Keskustelua liikenteestä

<< < (85/3031) > >>

irakviper:
Quote

Tästä johtuen liikenneympyrän  toinen kaista (siinä on siis kaksi kaistaa) ikään kuin kuivuu kasaan kaakkois-kulmassa ja siis sisemmällä kaistalla olevilla autoilla on etuajo-oikeus.

Suomessa ei tällaisia liikenneympyröitä ole. Ympyrästä ajetaan ulos uloimmalta kaistalta, ja vilkkua käytetään kun ympyrästä poistutaan, tai kaistaa vaihdetaan. Sisemmältä kaistalta ajetaan ulos vain kun poistumiseen on 2 kaistaa, eikä ulompi kaista jatku ympyrässä. Kaistanvaihto ympyrässä on sallittu, usein jopa pakollinen, että pääset minne haluat. Kaistanvaihtaja on aina väistämisvelvollinen. Jos jatkaa ympyrästä suoraan, käytetään ulointa kaistaa, jos kierrät ympyrää, ajetaan sisintä kaistaa. Liikenneympyrä on aina merkitty liikennemerkillä, ympyrään tulevilla on aina väistämisvelvollisuus(kärkikolmio).

Liikenneympyröiden lisäksi Suomessa on paljon kiertoristeyksiä, joissa pätee normaalit risteyssäännöt.

Porissa lienee maailman pienin liikenneympyrä, viiden pikkutien risteys, josta on liikennemerkein tehty liikenneympyrä. Keskialueen halkaisija on alle metri

sasu:
Ulkomaiden liikenneympyröiden vilkutusmalli on suomalaista selkeämpi.

Vilkutus aloitetaan jo ennen ympyrään ajamista:
- jos aikoo kääntyä heti ensimmäisestä ulos, vilkku oikealle jo ennen ympyrää,
- jos ajaa suoraan läpi, ilman vilkkua sisään ja vasta ennen poistumista vilkutus oikealle,
- jos aikoo kiertää melkein koko ympyrän, vilkku vasemmalle jo ennen ympyrää ja vasta ennen poistumista vilkku oikealle.

Tärkeintähän on näyttää muille ympyrään pyrkiville, miten aikoo ajaa. Ympyrä vetää paremmin, kun jokainen tietää ajoissa, milloin itselle on avautumassa tilaisuus mennä sisään.

Jalankulkijoita tietysti myös kiinnostaa, milloin auto aikoo poistua ympyrästä suojatien yli.

PeteL:
Quote

Rekkamiehet voisivat jättää ne ohittamiset sinne Esson parkkipaikalle ettei tarvi moottoritiellä ohittaa kun ohitus kestää sen pari kilometriä. Iltapäivä ruuhkassa tulee kivasti jonoa


Tähän aiempaan keskusteluun viitaten taannoin tuli liikenneministeriöstä vihreää valoa kuorma-autojen ohituskiellon suhteen. Minunkin mielestä sitä tulisi soveltaa esimerkiksi Hanko - Vaalimaa reitin ruuhkaisimmilla osuuksilla iltapäiväaikaan:

LVM:n tiedote

Juha:
Quote

Tähän aiempaan keskusteluun viitaten taannoin tuli liikenneministeriöstä vihreää valoa kuorma-autojen ohituskiellon suhteen. Minunkin mielestä sitä tulisi soveltaa esimerkiksi Hanko - Vaalimaa reitin ruuhkaisimmilla osuuksilla iltapäiväaikaan:

LVM:n tiedote

Taidankin tehdä jatkossa niin etten ohita edes edessä 40 km/h matelevaa traktoria. 

Flegu:
Quote

Niin, eihän tuo kuva mikään taideteos ole, mutta kyllä siinä minusta selvästi kuitenkin ympyrä on.


En tarkoittanutkaan tuon kuvan taiteellista vaikutelmaa vaan ihan sitä risteystä ja sen toimivuutta. Kuvassa ei ollut mitään vikaa.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page