Keskustelua liikenteestä

<< < (905/3033) > >>

kiikaroija:
Quote

Urien välissä ajaa vain harva (minä ajan, koska se on turvallisempaa ja mukavampaa, vaikka tarkkana saa olla, jos tien reunaan on 10-20 senttiä).

Jos tiet tehtäisiin leveämmiksi uria ei syntyisi samaan tahtiin.

Niin ajan minäkin. Välillä keskellä tietä(kun siis ei muita näy) ja sitten taas reunassa. Säästää tietä ja renkaita. Ja on nastoilla hiljaisempaakin meno jäällä kuin asfaltilla. Tuosta leveydestä en olisi varma, sillä kun alkaa vähän asfaltti pilkistämään jään alta niin siihen tuntuu suurin osa tähtäävän "jotta ei olisi liukasta" .

PeteL:
Joskus 80-luvun loppupuolellahan oli kampanja, joka kehotti puskuritarroissa "Ethän ajaisi urissa". Joku vitsiniekka oli muokkaillut sitten kirjaimia muotoon "Ethän naisi jurrissa" 

Minä myös ajan pääsääntöisesti urien sivussa, yleensä oikea pyörä uran ja reunaviivan välissä, joskus taas keskemmällä. Omakohtaista etua tulee siitä, että asfaltti on tasaisempaa ja sitä kautta hiljaisempaa urien sivussa.

Judanssi:
Joskus aikanaanhan ainakin meillä päin tiemestarin käskystä laitettiin urien pohjalle ohuita vanerilappuja, jotka "lätkyttivät" rengasta siihen malliin että teki mieli ajaa urien vieressä. Mielestäni tuo oli loistava keksintö ja huomattavasti edullisempi kuin vetää aina uusi asvaltti noiden urien takia.

No joku siitä sitten meni urputtamaan, ja tuo keino kiellettiin - syytä en enää muista.

jranki:
Quote

Joskus aikanaanhan ainakin meillä päin tiemestarin käskystä laitettiin urien pohjalle ohuita vanerilappuja, jotka "lätkyttivät" rengasta siihen malliin että teki mieli ajaa urien vieressä. Mielestäni tuo oli loistava keksintö ja huomattavasti edullisempi kuin vetää aina uusi asvaltti noiden urien takia.

No joku siitä sitten meni urputtamaan, ja tuo keino kiellettiin - syytä en enää muista.

Minäkin muistan ne vanerilätkät. Ensimmäisen talven jälkeen niistä oli kyllä aika monta hävinnyt.

Judanssi:
Quote

Minäkin muistan ne vanerilätkät. Ensimmäisen talven jälkeen niistä oli kyllä aika monta hävinnyt.


Noita voisi keväisin liimailla takaisin. Silti uskaltaisin sanoa tuon tulevan ajan myötä edullisemmaksi, kuin päällysteen uusimisen.

Pelkkä urien paikka-asvaltointihan on vain melkosta hätäapua - kun kunnolla tehdään niin vaatii taas tien rouhinnan ja uuden pinnan. Ja kaikki tämä vain sen takia, että me tomppelot viihdymme samoissa urissa.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page