FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.08.17, 23:07

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 192 193 [194] 195 196 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468106 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #3860 on: 01.04.08, 15:55 »

Mistäkö keksin ottaa talvikelit mukaan? Juttuhan lähti siitä, että alettiin keskustella miten raskaat pelit kulkevat lumipöperössä. Niin siellä mielestäni yhä seisoo.
Siitä en tiedä, missä vaiheessa se sinulle lähti eritymään uudeksi aiheeksi, mutta siitä minä sen "keksin".

Mutta kirjoituksiesi perusteella saan sen kuvan, että ainakin asialla on sinulle merkitystä, koska tunnut regoivan tässäkin pitkälti vain tunteella. En luule mitään sun tietämyksestäsi taikka itsetunnosta ja sen tasosta, eikä sillä sinänsä ole mitään merkitystä minulle. Kirjoitan mielipiteitäni ja ajatuksiani tässä asiassa vain sen perusteella mitä on tänne näpytelty.

Jos vastaan sinulle kritisoiden, niin se ei tarkoita että sinä olet "kaiken pahan takana" minun silmissä. Mitä se tässäkään edes tarkoittaa?

Niin no joo talvikeleistähän tämä lähti, mutta missään vaiheessa en ole väittänyt tai yrittänyt väittää sitä, että linja-auto on jotenkin haastavampi ajaa liukkaalla. Kyse oli vain ja ainoastaan siitä, että tasasesti ajaessa ei pahemmin tunnu kuin vasta todella isot pöpöt.

Vai saat sen kuvan, asialla ei ole minulle sen enempää merkitystä. Vaikka niin saattaa näyttää. Olen tunne ihminen sitä paitsi.
Henkka
Former member
« Reply #3861 on: 01.04.08, 16:15 »

Niin no joo talvikeleistähän tämä lähti, mutta missään vaiheessa en ole väittänyt tai yrittänyt väittää sitä, että linja-auto on jotenkin haastavampi ajaa liukkaalla. Kyse oli vain ja ainoastaan siitä, että tasasesti ajaessa ei pahemmin tunnu kuin vasta todella isot pöpöt.

Vai saat sen kuvan, asialla ei ole minulle sen enempää merkitystä. Vaikka niin saattaa näyttää. Olen tunne ihminen sitä paitsi.

Ehkäpä toinen puhui aidasta ja toinen sen seipäistä, jälleen kerran!   Smiley
Aaltonen
Former member
« Reply #3862 on: 01.04.08, 17:44 »

Jep, näin tässä aina käy.
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #3863 on: 01.04.08, 18:20 »

En minä tuola liikenteessä ala lajittelemaan noita. Jos vaikkapa pysäkiltä lähden ja nään peilistä raskaan ajoneuvon tulevan, niin en minä sitä lajittele, että "hah joku jakeluauto, eikun alle vaan" tai "jaha iso Scanian yhdistelmä, enpäs lähde".... Sama mitä se painaa tai minkä kokonen raskasajoneuvo se on.

Kyllä sillä on väliä, kun se jakari kykenee pysähtymään ja väistämään vähän eri malliin kuin täysi yhdistelmä. Jos itse olisin lähdössä pysäkiltä, niin kyllä minä ainakin katsoisin, mikä sieltä on tulossa ja toimisin sen mukaan...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Aaltonen
Former member
« Reply #3864 on: 01.04.08, 19:18 »

Tatu: tarkoitin tolla, että EN LÄHDE ALLE, JOS NÄÄN raskaan ajoneuvon lähestyvän kun pysäkiltä lähden. Oli se jakeluauto tai 25m yhdistelmä! 
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #3865 on: 01.04.08, 19:23 »

Tatu: tarkoitin tolla, että EN LÄHDE ALLE, JOS NÄÄN raskaan ajoneuvon lähestyvän kun pysäkiltä lähden. Oli se jakeluauto tai 25m yhdistelmä! 
Mutta jos sieltä tulee henkilöauto niin änkeät eteen?  Tongue Ulkomailla muuten, etenkin siis kanarialla olen huomannut että bussit väistävät aina henkilöautoja pysäkiltä tullessaan. Täällä vaikka peilistä näkyy että on henkilöauto tulossa takaa(tai vaikka olis jo vierellä) niin ei muuta kuin siihen eteen matelemaan.  Roll Eyes
Tuomas Filppula

Date Registered: 04.12.04

« Reply #3866 on: 01.04.08, 19:30 »

Mutta jos sieltä tulee henkilöauto niin änkeät eteen?  Tongue Ulkomailla muuten, etenkin siis kanarialla olen huomannut että bussit väistävät aina henkilöautoja pysäkiltä tullessaan. Täällä vaikka peilistä näkyy että on henkilöauto tulossa takaa(tai vaikka olis jo vierellä) niin ei muuta kuin siihen eteen matelemaan.  Roll Eyes
Ei kai se linja-auto siinä nyt voi koko päivää seistä odottaen, että "kiireiset herrat" pääsisivät säästämään sekuntejaan. Bussien käyttämisessä on huonoja puolia jo muutenkin ihan tarpeeksi, niin miksi ruveta niitä vielä lisäämään?  Roll Eyes Jotain rajaa tuolle itsekkyydellekin ihan oikeasti, kiitos. Täällä on muitakin.

Tatu Koiranen

« Reply #3867 on: 01.04.08, 19:30 »

Minä takoitin, että koska pysähtymismatkassa ja väistämismahdollisuuksissa on eroja, vaikuttaa ajoneuvon koko ja oletettu massa siihen etäisyyteen, "joka pitää jättää väliin". Jakeluauton eteen voi hyvin lähteä pienemmällä marginaalilla kuin rekan, vastaavasti henkilöauton eteen riittää vielä pienempi marginaali.

Peilistä näkee rekan kilometrin päähän helposti, pitkäksi voi käydä odottaminen jos ei koskaan lähde... Smiley

Janne Andersson

Date Registered: 16.10.03

« Reply #3868 on: 01.04.08, 19:31 »

Toinen suomalainen käytöstapa on se, että ajetaan puskuriin kiinni, jos tulee risteyksestä eteen. Eilen taksin oli pakko tulla aivan iholle, vaikka kiihdytin välittömästi sallittuun nopeuteen ja vähän ylikin.

Tatu Koiranen

« Reply #3869 on: 01.04.08, 19:33 »

Toinen suomalainen käytöstapa on se, että ajetaan puskuriin kiinni, jos tulee risteyksestä eteen. Eilen taksin oli pakko tulla aivan iholle, vaikka kiihdytin välittömästi sallittuun nopeuteen ja vähän ylikin.

Näin teen itsekin, jos joku urpo vaihtaa kaistaa suoraa eteen vaikka olisi voinut ajaa sillä aiemmalla kaistalla madellen ja vaihtaa kaistaa vasta sitten kun siellä on tilaa..

zikaduu
Former member
« Reply #3870 on: 01.04.08, 19:36 »

Jep kyllä se ihan oikein on, että bussit saavat tulla sieltä pysäkiltä 'puoliväkisin', oli siellä ulkomailla asia sitten miten tahansa. Ja tämä lakihan koskee vain alle ja tasan 60km/h rajoituksia, joten mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeaa ei luulisi olevan ennakoida bussin lähteminen.
Siitä tulee ihan oikeasti kummallekin hyvä mieli hetkeksi kun vaikka vilauttaa valoja sille bussille siellä pysäkillä, että antaa tulla vaan ja saa bussikuskilta kiitoksena vilkunvilautuksen.  Smiley
« Last Edit: 01.04.08, 19:53 by Jaakko Salminen »
Janne Andersson

« Reply #3871 on: 01.04.08, 19:36 »

Näin teen itsekin, jos joku urpo vaihtaa kaistaa suoraa eteen vaikka olisi voinut ajaa sillä aiemmalla kaistalla madellen ja vaihtaa kaistaa vasta sitten kun siellä on tilaa..

Ja sillä saavutetaan tosi paljon. Toisilla kestää näköjään kauemmin kehittyä, kun provosoidutaan joka asiasta.

Tatu Koiranen

« Reply #3872 on: 01.04.08, 19:41 »

Ja sillä saavutetaan tosi paljon. Toisilla kestää näköjään kauemmin kehittyä, kun provosoidutaan joka asiasta.
Saavutetaan, koska aina satunnaisesti tämä urpo tajuaa painaa kaasua tai vaihtaa kaistaa uudestaan. Jos itsellä on joku paskempi auto alla, niin ei tee mieli edes jarruttaa jotta vältyttäisiin kolarilta...

Ei sillä rekalla usein mahdu vaihtamaan kaistaa välittömästi itsekään, ainakaan niin, ettei sitten itse tunkisi jonkun eteen ja olisi häiriöksi muulle liikenteelle (ongelmat vain kertautuisivat...).
« Last Edit: 01.04.08, 19:48 by Tatu Koiranen »

Tatu Koiranen

« Reply #3873 on: 01.04.08, 19:44 »

Jep kyllä se ihan oikein on, että bussit saavat tulla sieltä pysäkiltä 'puoliväkisin', oli siellä ulkomailla asia sitten miten tahansa. Ja tämä lakihan koskee vai alle 60km/h rajoituksia, joten mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeaa ei luulisi olevan ennakoida bussin lähteminen.

Kyllä se koskee myös 60 km/h nopeutta. Yksi paikka, jossa tätä ei tiedosteta, on turuntien ja kehä1:sen liittymä (turuntietä helsinkiin päin ajaessa kun noustaan kehä1:lle itään). Siinä on bussipysäkki, 60 km/h rajoitus ja autot paahtaa tyypillisesti vielä 80 km/h vauhtia sillä kohdalla.. :)

TLL 2:22 §:n 2 momentti sanoo vielä seuraavaa: Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

Janne Andersson

« Reply #3874 on: 01.04.08, 19:47 »

Saavutetaan, koska aina satunnaisesti tämä urpo tajuaa painaa kaasua tai vaihtaa kaistaa uudestaan. Jos itsellä on joku paskempi auto alla, niin ei tee mieli edes jarruttaa jotta vältyttäisiin kolarilta...

Mä ainakin jarruttaisin, jos haluaisin välttyä maksuilta.  Wink

Tatu Koiranen

« Reply #3875 on: 01.04.08, 19:49 »

Mä ainakin jarruttaisin, jos haluaisin välttyä maksuilta.  Wink
Toivoa sopii, että löytyy silminnäkijä, joka todistaa, että urpo vaihtoi kaistaa alle.. Tai sitten hytissä pitää olla tallentava kamera...

Tarvittaessa lähtisin hakemaan oikeutta vaikka käräjäoikeudesta asti...

zikaduu
Former member
« Reply #3876 on: 01.04.08, 19:52 »

Kyllä se koskee myös 60 km/h nopeutta.
Juu tätä siis tarkoitin. =)
Janne Andersson

« Reply #3877 on: 01.04.08, 19:54 »

Toivoa sopii, että löytyy silminnäkijä, joka todistaa, että urpo vaihtoi kaistaa alle.. Tai sitten hytissä pitää olla tallentava kamera...

Tarvittaessa lähtisin hakemaan oikeutta vaikka käräjäoikeudesta asti...

Ei tarvi toivoa eikä taistella, jos ajattelee aivoilla.  Wink

Tatu Koiranen

« Reply #3878 on: 01.04.08, 19:58 »

Ei tarvi toivoa eikä taistella, jos ajattelee aivoilla.  ;)
Kyllä vielä jonkun kerran käy niin, ettei siinä edes kerkeä jarruttamaan.. Kertaaleen tullu sellanen tilanne vastaan, kun tunari vaihto ensin liittymän rampille, oli hiljentäny vauhtia jo reippaasti ja just kun olin tulossa kohdalle niin vaihtokin takasin moottoritielle (taisipa vaihtaa vielä sulkuviivan yli).. Sillon oli kunnon auto käytössä ja väistin pientareelle kun kerran mahtui. Jos ei olisi mahtunut, olisin ajanut perään auton kaatamisen sijaan...

Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #3879 on: 01.04.08, 20:04 »

Kertaaleen tullu sellanen tilanne vastaan, kun tunari vaihto ensin liittymän rampille, oli hiljentäny vauhtia jo reippaasti ja just kun olin tulossa kohdalle niin vaihtokin takasin moottoritielle
Heh, vähän samantapainen hassu tilanne kävi mulla tossa kehällä.. ajelin sitä taksikaistaa siinä kun olin menossa seuraavasta rampista ylös.. sitten sieltä edelliseltä rampilta oli tulossa joku auto, ajeli siinä mun etuoikealla.. hiljensin silleen että se ois hyvin päässyt siihen eteen. Sitten se jarrutti siinä ja ajattelin että no kai se sitten päästää mut, mutta kun painoin vähän kaasua niiin silloin tämä laittaa vilkun ja tulee siihen eteen niin että jouduin "vähän enemmän" polkemaan sitä jarrua..  Huh Oli siinäkin taas oikein teiden ritari..
Pages: 1 ... 192 193 [194] 195 196 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1