FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 19:56

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 226 227 [228] 229 230 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470924 times)
Renee Jaasson

Date Registered: 04.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4540 on: 01.09.08, 06:07 »

Miksi et aja itse Fiudeasi oman ruutusi oikeaan laitaan?

Omasta mielestä olisi helpompaa laittaa Fiude ihan keskelle ruutua, mutta pers edellä eli pakittaen. Silloin on matkustajien ovet jaappanin fordin kanssa vastakkain ja kuskin ovesta pääsee ihan normaalisti ulos ja sisaään. Ei sitten tarvii Volkkarin kuskin ihmetellä tilannetta sen enempää.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #4541 on: 01.09.08, 06:12 »

Omasta mielestä olisi helpompaa laittaa Fiude ihan keskelle ruutua, mutta pers edellä eli pakittaen. Silloin on matkustajien ovet jaappanin fordin kanssa vastakkain ja kuskin ovesta pääsee ihan normaalisti ulos ja sisaään. Ei sitten tarvii Volkkarin kuskin ihmetellä tilannetta sen enempää.

No näinkin voi tietty toimia varsin fiksusti Smiley

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #4542 on: 01.09.08, 07:06 »

Vaikka kapeat ruudut teillä onkin, en ihan ymmärrä, mikä tässä on nyt ongelma. Sehän ei siis voi olla ongelma, että siinä viereisessä ruudussa onkin nyt auto, eikä kapea moottoripyörä, sillä autoillehan nuo ruudut on tehty... Miksi et aja itse Fiudeasi oman ruutusi oikeaan laitaan? Eihän se ulospääsysi silloin ole yhtään sen vaikeampaa, kuin jos tuo auto olisi keskellä ruutua. Golffikuskilla voi tosin olla aamulla vähän hankalampi päästä omaan autoonsa. Mutta toisaalta, jos Golffin vasemmalla puolella oleva auto on keskellä ruutua, niin pääseehän se Golffin omistaja sisään aina vänkärin ovesta. Vaikka eipä sen puoleen, mikäli et halua pistää vahinkoa kiertämään (mikä yleensä onkin tyhmää), voisithan itsekin ajaa oman autosi keskelle ruutuasi, ja hypätä tarvittaessa tosiaan pois vänkärin puolelta...

Ja mikäli tuo Zuupparu on ruudussa omistajan/vuokraajan luvalla, eipä siinä ole mitään sanomista. Sehän on kuitenkin ruudussa. Virhepysäköinnistä ei voi "sakottaa" tuossa tapauksessa, ellei auto tosiaan ole siinä ilman lupaa...
No kävin nyt just siirtämässä sen auton, oli hävinnyt taas vaihteeksi kaikki eestilased sieltä. Vedin siihen ihan ruudun vasempaan viivaan kiinni. Se ei kyllä auta mitään jos tossa ois keskelle ruutua jättänyt, toi on oikeesti niin kapee että jos siinä keskellä pitää niin ei pääse autoista ulos paitsi sitten jos se golffikin(ja kaikki muutkin) pitäis keskellä mutta ei.. ja jos oisin siihen ihan oikeeseen laitaan ajanut se golffikuski ois saanut mennä takakontista sisään... Olipa muuten se prätkäkin joutunut laittamaan sinne vapaille paikoille kun ollut tuo siinä joten..

Lähden ens yöks töihin ja pääsen aamulla kuudelta niin saa nähdä onko uudestaan se auto siinä.. ja jos erehtyvät mun paikalle sen tunkemaan niin en vastaa seurauksista... laugh

Toi miten Renee sanoi on ihan hyvä kanssa, yleensä laitan duunissa noin, mutta siellä onkin paaljon leveämmät ruudut ja mahtuu melkein miten päin vaan... mutta tossa tapauksessa se nyt ei auttanu... noilla kun tuppaa olemaan koko suku mukana ja ne kun olis siitä pienestä rakosesta lähtenyt tunkemaan niin siinä sitten kyljet paskana... thmbup joku Mini ois ehkä tohon väliin mahtunut..  Tongue

Ainiin, kun se mun auto oli nyt siellä vapailla paikoilla ja nekin on täynnä niin molemmilla puolilla oli autot mutta molemmat keskellä ruutua niin ei mitään ongelmaa...
Petri Lehtovirta

Date Registered: 05.04.04

« Reply #4543 on: 01.09.08, 08:15 »

Tällä viikolla tiedossa rengasratsioita kautta maan. Antaa sataa vaan, kun alla on kuukauden vanhat kumit  Grin

Petri Koivisto

« Reply #4544 on: 01.09.08, 09:16 »

Tällä viikolla tiedossa rengasratsioita kautta maan. Antaa sataa vaan, kun alla on kuukauden vanhat kumit  Grin
HAHA! Kaveri just valitteli että eturenkaat ihan sileet, sojottaa ne vaijeritkin jo sieltä reunoista  Grin Mullakin ehkä viikon vanhat kumit  thmbup
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #4545 on: 01.09.08, 13:00 »

Sitten jos alkaa Petri autot tulemaan oman ruutusi sisälle (kokonaan tai osittain) niin autoa vaan jonon jatkoksi. Kyllä se sieltä sitten ottelee selvää ajoneuvon omistajasta ja soittelee kunhan tulee kiire pois..
Yksi rengasratsia taisi olla ainakin tänään Honkanummen hautausmaan lähellä..

Count
Former member
« Reply #4546 on: 02.09.08, 05:51 »

Tämmöistä tänään.

Bambi 0 - Vaimo 1

http://www.heinola.org/g2/main.php/v/Count/Sekalaista/Bambi/
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #4547 on: 02.09.08, 06:21 »

Tämmöistä tänään.

Bambi 0 - Vaimo 1

Good for vaimo!

Oiva esimerkki siitä, että mitään hirveä pienempää ei paljon pitäisi ruveta väistelemään tuolla tien päällä, jos on esim. vähänkään liukasta tai muuten huonot olosuhteet tai paljon liikennettä. Itseäni on jo pitkään ihmetyttänyt meidän ihmisten tarve väistellä esim. jotain kissoja ja koiria ojan puolelle tai jopa vastaantulevien kaistalle, vaikka autoja tulee vastaan. Kerran eräs kuljettaja väisti kissaa pientareen puolelle sillä seurauksella, että pyörähti autoineen takaisin tielle naama tulosuuntaan suoraan minun eteen. Oli kolari melko lähellä. Ko. autosta tyhjeni siinä rytäkässä molemmat vänkärin puolen renkaat ja helmalevikkeet saivat kipeää. Kyllä kannatti kissan takia koheltaa... Toinen vähän vastaava sattui, kun jälleen edellä ajanut autoilija päätti väistää tielle ryykännyttä jänistä vastaantulevien kaistalle päättymättömän autoletkan tullessa vastaan. Olin aivan varma, että nyt rysähtää ja pahasti ja ehdin jo survaista jarrut pohjaan ja katsella ojan puolelta paikkaa, mihin väistää. Onneksi kaksi ensimmäistä vastaantullutta olivat sen verran hereillä, että saivat juuri ja juuri väistettyä itse ojan puolelle... Molemmat tapaukset ovat kyllä varmaan meikäläisen liikenteessä kokemien vaaratilanteiden top-5 listalla. Ja kaikki vain sen takia, että "varottiin peltejä"... Olen itse ajanut kaksi kertaa jäniksen, kerran kissan ja kerran supikoiran päälle, mutta ne tilanteet ovat kaikki tulleet niin nopeasti, että ei mitään väistöä ehtinyt edes suunnittelemaan. Siksipä hirvittääkin ajatella, miten sitä itse toimisi tuollaisessa tilanteessa, missä ehtii reagoimaan. Toivottavasti ei samalla tavalla, kuin nuo kaksi itse todistamaani tapausta...

Count
Former member
« Reply #4548 on: 02.09.08, 08:57 »

Eipäs tuo ollut tosiaan ehtinyt reagoida mitenkään ennenkuin kopsahti. Tuossa kohtaa tie on sellainen että "omalta" kaistalta jos ajaa ulos on metsikkö ihan vieressä, jos taas vastaantulijan puolelta menee pihalle niin on rinnettä alas ja vanhaan sorakuoppaan. Onni onnettomuudessa...
Henkka
Former member
« Reply #4549 on: 02.09.08, 09:37 »

Joskus luin tutkimuksesta, jonka perustana olivat juuri tämä kysymys että miksi väistää vaikka fasaania rekan eteen?

Muistan asiaa selitettävän sillä, että luontaisesti ihminen haluaa välttää muiden vahingoittamista. Oli kyse kanssaihmisistä taikka eläimistä.
Väistörefleksit tulevat siis usein sen kummempin ajattelematta asiaa pitemmälle, kuten voi todeta vaikkapa edellisessä Mikon kokemassa tapauksessa. Pahin riski "järjettömyyksille" lienee juuri tilanteissa jossa ehtii reagoida, muttei ajatella sitä puolta hetkeä pidemmälle...

Joni Miinalainen

Date Registered: 18.09.07

« Reply #4550 on: 02.09.08, 11:25 »

Moottoripyöräillessä nuo väistämiskuviot aiheuttavat vielä kimurantimpia tilanteita  thmbdn Kovin suureen luontokappaleeseen ei oo varaa osua, mutta äkkinäinen väistöliike (ja vielä useammin väistöä seuraava "vastaheitto") aiheuttaa usein asfaltti-ihottumaa ja sitä vakavampia oireita.

Menneen kesän pahin "luontokappaleeni" oli poikkeuksellisesti Lapualla maantien poikki nenäni edestä ruosteisella Hiacella posottanut pohoojalais-isäntä, jolle suosittelen lämpimästi poikkeamista optikolla/autokoulussa. Tällä kertaa selvisin onneksi muutamalla epämääräisellä sydämenlyönnillä ja Yamahan asfalttiin jättämällä n 10 metrin mustalla viivalla.

Jälkikäteen ajattelin, josko olisin tarvittaessa pystynyt väistämään, mutta aika tiukka hartialukko iski yllättävässä tilanteessa päälle ja oikea käsi puristi rystyset valkoisena jarrua. Onneksi oli suora tie ja kuiva keli. Toisaalta väistö olisi todennäköisesti johtanut ojan pohjalle, vauhtia oli kuitenkin se 90km/h.

Eniten jälkikäteen kuitenkin on ihmetyttänyt tapahtuman mieleen jääminen yksityiskohtineen. Luulisin voivani osoittaa Toyotan värikartasta ko. Hiacen maalin. Lisäksi mielessäni on vieläkin auton kyljessä ollut, vasemmasta reunastaan kulahtanut 4WD-tarra ja kuskin suussa ollut tupakka, vaikka auto ei näköpiirissäni kahta sekuntia kauempaa viihtynytkään. 
Mikko J Virtanen

« Reply #4551 on: 02.09.08, 18:16 »

Itseäni on jo pitkään ihmetyttänyt meidän ihmisten tarve väistellä esim. jotain kissoja ja koiria ojan puolelle tai jopa vastaantulevien kaistalle, vaikka autoja tulee vastaan.
Todennäköisesti ei ehdi edes reagoida niinkuin mainitsit, mutta jos minun eteen hyppää otus niin ensimmäinen reaktio lienee väistö.. En ala siinä miettimään että onko tuo tarpeeksi iso elukka väistöliikettä varten.

Mikko Palosvirta

Date Registered: 08.12.05

« Reply #4552 on: 03.09.08, 12:33 »

Todennäköisesti ei ehdi edes reagoida niinkuin mainitsit, mutta jos minun eteen hyppää otus niin ensimmäinen reaktio lienee väistö.. En ala siinä miettimään että onko tuo tarpeeksi iso elukka väistöliikettä varten.

Itse olen yrittänyt hokea itselleni mantraa "hirveä pienempää en väistä, ellei ole ihminen" ja käydä myös mielikuvaharjottelua aiheen tiimoilta. Tähän mennessä on hyvin onnistunutkin.

Ne muutamat harvat tilanteet olen hanskannut mielestäni hyvin: jarrutus ja renkaat suorassa. Sit jos tuntuu aikaa riittävän alan katselemaan piennarta ja vastaantulevien kaistaa vieläkö ehtii jotain kautta kiertämään.

Saldona ei onneksi ole vielä kuin kettu, lintuja ja jotain muutapikkuötökkää. Enemmän saa väistellä ihmisiä ja muita autoilijoita.

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #4553 on: 03.09.08, 12:48 »

Sepä se. Pitäisi vaan saada taottua takaraivoon tuo kaimamme Palosvirran "teesi": Jarrutus renkaat suorassa ja vasta sen jälkeen mietitään väistöä, mikäli aikaa ja mahdollisuutta on... Se on oikeasti hirveän näköinen tilanne, kun edestä auto koukkaa suoraan vastaantulevia kohti ilman, että ehtii edes jarruvalot vilahtaa. Toivottavasti ei ikinä itse tee samaa...

Petri Koivisto

« Reply #4554 on: 04.09.08, 10:23 »

Heheh, tulipa eilen ajeltua taas Tiksin yössä ja nähtyä miten yks kova mopopoika jäi Poliisille kiinni Grin Oltiin tulossa rusan shelliltä, poliisi meijän edessä, kun mopopoitsu lähti sieltä oikeelta valoista revittämään kaasupohjassa --> poliisi perään ja mopopoika karkuun  Grin Seurattiin sitten vähän matkaa ja kyllähän se sitten pysähtyi vähän matkan päähän Jehovan "päämajalle"..  Grin Onnittelut! thmbup

Oli muuten suht paljon poliiseja liikenteessä eilen Tongue
Mikko J Virtanen

« Reply #4555 on: 04.09.08, 12:07 »

Olis saanut tänäänkin olla..  Duunissa kuuntelin tänään 11 aikaan kun kielotiellä alkoi jossain kaukaisuudessa torvet soimaan.. Ajattelin että kai sieltä tulee joku hieno kulkue tai saattue ja taisin osua oikeaankin, hienoudesta en vain tiedä. Kymmenisen mopoa ja muuta päristintä tuli sieltä yhtenä rykelmänä kohti Tikkurilan keskustaa, kaikilla torvet soimassa eturengas ilmassa. Välillä näytti että yksikin poju siinä vetää keuliessaan selälleen, mutta kyllä se taisi pystyssä pysyä..

Että keskellä päivää sitten.. ja kielotiellä

Menkää amikset takas sinne rusan shellille riehumaan  Cheesy

Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #4556 on: 04.09.08, 13:30 »

Menkää amikset takas sinne rusan shellille riehumaan  Cheesy
Siellä on piha täynnä hidastetöyssyjä nykyään, amisten autot ei pääse niistä edes yli...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jani Nissi

Date Registered: 07.03.05

« Reply #4557 on: 04.09.08, 17:15 »

Siellä on piha täynnä hidastetöyssyjä nykyään, amisten autot ei pääse niistä edes yli...
Pääsee, mutta korisarja jää matkalle  Grin

Joni Miinalainen

Date Registered: 18.09.07

« Reply #4558 on: 04.09.08, 21:44 »

Ja pojilla myöskin autoissa isot spoilerit, jolloin julmettu downforce "tekee" niistä perus-VAG konsernin vehkeistä ja civiceistä jo kävelyvauhdissa niin matalia, että pitää kulmittain ajaa pikku töyssyjen yli, vaikka tyhjää jää väliin lähemmäs kymmenen senttiä  Grin muutenkin joutuu tikkurilassa aina jonkun lippispäisen civicci-hemmon haastamaksi, jos vahingossa pääset liikennevaloissa "piikkipaikalle". Kerran tosin intouduin kisailuun ja sain melkein ajatettua hondamiehen miehen liikenteenjakajaan, kun sen ressukan civicci hyyty rinnalle. Ja sit mulle tööttäs kun sen kaista loppu, ei mun  Shocked
Ne tiksin kiertäjät on kyl ihan oma rotunsa  Roll Eyes
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #4559 on: 05.09.08, 00:50 »

Ja pojilla myöskin autoissa isot spoilerit, jolloin julmettu downforce "tekee" niistä perus-VAG konsernin vehkeistä ja civiceistä jo kävelyvauhdissa niin matalia, että pitää kulmittain ajaa pikku töyssyjen yli, vaikka tyhjää jää väliin lähemmäs kymmenen senttiä  Grin muutenkin joutuu tikkurilassa aina jonkun lippispäisen civicci-hemmon haastamaksi, jos vahingossa pääset liikennevaloissa "piikkipaikalle". Kerran tosin intouduin kisailuun ja sain melkein ajatettua hondamiehen miehen liikenteenjakajaan, kun sen ressukan civicci hyyty rinnalle. Ja sit mulle tööttäs kun sen kaista loppu, ei mun  Shocked
Ne tiksin kiertäjät on kyl ihan oma rotunsa  Roll Eyes

Jaa että 10 senttiä.. Aivan vakio "normaalimallinen" toyota avensis tai skoda octavia on ainakin helppo saada ottamaan kiinni töyssyihin, yleensä siinä vaiheessa, kun taka-akseli laskeutuu sieltä alas..

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 ... 226 227 [228] 229 230 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1