Keskustelua liikenteestä

<< < (893/3033) > >>

hynkel:
Quote

En tiedä varmaksi (dokumentteja ei ole tai en ole niitä nähnyt), mutta urbaanina legendana täällä kiertää tarina, jonka mukaan Joensuussa olisi joskus ollut "laiska tuomari". Tämä ei välittänyt/jaksanut tutkia asioita perin pohjin, vaan määräsi risteyskolareissa aina vasemmalta tulevan syylliseksi (väistämisvelvollisuus, joka edelleenkin on laissa). Tämä käsitys sitten siirtyi vähitellen käytännöksi liikenteessä. Ihmiset alkoivat jopa puhua oikealta tulevan "etuajo-oikeudesta" (viimeksi luin paikallisen lehden yleisönosastosta siihen liittyvän kommentin viime viikolla erään vastaavan liikenneonnettomuuden yhteydessä. Olen ajanut autolla ja polkupyörällä liikenteessä hyvin monessa Suomen kaupungissa ja myös ulkomailla. Missään ei liikenne mielestäni ole ollut yhtä huonosti sujuvaa kuin täällä olkoon "totuus" sitten mikä tahansa.

Pekka


Miksi "etuajo-oikeus" on lainausmerkeissä? Meillähän TLA tuntee esimerkiksi merkit 211. etuajo-oikeutettu tie, 221. etuajo-oikeus kohdatessa ja lisäkilvet 861 a. / 861 b. Etuajo-oikeutetun liikenteen suunta.

Oikealta tulevan etuajo-oikeudesta voi puhua ihan samassa laajuudessa, kuin vasemmalta tulevan väistämisvelvollisuudesta, enkä keksi mitään hyvää syytä, miksei asiaa saisi näin ilmaista. Tai ehkä vika onkin taas vain joensuulaisissa... Pitääpä käydä rekalla liiskaamassa siellä joku, oppivat...

Quote

Upeaa oli takana ajaa!  

Tiirasit siis persettä etkä havainnoinut itse mitään muuta.

hynkel:
Quote

Kiertoliittymistä on todettava pari periaatteellista epäkohtaa:

1. Liikennesäännöt muuttuvat normaalikäytäntöön nähden päinvastaisiksi: yleensä oikealta tulevaa väistetään ja vasemmalle kääntyvä väistää.


Kyse on LIITTYMÄSTÄ, ei risteyksestä. Vedätkö sä moottoritiellekin sillä periaatteella, että sulla on etuajo-oikeus, koska tuut oikeelta? Liittymä kuin liittymä, motarilla se ramppi on vaan vielä enemmän saman suuntainen tien kanssa... Kummassakin tapauksessa osoitetaan väistämisvelvollisuus kärkikolmiolla.

pho201:
Quote

Miksi "etuajo-oikeus" on lainausmerkeissä? Meillähän TLA tuntee esimerkiksi merkit 211. etuajo-oikeutettu tie, 221. etuajo-oikeus kohdatessa ja lisäkilvet 861 a. / 861 b. Etuajo-oikeutetun liikenteen suunta.

...


Risteyksissä ei puhuta kuin väistämisvelvollisuuksista. No, hiusten halkomistahan tämä lopulta on. Etuajo-oikeus on agressiivisempi ilmaus kuin väistämisvelvollisuus ja agressiivisuus ei liikenteessä ole hyvästä.

Mäkkäri:
Eilen ajelin kotiin Espoon Viherlaakson maisemissa .. Pistin merkille että edessä ajavan kalliin Audin vasen takarengas
oli melkein tyhjä. Renkaassa ei ollut ilmaa edes aivastuksen vertaa. Tööttäsin pari kertaa valoissa ja yritin näyttää et katsoppas takarengastasi. Valot vaihtui vihreiks ja ainoa mitä edessä oleva Audi kuski keksi oli tykki sormella päätään ... varmaan ajatteli et mikä v...tun m...lkku kun tööttäilee hänelle No kuuluisan kansanvälisen käsimerkin heitti siihen sitten perään  Päästiin oikealle kääntyvistä valoista ja ilmeisesti itsekkin tajusi et auto ei tunnu perseessä siltä miltä pitäis ja pysähtyi bussipysäkille katsomaan rengasta. Päästyäni vierelle oli jo ulkona katsomassa rengasta, moikkasi minulle et kiitos .. näytin takaisin sitä kuuluisaa kansainvälistä sormea  ..  En muuten enää firman kalliilla Audeilla ajaville kuskeille virka mitään vaikka auto olis tulessa ... kun eivät näköjään väliä yhtään vaikka auto hajoo alle ...   mitä välii kun se on firman auto ... firma maksaa 

Cyclone:
Quote

Eilen ajelin kotiin Espoon Viherlaakson maisemissa .. Pistin merkille että edessä ajavan kalliin Audin vasen takarengas
oli melkein tyhjä. Renkaassa ei ollut ilmaa edes aivastuksen vertaa. Tööttäsin pari kertaa valoissa ja yritin näyttää et katsoppas takarengastasi. Valot vaihtui vihreiks ja ainoa mitä edessä oleva Audi kuski keksi oli tykki sormella päätään ... varmaan ajatteli et mikä v...tun m...lkku kun tööttäilee hänelle No kuuluisan kansanvälisen käsimerkin heitti siihen sitten perään  Päästiin oikealle kääntyvistä valoista ja ilmeisesti itsekkin tajusi et auto ei tunnu perseessä siltä miltä pitäis ja pysähtyi bussipysäkille katsomaan rengasta. Päästyäni vierelle oli jo ulkona katsomassa rengasta, moikkasi minulle et kiitos .. näytin takaisin sitä kuuluisaa kansainvälistä sormea  ..  En muuten enää firman kalliilla Audeilla ajaville kuskeille virka mitään vaikka auto olis tulessa ... kun eivät näköjään väliä yhtään vaikka auto hajoo alle ...    mitä välii kun se on firman auto ... firma maksaa 

 

Ei sais yleistää, mutta yleistän kuitenkin. Espoossa vastaavanlaisia tapauksia tuntuu riittävän ja yleensä kyseessä on juurikin hintavamman luokan kulkupelit..tai jos vielä vähän kärjistetään niin citymaasturit ja audibmw:t.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page