, josta tässäkin varmasti oli puhe, sisältää muutakin kuin vain ajoneuvon käsittelyä. Liikennesilmä, ajokokemus, kilometrit tatakana, tilannetaju, tilanteiden hahmottaminen etukäteen, eri asioiden arvioiminen silmänräpäyksessä jne kaikki vaikuttavat siihen ja tulee vain ajovuosien kautta. Sitä on ajaminen. Kyllä esim apinakin osaa 25m pitkää yhdistelmää ajaa eteenpäin, kun laitetaan ratin taakse, suunnataan kiväärin piippu ohimolle ja komennetaan. Mutta ei se vielä tarkoita, että siitä tulisi mitään tai osaisi kunnolla.

Lisäystä: Hyvin monet nuoret juuri kortin saaneet pitävät itseään hyvinä, erittäin hyvinä ellei jopa täydellisinä kuskeina. Samat henkilöt kieltäytyvät hyväksymästä omia puutteitaan. Ja silloin alkaa yleensä pelti kolista.. Enkä nyt tässä viittaa mihinkään tämän threadin keskustelijoihin vaan ihan yleisesti. Minä olen n. kymmenisen nuorta poikaa opettanut ajohommiin tässä vuosien aikana, jotka ovat kaikki juuri saaneet kortin, pitäneet itseään ***tun hyvinä eivätkä ole ymmärtäneet neuvoja tai mitään muutakaan mitä olen yrittänyt sanoa. Ei niistä ole mistään tullut mitään.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page