FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.10.17, 05:54

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 223 224 [225] 226 227 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473052 times)
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4480 on: 03.08.08, 06:57 »

Mutta miksi ihmeessä Loeb sai pitää korttinsa mutta Gabor Meyr, Andrea Cortinovis ja Vytautas Baranauskas eivät? Baranauskasilla jopa oli sama määrä ylinopeutta kuin Loebillä.

taas ison staran p*rsettä nuollaan oikeen urakalla.. pitäs samat säännöt olla kaikille..
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4481 on: 03.08.08, 08:20 »

Mutta miksi ihmeessä Loeb sai pitää korttinsa mutta Gabor Meyr, Andrea Cortinovis ja Vytautas Baranauskas eivät? Baranauskasilla jopa oli sama määrä ylinopeutta kuin Loebillä.
Sama määrä ylinopeutta absoluuttisesti mitattuna, mutta oliko myös suhteellinen ylinopeus yhtä suuri?

taas ison staran p*rsettä nuollaan oikeen urakalla.. pitäs samat säännöt olla kaikille..
Joo, tämä oli varmasti poliiseilla suunnitelmana... Ei pyhä lehmä mitä itkua.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4482 on: 03.08.08, 09:38 »

Sama määrä ylinopeutta absoluuttisesti mitattuna, mutta oliko myös suhteellinen ylinopeus yhtä suuri?

Sitähän ei missään kerrota. Toisaalta Loeb ajoi oman ylinopeutensa 60 km/h alueella, joten suhteellinen nopeuskin on aikamoinen.

-JukSii-
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4483 on: 15.08.08, 11:21 »

Ajelinpa taas äsken sitä kuuluisaa Kehä 3:sta ja täytyy sanoa että yksi todella paska paikka on Hämeenlinnanväylän risteys länteen ajettaessa silloin kun liikennettä on vähänkin enemmän. Ongelmahan on siis siinä että Kehältä Hämeenlinnanväylälle (Helsingin suuntaan) kääntyville tarkoitettu kaista on aivan liian lyhyt. Ei tarvita kuin pari kuorma-autoa ja muutama henkilöauto, niin koko kaista onkin täynnä, minkä seurauksena kyseinen jono tukkii suoraan meneviltä vasemman kaistan kokonaan. Tähän kun vielä lisätään parin metrin "turva"välit ja 60-80 km/h nopeus, niin peräänajon riski on erittäin suuri, sillä tuo tilanne tulee pahimmassa tapauksessa todella yllättäen.

Pienenä vinkkinä voisi siis sanoa, että jos ajatte Kehä 3:sta länteen päin vähänkin ruuhkaisempaan aikaan, niin valitkaa suosiolla se oikeanpuoleinen kaista jo hyvissä ajoin ennen Vantaankosken liittymää.
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4484 on: 15.08.08, 12:09 »

Väistämisvelvollisuudesta puheenollen ärsyttävät pyöräilijät jotka pyöräilevät suojateitten yli ja jalkakäytävää pitkin olettaen olevansa jalankulkiota joille pitäisi muka antaa tilaa....

My photos on Airliners.net
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4485 on: 15.08.08, 12:12 »

Väistämisvelvollisuudesta puheenollen ärsyttävät pyöräilijät jotka pyöräilevät suojateitten yli ja jalkakäytävää pitkin olettaen olevansa jalankulkiota joille pitäisi muka antaa tilaa....

Paitsi jos se suojatie on pyörätien jatke, niille tulee antaa tilaa. Ja, jos pyöräilijä yhtäkkiä pomppaakin suojatietä ennen pyörän päältä pois, muuttuu hän välittömästi jalankulkijaksi, jota myös tulee väistää.
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4486 on: 15.08.08, 12:16 »

Paitsi jos se suojatie on pyörätien jatke, niille tulee antaa tilaa. Ja, jos pyöräilijä yhtäkkiä pomppaakin suojatietä ennen pyörän päältä pois, muuttuu hän välittömästi jalankulkijaksi, jota myös tulee väistää.

Kyllä, on tiedossa tämä, mutta en kumpaakan noista tarkoittanut. Vaan ihan normaaleista keskustan jalkakäytävistä ja suojateistä ja pyörän selässä istuen.

My photos on Airliners.net
Pekka M K Lappalainen
Offline Offline

Posts: 182
Date Registered: 18.01.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4487 on: 15.08.08, 15:19 »

Väistämisvelvollisuudesta puheenollen ärsyttävät pyöräilijät jotka pyöräilevät suojateitten yli ja jalkakäytävää pitkin olettaen olevansa jalankulkiota joille pitäisi muka antaa tilaa....

Joo, mutta tilaa kannattaa antaa, tosta oli aikasemmin oikeuden ennakkotapaus ja pyöräilijän eduksi se loppujen lopuksi kääntyi. Autokoulun opettaja toitotti myös että "et sitten anna tilaa pyöräilijöille".. Tarkotti siis noita suojateitä mihin ei ole merkitty erikseen pyörien puolta, mutta jaksoi toitottaa sitä aina. Itse tulee tosiaan ajeltua kummallakin, pyörällä sekä autolla ihan jo työn merkeissä, eli oikein omaa mielipidettä tästä ei ole muodostunut, kun en osaa sanoa kumman pitäisi periaatteessa väistää, pyörän vai auton. Kunhan itse saan mennä ensin.. Wink
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4488 on: 15.08.08, 16:25 »

Ongelmahan on siis siinä että Kehältä Hämeenlinnanväylälle (Helsingin suuntaan) kääntyville tarkoitettu kaista on aivan liian lyhyt.

Tähän kun vielä lisätään parin metrin "turva"välit ja 60-80 km/h nopeus, niin peräänajon riski on erittäin suuri, sillä tuo tilanne tulee pahimmassa tapauksessa todella yllättäen.

Pienenä vinkkinä voisi siis sanoa, että jos ajatte Kehä 3:sta länteen päin vähänkin ruuhkaisempaan aikaan, niin valitkaa suosiolla se oikeanpuoleinen kaista jo hyvissä ajoin ennen Vantaankosken liittymää.
Minkäs takia pitää ajaa vasenta jos sinne ei oo mitään asiaa? Useimmiten paljon hitaampi vaihtoehto. Huomattu. 7 rekkaa lähtee valoista paljon nopeemmin kuin 50 henkilöautoa.

Kuinkas pitkä sen kaistan sitten tulisi olla? Olisko sen hyvä alkaa jo siitä Tuupakantien liittymästä? Loppujen lopuksi se on aika sopiva Tongue Ei sinne stadiin päin kääntyjiä niin paljon ole muina, paitsi iltapäivän ruuhka-aikoina. Jännää on, kun porukka rupeaa miettimään vaihtoehtoisia ratkaisuja näihin tilapäisiin lähes mitättömiin ruuhkiin, vaikka tie on muina aikoina tyhjä kuin ........... (mikä sana)?

Mielestäni yksi ja ainut pullonkaula on kehä I Kannelmäki-Leppävaara välillä. Se tyssää aina. Se vaatisi jotain!

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4489 on: 16.08.08, 11:40 »

Ajan itsekkin tuosta Pekan mainitsemasta paikasta päivittäin ja itse käännyn juuri vasemmalle, Hämeenlinnanväylälle.
Kyllä tuo kääntyvien kaista torppaa aika hyvin vasemman kaistan miltei aina, paitsi kun tulen kotiin iltavuorosta.

Itse laitan vilkun usein ajoissa juuri että takanatulijat saisivat infoa ajoissa. Perään ei ole kolissut mutta kyllä siinä valoja odotellessa tulee seurattua peruutuspeilejäkin aika tarkasti ja jalka jarrulla on hieman tiukemmassa. Etenkin jonon takimmaisena ei ole mukavaa seistä kun odottavien jono ulottuu juuri vasemmalle kaistalle asti. Läheltä siinä usein koukataan.

Sitä vasenta kääntyvien kaistaa voisi toki jatkaa hieman, mutta fiksumpaa olisi hoitaa kääntyvät "oiken silmukan" kautta. Näin saataisiin yhdet liikennevalot pois itäänkin päin meneviltä.
Tämähän toteutuneekin varmasti kun saadaan rahoitus kuntoon tuolle Kehä kolmosen laajemmalle perusparannukselle.

Mikonkin harmin paikan eteen tehdään koko ajan jo töitä sillä välillä. Vallinkallio on yhtä työmaata.
Sitten alkaa koko Kehä 1 olla jo aika hyvin paketissa. Länsipäässä on toki vielä työmaata edessä. Mutta ei siitä niin pitkää ole kun oli valot sielläkin vielä mm. Pukinmäessä, Hämeenlinnan väylän kohdalla, Tuusulanväylällä....

Ja enään noin vuosi, niin oman työmatkan kestotulppa on purettu, eli Hakamäentien-Manskun risteys etenee hyvää vauhtia.

Kyllä näitä epäkohtia parannellaan, mutta liikennemäärät kasvavat täälläkin suhteessa nopemmin kuin rahavirrat näiden teiden ylläpitoon ja parannuksiin.

Itsekkin liikun matkoja pk-seudulla niin autolla kuin fillarilla. Sen olen huomannut että autoilijat eivät usein kunnioita yhtään noita pyöräteiden jatkeita, saatikka suojateitä. Fillareita ei haluta väistää, mutta eipä niitä jalankulkijoitakaan suojatiellä sen kummemmin kunnioiteta. Yksi paljon puhuva tapa ajan hengestä mielestäni on se, että jalankulkijat usein kiittävät kun päästää kadun yli, vaikka enhän minä ratin takana tee muuta kuin noudatan liikennesääntöjä. En ainakaan itse morjestele astuessani suojatielle, kun autoilija siihen armossaan minut päästää  Wink

Mielestäni suojatiekulttuuri on pahiten retuperällä, koska käyttäytymismallit ovat hieman hukassa jokaisilla. Osa jankulkijoista tietää oikeutensa, osa jää katselemaan tähtiä vaikka pysähtyisi eteen. Jotkut autoilijat eivät uskalla pysähtyä suojatien eteen ettei joku viereisella kaistalla vain jyrää ohitse pysähtymättä. Laki on selvä, mutta sen noudattamisessa on liikaa tulkinnanvaraa, mikä johtuu mielestäni olemattomasta valvonnasta ja näin ollen ajan kanssa on alettu yleisesti olettaa että jalankulkijat odottavat vuoroaan, yleensä. Tämä tilanne on minusta juuri sen takia vaarallinen ja olen turhaan odottanut että siihen tartuttaisiin kovalla kädellä. Muu kun ei tule auttamaan. Näkyvä kamppania pelisääntöjen muistuttamiseksi ja sen lisäksi että asiaa valvottaisiin enemmän niin pysähtymättä jättämisestä pitäisi antaa minimissäänkin niin kovat sanktiot, että ratinkin takana aletaan muistaa ettei toimita viidakon lakien mukaan.

En tiedä miksi tämä on juuri meillä niin vaikeaa ja miksi siihen ei haluta puuttua niiden puolesta jolla olisi tähän mahdollisuuksia. Olen ennenkin sanonut tämän, mutta länsinaapurissamme homma toimii, suojatietä kunnioitetaan ja sille aikova päästetään aina käytännössä ylitse. Tukholma on jalankulkijan silmin kuin maapallon toisella puolella. Ei sielläkään ole kyse vain kohteliaisuudesta, vaan siitä että asiaan tartuttiin aikanaan kovalla kädellä.

Myönnän että en itsekkään aina pysähdy suojatien eteen kun koko letka vyöryy pysähtymättä edessä ja takana. Tämä on kai sitä meille ominaisen oloista laumakäyttäytymistä liikenteessä. No kun noi muutkin...
Mutta on nähty sitäkin että soitetaan torvea kun jalankulkijan takia joutuu nostamaan jalkaa kaasulta tai sitten ajetaan kantapäitä hipoen, ilmeisen mielenosoituksellisesti.

Myös silloin kun itse pysähdyn suojatien eteen huomaan toisinaan peilistä takanatulijan elekielestä sen, että minua manataan ilmeisesti jonnekin alimpaan kastiin. Ja joskus sitten heti tilausuuden tullen tehdäänkin reipas ohituskuvio, jolla luultavasti puretaan omaa mielipahaa.
« Last Edit: 16.08.08, 11:48 by Henri Laitinen »
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4490 on: 16.08.08, 14:02 »

Harmillista kun pitää mennä tielle hyppimään kun tahtoo päättää päivänsä, eikö vois vaan laittaa kuulaa kalloon?









EDIT: koko sarja
« Last Edit: 16.08.08, 14:08 by Olli Vainio »

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4491 on: 16.08.08, 14:37 »

Onkos tuo vanhakin tapaus. Kamera ollu paraatipaikalla. Hyvin on säiliörekka saatu pysähtymään Tongue

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Matti Averio
WALL-E
Offline Offline

Posts: 1744
Date Registered: 05.10.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4492 on: 16.08.08, 14:39 »

Onkos tuo vanhakin tapaus. Kamera ollu paraatipaikalla. Hyvin on säiliörekka saatu pysähtymään Tongue
1408 ryntäsi alle.

Toni Luukkanen
Offline Offline

Posts: 505
Date Registered: 03.01.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4493 on: 16.08.08, 15:44 »

Onkos tuo vanhakin tapaus. Kamera ollu paraatipaikalla. Hyvin on säiliörekka saatu pysähtymään Tongue

Ei pysähtyny tarpeeks nopeasti.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1571515
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4494 on: 16.08.08, 16:11 »

Tarkoitin törmäyksen jälkeisen jarrutusmatkan pituutta. Säiliöauton kuski tuskin osasi odottaa miehen hyppäävän alle ja ajoi tasaista nopeutta kunnes rysähti.

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4495 on: 16.08.08, 16:17 »

Yksi asia on alkanut ihmetyttää.. Lahdentiellä on Helsingin suuntaan 120km/h nopeusrajoitus aina kehä III eritasoliittymän loppuun saakka.. Kun lahden suunnasta tuleva auto lähestyy liittymää ja valmistautuu vaihtamaan kaistaa oikealle (kääntyäkseen lopulta Kehä III  itään tai länteen), putoaa nopeus välittömästi n. 80km/h nopeuteen saakka. Nopeudenpudotus on ihan selvä sitten kun ollaan siirrytty lahdentieltä pois, koska siinä rajoitus laskee, mutta suurin osa autoista hidastaa jo aikoja ennen kaistanvaihtoa.
Aivan kuin moni autoilija "pelkäisi" kaistanvaihtoa tai lahdentieltä poistumista kovassa nopeudessa..

Harvoin minulla on ajallisesti niin kova kiire, että tuo nopeuden hidastaminen häiritsisi, mutta ihmettelen vaan. Ja olisihan se mukava säilyttää 120km/h kun jatkaa lahdentietä kohti Helsinkiä kehä III-liittymän yli. Nyt siinä vaan tulee eteen muutama auto, jotka hidastavat nopeutta ja sitten pitää siirtyä vasemmanpuoleiselle kaistalle (paitsi jos siinä vieressä ajaa autoja ohi reilua ylinopeutta, niinkuin usein tekee).

Muok: Kuopion kuvasarjaan viitaten: hyvä ettei sininen auto ajanut kaiteeseen toisiksi viimeisessä kuvassa.. Näköjään vähän keskittyminen ollut onnettomuudessa.

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4496 on: 16.08.08, 21:18 »

Yksi asia on alkanut ihmetyttää.. Lahdentiellä on Helsingin suuntaan 120km/h nopeusrajoitus aina kehä III eritasoliittymän loppuun saakka.. Kun lahden suunnasta tuleva auto lähestyy liittymää ja valmistautuu vaihtamaan kaistaa oikealle (kääntyäkseen lopulta Kehä III  itään tai länteen), putoaa nopeus välittömästi n. 80km/h nopeuteen saakka. Nopeudenpudotus on ihan selvä sitten kun ollaan siirrytty lahdentieltä pois, koska siinä rajoitus laskee, mutta suurin osa autoista hidastaa jo aikoja ennen kaistanvaihtoa.
Aivan kuin moni autoilija "pelkäisi" kaistanvaihtoa tai lahdentieltä poistumista kovassa nopeudessa.

Kutsutaan taloudelliseksi ajamiseksi. Jos liittymän rampin alussa on vielä 120 km/h vauhtia niin aika kovaa mennään ramppiin.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4497 on: 16.08.08, 21:24 »

Kutsutaan taloudelliseksi ajamiseksi. Jos liittymän rampin alussa on vielä 120 km/h vauhtia niin aika kovaa mennään ramppiin.
Toki hidastetaan viimeistään kun siirytään toiselle kaistalle lahdentieltä, mutta tarkoitin että autot hidastavat jo kauan ennenkuin poistumiskaista tulee. Ei ole tarkoituksenmukaista aloittaa muutenkaan hidastamista ennen ramppia (ihan esimerkkinä vaikka poistuminen lahdentieltä korson liittymästä) vaan hidastaminen aloitetaan kun ollaan poistuttu moottoritieltä. Muuten moottoritieltä poistuvat autot hidastasivat aina itse moottoritien liikennettä (ja se ei ole ideana).

Tuossa kehä III tapauksessa mielestäni järkevintä olisi siirtyä lahdentieltä pois 120km/h ja juuri siinä kaistanvaihdon aikana ottaa kaasu kokonaan pois. Jos jatkaa kehä III länteen, ehtii siinä nopeus pudota hyvinkin --> 80km/h ennenkuin pitää siirtyä kääntyvälle kaistalle. Jos jatkaa kehä III itään, ehtii auton vauhti hidastua aivan varmasti vaikka alle 60km/h nopeuteen ennenkuin se poistumiskaista tulee. Siinä on kuitenkin sitä lahdentien suuntaisesti menevää kaistaa senverran pitkä pätkä. Muutenkin nuo poistumisrampit ovat yleensä niin pitkiä että moottorijarrutuksella saa nopeuden hyvin alas.
« Last Edit: 16.08.08, 21:31 by Mikko J Virtanen »

Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5241
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4498 on: 17.08.08, 08:06 »

Tämän aamun saldo Joensuusta (lehdestä). 18-vuotias nuorukainen kaahasi autolla 96 km/h kadulla, jossa on 30 km/h nopeusrajoitus ja kohta perään samassa paikassa 19-vuotias pani vielä paremmaksi 105 km/h.

Joka päivä näitä tapahtuu ja jää kiinni, vaikka (tai ehkä juuri siitä syystä) paikallinen poliisi ei resurssien puutteessa ehdi kunnolla valvomaan liikennettä.

Mikä neuvoksi?

Ehdotus: Lapset pois ratista ja ajokortin saanti-ikä sinne lähemmäs aikuisten ikää sanotaan vaikka 24 vuoteen.

Grin

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Otto Kilpirinne
Offline Offline

Posts: 1098
Date Registered: 02.03.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4499 on: 18.08.08, 18:42 »

Tämän aamun saldo Joensuusta (lehdestä). 18-vuotias nuorukainen kaahasi autolla 96 km/h kadulla, jossa on 30 km/h nopeusrajoitus ja kohta perään samassa paikassa 19-vuotias pani vielä paremmaksi 105 km/h.

Joka päivä näitä tapahtuu ja jää kiinni, vaikka (tai ehkä juuri siitä syystä) paikallinen poliisi ei resurssien puutteessa ehdi kunnolla valvomaan liikennettä.

Mikä neuvoksi?

Ehdotus: Lapset pois ratista ja ajokortin saanti-ikä sinne lähemmäs aikuisten ikää sanotaan vaikka 24 vuoteen.

 Grin


Huono ehdotus. Ihan yhtä paljon niitä kaistapäitä löytyy teistä " kypsistä aikuisista".  Wink

Mä vaan oon täsä.
Pages: 1 ... 223 224 [225] 226 227 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1