Keskustelua liikenteestä

<< < (833/3033) > >>

Aaltonen:
Quote

Aa, joo... Kyllä se minusta kovempaa kulki, mutta uskotaan kun kerta sanotaan...


Kun ei se kulje. Vaikee kulkea kun ei pääse.

Juha:
Quote

Kun ei se kulje. Vaikee kulkea kun ei pääse.

Kuten aikaisemmin mainittiin, rajoitinta voi toki viritellä mutta aika harvoin sitä enään tapahtuu. Nykyiset autot ovat jo sen verran monimutkaisia digitaalisine piirtureineen, ettei oikein onnistu. Ja jos narahtaa, voi lähteä liikennöintiluvat ja isot sakot päälle.

Aaltonen:
Quote

Kuten aikaisemmin mainittiin, rajoitinta voi toki viritellä mutta aika harvoin sitä enään tapahtuu. Nykyiset autot ovat jo sen verran monimutkaisia digitaalisine piirtureineen, ettei oikein onnistu. Ja jos narahtaa, voi lähteä liikennöintiluvat ja isot sakot päälle.


Jep, en tiedä kyllä kaasulla ei ainakaan bussien rajottimia sekoteta. Alamäessä rullaten voi mittari mennä noissa 8700:sissä yli 82kmh, jossa se rajotin on. Mutta kaasua koskiessa se palaa samantien siihen 82kmh tunnissa. Joten en usko oikeen, että ainakaan kovin uusissa tota pystyy sekottamaan kaasulla, nykyään kun kaikki on niin elektronista.

Judanssi:
Rajottimien alkuaikoina oli noita kikkavitosia. Jossain riitti kun otti oikean sulakkeen irti. Jossain merkissä rajoitin toimi ainoastaan "katkasunopeudessa" - siitä jos pääs mäessä rullaamalla yli niin taas sai laittaa happea koneeseen. Nykyisin tosiaan tekniikka on varmaan sen verran kehittyneempiä, ettei sitä kotikonstein ohiteta. Korjaamollahan nuo tietty saa ruuvattua, mutta eri asia tekeekö sitä kukaan. Tuskin ainakaan laskuun kirjoittaa "rajottajan säätö"

Ja toki Suomessa pyörii edelleen noita ulkomaaneläviä, joilla rajottajat ei oo käytössä, mutta _pääsääntöisesti_ voi kehottaa henkilöautoilijaa tarkastamaan mittarinsa, jos rekat ajaa toistasataa ohi. Edellyttäen että kyse on oikeasti raskaasta yhdistelmästä - lehdistön mukaan kun kaikki hiasea isommat tuntuvat olevan rekkoja. Rajottajathan ovat pakollisia vasta tietyn kokosissa (yli 8tn vai 12tn), joten sitä kevyemmät kuorma-autot saattaa hyvinkin kulkea hieman yli 100 km/h.

Täälläkin oli mainittu "perävaunullinen rekka" - kyllähän noitakin näkee, mutta ei läheskään niin usein mitä niistä kirjotetaan Tarkkaan ottaen kun "rekka" on puoliperävaunuyhdistelmä (joskin yleistynyt koskemaan myös täysperävaunuja). Eli "perävaunullinen rekka" olisi sitten näitä uusia modulimittasia, joissa puoliperävaunun perään on kytketty vielä perävaunu. Kts: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvoyhdistelm%C3%A4

Pe7e:
Quote

Kyl kyl... Tiedetään, että kiihdytyskaistalla oleva väistää eikä siinä mitään sen ihmeellisempää, mutta jos isompi auto tulee reilua ylinopeutta, niin olisiko kohtuutonta edes hieman hidastaa, tai vaikkapa vaihtaa kaistaa, jotta pienempi pääsisi turvallisesti tielle?

Miten sä sen turvallisemmin pääset siihen jos se vaikka hidastais? Sillähän menee vaan kauemmin mennä ohi ja sulta loppuu kaista kesken..  Hidasta ite kun näät että rekka tulee ja anna sen painaa ohi vaikka 120kmh ja sitten meet sen perään..

Navigation

Up one level

Next page

Previous page