Keskustelua liikenteestä

<< < (869/3031) > >>

mmniemi:
Quote

Noniin juhannusliikennekkin on päässyt liikkeelle


Juhannusliikenteessä pisti jälleen kerran ihmettelemään suomalaisten autoilijoiden "suuri viisaus". Miksi ihmeessä moottoritiellä kaikki pakkaa siihen vasemmalle kaistalle, puskuri toisen puskuriin kiinni. Sitten junnataan siinä, ja oikea kaista on käytännössä tyhjänä. Sitten sieltä joku älypää menettää malttinsa, palaa oikealle kaistalle ja survaisee kaasu pohjassa jonon ohi, kunnes tulee joku vähän hitaampi vastaan, niin sitten yritetään taas väkisellä sinne vasemmalle kaistalle Ei ihme, että "vähän puuroutuu" ja ruumiitakin tulee... Onneksi pääsi lähtemään kuitenkin sen verran aikaisin Helsingistä ajamaan, että ei sentään siihen kaikkein pahimpaan ryysikseen joutunut. Ja sopivilla reittivalinnoilla ei juuri ruuhkistakaan tarvinnut välittää...

PeteL:
Quote

Pääsääntöisesti kaupunkiliikenteessä en käytä vyötä. Pitkillä matkoilla kyllä.


Lainattua turvavyön käytöstä:

“Kaupungissahan minä ajan, viittakymppiä vaan. Ei tässä vöitä tarvita”

Ei ole totta. - Jo nopeudella 50 km/h törmäysvoima vastaa ihmisen painoa noin 40-kertaisena. 80-kiloisella miehellä tämä tarkoittaa yli kolmen tonnin törmäyspainoa. Liikenneturvan vertauksen mukaan nopeudella 50 km/h ajettu kolari ilman turvavyötä vastaa putoamista kolmannesta kerroksesta.

“Jos tulee kolari, otan käsilläni vastaan”

Älä vahingossakaan yliarvioi voimiasi. - Aikuinen voi käsillä estää iskeytymisen enintään 7 km:n tuntinopeudesta. Eri asia on, ehtiikö kukaan reagoida niissä sekunnin murto-osissa, kun törmäys tapahtuu.


"Turvavyöstä on haittaa, jos auto syttyy tuleen tai vajoaa veteen”

Vyöt vaikuttavat äärimmäisen harvoin haitallisesti onnettomuuksissa. joissa auto syöksyy veteen tai syttyy palamaan. Niitä edeltää yleensä törmäys ja ilman vyötä siinä saattaa vammautua tai menettää tajuntansa. Silloin autosta poistuminen ei ainakaan onnistu.


“Autossani on air bag, en siis tarvitse turvavyötä”

Kylläpä vain tarvitset. - Air bag estää lähinnä pään iskeytymisen ohjauspyörään ja vähentää amerikkalaistutkimusten mukaan kuljettajien kuolemia viidenneksellä. Pelkällä turvavyölläkin estyy joka toinen hengenlähtö. Järkevintä on käyttää molempia yhdessä. Arvioiden mukaan kaksi kolmesta kuljettajasta selviytyy silloin kolarista.


“Minähän käyn vain tuossa naapurin kaupassa”

Älä tuudittaudu väärään turvallisuudentunteeseen edes kotikulmillasi. - Yli puolet kaikista poliisin tietoon tulevista onnettomuuksista sattuu taajamissa.


“On kokonaan oma asiani, jos en käytä turvavyötä”

Ei ole. - Turvavyön käyttämättömyydestä lankeaa vuosittain 100- 170 miljoonan euron lasku. Osan kustannuksista maksaa liikennevakuutusjärjestelmä ja osan yhteiskunta.  Eli viime kädessä maksun me maksamme kaikki veronmaksajina ja vakuutusmaksuina.


“Turvavyö hankaa ja puristaa ikävästi”

Pienillä säädöillä pääset epämukavuudesta eroon, esimerkiksi monissa autoissa rullavyön yläkiinnikkeen korkeutta voidaan nostaa tai laskea. Pitkillä matkoilla auttaa väljä ja hankaamaton vaatetus, samoin istuimen säätäminen. Muista kuitenkin, että liikenneonnettomuus ilman turvavöitä aiheuttaa noin kymmenkertaisen epämukavuuden verrattuna vyön käyttöön.


“Ainakaan takapenkillä turvavyötä ei tarvita”

Takapenkin turvavyö on myös etupenkkiläisen turva. - Törmäyksessä takapenkin turvavyötön ruhjoo suurella voimalla alleen etupenkillä istuvan. Siinä ei auta, vaikka etupenkkiläinen olisi kiinnittänyt turvavyönsä.


Quote

Nykyisin Kehä III:n kauhistuksia ovat nuoret jakeluautojen kuljettajat, nuo Ducatot yms kun kulkevat kuin hlöautot ja kuskit on täynnä kuolemattomuutta...

Totta. Ja erityisesti pakettiauton punainen väri yllyttää kovaan menoon. Hassua kyllä, britanniassa on käsite "white van" siellä terrorisoivista lajikumppaneista....

Pe7e:
Quote

No johan nyt taas ihme juttuja suustasi/näppäimistöltä päästelet. Pistää oikein pelottamaan, että kaltaisiasi kuskeja löytyy liikenteestä. Lienee aika vaihtaa Ferr... Fiiatti opaskoiraan

No tuossa kun vähän aikaa sitten kun sinne mökille ajeltiin niin tuli just tollanen tilanne, tuli auto vastaan ja aurinko sieltä sopivasti katon/tuulilasin kautta heijasti naamaan niin ei siinä kyllä enää mitään ajovaloja sieltä näe ennenkuin se auto on siinä 5m päässä..
Sitten taas toisesta päästä, täysin harmaana/pimeänä päivänä tuli musta moottoripyörä vastaan pimeänä.. sitä voi olla jo vähän vaikeampi nähdä kuin pimeänä tulevaa autoa..  Ja tuo tapahtui vielä sellasella tiellä missä metsää oli ympärillä niin aika tehokkaasti se sinne metsään hukku se pyörä.. 

Ja kyllä nyt on tullut ajettua ihan koko ajan valot päällä että ei hätää.. 

bemari:
Quote

Nykyisin kyllä täytyy sanoa, että taksikuskit ajavat huomattavasti rauhallisemmin kuin ennen.

Mutta ei tarvitse mennä kuin Tallinnaan niin johan taksit ajaa miten sattuu.. Itse kävin pariviikoa takaperin Budapestissä jossa taksilla mentiin välillä vastaantulevien kaistaa ja välillä 100km/h keskustassa.. Suomessa eivät (onneksi?) noin ajele

Quote

Nykyisin Kehä III:n kauhistuksia ovat nuoret jakeluautojen kuljettajat, nuo Ducatot yms kun kulkevat kuin hlöautot ja kuskit on täynnä kuolemattomuutta...

Sehän se kun ovat firmojen autoja niin ei varmaan hirveästi haittaa jos särkee laatiikon tai ajaa kolaria..

Pe7e:
Quote

Sehän se kun ovat firmojen autoja niin ei varmaan hirveästi haittaa jos särkee laatiikon tai ajaa kolaria..

Mutta ei varmaan hirveen kiva oo alkaa selittelemään että mitenkäs siinä nyt niin kävi... 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page