FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.07.17, 02:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 232 233 [234] 235 236 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465344 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4660 on: 15.09.08, 07:54 »

Jos minä käyn ravintolassa syömässä ja otan lasin viiniä ruoan kanssa. Sen jälkeen minunkin pitää päästä kotiin, joten menen omalla autolla. Taidan sitten olla se suuri rikollinen.  Tongue

Oikeastihan pitäisi nukkua ennen työvuoroa niin että jaksaa koko työvuoron. Sehän on ammattikuljettajana suorastaan velvollisuus.

Miksi sinun pitää juoda alkoholia sielä ravintolassa, jos olet autolla liikenteessä?
Miksei vesi kelpaa? Etkö pysty olemaan juomatta sitä viinilasia, vaan on pakko saada juoda se, vaikka kotia lähdet autolla itse ajaen? Jos ravintolaseurueesi tulee myös kyydilläsi pois ravintolasta, mitäköhän he mahtavat miettiä tästä suhtautumisesta?

Pitääkö täysin selviä asioita kirjoittaa?

Aaltonen
Former member
« Reply #4661 on: 15.09.08, 07:54 »

Kuten ei yleensäkään muitten (väärät) mielipiteet asioihin.

Se, jos mua ei rahtipuoli kiinnosta johtuu tietenkin siitä, että se on väärä mielipide tähän asiaan.
Loistavasti päätelty. Aploodit.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #4662 on: 15.09.08, 08:14 »

Miksi sinun pitää juoda alkoholia sielä ravintolassa, jos olet autolla liikenteessä?
Miksei vesi kelpaa? Etkö pysty olemaan juomatta sitä viinilasia, vaan on pakko saada juoda se, vaikka kotia lähdet autolla itse ajaen? Jos ravintolaseurueesi tulee myös kyydilläsi pois ravintolasta, mitäköhän he mahtavat miettiä tästä suhtautumisesta?

Silloin harvoin kun minä käyn ravintolassa syömässä hiukan hienomman aterian, siihen kuulu ehdottomasti lasillinen hyvää viiniä.

Kukaan seurueesta ei ole koskaan ajatellut tästä mitään. Minä en usko, että 0,1 tai 0,2 promillea vaikuttaa ajamiseen mitenkään. Korkeintaan parantavasti niinkuin Artun aikaisemmin siteeraama tutkimus osoittaa. Jos olemme jonkun muun kyydillä, yleensä myös hän ottaa ruoan kanssa sen lasillisen, joten kai me ollaan sitten tapajuoppoja kaikki.

Kyse ei todellakaan ole mistään räkäkännistä tai ryyppäämisestä. Itse pidän vaarallisempana vaikkapa bussikuskeja jotka ajelevat väsyneinä illan pikkutunneilla.

Pitääkö täysin selviä asioita kirjoittaa?

Sinun kanssasi väitelessä täysin selvät asiat tuntuvat jatkuvasti olevan ihan päälaellaan, joten ne kannattaa kyllä kirjoittaa.

-JukSii-
Aaltonen
Former member
« Reply #4663 on: 15.09.08, 08:17 »

Jos tuo pari lasillista olisi todettu liikenneturvallisuutta parantavaksi asiaksi, olisiko näitä "jos otat et aja" kamppanjoita ollut ollenkaan koskaan?
Hyvin kyllä saatte uskoteltua itsellenne, että pari olutta ei tunnu missään, eikä vaikuta mihinkään kun autolla ajaa. Aivan käsittämätöntä.
Missään vaiheessa en ole tässä kännäämisestä puhunut, vaan siitä, että onko se yksi lasi todella pakollista, että se pitää ottaa, VAIKKA tietää lähtevänsä autolla liikenteeseen melko pian sen ottamisen jälkeen.

Minä en teitä ymmärrä, en edes näitä yksi olut sinne tänne miehiä.
Olli Vainio

Date Registered: 05.07.01

« Reply #4664 on: 15.09.08, 09:02 »

Jos tuo pari lasillista olisi todettu liikenneturvallisuutta parantavaksi asiaksi, olisiko näitä "jos otat et aja" kamppanjoita ollut ollenkaan koskaan?
Koska sitä on merkittävästi helpompi mainostaa. Kaikki ei kuitenkaan osaa ottaa vain sitä yhtä.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Tomi Jokela

Date Registered: 29.09.06

« Reply #4665 on: 15.09.08, 09:27 »

Tässä ei nyt puhuta enää oikeastaan siitä mikä on väärin ja mikä oikein vaan siitä, mitä kukin ajattelee käytännöstä. Mielestäni yksi olut ei vaikuta millään tavalla omaan liikennekäyttäytymiseen tai skarppina olemiseen ratissa. Huomattavasti vähemmän skarppina olen esim aamuisin töihin mennessä autolla juuri heränneenä.
Sellaisille ihmisille jotka eivät osaa ottaa pelkästään sitä yhtä, vaan joutuu ottamaan enemmän, voi suositella auton jättämistä. Itsekin pari kertaa olen päättänyt jättää auton tien varteen parkkiin, kun on sitten alkanutkin enemmän janottaa.  Tongue
Nollatoleranssille en minäkään lähtisi, nykyisellään raja on hyvä ja vielä suhteellisen helppo valvoa.
tornadof36
Former member
« Reply #4666 on: 15.09.08, 09:47 »

Moikka,

Tuosta 1-tien onnettomuudesta vielä. Liikennevakuutuksissahan on tuo 0 toleranssi alkoholin suhteen. Saapi nähdä minkälainen lasku kuskille tulee.
Kyllä tuo 0- toleranssi pitäisi olla ammattiliikenteessä ihan lainsäätäjän kannalta. Kyllä se raja tulee mielestäni siinä, kun on maksavia matkustajia tai asiakkaan rahtia, eikä vähiten sen takia, kun raskailla ajoneuvoilla ajellaan. Jos kuskit haluaa dokata, niin tehköön sen vapaa-ajalla.

Ja kyllä se tosiaan vaikuttaa se pienikin alkoholimäärä siihen ajosuoritukseen. Eikä mitenkään positiivisella tavalla. Kyllä silloin kun autolla liikkuu voi sen oluen ottaa vaikka kotikaljana tai vetenä. 

Mikko J. Virtanen kirjoitti (sori nyt vaan, en jaksa kaivaa lainausta ja vähentää sitten lähes kaikkea siitä)
Sen sijaan, että jonotatte jossain Tuusulan Nesteellä muutaman sentin halvempaa bensaa, käykää ajamassa jossain tuo eco-driving-kurssi omalla autollanne jos ette sitä ole ikinä ajaneet tai siitä on jo kauan..

V: Aikanaan täystuhoseurassa ajattivat tuon taloudellisen ajon kurssin. Itse ajoin työssäni FH12 volvolla viimeiset 3-4 vuotta. Siinä oli vain 360 kaakkia ja välitykset olivat sitä luokkaa, että täydellä kuormalla, pitkä kärri perässä se meni jopa alta 40 l/100 km (Ja ajo ajoissa ei eroja huomannut. Asiakkaat saivat kuormansa ajallaan). Sitten kun joku nuori sahuri (joka ei paljon piitannut) ajeli sillä, niin kulutukset olivat luokkaa 50-60l/ 100 km. Eli heti kun mittari lähti vihreältä, niin johan alkoi riisseliä kulua.
Että kyllä sillä taloudellisella ajolla säästää. Ja se ennakointi on niitä tärkeimpiä asioita. Paitsi että se on taloudellista, niin se myös parantaa liikenneturvallisuutta

- Cool jukka
Jani Nissi

Date Registered: 07.03.05

« Reply #4667 on: 15.09.08, 10:21 »

Heissulivei

Onkos kenenkään asuinpaikan lähistöllä tehty koskaan tien tärinämittauksia, jolla on mitatattu hidastetöyssyjen takia aiheutuvaa tärinää ja sen vaikutusta lähistöllä oleviin taloihin? Nämä testithän tehdään kuorma-autolla ja kysyisinkin, että minkälaista tai lähinnä kuinka painavaa autoa testeissä on käytetty eri paikoissa?

Tässä 20metrin päässä olevalla tiellä tehtiin kyseisiä testejä viime viikolla ja näistä olisi pieni tarina kerrottavana, mutta odotellaan, jos täällä olisi muita kokemuksia kyseisistä testeistä. Kertokaapa, että mikä oli tulos, tehtiinkö pysyvät hidasteet vai otettiinko ne pienet keltaiset väliaikatöyssyt pois kokonaan?

tornadof36
Former member
« Reply #4668 on: 15.09.08, 12:55 »

Henri Stschukin

Date Registered: 30.12.05

« Reply #4669 on: 15.09.08, 13:10 »

Onhan se kyllä niin, ettei työaikana ainakaan kannatta leikkiä alkoholin tai väsymyksen kanssa. Fassilla hosuessa, merikontti, saksilava, Löpötankki tai muu vastaava voi saada pahaa jälkeä aikaan kun tipahtaa tai kolhii johonkin. Paitsi, jossei kansanterveyslaitos ala suosittamaan pientä naukkua ennen tarkkuutta vaativaa työtä. Tongue
Aaltonen
Former member
« Reply #4670 on: 15.09.08, 14:48 »

Tässä ei nyt puhuta enää oikeastaan siitä mikä on väärin ja mikä oikein vaan siitä, mitä kukin ajattelee käytännöstä.

Joka ikisellä pitäisi se käytäntö olla 0. Eikä yhtään yli.
Se on periaate kysymys, jos aiot ajaa, et ota alkoholia, se on niin yksinkertaista. Siinä ei ole kyse mistään hyvän ruuan ohella otetusta viinistä tai ruokajuomana oluesta. Kyse on periaatteesta. Jos joku ei tätä periaatetta omaa, se on hyvin surullista jos ei vastuutaan tunne.
Olen todella hämmentynyt täällä vallitsevasta käsityksestä, että yksi olut sinne tänne ei haittaa tee. Se yksikin on kuitenkin alkoholia. On hyvin hälyttävää se, että tähän suhtaudutaan näin ympäripyöreästi.

Aaltonen
Former member
« Reply #4671 on: 15.09.08, 14:50 »

Heissulivei

Onkos kenenkään asuinpaikan lähistöllä tehty koskaan tien tärinämittauksia, jolla on mitatattu hidastetöyssyjen takia aiheutuvaa tärinää ja sen vaikutusta lähistöllä oleviin taloihin? Nämä testithän tehdään kuorma-autolla ja kysyisinkin, että minkälaista tai lähinnä kuinka painavaa autoa testeissä on käytetty eri paikoissa?

Tässä 20metrin päässä olevalla tiellä tehtiin kyseisiä testejä viime viikolla ja näistä olisi pieni tarina kerrottavana, mutta odotellaan, jos täällä olisi muita kokemuksia kyseisistä testeistä. Kertokaapa, että mikä oli tulos, tehtiinkö pysyvät hidasteet vai otettiinko ne pienet keltaiset väliaikatöyssyt pois kokonaan?

Jonkun huhun kuulin aikoinaan ja varmasti paikkansa pitääkin kun siinä kohtaa tiessä on paikattu kohta; että oli jouduttu hidastusmonttu Leppävaaran suunnalla poistamaan erään talon kohdalta, koska joka kerta kun syrjätiet kiertävä linja-auto siitä töyssystä yli meni, talossa tärähti sen verran, että taulutkin saattoivat helähtää. Mene ja tiedä onko legendaa vai ei, mutta...
Jukka Siirilä

« Reply #4672 on: 15.09.08, 15:32 »

Jonkun huhun kuulin aikoinaan ja varmasti paikkansa pitääkin kun siinä kohtaa tiessä on paikattu kohta; että oli jouduttu hidastusmonttu Leppävaaran suunnalla poistamaan erään talon kohdalta, koska joka kerta kun syrjätiet kiertävä linja-auto siitä töyssystä yli meni, talossa tärähti sen verran, että taulutkin saattoivat helähtää. Mene ja tiedä onko legendaa vai ei, mutta...

Minä asustelin joskus pari vuotta hidastustöyssyn kohdalla. Oli ihan kaameeta. Siitä meni yhdistelmiä silloin tällöin ja bussi 8 kertaa tunnissa päivällä ja illalla hiukan harvemmin.
KKKKRRRRRRIIIIIIIIIIIIIHHHHHHHHHHHHHHHH   TÖMPS    TÖMPS   PRRRÖÖÖÖÖÖMM   PRÖÖÖÖÖMMMM   PRÖÖÖÖMMM ja samaan aikaan vielä ikkunat helisi.

-JukSii-
Jukka Siirilä

« Reply #4673 on: 15.09.08, 15:36 »

joku ei tätä periaatetta omaa, se on hyvin surullista jos ei vastuutaan tunne.

Järki nyt käteen.
Kuinka kauan olet ajamatta autoa jos syöt liköörikonvehdin?
Jos aamupalalla syöt sämpylän jonka päällä on unikonsiemeniä, kauanko olet ajamatta autoa?

Kuinka paljon nämä vaikuttavat ajosuoritteeseesi? Entäs jos syötkin kaksi konvehtia? Ei ole enää nolla ei.

Olen todella hämmentynyt täällä vallitsevasta käsityksestä, että yksi olut sinne tänne ei haittaa tee. Se yksikin on kuitenkin alkoholia. On hyvin hälyttävää se, että tähän suhtaudutaan näin ympäripyöreästi.

Minä olen todella hämmentynyt siitä, että sinun mielestäsi väsyneenä ajaminen bussilla ihmisiä kyydissä on hyväksyttävämpää kuin viinilasillisen jälkeen 0.2 promillen "humalassa".

-JukSii-
Jukka Siirilä

« Reply #4674 on: 15.09.08, 15:38 »

Todella.

Olisiko tämä kaveri ollut ajamatta jos meillä olisi nollatoleranssi? Vaikuttaisiko nollatoleranssi kuskeihin jotka ajavat yli kahden promillen humalassa ilman ajokorttia?

-JukSii-
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #4675 on: 15.09.08, 16:10 »

Hohho, pitäis noita hidastetöyssyjä laittaa Junkersintielle siihen tuusulantien-poistumisrampin päätyyn. Sieltä kun itse körötellet läntiseltä valkoisenlähteentieltä (jos ei sano mitään niin "rusan shelli" on siinä vieressä) kohti lentoasemaa, pysähdyt risteykseen ja katsot oikealle.. ei tule ketään. Lähdet liikkeelle ja hups, siinä samassa sieltä tuusulantieltä tulee joku alas 80km/h kohti vaikka kuinka katsoit ettei sieltä tule ketään.

Ok, tiedän tunteen.. se on kyllä mukavaa tulla hieman kovempaa alas tusarilta kun jatkaa suoraan junkersintietä pitkin kohti lentoasemaa, mutta ei se kovin hauskaa ole niillä jotka odottavat siellä risteyksessä  Cool

Ok, ehkei nyt ihan hidastetöyssyjä kuitenkaan..  Cheesy

Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #4676 on: 15.09.08, 16:19 »

Jos meillä olisi nollatoleranssi:

-suuri enemmistö joka ajaa koko ajan 0:ssa promillessa - ei vaikutusta
-kaikki ne onnettomat, jotka ovat laskeneet väärin ja perheenäidit, jotka pitävät liköörikonvehdeista - Heistä tulisikin nyt RIKOLLISIA!

-todelliset rattijuopot - ei mitään vaikutusta

Jotkut poliitikot kuvittelevat nollatolerannsin avulla poistavansa rattijuoppouden. Paskapuhetta. Jos lisäisivät kiinnijäämisen riskiä (poliisin resursseja) voisi sillä olla jotain merkitystäkin.

Suomalaiset "hidastustöyssyt" - vitsi. Niihin voi ajaa polkupyörällä niin lujaa kuin pääsee (30-40 km/h) ja autolla vieläkin kovempaa.

Meksikossa näin töyssyjä (itseasiassa kuoppia), jotka olivat jyrkkiä ja teräväreunaisia. Jos niihin ajaisi kävelynopeutta vähänkin suuremmalla nopeudella, auton akseli jäisi siihen paikkaan tai ainakin kumit puhkeaisivat. En nähnyt yhtään ajoneuvoa, joka ei todella olisi hidastanut niihin aivan lähelle nollanopeutta.

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #4677 on: 15.09.08, 16:24 »

Lähdet liikkeelle ja hups, siinä samassa sieltä tuusulantieltä tulee joku alas 80km/h kohti vaikka kuinka katsoit ettei sieltä tule ketään.
Niin, ja sit ne jotka kääntyy sinne shellille päin näyttää harvemmin vilkkua hyvissä ajon, jolloin siitä hyötyä olisi thmbup Turha sitä enään vilkutella siinä käännöksen aikana..

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Aaltonen
Former member
« Reply #4678 on: 15.09.08, 17:01 »

Minä olen todella hämmentynyt siitä, että sinun mielestäsi väsyneenä ajaminen bussilla ihmisiä kyydissä on hyväksyttävämpää kuin viinilasillisen jälkeen 0.2 promillen "humalassa".

Ei se sen hyväksyttävämpää ole. Mutta mielummin minä väsyneenä ajan kun tietoisena siitä, että olen olutta pari pulloa ottanut. Ja tästä väsymyksestä, en tiedä kannattaako sitä tässä alkaa sen enempää selittämään. Jokainen meistä on väsyneenä ajanut autoa, väsymyksen aste on sitten jokaisen oma henkilökohtainen juttu, missä vaiheessa itsensä liian väsyneeksi tuntee. Se, jos normaali ihminen on vuorotöitä, tekee aamu viikon jälkeen ilta viikon ja sama tyyli jatkuu, onko se yllättävää jos ei valvomiseen ole tottunut, että saattaa yöllä 01 aikaan olla väsynyt kun on iltapäivästä työnsä aloittanut?
En tarkota sitä tässä väsymyksessä, että silmät ei auki pysy ja kaistat näkyy neljänä. Vaan normaalia väsymystä.
tornadof36
Former member
« Reply #4679 on: 15.09.08, 17:12 »

Todella.

Olisiko tämä kaveri ollut ajamatta jos meillä olisi nollatoleranssi? Vaikuttaisiko nollatoleranssi kuskeihin jotka ajavat yli kahden promillen humalassa ilman ajokorttia?

Jaa a..

Tiedä häntä, tuskin.

Mutta eihän nyt olekaan siitä kai kysymys.

Minusta asia on myös periaatteellinen. Mutta kaikilla on tuostakin omat mielipiteensä.

Tuon 0,5 promillen rajan puoltajista tulee lähinnä mieleen, että mikä ajatus siinä on takana. Onko periaate käänteinen omaani nähden. Että periaatteessa on voitava ajaa sen yhden oluen ottaneena??

Ei hjunmarra Shocked.

-jukka
Pages: 1 ... 232 233 [234] 235 236 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1