Keskustelua liikenteestä

<< < (889/3033) > >>

kiikaroija:
Quote

Mikäköhän kumma niissä ympyröissä on niin mahdottoman vaikeeta.. vilkkuja vilkutellaan vasemmalle kun vasemmalle ei voi kääntyä ja ties mitä muuta hölmöä.. 

Ja varsinkin kun ei vilkuteta poistuessa . Asiaan liittyen, en aina oikein tiedä, kun "Turkkarin" autoliitteessä on kysymyksiä, että onko ne edes tosia, kun on niin älyttömiä juttuja, niin juuri viimeksi joku kysyi jotain, että saako mennä eteen/pitääkö toisen väistää kun hän tulee ympyrään,vaikka siinä on kolmio tms. Siis aivan käsittämätöntä tuubaa kysellään. Pitäs varmaan kaikki pistää silloin tällöin autokouluun kertaamaan, kyllä siitä hiukan maksaisikin, jos pahimmat törpöt saataisiin pois teiltä.

Mikko J Virtanen:
Quote

Ja varsinkin kun ei vilkuteta poistuessa . Asiaan liittyen, en aina oikein tiedä, kun "Turkkarin" autoliitteessä on kysymyksiä, että onko ne edes tosia, kun on niin älyttömiä juttuja, niin juuri viimeksi joku kysyi jotain, että saako mennä eteen/pitääkö toisen väistää kun hän tulee ympyrään,vaikka siinä on kolmio tms. Siis aivan käsittämätöntä tuubaa kysellään. Pitäs varmaan kaikki pistää silloin tällöin autokouluun kertaamaan, kyllä siitä hiukan maksaisikin, jos pahimmat törpöt saataisiin pois teiltä.

Etenkin se ajoissa vilkuttaminen tuntuu monelle vaikealta. Ihmetellään sitten että miten tässä näin kamalat jonot on kun jokainen odottaa pääsevänsä ympyrään kun ympyrässä ajavat pihtaa sitä vilkkua viimehetkeen saakka..  Ja sitten noista isoista kaksikaistasista liikenneympyröistä on kanssa ollut useasti puhetta kun ilmeisesti ihmiset eivät osaa niissä ajaa ollenkaan. Siellä tienvarressa/yläpuolella on kyllä opasteet siitä, mikä kaista tulee valita jos haluaa päästä johonkin tiettyyn suuntaan.

Minä sain kortin opetusluvalla, joten en osaa sanoa mitä siellä autokoulussa opetetaan, mutta ainakin kavereiden puheiden perusteella siellä teoriassa jää kyllä paljon asiaa käymättä. Muutama autokoulun käynyt kaveri soittelee vieläkin vanhempiansa hätiin kun rengas puhkeaa autosta matkalla.. "Iskä tuu auttamaan, en mä tiedä miten tää rengas vaihdetaan". Luulis että autokoulussa puhuttaisiin edes jotain tuollaisesta auton perushuollosta, kun ei voi olettaa että se auto toimii ikuisesti ilman mitään lamppujen ja renkaiden vaihtamista ym.

Judanssi:
Quote



Minä sain kortin opetusluvalla, joten en osaa sanoa mitä siellä autokoulussa opetetaan, mutta ainakin kavereiden puheiden perusteella siellä teoriassa jää kyllä paljon asiaa käymättä. Muutama autokoulun käynyt kaveri soittelee vieläkin vanhempiansa hätiin kun rengas puhkeaa autosta matkalla.. "Iskä tuu auttamaan, en mä tiedä miten tää rengas vaihdetaan". Luulis että autokoulussa puhuttaisiin edes jotain tuollaisesta auton perushuollosta, kun ei voi olettaa että se auto toimii ikuisesti ilman mitään lamppujen ja renkaiden vaihtamista ym.


No autonvalmistajat ainakin luulevat. Vararengas on korvattu spray-pullolla ja polttimonvaihtokin vie merkkihuollossa melkoisen tovin (+ vaatii puolen auton purkamisen)

pho201:
Tässä Suomen liikenteen sujumattomuudessa on pohjalla sama ongelma kuin muussakin kanssakäymisessämme. Valitettavasti olemme tällä hetkellä Euroopan epäkohteliainta kansaa. Siltä näyttää.

Olin juuri lomalla Espanjassa ja se oli jälleen kulttuurishokki. Kaikessa kanssakäymisessä puheeseen kuuluvat luonnollisena sanat Por favor ja Gracias sekä kaikki ne muut kohteliaisuudet, joita Suomesta löytää korkeintaan "Käytöksen kultaisesta kirjasta". Jopa murrosikäiset käyttäytyvät hyvin toisiaan ja etenkin vanhempia kohtaan. Tämä olisi todella harvinaista Suomessa. Tiedän tämän, sillä olen yläkoulun opettaja. "Vittukieli" ja "yhden sormen tervehdykset" täällä vain rehottavat ja sanallinen anti kirosanojen karsimisen jälkeen jää nollatasolle (poikkeuksiakin toki on, mutta koska tämä on "pelin henki", joutuvat monet fiksutkin käyttäytymään samaan tapaan. Joukon voima on vahva tekijä tuossa iässä).

Mitä liikenteeseen tulee niin tämä sama "minulle vain kaikki ja nyt heti - muista viis" asenne näkyy myös siinä. Esimerkiksi kotikaupungissamme Joensuussa (joka on pikkukaupunki) jalankulkija ei voi ylittää katua edes suojatietä pitkin turvallisesti ellei hän ole varmistanut, että kummastakaan suunnasta ei ole tulossa ajoneuvoa 20 metriä lähempänä. Muussa tapauksessa yliajon vaara on olennainen. Espanjalaisessa suurkaupungissa, jossa liikenne on kymmenen kertaa hurjempaa kuin Helsingissä, koimme itsemme alussa suorastaan nolostuneiksi, kun jo lähestyessämme suojatietä kaikki autot pysähtyivä päästääkseen meidä kulkemaan turvallisesti kadun yli. Tämä tapahtui näin siellä aina ja kaikkialla. Poikkeuksia oli hyvin vähän.

Sama toistuu siellä myös autojen kesken. Vaikka liikenne näyttää paljon hurjemmalta kuin Suomessa, on siellä ajaminen paljon helpompaa. Syynä on liikenteen joustavuus ja kohteliaisuus toisia kohtaan. Tällä kertaa emme kuitenkaan vuokranneet autoa, koska parkkipaikkojen löytäminen isoissa (ja pienemmissäkin) kaupungeissa on autojen valtavan lukumäärän takia kasvanut stressiä tuottavaksi tekijäksi. Helsingin "ruuhkat" eivät ole yhtään mitään tavanomaisen espanjalaisen arkipäivän liikenteeseen verrattuna.

Pekka

Jabem:
Tästä täytyy olla samaa mieltä. Itse olen huomannut myös tämän, että suomalaiset autoilijat ovat todella tylyjä kevyttä liikennettä kohtaan. Tässäkin asiassa on vaihtelua Suomen sisällä. Turussa on mielestäni epäkohteliaimmat autoilijat Suomessa, pk-seudulla homma toimii paremmin. Toki vikaa on myös arkailevissa/arpovissa jalankulkijoissa, tärkeintä on selkeästi ilmaista: "Nyt minä menen yli".

Navigation

Up one level

Next page

Previous page