Keskustelua liikenteestä

<< < (693/3031) > >>

Aaltonen:
Quote

Jep. On siellä pyöritty, jopa oman tahdon vastaisesti toisen avustamana.

Jos valo vaihtuu nokan edessä keltaiselle, yleensä siitä ehtii vielä keltaisella ylikin (pl. 40 km/h alueet joissa valot vaihtuvat suht nopeasti). Tuosta Samin viestistä vain korostui se punaisia päin ajaminen, jonka tulkitsin tässä siis oikeasti punaisia valoja päin ajamiseksi, ei keltaisella risteysaluelle tulemiseksi.


Ok, enemmän tai vähemmän siinä joutuu tahtomattaankin punasiin ajamaan. Itse en todellakaan halua ambulanssia sen takia soittaa, että tein virhe arvion, enkä ottanut huomioon matkustamon tapahtumia.

torkkeli:
Quote

Lähestyt risteystä ja risteyksen jälkeen 100m on pysäkki. Kuuluu PINGG ääni. Katsot matkustaja peiliin, 70-vuotias vanhempi nainen nousee penkiltä haparoiden. Vauhtia on noin 55kmh 60 alueella kun olet ennakoinut mahdolliset valot, jotka eivät vaihtuneet siihen mennessä missä olet parhaaksi katsonut ajoneuvon olevan vielä turvallisesti pysäytettävissä.
Katsot eteen ja keltaset on tässä välissä syttyneet kun olet katsonut mitä matkustamossa tapahtuu. Risteykseen matkaa 3-4 sekunttia. Auton saisit pysähtymään, mutta entäs se vanhempi nainen joka on tässä vaiheessa edennyt melkein keskioville ja oletettavasti pitää kiinni toivottavasti jostain tangosta. Lasket, että punaset palaa siinä vaiheessa kun olet ylittänyt opastinlinjan, joten autoille ei pala vihreät vielä. Lisäksi jalankulkija seuraa tilannetta, eikä räplää tekstaria.


Eli matkaa valoihin on noin 45 - 60 metriä. Jos keli on kuiva jopa linja-auton pysäyttänee tuossa matkassa ilman voimakkaita jarrutuksia (eli vanhempi naishenkilökin pysyisi pystyssä).
Märällä tehnee tiukkaa ja lumella / jäällä ei kai ole mitään toivoakaan. Mutta, olisiko jäällä/lumella pitänyt olla vähemmän vauhtia?

Quote


Mitä teet?

Vedätkö jarrut kiinni ja oletat, että hän pitää kiinni ja jaksaa pitää kiinni sen voimakkaan jarrutuksen aikana? Vaikka on oletettavaa ette heillä ole voimia pitää kiinni niin kuin 40:sellä naisella on.

Vai olisitko ennakoinut ne liikenne valot ajamalla 200m 30kmh aavistaen ja varautuen tähän tilanteeseen?


Jos tuolle linjalle lähdetään, olisi kannattanut ennakoida oikeen kunnolla, ja jäädä aamulla kotiin.

Quote


Vai päätätkö ajaa jalka jarrulla nätisti hidastaen risteyksen läpi silläkin uhalla, että sakot tulee, jottet kaataisi tätä 70-vuotiasta naista bussin sisällä noudattaessasi liikennesääntöjä orajllisesti. Vaikka pilaisit jonkun ihmisen seuraavat 10 vuotta kaatamalla hänet lonkkaleikkaukseen?

Entäpä takana olevat? Näät linja-auton peileistä ehkä sen 3:nen mahdollisen takana olevan auton, onko sen edessä vielä yksi vai kaksi autoa miten lähellä? Otatko riskin, että saavat myös pysähtymään siinä missä sinäkin?


Takanaolevista ei tarvitse huolehtia, jos ovat henkilöautoja. Yleisesti pysähtyvät paremmin kuin linja-autot (siis jos kuski on hereillä eikä juo aamukahvia, aja partaa tai lue hesaria. Siihen et voi vaikuttaa.).

Quote

Siinäpä miettimistä. Ratkasut pitää tehdä välittömästi, aikaa ei ole pohtia sen enempää.


Näin on. Joskus sitä tulee vain tehtyä vääriä ratkaisuja.

Aaltonen:
Quote

Eli matkaa valoihin on noin 45 - 60 metriä. Jos keli on kuiva jopa linja-auton pysäyttänee tuossa matkassa ilman voimakkaita jarrutuksia (eli vanhempi naishenkilökin pysyisi pystyssä).



Pysäyttää pysäyttää, mutta eri asia on sitten se, että miten tilanteet etenee. Se on niin helppoa sanoa tässä tietokoneella miten kaiken saa pysähtymään ja ehtii nähdä ja reagoimaan. Kun ne jutut ei ole niin yksinkertasia, miltä ne saattaa kuullostaa.

Welmu:
Quote

Eli matkaa valoihin on noin 45 - 60 metriä. Jos keli on kuiva jopa linja-auton pysäyttänee tuossa matkassa ilman voimakkaita jarrutuksia (eli vanhempi naishenkilökin pysyisi pystyssä).
Märällä tehnee tiukkaa ja lumella / jäällä ei kai ole mitään toivoakaan. Mutta, olisiko jäällä/lumella pitänyt olla vähemmän vauhtia?


En ota kantaa punaisten suhteen, mutta joskus olen kyllä itse kiroillut sitä bussimatkustajana, kun kuskit ovat ilmeisesti saaneet
tosi tiukat vaatimukset pysähtyä aina keltaisella (sillähän saa ajaa, ellei pysähtyminen ole turvallista) ja tekevät sitten älyttömiä
äkkijarrutuksia keltaisilla.

- Ville -

Aaltonen:
Quote

En ota kantaa punaisten suhteen, mutta joskus olen kyllä itse kiroillut sitä bussimatkustajana, kun kuskit ovat ilmeisesti saaneet
tosi tiukat vaatimukset pysähtyä aina keltaisella (sillähän saa ajaa, ellei pysähtyminen ole turvallista) ja tekevät sitten älyttömiä
äkkijarrutuksia keltaisilla.

- Ville -


Tottakai sitä haluaa ainakin itse haluan sääntöjä noudattaa, mutta maalais järjellä noi tilanteet pitää ottaa. Etenkin mitä enemmän sitä porukkaa on, ettei kaikki ole istumassa, niin sitä paremmalla syyllä pitää olla todella tarkkana noitten tilanteitten suhteen. Tollaseen pitkään 15m telibussiin helposti mahtuu 150 henkeä, joista yli 60 seisoo käytävällä.

Tuli mieleen vielä....
Pahimmillaan siinä käy niin, että kuuluu se PING ääni ja katsot mitä selän takana tapahtuu. Näät sen mummelin huterasti kävelevän haparoiden käytävää pitkin. Risteykseen matkaa nelisen sekunttia ja samantien vaihtuu valot. Vauhtia noin 50kmh ja on selvää, että punasiin menet jos et jarruta. Mutta otatko sen riskin, että se mummeli pysyy myös pystyssä ja pitää aivan sata varmasti kiinni, kun niin oletat, että se pitää. Vai annatko mennä punasiin läpi. Se punanen ei ole palanut kuin sekunnin korkeintaan. Saat siitä sakot tottakai, mutta voit antaa jollekin tervettä elämää lisää 10 vuotta.

Tottakai jossitella voi vaikka miten paljon. Tästä vois kirjottaa sivullisen tekstiä jos haluaisi, mutta eiköhän nämä pysty jokainen miettimään kun vähän miettii.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page