Keskustelua liikenteestä

<< < (793/3031) > >>

Aaltonen:
Quote

Sami saikin jo selvityksen miten lakipykälät tuossa menee. Kyse ei ole kohteliaisuudesta, vaan velvollisuudesta. Ja tosiaan, muista ei voi olla ikinä 100% varma, mutta se on asia minkä kanssa pitää elää. Ainakaan se ei ole suora syy dissata lakipykäliä. Se ei ainakaan johda turvallisuuden lisääntymiseen, jos ajetaan "useilla säännöillä".

Mutta nyt varmasti ymmärrät paremmin myös sen, että ne muutkin "törttöilijät" eivät välttämättä aina tee asioita tahallaan. Kaikilla ei ole jokainen pykälä hallussa, vaikka väistämisvelvollisuudet ei ole ihan pikku juttu.

Minusta tämä osoittaa myös sitä että jotkut tärkeät asiat liikenteen pelisäännöistä pitäisi iskostaa autoilijoiden pääkoppaan korostetusti. Ja kohtaamiset autoilijoiden ja kevyen liikenteen välillä on niitä joissa meilläkin on vielä valistamisen sarkaa roimasti. Monessa asiassa ollaan täällä pohjolassa jo hyvin kehitytty, kun vertaa autoistuneen Suomen viime vuosikymmeniin.




Totta, sehän se tässä pelottaakin kun ei ole ne pykälät halussa ja vaikka ne olisivat halussa, eivät mieti mitä seurauksia voi jollain teolla olla. Ymmärrän loistavasti sen, että on kiva päästellä mummoja kadun yli, mutta sillon pitää olla 100 varma siitä, että kukaan ei jää paitsioon siinä hommassa.
Ehkä tässä pitäs sanoa sana maalaisjärki sitten.... mene ja tiedä.

Aaltonen:
Quote


Mikä liikenteen seuraamisessa on niin hemmetin vaikeaa? Suojatien eteen pysähtyvän auton huomioiminen ei ole ainakaan minulle koskaan ollut kovinkaan vaikeaa. Kyllä sen pitää huomata, jos kerran kortin omistaa.


Pakkohan sen edessä ajavan on uskoa siihen, että takana tuleva saa sen kipponsa pysähtymään. Jos ei saa niin joko turvaväli on liian pieni tai sitten kuskin pitäisi ruveta kulkemaan vaikka bussilla. (siis semmoisella joka pysähtyy kun painaa jarrua) Mitäs jos (Ehkä minustakin voisi tulla "mitäs jos"-mies) sinne auton eteen ryntääkin lapsi. Edessä ajava saa auton pysähtymään mutta sitten bussi jyrää kummatkin? Olisiko parempi painaa vaan kaasua jarruttoman bussin edessä niin kuolee vain lapsi, huonoimmassa tapauksessa kuolee lapsi, henkilöauton kuljettaja ja ehkäpä bussissakin vielä joku. Ja entäs jos bussi vielä liukuu bussipysäkin yli jossa on 100 mummoa odottamassa bussia?

Kirjoitin tahallani kärjistäen ja provosoiden, ehkäpä siellä välissä hiukan asiaa ja omaa mielipidettäkin on.


Niin maalaisjärki on varmaan se oikea sana nyt sitten tähän keskusteluun.
Eihän se pysähtyminen ole vaikeaa.Itselle nyt vaan kävi niin etten ollut edes siitä jalankulkijasta tietoinen sen pakettiauton takia. En voinut sen auton läpikään tilannetta ennalta nähdä, siksi se jonon pysähtyminen kuin seinään yllärinä tulikin. Eihän se muuten olisi tullut jos sinne olisin nähnyt!

Niin tämä pysähtyminen, pakkohan se on olettaa. Mutta pakko on myös olla varma siitä, että jos aiot keskikorokkeella olevan jalankulkijan suoralla tiellä päästää päästämällä yli, merkin annolla yli, niin on sun edessä olevana oltava varma siitä, että takana oleva on tilanteen tasalla, oli jääkeli tai kuiva keli. Se on täysin turha kolari, jos siinä kohtaa toisen hanurista sisään saa, kun tämä jalankulkija olisi sen 5s päästä yli päässyt täysin turvallisesti.
JOS ei ole keskikoroketta, niin sittenhän tilanne on täysin eri, siinä ei ole mitään muttia.

Ehkä ajattelen näitä monimutkaisesti, erään rekkakuskin ei tarvitse ajatella näköjään yhtään mitään, mutta kaikki me ei olla niin lahjakkaita.

Henkka:
Quote

Totta, sehän se tässä pelottaakin kun ei ole ne pykälät halussa ja vaikka ne olisivat halussa, eivät mieti mitä seurauksia voi jollain teolla olla. Ymmärrän loistavasti sen, että on kiva päästellä mummoja kadun yli, mutta sillon pitää olla 100 varma siitä, että kukaan ei jää paitsioon siinä hommassa.
Ehkä tässä pitäs sanoa sana maalaisjärki sitten.... mene ja tiedä.


Missä tilanteessa voit olla liikenteessä varma kenenkään muun tekemisestä? Ikinä?
Entäs sinä itse. Jos joku lakia noudattaen pysähtyy päästääkseen jalankulkijan suojatien yli, niin sinä olet juuri se epävarma tekijä, joka käyttäytyy toisin kuin voisi "järjellä" olettaa.

Olen Joonankin kanssa samoilla linjoilla, (eikä olla nyt "liitouduttu" sua vastaan) että vaikutat todella epävarmalle kuskille siinä mielessä, että sinun kuuluttamat ajotavat ja säännöt ovat sinulla itselläsi hukassa. Joko trollaat kovasti, tai sitten olet omassa maailmassa sen suhteen miten pitää toimia liikenteessä. Välillä puhut valkoisesta ja sitten käden käänteessä mustasta. Ja lähinnä ajatukset ja toimintatavat yleensäkkin tuntuvat olevan sinulla minä-keskeisiä, eli omista lähtökohdista sovellettavia. Kuten nämä ns. maalaisjärki pohdinnat.
Tämä on toki yleistä monella meistä, että sääntöjä ja mielipiteitä venytetään oman maun mukaisesti, enemmän tai vähemmän. Mutta se ristiriita tulee tuosta, kun peräät ja arvostelet vähän väliä muiden liikkujien toiminnan laillisuutta tai virheitä. Tai ainakin taivastelet niitä.



Aaltonen:
Quote

Missä tilanteessa voit olla liikenteessä varma kenenkään muun tekemisestä? Ikinä?
Entäs sinä itse. Jos joku lakia noudattaen pysähtyy päästääkseen jalankulkijan suojatien yli, niin sinä olet juuri se epävarma tekijä, joka käyttäytyy toisin kuin voisi "järjellä" olettaa.

Olen Joonankin kanssa samoilla linjoilla, (eikä olla nyt "liitouduttu" sua vastaan) että vaikutat todella epävarmalle kuskille siinä mielessä, että sinun kuuluttamat ajotavat ja säännöt ovat sinulla itselläsi hukassa. Joko trollaat kovasti, tai sitten olet omassa maailmassa sen suhteen miten pitää toimia liikenteessä. Välillä puhut valkoisesta ja sitten käden käänteessä mustasta. Ja lähinnä ajatukset ja toimintatavat yleensäkkin tuntuvat olevan sinulla minä-keskeisiä, eli omista lähtökohdista sovellettavia. Kuten nämä ns. maalaisjärki pohdinnat.
Tämä on toki yleistä monella meistä, että sääntöjä ja mielipiteitä venytetään oman maun mukaisesti, enemmän tai vähemmän. Mutta se ristiriita tulee tuosta, kun peräät ja arvostelet vähän väliä muiden liikkujien toiminnan laillisuutta tai virheitä. Tai ainakin taivastelet niitä.



Sepä se, liikenteessä ei voi olla varma mistään muusta kun itsestään. Se nyt on vaan mun mielipide, että on melkosta uhkarohkeutta päästellä yli kaks kaistaisella tiellä jalankulkijoita, kun se tila heille täysin turvalliseen tien ylittämiseen tulee kuitenkin ihan pian. Tästä varmasti ollaan montaa mieltä, mutta maalaisjärkeä on hyvä käyttää. JOS sitä keskikoroketta ei ole, niin sillonhan tilanne on ihan eri ja siitä ei tässä jutussa ollut kyse.

Niin no Joonalla nyt on tuo provotyyli kommentoida yleenäsäkin kaikkea. Ymmärrän Joonaa kyllä, mutta en kuitenkaan ihan täysin.
En minä tiedä epävarmasta kuljettajasta, yritän havannoida sen mitä muut tekevät ja ajatella miten oma ajamiseni muihin vaikuttaa. Toistaiseksi pärjätty ihan hyvin. Ehkä taivastelen muitten virheitä, koska en joissain tilanteista pysty ymmärtämään, miksi joku jotain teki.

Hyvä että on keskustelua, mutta Joonan kaltaiset "olet idiootti, et selviydy" kommentit on vähän turhia, nolaa itse itsensäkin niillä samalla kun minut lokaa.

Henkka:
Quote

Niin tämä pysähtyminen, pakkohan se on olettaa. Mutta pakko on myös olla varma siitä, että jos aiot keskikorokkeella olevan jalankulkijan suoralla tiellä päästää päästämällä yli, merkin annolla yli, niin on sun edessä olevana oltava varma siitä, että takana oleva on tilanteen tasalla, oli jääkeli tai kuiva keli. Se on täysin turha kolari, jos siinä kohtaa toisen hanurista sisään saa, kun tämä jalankulkija olisi sen 5s päästä yli päässyt täysin turvallisesti


Mielestäni sinun ongelma on, että et osaa pitää kevyttä liikennetä tasa-arvoisessa asemassa liikenteessä. Vaikka asianhan pitäisi olla juuri toisin kun liikutaan "vahvemman vastuulla".

Jos ajatteletkin sen jalankulkijan asemasta, että oikealta tulee tasa-arvoiseen risteykseen auto, niin tottakai sinä väistät ja jarrutat (toivon ainakin niin). Ja tuskin ajattelet, että sinun pitää olla varma että takanatulija olisi ajan tasalla ja voisihan tuo odottaa sen viisi sekuntia, vaikka mun pitäisi väistää...

Tuo kommentisi on siis todella kaukana maalaisjärjestä, anteeksi vain. Korvien välistä on kylläkin kyse.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page