Keskustelua liikenteestä

<< < (685/3031) > >>

hynkel:
Quote

Joopa joo. Kyllähän tälläkin kääntöpaikalla paku ja pöllirekka kääntyy yhtä helposti
Jopa äkkinäinen aloittelija saa vehkeet ympäri
http://www.youtube.com/watch?v=yVg0cwQY3dM


Vielä kun videosta voisi väittää saavansa selvää. Tukkikärryt on usein hydraulisesti lyhennettävissä ja niitä voi jopa auton perseestä löytyvällä nosturilla avittaa. Oma taiteenlajinsa toki, mutta...

EDIT: mikä h****tin urpo tuo tyyppi muutenkin on? http://www.youtube.com/watch?v=8M_CWRC7mdo&feature=related - jepjep. onko koko ton videon pointti se, että 60 tonnin yhdistelmällä voi ajaa painorajoitetusta sillasta yli ilman, että se pettää? Tai todistaa, että kuljettaja on ****n kova jätkä? Onpa muuten todella mielenkiintoista katsoa, kun kamera heiluu ja ajoneuvo ajaa tiellä.

-----------------

Sitten miettimiseen. Joskus joutuu vähän pohtimaan lastatessa, miten rojut mahtuu kyytiin ja paljonko niitä pitää nipistää (yhdistää lavoja, rullakoita tai pinkata niitä päällekäin), mutta jos liikenteessä joutuu miettimään, niin hohhoijaa.

juice:
Quote

Sitten miettimiseen. Joskus joutuu vähän pohtimaan lastatessa, miten rojut mahtuu kyytiin ja paljonko niitä pitää nipistää (yhdistää lavoja, rullakoita tai pinkata niitä päällekäin), mutta jos liikenteessä joutuu miettimään, niin hohhoijaa.


Oliskin niin yksinkertaista, mutta kun joskus tavaraa on maatalouskoneista lankkunippuihin ja kaikkea siitä väliltä.

hynkel:
Quote

Oliskin niin yksinkertaista, mutta kun joskus tavaraa on maatalouskoneista lankkunippuihin ja kaikkea siitä väliltä.


Juu, omat kuormat koostuu melkolailla määrämittaisista yksiköistä, joten tuota ongelmaa ei ole.

fin 1000x1200
eur 800x1200
teho 600x800
rullakko 680x800
dolly 400x600
maitorullakko 430x680 (tjsp)

Henkka:
Sami, sä taas luet valikoiden.

Mitä noihin arvostuksiin tulee, niin en arvosta bussilla ajavaa sen enempää tai vähempää kuin millä tahansa ammatikseen ajavaa. Mutta bussilla ajamisen ei ole minun mielestä muuta vaativampaa. Ei edes pk-seudulla, missä vaikkapa jakokeikkaa heittävät joutuvat usein ajamaan ja peruuttelemaan ahtaisiin pakkoihin, tunneleihin ja vieraisiin pihoihin. Oli se sitten paku tai kuorkki.

Toki "kaffepöydissä" on aikanaan puhuttu huonosta kelistä ja liikenteestä, jne, mutta ei sen enempää kuin muutenkaan. Jos mielestäni jossain ajohommassa todella pitää miettiä asioita, niin lue vaikka viikonvaihteen Ilta-Sanomat sivuilta 62-65, niin voidaan alkaa puhua todellisesta miettimisestä. Jos ei ole mahdollisuutta lukea artikkelia, niin kerrottakoon toimittajan kulkevan siinä erikoiskuljetuksen mukana.

Edelleenkin pidän myös perävaunun kanssa operoivia erityisessä arvossaan. Peräkärry tuo yhden olennaisen elementin operointiin ratin takana. Pöllikuskit ovat oman arvoasteikkoni tapissa. Mutta muuten ajaminen ei siis mielestäni vaadi mitään poikkevaa fundeeraamista.
Tietysti jos on uusi kuski tai mittojen ja massojen hahmottaminen on muuten vaikeata, niin ymmärrän. Muta en kykene näkemään Samin ammatin erityisiä haasteita, muuten kuin että haet tällä vain jonkinlaista lisäarvostusta ammatillesi. Valitan ja kyllä, olen tosissani.
En tosiaan ajanut bussilinjaa aikanaan yhtään, enkä voi ns. tietää, mutta oletko Sami ajanut muuta ammatiksesi, kuin bussilla linjaa? Sekin näkökulma voisi olla avartava. Että eihän se olekkaan mitään muista juurikaan poikkeavaa työtä ratin takana.

Itse siis arvostan jokaista ammattilaista liikenteessä yhtä lailla, riippumatta millä liikutaan. Se asenne ratkaisee, eikä se millä ammatikseen ajetaan omankin leivän päälle voita.

Quote

Voiko ajaminen ylipäätään millään autolla olla koskaan rutiinia?


Ja tämähän oli kuitenkin koko jutun pointti. Vai muuttuiko mieli taas? 

Count:
Quote

Ei tästä montaa päivää ole kun talvesta puhuttiin tauolla, tuli muutama juttu pohdittua ja todettua, että pitääkin muistaa jahka sellanen juttu eteen tulee........................ Ja ne joiden kanssa tätä pohdin, ovat ajaneet 10-20 vuotta. Ja silti ne muutamat harvat jutut on pakko etukäteen miettiä.


Toivottavasti siellä tauolla puhuttiin siitä, että talvella ei tarvitse ajaa pysäkille jättäen jarrutuksen viimetinkaan, jarruttaa absit rallattaen ja tömäyttää oikeanpuoleinen eturengas kanttariin riittävällä voimalla jotta (ainakin) mummot saadaan horjahtamaan, kerätä lähdössä ahtopainetta pysäkkijarrua vasten ja kiillottaa ennestäänkin liukasta pysäkkialuetta lähtiessään sudittamalla ja näitä muita vakiotemppuja joita pk-seudun linja-autojen kyydissä talvisin saa kokea.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page