FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
27.06.17, 05:21

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 170 171 [172] 173 174 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462765 times)
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #3420 on: 02.12.07, 00:40 »

Oliskin niin yksinkertaista, mutta kun joskus tavaraa on maatalouskoneista lankkunippuihin ja kaikkea siitä väliltä. Tongue

Juu, omat kuormat koostuu melkolailla määrämittaisista yksiköistä, joten tuota ongelmaa ei ole.

fin 1000x1200
eur 800x1200
teho 600x800
rullakko 680x800
dolly 400x600
maitorullakko 430x680 (tjsp)

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Henkka
Former member
« Reply #3421 on: 02.12.07, 09:06 »

Sami, sä taas luet valikoiden.

Mitä noihin arvostuksiin tulee, niin en arvosta bussilla ajavaa sen enempää tai vähempää kuin millä tahansa ammatikseen ajavaa. Mutta bussilla ajamisen ei ole minun mielestä muuta vaativampaa. Ei edes pk-seudulla, missä vaikkapa jakokeikkaa heittävät joutuvat usein ajamaan ja peruuttelemaan ahtaisiin pakkoihin, tunneleihin ja vieraisiin pihoihin. Oli se sitten paku tai kuorkki.

Toki "kaffepöydissä" on aikanaan puhuttu huonosta kelistä ja liikenteestä, jne, mutta ei sen enempää kuin muutenkaan. Jos mielestäni jossain ajohommassa todella pitää miettiä asioita, niin lue vaikka viikonvaihteen Ilta-Sanomat sivuilta 62-65, niin voidaan alkaa puhua todellisesta miettimisestä. Jos ei ole mahdollisuutta lukea artikkelia, niin kerrottakoon toimittajan kulkevan siinä erikoiskuljetuksen mukana.

Edelleenkin pidän myös perävaunun kanssa operoivia erityisessä arvossaan. Peräkärry tuo yhden olennaisen elementin operointiin ratin takana. Pöllikuskit ovat oman arvoasteikkoni tapissa. Mutta muuten ajaminen ei siis mielestäni vaadi mitään poikkevaa fundeeraamista.
Tietysti jos on uusi kuski tai mittojen ja massojen hahmottaminen on muuten vaikeata, niin ymmärrän. Muta en kykene näkemään Samin ammatin erityisiä haasteita, muuten kuin että haet tällä vain jonkinlaista lisäarvostusta ammatillesi. Valitan ja kyllä, olen tosissani.
En tosiaan ajanut bussilinjaa aikanaan yhtään, enkä voi ns. tietää, mutta oletko Sami ajanut muuta ammatiksesi, kuin bussilla linjaa? Sekin näkökulma voisi olla avartava. Että eihän se olekkaan mitään muista juurikaan poikkeavaa työtä ratin takana.

Itse siis arvostan jokaista ammattilaista liikenteessä yhtä lailla, riippumatta millä liikutaan. Se asenne ratkaisee, eikä se millä ammatikseen ajetaan omankin leivän päälle voita.

Voiko ajaminen ylipäätään millään autolla olla koskaan rutiinia?

Ja tämähän oli kuitenkin koko jutun pointti. Vai muuttuiko mieli taas?  Wink

Count
Former member
« Reply #3422 on: 02.12.07, 10:46 »

Ei tästä montaa päivää ole kun talvesta puhuttiin tauolla, tuli muutama juttu pohdittua ja todettua, että pitääkin muistaa jahka sellanen juttu eteen tulee........................ Ja ne joiden kanssa tätä pohdin, ovat ajaneet 10-20 vuotta. Ja silti ne muutamat harvat jutut on pakko etukäteen miettiä.

Toivottavasti siellä tauolla puhuttiin siitä, että talvella ei tarvitse ajaa pysäkille jättäen jarrutuksen viimetinkaan, jarruttaa absit rallattaen ja tömäyttää oikeanpuoleinen eturengas kanttariin riittävällä voimalla jotta (ainakin) mummot saadaan horjahtamaan, kerätä lähdössä ahtopainetta pysäkkijarrua vasten ja kiillottaa ennestäänkin liukasta pysäkkialuetta lähtiessään sudittamalla ja näitä muita vakiotemppuja joita pk-seudun linja-autojen kyydissä talvisin saa kokea.
Marko Ryynänen

Date Registered: 05.10.04

« Reply #3423 on: 02.12.07, 11:10 »

Toivottavasti siellä tauolla puhuttiin siitä, että talvella ei tarvitse ajaa pysäkille jättäen jarrutuksen viimetinkaan, jarruttaa absit rallattaen ja tömäyttää oikeanpuoleinen eturengas kanttariin riittävällä voimalla jotta (ainakin) mummot saadaan horjahtamaan, kerätä lähdössä ahtopainetta pysäkkijarrua vasten ja kiillottaa ennestäänkin liukasta pysäkkialuetta lähtiessään sudittamalla ja näitä muita vakiotemppuja joita pk-seudun linja-autojen kyydissä talvisin saa kokea.

Mutta tuota kiillottamistahan harrastaa henkilöautoilijatkin tullessaan liikennevaloihin ja siitä lähtiessään. Ja tuonne pysäkillekkin kun tulee loivassa kulmassa niin eipä se bilika juurikaan rotvalliin kopsahda. Talvi tuo liikenteeseen talven "ongelmat" , lienee tähänkin vaan asennoiduttava eikä maristava joka asiasta, vai mitä Smiley , toki jos paukataan rotvalliin niin että mummolla proteesit vaihtaa suussa paikkaa niin tietty kuljettaja voi itseään syyttää.

-make-
Count
Former member
« Reply #3424 on: 02.12.07, 11:17 »

Mutta tuota kiillottamistahan harrastaa henkilöautoilijatkin tullessaan liikennevaloihin ja siitä lähtiessään.

Mutku nuo muutki ni ei haittaa jos mää iteki!!!!!111

voi jeesus.

Ville Elomaa

Date Registered: 17.12.01

« Reply #3425 on: 02.12.07, 13:39 »

Olen minäkin ajanut työkseni reilun vuoden pelkällä nupilla (3 akselinen vaihtolavavehje) ennen kuin kärryä aloin vetämään ja enpä sitä laskenut silloin raskaaksi liikenteeksi, enkä laske nyt.

Näin henkilöautoilijan näkökulmasta kaikki jakelukuorma-autoista eteenpäin on raskasta liikennettä ja sitä
ajetaan raskailla ajoneuvoilla. Siis maansiirtoautot, jakelukuorma-autot, bussit, rekannupit sekä rekat.
En sitten tiedä, jos tuo raskas liikenne ammattislangissa tarkoittaa jotain rajatumpaa.

- Ville -

Niko Salo

Date Registered: 31.07.07

« Reply #3426 on: 02.12.07, 14:02 »

Terve vaan kaikki.

Täällä on jo vaikka kuinka ja kauan keskusteltu raskaasta liikenteestä. En omaa C-korttia enkä tiedä juurikaan kuorma-autolla ajamisesta, joten en tähän keskusteluun osallistu.

Täällä on myös joskus puhuttu muustakin liikenteeseen liittyvästä. Aion nyt jakaa teille omia näkemyksiäni.

Perässä ajaminen. Nyt kun ajan lähinnä Fiat Ducatolla (paku niille jotka ei tiedä) olen huomannut persuuksissa roikkujien rasittavuuden tosissaan. Yleisin reittini kulkee ns. vanhaa Lahdentietä Mäntsälän ja Järvenpään välillä. Kyseisellä tiellä ajetaan ensinäkin jatkuvasti reipasta ylinopeutta, ei kaikki mutta lähelle kolmannes autoista. On aivan sama ajanko itse 80 kmh vai 90 kmh, aina on joku perseessä kiinni. Ei auta taka sumuvalon tai jarrujen vilauttelu ja yleensä roikkuja jää jo seuraavassa risteyksessä perille, että on kiire. Alueella kumminkin liikuskelee hirviä ynnä muita elikoita. Mitä jos painan jarrut pohjaan? Pikku Ducatossa on nimittäin ärhäkät jarrut, pysähtyy tyhjänä nopeammin kuin luulisi. On sen jälkeen selittämistä iskälle kun on bemusta keula rikki. "Ei se oo mun syytä, se nyyh paku iski jarrut kiinni ja tuli päälle." Kaupungin puolella tämä on vielä pahempaa, ajavat niin lähellä ettei peileistä välttämättä näe onko takana joku vai ei.

OH-LGG, LGB, LVB, LVA

HEL, KIX, RVN
Marko Ryynänen

Date Registered: 05.10.04

« Reply #3427 on: 02.12.07, 15:42 »

Mutku nuo muutki ni ei haittaa jos mää iteki!!!!!111

voi jeesus.

No tuo ei ollut mun pointti, vaan kun mennään niin linjurilla kuin henkilöautolla niin tuppaa tulemaan tilanteita jotta jarrutus jää viimetippaan tai lähdetään rivakammin, esim. joku heittää pysäkillä lapasta viimetippaan ja joutuu tulemaan pysäkille ehkä hieman rivakammin kuin jos olisit sinne muutenkin tulossa niin ehkä enemmän ennakoisit. katsos kun meillä täällä stadissa ( tosin itse en nykyisin enää stadissa budjaa) ei välttämättä hiljaisena aikana joka pysäkillä välttämättä ole pokaa tulossa kyytiin, niin ei automaattisesti jokaista pysäkkiä koukita. Toista se on maalla kun se onnikka kurvaa vaan kerran päivässä, jos siinä pysäkillä sattuu joku lapikkaissa seisoskelemaan niin luultavasti se on tulossa kyydissä kylille, tsennaatko mitä tarkoitin? Stadissa liikenteen tempo on erillainen kuin maaseudun rauhassa.

-make-
Aaltonen
Former member
« Reply #3428 on: 02.12.07, 18:02 »

Ihan asia kommenttia Samilta yleensä, mutta jotenkin tuntuu, että se bussilla ajaminen on sulle jotain extremeä. Huh Ajatteleeko ne sun duunikaveris samalla tavalla noita päivittäisiä liikennetilanteita? Ei kai ne päivittäiset liikennetilanteet ole kaikille mitään huoh,ohhoh,miten tässäkin tilanteessa olisi voinut tehdä toisin.......Tapahtuuhan sitä, mutta niin tapahtuu kaikille muillekin, oli sitten rekka tai bussikuski, jopa henkilöauton kuljettajalle voi sattua eteen mitä erikoisempia tilenteita.

Keskustelua liikenteestä joo..., tuntuu vain siltä, että sulla on joku pätemisen tarve näissä jutuissa. Myönnetään, on se bussi ISO. Grin

Luuletko, että minä tarkoitin tolla kaikella niitä vilkuttomia idiootteja ja keulan vierestä kiilaajia?
Ja pätemisen tarvetta ei todellakaan ole. Koitin vaan kertoa vähän, että ei se pelkkää ajamista ole se työ.
Aaltonen
Former member
« Reply #3429 on: 02.12.07, 18:10 »

Sami, sä taas luet valikoiden.

Mitä noihin arvostuksiin tulee, niin en arvosta bussilla ajavaa sen enempää tai vähempää kuin millä tahansa ammatikseen ajavaa. Mutta bussilla ajamisen ei ole minun mielestä muuta vaativampaa.

Muta en kykene näkemään Samin ammatin erityisiä haasteita, muuten kuin että haet tällä vain jonkinlaista lisäarvostusta ammatillesi. Valitan ja kyllä, olen tosissani.
En tosiaan ajanut bussilinjaa aikanaan yhtään, enkä voi ns. tietää, mutta oletko Sami ajanut muuta ammatiksesi, kuin bussilla linjaa? Sekin näkökulma voisi olla avartava. Että eihän se olekkaan mitään muista juurikaan poikkeavaa työtä ratin takana.

Itse siis arvostan jokaista ammattilaista liikenteessä yhtä lailla, riippumatta millä liikutaan. Se asenne ratkaisee, eikä se millä ammatikseen ajetaan omankin leivän päälle voita.

En ole ammatikseni ajanut muuta kun linjaa, enkä tule koskaan todennäköisesti ammatikseni muuta ajamaankaan. Silti en ole täällä vähättelemässä Joonan tai Tatun hommia, että "teillä on niitä laatikoita, mulla on ihmisiä" tyyliin.
Annan yhden neuvon. Älä yritä vähätellä ammattia, josta et tiedä yhtään mitään.
Luuletko tosiaan, että se ajaminen tai lipun myynti on se kaikkein haasteellisin homma tossa?

Aaltonen
Former member
« Reply #3430 on: 02.12.07, 18:14 »

Joo ei todellakaan tästä ollut kyse. Huoh. Kyse oli ihan jostain muusta.
Se miksi ne pysäkit kiillottuu on ihan selvää. En uskalla ees laskea monta pysäkille menoa ja lähtöä vilkkaimmilla pysäkeillä päivän aikana on, mutta se lämmin rengas ei varmaan sitä pysäkkiä sitten sulattele siinä kun paikallaan olet sen 5-15 sekunttia? Siihen vielä lämmin moottori ja sen sellasta, joka sulattaa sitä lunta. Näissä kun ei ole nastoja, niin miten se voisi karheana pysyä? Entä se jarruttaminen sinne pysäkille? Sille ei mahda mitään, jos sinne ennakoiden ja varoen tulet, ja silti abs menee päälle. Noissa kun ei edessäkään ole mitään nastoja.
Ja vaikka siitä et sudittaen lähtisi, niin se kiilottuu väkisinkin. Usko tai älä.

Tänään aamulla kun töissä olin, sai todellakin hiljaa lähteä pysäkiltä, hyvä että oli pintakaasua ja silti takapyörät löi tyhjää. Asiaa edesauttoi teliauto, mutta telin kevennyksellä asia parani, siltikin pyörät saatto tyhjää pyöriä. Sama kun päivän mittaan kelin muuttuessa niille jarrutteli jo kaukaa, niin loska on loskaa. Pitoa ei ole.
Ehkä sinä sitten osaat sen paremmin, sutimatta ja ilman Abseja vetää niille pysäkeille..... Mene ja tiedä.
« Last Edit: 02.12.07, 18:20 by Sami Aaltonen »
Aaltonen
Former member
« Reply #3431 on: 02.12.07, 18:15 »

Näin henkilöautoilijan näkökulmasta kaikki jakelukuorma-autoista eteenpäin on raskasta liikennettä ja sitä
ajetaan raskailla ajoneuvoilla. Siis maansiirtoautot, jakelukuorma-autot, bussit, rekannupit sekä rekat.
En sitten tiedä, jos tuo raskas liikenne ammattislangissa tarkoittaa jotain rajatumpaa.

- Ville -

No näin tämän minäkin miellän. En tiedä mikä ihmeen painoraja juttu täällä on menossa. Ei pysty nyt ihan heti ymmärtämään.
Aaltonen
Former member
« Reply #3432 on: 02.12.07, 18:16 »

No tuo ei ollut mun pointti, vaan kun mennään niin linjurilla kuin henkilöautolla niin tuppaa tulemaan tilanteita jotta jarrutus jää viimetippaan tai lähdetään rivakammin, esim. joku heittää pysäkillä lapasta viimetippaan ja joutuu tulemaan pysäkille ehkä hieman rivakammin kuin jos olisit sinne muutenkin tulossa niin ehkä enemmän ennakoisit. katsos kun meillä täällä stadissa ( tosin itse en nykyisin enää stadissa budjaa) ei välttämättä hiljaisena aikana joka pysäkillä välttämättä ole pokaa tulossa kyytiin, niin ei automaattisesti jokaista pysäkkiä koukita. Toista se on maalla kun se onnikka kurvaa vaan kerran päivässä, jos siinä pysäkillä sattuu joku lapikkaissa seisoskelemaan niin luultavasti se on tulossa kyydissä kylille, tsennaatko mitä tarkoitin? Stadissa liikenteen tempo on erillainen kuin maaseudun rauhassa.

Niin tämäkin on täyttä faktaa.
Jos se olisinkin niin helppoa, että ne merkit ihmisiltä tulisi ajoissa ja selvästi, käyttäisivät heijastimia ja vaaleita vaatteita pimeällä sadekelillä ja seuraisivat liikennettä, eikä sitä tekstaria vääntäisi, niin varmasti noille pysäkeille jarruteltaisiin aikasemmin ja nätimmin. Tottakai, nopeudesta riippuen tietyn rajan jälkeen ei enää kannata edes yrittää jarruttaa.
Aaltonen
Former member
« Reply #3433 on: 02.12.07, 18:18 »

Perässä ajaminen. Nyt kun ajan lähinnä Fiat Ducatolla (paku niille jotka ei tiedä) olen huomannut persuuksissa roikkujien rasittavuuden tosissaan. Yleisin reittini kulkee ns. vanhaa Lahdentietä Mäntsälän ja Järvenpään välillä. Kyseisellä tiellä ajetaan ensinäkin jatkuvasti reipasta ylinopeutta, ei kaikki mutta lähelle kolmannes autoista. On aivan sama ajanko itse 80 kmh vai 90 kmh, aina on joku perseessä kiinni. Ei auta taka sumuvalon tai jarrujen vilauttelu ja yleensä roikkuja jää jo seuraavassa risteyksessä perille, että on kiire. Alueella kumminkin liikuskelee hirviä ynnä muita elikoita. Mitä jos painan jarrut pohjaan? Pikku Ducatossa on nimittäin ärhäkät jarrut, pysähtyy tyhjänä nopeammin kuin luulisi. On sen jälkeen selittämistä iskälle kun on bemusta keula rikki. "Ei se oo mun syytä, se nyyh paku iski jarrut kiinni ja tuli päälle." Kaupungin puolella tämä on vielä pahempaa, ajavat niin lähellä ettei peileistä välttämättä näe onko takana joku vai ei.

Jos haluat noi perässä roikkujat pois takaa, niin nosta suoralla kaasu ja odota niin kauan kun ohi menevät. Toi valojen vilkuttelu saa joissain ihmislajeissa aikaan sellasia napsahduksia, joista seuraa ikävyyksiä.  Angry
Aaltonen
Former member
« Reply #3434 on: 02.12.07, 18:22 »

Sitten miettimiseen. Joskus joutuu vähän pohtimaan lastatessa, miten rojut mahtuu kyytiin ja paljonko niitä pitää nipistää (yhdistää lavoja, rullakoita tai pinkata niitä päällekäin), mutta jos liikenteessä joutuu miettimään, niin hohhoijaa.

Joutuuhan sielä miettimään. Liikennevaloissa seisoessa kaikenlaista toisinaan.  Smiley
Henkka
Former member
« Reply #3435 on: 02.12.07, 20:14 »

En ole ammatikseni ajanut muuta kun linjaa, enkä tule koskaan todennäköisesti ammatikseni muuta ajamaankaan. Silti en ole täällä vähättelemässä Joonan tai Tatun hommia, että "teillä on niitä laatikoita, mulla on ihmisiä" tyyliin.
Annan yhden neuvon. Älä yritä vähätellä ammattia, josta et tiedä yhtään mitään.
Luuletko tosiaan, että se ajaminen tai lipun myynti on se kaikkein haasteellisin homma tossa?

Sami. Otetaan rautalankaa nyt kaapista, jospa auttaisi.

Kirjoitin että arvostan jokaista ammattilaista yhtä lailla. Etkö koe olevasi ammattilainen?
En vähättele siis ammattiasi. Jos sen koet niin siksi etten ymmärrä työssäsi tarvittavaa erityistä miettimistä, verrattuna vaikka jakeluajoon verrattuna, niin en voi sille mitään.

Mielelläni kuulisin mikä se haastellisin homma tuossa on, jos se ei ole ajaminen tai asiakaspalvelu yhdessä, tai erikseen? Mitä erityistä sieltä löytyy mitä en "ulkopuolisena" ole voinut huomata? Luulen että mulla(kin) on kuitenkin jonkinlainen mielikuva ammatistasi. Ensinnäkin jo siksi että työ tapahtuu liikenteessä muiden silmien edessä. Olen ollut matkustajan usein kyydissä ja et ole ainoa bussia ajanut maailmassa, jonka kanssa olen ajatuksia vaihtanut.
Älä siis aliarvioi etukäteen ymmärrystäni. Voisit siis ainakin yrittää valaista minua ja jopa ehkä muutamaa entistä bussikuskiakin.

Olet ensin jaaritellut jostain että pakua ajaessa ei tarvii miettiä. Että vain ajaa. Siiten kirjoitat että kaikkia ajoneuvoja ajaminen ei olekkaan rutiinia. Ja sitten ollaan arvostuspuolella. Tämä homma vaan leviää sulla kuin jokisen eväät.

Henkka
Former member
« Reply #3436 on: 02.12.07, 20:16 »

Joutuuhan sielä miettimään. Liikennevaloissa seisoessa kaikenlaista toisinaan.  Smiley

Mutta vasta kun on alla pakua isompi!  Grin
Henkka
Former member
« Reply #3437 on: 02.12.07, 20:30 »

Terve vaan kaikki.

Täällä on jo vaikka kuinka ja kauan keskusteltu raskaasta liikenteestä. En omaa C-korttia enkä tiedä juurikaan kuorma-autolla ajamisesta, joten en tähän keskusteluun osallistu.

Täällä on myös joskus puhuttu muustakin liikenteeseen liittyvästä. Aion nyt jakaa teille omia näkemyksiäni.

Minusta oli aikanaan stressittömämpää ajella, kun takanolija ei tapittanut peruutuspeilistä sisään, kun ei siis ollut sitä takaikkunaa ja peruutuspeiliä.
Jos viihtyivät niin lähellä, että ei sivupeileistä nähnyt, niin ihan sama jos halusivat katsella focoliftin varoitustarroja  Grin
Antaa niiden sitten itkeä jos kopsahtaa. Kun noille ei mitään voi, niin parempi vaan ajaa sitä "omaa ajoa", edelleenkin.

Liikenteeseen mahtuu kaikenlaisten molopäidenkin kanssa joskus samaan paikkaan. Se on väistämätöntä aina joskus kun liikkujia piisaa.
Mutta ei pidä antaa niille sitä iloa, että pilaisivat päivää yhtään ylimääräistä minuuttia. Sillonhan ne ovat ikäänkuin onnistuneet, jos sitten jossain nakkilan kirkonkylän Essolla oma naama on vielä punaisena kahvikupin edessä. Ja siitä tulee sitä hiton ressiäkin vielä.
Torsten Kihlman

Date Registered: 25.04.05

« Reply #3438 on: 02.12.07, 23:42 »

Jos haluat noi perässä roikkujat pois takaa, niin nosta suoralla kaasu ja odota niin kauan kun ohi menevät. Toi valojen vilkuttelu saa joissain ihmislajeissa aikaan sellasia napsahduksia, joista seuraa ikävyyksiä.  Angry

Kerran ajeltiin takalasi huurussa sipoontietä. noh...siinä näkyi kuitenkin valot peilissä että siinä joku idiootti hengaa siinä perässä. Kaikki hidastamiset, valonvilkutukset ja keskarit käytiin läpi kunnes sumu takalasista alkoi hälvetä ja huomattiin takanaolleen auton katolla poikittan olleen sinertävän lasirojun keskellä paistaneen tekstin "POLIISI"

Grin

että sellaista..
« Last Edit: 02.12.07, 23:46 by Torsten Kihlman »

My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #3439 on: 03.12.07, 00:57 »

Tänään aamulla kun töissä olin, sai todellakin hiljaa lähteä pysäkiltä, hyvä että oli pintakaasua ja silti takapyörät löi tyhjää. Asiaa edesauttoi teliauto, mutta telin kevennyksellä asia parani, siltikin pyörät saatto tyhjää pyöriä.

Teli kuuluu keventää ennen kun pito loppuu Smiley

Liikennevaloissa seisoessa on niin tappavan tylsää, ettei edes ajatus kulje, joten kaikkien muiden (työhön ja ajamiseen liittymättömien) asioiden ajattelu pitää säästää sen varsinaisen ajamisen ajaksi.
« Last Edit: 03.12.07, 01:11 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 ... 170 171 [172] 173 174 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1