FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.10.17, 15:02

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 172 173 [174] 175 176 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473153 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #3460 on: 04.12.07, 11:41 »

Eli matkaa valoihin on noin 45 - 60 metriä. Jos keli on kuiva jopa linja-auton pysäyttänee tuossa matkassa ilman voimakkaita jarrutuksia (eli vanhempi naishenkilökin pysyisi pystyssä).

Pysäyttää pysäyttää, mutta eri asia on sitten se, että miten tilanteet etenee. Se on niin helppoa sanoa tässä tietokoneella miten kaiken saa pysähtymään ja ehtii nähdä ja reagoimaan. Kun ne jutut ei ole niin yksinkertasia, miltä ne saattaa kuullostaa.
Ville Elomaa

Date Registered: 17.12.01

« Reply #3461 on: 04.12.07, 12:20 »

Eli matkaa valoihin on noin 45 - 60 metriä. Jos keli on kuiva jopa linja-auton pysäyttänee tuossa matkassa ilman voimakkaita jarrutuksia (eli vanhempi naishenkilökin pysyisi pystyssä).
Märällä tehnee tiukkaa ja lumella / jäällä ei kai ole mitään toivoakaan. Mutta, olisiko jäällä/lumella pitänyt olla vähemmän vauhtia?

En ota kantaa punaisten suhteen, mutta joskus olen kyllä itse kiroillut sitä bussimatkustajana, kun kuskit ovat ilmeisesti saaneet
tosi tiukat vaatimukset pysähtyä aina keltaisella (sillähän saa ajaa, ellei pysähtyminen ole turvallista) ja tekevät sitten älyttömiä
äkkijarrutuksia keltaisilla.

- Ville -

Aaltonen
Former member
« Reply #3462 on: 04.12.07, 12:24 »

En ota kantaa punaisten suhteen, mutta joskus olen kyllä itse kiroillut sitä bussimatkustajana, kun kuskit ovat ilmeisesti saaneet
tosi tiukat vaatimukset pysähtyä aina keltaisella (sillähän saa ajaa, ellei pysähtyminen ole turvallista) ja tekevät sitten älyttömiä
äkkijarrutuksia keltaisilla.

- Ville -

Tottakai sitä haluaa ainakin itse haluan sääntöjä noudattaa, mutta maalais järjellä noi tilanteet pitää ottaa. Etenkin mitä enemmän sitä porukkaa on, ettei kaikki ole istumassa, niin sitä paremmalla syyllä pitää olla todella tarkkana noitten tilanteitten suhteen. Tollaseen pitkään 15m telibussiin helposti mahtuu 150 henkeä, joista yli 60 seisoo käytävällä.

Tuli mieleen vielä....
Pahimmillaan siinä käy niin, että kuuluu se PING ääni ja katsot mitä selän takana tapahtuu. Näät sen mummelin huterasti kävelevän haparoiden käytävää pitkin. Risteykseen matkaa nelisen sekunttia ja samantien vaihtuu valot. Vauhtia noin 50kmh ja on selvää, että punasiin menet jos et jarruta. Mutta otatko sen riskin, että se mummeli pysyy myös pystyssä ja pitää aivan sata varmasti kiinni, kun niin oletat, että se pitää. Vai annatko mennä punasiin läpi. Se punanen ei ole palanut kuin sekunnin korkeintaan. Saat siitä sakot tottakai, mutta voit antaa jollekin tervettä elämää lisää 10 vuotta.

Tottakai jossitella voi vaikka miten paljon. Tästä vois kirjottaa sivullisen tekstiä jos haluaisi, mutta eiköhän nämä pysty jokainen miettimään kun vähän miettii.
« Last Edit: 04.12.07, 12:32 by Sami Aaltonen »
torkkeli
Former member
« Reply #3463 on: 04.12.07, 12:39 »

Tollaseen pitkään 15m telibussiin helposti mahtuu 150 henkeä, joista yli 60 seisoo käytävällä.

Puhutko nyt noista Jokeri-linjan autoista?
http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/uudet_palvelut/jokeri/tietoa_jokerista/Jokeri-bussit.htm
54 istuinta, 4 klaffi-istuinta, 49 seisomapaikkaa

Tuosta laskettuna 107 paikka.

Kenen vastuulla on matkustajien määrä? Käytännössä tuota ei kai valvota mitenkään, mutta jos valvottaisiin, mitä sanktioita ylikuormasta voi tulla?
Aaltonen
Former member
« Reply #3464 on: 04.12.07, 12:44 »

Puhutko nyt noista Jokeri-linjan autoista?
http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/uudet_palvelut/jokeri/tietoa_jokerista/Jokeri-bussit.htm
54 istuinta, 4 klaffi-istuinta, 49 seisomapaikkaa

Tuosta laskettuna 107 paikka.

Kenen vastuulla on matkustajien määrä? Käytännössä tuota ei kai valvota mitenkään, mutta jos valvottaisiin, mitä sanktioita ylikuormasta voi tulla?

No vaikka Jokeri Volvosta joo. Noi on määriä, jotka lukee seinällä. Mutta mistä sen tietää, jos auto on etuoveen atsi täynnä, kuinka paljon sielä on porukkaa oikeasti?
Kuullut tarinaa, että oli kerran tarkastaja laskenut teli-Wiimasta 143 matkustajaa, ja auto on samanpitunen melkeempä metrilleen kun tuo 8700:nen Jokeri.

Ei valvota, eikä mun tietojen mukaan ole mitään ylikuormia mahdollista ees sakottaa. Kuljettajan vastuu on pitää huoli siitä, että hänellä on esteetön näkyvyys oikealle, etuovesta. On useasti saanut ihmisiä pyytää siirtymään kun ei ole risteyksiin nähnyt mitään.
Count
Former member
« Reply #3465 on: 04.12.07, 17:43 »

Ja tosta punaisiin päin ajamisesta, joskus on pakko. Jos nyt joku kysyy tilannetta, että miksi on pakko, niin mielummin minä sakot otan, kun kaadan 70 vuotiaan mummon käytävälle runttaamalla jarrut kiinni valoihin ennen pysäkkiä. Mutta kyllä sen erottaa, millon mennään "kerkee vielä" periaatteella, etenkin jos on normaali ajokeli, niin kyllä sen erottaa. Mutta toisaalta eilisessä kelissä on ihan turha yrittää ees keltasiin pysähtyä, jos ne sopivasti vaihtuvat.

Tuon kyllä ymmärrän (vaikka en ihan ehkä hyväksy) mutta tässä tapauksessa kyse ei todellakaan ollut mistään mummojen kaatuilujen estämisestä. Tultiin kaikki Rautatientorilta kyytiin ja kaikista Kaisaniemenkadun valoista ajettiin puhtaasti päin punaisia aina Unioninkadun risteykseen asti (siis vielä siitäkin punaisilla!) ja sama meno jatkui Hämeentiellä Tannerin puiston jälkeen Kurviin asti ja vielä Kurvista eteenpäinkin... Ekat matkustajat taisivat tulla kyytiin Hakaniemestä. Eli melko selkeästi kaveri halusi saada hieman hajurakoa seuraavaan vuoroon joka ei tosiaan ollut kuin muutaman minuutin päässä meistä. Keli oli normaalin syksyinen, ei tainnut enää sataa mutta kadut olivat kosteita, kellokin oli jo 20.00 korvilla illalla.
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #3466 on: 04.12.07, 18:50 »

Ajovalot kannattaa tsekata/muistaa laittaa päällä tähän aikaan vuodesta. Näyttää unohtuneen liian monelta autoilijalta. thmbdn

Harmaa keli, harmaa auto (ilman valoja)+ räntäsade. Angry

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #3467 on: 04.12.07, 19:50 »

Joku oli sitten päättänyt leväyttää kasan autonrenkaita Kehä I:lle lännen suuntaan mentäessä, pari risteystä ennen Otaniemeä (mitäs kaikkia paikkoja siellä nyt sitten onkaan). Lähestyin liikennevalo-ohjattua risteystä ja huomasin että muutama auto edessä seisoo vaikka valo on vihreä. Hidastin jonkinverran ajatellen että valot ovat juuri vaihtuneet vihreiksi. Tosiasiassa juuri sillä kaistalla missä ajoin, oli lyhyen matkan päässä muutama autonrengas keskellä tietä. Omistaja juoksenteli toisessa kohtaa keräämässä loppuja autonrenkaitaan.

Ei siinä mitään toki käynyt ja ehdin väistää autonrenkaat (ja toivottavasti muut ehtivät väistää niitä keräilleen henkilön), mutta siinä oli kyllä katastrofiainesta kerrakseen. Autoilla nopeutta 60-80km/h ja renkaita lojuu tiellä. En tiedä mitä renkaat tiellä tekivät, mutta varmaankin karanneet takakontista joka on ollut raollaan tms.

Eipä minulla muuta.. en siis ketään syyttele tai keksi mitä olisi pitänyt tehdä toisin, tuli vain nyt kohtuullisen erikoinen tilanne mieleen.

Ps. Nuo ajovalot ovat minuakin mietityttäneet kun niitä unohtuu niin monelta. Minulla on ainakin tapana tarkistaa nykyään ajovalojen tilanne ehkä hieman "turhankin" usein. Lähtiessä käyn lyhyehkön tarkistuslistan pääni sisällä: valot, käsijarru, vaihde.. (niinhän ne lentäjätkin tekevät  laugh ) ja ties kuinka monta kertaa tarkistan vielä kesken ajon että valovipu on varmasti käännetty oikein. Olen huomannut että jotkut jättävät valojen sytyttämisen esimerkiksi parkkipaikan poistumisreunalle "kunhan kerkiävät" ja sitten ne valot unohtuu helposti pois päältä.
« Last Edit: 04.12.07, 19:54 by Mikko J Virtanen »

Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #3468 on: 08.12.07, 19:10 »

Ei valvota, eikä mun tietojen mukaan ole mitään ylikuormia mahdollista ees sakottaa. Kuljettajan vastuu on pitää huoli siitä, että hänellä on esteetön näkyvyys oikealle, etuovesta. On useasti saanut ihmisiä pyytää siirtymään kun ei ole risteyksiin nähnyt mitään.

Miksei olisi? Voiko rekkakuskikin välttyä sakoilta, jos vain toteaa, ettei hän itse tätä autoa / yhdistelmää ole lastannut niin ei voi tietää :I

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Aaltonen
Former member
« Reply #3469 on: 08.12.07, 19:23 »

Miksei olisi? Voiko rekkakuskikin välttyä sakoilta, jos vain toteaa, ettei hän itse tätä autoa / yhdistelmää ole lastannut niin ei voi tietää :I

En ole ainakaan koskaan kuullut, että olisi ylikuormasta sakotettu. Taitaa enemmän koskea noita charter busseja, kaukoliikennettä ym. Mene ja tiedä.
Vesa Juntunen

Date Registered: 27.05.07

« Reply #3470 on: 08.12.07, 20:24 »

Nykylain mukaan tavaraliikenteessä on vastuunalainen tavaran lähettäjä, eli se ei voi kuljetuyritystä ottamaan ylikuormaa. Skot rapsahtaa yritykselle ja kuljetusyritykselle jos napsahtaa ylikuormasta... Täydentäkäää jos tarkempaa tietoa.

Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #3471 on: 08.12.07, 21:34 »

En ole ainakaan koskaan kuullut, että olisi ylikuormasta sakotettu. Taitaa enemmän koskea noita charter busseja, kaukoliikennettä ym. Mene ja tiedä.

Kyllä se laki koskee ihan samalla tavalla kaikkia busseja. Se, että ei ole sakotettu on ehkä vain hyvää tuuria tai jotain.

-JukSii-
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #3472 on: 09.12.07, 13:19 »

Nykylain mukaan tavaraliikenteessä on vastuunalainen tavaran lähettäjä, eli se ei voi kuljetuyritystä ottamaan ylikuormaa. Skot rapsahtaa yritykselle ja kuljetusyritykselle jos napsahtaa ylikuormasta... Täydentäkäää jos tarkempaa tietoa.

Ööö... entäs, jos se kuljetusyritys ihan itse ottaa sitä ylikuormaa tai toimittaa lähettäjän käyttöön liian heppoisen auton? Ei siinä ole lähettäjällä mitään vastuuta silloin. Lähettäjä saattaa joutua vastuuseen, jos on ilmoittanut kuorman painon väärin tms.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #3473 on: 20.12.07, 13:07 »

Kyllä sulla on Sami jännää tuolla liikenteessä. Ihan kuin jotain action-elokuvan käsikirjoitusta lukisi. Onneksi mulla on niin paljon helpompaa. Sen kun istun vain ja puhun puhelimeen ja toisessa kädessä on kirja josta opettelen vietnamin kielioppia. Ei tarvitse ressata eikä tapahdu mitään ihmeellistä.
Aaltonen
Former member
« Reply #3474 on: 20.12.07, 18:16 »

Onhan mulla, nytkin jännitän jo sitä, miten punaset valot kohtelee, ehdinkö kotiin ajoissa. Sormet syyhyy! Pakko ehtiä 22.00 kotiin!
Roottori
Former member
« Reply #3475 on: 20.12.07, 19:03 »

Ainakin tuossa vuosituhannen alussa raskaan kaluston kuljettaja (kuorma-auto / rekka) oli vastuussa kuormasta ja ajoneuvosta. Tuli aikoinaan virkavallan kanssa asiasta keskusteltua. Se mitä kyydissä oli ja kuinka paljon oli kuskin "päänsärky"... selvitti sitten miten selvitti mitä oli kyydissä ja kuinka paljon... Toki kun pidempään ajaa niin muodostuuhan työhön rutiini. Onneksi en ole maantieliikenteen puolella hommissa.
TarppiVertainen
Former member
« Reply #3476 on: 21.12.07, 00:51 »

Joo, kuski on vastuussa, vaikkei itse olis kuormaa tehnytkään.
Lisäksi auton omistajalle pätkähtää roima maksu, jos kuormaa on liikaa...

Itse olen saanut seitsemässä vuodessa ainoastaan kahdet sakot ylikuormasta ja yhden liikenteenvaarantamisesta. (Tuli katkaistua pöllikärry liikennevaloissa) Tongue
Jani Nissi

Date Registered: 07.03.05

« Reply #3477 on: 21.12.07, 19:24 »

Täällä on ihan normaalia, että kyydissä on +70 000kg, kun kuormaaja pakkaa kyytiin vähän liikaa kamaa. Vaakoja ei meinaan joka paikassa ole ja lastin paino tiedetään vasta määränpäässä.

Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #3478 on: 21.12.07, 19:47 »

Täällä on ihan normaalia, että kyydissä on +70 000kg, kun kuormaaja pakkaa kyytiin vähän liikaa kamaa. Vaakoja ei meinaan joka paikassa ole ja lastin paino tiedetään vasta määränpäässä.

Kyllä ammattitaitoinen kuski tietää pöllihommissa ja varmaan paskakuskinakin aika hyvin paljonko on kamaa kyytis.

-JukSii-
Jani Nissi

Date Registered: 07.03.05

« Reply #3479 on: 22.12.07, 17:06 »

Kyllä ammattitaitoinen kuski tietää pöllihommissa ja varmaan paskakuskinakin aika hyvin paljonko on kamaa kyytis.
Kerrotkos, että mistä se ammattitaitoinen kuski tietää, että kuinka monta tonnia tavaraa on kyydissä ilman vaakaan katsomista?

"Lyös vielä yks kauhallinen lisää tavaraa" *tumps* "Joo, vielä yks" *tumps* "Juu, nyt on perseessä sellanen kutina et on 59 900kg"

Pages: 1 ... 172 173 [174] 175 176 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1