FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
14.12.17, 06:24

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477641 times)
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #40 on: 07.09.05, 13:23 »

Otetaan mallia Saksasta...siellä on kuorma-autoissa ja rekoissa kilometrivero.Autossa mittari joka lähettää Saksan maksullisilla teillä ajetut kilsat automaattisesti Saksan viranomaisille ja sieltä tulee kuljetusliikkeille lasku automaagisesti.Suomeen samanlainen kaikille autoille. Grin Grin Grin
Mitenkäs tämä auttaa sitten kuljetusyrittäjiä? Voisi olla, ettet ostaisi grillilihoja ja oluita lähikaupastasi toimitusvaikeuksien takia. Kyllähän kilometrivero vähentäisi ajelua, mutta sen pitäisi koskea sitten kaikkia autoja, myös henkilöautoja. Ajetut kilometrit voisi tarkastaa aina katsastuksen yhteydessä vuosittain, epäilen että liian kallis laite kaikkiin autoihin asennettavaksi. Lisääkö se sitten mittareiden ruuvaamista, siihen en osaa sanoa. Digimittariakin aika helppo "ruuvailla" nykyisin.

Ade
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #41 on: 07.09.05, 13:25 »

Mitenkäs tämä auttaa sitten kuljetusyrittäjiä? Voisi olla, ettet ostaisi grillilihoja ja oluita lähikaupastasi toimitusvaikeuksien takia. Kyllähän kilometrivero vähentäisi ajelua, mutta sen pitäisi koskea sitten kaikkia autoja, myös henkilöautoja. Ajetut kilometrit voisi tarkastaa aina katsastuksen yhteydessä vuosittain, epäilen että liian kallis laite kaikkiin autoihin asennettavaksi. Lisääkö se sitten mittareiden ruuvaamista, siihen en osaa sanoa. Digimittariakin aika helppo "ruuvailla" nykyisin.

Ade
Sitä tarkoitinkin...myös henk.autoille tämä kun Timo tuossa pyyteli lisää maksuja. Wink

ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #42 on: 07.09.05, 13:27 »

 Grin Voi veljet. Pitää hankkia parempi palkkainen duuni, että on varaa laskuihin. Niin ja vaihtaa kännyliittymä DNA:lle (oho, meni mainokseksi) Wink

Ade
Finski
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #43 on: 07.09.05, 13:28 »

Minkä takia valtateillä pitäisi päästä vielä suurinta sallittua nopeutta kovempaa? Kaikki turvallisuus näkökohdat huomioiden, niiden maksiminopeudet ovat nykyisin aika lailla rajoilla. Se, että on leveää piennarta ja leveää kaistaa on nimen omaan sitä varten, että maksimivauhtia ajava kerkeäisi vielä äkkitilanteessa tekemään tarvittavia toimenpiteitä onnemuuksien välttämiseksi. Jos vauhtia lisättäisiin, pitäisi turva-alueita kasvattaa vielä lisää. Sittenkö on kaunista, kun moottoritien viereen ei voi rakentaa kilometriä lähemmäs yhtään mitään? Kysyn vaan.

Ade
Lujaa voi ajaa järkevästikin. Hiljaiseen aikaan ajettaessa, jolloin tulee tunnissa pari autoa vastaan ajaa kyllä mieluusti reippaammin. Jos siinä joka toinen hetki alkaa sähköt mennä autosta, niin kylläpä pistää v*tuttamaan. Ei haittaa minua yhtään jos moottoritietä kilometriä lähemmäksi ei saa rakennettua mitään. Sopii vallan mainiosti ja on jopa kauniimpaa niin. Monenko 120km/h motarin vieressä sitä paitsi on yhtään mitään??

120km/h suorituskykyisellä autolla ei ole vielä mitenkään "rajoilla", vaikka ottaisit kaikki turvallisuus näkökohdat huomioon. Tietysti jos joku sattuu tekemään äkkijarrutuksen edessä, niin sillon saattaa tehdä tiukkaa, mutta sitten on sama pistää rajoitukset 60km/h.
Juha Kalli
Absolutisti Sukelluskello
Moderator
Offline Offline

Posts: 3129
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #44 on: 07.09.05, 13:30 »

Jaoin tämän omaksi aiheekseen kun ei oikein enää liittynyt tuohon onnettomuuteen. Smiley

ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #45 on: 07.09.05, 13:36 »

Jaoin tämän omaksi aiheekseen kun ei oikein enää liittynyt tuohon onnettomuuteen. Smiley
Oikein. Hetkn jo mietin, mihin ne viestit meni Smiley Parempi näin.
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #46 on: 07.09.05, 13:46 »

Lujaa voi ajaa järkevästikin. Hiljaiseen aikaan ajettaessa, jolloin tulee tunnissa pari autoa vastaan ajaa kyllä mieluusti reippaammin. Jos siinä joka toinen hetki alkaa sähköt mennä autosta, niin kylläpä pistää v*tuttamaan. Ei haittaa minua yhtään jos moottoritietä kilometriä lähemmäksi ei saa rakennettua mitään. Sopii vallan mainiosti ja on jopa kauniimpaa niin. Monenko 120km/h motarin vieressä sitä paitsi on yhtään mitään??

120km/h suorituskykyisellä autolla ei ole vielä mitenkään "rajoilla", vaikka ottaisit kaikki turvallisuus näkökohdat huomioon. Tietysti jos joku sattuu tekemään äkkijarrutuksen edessä, niin sillon saattaa tehdä tiukkaa, mutta sitten on sama pistää rajoitukset 60km/h.

Tarkoitin kyllä rajoilla teiden rajoja. Oletko sattunut tietämään, että uutta tietä rakennettaessa tutkitaan erittäin huolellisesti kaikki mahdolliset uhkatekijät? Suurin uhkatekijä on kuitenkin se ihminen, jonka vuoksi tielle pitää asettaa kattonopeus. Jokainen liittymä, mutka, ylä/alamäki on haitta tielle. Se aiheuttaa väistämättä näkymäesteitä, jolloin sillä kohdalla turvallinennopeus ei olekaan sama kuin suoralla tiellä oleva nopeus ilman näkymäesteitä. Eikö sinustakin ole vielä ärsyttävämpää, että jokaiseen mutkaan pitäisi ajaa 80 ja suoralla voisit mennä 120? Moottoritien leveys mahdollistaa turvallisen ajamisen ainakin 120 kilsaan asti tunnissa. Sitten kun mukaan lisätään muu liikenne, sää, vuodenaika ym tekijät, turvallinen nopeus on kaukana tuosta maksimista. En usko sinua, että sanot pokerinaamalla, että ajat turvallisesti tiellä 120 km/h, jos siellä on esim liikennemäärä 1000 autoa tunnissa. Sinulla tunnin aikana 999 kertaa mahdollisuus törmätä toiseen autoon, tai tehdä vielä se oma ajovirhe. Sitä paitsi, kaikki autoilijat tekee ajovirheen joka toinen minuutti keskimäärin. Milloin muistat tehneesi viimeksi oman ajovirheesi?

Tästä voi kättä vääntää ja äskeinen olikin aika pitkälle kärjistettyä tekstiä. Opitaan ajamaan turvallisesti, vauhti ei ratkaise, vaan perille pääsy ehjänä.

Ade
Juha Huvilinna
Offline Offline

Posts: 988
Date Registered: 29.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #47 on: 07.09.05, 13:47 »

Autottomien on helppo jeesustella nopeusrajoituksista. Huh
sasu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #48 on: 07.09.05, 14:39 »

Muistakaa, että jotkut ajavat siviiliautolla tai -prätkällä myös moottoriradalla, harjoitus- ja hupiajoa. Miten nopeusrajoitin saataisiin ratakäytön ajaksi pois päältä?

Minä en aja koskaan ylinopeutta yleisellä tiellä, koska sillä ei voita mitään, mutta riskit itselle ja muille kasvavat. Moottoriradalla otan ajokista sitten kaiken irti (mitä uskallan). Parantaa kummasti ajokin käsittelytaitoja kun luukuttaa parina päivänä kesässä: kiihdyttää, jarruttaa ja ajaa mutkat niin lujaa kuin pystyy. Ääritilanteiden hallintataito paranee harppauksella ja äkkitilanteessa uskaltaa toimia oikein kun on jo kokeillut äärirajoja.

Niin, ja jos käy loma- tai työreissuilla esim. Saksassa, niin mitenkäs se rajoitin siellä otetaan pois päältä? (Autobahneilla suosituin nopeus näyttää toisaalta olevan 120-130 km/h.)

sasu
Johannes Kaikkonen
Offline Offline

Posts: 1960
Date Registered: 08.03.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #49 on: 07.09.05, 15:20 »

Minä en aja koskaan ylinopeutta yleisellä tiellä, koska sillä ei voita mitään, mutta riskit itselle ja muille kasvavat.

Näin teen itsekin, koska tällainen ajotapa on taloudellisempi kuin jatkuva ylinopeutta ajaminen. Eikä 10-20 km/h ylinopeudella voita paljonkaan aikaa, koska tätä nopeutta ei yleensä päästä ajamaan tarpeeksi pitkään. Ylinopeutta pitäisi olla todella reilusti, ja sillä pitäisi pystyä ajamaan tarpeeksi kauan tasaisesti, jotta ajansäästö olisi jotenkin merkittävä. Onkin viisaampaa lähteä hieman aikaisemmin.

Minua ihmetyttää, miksi ihmisillä tuntuu aina olevan niin kauhea kiire liikenteessä. Minusta auto on vain kulkuväline, jolla pitää päästä turvallisesti ja joustavasti paikasta toiseen.

**maastoutuu poteroon**

LEMPPA
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #50 on: 07.09.05, 15:22 »

Tai sitten ne urpot jotka ajaa esim 100:sen alueella MITTARIN MUKAAN satasta koska sillon ne ajaa vaan n.90

ja sitte vielä sellasella ohituskaistatiellä kun ajaa niin kun varkaudesta tultiin hesaa niin ku ei ollu sitä ohitus kaistaa siinä vieressä et olis voinu mennä ohi nii sit ajetaan ihan pirun hiljaa mut sitku alkaa ohittamisen mahdollisuus nii johan se kaasupoljinkin löytyy ja sit mennää jopa yli nopeutta...

EDIT: sekava on
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #51 on: 07.09.05, 15:28 »

Ihan kevyestihän sitä voi ajaa 115-120 mittarin mukaan, eikä varmasti sakkoja tule satasen alueella. Sitä siis ajan. Tongue Siinä vaan tosiaan joutuu ohittelemaankin suht paljon kun liikkuu Rovaniemen eteläpuolella, mutta täällä pohjoispuolella liikennettä on vähemmän ja omien kokemusten mukaan tuntuu, että yleinen keskinopeus on täällä viitisen kilometriä kovempaa kuin siellä vähän alempana Suomessa.
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #52 on: 07.09.05, 15:29 »

Paljon ollut puhetta näistä rajoittimista täällä.. Voihan ne olla hyviä, mutta musta ne ei vaan toimi.

Suurimpana syynä esim se, että vaikka rajotus on vaikka 80km/h niin entäpäs hätätilanteessa? Mietippä jos lapsesi tai tuttusi saa vaikka jonkun sydänkohtauksen tai ihan mitä vaan, tai olet kotona ja sairaala on vaikka 2 kilometrin päässä ja pitäisi päästä todella nopeasti sinne? Se, että ajat vauhdikkaasti voi pelastaa ihmisen hengen, kun taas se, että soitat ambulanssin sille 2km matkalle voi koitua kohtaloksi. Kuin myös se, että ajat rajotusten mukaan, elämä voi todellakin olla sekunteista kiinni. (Hieman kärjistettyä) Mutta miettikää miltä tuntuisi ajaa kirjaimellisesti se 40km/h tyhjällä tiellä kun pitäis saada loukkaantunut sairaalaan? Eihän sellaista kestäisi.

Poliitikot ja suurinosa kansalaisista tuntuu keskittävän aivan uskomattoman paljon huomiota noupeuteen. Sekin on minusta hieman väärin. Helsingissäkin mietittiin rajoutusten tiputtamista keskusta-alueella, onneksi se ei mennyt läpi. Faktahan on se, että vaikka kehätiellä saisi ajaa 40km/h onnettomuuksia sattuisi siitä huolimatta. Fakta on se, että silloin ei enää satu onnettomuuksia kun vauhtia ei ole.

Jos saksassa ja muissa keskieuroopan maissa saa ajaa lujempaa, ja liikennekäyttäytyminen on huomattavasti sujuvampaa; esim ohitukset osataan tehdä paremmin, osataan seurata myös TAKApeiliä eikä vain katsoa eteenpäin, ennakoida tilanteita jne, tuleekin katsoa autokouluihin ja autoilukulttuuriin, jossain on mätää. Suomalaiset ei vaan kertakaikkiaan ole niin hyviä kuskeja kun keskieurooppalaiset. Meidän pitäisi panostaa liikenneopetukseen ja käyttäytymiseen. Sitäpaitsi, aina kun nopeuksia lasketaan, periaatteessa ei tarvitse olla niin valppaana liikenteessä, ja ote voi herpaantua helpommin. Esim kehällä ajaminen 80km/h on paljon uuvuttavampaa kun vaikka 120 tai 140km/h.

Toinen mihin pitäisi kiinnittää huomiota on teiden kunto, niinkun joku täällä jo ottikin. Suomen tiet ovat katastrofaalisessa kunnossa, mikä tietenkin on vähän ymmärrettävää koska talvi (routa + nastat) on vaan todella killeri teille. No jokataupauksessa, niiden ylläpitoon pitäisi käyttää enemmän rahaa, mutta eihän meidän hallitus sitä halua..

Se mistä monet muutkin täällä on maininnut, on se, että ihmiset ei kertakaikkiaan osaa ohittaa sujuvasti. Siis mennään niin hiljaa ohi kun olla ja voi, tai jäädään parhaimmassa tapauksessa rinnalle. Sehän vasta liikennettä vaarantaakin, mutta jos mentäisiin ripeästi ja vauhdikkaasti ohi, tilanne on nopeammin ohi ja kaista jälleen vapaana. Kehäteillä näkyy myös nykyään ihmisten perusajattelutapa, joka on selvästi se, että jos nopeusrajoutus on 80km/h niin minähän voin ajaa vasemmalla kaistalla, kenenkään ei tarvitse päästä ohitse. Mitä se haittaa jos joku ajaa vaikka 20 yli, ei se ole sulta pois jos joku ajaa sinua nopeemmin. Siitähän vaan kaveri voi saada sakot ja valtion budjetti täyttyy taas iloisesti.. Ei se ihan oikeasti ole suunnatonta liikenteen vaarantamista, että ajat kehä II:lla satasta etkä 80km/h. Tie on uusi, kohtuullisen hyvässä kunnossa ja näkyvyys on monessa paikassa erittäin hyvä.

Siinä nyt jotakin asioita josta voi lähteä liikenteeseen.. Wink

Edit: Ja muistakaa nyt hyvät ihmiset, että suurimmassa osassa autoja mittarit näyttää 100km/h:n vaihdissa about 5 km/h alle tai vähän enemmänkin (Poikkeuksia löytyy, kuten Bmw jne..) niin ei ole RIKOS ajaa mittarin mukaan vaikka 105 tai 110 Wink
« Last Edit: 07.09.05, 15:32 by Mikko Pietarinen »
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #53 on: 07.09.05, 15:32 »

niiden ylläpitoon pitäisi käyttää enemmän rahaa, mutta eihän meidän hallitus sitä halua..
Näimpä...

Ja miksihän tämä vuotuinen auton käyttömaksu otettiinkaan käyttöön jokunen aika sitten? Ettei vaan perusteltu sillä että teitä pitää kunnosta...eipä taida niistäkään rahoista paljoa mennä teiden ylläpitoon..

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
sasu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #54 on: 07.09.05, 15:34 »

Tietä pitää aina antaa, ylinopeutta ajavillekin.

sasu
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #55 on: 07.09.05, 15:35 »

Juu, ja nastat vois mun puolesta kieltää samantien (ainakin etelä-suomessa) Tästä lähtee taas yks vääntö, mutta lähteköön Tongue Se on kyllä totta, että se ois vähän pelottava ajatus kun ihmiset ei tajua nytkään talvella pitää tarpeeksi suuria turvavälejä ja ennakoida tilanteita, mutta kai mekin siihen pystyttäis jos muutkin, ei kai meniin tyhmiä voida olla Huh

Siinä pysyis kyllä tiet niiiiiiin paljon kauemmin paremmassa kunnossa + olisi paljon vähemmän rikkoutuneita tuulilaseja ja kaikenlaista moskaa keväällä ilmassa Wink
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #56 on: 07.09.05, 15:35 »

Tietä pitää aina antaa, ylinopeutta ajavillekin.

sasu

Amen!
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #57 on: 07.09.05, 15:36 »

Juu, ja nastat vois mun puolesta kieltää samantien (ainakin etelä-suomessa) Tästä lähtee taas yks vääntö, mutta lähteköön Tongue Se on kyllä totta, että se ois vähän pelottava ajatus kun ihmiset ei tajua nytkään talvella pitää tarpeeksi suuria turvavälejä ja ennakoida tilanteita, mutta kai mekin siihen pystyttäis jos muutkin, ei kai meniin tyhmiä voida olla Huh

Siinä pysyis kyllä tiet niiiiiiin paljon kauemmin paremmassa kunnossa + olisi paljon vähemmän rikkoutuneita tuulilaseja ja kaikenlaista moskaa keväällä ilmassa Wink
Näillä korkeuksilla ainakin pitäisin vielä ne nastarenkaat ihan mieluusti. Varsinkin jos lähtee käymään vielä jossain kaupungin ulkopuolella...

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #58 on: 07.09.05, 15:37 »

Paljon ollut puhetta näistä rajoittimista täällä.. Voihan ne olla hyviä, mutta musta ne ei vaan toimi.

Suurimpana syynä esim se, että vaikka rajotus on vaikka 80km/h niin entäpäs hätätilanteessa? Mietippä jos lapsesi tai tuttusi saa vaikka jonkun sydänkohtauksen tai ihan mitä vaan, tai olet kotona ja sairaala on vaikka 2 kilometrin päässä ja pitäisi päästä todella nopeasti sinne? Se, että ajat vauhdikkaasti voi pelastaa ihmisen hengen, kun taas se, että soitat ambulanssin sille 2km matkalle voi koitua kohtaloksi. Kuin myös se, että ajat rajotusten mukaan, elämä voi todellakin olla sekunteista kiinni. (Hieman kärjistettyä) Mutta miettikää miltä tuntuisi ajaa kirjaimellisesti se 40km/h tyhjällä tiellä kun pitäis saada loukkaantunut sairaalaan? Eihän sellaista kestäisi.

Kehä 3:n sisäpuolella asujat ei taaskaan muista, että meillä on tällainen pitkien etäisyyksien Suomikin olemassa. Täälläpäin kun on hyvin yleistä, että tuolta lähemmäs sadan kilometrin päästä lähtee joku ihminen tuomaan sairaskohtauksen tms. saanutta ihmistä omalla autollaan ambulanssia vastaan.
Nimimerkillä, Sodankylän kunnan pohjoisraja 118 km keskustasta, eteläraja 52 km keskustasta.

Kokeilkaapas ajaa täällä ilman nastoja! Jipii extreme-autoilua!
IhQdaa!
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #59 on: 07.09.05, 15:46 »

On sitä siellä ajettu kitkoilla, ja onhan se vaikeampaa.. Mutta älkää nyt unohtako kun justiinsa tosta nasta-kitka jutusta laitoin sulkuihin, että etelä-suomessa niin tein kyllä kantani selväks, että ei ole yhtään niin selvä asia siellä pohjoisessa Smiley Ja lisäksi kun siellä on sitä lunta ja jäätä enemmän, on nastojen kosketus asfalttiin vähäisempää ja samalla niiden merkitys teiden kunnon huonontumisessa pienempi, eli nou hätä Wink Smiley
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1