FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.10.17, 23:22

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 221 222 [223] 224 225 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473651 times)
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4440 on: 10.07.08, 12:15 »

Mikäköhän kumma niissä ympyröissä on niin mahdottoman vaikeeta.. vilkkuja vilkutellaan vasemmalle kun vasemmalle ei voi kääntyä ja ties mitä muuta hölmöä..  Tongue
Ja varsinkin kun ei vilkuteta poistuessa Angry. Asiaan liittyen, en aina oikein tiedä, kun "Turkkarin" autoliitteessä on kysymyksiä, että onko ne edes tosia, kun on niin älyttömiä juttuja, niin juuri viimeksi joku kysyi jotain, että saako mennä eteen/pitääkö toisen väistää kun hän tulee ympyrään,vaikka siinä on kolmio tms. Siis aivan käsittämätöntä tuubaa kysellään. Pitäs varmaan kaikki pistää silloin tällöin autokouluun kertaamaan, kyllä siitä hiukan maksaisikin, jos pahimmat törpöt saataisiin pois teiltä.
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4441 on: 10.07.08, 12:39 »

Ja varsinkin kun ei vilkuteta poistuessa Angry. Asiaan liittyen, en aina oikein tiedä, kun "Turkkarin" autoliitteessä on kysymyksiä, että onko ne edes tosia, kun on niin älyttömiä juttuja, niin juuri viimeksi joku kysyi jotain, että saako mennä eteen/pitääkö toisen väistää kun hän tulee ympyrään,vaikka siinä on kolmio tms. Siis aivan käsittämätöntä tuubaa kysellään. Pitäs varmaan kaikki pistää silloin tällöin autokouluun kertaamaan, kyllä siitä hiukan maksaisikin, jos pahimmat törpöt saataisiin pois teiltä.
Etenkin se ajoissa vilkuttaminen tuntuu monelle vaikealta. Ihmetellään sitten että miten tässä näin kamalat jonot on kun jokainen odottaa pääsevänsä ympyrään kun ympyrässä ajavat pihtaa sitä vilkkua viimehetkeen saakka..  Ja sitten noista isoista kaksikaistasista liikenneympyröistä on kanssa ollut useasti puhetta kun ilmeisesti ihmiset eivät osaa niissä ajaa ollenkaan. Siellä tienvarressa/yläpuolella on kyllä opasteet siitä, mikä kaista tulee valita jos haluaa päästä johonkin tiettyyn suuntaan.

Minä sain kortin opetusluvalla, joten en osaa sanoa mitä siellä autokoulussa opetetaan, mutta ainakin kavereiden puheiden perusteella siellä teoriassa jää kyllä paljon asiaa käymättä. Muutama autokoulun käynyt kaveri soittelee vieläkin vanhempiansa hätiin kun rengas puhkeaa autosta matkalla.. "Iskä tuu auttamaan, en mä tiedä miten tää rengas vaihdetaan". Luulis että autokoulussa puhuttaisiin edes jotain tuollaisesta auton perushuollosta, kun ei voi olettaa että se auto toimii ikuisesti ilman mitään lamppujen ja renkaiden vaihtamista ym.

Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4442 on: 10.07.08, 13:52 »



Minä sain kortin opetusluvalla, joten en osaa sanoa mitä siellä autokoulussa opetetaan, mutta ainakin kavereiden puheiden perusteella siellä teoriassa jää kyllä paljon asiaa käymättä. Muutama autokoulun käynyt kaveri soittelee vieläkin vanhempiansa hätiin kun rengas puhkeaa autosta matkalla.. "Iskä tuu auttamaan, en mä tiedä miten tää rengas vaihdetaan". Luulis että autokoulussa puhuttaisiin edes jotain tuollaisesta auton perushuollosta, kun ei voi olettaa että se auto toimii ikuisesti ilman mitään lamppujen ja renkaiden vaihtamista ym.

No autonvalmistajat ainakin luulevat. Vararengas on korvattu spray-pullolla ja polttimonvaihtokin vie merkkihuollossa melkoisen tovin (+ vaatii puolen auton purkamisen)

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5242
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4443 on: 11.07.08, 07:29 »

Tässä Suomen liikenteen sujumattomuudessa on pohjalla sama ongelma kuin muussakin kanssakäymisessämme. Valitettavasti olemme tällä hetkellä Euroopan epäkohteliainta kansaa. Siltä näyttää.

Olin juuri lomalla Espanjassa ja se oli jälleen kulttuurishokki. Kaikessa kanssakäymisessä puheeseen kuuluvat luonnollisena sanat Por favor ja Gracias sekä kaikki ne muut kohteliaisuudet, joita Suomesta löytää korkeintaan "Käytöksen kultaisesta kirjasta". Jopa murrosikäiset käyttäytyvät hyvin toisiaan ja etenkin vanhempia kohtaan. Tämä olisi todella harvinaista Suomessa. Tiedän tämän, sillä olen yläkoulun opettaja. "Vittukieli" ja "yhden sormen tervehdykset" täällä vain rehottavat ja sanallinen anti kirosanojen karsimisen jälkeen jää nollatasolle (poikkeuksiakin toki on, mutta koska tämä on "pelin henki", joutuvat monet fiksutkin käyttäytymään samaan tapaan. Joukon voima on vahva tekijä tuossa iässä).

Mitä liikenteeseen tulee niin tämä sama "minulle vain kaikki ja nyt heti - muista viis" asenne näkyy myös siinä. Esimerkiksi kotikaupungissamme Joensuussa (joka on pikkukaupunki) jalankulkija ei voi ylittää katua edes suojatietä pitkin turvallisesti ellei hän ole varmistanut, että kummastakaan suunnasta ei ole tulossa ajoneuvoa 20 metriä lähempänä. Muussa tapauksessa yliajon vaara on olennainen. Espanjalaisessa suurkaupungissa, jossa liikenne on kymmenen kertaa hurjempaa kuin Helsingissä, koimme itsemme alussa suorastaan nolostuneiksi, kun jo lähestyessämme suojatietä kaikki autot pysähtyivä päästääkseen meidä kulkemaan turvallisesti kadun yli. Tämä tapahtui näin siellä aina ja kaikkialla. Poikkeuksia oli hyvin vähän.

Sama toistuu siellä myös autojen kesken. Vaikka liikenne näyttää paljon hurjemmalta kuin Suomessa, on siellä ajaminen paljon helpompaa. Syynä on liikenteen joustavuus ja kohteliaisuus toisia kohtaan. Tällä kertaa emme kuitenkaan vuokranneet autoa, koska parkkipaikkojen löytäminen isoissa (ja pienemmissäkin) kaupungeissa on autojen valtavan lukumäärän takia kasvanut stressiä tuottavaksi tekijäksi. Helsingin "ruuhkat" eivät ole yhtään mitään tavanomaisen espanjalaisen arkipäivän liikenteeseen verrattuna.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Janne Mäntymäki
Offline Offline

Posts: 681
Date Registered: 08.05.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4444 on: 11.07.08, 07:45 »

Tästä täytyy olla samaa mieltä. Itse olen huomannut myös tämän, että suomalaiset autoilijat ovat todella tylyjä kevyttä liikennettä kohtaan. Tässäkin asiassa on vaihtelua Suomen sisällä. Turussa on mielestäni epäkohteliaimmat autoilijat Suomessa, pk-seudulla homma toimii paremmin. Toki vikaa on myös arkailevissa/arpovissa jalankulkijoissa, tärkeintä on selkeästi ilmaista: "Nyt minä menen yli".
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5242
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4445 on: 11.07.08, 08:14 »

...
 pk-seudulla homma toimii paremmin. Toki vikaa on myös arkailevissa/arpovissa jalankulkijoissa, tärkeintä on selkeästi ilmaista: "Nyt minä menen yli".

Tämä "liikennelotto" juuri tekee ihmisitä arkoja liikenteessä. Jos säännöt toimisivat, ei sitä juurikaan esiintyisi.


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4446 on: 11.07.08, 09:41 »

Kiertoliittymistä sen verran, että ihme ettei enempää jää pyöräilijöitä/jalankulkijoita alle.
Jos vähänkin seurailee, miten henkilöautoilijat noihin ympyröihin ajaa, niin todella ihme on, ettei enempää kolise.
Tilannenopeudet on sellasia 40kmh luokkaa pahimmillaan. Pahimmillaan olet jo ohittanut kolmion ja olet jo ympyrään kääntämässä, kun joudut vasemmalta kolmion takiaa sinun jälkeesi ohittavan ajoneuvon vielä väistämään sen takia, että tämä tulee sen verran lujaa, ettet uskalla oikeuksistasi kiinni pitää. Näissä tapauksissa ei tasan, EI TASAN ole huomioitu kevyttäliikennettä, saati huomioitu muuta mahdollista väistämistä, jos sielä sellasta sattuu olemaan. Ei sellasilla tilannenopeuksilla ehdi kukaan havannoimaan, tuleeko pyöräilijöitä, onko lapsia, onko jalankulkijoita ym.

Toinen asia, jota eilen kauhulla katsoin oli teinipoika mopolla. 60 alueella ajettiin keskellä kaistaa suht ajelehtivasti 40kmh. Vilkuiltiin taakse useita kertoja, vaikka stongassa on 2 eri peiliä sitä varten. Punasiin pysähdyttiin ja katsottiin taakse päätä kääntämällä, vaikka virheät palo edessä. Kaksikaistaselle (samaan suuntaan 2 kaistaa) ajettiin vasentakaistaa keskiviivan päällä sulkiviivoja myöten, kunnes sitten valittiin se oikea kaista ja heti perään vasenkaista. Sen jälkeen ei enää onneksi tarvinnut tämän takana ajella kun pysäkille pääsi huokaisemaan helpotuksesta.

Ihme, ettei näitä enempää menehdy tuola. Todellinen ihme. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että inssiajokoe mopokorttia hakevalle pakolliseksi. Kun liikennesäännöt on todella niin hataralla pohjalla, kaikki harkinta ja tekeminen. Mielettömiä riskejä ihan pienen asian tähden ym.... Ei se inssiajokoe ainakaan pahasta olisi!
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4447 on: 11.07.08, 11:48 »

Toki vikaa on myös arkailevissa/arpovissa jalankulkijoissa, tärkeintä on selkeästi ilmaista: "Nyt minä menen yli".
Pohdin tuota juuri tänään kun päivällä kävelin Tikkurilassa muutaman kerran tien yli. Yleensä saarnataan siitä, että pelkästään autoilijat ovat syypäitä siihen, ettei jalankulkija tahdo päästä tien yli ainakaan samalla tavalla miten esim. Tukholmassa. Juu, vikaa on autoilijoissa mutta jalankulkijoiden eleet eivät ainakaan helpota asiaa.

Sillon kun ajan autolla, on usein hankala arvioida haluaako jalankulkija tien yli vai ei. Siellä saattaa kyllä joku seisoskella tien varressa, mutta katselee ympäriinsä, bongailee lintuja ja lentokoneita ja ei näytä vähääkään siltä, että tahtoisi tien yli. Ennen pysähdyin useamminkin päästämään jalankulkijoita tien yli etenkin jos takana tuli pitkä letka muita autoja, mutta sitten huomasin, ettei se jalankulkija sieltä mihinkään tule vaikka päästäisikin. Siellä se edelleen bongailee lintuja ja ei siinä nyt viitsi alkaa torveakaan tööttäämään, joten ohi vaan. Ja kerran päästin jonkun vanhuksen tien yli ja näytin kädellä hyvin hienovaraisesti "Mene vain" ja hymyilin, mutta papparainen huitoi vihaisesti takaisin ja meni yli vasta kun olin ajanut suojatien yli. Eli juu, jalankulkijat ovat tottuneet siihen, ettei tien yli tahdo päästä ja sitten senseurauksena eivät edes tee elettäkään kadun yli päästäkseen.
--> Noidankehä, jossa jalankulkijat eivät tee elettäkään päästäkseen kadun yli ja autoilijat eivät toisaalta tee elettäkään päästääkseen ketään kadun yli kun ei siellä oikein ole halukkuutta ylitykseen.

Kävellen tulee kuljettua myös paljon, ja sillon käytän jalankulkijan oikeuksiani tietysti turvallisuuden nimissä. Aivan varmasti kävelen suojatien yli vaikka auto joutuisi hidastamaan/pysähtymään, kunhan siitä ei synny mitään äkkijarrutusta tai sen suurempaa häiriötä kuljettajalle. Välillä ei tosin uskalla millään kävellä suojatielle kun siellä on sellasiakin höyrypäitä, ettei tiedä ajaako ne päälle vai mitä.

Eli sekä autolla ajaessani, että kävellessä pyrin joustamaan mahdollisuuksien mukaan, mutta pidän myös kiinni oikeuksistani. Tähän mennessä on ainakin mennyt ihan sujuvasti ks. "taktiikalla" Smiley

Ps. Polkupyöräilijöillekin pitäisi jonkinlainen fillarilupa saada kaupunkiajoon.. No ehkä nyt ei ihan, mutta liian moni polkupyöräilijä kuvittelee omaavansa tasan samat oikeudet kuin jalankulkijat. Eikö se esim. suojatiellä mene niin, ettei polkupyöräilijä saisi tulla samalla tavalla "alle" eli ajaa vain läpi ja seisauttaa muu liikenne? Moni suihkasee suojatietä pitkin jonkun mäen jälkeen ja nopeutta on ties kuinka paljon. Sama tasa-arvoisissa pikkuristeyksissä, fillareita koskee myös "väistän oikealta tulevaa"-sääntö ja samaten auton pitää väistää oikealta tulevaa fillaria..

Jari Mäensivu
Offline Offline

Posts: 915
Date Registered: 31.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4448 on: 11.07.08, 16:41 »

Quote
samaten auton pitää väistää oikealta tulevaa fillaria..

Toivottavasti tämä ei ole ainoa väistämisvelvollisuus sääntö jota noudatat autoilijana suhteessa pyöräilijöihin  Undecided  Mikäli on niin ei ihme että kolisee .. autoilijana olet ehkä oikeassa ehkä et   Wink


Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4449 on: 11.07.08, 16:46 »

Toivottavasti tämä ei ole ainoa väistämisvelvollisuus sääntö jota noudatat autoilijana suhteessa pyöräilijöihin  Undecided  Mikäli on niin ei ihme että kolisee .. autoilijana olet ehkä oikeassa ehkä et   Wink
Ei ole kolissut vielä, joten toivottavasti et kohdistanut minuun ilmausta "ei ihme että kolisee.."  Cool Kunhan ihan esimerkkitapauksena mainitsin ks. väistämisvelvollisuuden.

Jari Mäensivu
Offline Offline

Posts: 915
Date Registered: 31.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4450 on: 11.07.08, 17:17 »

En kohdistanut keneenkään henkilökohtaisesti ..vaan yleisesti työmatka pyöräily harrastavana ihmettelen autoilijoiden tietämättömyyttä liikennesännöistä  Wink

Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4451 on: 11.07.08, 17:56 »

Kiertoliittymistä on todettava pari periaatteellista epäkohtaa:

1. Liikennesäännöt muuttuvat normaalikäytäntöön nähden päinvastaisiksi: yleensä oikealta tulevaa väistetään ja vasemmalle kääntyvä väistää.
2. Suuntamerkkilogiikka katoaa: aioit sitten oikealle, vasemmalle tai suoraan eteenpäin, kiertoliittymässä näytät merkkiä oikealle. Erityisesti pienissä rinkuloissa kaikki tämä hässäkkä tapahtuu hyvin tiiviiseen tahtiin, jolloin prosessointiin jää erityisen vähän aikaa.

Mutta pääseehän siis "kiertologiikan mukaan" ainakin liittymästä väistelemättä ulos, eikös? No eipä tietenkään, sillä jos oikeassa katveessasi on kiertoliikettä jatkava polkupyöräilijä, sinun on huomattava väistää vielä häntäkin.

Liikennesuunnittelijoilla on täytynyt olla tiedossa nämä epäjohdonmukaisuudet ja niistä aiheutuva väistämätön liikennerikkomusten kasvu. He ovat epäilemättä laskeneet, että pienemmillä hämmennyksillä kuitenkin ostetaan isompaa turvallisuutta (tai ainakin siirretään tilastokauniisti onnettomuuksia pois kiertoliittymistä sählinkien jälkitilanteisiin Wink )

Onhan kiertoliittymillä selkeästi hyviäkin puolia! Yksi niistä on  liikennevalojen väheneminen (=aiheettomissa punaisissa seisoskelu poistuu). Toinen on näppärä mahdollisuus tehdä u-käännöksiä  thmbup Ihminenhän on nääs erehtyväinen ja kaikki kikat, millä erehdyksiä saa parsituksi ovat tervetulleet Smiley
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4452 on: 12.07.08, 12:57 »

1. Liikennesäännöt muuttuvat normaalikäytäntöön nähden päinvastaisiksi: yleensä oikealta tulevaa väistetään ja vasemmalle kääntyvä väistää.

Ööh... Miten niin? Kolmion takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus niinkuin on muuallakin.

Quote
2. Suuntamerkkilogiikka katoaa: aioit sitten oikealle, vasemmalle tai suoraan eteenpäin, kiertoliittymässä näytät merkkiä oikealle. Erityisesti pienissä rinkuloissa kaikki tämä hässäkkä tapahtuu hyvin tiiviiseen tahtiin, jolloin prosessointiin jää erityisen vähän aikaa.

Siis eihän kiertoliittymästä pääse vasemmalle jos ei siihen korokkeen päälle halua ajaa. Suoraan mennessä kiertää ympyrää ja oikealle pääsee pois jolloin on ainakin minun mielestäni varsin loogista näyttää suuntamerkkiä oikealle.

Quote
Mutta pääseehän siis "kiertologiikan mukaan" ainakin liittymästä väistelemättä ulos, eikös? No eipä tietenkään, sillä jos oikeassa katveessasi on kiertoliikettä jatkava polkupyöräilijä, sinun on huomattava väistää vielä häntäkin.

Etkai sinä nyt kenenkään rinnalla aja kiertoliittymässä? Eikös se fillaristi ole sinun edelläsi tai takana.
« Last Edit: 14.07.08, 15:34 by Jukka Siirilä »

-JukSii-
zikaduu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4453 on: 12.07.08, 15:40 »

Jep, ihan uskomatonta miten tuo oikeaoppinen kieroliittymissä ajaminen ei mene ihmisten kaaliin.
Vähän väliä saa miettiä, että aikooko tuo autoilija tosiaan kääntyä heti ensimmäsestä liittymästä pois kun kerran vilkku oikealle on päällä jo ympyrään tullessa.
Eihän sinne uskalla väliin tunkea kun mahdollisessa kolaritilanteessa on turha alkaa selittelemään jotain vilkusta jos itse on "tullut kolmion takaa eteen"..

Toisten mielestä taas vilkun käyttö ympyröissä on jotenkin turhempaa kun "normaaleissa" risteyksissä, vaikka minusta asia on lähes päinvastoin.
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4454 on: 12.07.08, 16:02 »

Jep, ihan uskomatonta miten tuo oikeaoppinen kieroliittymissä ajaminen ei mene ihmisten kaaliin.
Vähän väliä saa miettiä, että aikooko tuo autoilija tosiaan kääntyä heti ensimmäsestä liittymästä pois kun kerran vilkku oikealle on päällä jo ympyrään tullessa.
Eihän sinne uskalla väliin tunkea kun mahdollisessa kolaritilanteessa on turha alkaa selittelemään jotain vilkusta jos itse on "tullut kolmion takaa eteen"..

Toisten mielestä taas vilkun käyttö ympyröissä on jotenkin turhempaa kun "normaaleissa" risteyksissä, vaikka minusta asia on lähes päinvastoin.
Mulla on ainakin tapana laittaa vilkku päälle jo siinä liikenneympyrään mennessä, jos poistun ensimmäisestä oikealle ja muuta liikennettä on senverran vähän että voin kamalasti hidastamatta ajaa liikenneympyrään ja siitä ulos. Jotenkin noissa liikenneympyröissä tulee kyllä sellainen olo, että tarkoittaakohan kuski sillä vilkuttamisella lopulta mitään. Ei sinne uskalla aina ajaa vaikka kuski kuinka vilkuttaisi itseään ulos ympyrästä. Ja se vasta kivaa onkin jos odottelet siellä pääsyä liikenneympyrään, kun porukka ajaa ympyrästä ilman vilkkua ulos.  Smiley

Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5242
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4455 on: 13.07.08, 09:07 »

Kiertoliittymistä sen verran, että ihme ettei enempää jää pyöräilijöitä/jalankulkijoita alle.
...

Nämä ovat toinen asia suojateiden ohella, joissa suomalaiset (yleistäen) eivät osaa toimia oikein. Sinne liittymään tullaan ikään kuin sitä kolmiota ei olisi lainkaan. Joensuussa, jossa maan ainoana kaupunkina on voimassa (epävirallinen) "oikealta tulevan etuajo-oikeus" ympyrässä ajavan on oltava erityisen varovainen oikealta puolelta liittymään tulevien suhteen. Vasemmanpuoliset ehkä väistävät - oikealta tulevat eivät koskaan. Liittymässä ajavan on pysäytettävä vastoin liikennelainsäädäntöä, muuten rysähtää.

Espanjassa ja muualla Euroopassa ympyrässä liikkuvaa väistetään aina ja jo kaukaa tasan toisin kuin Suomessa.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6109
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4456 on: 13.07.08, 11:06 »

Joensuussa, jossa maan ainoana kaupunkina on voimassa (epävirallinen) "oikealta tulevan etuajo-oikeus" ympyrässä ajavan on oltava erityisen varovainen oikealta puolelta liittymään tulevien suhteen. Vasemmanpuoliset ehkä väistävät - oikealta tulevat eivät koskaan. Liittymässä ajavan on pysäytettävä vastoin liikennelainsäädäntöä, muuten rysähtää.

Se on sitten Joensuulaisten omaa tyhmyyttä, jos toimivat tällä tavalla. Minä ainakaan en väistäisi ympyrässä ketään oikealta tulevaa ja kun kolahtaa, niin poliisit paikalle jos ei kolmion takaa tuleva muuten ymmärrä syyllisyyttään. Ei ***tu että tämä kansa on tyhmää.
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4457 on: 13.07.08, 11:28 »

Se on sitten Joensuulaisten omaa tyhmyyttä, jos toimivat tällä tavalla. Minä ainakaan en väistäisi ympyrässä ketään oikealta tulevaa ja kun kolahtaa, niin poliisit paikalle jos ei kolmion takaa tuleva muuten ymmärrä syyllisyyttään. Ei ***tu että tämä kansa on tyhmää.
Jos siellä kolmiot on ja tuo on joku epävirallinen idioottisääntö niin ei kyllä hirveästi tekisi mieli väistää oikealta tulevia. Kolaria en tietentahtoen ajaisi, mutta saattais äänitorvi huutaa aikalailla ja kaikki muut kansainväliset merkit mukaan myös  laugh

Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5242
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4458 on: 13.07.08, 13:47 »

Se on sitten Joensuulaisten omaa tyhmyyttä, jos toimivat tällä tavalla. Minä ainakaan en väistäisi ympyrässä ketään oikealta tulevaa ja kun kolahtaa, niin poliisit paikalle jos ei kolmion takaa tuleva muuten ymmärrä syyllisyyttään. Ei ***tu että tämä kansa on tyhmää.

En tiedä varmaksi (dokumentteja ei ole tai en ole niitä nähnyt), mutta urbaanina legendana täällä kiertää tarina, jonka mukaan Joensuussa olisi joskus ollut "laiska tuomari". Tämä ei välittänyt/jaksanut tutkia asioita perin pohjin, vaan määräsi risteyskolareissa aina vasemmalta tulevan syylliseksi (väistämisvelvollisuus, joka edelleenkin on laissa). Tämä käsitys sitten siirtyi vähitellen käytännöksi liikenteessä. Ihmiset alkoivat jopa puhua oikealta tulevan "etuajo-oikeudesta" (viimeksi luin paikallisen lehden yleisönosastosta siihen liittyvän kommentin viime viikolla erään vastaavan liikenneonnettomuuden yhteydessä. Olen ajanut autolla ja polkupyörällä liikenteessä hyvin monessa Suomen kaupungissa ja myös ulkomailla. Missään ei liikenne mielestäni ole ollut yhtä huonosti sujuvaa kuin täällä olkoon "totuus" sitten mikä tahansa.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4459 on: 13.07.08, 13:48 »

Ai että oli upeaa seurata ilmeisesti piikki-skootterin ajamista. Kuljettajana nuorehko nainen. Katsoi peileihin todella paljon ja kun kiertoliittymään saavuttiin hän ennakoi ajoissa, havannoi ja pääsi pysähtymättä läpi siitä kun 4 autoa ensiksi kiertoliittymässä kävivät kääntymässä. Upeaa oli takana ajaa!  Cool
Pages: 1 ... 221 222 [223] 224 225 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1