FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.06.17, 22:22

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 180 181 [182] 183 184 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462025 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #3620 on: 10.02.08, 20:31 »

Joo, näin minäkin sen olen ymmärtänyt. Ne harvat kerrat, kun olen automaatilla ajanut, niin ei olisi käynyt edes mielessä ruveta kepittämään sitä laatikko missään valoissa...tuskin ketään okein edes miettii siinä valoissa, että kylläpäs nyt loistaa ikävästi valot toisen silmille, kun ei varmaan käy edes mielessä moinen seikka.

Heh sen enempää henkilökohdistusta harrastamatta osasit kiteyttää täydellisesti Suomiautokulttuurin. "Minä olen nyt tässä, vtut muista, aivan sama miltä takana olevasta tuntuu".  Wink

Tämä EI ollut tarkotettu sitten henkilökohtasesti! Ihan vaan yleisesti kun tota päivästä toiseen seurailee tota hommaa tuola.
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #3621 on: 10.02.08, 20:43 »

Tänään tuli kyllä ihmeteltyä, että mikä ihmeen tarve ihmisillä on ajaa toistensa persiissä kiinni, vaikka tie olisi todella hiljainen. Tänään ajelin 8-tiellä iltapäivästä, eikä liikennettä paljoa ollut. No, siinä edessä meni sellainen neljän auton ryhmä, joka ei paljoa välejä toisiinsa pitänyt, vaan jatkuvasti jarruvalot paloivat, kun porukka roikkui toisissaan kiinni. Itse pidin hyvän välin tähän "ryhmään", eikä tarvinnut kertaakaan oikein jarrulla hidastaa menoa, vaikka ajoinkin yhtä kovaa, kun muut mutta, kun väliä oli tarpeeksi edellä meneviin, niin eipä tarvinnut pahemmin valoissa pysähdellä, kun tämä neljän ryhmä pysähtyi oikeastaan kaikkiin mahdollisiin valoihin. Itse rullailin vaan rauhassa niitä punaisia valoja kohti, eikä pahemmin tarvinnut pysähdellä. Eniten melkein tuolla liikenteessä ketuttaa tuollainen persiissä roikkuminen, vaikka itse ajaisi aivan rajoitusten mukaan/kovempaa. Sitten, kun nämä roikkujat eivät voi millään mennä ohi, vaikka paikkoja olisi, vaan jatketaan sitä roikkumista. Ei näin!
Jep, monta kertaa meinannu palaa hihat myös kehä3:lla tuon takia. Moni tulee myös niin että lähtee jo kauempaa ohittamaan muitakin mutta sitten ei jakseta koko jonoa ohittaa vaan sullotaan siihen pieneen väliin, toisen nenän eteen ja toisen perseeseen kiinni. Ihan hellvetin ärsyttävää tuo kun jäädään siihen metrin päähän perseestä roikkumaan, kuten myös se että ajavat ohi ja jäävät siihen nenän eteen nysväämään. Stnan pellet. Angry Pari kertaa tehny mieli painaa kaasu pohjaan siinä vaiheessa kun siellä joku urpå roikkuu puskurissa mutta sehän on sitten taas omaa tyhmyyttä se.  Tongue

Ja itelle opetettu sellanen että kun ohitetaan niin takas oikealle kaistalle tullaan vasta kun ohitettavan auton keula näkyy kokonaan taustapeilistä, silloin pitäs olla riittävä väli siihen... Roll Eyes
Lasse Nygren

Date Registered: 23.06.04

« Reply #3622 on: 10.02.08, 20:47 »

Heh sen enempää henkilökohdistusta harrastamatta osasit kiteyttää täydellisesti Suomiautokulttuurin. "Minä olen nyt tässä, vtut muista, aivan sama miltä takana olevasta tuntuu".  Wink

Tämä EI ollut tarkotettu sitten henkilökohtasesti! Ihan vaan yleisesti kun tota päivästä toiseen seurailee tota hommaa tuola.

Lähinnä hain tässä takaa, että harva varmaan tajuaa, että ne jarruvalot häikäisee toisia siinä niin pahasti. Itse en ainakaan pahemmin muista, että olisi hirveästi nuo jarruvalot ikinä häikäisseet. En siis mielestäni kiteyttänyt pahemmin mitään...mutta joo.

EDIT: Olen kyllä siinä ihan samaa mieltä, että eipä tuolla liikenteessä monet paljoa muita huomioi ja se ottaa kyllä usein päähän. Mm. on kyllä kumma, miten joillekkin on niin hemmetin hankalaa vaikka jossain kaistanvaihto tilanteessa antaa tietä, vaikka olisi jo pitkään vilkuttanut itse ja tehnyt kyllä selväksi, että ollaan kaistaa vaihtamassa.
« Last Edit: 10.02.08, 20:52 by Lasse Nygren »

ADEs80s
Former member
« Reply #3623 on: 10.02.08, 21:23 »

Tänään tuli kyllä ihmeteltyä, että mikä ihmeen tarve ihmisillä on ajaa toistensa persiissä kiinni, vaikka tie olisi todella hiljainen. Tänään ajelin 8-tiellä iltapäivästä, eikä liikennettä paljoa ollut. No, siinä edessä meni sellainen neljän auton ryhmä, joka ei paljoa välejä toisiinsa pitänyt, vaan jatkuvasti jarruvalot paloivat, kun porukka roikkui toisissaan kiinni. Itse pidin hyvän välin tähän "ryhmään", eikä tarvinnut kertaakaan oikein jarrulla hidastaa menoa, vaikka ajoinkin yhtä kovaa, kun muut mutta, kun väliä oli tarpeeksi edellä meneviin, niin eipä tarvinnut pahemmin valoissa pysähdellä, kun tämä neljän ryhmä pysähtyi oikeastaan kaikkiin mahdollisiin valoihin. Itse rullailin vaan rauhassa niitä punaisia valoja kohti, eikä pahemmin tarvinnut pysähdellä. Eniten melkein tuolla liikenteessä ketuttaa tuollainen persiissä roikkuminen, vaikka itse ajaisi aivan rajoitusten mukaan/kovempaa. Sitten, kun nämä roikkujat eivät voi millään mennä ohi, vaikka paikkoja olisi, vaan jatketaan sitä roikkumista. Ei näin!
Olen huomannut saman ilmiön täällä päin suomea. Ajan rajoitusten mukaan, takana tuleva ottaa kiinni ja jää roikkumaan tappituntumalle, muttei todellakaan ohita, vaikka paikka eteen tulisi. Sitten päinvastaista myös esiintyy paljon. Hirmuinen tarve päästä ohitse ja kun omalle kaistalle palataan, jatketaan vilkuttamista edelleen oikeaan ja poistutaan rampille. Siis  Shocked Mihin ihmeeseen niin älytön kiire, et pitää toisen edestä kiilata ja poistua tieltä? Ei aina voi tajuta...

Takana roikkujat ärsyttää ainakin minua sen verran, et jos sen roikkumisen huomaan olevan tahallista ja jatkuvan vähintään 2 kilometriä, ryhdyn pääsääntöisesti seuraaviin toimiin:  Grin

1) Märällä, sohjoisella tai lumisella tiellä takana tulevan pyyhkijöiden soisi olevan kunnossa. Niille tulee meinaan käyttöä. Lisäksi edellisen ajokelin vallitessa pimeällä, kytken takasumariin päälle, osoittaakseni missä oman ajoneuvoni perä sijaitsee. Tarkoitus ilmaista sanottamasti, että onko tässä sittenkään niin kiva ajella???

2) Hyvä ajokeli ja vähän liikennettä --> nopeuden alennus. Harva perään tunkija jaksaa ajella "alinopeutta". Ja jos jaksaa, eihän sillä sitten ollukaan kiire. Tilanne normalisoituu yleensä parissa minuutissa, perän nuolija menee ohitse heti paikan tullen (tosimiehet menee missä haluaa) ja itse voin palauttaa entisen nopeuteni. Näin myös hänen tekemä ohittaminen hieman helpottuu.

3) Vilautan jarruvaloja pari kertaa ja jos viesti ei uppoa, niin sillehän ei sitten voi mitään. Yleensä myös tällöin pudotan omaa nopeutta, koska se on havaintojeni mukaan tehokkain ja laillisin keino päästä takanaroikkujasta eroon mahdollisimman nopeasti. Siihen ei voi ohitettavana vaikuttaa, kuinka laillisen ohituksen ohittaja tekee. Sepä on sen oma asiansa.

En todellakaan tykkää itse roikkua toisen perässä, sillä edellä ajavassa autossa voi olla samalla tavalla ajatteleva kuski. Miksi pahoittaa hänen mielensä 3 sekunnin tähden? Lisäksi huonolla ilmalla tarvitsen muutenkin koko lasinpesunestesäiliön (1,7 litraa) sisällön käyttööni pitkillä matkoilla. Ei kehtaisi joka 50 kilsan välein pysähtyä taukopaikoille lisäämään metanolilitkua pesurinsäiliöön...

Ade

PS: Senkus tulette roikkumaan perääni, teitä on varoitettu  Grin
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #3624 on: 10.02.08, 21:49 »

PS: Senkus tulette roikkumaan perääni, teitä on varoitettu  Grin

Muista kuitenkin, että ei se syy ole aina automaattisesti peräänajajan  Tongue

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
ADEs80s
Former member
« Reply #3625 on: 10.02.08, 22:21 »

Muista kuitenkin, että ei se syy ole aina automaattisesti peräänajajan  Tongue
Linkitä toki ennakkotapaus tästä. Villejä tornihuhuja olen kyllä kuullut vaikka kuinka monta, mutta aika hankala sinunkaan on puolustella ajamistasi alle autonmitan päästä toisen hanurista Grin Vai eikö ole?

Ade
Henkka
Former member
« Reply #3626 on: 10.02.08, 22:27 »

Joo o, on se joillain suunnittelijoilla välähtänyt kun pitää ensiksi tunkea helv**** kirkkaan kaasupurkauslamput ajovaloiksi ja siihen alle sitten vielä vielä kirkkaammat sumuvalot samalla valotekniikalla. Ei siinä mitään, mutta suomalainenjuntti kun tulee vastaan ne päällä pimeällä pikkutiellä tihkusateessa pienessä ylämäessä, niin siinä ei nähnyt kyllä enää yhtään mitään yhtään minnekään.

Olen tätä jo ennenkin täällä todennut, että nuo on ihan helvtin kirkkaita, etenkin kun noi eräät ääliöt ajaa keleistä piittaamatta kaikenlisäksi sumarit päällä, vaikkei sumusta ole tietoakaan. Todella super turvallista kun vastaantuleva sokaistuu samantien kun ne valot sieltä vastaan napsahtaa, vaikka miten katsot sitä oikeaa penkkaa, katse pois niistä valoista, niin ei siitä mitään tule kun mitään et nää minnekään siltikään. Sitten kun tuo auto menee ohi, niin sitten on pitkä musta hetki kun silmät hakee kirkkauden jälkeen taas elämää.....

Raskaassa kalustossa ymmärrän, että niillä jotain tekee mutta perhe Mondeossa pätemisen takia en.

Ja toinen........ noi leditakalamput on ihan kiva juttu, etenkin kun niitä loistaa 20 kappaletta 2 minuuttia pimeällä jarruvalot päällä liikennevaloissa. Automaatti kun on, niin sitähän ei voi vaikkapa N:lle pistää ja käsijarrua tuhlata siihen valoissa seisomiseen. Ei.. kyllä se pitää loistattaa takanatulevan naamaan niitä ledejä........ jos se valo vaikka vaihtuu niin voittaa sen 1 sekunnin lähdössä, ettei vaan Toyotat mene ohi.........................

Kateellinen en ole pätkääkään. Pohidin vain, että tartteeko noitten olla noin tolkuttoman kirkkaita, että silmät ei vähään aikaan mitään nää kun tollasia tilanteita tulee eteen....

Vai kuinka moni haluaa tuijottaa 20 kappaletta kirkkaita ledejä vaikkapa iltapäivän ruuhkassa toistuvasti, kun silmänpohjia alkaa särkemään niitten kirkkaus, tai kohdata tollasen perusjuntin ajavan kaasusumareilla ja kaasulampuilla pikkusta pimeätä kujaa vastaan, sillon kun sumusta ei ole tietokaan ja tiessäkään ei liikaa leveyttä ole............................

Ja "maailmalla" seisotaan valoissa vaihde vapaalla tai käkkäri päällä? Onhan noi takaledit kirkkaita, mutta en ole niitä, enkä muutenkaan jarruvaloja kokenut valoissa häiritseviksi, saatikka silmänpohjia rasittaviksi. Ei ne kuitenkaan päivänvaloa kirkkaammat ole.
Itselläni on xenonit ja joskus joku vastaantulija räpyttelee pitkiä, kun mielestään häikäisee. Yleensä nämä vastaantulijat tulevat juuri kumpareen takaa, tai keli on musta ja märkä. Huomiona sekin että usein nämä välkyttelijät ovat joko vanhempia autoja, joissa on jo omat ajovalot himmeähköt, tai sitten ne ovat muuten "kuurassa". Eli kun oma valoteho on huono, niin vastaantulevan hyvät ajovalot tuntuvat vieläkin kirkkaammille. Eli ehkä niille seikoille kannattaisi tehdä jotain?

Xenonithan on aina oikein suunnattu, oli tiiliskiviä takaluukussa tai ei. Laissa on siis, että xenoneissa pitää olla automaattinen tasonsäätö.
Sumarit eivät ole samalla valotekniikalla. Vai missä autossa on xenon -sumuvalot?

Ymmärrän että ne voivat ärsyttää silmiin, mutta sanoisin että sen sijasta kuin leimaisi hyvin valoin ajavia juntiksi, kannattaisi kiinnittä huomiota siihen jos silmät ovat erityisen herkät ärsyyntymään valolle. Eikä tämä ole pottuilua. Eli tsekkauttaisin asian ihan silmälääkärillä, koska se voi olla oire jostain.

Se on mielestäni on kyllä aika paikallinen muoti, että ajellaan sumarit päällä. Joitkut nyt ehkä vaan saa siitä mielihyvää, että kuvittelevat auton (ja ehkä itsensäkkin?)antavan paremman vaikutelman kun valoja kiiluu enemmän. Mistä sitten moinen mielleyhtymä? Tai sitten se että etuala on kirkkaampi, saa harhaisen mielikuvan siitä että näkisi paremmin. Kun tätä ei ilmeisesti edes poliisit juuri valvo, niin moni tykkää räpsäyyttää ne sumarit päälle, eli joukossa se ns. loogisuus aina tiivistyy. Mene ja tiedä.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #3627 on: 10.02.08, 22:30 »

Linkitä toki ennakkotapaus tästä. Villejä tornihuhuja olen kyllä kuullut vaikka kuinka monta, mutta aika hankala sinunkaan on puolustella ajamistasi alle autonmitan päästä toisen hanurista Grin Vai eikö ole?

Eipä ole mitään linkittää, mutta tiedän yhden tapauksen, missä risteyksestä lähtiessä edellä ajanut sammutti autonsa ja perässä ajanut tuttavani tööttäsi persiiseen. Ja syy meni edellä ajaneen piikkiin...

Ja on myös näitä tapauksia, että toinen on roikkunut persiissä kiinni ja edellä ajanut on lyönyt liinat kiinni tai muuta vastaavaa häirintää. Näitä tapauksia on sitten mennyt sekä pelkästään edellä ajaneen syyksi (ihan oikein), että myös ns. tasuriksi, eli molemmat on todettu syyllisiksi osaltaan. Joskus juttelin erään poliisituttavan kanssa näistä ja hän totesi, että jos homman voi todistaa, ei siinä ole mitään epäselvää. Eli peräänajaja ei välttämättä aina ole se syyllinen...

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #3628 on: 10.02.08, 22:36 »

Se on mielestäni on kyllä aika paikallinen muoti, että ajellaan sumarit päällä.

No älä nyt viitsi. Kumman paikallista tuntuu olevan, kun siihen törmää ihan joka puolella maata Tongue

Mitä tulee noihin ledijarruvaloihin, niin en ole itse kokenut niitä koskaan ongelmaksi. Sen sijaan se ärsyttää, kun jengi vetää takasumarit päällä heti, jos vähän vettä tiellä pöllyää. Oikeasti niitä sumareita ei Suomen oloissa ole perusteltua käyttää kuin hyvin harvoin...

Onneksi omassa autossa on jo niin himmenneet umpiot, että voi posotella surutta pitkillä koko ajan, eikä kukaan räpsyttele takaisin Grin

ADEs80s
Former member
« Reply #3629 on: 10.02.08, 22:46 »

Eipä ole mitään linkittää, mutta tiedän yhden tapauksen, missä risteyksestä lähtiessä edellä ajanut sammutti autonsa ja perässä ajanut tuttavani tööttäsi persiiseen. Ja syy meni edellä ajaneen piikkiin...

Ja on myös näitä tapauksia, että toinen on roikkunut persiissä kiinni ja edellä ajanut on lyönyt liinat kiinni tai muuta vastaavaa häirintää. Näitä tapauksia on sitten mennyt sekä pelkästään edellä ajaneen syyksi (ihan oikein), että myös ns. tasuriksi, eli molemmat on todettu syyllisiksi osaltaan. Joskus juttelin erään poliisituttavan kanssa näistä ja hän totesi, että jos homman voi todistaa, ei siinä ole mitään epäselvää. Eli peräänajaja ei välttämättä aina ole se syyllinen...
En kuitenkaan ihan noin jyrkkään toimintaa ole ikinä sortunut, et tuuppaisin liinat kiinni asti. Jarrua voi vasurilla väläyttää samalla kun oikea pysyy kaasulla. Parempi edelleen nostaa vain jalka kaasulta. Kukapa sinua voi vaatia ajamaan koko ajan rajoituksen mukaan, kun melkein suurin osa kuskeista ei aja sitä ikinä...

Toi risteyshomma kyllä oikein puistattaa. Ei kai toisen päällekään saisi ajaa, jos ei kulkuväylä ei ole vapaa? Noh, vaikea ottaa enempää kantaa, kun en tunne tapausta sen paremmin. Noita nyt sattuu joskus sillon tällön itellekin, et sammua tupsahtaa valoihin... Kiree kisakone kun ei kertakaikkiaan toimi alhaalla  Grin

Ade  Wink
Henkka
Former member
« Reply #3630 on: 10.02.08, 23:27 »

No älä nyt viitsi. Kumman paikallista tuntuu olevan, kun siihen törmää ihan joka puolella maata Tongue

Tarkoitin juuri tuota, eli se on suomalainen ilmiö. Sami kirjoitti suomalaisten valonkäyttötavoista ja viittasin siihen. Olisin voinut toki viitata selkeämmin.
Aaltonen
Former member
« Reply #3631 on: 11.02.08, 06:46 »

Johan tuli valoista kommenttia. Vastaan nyt tähän suoraan ja kurvailematta, kuten joskus ei ole ollut tapana.

Jaan tämän nyt osiin kun en jaksa 3 replyä kirjotella...

1. En tiedä mitkä helvtin valot siinä Mondeossa oli, mutta ne oli aivan helvtin kirkkaat. Ensimmäinen ajatus oli niiden olevan kaasusumarit, kun olivat siniset valoltaan. Mene ja tiedä mitkä helvtin lamput se tollo oli siihen asentanut.
Totta oli myös se, että se tuli lievää ylämäkeä mäenkumpareen takaa vastaan piemällä sateisellä kelillä, jonka jälkeen en nähnyt yhtään mitään yhtää minnekään.
Miten oman auton valot voi ehkäistä vastaan tulevan auton valojen kirkkautta? Tätä en ymmärtänyt.

2. Sumarit päällä ajaminen + ajovalojen käyttö oheen, ne sumarit vie siitä ajovalojen valaisemasta alueesta kaiken valon sielä pidemmällä. Tätä ei varmaan ole kerrottu niille, joitten mielestä on tärkeää nähdä siihen 4m päähän etupuskurista. Jos ette usko, menkää pimeälle tielle, pistäkää vaikka kaukovalot päälle ja ne  sumarit ja tutkikaa asiaa. Itse vaan olen huomannut, että ne sumarit hävittää tehoa noista ajo/kaukovaloista sielä pidemmällä sen takia, että se etuala on paljon kirkkaampi kuin se kauempana oleva ajo/kaukovalojen tuoma valo. Silmähän reagoi asiaan niin, että kirkas valo edessä vie havaintoaistia pidemmältä, vaikka sinne valo kiila osoittasikin.

3. Takavaloledeistä, onneksi niitä ei kovin monessa autossa ole, mutta kun niitä ruuhkassakin katsoo sellaset 30 eri jarrutusta piemällä kelillä, niin kyllä siinä silmät leipää huutaa, etenkin väsyneet silmät. Ei mulla sen herkemmät silmät ole, mutta kelläpä ei silmät pitkän ajon päätteeksi väsyneet olisi?

4. Tuo kaistanvaihto juttu, toisinaan alan pohtimaan, että taitaa jengillä loppua taito kesken kun vilkkua käytetään ohitukseen lähtiessä, muttei enää palattaessa kaistalle. Varmaan se peiliin katselu (jos muistetaan) vie kaiken taidon ja vilkku unohtuu vaikka miten läheltä ohitettavan auton keulaa takasin tultaisiinkaan.
Ja Lasse tuossa totesi, että kun ei tilaa saa vaikka vilkku päällä onkin. No siihen nyt ei ole muuta syytä kun se, että jengi ajaa silmät kiinni yksinkertasesti sanottuna ja osa on sitten näitä, "minä menen nyt, vtut muista, mun eteen ei tulla" kuskeja.

5. Tuo jarruvalojen vilauttelu on sitten vihoviiminen temppu mitä kannattaa tehdä. Siis jos joku hanurissa kiinni roikkuu. Jos sen tempun tekee, niin ei kannata ihmetellä, jos joku tulee pesismailalla heilumaan liikennevaloissa. Super vaarallista.
Vaikka ymmärrän, miten paljon se ottaakin päähän jos joku sielä takana roikkuu, niin nostakaa vaikka sopivan suoran koittaessa kaasu ja antakaa sen puhaltaa elämänsä innosta ohi, mutta älkää vilautelko niitä valoja. Sillä saatte vaan itsellenne harmia, ja ihan itse aiheutettua. Ei se mitään, jos se takana oleva auto saa slaagin, mutta entäs en auton takana oleva auto, ja vielä tämän takana olevan auton kuljettaja, mitä hän mahtaa nähdä sinne, miksi ne jarruvalot vilahti. Saati vielä, JOS tämä hanurissa roikkuja niittaa pelästyksissään jarrut pohjaan, joka tulee yllätyksenä parille seuraavalle. Miten selität tämän poliisisedälle?

6. Vihoviimistä on myös jonkun hanurissa roikkujan takia alkaa ajaa lujempaa ja ajaa edellä olevaa lähempänä. Eikös ne viisaat niin tämän asian kerro, että parempi hiljennellä ja jättää väliä edellä olevaan, että saa sen perässäroikkujan mukaan mahdolliseen yllättävään tilanteeseen, jos sellanen sattuu edessä syntymään. Eli pelataan itselle aikaa sekä myös tälle takana olevalle idiootille, ettei se ole samantien hanurista sisällä.

Ei mulla muuta.
AvS_MotorSports
Former member
« Reply #3632 on: 11.02.08, 09:24 »

On himmeitä takavaloja ja kirkkaita takavaloja, mutta itse en ole niistä mitään stressiä ottanut. En kyllä silmä suorana niihin kirkkaisiin valoihin edes tuijota joten mitään ongelmaa asiasta ei tule. Oli automaatti tai manuaali niin veikkaan että molemmissa tapauksissa liikennevaloissa seisotaan jalka jarrulla.

Liittyen xenon valojen automaattiseen korkeussäätöön: Joku mainitsi että xenon ajovalojen pitäisi olla aina oikein suunnattuja, mutta palaten vanhaan keskusteluun tietyn Skoda mallin xenoneista sanoisin että näissä Skoda malleissa tuo korkeussäätö on jotenkin viturallaan. Tuntuu vähän oudolta kun tämä tietty Skoda mallinen ajoneuvo ajaa oman autoni takana niin hänen ajovalokeila (säde) näyttää oman autoni yli. Pienessä sumussa tuon eron huomaa hyvin (Skoda vs. muut xenoneilla varustetut autot).
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #3633 on: 11.02.08, 09:41 »

Kun nyt on ollut puhe ohittamisesta ja kaistojenvaihdosta niin minua ihmetyttää se vasemmalla kaistalla roikkuminen aivan turhaan esim. motarilla tai kehällä. Se ei häiritse minua lainkaan jos joku auto ohittaa pitkän letkan vasenta kaistaa pitkin tai viettää suurimman osan ajasta siellä vasemmalla kaistalla koska ajaa kovaa, mutta jotkut tuntuu jäävän sinne vasemmalle vaikka ajaisivat ties kuinka hitaasti. Viimeksi pari päivää sitten joku ajeli kehä I:llä 70km/h rajotusalueella vähän alle 70km/h, mutta ei millään voinut palata sinne oikealle kaistalle vaikka seuraavaan risteykseenkin oli matkaa ja oikealla kaistalla ei ollut ketään. Kun tarpeeksi kauan siinä roikkuu niin ei ihme jos porukka alkaa mennä ohi oikealta.

Btw, vaikka kukaan ei ole varsinaisesti opettanutkaan tuota ohjetta, jonka Petri antoi, niin olen kyllä huomannut sen hyväksi ohjeeksi. Kaistalle voi hyvin palata kun ohitetun auton nokka tai auto kokonaan näkyy taustapeilissä. Sadekelillä voi sitten jättää mahdollisuuksien mukaan vähän pidempääkin väliä ettei sohaista sitä kuraa suoraan tuulilasille.

Aaltonen
Former member
« Reply #3634 on: 11.02.08, 09:47 »

Liittyen xenon valojen automaattiseen korkeussäätöön: Joku mainitsi että xenon ajovalojen pitäisi olla aina oikein suunnattuja, mutta palaten vanhaan keskusteluun tietyn Skoda mallin xenoneista sanoisin että näissä Skoda malleissa tuo korkeussäätö on jotenkin viturallaan. Tuntuu vähän oudolta kun tämä tietty Skoda mallinen ajoneuvo ajaa oman autoni takana niin hänen ajovalokeila (säde) näyttää oman autoni yli. Pienessä sumussa tuon eron huomaa hyvin (Skoda vs. muut xenoneilla varustetut autot).

Kappas, en ole ainoa joka on Skodan kohdalla tämän huomannut. Erityisesti kaasulampuilla varustetut Octaviat häikäsee, tuli se vastaan tai ajoi sellanen takana.
Aaltonen
Former member
« Reply #3635 on: 11.02.08, 09:53 »

Btw, vaikka kukaan ei ole varsinaisesti opettanutkaan tuota ohjetta, jonka Petri antoi, niin olen kyllä huomannut sen hyväksi ohjeeksi. Kaistalle voi hyvin palata kun ohitetun auton nokka tai auto kokonaan näkyy taustapeilissä. Sadekelillä voi sitten jättää mahdollisuuksien mukaan vähän pidempääkin väliä ettei sohaista sitä kuraa suoraan tuulilasille.

No joo jos vähänkin muita kunnioittaa, tai muiden ajatuksia miettii, miltä mahtaa toisesta tuntua kun keulaa viistäen suhahdetaan eteen, niin tuo ohje on varsin loistava. Säästää monen moisilta pelästymisiltä ja hermojen kiristämisiltä.
Mikä ihmeen kiire siihen heti yleensä on muutenkin? Näyttämisen, brassaamisen halua? Egoilua? Vtituilua?
Pahimmillaan kaikista ylimielisimmät (suotte anteeksi ilmaisuni) tekee tuon eteen tulemisen keulaa viistäen, ilman vilkun vilkkua. Tai jos se vilkku on käytetty, sitä on käytetty 1 sekuntti ja vasemmalla kaistalla, muttei enää sillä hetkellä kun kännetään rattia.

Eli kertauksena, vilkkua käytetään sekuntti, ja käännetään rattia, ja sillon kun se toinen sen vilkun haluaisi juuri nähdä; eli kun ajolinja vaihdetaan viereisen auton ajolinjalle, sillon sitä vilkkua ei enää yksinkertaisesti voida käyttää. Silloin, kun sitä juuri pitäisi käyttää.

Toinen asia mitä en oikein ymmärrä, on juuri ennen liikennevalo-ohjattua risteystä kaistan vaihtaminen toisen auton eteen. Mitä isompi auto, sen kovempi kiire siihen eteen on päästä. Vaikka sitten sulkuviivan yli. Tätä minä en ymmärrä. Kertoo vaan enemmän kun 1000 sanaa tollanen toiminta. En tarkota, että se vtuilua on, vaan täydellistä ajattelemattomuutta.
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #3636 on: 11.02.08, 12:01 »

Mikä ihmeen kiire siihen heti yleensä on muutenkin? Näyttämisen, brassaamisen halua? Egoilua? Vtituilua?
Veikkaan myös noita Grin Kerran kun olin tulossa töistä kotiin joskus illalla, pimeän aikaan. Katoin peilistä kun sieltä joku auto lähti ohittamaan sumarit tietty päällä. Sitte ku se oli siinä kohdalla niin huomasin että se oli sellanen amistuning museobemari (yllätys..?), ja sitten se pyyhkäs takas oikealle kaistalle siihen parin metrin päähän mun keulasta ja jäi siihen vielä nysväämään. Ite jatkoin vaan samaa vauhtia siinä niin vähän ajan päästä tuo laittokin kaasun pohjaan ja katosi näkyvistä..  Grin Eli ois voinu tarkotuksena olla se että mä oisin lähteny kisaamaan sen kanssa että oisin vetäny ohi kun jäi siihen nenän eteen roikkumaan. Mutta kun en lähtenytkään niin ei sekään siihen jaksanu jäädä..  Grin Sitten on niitä "bisnezmiehiä" niillä (tyyliin) uberSUVeillaan laugh jotka tulee vaan sillä ylimielisellä tyylillä eikä välitä siitä että tuleeko se nyt siihen toisen naaman eteen vai ei..  Tongue
Aaltonen
Former member
« Reply #3637 on: 11.02.08, 12:19 »

Njuu Petri puhuu kyllä ihan sitä, mitä tuola tien päällä näkee. Jos tollasia tekee, ärsyttääkseen toista niin aika syvältä on kyllä asenteet. Harmi vaan, että yleensä näillä perustolloilla on juuri se vähän nopeampi laite alla, ne tietää, että niitten kippo on keskimääräistä nopeampi ja sen voittamiseen tarvitaan voimaa, joten voi näyttää kuka on kuka. Harmi, super harmi.

Ja mitä näihin SUV kuskeihin tulee. Arttu ei nyt sitten ota nenukkiin hernettä kun tämä ei ole henkilökohtasesti tarkotettu! Se on uskomatonta miten tuo "iso" auto saa joillain naksahtamaan ihan totaallisesti offlinelle. Kun alla on perusautoja korkeampi ja pidempi ja leveämpi SUV, unohtuu ihan kaikki. Kaistaa vaihdetaan miten halutaan, enemmän ja vähemmän sulkuviivoja pitkin, vilkkukin on lisävarustelistalta unohtunut ja käytös on muutenkin joillakin erittäin ylimielistä. Ajetaan "leveesti", kiihdytellään ja ohitellaan eikä mahduta 3m kaistalle kunnolla, vaikka tilaa ja mahdollisuuksia olisi ottaa muutkin huomioon. Peilitkin niissä on paljon isompia ja silti ei....

Kun tuon yhtälön pitäisi aivan päin vastoin! Mitä isompi auto, sitä enemmän harkintaa ja suuntamerkkejä. Sama pätee moniin "kalliiden autojen kuljettajiin", kaaliin kolahtaa niin kaikki on sallittua.
Mitä siitäkin tulisi, jos raskaanliikenteen kuskit vaihtaisivat samalla tavalla kaistaa. Tuhannesosasekuntti vilkkua ja 25m yhdistelmä surutta kaistalta toiselle, oli takana ketä tahansa, näki tai ei sitä vilkkua.

Helvtin surullista, että joillekin tuo iso auto aiheuttaa tollasia pätemis/brassailu/leveily/uhoamis oireyhtymiä, ihan kun sen ison SUVin myötä tulisi uudet liikennesäännöt mukana. Mistään ei tartte välittää ja kaikki on laillista. Surullista!
Siksi olenkin sitä mieltä, että näille kilteille perheenisukeille C-kortti pakolliseksi näihin SUVhein, sun muihin tilavehkeisiin. Onhan siinä vastuuta jo, jos purkki painaa sen 1700+kg ja kyydissä no 5 mukulaa +  vaimo. Silti vedetään silmät kiinni, ei havannoida yhtään mitään ja tehdään mitä huvittaa. Tajuamatta, että sitten kun se 1700kg purkki päättää lähteä puskaan, se keskimääräistä kuljettajaa kovempi perheenisukki lähtee pusikkoon. Kysymättä, huolimatta ESP CPSS ABSD järjestelmistä.

EDIT:
Kerran tosiaan seurasin siinä Manskun alusta lähtien yhtä keltasta uutta Hummeria. Siinä kun matkaa kohti keskustaa taitettiin, herra ei käyttänyt kertaakaan vilkkua, yhdessäkään kaistanvaihdossa. Osa niistä kaistanvaihdoista oli melkoviime tippaan tehtyjä; tarkoituksena päästä nopeammin perille, vaikka samoissa valoissa oltiin. Kyllä se pariautonmittaa aina pitää olla lähempänä päätepistettä.... Se oli vaan ihan uskomatonta katsoa, ratista vaan surutta, ilman vilkkuja luottaen sokeasti siihen, että joku väistää aina ja aina on tilaa. Helvtin surullista tollanen perustolloylimielisyys!
« Last Edit: 11.02.08, 12:33 by Sami Aaltonen »
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #3638 on: 11.02.08, 14:02 »

Viimeksi pari päivää sitten joku ajeli kehä I:llä 70km/h rajotusalueella vähän alle 70km/h, mutta ei millään voinut palata sinne oikealle kaistalle vaikka seuraavaan risteykseenkin oli matkaa ja oikealla kaistalla ei ollut ketään. Kun tarpeeksi kauan siinä roikkuu niin ei ihme jos porukka alkaa mennä ohi oikealta.

Mutta eikös toi oikealtaohittamiskielto koske vain moottoriteitä? Ei tommosta kannata miettiä. Ohi vaan sieltä mistä pääsee Smiley
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #3639 on: 11.02.08, 15:35 »

Mutta eikös toi oikealtaohittamiskielto koske vain moottoriteitä? Ei tommosta kannata miettiä. Ohi vaan sieltä mistä pääsee Smiley
Nojoo, niin se taitaa olla, mutta ei kehä I ole ainut paikka missä tuollaisia uneliaita menee Smiley Nojoo, mutta jos joku siellä tahallaan roikkuu eikä tule pois vaikka tilaa antaisi niin kyllä se "täytyy" oikealta ohittaa..

Pages: 1 ... 180 181 [182] 183 184 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1